• No results found

Grote Kerk Gemeente Dordrecht

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Grote Kerk Gemeente Dordrecht"

Copied!
8
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Grote Kerk Gemeente

Dordrecht

zondag 14 maart 2021 - 10.30 uur vierde zondag van de 40-dagentijd: Laetare

voorganger: ds. P. L. Wansink organist: Cor Ardesch

cantrix: Catrien Posthumus Meyjes m.m.v. leden van de cantorij ‘Sura Cantat’

de kleur van deze zondag is roze

(2)

Voorlopig mogen er 30 gemeenteleden de diensten bezoeken. De

gemeentezang wordt verzorgd door een vertegenwoordiging van de cantorij.

De dienst is via youtube te volgen.

In de 40-dagentijd volgen we een eigen project, mede ontleend aan lied 540, waarin deze tijd omschreven wordt als ‘het tijdperk van de Geest’. We hopen dat in deze coronatijd de 40 dagen ook aanleiding geven tot bezinning, tot bidden tot vasten in allerlei vormen. Het volgen van Christus op zijn weg geeft ons veel. De lezingen uit het Oude Testament sluiten aan bij het lied en bij de lezingen uit Markus. Elke week heeft een kind een schilderij gemaakt bij de lezing. Zo gaan we op weg naar Pasen.

- klokgelui vooraf: de Dordtse Dom klokken 1, 2, 3 Groot Te Deum - orgelspel: O Lamm Gottes, unschuldig BWV 656 – J.S. Bach - welkom en korte afkondiging door de ouderling van dienst; stil gebed - orgelkoraal van de zondag: ‘Wees blijde nu, in ’t midden van het lijden’

gezang 546

V

OORBEREIDING

gemeente gaat staan - bemoediging v Onze hulp in de Naam van de Heer,

g Die hemel en aarde gemaakt heeft.

- drempelgebed v Barmhartige God, - - -

- - - door Jezus Christus onze Heer.

g Amen.

- zondagspsalm psalm 122: 1

1 Hoe sprong mijn hart hoog op in mij, toen men mij zeide: ‘Gord u aan om naar des Heeren huis te gaan!

Kom ga met ons en doe als wij!’

Jeruzalem, dat ik bemin, wij treden uwe poorten in,

u, Godsstad, mogen wij ontmoeten!

Jeruzalem, van ver aanschouwd, wel saamgevoegd en welgebouwd, o schone stede, die wij groeten.

gemeente gaat zitten

- smeekgebed vanuit de nood van de wereld, besloten met een gezongen kyrië

(3)

D

IENST VAN HET

W

OORD

- groet v De Heer zal bij u zijn!

g De Heer zal u bewaren!

- gebed bij de opening van het Woord

- lezing O.T: 2 Koningen 4: 42-44 (werkvertaling)

42 Een man komt uit Baäl-Salisa en hij kwam tot de man Gods met brood van de eerstelingen, twintig gerstebroodjes en wat vers geroosterd koren in zijn mantelzak. Hij zei: Geef het aan het volk en zij zullen eten.

43 Zijn bediende zei: Wat? Zal ik dit geven aan honderd man? Hij zei:

Geef het aan het volk en zij zullen eten, want zo zegt de Heer: Eet en houd over.

44 Hij gaf het aan hen en zij aten en hielden over naar het woord van de Heer.

- lied psalm 65: 5, 6

5 Gij komt het dorre land doorschrijden met water uit uw beek

en tot een rijke oogst bereiden, uw voetstap maakt het week.

Gij druipt uw zegen in de voren, Gij roept het kiemend graan;

zo wordt het brood voor ons geboren waar Gij zijt voorgegaan.

6 Gij kroont het jaar van uw genade.

Waar Gij getreden zijt

tooit de woestijn zich met een wade, de heuvels zijn verblijd.

De weidegrond is wit van schapen, het dal van koren blond.

Dit is het land door U geschapen, uw lof schalt in het rond.

gemeente gaat staan - lezing N.T.: Johannes 6: 4-15 (NBV)

4 Het was kort voor het Joodse pesachfeest.

5 Toen Jezus om zich heen keek en zag dat die menigte naar hem toe kwam, vroeg hij aan Filippus: ‘Waar kunnen we brood kopen om deze mensen te eten te geven?’

6 Hij vroeg dat om Filippus op de proef te stellen, want zelf wist hij al wat hij zou gaan doen.

(4)

7 Filippus antwoordde: ‘Zelfs tweehonderd denarie zou niet voldoende zijn om iedereen een klein stukje brood te geven.’

8 Een van de leerlingen, Andreas, de broer van Simon Petrus, zei:

9 ‘Er is hier wel een jongen met vijf gerstebroden en twee vissen- maar wat hebben we daaraan voor zoveel mensen?’

10 Jezus zei: ‘Laat iedereen gaan zitten.’ Er was daar veel gras, en ze gingen zitten; er waren ongeveer vijfduizend mannen.

11 Jezus nam de broden, sprak het dankgebed uit en verdeelde het brood onder de mensen die er zaten. Hij gaf hun ook vis, zoveel als ze wilden.

12 Toen iedereen volop gegeten had zei hij tegen zijn leerlingen:

‘Verzamel nu de overgebleven stukken brood, zodat er niets verloren gaat.’

13 Dat deden ze en ze vulden twaalf manden met wat overgebleven was van de vijf gerstebroden die men had gegeten.

14 Toen de mensen het wonderteken dat hij gedaan had zagen, zeiden ze: ‘Hij moet wel de profeet zijn die in de wereld zou komen.’

15 Jezus begreep dat ze hem wilden dwingen om mee te gaan en hem dan tot koning zouden uitroepen. Daarom trok hij zich terug op de berg, alleen.

- lofprijzing v Lof zij U, Christus g in eeuwigheid, amen.

gemeente gaat zitten - woord voor de kinderen

- lied gezang 383: 1, 2, 4 1 Zeven was voldoende,

vijf en twee,

zeven was voldoende voor vijfduizend

op de heuvels langs de zee.

2 Zeven is voldoende toen en nu,

zeven is voldoende alle dagen

van ons leven, dank zij U.

4 Voed ons met uw leven, vis en brood,

alle zeven dagen, Gij verzadigt

allen met uw offerdood.

(5)

- uitleg en verkondiging

2 Koningen 4, 42-44 Johannes 6, 5-15 Laetare

Vorig jaar 15 maart zaten we voor het eerst in een lege kerk bij elkaar. Ik herinner me nog dat RTV Dordrecht opnamen maakte. Het leverde mooie beelden op in een lege kerk. Ik herinner me ook nog het heftige gesprek in de kerkenraad: Kan dat wel een kerk sluiten? Zelfs in de oorlog gingen de diensten door. Het was een pijnlijk besluit. En nu een exact een jaar verder is corona nog steeds onder ons. Onze wereld is ongekend geraakt. Mensen zijn overleden, nog veel meer zijn op zichzelf aangewezen, veel isolement in verpleegtehuizen, of voor mensen met een ziekte, daarnaast grote

economische gevolgen die we nog niet eens overzien. Ook: de bewondering voor mensen in de zorg en het onderwijs is gegroeid. Wie weet levert deze crisis ons een iets ander beeld op wat belangrijk is, wie zal het zeggen? En tot slot de kerken. Hoe is het ons vergaan, hoe vergaat het ons? Als ik één ding geleerd heb dan wel dit: hoe ongelofelijk belangrijk is de fysieke

gemeenschap, de ontmoeting tussen mensen, het samen bidden, het samen zingen, het samen delen van brood en wijn. Het klinkt misschien raar: maar ook heb ik nog eens geleerd dat een preek geen monoloog is, of u er lijfelijk bent of niet, maakt uit over wat ik zeg en hoe ik het zeg. Ik heb echt grote bewondering voor u die thuis zit en online kijkt en zingt en bidt. Ik ben echt dankbaar voor de mogelijkheid van de online diensten, maar een mens is van vlees en bloed, door en door lichamelijk. Ik ben totaal niet bang dat kerken straks geen mensen meer trekken als het eindelijk weer mag. Dat heb ik ook geleerd: ik geloof nog meer in de kracht van de liturgie: dienst aan de eeuwige God doe je met lichaam en ziel. Jezus Christus heeft zich als mens in deze wereld begeven. Niet alleen als Geest, niet als gedachte, niet als eeuwige waarheid, maar een mens en zo brengt hij God in ons midden. Hem loven wij:

als mensen.

Dat hebben wij ook dit jaar geprobeerd en vanmorgen doen we dat als steeds in de kerk en thuis en nu zelfs weer met dertig mensen in de kerk. Een optimist zou kunnen zeggen: er zit vooruitgang in. Het is vandaag zondag Laetare; wees verblijd. We begonnen deze dienst met de vaste psalm van deze zondag: Hoe sprong mijn hart hoog op in mij. Het is de zondag middenin de veertig dagentijd, waarin we als het ware even vooruit blikken naar de grote vreugde die komt, Christus de levende Heer, hij die de dood overwint.

Klein Pasen. Over hoop gesproken. Weet u: niet de dood heeft het laatste woord , niet die menselijk onmacht en kleinzieligheid, niet de angst voor wat komt, zo is het toch?

Als steeds deze weken spiegelen we ons aan de profeten van Israël. Eerst zagen we in Mozes, zijn stralende gelaat, maar ook in zijn sterven een beeld van Christus, vorige week Elia in zijn vlucht (terzijde horen we hoe ook Jezus

(6)

vanmorgen aan het eind de stilte zoekt, alleen wil zijn?) en vanmorgen dan de leerling van Elia, Elisa, die overigens nergens met name genoemd wordt in dit gedeelte.

We horen van de man Gods, zoals Elisa vaak wordt aangeduid. Hij is een man Gods. In hem ontmoeten we iets van de levende Heer. Zoals sommige mensen dat hebben, je proeft als het ware hun leven met God, je hoort het in hun gebed. Mensen voelen dat aan: Een man komt uit Baäl-Salisa en hij kwam tot de man Gods met brood van de eerstelingen, twintig gerstebroodjes en wat vers geroosterd koren in zijn mantelzak. De eerstelingen van de oogst worden volgens de Thora in het huis van de Heer gebracht en daarna aan de priesters gegeven. Maar waar is het huis van de Heer in de buurt van Baäl- Salisa, ergens in het noorden en in de naam hoor je al de afgodsnaam terug.

Dus besluit deze – ook naamloze- man brood van de eerstelingen te brengen naar de man Gods. Soms weet je niet precies wat je doet in je zoektocht van het geloof, maar die onbewuste daad, of dat moment van dankbaarheid brengt veel teweeg. Een paar gerstebroodjes, wat graan. Of een jongetje met vijf broden en twee vissen. Wat is het helemaal?

Maar hij zei: Geef het aan het volk en zij zullen eten. Terzijde er heerste honger in het land, zo blijkt in het voorafgaande. Elisa had een groep profeten om zich heen, een gemeenschap. Tja en dan een paar gerstebroodjes. Zij zullen eten. De ook niet bij name genoemde bediende heeft zijn aarzelingen, net als de leerlingen van Jezus. Wat? Zal ik dit geven aan honderd man?

Maar Hij zei: Geef het aan het volk en zij zullen eten, want zo zegt de Heer, eet en houd over.

Zowel bij Elisa als bij Jezus krijgt een menigte mensen te eten. Fysieker kan het niet. En zowel bij Elisa als bij Jezus is dat een wonder, want er lijkt te weinig te zijn. Maar wat zegt het woord van God: zij zullen eten en overhouden. Daar waar we Gods woord volgen, daar blijkt er meer dan genoeg. Dat zegt alles over Gods weg met ons. Hij deelt en er is meer dan genoeg, Hij geeft zijn leven en wij ontvangen het en er is meer dan genoeg.

Als we in dat vertrouwen leven kunnen we dus vrijuit delen, dit is een diaconaal verhaal. Hoeven we niet bang te zijn voor wat er nog allemaal komt, ook niet in de ze crisis. Gods liefde in Christus is meer dan genoeg.

Door het donker in deze tijd straalt zijn gelaat.

Tot slot: die naam van de profeet Elisa die zo nadrukkelijk niet genoemd wordt. Dat kan haast geen toeval zijn. Weet u wat zijn naam betekent: Mijn God is redder.

Eer aan de Vader en de Zoon en de Heilige Geest tot in de eeuwen der eeuwen.

Amen

- orgelimprovisatie: gezang 559 ‘Gij die ver voor ons uit’

(7)

D

IENST VAN DE

G

EBEDEN

- dankgebed en voorbeden, steeds onderbroken door gezang 368e v zo bidden wij U allen samen

cantorij God in de hemelen, zie naar uw mensen, wijs ons de weg van het leven.

moment van persoonlijk gebed in stilte gezamenlijk Onze Vader

gemeente gaat staan - slotlied gezang 546: 1, 4, 5

1 Wees blijde nu, in ’t midden van het lijden, verheug u, want gij zijt niet vruchteloos, de koning komt de vredesstad bevrijden en de woestijn zal bloeien als een roos.

4 Daar zal zijn zegen zich alom verbreiden, in heel de wereld overvloed van brood.

Zo zal het zijn aan 't einde van de tijden, de dageraad van God is rozerood.

5 Die in uw lijden zijt terneergezeten, leef uw verlosser gretig tegemoet, want deze tijden zijn u toegemeten, maar als Hij komt, dan maakt Hij alles goed

- uitzending en zegen allen zeggen: Amen.

gemeente gaat zitten

- orgelspel: Allegro uit Concerto a BWV 593 – J.S. Bach/Vivaldi

We verlaten de kerk op aanwijzingen van de kerkenraadsleden na het laatste orgelstuk.

(8)

collecten

In deze dienst zijn de collecten bestemd voor de volgende doelen:

kerk: Drukwerk fotografiediensten Grote Kerk Gemeente diaconie: Het Vakantiebureau

Bij de uitgang vindt u de Vastenpot. De opbrengst is bestemd voor Kerk In Actie.

Het Vakantiebureau verzorgt begeleide vakanties voor mensen die in het dagelijks leven zorg nodig hebben. Zo’n 1500 vrijwilligers per jaar maken deze vakanties mogelijk.

Uw gaven voor kerk en diaconie kunt u overmaken op rekeningnummer NL37 INGB 00006573 05 t.n.v. Wijkraad 1 der Hervormde Gemeente onder

vermelding van kerkdienst 14 maart 2021. De penningmeester zorgt voor de verdeling. De komende tijd wordt er nog niet in de diensten gecollecteerd.

agenda

Bijna alle activiteiten zijn voorlopig ivm de lockdown afgelast. Dat betekent dat het leerhuis, de Bijbelkring, enkele gesprekskringen zijn komen te vervallen.

Voorzichtig zijn we weer met enig jeugdwerk van start gegaan.

maandag-vrijdag: aanmelden kerkdienst 21 maart S t/m Z dagelijks 10.00-14.00 uur: stilteruimte Trinitatiskapel, zondag vanaf

12.00 uur, Vriesestraat 22

komende zondag 21 maart, vijfde zondag van de 40-dagentijd voorganger: ds. P. L. Wansink

organist: Cor Ardesch

cantrix: Catrien Posthumus Meyjes m.m.v. leden van de cantorij ‘Sura Cantat’

bezoeken diensten

Voor de komende diensten kunt u zich aanmelden via de website (of sectie- ouderling). Per zondag is er een indeling gemaakt op alfabetische volgorde.

Het is aan te raden steeds de actuele informatie op de website te raadplegen.

gastlidmaatschap

U voelt zich betrokken bij de Grote Kerk Gemeente en weet zich met ons verbonden? Dan is het mogelijk om gastlid te worden. Voor meer informatie verwijzen we u naar: www.grotekerk-dordrecht.nl.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

v Ja, gezegend zijt Gij, Koning der wereld, en gezegend is Hij, die komt in Uw Naam - - - Gezegend Uw Naam, God van ons leven, in goede en kwade dagen, voor altijd en eeuwig,

Dat we hartstocht hebben voor de kerk als huis van God, maar tegelijk altijd weer gegrepen worden door kritiek, woede soms zelfs vanwege dat instituut, zo traag, zo uit op

7 die duizenden geslachten zijn liefde bewijst, die schuld, misdaad en zonde vergeeft, maar niet alles ongestraft laat en voor de schuld van de ouders de kinderen en

Zie, heel mijn hart staat voor U open en wil, o Heer, uw tempel zijn. O Gij, wien aarde en hemel zingen, verkwik mij met uw

19 Overdag is het licht van de zon niet meer nodig, de glans van de maan hoeft je niet te verlichten, want de HEER zal voor altijd je licht zijn,.. je God zal je zijn

later zijn ontstaan: alle drie hebben ze nog twee afzonderlijke altvioolpartijen, er is slechts één recitatief dat het centrale Bijbelwoord citeert of parafraseert (een functie

Toen schortte Simon Petrus, toen hij hoorde dat het de Heer was, zijn overkleed op - verder was hij naakt - en gooide zich in zee.. 8 Maar de andere leerlingen kwamen met

9 En toen de ceremoniemeester het water dat wijn geworden was, proefde – hij wist niet waar die vandaan kwam, maar de bedienden die het water geschept hadden wisten het wel –