• No results found

'Wat betekenen conservatief en progressief in het debat over het levenseinde?'

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "'Wat betekenen conservatief en progressief in het debat over het levenseinde?'"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

17-1-2018 'Wat betekenen conservatief en progressief in het debat over het levenseinde?' - België - Knack.be

http://www.knack.be/nieuws/belgie/wat-betekenen-conservatief-en-progressief-in-het-debat-over-het-levenseinde/article-opinion-951753.html 1/3

Keer gedeeld

14

Lees later

Nog niet zolang geleden poneerde een hoofdredacteur van een progressieve krant dat er dringend een front moet gevormd worden tegen het oprukkende

conservatisme. Belangrijke verwezenlijkingen zoals zones 30 komen in gevaar. En dat euthanasie voor psychiatrische patiënten nog steeds niet bij wet

geregulariseerd is, is een bewijs om verder la fuite en avant te nemen. Die laatste uitlating is enigszins raadselachtig, want in een editoriaal van dezelfde krant stond een paar dagen daarvoor nog te lezen dat de conservatieven misschien nog gaan gelijk krijgen: we zitten op een hellend vlak.

Ik vraag me eigenlijk af wat progressief en conservatief betekenen in het debat omtrent het levenseinde. Ik zou nog andere maatschappelijke problemen kunnen aankaarten waarop progressief-conservatief speelt, maar ik beperk me tot enkele bio-ethische kwesties. Progressief lijkt in deze te betekenen: alles wat breekt met

'Wat betekenen conservatief en progressief in het debat over het levenseinde?'

'Bio-ethische thema's lijken me te belangrijk om ze te slachtofferen op de bank van het eigen ideologisch gelijk', schrijft Hans Geybels van Logia, 'In het debat over het levenseinde staat veel meer op het spel dan het spel tussen progressief en conservatief.'

© istock

(2)

17-1-2018 'Wat betekenen conservatief en progressief in het debat over het levenseinde?' - België - Knack.be

http://www.knack.be/nieuws/belgie/wat-betekenen-conservatief-en-progressief-in-het-debat-over-het-levenseinde/article-opinion-951753.html 2/3 DELEN

Wat betekenen conservatief en progressief in het debat over het levenseinde?

vroeger'. Conservatief lijkt dan te zijn: alles houden zoals het vroeger was, niks veranderen.

Het kan toch niet zo zijn dat uitsluitend een van beide het bij het rechte eind heeft? Waarheid zit nooit in een kamp.

Ze ligt ook niet vast. Of beter: misschien ligt ze vast, maar als mensen zullen we er nooit volledig vat op kunnen krijgen.

Gelukkig maar, want anders zou er niks meer te ontdekken vallen. Dat is meteen waarom de waarheid uitnodigt tot voorzichtigheid. In het verleden hebben

vechtende partijen zich te snel omgord met het zwaard van de waarheid, met alle gevolgen vandien.

Bio-ethische thema's lijken me te belangrijk om ze te slachtofferen op de bank van het eigen ideologisch gelijk.

Als de overgrote meerderheid van psychiaters pleit voor de grootste voorzichtigheid inzake euthanasie voor psychiatrische patiënten, waarom moet dit dan per se nu beslecht worden? Als blijkt dat die psychiaters uit diverse

hoeken komen (katholiek en vrijzinnig in dit geval), waarom moet die wet er dan nu doorgejaagd worden?

ADVERTISING

(3)

17-1-2018 'Wat betekenen conservatief en progressief in het debat over het levenseinde?' - België - Knack.be

http://www.knack.be/nieuws/belgie/wat-betekenen-conservatief-en-progressief-in-het-debat-over-het-levenseinde/article-opinion-951753.html 3/3

Hetzelfde is al gebeurd met de uitbreiding van de euthanasiewet voor kinderen.

Toen er na een jaar eindelijk een kind was, stonden de kranten vol. Eindelijk! 'Zie je wel dat de wet nodig was ...' Het is duidelijk dat iets als euthanasie verzeild is geraakt in ideologisch getouwtrek.

Er staat veel meer op het spel dan het spel tussen progressief en conservatief.

Het gaat in deze dossiers om menselijkheid. Zowel katholieken als vrijzinnigen die uitgaan van een authentiek humanistisch mensbeeld kunnen niet anders dan zeer omzichtig omspringen met kwesties die de menselijkheid bedreigen. Het is

gewoon een waarheid (en niet enkel een progressieve of conservatieve waarheid) dat dit mensbeeld opschuift in de richting van de homo economicus: de menselijke waardigheid wordt afgemeten aan de hand van economische parameters, aan de hand welk nut iemand al dan niet heeft binnen onze samenleving, aan de hand van wat hij of zij letterlijk 'opbrengt'.

De psychiaters Paul Verhaeghe en Dirk De Wachter - van verschillende

ideologische signatuur qua universiteit waaraan ze verbonden zijn - leveren een alarmerende analyse waarbij ons neo-liberaal bestel de waarde van een mens herleid wordt tot zijn (economische) prestaties. Het neo-liberale wereldbeeld bedreigt zowel links als rechts, progressief als conservatief. Het nodigt beide uit tot een grondige reflectie en koerswijziging. In de feiten worden beide uitgenodigd - ik wou haast schrijven veroordeeld - tot de dialoog.

Hans Geybels is professor theologie aan de KU Leuven.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Dat betekent niet dat we ons niet aantrekkelijk mogen voor- stellen, maar wel dat we het doen zonder onze grondbeginselen te verloochenen.. – De Kerk is niet populair,

Ik zou het ook heel moeilijk hebben als een van mijn vijf kinderen sterft, maar zolang je over die persoon blijft praten, is hij of zij niet echt dood.. Behalve je verdriet,

De CD&V heeft geen schrik voor het debat, maar wil het debat over het levenseinde breder voeren en het ook hebben over onder meer het medisch begeleid sterven, therapeutische

Maar geachte senatoren - zou ik gezegd hebben, had ik jullie mogen toespreken - jullie zijn hier niet om naar mijn zelfbeklag te luisteren, maar om te kijken naar een

voorafgaan en beïnvloeden worden toch nog te vaak eenzijdig - zonder overleg - door ons artsen en andere zorgverleners genomen met veel frustraties en rouwproblemen als gevolg..

Veel te groot voor de tuin, maar het is een boom die bij je past en tegen de tijd dat hij te groot wordt, ben ik er toch niet meer.'. Reageren op dit artikel kan u door een e-mail

Je kunt toch niet met een gerust hart gaan slapen als je weet dat dit door de staat betaald wordt."?. Het sterven

In de werkelijkheid zijn dit geen tegenstellingen, maar gaat het veeleer om een paradox waar beide polen samen aanwezig zijn: er is én gehechtheid aan het leven en het verlangen om