• No results found

Halal op school?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Halal op school?"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

O N D E R W I J S 10

K E R K + L E V E N - 2 2 A U G U S T U S 2 0 0 7

W

E KUNNEN er niet om- heen. Het samenleven van culturen en reli- gies stelt ook aan de ordening van de sa- menleving pertinente vragen. U wilt voorbeelden? Een rechter gebood onlangs een joodse man zijn keppeltje af te zetten in de rechtszaal, omdat je volgens een oude Belgische wet de rechtszaal blootshoofds moet betreden.

Joodse mannen dragen echter om religieuze redenen altijd een hoofddeksel. De joodse gemeen- schap in België reageerde veront- waardigd op de toepassing van deze ‘antieke’ wet. Terecht of niet?

En dan spreken nog niet over ambtenaren met een hoofddoek.

Kerk en Staat

Ander voorbeeld. Onderwijs ge- organiseerd van overheidswege moet volgens de wet neutraal zijn.

Maar wat betekent deze neutrali- teit? Het officiële onderwijs biedt immers ook onderricht in de er-

kende levensbeschouwingen aan.

Het stedelijke onderwijs in Ant- werpen besliste enkele maanden geleden om in de refters ook ha- lalmaaltijden te serveren, zijnde met vlees geslacht volgende isla- mitische normen. Enkele politici reageerden verbolgen. Terecht of niet?

Moeiteloos kunnen we nog an- dere spanningsvelden bedenken.

In ons land is godsdienstvrijheid gegarandeerd. Dat wil ook zeggen dat een groep z’n eigen kerkge- bouw mag oprichten. Een recent fenomeen zijn de van oorsprong Afrikaanse sektarische christelij- ke gemeenschappen die zich ves- tigen in woningen en leegstaande winkelpanden. Niet alle buren zijn er mee opgezet. De gemeen- schappen worden beschuldigd van burengerucht en overlast.

Mag een gemeentelijke overheid deze gemeenschappen een vesti- gingsregeling opleggen? Is dat geen inbreuk op een grondwette- lijk en zelfs fundamenteel recht?

Het zal wel duidelijk zijn dat bo- vengenoemde spanningen voort-

komen uit de ontwikkeling van een multiculturele en multireligi- euze samenleving. Politici en be- leidmakers worden vandaag uit- gedaagd om antwoorden te bie- den op een waaier van vragen en problemen, die zich goed dertig jaar geleden niet stelden.

Bij dit alles rijst de vraag wat on- der een pluralistische, multireligi- euze en multiculturele samenle- ving moet worden verstaan. Wat is de betekenis van deze termen?

Hoe kunnen verschillende levens- beschouwingen zich tot elkaar verhouden in de Belgische con- text? Want net deze context is het kader waarin zich alles situeert.

Het Belgische staatsbestel ontwik- kelde immers sinds 1830, op basis van ontwikkelingen elders in Eu- ropa, een eigen visie op de relatie tussen overheid en levensbe- schouwing.

Zo is de scheiding tussen Kerk en Staat wezenlijk in onze maat- schappelijk bestel, maar toch weer niet zo strikt. De overheid staat immers in voor het onder- houd van kerken en het salaris

van de bedienaren van de erken- de erediensten. Waarom is de ene godsdienst erkend en de andere niet?

Een nieuwe tweejarige deeltijd- se academische opleiding (even- wel zonder diploma!) aan de Uni- versiteit Antwerpen wil op een wetenschappelijke wijze dieper ingaan op deze spanningen. Ze ploegt verder op het spoor getrok- ken door het Internationaal Insti- tuut Canon Triest (verbonden met de broeders van Liefde).

De belangrijkste doelgroep van deze nieuwe opleiding zijn be- roepsmensen die in hun bezighe- den worden geconfronteerd met aspecten van de multireligieuze en multiculturele samenleving.

Voor ogen staan ambtenaren, be- stuurders van onderwijsinstellin- gen, maar ook politiemensen, interculturele bemiddelaars, vak- bondskaders en magistraten.

Daarnaast staat de vormingscyc- lus ook open voor andere belang- stellenden.

Doel van de opleiding is inzicht te verwerven in de manier waarop overheid en beleidmakers de vraagstukken van de multireligi- euze samenleving beantwoorden door regelgeving, en hoe een be- leid kan worden uitgewerkt voor onderwijs, gezondheidszorg, ar- beidsmarkt...

Migratie

Tijdens het academiejaar 2007- 2008 staan de historische, sociolo- gische en filosofische achtergron- den van de mogelijke vraagstuk- ken centraal. Onvermijdelijk ko- men daarbij de migratiebewegin- gen ter sprake, alsook de verhou- ding tussen Kerk en Staat in ons land. In een tweede deel wordt het wettelijke kader van de relatie tussen overheid en levensbe- schouwingen uitgeplozen. De les- gevers zijn gespecialiseerde do- centen van Vlaamse en Neder- landse universiteiten. Opmerke- lijk is dat ook vertegenwoordigers van de erkende levenbeschouwin- gen de positie van hun eigen ge- meenschap grondig uit de doeken komen doen. Volgend academie- jaar komen de spanningen ter sprake en worden mogelijke vor- men van bemiddeling onderzocht.

Dat religies en levensbeschou- wingen in de eenentwintigste eeuw niet dood zijn, wisten we al, maar het (vreedzaam) samenle- ven van de verschillende culturen en levensbeschouwelijke groepen is zonder meer de grootste uitda- ging van onze tijd. Nogal logisch dat er precies daarvoor een speci- fieke opleiding komt.

De lessen van de tweejarige opleiding Levensbeschouwing, overheid en samen- leving vinden wekelijks plaats van oktober tot einde mei, telkens op een donderdag- namiddag van 14 tot 17.30 uur in de stadscampus van de Universiteit Antwerpen.

Inschrijven, ook voor één module, is vereist.

Ook organisaties kunnen inschrijven. Meer info via de website www.ua.ac.be/cemis of bij het Centrum voor Migratie en Intercultu- rele Studies van de Universiteit Antwerpen, telefoon 03/220.40.12, e-mail:ina.lode- wyckx@ua.ac.be. Op donderdag 4 oktober om 17 uur opent de opleiding met een lezing en een debat. Ook hiervoor dient ingeschre- ven op bovenstaand adres.

Kans of spanning? Overheid en religieuze vertegenwoordigers ontmoeten elkaar bij het Te Deum. © Belga

Nieuwe opleiding

‘Levensbeschouwing, overheid en samenleving’

Anders dan enkele jaren geleden roept de relatie tussen de verschillende religies en de overheid, instellingen en arbeidsmarkt tegenwoordig heel wat vragen op. Een speciale academische opleiding wil helpen speuren naar oplossingen voor mogelijke conflicten.

En die zijn er wel degelijk, zo blijkt.

E r i k D e S m e t

Halal op school?

Goemaere was een geboren netwerker en prima communica- tor, en wist al snel medestanders te vinden. Onder de bescherming van oud-premier August Beer- naert stichtten ze in 1899 Het Werk van de Akker. 212 volkstuintjes waren er toen in de Brusselse ag- glomeratie. Acht jaar later waren er 34 lokale comités, samen goed voor 620 volkstuintjes. Maar voor- al de voedselschaarste tijdens de Grote Oorlog bracht de door- braak. De opbrengst van de eigen tuin moest zorgen voor de broodnodige bijkomende bevoor- rading en tegen de wapenstil- stand waren al 180.000 families aangesloten.

Toen de nood minder nijpend was, liep dat aantal gevoelig terug, om tijdens de Tweede Wereldoor- log een nieuwe boom te kennen.

Intussen had het werk een aange- paste structuur gekregen en wa- ren de doelstellingen grondig ge- evolueerd. Gezamenlijke aan- koop van zaaigoed, potgrond, meststoffen en bestrijdingsmid- delen wonnen aan belang, net als vorming. Voorbeeldtuinen wer- den aangelegd, handleidingen verspreid, vormingsreeksen ge- lanceerd, wedstrijden en tentoon- stellingen georganiseerd.

Het Werk van de Akker werd een geoliede tuindervereniging voor hobbyisten en wist zich prima aan te passen aan de tijdgeest. Zo werd in de jaren na Wereldoorlog II een publiciteitscampagne ge- voerd om chemische bestrijdings- middelen te gebruiken om de op- brengst te verhogen. En toen in de late jaren 1960 een tegenbewe- ging op gang kwam, stond het werk daar meteen voor open.

Al in 1970 verscheen in het maandblad De Volkstuin een arti- kel over biologisch tuinieren, ge- schreven door Jan Heyman, de eerste voorzitter van de Vereni- ging voor Ecologische Leef- en Teeltwijzen. VELT beheert mo- menteel zelf enkele volkstuin- complexen waar ze haar inzich- ten in de praktijk brengt. Maar ook elders staat in het reglement dat chemische sproeistoffen niet mogen worden gebruikt.

Voor wie het fenomeen volkstui- nen beter wil leren kennen is er nu het boek Volkstuinen. Wil je het historische abc van de volkstuin- der onder de knie krijgen, rep je dan naar Gent en de tentoonstel- ling in het Caermersklooster. Je vindt er zelfs een nagebouwd volkstuintje met koterij, kippen en konijnen, een serre en moes- tuintje. Of vóór het einde van de tentoonstelling ook geoogst kan worden, is veeleer twijfelachtig.

Volkstuinen. Een geschiedenis, Davids- fonds/Kadoc, Leuven, 2007, 224 blz., 29,95 euro, ISBN 978 90 5826 479 4 • De tentoon- stelling Het abc van de volkstuin in het Caer- mersklooster in Gent (Vrouwebroersstraat 6) loopt nog tot 9 september. Daar is ook een tentoonstelling te zien met foto’s van Freya Maes over volkstuinen in Vlaanderen. En in het Kadoc te Leuven (Vlamingenstraat 39) kun je tot 6 september een fotografische kijk op de volkstuinen bewonderen van grond- wetspecialist Karel Rimanque. Alle info op de website www.hetabcvandevolkstuin.be.

Vervolg van bladzijde 5

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Pleiten voor meer ruimte voor de uitvoerders van het beleid is alleen reëel als die uitvoerders democratisch worden gecontroleerd; als de burgers zich herkennen in het werk dat

[r]

Voor sommige instrumenten zijn voldoende alternatieven – zo hoeft een beperkt aantal mondelinge vragen in de meeste gevallen niet te betekenen dat raadsleden niet aan hun

2) Enkele grondwetsbepalingen staan delegatie niet toe; dan is dus experimenteren bij lager voorschrift niet toegestaan. 3) Is delegatie in concreto mogelijk, dan is, als niet aan

• Het aantal wetten neemt sinds 1980 stelselmatig toe, en dat geldt ook voor ministeriële regelingen sinds 2005, het aantal AMvB’s neemt enigszins af sinds 2002. • In de jaren

Berekeningen door De Nederlandsche Bank (DNB, 2014) 15 laten zien dat een loonimpuls die niet het gevolg is van de gebruikelijke mechanismen binnen de economie

Deze vragen hebben betrekking op de mogelijkheid om de productiviteit van publieke voorzieningen te kunnen meten, evenals de effecten van instrumenten op de productiviteit..

Euthanasie is bedoeld als een genadevolle, goede dood, niet als manier om het aantal geïnterneerden dat ongepast en onbehandeld in Belgische gevangenissen wegkwijnt, te laten