• No results found

Lotte Oers

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Lotte Oers"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

23 maart 2011

klapstoel 9

– Blijkbaar bent u nieuwsgierig ingesteld?

Ik heb altijd een grote hunker naar kennis gehad. Geschiedenis boeide me ontzet- tend. Ik wilde weten hoe de mensen vroe- ger leefden, wat ze dachten en voelden. Na een film die zich in een welbepaalde peri- ode afspeelde, trachtte ik daarover achteraf meer te weten te komen. Het ontcijferen van dingen heeft me altijd gefascineerd.

In die zin is het geen toeval dat ik me nu op het spijkerschrift toeleg. Dat werd om- streeks 3500 vóór Christus in Mesopota- mië ontwikkel d en werd gebruikt op klei- tabletten.

– Wat onderzoekt u precies?

Ik bestudeer juridische contracten en documenten die in omloop waren in de Oud-Babylonische periode in Susa, in het huidige Iran. Zeker bij de hogere klassen werd elke transactie schriftelijk vastgelegd en die contracten werden bijgehouden. Ik onderzoek welke rechtsformules daarbij van toepassing waren. Aan de hand daar- van kunnen we nagaan hoe de mensen hun samenleving organiseerden. Er bestond misschien wel een wetboek, maar het is on- duidelijk of dat werd toegepast.

– Wat trof u zoal?

Een voorbeeld. Ik stootte op enkele adop- tiecontracten waaruit tot mijn verbazing bleek dat sommigen een tante of een oom respectievelijk als zus of broer aannamen.

Een mogelijke verklaring is dat ze zo op een legale manier trachtten onderlinge schulden af te lossen. Je moet het begrip

‘adoptie’ zoals wij dat kennen, dus even uit je hoofd zetten en het met iets heel anders associëren, namelijk met de overdracht van bezit en het aflossen van schulden.

– En zo stilt u uw nieuwsgierigheid?

Het is toch boeiend als je uit zo weinig materiaal nieuwe kennis opdoet over een stadje dat duizenden jaren geleden deel uitmaakte van een cultuur die aan de ba- kermat van de onze lag. Als iedere weten- schapper vanuit het eigen vakgebied daar-

toe zijn steentje bijdraagt, schrijven we samen geschiedenis.

– U bent gelovig en steekt dat niet onder stoe- len of banken.

Ik zie geen tegenspraak tussen wetenschap en geloof, zeker niet in mijn onderzoeks- domein. Waarom zou ik mijn geloof ver- bergen? Toegegeven, het is niet het eerste waarover ik praat als ik iemand ontmoet,

maar aan de universiteit weet iedereen in mijn naaste omgeving het. Ik krijg er geen negatieve reacties op. Sommigen keken verrast op, dat wel. Anderen denken wel- licht: „Die uitspraken van de paus, staat zij daar dan achter?” Maar ze snijden het onderwerp nooit aan. Op Facebook krijg je

soms wel opmerkingen in de zin van: „Hoe naïef kun je zijn?” Het stoort me niet. Ik vind het belangrijk voor iedereen respect te hebben.

– Waarom is het geloof voor u zo belangrijk?

Het biedt me een houvast en houdt me in de wereld. Het doet me ook voortdurend nadenken of ik me niet te veel opsluit in mijn kleine zelfvoldane wereldje. En het beschermt me tegen zelfverzekerdheid –

„Kijk eens hoe goed ik bezig ben.”

– Heeft u dat geloof van thuis meegekregen?

Mijn ouders zijn actief gelovig. Toen ik kind was, sprak hun geloof me nochtans niet meteen aan. Wel ontmoette ik in mijn omgeving voortdurend mensen die met de Kerk waren begaan en kracht putten uit hun geloof. Ik zag hoe ze zich belangeloos voor Kerk en samenleving inzetten en hoe dat hen gelukkig maakte. Ik keek daarnaar op. Later ervoer ik gaandeweg zelf de in- tense kracht die het geloof uitstraalt. Zon- der de getuigenis van mijn ouders en mijn omgeving, had ik dat nooit ontdekt.

– Hoe beleeft u nu uw geloof?

Het grootste deel van mijn vrije tijd be- steed ik eraan. Ik zet me in voor de jonge- renwerking op de parochie in Gent, ik ga

naar abdijenweekends en help waar ik kan.

Tot vorig jaar was ik ook actief in de Gentse studentenpastoraal. En uiteraard trek ik deze zomer naar Madrid voor de Wereld- jongerendagen. Voor jongeren is dat hét moment om zich op te laden. Misschien spreekt zo’n massagebeuren niet iedereen aan en staat het wat haaks op onze Vlaamse nuchterheid, maar toch. Ik was er al bij in Keulen en Sydney, en het waren overrom- pelende ervaringen om in verbondenheid met de hele wereld het geloof spontaan, enthousiast en vol vertrouwen te beleven.

– Sommigen  noemen  uw  generatie  ‘religieus  analfabeet’.  Anderen  wijzen  erop  dat  heden- daagse jongeren de dominante massakerk van  vroeger nooit hebben gekend, waardoor ze on- bevangener naar het geloof kijken. Hoe denkt  u daarover?

Mijn ervaring leert dat jongeren zich niet zomaar tegen het geloof keren. De meesten kennen het evenwel niet meer, waardoor geloven voor hen allesbehalve evident is. Ik merk een zekere nieuwsgierigheid, maar spontaan toenadering zoeken tot Kerk en geloof is nog iets heel anders.

Lotte Oers vertelt over haar werk en geloof in Braambos op zondag 27 maart. Op VRT één om 9 uur en op Canvas omstreeks 23 uur.

Lotte Oers

Deskundige spijkerschrift

Ze is 25 en studeerde archeologie en oosterse talen en culturen aan de Universiteit Gent. Haar nieuwsgierigheid leidde haar naar het spijkerschrift, het onderwerp van haar doctoraal onderzoek. Naast dat wetenschappelijke werk zet Lotte Oers zich vooral in voor haar geloof. „Het biedt me houvast en het houdt me voortdurend waakzaam opdat ik me niet door zelfvoldaanheid zou laten leiden”, zegt ze.

‘Mijn geloof beschermt me tegen  zelfvoldaanheid’

Bert Claerhout

Tijdens haar middelbaar onder- wijs, afdeling Grieks-Latijnse, raakte Lotte Oers in de ban van de klassieke oudheid en de oude culturen van het Midden-Oosten.

De beslissing om aan de universi- teit archeologie te studeren, lag in het verlengde daarvan. Vier jaar later zijn haar interesses evenwel verschoven in de richting van oude talen. En zo ontdekte ze haar huidige passie, het spijkerschrift.

Beslist geen evidente keuze.

Lotte Oers: „Ik wilde altijd al weten hoe de mensen vroeger dachten en leefden.”  © Kristof Ghyselinck

„Ik merk bij jongeren een

zekere nieuwsgierigheid

naar het geloof, maar het

spontaan opzoeken, is nog

iets heel anders”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Ik haal dit magistrale werk hier aan, niet alleen omdat het na een eeuw nog steeds een aanbevelenswaardig boek is voor iedereen die zich bezig houdt met

De vader van de beide zonen heeft het goede met hen voor, maar: de jongste zoon gaat zijn eigen weg en zijn vader kan of wil hem niet daarvoor behoeden.. Hij laat

Toch toont deze stu- die vooral aan dat de echte sleutel tot innovatief werkgedrag niet bij de jobzekerheid ligt, maar bij het type werk dat men heeft en de vrijheid die men

Als jonge christen, vooral voor pubers die christen zijn, heb je vaak te kampen met stereotype stellingen zoals: ik mag niet vloeken, niet boos worden, ik moet kansen geven,

Vooral de jongeren van Bne Akiwa kunnen zich voorstellen dat het voor hun joodse geloofsgenoten buiten de Randstad lastig moet zijn hun religieuze identiteit te ontwikkelen

deze functies uiteindelijk niet bepalend zijn voor het totaalbeeld, wil inderdaad niet zonder meer zeggen dat er geen geluid ervaren kan worden.. Deze zin zal

Het belang van abstinentie voor jongens is gemeten met 6 items, namelijk: “Voor een jongen is het belangrijk om maagd te blijven tot het huwelijk”, “Het hebben van seksuele ervaring

Nu is Fabiola thuis, bij God en bij haar echtge- noot”, sprak kardinaal Danneels in zijn homilie tijdens de uit- vaartplechtigheid van koningin Fabiola in de