• No results found

HET VERHAAL VAN DE SAMARITAAN GRATIS

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "HET VERHAAL VAN DE SAMARITAAN GRATIS"

Copied!
6
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

HET VERHAAL VAN DE SAMARITAAN GRATIS

Auteur: Kathleen Amant Aantal pagina's: 32 pagina's Verschijningsdatum: 2016-09-29 Uitgever: Eenhoorn, Uitgeverij de

EAN: 9789462911659 Taal: nl

Link:

Download hier

(2)

De barmhartige Samaritaan

(3)

Toen de andere joden uit ballingschap terugkwamen, beschouwden ze hen als onrein en werden joden en Samaritanen vijanden van elkaar. De wet zei dat men hen niet mocht aanspreken of een gebruiksvoorwerp aanraken dat aan hen toebehoorde. Daarom schokt Jezus zijn toehoorders wanneer hij een Samaritaan, een misprezen half-jood als voorbeeld neemt. Barmhartigheid Het Hebreeuwse woord voor barmhartigheid is Rachanim.

Rachem betekent baarmoeder. Zo kan men zeggen dat barmhartigheid oproept tot nieuw leven. Vooral God is barmhartig. Via het antwoord van de Schriftgeleerde wordt duidelijk dat God zich laat kennen doorheen mensen die handelen als de Samaritaan. Een relatie die concreet en dichtbij kan zijn, zoals in deze parabel, maar ook onzichtbaar en veraf, zoals bijvoorbeeld mensen die administratieve papieren in orde brengen voor hun medemens.

De parabel van de barmhartige Samaritaan is doorgaans goed gekend. Om luistermoeheid te vermijden is het belangrijk goed voor ogen te houden vanuit welke hoek je deze parabel benadert:. De jongste kinderen kleuters, eerste en tweede leerjaar maken kennis met het verhaal en herkennen er vooral de oproep in om mensen in nood hulp te bieden. Voor hen speelt alleen de Samaritaan een belangrijke rol. Kinderen in het derde en vierde leerjaar hebben vooral aandacht voor de personen die achteloos voorbijgingen. Ze komen tot de vaststelling dat voor Jezus liefde de belangrijkste wet was. Voor hen speelt elk van de drie voorbijgangers een rol. Kinderen in het vijfde en zesde leerjaar hebben vooral aandacht voor het engagement dat vanuit de parabel gaat. Het is belangrijk dat je de parabel voor hen niet brengt alsof ze die nog nooit eerder hoorden.

Laat hen de parabel opnieuw vertellen. Maak hierbij eventueel gebruik van hulpmiddelen als: illustraties, voorwerpen. Besteed nadien vooral aandacht aan de invalshoek die typisch is voor hun leeftijd.

Lees meer over parabels. Deze parabel wordt gevolgd door het bezoek van Jezus aan Marta en Maria. De parabel roept op om dienstbaar te handelen; het verhaal van het bezoek corrigeert mogelijke eenzijdige opvattingen en maakt duidelijk dat tijd voor bezinning even belangrijk is. Jezus geeft met zijn parabel geen antwoord op de vraag die de Schriftgeleerde stelt. Hij draait de vraag 'Wie is mijn naaste? Naastenliefde is dus een kwestie van doen, van handelen. Het is een daad waarin de mens voor de ander opkomt. Maar, hoe kun je nu 'naaste' zijn in een anonieme massa, waar je met veel mensen alleen door status, beroep of woning verbonden bent? Paul Ricoeur zegt dat naastenliefde twee wegen kan bewandelen:.

Beide wegen kunnen de mens vrijmaken voor de ander.

Het is verkeerd alleen de korte weg van de ik-gij-verhouding naastenliefde te noemen en de lange weg te zien als dorre organisatie. Maar het gaat ook niet op om alle menselijkheid van structuren te verwachten. In de loop van de geschiedenis komen twee Bijbelbenaderingen steeds terug: - het letterlijk lezen van de tekst wordt nu fundamentalistisch genoemd - de tekst in al zijn aspecten zien als een beeld voor iets anders wordt allegorisch genoemd.

Een voorbeeld van een allegorische benadering van de parabel van de barmhartige Samaritaan: De reiziger is Adam, beeld voor de mensheid.

Jeruzalem is de hemelse stad van de vrede. Adam daalt van Jeruzalem af naar Jericho, beeld voor de wereld. De rovers zijn de duivels: ze beroven Adam van zijn deugden. Hij blijft halfdood achter: halfdood, want hij is in de macht van het kwade, half levend, want hij kan God kennen. De priester vertegenwoordigt de wet. De leviet vertegenwoordigt de profeten. Beide symboliseren het Oude Testament. De barmhartige Samaritaan vertegenwoordigt Christus. Olie en wijn , verwijzen naar de troostende en vermanende woorden van Jezus. De herberg is de Kerk. De herbergier vertegenwoordigt de apostelen of hun opvolgers. Rond schilderde de Franse kunstschilder Eugène Delacroix een Samaritaan die een gewonde op zijn rijdier plaatst om hem in een herberg verder te laten verzorgen.

Meer dan een eeuw later valt op dat de schilders toen het paard van de Samaritaan schilderden, terwijl men er nu bijna vanzelfsprekend van uitgaat dat het rijdier van de Samaritaan een ezel was. Suggestie Toon één van beide werken en vraag om te bedenken wat er zich voor en na het gebeuren op het schilderij kon afgespeeld hebben. Vergelijk die verhalen met de parabel zoals Jezus die vertelde. De barmhartige Samaritaan.

Suggestie Geef iedereen zes gedachteballonnen. Op vier van die gedachteballonnen schrijven de deelnemers wat er door het hoofd zou kunnen gegaan zijn van de vier personen op het schilderij. Nadien plaatsen ze die bij de vier personen op het schilderij. Op een vijfde gedachteballon schrijft men wat men zelf van dit hele verhaal denkt. Op een zesde gedachteballon schrijft men waarom Jezus deze parabel vertelde.

Klik hier als je een kant en klaar werkblad wilt gebruiken. De barmhartige Samaritaan , Nicaragua rond tekst geïnspireerd door: Dries van den Akker s. De kunstenaar situeert de parabel van de Barmhartige Samaritaan in zijn eigen omgeving: het Midden-Amerikaanse land Nicaragua. Het schilderij is opgebouwd uit vier lagen:. De onderste laag wordt gevormd door het tafereel met links de barmhartige man die het slachtoffer helpt, en rechts het ezeltje. Het slachtoffer wordt ondersteund door de behulpzame man. Hij is behoorlijk toegetakeld. Op zijn bovenlijf en benen heeft hij littekens van messteken. Zijn ogen man rollen weg omhoog: hij is min of meer buiten bewustzijn. De barmhartige man is elegant gekleed: een rood hemd en blauwe jeans. Hij heeft een snorretje, bakkebaarden en een verzorgd kapsel: duidelijk iemand die veel aandacht besteedt aan zijn uiterlijk.

Niet iemand van wie je zou verwachten dat hij zich veel van anderen aantrekt. Het ezeltje staat geduldig met opgestoken oren toe te zien. Het heeft nog een tas op zijn rug. Op de volgende laag zijn er drie wandelaars op weg naar het stadje in de verte. Voorop, in een lang rood gewaad, een man met baard en staf. Daarachter een vrouw, met blauwe jurk en witte sluier. De rij wordt gesloten door een man in het zwart die omkijkt. De drie zijn wellicht het slachtoffer gepasseerd. Ze hebben zich er niets van aangetrokken en zijn doorgelopen. Een aanvulling op de parabel is de vrouw. De achterste man in het zwart lijkt op een geestelijke. Hij kijkt nog even om Heeft hij wroeging? De derde laag wordt gevormd door het stadje waar een wit kerkje met een wit kruis bovenop duidelijk te zien is. De drie lagen worden doorsneden en met elkaar verbonden door een weg die door het landschap slingert.

Iemand ligt vooraan op de grond. In de achtergrond gaat het drukke leven verder: mensen haasten zich naar hun werk. Hun gezicht is niet te zien.

Ze gaan op in de anonieme massa. Twee mensen staan stil. Ook hun gezicht is niet te zien! Eén persoon geeft de eerste zorgen aan de neergevallen mens. Suggestie Beeldmeditatie - Wat zie je? Wat staat stil? Waarom kies je voor die persoon? Cantata misericordium, opus 69 Klik hier om deze cantate te beluisteren. Ik was op weg van de stad Jeruzalem naar de stad Jericho. Langs die weg woont bijna niemand. Enkele rovers hadden zich daar verstopt. Ineens sprongen ze voor mij en vielen me aan. Ze sloegen mij en pakten alles wat ik meehad. Ik had veel pijn en bleef halfdood

(4)

liggen. Ik was ik blij toen ik een man zag aankomen. Hij zag me, maar liep in een grote boog om mij heen.

Hij ging voorbij zonder me te helpen. Ik had nog steeds heel veel pijn. Toen kwam er een andere man voorbij. Ik hoopte dat hij mij zou helpen.

Maar hij liep heel snel door en deed alsof hij niets gezien heeft. Daar kwam nog iemand voorbij: een man op een ezel. Het is iemand van een ander land. Hij zal me zeker niet helpen. Ik deed terug mijn ogen dicht. Opeens voelde ik handen. Die vreemde man verzorgde mij. Hij ontsmette mijn wonden en deed er olie op. Dan zette hij mij op zijn ezel en bracht me naar een herberg. Daar gaf hij geld aan de baas van de herberg om voor mij te zorgen. Want hij moest verder op reis. Hij zou op de terugweg komen zien hoe het met mij ging. Jezus is met de mensen aan het praten. Hij zegt:

'Je moet veel van God houden en ook van je naaste. Een man is op weg van de stad Jeruzalem naar de stad Jericho.

De weg gaat door een dorre, verlaten streek. Ineens springen enkele rovers voor de man en vallen hem aan. Hij wordt geslagen, de rovers pakken hem alles af en lopen vlug weg. De man heeft pijn en blijft liggen. Toevallig komt er een priester langs. Hij ziet de man aan de rand van de weg liggen. Maar hij stapt snel verder. Hij gaat voorbij zonder te helpen. Even later komt er een andere reiziger langs: het is een leviet, iemand die de priesters helpt in de tempel. Hij doet net als de priester: hij gaat in een boog om de gewonde heen, alsof hij niets heeft gezien.

Dan komt Semer voorbij. Semer is een Samaritaan. De gewonde man ziet hem en denkt: 'Oei Daar heb ik nooit van moeten weten Dat vindt hij zo erg dat hij stopt. Hij geeft de gewonde man te drinken. Dan verzorgt hij de wonden. Als hij klaar is, legt hij de gewonde op zijn ezel en brengt hem naar een herberg. Daar mag de man blijven tot hij is genezen. Semer gaat naar de baas van de herberg, geeft hem geld en zegt: 'Wil je alsjeblieft goed voor hem zorgen, en als het meer kost, dan zal ik het u wel betalen wanneer ik terugkom. Merk op: - Moeilijke, ongewone woorden worden uitgelegd Leviet, Samaritaan - Uitleg wordt verweven in de tekst - De directe rede maakt het verhaal dynamischer - Een naam Semer brengt een persoon dichter in de leefwereld van het kind. Merk op dat de naam Semer niet willekeurig gekozen is.

Het woord Samaritaan werd afgeleid van de naam Semer. Kopieer dit kleurvertelboekje. Vertel het verhaal met behulp van de tekst die bij de illustraties staat. Na de activiteit nemen ze het mee naar huis om verder in te kleuren en het daar opnieuw te laten voorlezen. Deze parabel werd verteld nav de vraag: 'Wie is mijn naaste? In deze parabel maakt Jezus duidelijk dat iedereen 'naaste' kan zijn, tot welk volk of religie men ook behoort. In de volgende activiteit leren de kinderen het woord 'naaste' of een speelse manier kennen. Vraag aan de kinderen om in de kring te zitten naast een vriend of vriendin. De kinderen vertellen 'naast' wie ze zitten. Gooi dan een bal naar een van de kinderen.

Het kind dat die opvangt zegt: 'Ik zit naast Op zijn beurt gooit het kind de bal naar Vraag daarna om van plaats te wisselen. Het spel wordt opnieuw gespeeld. Daarna mag iemand in de kring staan en goed observeren wie naast wie zit. Dan gaat die het lokaal uit. Enkele kinderen wisselen van plaats. Wanneer het terug in de kring komt, moet het ontdekken wie een andere 'naaste' kreeg. Toon foto's van mensen die mekaar bijstaan, helpen bijvoorbeeld: een verpleegster bij een patiënt, iemand die een bejaarde de straat helpt oversteken, iemand die helpt bij autopech De kinderen bekijken de foto's en vertellen wat erop afgebeeld staat. Vraag: - Wie is hier de naaste? Lien is erg verdrietig. Sinds gisteren gaat haar mama weer werken En mama is de grootste vriendin van Lien.

Als het speeltijd is, staat zij helemaal aan de kant. Haar vrienden spelen op het speelplein, ze spelen verstoppertje, tikkertje Maar Lien kan niet lachen. Ze vindt het veel te erg dat haar mama nu terug aan het werk is. Ze kijkt sip naar de grond en veegt een paar tranen weg. Haar vrienden zien het niet: zij zijn druk aan het spelen met de nieuwe bal van Anke. En ook de juffrouwen van de school zien het niet: die kijken allemaal een andere kant uit. Lien is helemaal alleen. Lien kijkt op. Daar staat Tine. Lien kent haar niet zo goed, ze heeft nog nooit met Tine gespeeld. Waarom huil je? Lien vertelt: 'Ik ben verdrietig want het is woensdag. Woensdag is een fijne dag: mama en ik gaan dan spelen in het park. Maar dat kan niet meer. Mama gaat weer werken. Ik ben helemaal alleen Haar gezichtje straalt, ze is heel blij.

In de klas van Lien is het gezellig vandaag. De kinderen maken samen met juf Mia. Ze schilderen huizen, bomen, bloemen, kinderen Ook Lien doet mee. Ze wil wat bruine verf halen om een hondje te schilderen. Terwijl ze om de tafel heen loopt, stoot ze de pot met groene verf om. De hele vloer is groen en Lien ook. Enkele kinderen en juf snellen naar haar toe om Lien en de vloer proper te maken.

Maar Elke en Veerle lachen Lien uit. Ze zeggen: 'Ha, Lien, je bent toch maar een domme. Als het speeltijd is, staat ze helemaal aan de kant. Ze kan niet lachen, ze moet maar steeds denken aan Elke en Veerle. Haar vrienden zien het niet: ze zijn druk aan het spelen met de nieuwe bal van Anke. Ook de juffrouwen van de school zien het niet: die kijken allemaal een andere kant uit. Tine speelt altijd met Hans en Trui. Lien vertelt waarom ze verdriet heeft. Tine vindt het helemaal niet erg. Iedereen stoot wel eens wat om. Tine zegt: 'Kom maar. Ze vinden het vast wel goed.

Vooraf Op een A-4 blad heb je het volgende geschetst:.

Verloop Verdeel de groep in groepjes van vier. Elk groepje krijgt een blad met de schetsmatige tekening. Vertel wat er op de schets staat: iemand ligt met veel pijn langs de weg. Iemand reed met de fiets voorbij. Een tweede ging aan de overkant van de weg voorbij. De kinderen krijgen de opdracht om te overleggen wat elk van die vier kinderen dachten. Ze noteren dit in de ballonnen. Bespreek daarna: - Wie van de drie personen handelt goed? Confronteer de kinderen met de volgende uitspraken:. Indien je niet meedoet met de anderen, riskeer je uit de groep gesloten te worden. Vertel dan de parabel. Een wetgeleerde kwam bij Jezus om Hem te testen. Ze trokken hem zijn kleren uit, mishandelden hem en lieten hem halfdood achter. Er kwam ook een Leviet langs. Een parabel is niet zomaar een verhaal. Jezus vertelde parabels om de mensen iets over God te leren en om hen op te roepen zo te gaan leven, dat de droom die God heeft voor de mensen, werkelijkheid zou worden.

Zo leert deze parabel dat God is zoals de Samaritaan: hij biedt hulp aan wie in nood is en wordt niet verhinderd door vooroordelen. Tegelijk roept Jezus de mensen met deze parabel op om te handelen zoals deze Samaritaan. Als iedereen zo handelt, dan wordt de wereld meer zoals God die droomt: een wereld vol vrede en liefde. Zing het volgende lied als een rap. Meteen zit je middenin het onderwerp. Daar gaat een man, hij gaat op reis op reis naar Jericho, de weg is eenzaam en is lang en kronkelt ook nog zo. Jeruzalem ligt achter hem. Voor wie moeten wij ons

verantwoordelijk voelen? Het verhaal van de barmhartige Samaritaan gaat precies over deze vragen. Kom luisteren naar Matthijs den Dulk en Mark van Ostaijen die nieuwe betekenis geven aan een eeuwenoud bijbelverhaal.

Z ie de volledige aankondigingstekst onderin. Wat is het verhaal van de barmhartige Samaritaan? Wie is die naaste? En hoe past dit verhaal binnen

(5)

de hedendaagse context? Theoloog Matthijs den Dulk en socioloog Mark van Ostaijen gaven allebei een lezing en gingen daarna met elkaar in gesprek onder leiding van programmamaker Liesbeth Jansen. Het verhaal van de barmhartige Samaritaan begint, wanneer een Joodse wetgeleerde Jezus de proef op de som wil nemen door hem te vragen wat hij zou moeten doen om eeuwig te leven. Jezus reageert met een wedervraag door de wetgeleerde te vragen hoe het in de Thora joodse wet beschreven stond. Jezus stemde in dat dit het goede antwoord was. Om dit verhaal goed te begrijpen is het volgens Den Dulk van belang om de parabel allereerst in de tijd te plaatsen.

Joden hadden toentertijd namelijk een conflictueuze relatie met Samaritanen. Het is dan ook opmerkelijk in dit verhaal dat juist een Samaritaan de gewonde man hielp in plaats van de priester en de leviet, die ook nog eens een hoge positie hadden binnen de Joodse samenleving. De Samaritaan had medelijden met de gewonde man en verplaatste zich in zijn perspectief. Met dit verhaal draait Jezus de oorspronkelijke vraag om. Voor wie kan ik een naaste zijn? Socioloog Mark van Ostaijen stelde dat het verhaal van de barmhartige Samaritaan een paar problemen met zich meebrengt. Vanuit sociologische perspectief is het namelijk niet duidelijk in welke sociale context het verhaal van de Samaritaan plaatsvindt.

Zo komen wij bijvoorbeeld niet te weten wat de Samaritaan ertoe aanzette om de man te helpen. Bovendien weet de Samaritaan, voor zover wij weten, zelf ook niet waarom de halfdode man langs de kant van de weg lag. Het verhaal vertelt ook niet waarom de priester en de leviet de gewonde man lieten liggen. De leider zei dat een man God en zijn naasten moest liefhebben. Jezus zei dat hij gelijk had. Jezus antwoordde door de man een verhaal te vertellen. Een joodse man liep een keer op de weg naar de stad Jericho.

Rovers beroofden hem en sloegen hem. Ze lieten de man halfdood op de weg liggen. Er kwam een joodse priester langs die de man zag liggen. De priester liep aan de andere kant van de weg voorbij. Hij hielp de man niet.

Gelijkenis van de barmhartige Samaritaan

Schrijf een beoordeling over dit product. Lucas wordt aangevallen door rovers. Ze laten hem gewond achter. Lucas heeft hulp nodig. Maar een priester loopt hem voorbij. Ook Ruth, die elke dag naar de kerk gaat, helpt hem niet. Dan komt er een Samaritaan langs. Samaritanen zijn slechte mensen, denkt Lucas. Maar klopt dat wel? Blader door het boek. Het voor kinderen wellicht stoffige Bijbelse verhaal kreeg een moderner kleedje Wat in hemelsnaam is een Leviet? De tekst is op kleuterniveau, net zoals de eenvoudige tekeningen. Kathleen Amant zorgt in haar gekende, herkenbare en duidelijke stijl voor paginagrote gekleurde tekeningen die het verhaal mooi ondersteunen. Een aanrader voor al wie dit verhaal in de klas vertelt! Onze partners:. Word onze fan op Facebook. Cookie Policy Door gebruik te maken van onze website, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Meer informatie Ok. Hetzelfde deed een Leviet die daarlangs kwam; ook hij gingmet een boog voorbij. Een Samaritaan die op reis was, kwam daar ooklangs. Hij ging naar hem toe, verzorgde zijn wonden met olie en wijn enverbond ze. Toen zette hij hem op zijn eigen ezel en bracht hem naareen herberg waar hij voor hem zorgde. De volgende dag nam hij tweezilverstukken, hij gaf die aan de herbergier en zei: Zorg voor hem, enmocht u meer kosten maken, dan zal ik u betalen als ik terugkom! Wie van deze drie is de naaste geweestvan de man die in handen viel van de rovers? En Jezus zei: "Ga danen doe als hij. En dat ik ook van mijn naaste moet houden, net zoals van mezelf,maar wie is mijn naaste?

Lees ook eens het document: Wat is een gelijkenis eigenlijk? Handig Hulpmiddel: Een overzicht van de Gelijkenissen. Overzicht van gelijkenissen in deze serie - maak maar een keus. Heer, wees mijn Gids. Gelijkenissen van Jezus - deel 19 - 'De Barmhartige Samaritaan' De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Wie zoekt zal vinden www Holyhome. Lees eens: Het zwijgen van God God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde Schat onder handbereik Bemoediging en troost Bible-people - stories of famous men and women in the Bible Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible Bible-art - paintings and artworks of Bible events Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders Vanaf online © holyhome.

Les van de barmhartige Samaritaan: heb lief aan wie je een hekel hebt

En stel je dan voor dat je volledig hulpeloos bent en alleen kunt overleven dankzij deze persoon. Je moet dan erkennen dat deze persoon voor jou een naaste is geworden en — meer in het algemeen — dat de wereld alleen beter zal worden, als iedereen rekening houdt met de mogelijkheid dat een vijand een voorbeeld van humaniteit kan worden, een voorbeeld dat iedereen ter harte moet nemen. Dat is volgens Levine de beste

interpretatie van de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. De gelijkenis is dan verwarrend, maar ook verfrissend, want ze laat ons op een radicaal andere manier kijken naar de mensen om ons heen.

Lees deze passage Verder lezen? Ze kleedden en schoeiden ze, gaven hun te eten en te drinken, verzorgden hun wonden letterlijk: zalfden hen met olie en zetten degenen die moeizaam voortstrompelden op ezels. Zo begeleidden ze hen tot aan de palmstad Jericho, aan de grens met het gebied van hun broeders, waarna ze terugkeerden naar Samaria. Hij ging naar de gewonde man toe, goot olie en wijn over zijn wonden en verbond ze.

Hij zette hem op zijn eigen rijdier en bracht hem naar een logement, war hij voor hem zorgde. Zimmermann, D. Dormeyer, G. Kern, A. Merz, C.

Münch, E. Pokes Hg. Leutzsch, Nächstenliebe als Antisemitismus? Zu einem Problem der christlich-jüdischen Beziehung, in: E. Wengst Hg.

Brocke, Stuttgart , We vinden het belangrijk om je daar goed over te informeren.

Cookies helpen ons je ervaring op onze website te verbeteren. Functionele cookies dragen bij aan een soepel draaiende website. Analytische cookies bieden ons inzicht in hoe gebruikers de website gebruiken. Met marketing-cookies kunnen we je op basis van je websitebezoek gepersonaliseerde inhoud bieden. Sommige van deze cookies zijn essentieel, terwijl andere ons helpen om je ervaring te verbeteren door inzicht te geven in hoe de site wordt gebruikt. Kijk hier voor meer informatie: Cookie en privacy statement. Noodzakelijke cookies maken

basisfunctionaliteit van deze website mogelijk. De website kan niet goed functioneren zonder deze cookies. Deze cookies kunnen alleen worden uitgeschakeld door je browservoorkeuren te wijzigen.

(6)

Heb je een vraag of goed idee voor het bijbelblog? Home Bijbelblog Is een nieuwe interpretatie van de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan nodig? Annette Merz. Deel dit artikel:. Tags: barmhartige samaritaan jezus parabel. Speciaal is Lees verder Paard en ruiter wierp Hij in zee Esger Renkema Het Joodse gebruik van parabels heeft vaak geleid tot creatieve interpretaties van bekende Bijbelteksten Lees verder Ouders schuld, ik een bult? Gerco Guyt Oude teksten kunnen vaak verrassende actualiteitswaarde hebben! Hij is gewond, maar veel mensen lopen hem zonder te helpen voorbij. Hervertelling van het Bijbelverhaal met illustraties in heldere kleuren. Vanaf ca. Onderwerp Bijbel. Extra onderwerp

Prentenboeken genre , bijbelverhalen , prentenboeken. Taal Nederlands. Uitgever Wielsbeke: De Eenhoorn, [26] p. ISBN hardback. Technische weergave. Lucas gaat op stap met zijn ezel maar wordt overvallen door rovers.

Hij kan zich bijna niet meer bewegen en ligt aan de kant van de weg. Dan komt er een priester langs maar die helpt hem niet. Daarna komt Ruth langs, een trouwe kerkganger, maar ook zij laat hem liggen. Ten slotte komt de Samaritaan langs, die hem verzorgt en naar een herberg brengt.

Het verhaal in dit Bijbelse prentenboek, een vrije versie van de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan, is heel goed afgestemd op jonge kinderen. Dan komt er een leviet aan, en die doet hetzelfde. De priester en de leviet zijn de slechteriken, toch? Nee, hoor. De man aan de kant van de weg was mishandeld. Dat betekent dat hij onder het bloed zat. En volgens de Thora werd je, als je in aanraking was geweest met het bloed van ander, beschouwd als onrein. En als je een priester bent, of een leviet, dan kan je alleen je volk dienen, trouw blijven aan je God en je bijdrage leveren aan je gemeenschap door ceremonieel rein te blijven. Dus toen ze die man tegenkwamen, moesten ze elk een besluit nemen:.

Help ik deze ene man, waardoor ik zelf onrein word, wat inhoudt dat ik voor een bepaalde periode geen dienst kan doen? Volg je het nog? Als je het verhaal vertelt alsof zij de slechteriken zijn, dan mis je de essentie. En we komen bijna bij de clou. Dan komt er een derde kerel langs. Ik wil nog weer even stoppen en erop wijzen dat het voor de hand zou liggen dat die derde persoon een wetgeleerde zou zijn, die vervolgens de gewonde man helpt. En dat is hoe veel mensen dit verhaal vertellen. Maar dan mis je dus compleet de kern. Het is niet een wetgeleerde die daar voorbijkomt, het is een… Houd je vast: Samaritaan. En schriftgeleerden en wetgeleerden haatten Samaritanen. Dit is de laatste personage die de wetgeleerde had verwacht in dit verhaal. Deze haat duurde al generaties lang, en was diepgeworteld. Maar in dit verhaal dat Jezus vertelt, helpt de Samaritaan de man. Een goede Samaritaan? Als mensen in onze tijd de uitdrukking goede Samaritaan gebruiken, doen ze dat zonder walging of ironie of nog sterker ongeloof.

Het is nu geen schijnbare tegenstelling. Dat was het toen wel. Een goede Samaritaan was een onmogelijkheid. Het kwam domweg niet voor in hun brein. Jezus eindigt zijn verhaal, waarin een Samaritaan de held is, en vraagt aan de wetgeleerde:. Zie je hoe bizar briljant en slim en ondermijnend Jezus bezig is? Zeg me dat je het ook ziet — want dit hele gedoe begon ermee dat die wetgeleerde Jezus een strikvraag stelde. En wat doet Jezus dan? Hij vertelt een verhaal dat ergens in het wilde weg lijkt af te dwalen, dan komt er een vreselijk personage het verhaal binnen, die de held blijkt te zijn, en dan draait Jezus de rollen om en vraagt de wetgeleerde.

Wie was de naaste? Ja, dat klopt. Maar hoe antwoordt de wetgeleerde? De man die medelijden met hem heeft getoond. Oh man. Die

wetgeleerde kan het woord Samaritaan niet eens zeggen. Zo diep zit zijn haat. Hij kan het woord zelfs niet uitspreken. Is het je weleens opgevallen hoe mensen vaak de persoon met wie ze getrouwd waren aanduiden als hun ex? Hoe zelden hoor je hen eigenlijk de naam van diegene

uitspreken? Namen verbinden ons, namen hechten ons aan elkaar. Een naam creëert intimiteit.

Het voelt toch vreselijk om iemands naam te vergeten? Hij antwoordt simpelweg met de man.

Lezen, weten en niet vergeten

Essential Colour : The back to basics guide to home design, decoration and furnishing

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Je kunt heel de Bijbel kennen, je kunt alle regels van de liturgie kennen, je kunt heel de theologie kennen, maar uit het kennen volgt niet automatisch het beminnen: beminnen is

Maar veel meer dat we Gods naam niet moeten gebruiken voor onze eigen wensen en ons gelijk willen halen.. Of heb respect voor je vader

En het is maar goed dat niet alles in de vruchtbare akker van ons hart valt, zodat we een hoop flauwekul ter zijde kunnen schuiven.. Wij hebben nochtans een katholieke pers, de

Houd u hieraan en u zult leven.' Maar de man wilde zijn vraag rechtvaardigen en vroeg aan Jezus: 'En wie is mijn naaste?' En Jezus antwoordde als volgt: 'Er was eens een man die

noch zal de gelukkige bezitter daarvan ooit genade vinden in de ogen der wereld of in de ogen van vleselijke belijders. Ik heb iemand gekend te Thames Ditton, die een grote

Uit dit alles besluit ik, dat liegen en de leugen lief te hebben; dat alle bedrieglijkheid en leugenwonderen; alle verachting en woede tegen God en zijn

Het leven, handelen en wandelen van een begenadigde ziel, gelijk het een voorwerp van Gods verkiezing en gekochte door het bloed van de Zaligmaker betaamt, betonende

Hij die spreekt over liefde tot alle mensen, die zegt dat God de mens nooit gemaakt heeft om hem te verdoemen, maar dat alle mensen zalig zullen worden door de algemene verzoening,