• No results found

De Hemel is er voor iedereen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "De Hemel is er voor iedereen"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

14 augustus 2013

kerk 11

Hemel is er voor iedereen

Feest van Tenhemelopneming van Maria heeft geen Bijbelse wortels, maar komt voort uit de verering van de christenen

‘Overzien met een helikopterblik’

De School voor Geloofsverdieping reikt achtergrondinformatie aan

Basiliek in Beauraing

Op 22 augustus, bij het slot van het jubeljaar ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van de verschijningen van de maagd Maria in Beauraing, wordt de bo- venkerk van het heiligdom ver- heven tot de rang van basiliek.

Mgr. Vancottem, bisschop van Namen, gaat om 11 uur voor in de plechtige internationale hoog- mis, in concelebratie met tal van collega-bisschoppen en kardi- naal Danneels. Gilberte Degeim- bre, laatste overlevende van de vijf kinderen aan wie Maria ver- scheen, zal aanwezig zijn.

Mgr. Romero weldra zalig?

Mgr. Gerhard Ludwig Müller, prefect van de Congregatie voor de Geloofsleer, bevestigde dat de zaligverklaring van Oscar Ro- mero „grote vooruitgang” boekt.

Reeds in april jongstleden waren er geruchten dat het proces voor de zaligverklaring van de ver- moorde aartsbisschop van San Salvador met het aantreden van de nieuwe Latijns-Amerikaanse paus een tweede adem had ge- vonden. (ivh)

X

X

Tenhemelopneming werd al in 600 gevierd

X

X

Het feest gaat over de belofte dat wij allen zullen verrijzen en zetelen bij Jezus

Erik DE SmEt

De Tenhemelopneming van Ma- ria is onder de kerkelijke feestda- gen een vreemde eend in de bijt.

Het feest gaat niet terug op een gebeurtenis die, zoals Pinksteren of Hemelvaart, in de Bijbel staat vermeld. Ook is niet precies ge- weten waar en wanneer de moe- der van Jezus is gestorven.

Apocriefe (niet-Bijbelse) chris- telijke teksten uit de vierde eeuw geven echter uiting aan het ge- loof dat Maria na haar dood met

lichaam en ziel in de hemel werd opgenomen. Die teksten verha- len hoe de apostelen, nadat ze in Jeruzalem Maria hadden begra- ven, getuige waren van de neer- daling van Jezus die zijn moeder kwam ophalen. Maria stijgt dus niet uit eigen kracht omhoog, maar is afhankelijk van haar Zoon. De tekst zit vol verwijzin- gen naar de opstandingverhalen en in sommige versies is de onge- lovige Thomas de eerste die ge- loof hecht aan dit wonder.

Pas in 1950 dogma

Feit is dat het feest van de Tenhe- melopneming (Assumptie in het Latijn) omstreeks het jaar 600 werd ingesteld onder de naam Ontslaping. Het verbreidde zich over de hele christenheid, er wer- den kerken aan gewijd en kun- stenaars verbeeldden de gebeur- tenis. Rome nam het feest van

Maria’s Tenhemelopneming (toen al gevierd op 15 augustus) over in de zevende eeuw onder paus Sergius I. Pas in 1950 ver- klaarde Pius XII het tot een dog- ma van de katholieke Kerk.

Hoe moeten we er vandaag mee omgaan? Toen hij nog maar net bisschop was geworden, wees Jo- seph Ratzinger, de latere paus Benedictus XVI, erop dat het ge- loof in de Tenhemelopneming van Maria voortkomt uit een ver- ering door het volk en niet uit een historisch feit. En dat terwijl hij steeds weer, zoals vorig jaar nog in het laatste deel van zijn Jezustrilogie, de historische wer- kelijkheid benadrukt van de ma- riale dogma’s zoals de maagdelij- ke geboorte.

Voor Joseph Ratzinger is in de persoon van Maria de heilsbelof- te van God aan de mens reeds he- lemaal gerealiseerd. Maria staat voor de Kerk, de gemeenschap van gedoopten. De latere paus past een citaat uit de brief aan de Efeziërs, „Hij heeft ons samen met Hem laten opstaan en laten zetelen in de hemelse regionen, in Christus Jezus”, toe op de Ten- hemelopneming. Christen-zijn is niet enkel deelhebben aan de verrijzenis, maar ook aan Jezus’

hemelvaart.

De opname van Maria met li- chaam en ziel bij de verrezen Je- zus is niet iets speculatiefs, maar eigenlijk een heiligverklaring.

In het geloof in Jezus Christus wordt de dood uiteindelijk als laatste vijand overwonnen. Het geloofspunt gaat dus in feite over niets anders dan de belofte die ons allen is toegezegd.

Oostakker, Mariapark. Maria is de eerste onder de gelovigen en wijst ons de weg naar de hemel. © Rudi Van Beek

Nicole LEhoucq

„Ik merk nu interessante paral- lellen met het prille christen- dom, dat indertijd ook een min- derheidskerk was. Dat stemt me hoopvol”, zegt Jo Rombouts uit Gent. Samen met zijn echtge- note Annick Depré volgde hij de School voor Geloofsverdieping, een tweejaarlijkse cursus die het CCV, partner in christelijk vor- mingswerk, organiseert in het bisdom Gent. Wie er het diploma behaalt, kan aan de slag als pasto- raal medewerker. Rombouts en Depré, beiden veertigers, volg- den de lessen, zoals de meeste van de honderd cursisten, uit be- langstelling, al werden ze aange- sproken door de pastoor van hun parochie, Sint-Pieters-Buiten.

„We moesten het hele Marcus- evangelie doorlezen”, zegt Rom- bouts. „Dat doet je in een bredere context, met een helikopterblik, reflecteren over Bijbelpassages.”

Twee keer negentien avonden van tweeënhalf uur volgen, het vergt een volgehouden engage-

ment van de deelnemers, die ook van buiten het bisdom Gent ko- men.

Samen bespreken

Meerdere sprekers behandelen telkens een ander thema, dat ver- volgens in kleine groepen wordt besproken. Rombouts en Depré zaten – tegen de geplogenheden van de ‘school’ in – in dezelfde verwerkingsgroep. „De begeleid- ster liet elkeen aan bod komen, zowel de enthousiaste student als de oudere gelovige die opge- groeid is met een godsbeeld van een strenge, straffende God”, ver- telt Depré. „In de lessen – waar we echt iets aan hadden – wordt beklemtoond dat God ons eerst liefheeft”, vult Rombouts aan.

Beiden beleefden het gezamen- lijke gebedsmoment ook intens en blijven zoeken naar zin. „Dit smaakt naar meer.”

In september start opnieuw een tweejaarlijkse cursus. Meer weten?

09 235 78 65, www.ccvgent.be.

Twee jaar lang samen geloofsinzichten verwerven of verdiepen, met een diploma er bovenop. © School voor geloofsverdieping

Advertentie

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

‘Als je niet meer aangeraakt kunt worden zonder pijn te voelen, als je pijnpomp verhoogd moet worden voor elke verzorging omdat je het anders niet kunt verdragen, dan is het toch

In Gods nabijheid gaat voor ons steeds nieuwe ruimte open: nieuwe ruimte voor vrijheid en groei, nieuwe ruimte voor liefde en geluk, nieuwe ruimte voor onszelf en de anderen?.

Hoe vaak is Maria niet onderweg, wanneer het Evangelie over haar spreekt: onderweg naar haar nicht Elisabeth, onderweg naar Nazareth voor de volkstelling en naar Bethlehem voor

Nu pas, met Maria aan de zijde van haar verheerlijkte Zoon, laat ook de tekening van Gods heilswerk zijn volle omvang en schoonheid zien.. Losse stukjes en onopgeloste raadsels

trouw blijven aan Jezus en aan zijn zending. Als je alles samen legt, zeg je: wie doet het haar na? Dat is Olympisch goud waard. En toch is Olympisch goud niet iets waarmee Maria

Zijn dienaar Israël heeft Hij zich aangetrok- ken, gedachtig zijn barmhartigheid voor eeuwig jegens Abraham en zijn geslacht, gelijk Hij had gezegd tot onze vaderen.' Nadat Maria

Toen, na een impasse die resulteerde in een bijna drie jaar durend interregnum, paus Gregorius X in 1271 werd verkozen, kreeg hij meteen de opdracht te bedenken hoe het proces van

Door onze Heer Jezus Christus uw Zoon, die met U leeft en heerst in de eenheid van de Heilige Geest, God, door de eeuwen der eeuwen, Amen.. De Heer heeft u gezegend met