• No results found

Kundalini-energie (slangenkracht) hetzelfde als Contemplatieve stilte

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Kundalini-energie (slangenkracht) hetzelfde als Contemplatieve stilte"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Kundalini-energie (slangenkracht) hetzelfde als Contemplatieve stilte

http://www.lighthousetrailsresearch.com, 30 juli 2007

Vertaling, plaatje toeg. en voetnoten door M.V. Update 27-2-2010

Kundalini-systeem met kanalen en centra (Wikipedia)

Volgens Thomas Keating1, de vader van de hedendaagse contem- platief2-gebed-beweging, welke overal in evangelische kringen populair wordt, is de stilte of heilige ruimte die bereikt wordt tij- dens contemplatief gebed, dezelfde toestand die bereikt wordt tij- dens wat kundalini3 genoemd wordt.

Katholiek priester Philip St. Romain schreef een boek met de naam Kundalini Energy and Christian Spirituality.4 Kundalini is gebaseerd op het occulte chakra-systeem waar een vermeende uni- versele energie door het menselijk wezen vloeit en door de hele schepping, die hen allen verenigt en goddelijkheid bevestigt in alle dingen en alle mensen.

Ray Yungen zegt dat kundalini een “hindoeterm is voor de mys- tieke kracht of macht die aan de grondslag ligt van de hindoespiri- tualiteit” - A Time of Departing5 (ATOD), 2de ed., p.46.

In het hindoeïsme wordt kundalini “serpent power” of “slangen- kracht” genoemd.

In het boek van voormalig New Age medium Brian Flynn, Running Against the Wind (RAW), be- spreekt Flynn het kundalini-effect en geeft hij een opsomming van de symptomen:

• Brandend hete of ijskoude stromen komen op in de ruggegraat

• Pijnen op verschillende locaties van het hele lichaam

• Vibraties, ongemak, of krampen in de benen en in andere delen van het lichaam

• Snelle polsslag en toegenomen metabolisme

• Verstoring van de ademhaling en/of de hartfunctie

• Gevoeligheid voor geluid, licht, geur en de nabijheid van andere mensen

• Mystiek/religieuze ervaringen

• Parapsychologische bekwaamheden

• Persistente angst of angstaanvallen; verwarring

• Slapeloosheid, manisch hoge levensgeest of diepe depressie; energieverlies

• Verzwakte concentratie en geheugen

• Totale isolatie te wijten aan onvermogen om innerlijke ervaringen te uiten

• Ervaringen van bezetting en poltergeist fenomenen. (RAW, 2nd ed., p. 165)

Door de beoefening van meditatie werd Philip St. Romain afhankelijk van wat hij noemt een “inner- lijke raadgever” (spirit guide, of: geest-gids). Symptomen tijdens zijn diepe meditatieve ervaring

1 Zie http://www.verhoevenmarc.be/PDF/kundalini2.pdf

2 Contemplatief gebed (contemplative prayer) wordt ook centrerend gebed (centering prayer) genoemd.

3 https://nl.wikipedia.org/wiki/Kundalini

4 http://www.innerexplorations.com/ewtext/ke.htm

5 A Time of Departing, of “Een tijd van heengaan”, zie: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/heengaan.pdf

(2)

2

waren o.a. “prikkelende sensaties aan de bovenkant van zijn hoofd” met “gebruis van energie”

(ATOD, p. 47).

Thomas Keating die vele evangelische contemplatieven inspireerde, zoals Henri Nouwen, Richard Foster [1], en Brennan Manning [2], schreef het voorwoord van Philip St. Romain’s boek, en hierin erkent Keating dat kundalini hetzelfde is als christelijke contemplatie. Hij zegt:

Vermits deze energie [kundalini] vandaag ook aan het werk is in talloze personen die zichzelf hebben toegewijd aan contemplatief gebed, is dit boek een belangrijke bijdrage tot de vernieu- wing van de christelijke contemplatieve traditie. Het zal een grote steun zijn voor hen die fysie- ke symptomen ervaren hebben uit de bewustwording van kundalini in de loop van hun spirituele reis … De meeste spirituele disciplines wereldwijd dringen aan op een vorm van ernstige disci- pline voordat technieken van bewustwordende kundalini beoefend worden. In de christelijke traditie … de gewone praktijk van stadiums van christelijk gebed … behoort contemplatie tot de wezenlijke disciplines …

Keating legt uit wat de reden is waarom “spiritual directors”6 (geestelijke bestuurders) nodig zijn:

zij moeten de christelijke contemplatieven begeleiden wegens de krachtige en gevaarlijke natuur van kundalini. Hij zegt dat deze “spiritual directors” het nodig kunnen vinden op consult te gaan bij

“oosterse leraren, om een voller begrip te verkrijgen”. Keating besluit zijn voorwoord met:

Dit boek zal christenen initiëren voor de spirituele reis in deze belangrijke maar lang veronacht- zaamde dimensie van de transformerende kracht van genade.

Het is erg storend te weten dat evangelische leiders, zoals Beth Moore [3], Brennan Manning aan- prijzen, iemand wiens spiritualiteit zo beïnvloed is door mystici als Thomas Keating. Jim Shull van Southern Baptist LifeWay Store, zei ter rechtvaardiging van Keating (die zij promoten) dit: “Hij heeft boeken geschreven over contemplatief gebed, maar dit maakt hem niet tot een New Age sym- pathisant”4. Wanneer wij ons realiseren dat New Age en Kundalini dezelfde premisse hebben (God in alles, en God is alles), dan kunnen we zien hoe bedenkelijk de commentaren van LifeWay zijn.

Zeker zal de erkenning van Thomas Keating, dat contemplatieve praktijk en kundalini één en het- zelfde zijn, zelfs de meest sceptische christen overtuigen.

Zie ook:

o “Een tijd van heengaan” - Ray Yungen: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/heengaan.pdf o “Lakeland: Heilige Geest of Kundalini-slang?”:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/KundaliniLakeland.pdf o Keating, Kundalini en contemplatief gebed:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/kundalini2.pdf

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

6 https://www.lighthousetrailsresearch.com/spiritualdirection.htm

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Zodra ze wakker worden en Jezus en de profeten zien, stellen ze Jezus voor om drie tenten te bouwen: een voor Jezus, een voor Elia en een voor Mozes.. Plots komt er een wolk

De Schrift onderricht het kind van God om “nuchter” en “waakzaam” te zijn (1 Petrus 5:8), wat betekent dat men zijn geest en hart onder controle heeft om zich te

Ik geloof dat Foster deze commentaren gaf omdat hij zich er wel van bewust was dat contemplatief gebed gevaarlijk kon zijn, omdat het niet verschilt van kundalini. Maar toch zegt

En omdat alles onherroepelijk is, en Isidore voorgoed verdwenen door de tunnel die je maar één richting op kunt gaan, en wèg MacFarley in verwaten trots van overwinnaar, maar hoe

Hij heeft de woestijn opgezocht en haar stilte beluisterd met zijn hart. Toen wist hij wie

Een van de meest interessante kanten van hun terugtrekking in de stilte van de woestijn is toch wel dat de ervaring van desolaatheid, de poging (bewust of niet) dichter bij

Kijk maar toe hoe al die mooie dingen over deze persoon lopen … Kies nu een derde persoon en plaats ook hem onder een grote douche van liefde, vreugde en geluk … Nu mag je

Misschien zijn de momenten ook stil door de grote afwezigheid van mensen: God, voor vele mensen de grote afwezige, krijgt hier de volle ruimte.. Waar wij met lege handen