• No results found

DE BLINDEN EN DE OLIFANT GRATIS

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "DE BLINDEN EN DE OLIFANT GRATIS"

Copied!
5
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

DE BLINDEN EN DE OLIFANT GRATIS

Auteur: David A. Schmaltz Aantal pagina's: 133 pagina's Verschijningsdatum: 2004-04-24

Uitgever: Uitgeverij Thema EAN: 9789058713643

Taal: nl Link:

Download hier

(2)

De blinde mannen en de olifant

(3)

Alle verschillende beschrijvingen die we aantreffen bij de diverse wijsheid tradities zijn in feite allemaal stukjes van dat geheel. In andere woorden:

iedere traditie beschrijft het inzicht in het grotere geheel vanuit net weer een ander perspectief. Evenals de blinden hebben wij ook meer kans om inzicht in de achterliggende wetmatigheden van het universum als geheel te krijgen, wanneer we de waarnemingen vanuit deze verschillende perspectieven naast elkaar leggen. De vertaling daarvan luidt:. Er waren eens zes mannen uit Hindoestan, het opdoen van kennis zeer gezind Ze gingen op zoek naar de olifant ook al waren zij allen blind met onderzoek zouden zij oordelen naar bevind. De eerste liep naar de olifant maar kwam opeens ten val tegen de brede en stevige flank en verklaarde meteen aan al: 'loof de heer, maar de olifant is als een wal. Voor mij is duidelijk maar al te zeer. Dit wonder van een olifant is als een speer. MORAAL: Maar al te vaak varen allen, denk ik, alledag, Hun eigen koers, volkomen onwetend over wat de ander denken mag, En spreken zij allen van een olifant, die geen van hen ooit zag.

Interessant blog? Like it op Facebook, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites. Geschreven door Margreet Boeren Gepubliceerd: 29 juni Evergreen Blog Hits: Leestijd: Geschreven door Margreet Boeren. Blogger Expert. Plaats een discussie: Blinden en Olifanten. Antwoord onderwerp. Lees meer Sterker nog: de waarheid is helemaal niet relatief In de theologie hebben we een vergelijkbare situatie:

ook al hebben we slechts beperkte toegang tot de Waarheid, toch betekent dat niet dat alle beschrijvingen van de Waarheid even geldig of waar zijn. Als we weten dat de "Hele Olifant" zich daarbuiten ergens bevindt, zou dit ons dan niet moeten aanzetten om onze ogen wijder te openen en elke gelegenheid aan te grijpen om meer van Hem te ervaren?

Leer meer! Copyright © AllAboutPhilosophy. De blinde mannen en de olifant De blinde mannen en de olifant - Relativisme en tolerantie "De blinde mannen en de olifant" is een beroemde gelijkenis uit India. Bekijk deze korte video! De blinde mannen en de olifant. Morele ethiek Deïsme Het kosmologisch argument Goden en godinnen Het ontologische argument De filosofie van het leven Is er een absolute waarheid? Waarom ben ik hier?

Hoe kunnen zo veel mensen in God geloven? Engels English Help dit vertalen. Bestaat God filosofisch? Is de Bijbel waar? Theïsme Is Jezus God? Wat geloof jij?

De olifant en de blinden

Een koning laat de blinde mannen van de hoofdstad naar het paleis brengen, waar een olifant wordt binnengebracht en hun wordt gevraagd om het te beschrijven. Toen de blinde mannen elk een deel van de olifant hadden gevoeld, ging de koning naar elk van hen en zei tegen elk: "Nou, blinde man, heb je de olifant gezien? Vertel me eens, wat voor soort ding is een olifant? De mannen beweren dat de olifant als een pot is de blinde man die de kop van de olifant voelde , een wankand oor , een ploegschaar slagtand , een ploeg slurf , een graanschuur lichaam , een pilaar voet , een vijzel rug , een stamper staart of een borstel punt van de staart.

De mannen kunnen het niet met elkaar eens zijn en komen tot verwarring over de vraag hoe het is en hun geschil verheugt de koning. De Boeddha eindigt het verhaal door de blinde mannen te vergelijken met predikers en geleerden die blind en onwetend zijn en vasthouden aan hun eigen opvattingen: "Net zo zijn deze predikers en geleerden die verschillende opvattingen hebben, blind en niet zien In hun onwetendheid zijn ze door de natuur is twistziek, twistziek en twistziek, en elke handhaaft de werkelijkheid is zo en zo. O, hoe klampen zij zich vast en ruziën, sommigen die aanspraak maken op Voor prediker en monnik de geëerde naam! Want ruziënd houden ze ieder aan zijn mening vast. Zulke mensen zien maar één kant van een ding.

Rumi , de 13e-eeuwse Perzische dichter en leraar van het soefisme, nam het op in zijn Masnavi. In zijn navertelling, "The Elephant in the Dark", brengen sommige hindoes een olifant mee om tentoongesteld te worden in een donkere kamer. Een aantal mannen raakt en voelt de olifant in het donker en, afhankelijk van waar ze hem aanraken, geloven ze dat de olifant als een watertuit slurf , een waaier oor , een pilaar poot en een troon terug. Rumi gebruikt dit verhaal als een voorbeeld van de grenzen van individuele perceptie:.

Het sensuele oog is net als de palm van de hand. De palm heeft niet de middelen om het hele beest te bedekken. Laat het schuim los en staar met het oog van de zee. Dag en nacht worden schuimvlekken uit de zee geslingerd: oh geweldig! Je ziet het schuim maar niet de zee. We zijn als boten die samen stormen; onze ogen zijn verduisterd, maar we zijn in helder water.

Rumi eindigt zijn gedicht door te zeggen: "Als elk een kaars had en ze gingen samen naar binnen, zouden de verschillen verdwijnen. Het waren zes mannen van Indostan Om veel te leren, die naar de olifant gingen kijken hoewel ze allemaal blind waren , dat elk door observatie zijn geest zou kunnen bevredigen. Ieder naar zijn eigen mening concludeert dat de olifant is als een muur, slang, speer, boom, waaier of touw, afhankelijk van waar ze elkaar hadden aangeraakt. Hun verhitte debat komt tekort aan fysiek geweld, maar het conflict wordt nooit opgelost.

Moraal: Zo vaak in theologische oorlogen, De twistende partijen, zo ween ik, Spoor voort in volkomen onwetendheid Over wat elkaar bedoelen, En praten over een olifant.

Niet een van hen heeft het gezien! In Japan wordt het spreekwoord gebruikt als een vergelijking van de omstandigheden dat gewone mannen vaak een groot man of zijn grote werk niet begrijpen. Het verhaal wordt in veel disciplines als een metafoor gezien en als analogie in dienst genomen op terreinen die veel verder gaan dan het traditionele. In de natuurkunde wordt het gezien als een analogie voor de dualiteit van golven en deeltjes. In de biologie wordt de manier waarop de blinde mannen verschillende delen van de olifant vasthouden, gezien als een goede analogie voor de polyklonale B-celrespons.

De fabel is een van de vele verhalen die licht werpen op de reactie van toehoorders of lezers op het verhaal zelf. Idries Shah heeft commentaar geleverd op dit element van zelfreferentie in de vele interpretaties van het verhaal, en de functie ervan als leerverhaal :. Ze accepteren of verwerpen ze dan. Nu kunnen ze zich gelukkig voelen; ze zijn tot een mening over de kwestie gekomen. Volgens hun conditionering produceren ze het antwoord. Kijk nu naar hun antwoorden. Sommigen zullen zeggen dat dit een fascinerende en ontroerende allegorie is van de aanwezigheid van God. Anderen zullen zeggen dat het mensen laat zien hoe dom de mensheid kan zijn. Sommigen zeggen dat het anti-scholastisch is.

(4)

Anderen dat het gewoon een verhaal is dat door Rumi uit Sanai is gekopieerd - enzovoort. Shah paste het verhaal aan in zijn boek The Dermis Probe. Deze versie begint met een conferentie van wetenschappers uit verschillende vakgebieden die hun tegenstrijdige conclusies presenteren over het materiaal waarop een camera is gericht. Terwijl de camera langzaam uitzoomt, wordt langzamerhand duidelijk dat het te onderzoeken materiaal de huid van een Afrikaanse olifant is.

Deze hervertelling vormde het script voor een korte film van vier minuten van de animator Richard Williams. Het verhaal geniet een voortdurende aantrekkingskracht, zoals blijkt uit het aantal geïllustreerde kinderboeken van de fabel; er is er bijvoorbeeld een van Paul Galdone en een andere, Seven Blind Mice , van Ed Young In de titelcartoon van een van zijn boeken postuleerde cartoonist Sam Gross dat een van de blinde mannen, die een hoop olifantenpoep tegenkwam, tot de conclusie kwam dat "een olifant zacht en papperig is. Een olifantengrap keert het verhaal op de volgende manier om, waarbij de observatie het onderwerp van onderzoek ernstig en fataal verandert:. Zes blinde olifanten bespraken hoe mannen waren.

Na ruzie besloten ze er een te vinden en door directe ervaring te bepalen hoe het was. De eerste blinde olifant voelde de man en zei: 'Mannen zijn plat. We moeten niet vergeten dat wat we waarnemen niet de natuur op zichzelf is, maar de natuur die wordt blootgesteld aan onze methode van ondervraging. Touching the Elephant was eendocumentaire van BBC Radio 4 uit waarin vier mensen van verschillende leeftijden, allemaal blind vanaf hun geboorte, naar de London Zoo werden gebracht omeen olifant aan te raken en hun reactie te beschrijven. Source Authors. Ga naar zoeken Ga naar hoofdinhoud Door drukte bij de bezorgdiensten kan de bezorging van je pakketje langer duren. Taal: Nederlands. Schrijf een review. Auteur: David A. Schmaltz uitgegeven bij Thema, bedrijfswetenschappelijke en educatieve uitgeverij. ISBN David Schmaltz beweert dat lastige klanten, onbekwame leiders of beroerde planning vaak slechts een excuus zijn voor het mislukken van een project.

De werkelijke oorzaak heeft te maken met een gebrek aan samenhang binnen het team. Iedereen heeft zijn eigen visie en beleving; er is geen gemeenschappelijke interpretatie van het project. Betrokkenen focussen te veel op de projectleider en gaan daarmee voorbij aan de werkelijke kracht van een project: het individu. De auteur illustreert zijn stelling aan de hand van het verhaal van de blinden en de olifant. In dit verhaal verkennen zes blinden op de tast een olifant. Omdat iedereen een ander deel van de olifant onderzoekt, hebben ze een totaal ander beeld van de olifant. Aan de hand van herkenbare en humoristische voorbeelden vertelt de auteur over het probleem van incoherentie en reikt hij eenvoudige technieken aan waarmee we meer samenhang en effectiviteit kunnen bewerkstelligen.

Een eigenzinnig boek over de andere - wezenlijke en complexe - kant van werken in projecten: de mensen. Toon meer Toon minder. Betrokkenen Auteur David A. Schmaltz Uitgever Uitgeverij Thema. Vertaling Vertaald door M. Overige kenmerken Extra groot lettertype Nee Gewicht g Verpakking breedte mm Verpakking hoogte 24 cm Verpakking lengte mm. Reviews Schrijf een review. Bindwijze: Paperback. Uiterlijk 9 december in huis Levertijd We doen er alles aan om dit artikel op tijd te bezorgen. Verkoop door Managementboek.

“De blinden en de olifant” | 08-2011

De eerste man kwam met zijn handen op de slagtanden van de olifant. Tegelijkertijd greep de tweede blinde medicijnstudent de olifant bij de slurf en stelde vast waar het voor diende. De derde man stuitte toevallig op de grote flapoor en kwam tot een soortgelijke conclusie: voor hem was het oor alles, daarom is hij uiteindelijk otoloog geworden. De vierde liet zijn handen op de grote borst en buik van de olifant rusten. Een van de blinden kreeg de staart van de olifant te pakken. Misschien leidt het wel tot problemen. Het is beter om het eraf te halen. Maar de laatste van de zes liet het niet van de tastzin afhangen. In plaats daarvan luisterde hij alleen maar. Hij had de olifant aan horen komen, het geratel van de kettingen en het geschreeuw van de begeleiders.

Misschien hoorde hij de olifant wel een geweldige zucht slaken toen hij voorbij sjokte. Niemand gaf antwoord. Levertijd We doen er alles aan om dit artikel op tijd te bezorgen. Het is echter in een enkel geval mogelijk dat door omstandigheden de bezorging vertraagd is. Bezorgopties We bieden verschillende opties aan voor het bezorgen of ophalen van je bestelling. Welke opties voor jouw bestelling beschikbaar zijn, zie je bij het afronden van de bestelling. Ga naar zoeken Ga naar hoofdinhoud Door drukte bij de bezorgdiensten kan de bezorging van je pakketje langer duren. Taal: Nederlands. Schrijf een review. Auteur: David A. Schmaltz uitgegeven bij Thema, bedrijfswetenschappelijke en educatieve uitgeverij.

ISBN David Schmaltz beweert dat lastige klanten, onbekwame leiders of beroerde planning vaak slechts een excuus zijn voor het mislukken van een project. De werkelijke oorzaak heeft te maken met een gebrek aan samenhang binnen het team. Iedereen heeft zijn eigen visie en beleving; er is geen gemeenschappelijke interpretatie van het project. Betrokkenen focussen te veel op de projectleider en gaan daarmee voorbij aan de werkelijke kracht van een project: het individu. De auteur illustreert zijn stelling aan de hand van het verhaal van de blinden en de olifant. In dit verhaal verkennen zes blinden op de tast een olifant. Voor mij is duidelijk maar al te zeer. Dit wonder van een olifant is als een speer. Nu kwam ook de derde naderbij, greep bij toeval, als ware het een stang, de kronkelende slurf, en sloeg terstond een toon aan van belang: 'Aha,' sprak hij, 'de olifant lijkt erg op een slang.

MORAAL: Maar al te vaak varen allen, denk ik, alledag, Hun eigen koers, volkomen onwetend over wat de ander denken mag, En spreken zij allen van een olifant, die geen van hen ooit zag. De blinde mannen en de olifant - Een filosofische gelijkenis De blinde mannen en de olifant is een gelijkenis uit de oudheid die tegenwoordig gebruikt wordt als waarschuwing tegen mensen die in een absolute waarheid geloven of beweren dat hun godsdienst "de enige echte" is. De eenvoudige reden is dat onze zintuigen, onze perspectieven en onze levenservaringen onze toegang tot de waarheid kunnen beperken en ons tot verkeerde conclusies kunnen leiden. Hoe kan een mens met een beperkte kennis van de waarheid nou verkondigen dat zijn versie de enige echte versie van de realiteit zou zijn? De blinde mannen en de olifant - Een theologische waarheid Helaas maken de huidige filosofen de les van De blinde mannen en de olifant niet helemaal af.

Wijst deze voorstelling van de blinde mannen en de olifant immers niet naar iets dat nog groter is, namelijk de olifant zelf? Elke blinde man heeft inderdaad slechts een beperkt perspectief op deze objectieve waarheid, maar dat wil niet zeggen dat die objectieve waarheid niet bestaat.

(5)

Sport Ethics Applications for Fair Play 3rd edition

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

„Voor wie zich niet laat overbluf- fen en eens rustig kijkt wat er nu helemaal klopt aan dit soort ar- gumenten, blijft er weinig over dat tegen het bestaan van God

Indien de betrokkene niet meer behoort tot de cate- gorie van werknemers, waartoe hij behoorde op het ogenblik van de verkiezingen, tenzij de vakorganisatie die de kandidatuur heeft

Maar 's morgens van den andren dag Kust hem zijn moeder met een lach, En noemt hem weêr haar lieve Piet - - Dat was hem in geen jaar geschied. - En zie, wat ligt daar in

Gerrit Krol, De schrijver, zijn schaamte en zijn spiegels.. Een goede roman is autobiografisch. Niet door de gebeurtenissen die erin beschreven worden, maar als verslag van de

Ubuntu betekent niet alleen dat je altijd het goede doet, maar ook dat je dit doet in lijn met het verleden en de toekomst.... "Misschien is het niet slecht om hier terug te

Als D rent­ se boerenzoon , op gegroeid in ee n ver­ ge lij kbaar Ustijd landsc hap, dat imnid­ dels door ruil verk avelin g, beekabn or­ mali satie , ongebr eid eld e huizen- en

Naar mijn oordeel past het bij de verantwoordelijkheid van de accountant zich te realiseren, dat financiële informatie over huishoudingen niet alleen voor deskundigen

Deze voorstelling van zaken geeft wel aan dat als een accountantskantoor de pretentie heeft een bedrijf niet alleen als contro­ leur, maar vooral ook als adviseur te