• No results found

Leve de liefde

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Leve de liefde"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

K E R K 8

K E R K + L E V E N - 8 F E B R U A R I 2 0 0 6

B

ENEDICTUS XVI is een leraar. De Duitse bis- schop van Rome lijkt ge- hecht aan een imago als catechist. Waaruit we dat afleiden? Zijn lange en wat taaie homilie tijdens de slotviering van de Wereldjongerendagen, bij- voorbeeld. De Franse krant La Croix merkt op dat deze paus vaak de mijter opzet, zich dus graag als bisschop, als ‘eerste’ ge- loofsleraar, toont.

Meteen is duidelijk waarom de- ze paus in zijn eerste encycliek er- voor kiest een fundamenteel ge- loofspunt aan te snijden, namelijk de liefde, en dit aan te bieden als de hoeksteen van het geloof. De ti- tel van de encycliek, Deus caritas est, is overigens een citaat uit de eerste brief van Johannes. „God is liefde: wie in de liefde woont, woont in God en God is met hem.”

In een wereld die haat en geweld almaar vaker met God associeert, wil Benedictus XVI wijzen op Gods liefde.

De encycliek is tweedelig: een theologische reflectie op de liefde, gevolgd door een uiteenzetting over de taak van de Kerk op het vlak van de caritas. Beide delen moeten samen gelezen worden, omdat de caritatieve activiteiten van de Kerk behoren tot haar we- zen.

Belang van eros

Het woord ‘liefde’ wordt volgens de paus vandaag gretig gebruikt met een veeleer sentimentele on- dertoon. Benedictus XVI maakt liever een onderscheid tussen twee soorten liefde: eros (de per- soonlijke liefde voor elkaar) en agape (naastenliefde, die een reli- gieuze ondertoon heeft). Opval- lend is dat hij zijn reflectie over de liefde aanvangt met de ‘eros’.

Gods eros is niet enkel een kosmi- sche kracht, het is de liefde die de mens schept en die zich naar de mens buigt om hem – zoals de barmhartige Samaritaan – te hel- pen.

Als volleerd catechist wijst de paus ons erop dat niemand God ooit zag, maar dat God daarom niet onzichtbaar blijft. In Jezus kunnen we de Vader zien. Het eer- ste deel van de encycliek besluit met een beschouwing van de paus over de liefde voor de naaste, van-

uit het Bijbelse perspectief, vanuit de persoon van Christus. „Alleen de dienst voor de naaste opent mijn ogen voor wat God voor mij doet en op welke manier Hij mij graag ziet. (...) Gods liefde en naas- tenliefde zijn onscheidbaar, het is één gebod”, aldus de encycliek.

Deel twee is concreet: „De naas- tenliefde is vóór alles een taak van iedere gelovige, maar ze is ook een taak van de kerkgemeen- schap, en dat op twee niveaus: de plaatselijke gemeenschap en de universele Kerk.” De kerkge- meenschap heeft dan ook van oudsher een drievoudige liefdes- taak: verkondigen, vieren, dienen.

Dat laatste is niet beperkt tot de eigen familie of groep, stipt Bene- dictus XVI aan: „De caritas (agape) moet de grenzen van de Kerk overschrijden. De parabel van de barmhartige Samaritaan wijst op de universaliteit van de liefde die zich richt naar eenieder die nood- lijdend is, en die we soms toevallig tegen komen.” Tegelijk moet de Kerk ervoor zorgen dat geen van haar leden moet lijden.

Ongetwijfeld het interessantste deel van de encycliek is de passa- ge over de relatie tussen de caritas

en de gerechtigheid. Vanaf de ne- gentiende eeuw rees tegenstand tegen een louter caritatieve Kerk.

Het idee groeide dat armen geen nood hebben aan giften, maar aan gerechtigheid, aan een rechtvaar- dige samenleving. Het marxisme speelde in deze ontwikkeling een grote rol, ook onder christenen.

„In de argumentatie zit zeker en vast een waarheid,” aldus de paus,

„maar ze loopt ook het risico op een dwaalweg te verzeilen.”

Onafhankelijk

De paus wil, zonder onrecht te doen aan de beweging in de Kerk die ijvert voor meer rechtvaardig- heid, een noodzakelijk onder- scheid maken tussen caritas en werken aan een rechtvaardige sa- menleving. (Hierbij haalt Benedic- tus XVI opvallend alle grote socia- le encyclieken van zijn voorgan- gers aan, waaronder Populorum progressio.)

Naastenliefde en sociaal-poli- tieke inzet zijn verbonden met el- kaar, maar toch onderscheiden.

We citeren: „De Kerk kan en mag niet zelf de politieke strijd aan-

gaan voor een meer rechtvaardi- ge samenleving. Ze mag immers niet de rol van de staat overne- men.”

Tegelijk mag de Kerk in deze strijd, zegt de paus, niet aan de zij- lijn blijven staan. „Ze heeft haar ei- gen rol te spelen, door gedegen argumentatie en door het loswe- ken van spirituele energie. Een rechtvaardige samenleving moet evenwel het resultaat zijn van po- litiek werk.” Zelfs in een volmaakt rechtvaardige samenleving blijft behoefte bestaan aan werken van naastenliefde.

Daarop benadrukt de paus het belang van caritatieve organisa- ties in de Kerk. Deze moeten ech- ter onafhankelijk blijven ten op- zichte van politieke partijen en stromingen. Ook mogen ze zich niet laten verleiden tot ‘zieltjes- winnerij’. Heel persoonlijk – zel- den gezien in een encycliek – dankt Benedictus XVI ten slotte de ontelbare vrijwilligers in zo ve- le organisaties. Hun engagement is, zeker voor jongeren, een school in zelfgave. De paus roept hen op zich niet zozeer door ideologie, als wel door het geloof te laten inspi- reren.

Encyclieken

Rerum novarum, Pacem in ter- ris, Humanae vitae... Menig katho-

liek die moeiteloos titels van ency- clieken kan opsommen, maar hoe vaak ontmoet je iemand die daad- werkelijk zo’n document heeft ge- lezen? Een encycliek is een rond- schrijven van de paus over één on- derwerp, waardoor hij de katholie- ke leer in ruimere zin wil verfijnen.

Encyclieken worden genoemd naar de eerste woorden in het Latijnse origineel. Sommige van deze pau- selijke teksten veranderden wel degelijk een en ander in de Kerk.

Helaas blijken encyclieken meestal geen makkelijke lectuur.

Ook in de nieuwste wemelt het van Bijbelcitaten en voetnoten, van verwijzingen naar kerkvaders en naar andere encyclieken. Zelfs fi- losofen haalt de geleerde Duitse paus aan. En toch kan de lezing best meevallen. Tijdens een ge- dachtenisviering voor de overle- den Joannes-Paulus II lazen we voor uit zijn encyclieken, en velen vonden deze woorden verrassend en betekenisvol.

Joannes-Paulus II publiceerde veertien encyclieken, waarin je on- dubbelzinnig zijn eigen hand kunt herkennen. Zo eindigde haast elke encycliek van de aflijvige paus met een hoofdstuk over Maria.

Benedictus XVI zou zijn eerste encycliek grotendeels vorige zo- mer hebben geschreven, tijdens zijn vakantie in de Alpen. En wel in zijn moedertaal. De hand van de Duitse paus bemerk je al aan het eerste citaat. Dat werd geplukt uit het werk van de Duitse filosoof Friedrich Nietzsche, de man die God dood verklaarde en de christe- lijke naastenliefde bestempelde als het meest verschrikkelijke wat de mensheid overkwam.

De paus leverde zelf commen- taar bij zijn eerste encycliek tij- dens een bijeenkomst van de pau- selijke raad Cor unum, de Vati- caanse koepel van caritatieve or- ganisaties. Ongetwijfeld speelde dit orgaan een rol in de geboorte van Deus caritas est.

De encycliek werd over het alge- meen goed ontvangen. Denis Vié- not, voorzitter van Caritas Interna- tional, begroette het document

„als een sterke oproep aan de christenen om zich maatschappe- lijk te engageren”. De kerkkriti- sche theoloog Hans Küng vond in de encycliek dan weer heel wat te- rechte commentaar over liefde en inzet, betreurde echter het ontbre- ken van concrete gevolgen voor de organisatie van de Kerk.

‘Deus caritas est’, geschreven tijdens de pauselijke vakantie in de Alpen? © Belga

Eerste encycliek Benedictus XVI looft het vrijwilligerswerk

E r i k D e S m e t

Leve de liefde

De eerste encycliek van de nieuwe paus was al maanden geleden aangekondigd, maar

vertaalproblemen vertraagden de uitgave. Nieuw is dat Benedictus XVI vooraf al wat

van de inhoud prijsgaf. Deus caritas est heeft het over Gods liefde en naastenliefde. De

paus behandelt ook het vraagstuk hoe deze kunnen concreet gemaakt worden. Wij

schetsen voor u graag de grote lijnen van het document.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

We hebben de lijsttrekkers in de drie gemeenten gevraagd wat men in het algemeen van de aandacht van lokale en regionale media voor de verkiezingscampagne vond en vervolgens hoe

Vertel de kinderen daarna dat de rekenopdrachten op het werkblad deze keer in het teken staan van Valentijnsdag en dus gaan over de

Gijs is verliefd op Saar die niet in Utrecht woont en geen blond haar heeft. Teun is gek op een roodharig meisje

Zelfs als ik alles delen zou, ja, ook mijn lichaam geven zou, zonder de liefde was het maar een doffe dreun, een leeg gebaar.. Kom Schepper Geest, vernieuw ons hart, want

Sinds wetenschappers zich op dit thema hebben gestort, moeten lust en knuffelkoorts plaatsmaken voor hormonen, zenuwcellen en genen.. Waarom hij of zij en niet

De euthanasienota van de Belgische tak van de Broeders van Liefde is volgens de Congregatie voor de Geloofsleer onverenigbaar met de leer van de kerk. © Lisa

Nu het gemiddelde experiment zoveel data oplevert dat die niet meer zonder hulp van de computer kunnen worden begrepen, is er een interessante maar heel gevaarlijke paradox

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please let the Library know, stating your reasons. In case of