• No results found

Blijf van mijn lijk

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Blijf van mijn lijk"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

21-2-2018 Blijf van mijn lijk - De Standaard

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180206_03343188 1/2

Blijf van mijn lijk

Wie bezwaar heeft tegen orgaandonatie, wordt weleens

neergezet als egoïstisch. Maar Herman De Dijn wijst erop dat het niet evident is om zoiets sacraals als het menselijk lichaam af te staan.

HERMAN DE DIJN

Wie? Filosoof, auteur van ‘Drie vormen van weten. Over ethiek, wetenschap en moraalfilosofie’ (Polis, 2017)

Wat? De zelfbeschikking over het eigen lichaam volstaat niet als verklaring voor de weerzin tegen organen afgeven voor donatie.

Uit de jongste column van Peter Vandermeersch (DS 3 februari) blijkt dat de

senatoren in Nederland diep verdeeld zijn over de manier waarop orgaandonatie geregeld moet worden. Nu is er een opt-insysteem: alleen van wie als donor geregistreerd staat, kunnen bij overlijden eventueel organen afgenomen worden. De reden voor het nieuwe wetsvoorstel is duidelijk: een nijpend tekort aan organen voor transplantatie. Daardoor stierven in het verleden honderden patiënten die op de wachtlijsten stonden. De

invoering van een opt-outsysteem, zoals dat in België al actief is, moet het tekort doen dalen. Maar ook in ons land heerst nog altijd een tekort aan organen voor transplantatie, alle spitsvondige regelingen ten spijt. Families blijven dikwijls weigerachtig om de

afname van organen bij hun overledenen toe te staan.

De paradox is opmerkelijk. Aan de ene kant stijgt bij het grote publiek zowel de vraag naar als de aanvaarding van de transplantatiepraktijk – ook bij alle grote religies. Aan de andere kant is datzelfde publiek terughoudend als het erop aankomt na overlijden organen van familie leden vrij te geven voor transplantatie.

Hoe is dat te verklaren? Sommigen hebben het over egocentrisme, een irrationele vrees (ben je bij een hersendood wel echt dood?) of gewoon groot verdriet bij de

nabestaanden. Vandermeersch biedt een andere verklaring voor de terughoudendheid.

Volgens hem gaat het om een soort moreel dilemma: zelfbeschikking over het eigen

lichaam tegenover orgaandonatie om het leven van anderen te redden. Tegelijk speelt ook mee dat het individu niet wil dat de overheid zijn keuze bepaalt: ‘Ze moet van mijn

lichaam afblijven’.

Een stock van organen

(2)

21-2-2018 Blijf van mijn lijk - De Standaard

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180206_03343188 2/2

Het lichaam van de geliefde is de geliefde. Het is ethisch gesproken onaantastbaar

Is zijn verklaring de juiste? Om te beginnen kun je je afvragen of het nieuwe wetsvoorstel de zelfbeschikking echt buitenspel zet. Het wetsvoorstel oogt inderdaad als een slimme zet van de overheid om meer organen voor transplantatie te be komen. Maar formeel gezien kan iemand zich op basis van zijn zelfbeschikkingsrecht altijd uitschrijven. Wat er achter de terughoudendheid tegenover orgaandonatie schuilgaat, lijkt me niet in termen van zelfbeschikking te verklaren. Het gaat veeleer om een aanvoelen, bij het brede

publiek aanwezig, dat vandaag toch nauwelijks aandacht krijgt. Het heeft te maken met de onaantastbaarheid, of de sacraliteit van élk menselijk lichaam. Vandermeersch vermeldt het grondrecht van de onaantastbaarheid wel, maar interpreteert dat als

gewoon een onderdeel van de zelfbeschikking over het éígen lichaam. Zelfs in onze door en door geseculariseerde cultuur leeft het idee van sacraliteit nog altijd sterk. Sacraal in de zin van hors commerce, eerbiedwaardig op zichzelf.

Het lichaam van de geliefde is de geliefde. Hoewel het wetenschappelijk gesproken een lichaam is zoals alle andere lichamen, is het ethisch gesproken onaantastbaar, niet

reduceerbaar tot een stock van weefsels en organen. Die onaantastbaarheid geldt, zoals gezegd, voor elk menselijk lichaam. Ze geldt zelfs voor het dode lichaam dat beschaafde mensen over de hele wereld met eerbied behandelen. Het gaat betrokkenen daarbij niet om het ontzien van hun gevoelens (van verdriet), maar om de eerbiediging van het lichaam van de overledene zelf.

Antigone

Het gepraat over zelfbeschikking verduistert datgene waarover het hier gaat. Enerzijds is er de eis van respect voor de lichamelijke integriteit en die geldt speciaal voor de

nabestaanden ten aanzien van hun doden (denk aan Antigone). Anderzijds is er de

donatie van organen, die echter geen morele verplichting is, want anders kon niemand er zich moreel gesproken aan onttrekken. Een groot deel van het publiek laat die eerste eis blijkbaar primeren op donatie. Dat is hun goed recht: wie niet doneert, doet moreel helemaal niets verkeerds. En niemand heeft recht op een orgaan. Wie toch doneert, doet iets dat boven de normale ethische plicht uitstijgt. Het gaat om een gratuite,

levensbestendigende gave aan een ander, meestal zelfs een onbekende ander.

Maar hoe is donatie te verzoenen met de eis van onaantastbaarheid? Ik veronderstel dat wie donatie toestaat, doorgaans tegelijk denkt dat het lichaam daarbij toch niet

gedesacraliseerd wordt. Wat de onaantastbaarheid van het lichaam concreet inhoudt, kan niet eens en voorgoed bepaald worden. In eenzelfde cultuur kunnen onder invloed van veranderende (bijvoorbeeld technisch-medische) omstandigheden verschillende, zelfs tegengestelde opvattingen ontstaan over wat al dan niet verenigbaar is met de eerbied voor het menselijke lichaam.

In die hele problematiek gaat het niet om zelfbeschikking, wel om het respecteren van de waardigheid van het menselijke lichaam, tot over de dood heen. En bij sommigen ook om een zich inschakelen, via levens bestendigende orgaandonatie, in de gave die het leven is.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Na het afgeven van de ‘verklaring van geen bedenkingen’ wordt de omgevingsvergunning door het college zsm verleend, waarna het wordt gepubliceerd.. Na de publicatietermijn treedt

Het verlengen van een meetbrief kan geheel administratief als de ledige diepgang van het schip sinds de afgifte van de huidige meetbrief niet is gewijzigd.. In dat geval wordt

'Worden dan alle mensen wederom door Christus zalig?'Als wij het anwvoord hadden moeten geven, hadden we misschien gezegdr 'Nee, niet alle Ínensen worden door Christus

Wat de uitbreiding van het melkveedeel betreft zien we hier vooral risico's wanneer de regels veranderen, zoals bijvoorbeeld rondom stikstofuitstoot.. Maar dat lijkt ons onderdeel

ƒ Na deze keuring kunt u de ingevulde en ondertekende Eigen verklaring met het geneeskundig verslag toesturen aan het CBR.. U heeft een ‘groene envelop’ ontvangen voor de categorie

Op basis van artikel 2.27 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) en artikel 6.5, eerste lid, van het Besluit omgevingsrecht (Bor) te verklaren,

Het vinden van positieve betekenis blijkt ook gerelateerd te zijn aan een grotere eenheid in lichaam en Zelf, maar de verwachtte samenhang tussen disease

U moet deze verklaring desgevraagd aan een opsporings- ambtenaar kunnen laten zien als u tussen 21.00 uur en 04.30 uur buiten bent.. U mag het formulier uitgeprint of digitaal