• No results found

Sorry, je bent nog te jong voor deze film

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Sorry, je bent nog te jong voor deze film"

Copied!
26
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Sorry, je bent nog te jong voor deze film

Een kwantitatieve inhoudsanalyse over de invloed van leeftijdsclassificatie van films op het succes van films

Naam: Kristine Kok

Studentnummer: 11431857

Begeleider: Jeroen Lemmens

Course: Afstudeerproject Entertainmentcommunicatie

Datum: 11 juni 2018

Aantal woorden: 6384

(2)

Abstract

Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag in hoeverre leeftijdsclassificatie van films invloed heeft op het succes van films. Een leeftijdsclassificatie is een label dat een leeftijdsadvies bevat met betrekking tot de content van een film. De leeftijdsclassificaties zijn niet bedoeld om het succes van films te beïnvloeden, maar om ouders, verzorgers, docenten en andere geïnteresseerden de tools te geven die ze nodig hebben om weloverwogen beslissingen te nemen over wat zij en hun kinderen zien. Toch is het voor filmstudio’s belangrijk om te weten wat het effect is van deze leeftijdsclassificaties op het financiële succes van hun films en het succes van hun films in de vorm van artistieke waardering, zodat zij in de toekomst weten of en hoe ze hierop kunnen inspelen. Films kunnen namelijk worden afgestemd op een specifieke classificatie of achteraf worden aangepast na het krijgen van een bepaalde

classificatie. Om te weten te komen wat het effect van leeftijdsclassificatie is op het succes van films, is een kwantitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd onder 5084 films die tussen 1983 en 2017 een wide release hebben gekregen in de Verenigde Staten. Financieel succes is gemeten aan de hand van het aantal bioscoopbezoekers van films en artistieke waardering is gemeten met het aantal Oscarnominaties voor films. Ook de modererende rol van genre is hierbij onderzocht. Hierbij is gekeken naar het verschil tussen films met het genre drama en films zonder dit genre. Uit de resultaten bleek dat over het algemeen geldt dat een

restrictievere leeftijdsclassificatie leidt tot minder bioscoopbezoekers. Leeftijdsclassificatie heeft geen effect op het aantal Oscarnominaties van films. Er bestaat een moderatie van genre (drama/geen drama) in het verband tussen leeftijdsclassificatie en het aantal

bioscoopbezoekers, maar ook in het verband tussen leeftijdsclassificatie en aantal

Oscarnominaties. Het aantal bioscoopbezoekers van dramafilms met een hogere classificatie daalt minder snel dan het aantal bioscoopbezoekers van films met andere genres en een hogere classificatie. Voor de kans op Oscarnominaties geldt dat deze voor dramafilms toeneemt wanneer de leeftijdsclassificatie hoger is, maar voor films met andere genres juist afneemt als de classificatie hoger is. De resultaten van deze studie geven filmstudio’s nieuwe inzichten om hun producties door middel van de leeftijdsclassificatie af te kunnen stemmen op het beoogde soort succes.

(3)

Inleiding

Zes van de negen films die in 2018 zijn genomineerd voor een Oscar in de categorie ‘beste film’ hebben de leeftijdsclassificatie R (Dove, 2018). Dit betekent dat de Motion Picture Association of America (MPAA) de content alleen geschikt bevonden heeft voor personen van zeventien jaar of ouder (MPAA, 2018). In de top tien films met de meest omzet aller tijden staan enkel films met de leeftijdsclassificatie PG-13 (Box Office Mojo, 2018a). Dit betekent dat de MPAA, ouders adviseert voorzichtig te zijn, omdat sommige content niet geschikt is voor kinderen jonger dan dertien (MPAA, 2018). Het is wellicht opmerkelijk dat de meeste Oscarsnominaties voor beste film in 2018 voor R-geclassificeerde films waren en dat in de top tien films met de meeste omzet aller tijden enkel films staan met een PG-13 classificatie.

Is dit toeval of heeft de leeftijdsclassificatie van de films hier misschien invloed op gehad?

Net als in de filmindustrie hebben ook andere bedrijven die producten produceren of diensten leveren te maken met beoordelingssystemen van onafhankelijke partijen.

Beoordelingen van producten of diensten door derden hebben meestal als doel publiek te informeren en hen in staat te stellen om een weloverwogen beslissing te nemen. Industrieën waar producten geëvalueerd worden voor openbare veiligheid en bescherming van

consumenten zijn onder anderen de voedselindustrie en geneesmiddelenindustrie (Bushman, 1998). Maar mediaproducten worden dus ook geëvalueerd en beoordeeld door verschillende onafhankelijke partijen. In Nederland en België voorziet Kijkwijzer televisieprogramma’s en films van een leeftijdsaanduiding (Kijkwijzer, 2018). Maar het meest bekende

beoordelingssysteem is die van de MPAA. De MPAA voorziet films die in de Verenigde Staten worden vertoond van een leeftijdsclassificatie, dit is een label dat een leeftijdsadvies bevat met betrekking tot de content van een film. De MPAA gebruikt vijf categorieën om films te classificeren; G (geschikt voor het algemene publiek), PG (begeleiding van ouder of voogd wordt aanbevolen; sommige inhoud is mogelijk niet voor alle kinderen geschikt), PG- 13 (ouders worden geadviseerd voorzichtig te zijn; sommige content is niet geschikt voor kinderen jonger dan dertien), R (content alleen geschikt voor personen van zeventien jaar of ouder, tenzij hij/zij wordt vergezeld door een ouder of voogd) en NC-17 (niemand jonger dan 18 is toegestaan) (MPAA, 2018).

Volgens de MPAA is hun beoordelingssysteem bedoeld om ouders, verzorgers,

docenten en andere geïnteresseerden de tools te geven die ze nodig hebben om weloverwogen beslissingen te nemen over wat zij en hun kinderen zien (MPAA, 2018). Maar ondanks dat het niet de bedoeling is van organisaties als de MPAA, zijn filmstudio’s vaak bang dat een restrictieve leeftijdsclassificatie tot minder publiek voor een film zal leiden (Eliashberg,

(4)

Elberse & Leenders, 2006). In de Verenigde Staten wordt daarom een NC-17 classificatie, soms zelfs “box-office poison” genoemd (Leenders & Eliashberg, 2011). Wanneer films worden geclassificeerd in deze categorie weigeren filmstudio’s de films vaak uit te brengen.

De meeste films die in eerste instantie deze classificatie krijgen worden aangepast, zodat ze toch met een R-classificatie kunnen worden uitgebracht (Sandler, 2001). Wanneer

leeftijdsclassificatie daadwerkelijk invloed heeft op het financiële succes van films, zou het beoordelingssysteem van MPAA mogelijk als een uitdaging kunnen worden gezien door filmstudio’s, wanneer het wordt bekeken vanuit een marketingperspectief. Echter bestaat er naast financieel succes in de ogen van filmmakers en filmstudio’s nog een andere vorm van succes, namelijk succes in de vorm van artistieke kwaliteit, deze kwaliteit wordt weerspiegeld in artistieke onderscheidingen (Ellis & Conaway, 2015). Ook deze vorm van succes kan mogelijk door leeftijdsclassificatie worden beïnvloed. Wanneer filmstudio’s namelijk als doel hebben om een film te produceren met een minder restrictieve leeftijdsclassificatie kan dit volgens Medved (1992) leiden tot compromissen tussen commerciële winstgevendheid en artistieke kwaliteit. Films met een beoogde restrictievere leeftijdsclassificatie bieden mogelijk meer artistieke vrijheid, waardoor deze films waarschijnlijk meer artistieke elementen

bevatten en hierdoor meer gewaardeerd zouden kunnen wordt door organisaties die filmprijzen uitreiken (Goff, Wilson, & Zimmer, 2014).

Het is belangrijk voor filmstudio’s om te weten wat het effect is van

leeftijdsclassificatie op het succes van films, zodat zij in de toekomst weten of en hoe ze hierop kunnen inspelen. Om erachter te komen wat het effect is van leeftijdsclassificatie op het succes van films is, is de volgende onderzoeksvraag opgesteld:

RQ: In hoeverre heeft leeftijdsclassificatie invloed op het succes van films?

Theoretisch Kader Leeftijdsclassificatie

De Motion Picture Association of America (MPAA) is een organisatie die films voorziet van een leeftijdsclassificatie, dit is een label dat een leeftijdsadvies bevat met betrekking tot de content van films. De MPAA gebruikt vijf categorieën om films te classificeren; G, PG, PG- 13, R en NC-17 (MPAA, 2018). Een film krijgt de classificatie G wanneer het geen grof taalgebruik, naaktheid, seks, geweld, drugs of andere zaken bevat die volgens de MPAA mogelijk door ouders zouden kunnen worden gezien als ongeschikt voor kinderen. Een G- geclassificeerde film is volgens de MPAA geschikt voor personen van alle leeftijden. Een PG-

(5)

classificatie impliceert dat ouders materiaal mogelijk zien als ongeschikt voor hun kinderen.

Films in deze categorie kunnen godslastering, geweld, sensualiteit of korte naaktheid

bevatten. Een film wordt geclassificeerd met PG-13 wanneer scheldwoorden zelden worden gebruikt, er in de film geweld wordt gebruikt zonder dat er bloed te zien is, er drugs wordt gebruikt of de film naaktheid die niet seksueel georiënteerd is bevat. Wanneer een film veel grof taalgebruik, veel geweld, seksueel georiënteerde naaktheid of drugsmisbruik bevat krijgt de film een R-classificatie. Films worden geclassificeerd met NC-17 wanneer een of meerdere elementen genoemd bij een R-classificatie in overvloed of intens aanwezig zijn (MPAA, 2010).

Succes van Films

Volgens Ellis en Conaway (2015) zijn er twee verschillende intenties waarmee filmstudio’s een film produceren. Allereerst kunnen films worden geproduceerd met de intentie om winst te maximaliseren. Hierbij kiezen studio’s voor wat zij denken dat de meest winstgevende manier is om de productie op de markt te brengen. De studio’s willen dan een film maken die een zo groot mogelijk publiek trekt. Ten tweede kunnen filmmakers en filmstudio’s focussen op artistieke kwaliteit, met de intentie om prijzen te winnen, in het bijzonder Oscars. De intentie van deze filmstudio’s is dus kwaliteit, in plaats van winst. Artistieke kwaliteit van films wordt weerspiegeld in de artistieke onderscheidingen en nominaties. Voor filmmakers en filmstudio’s zijn er dus twee verschillende vormen van succes, namelijk financieel succes en succes in de vorm van artistieke waardering (filmprijzen; Oscars). De leeftijdsclassificatie van een film kan mogelijke beide vormen van succes beïnvloeden (Ravid, 1999; Simonton, 2005).

Financieel succes. Volgens Sochay (1994) wordt de hoogte van de omzet en de winst van films voor het grootste deel bepaald door de opbrengsten van de kaartverkoop van films in de bioscoop. Voor financieel succes van een film is het dan ook van groot belang om een zo groot mogelijk publiek naar de bioscoop te trekken (Ellis & Conaway, 2015). Daarom wordt in dit onderzoek het aantal bioscoopbezoekers gebruikt om financieel succes te meten.

Er zijn verschillende theorieën die het effect van leeftijdsclassificatie op bezoekersaantallen zouden kunnen voorspellen. Zo stelt de tainted fruit theory dat een waarschuwingslabel zoals die van de MPAA de aantrekkelijkheid van bepaalde producten zou verminderen, omdat consumenten zich bewust zijn van het feit dat de producten hen zouden kunnen schaden, waardoor ze besluiten het product niet te consumeren (Bushman, 1998). De resultaten van verschillende studies tonen dit effect. Zo bleek uit de studie van Christenson (1992) dat

(6)

jongeren minder interesse hadden in het kopen van een muziekalbums met een leeftijdsadvies erop, dan in het kopen van muziekalbums zonder leeftijdsadvies. En Argo en Main (2004) vonden dat waarschuwingslabels op producten als alcohol en tabak veilig gedrag konden stimuleren. Wanneer ervan uit wordt gegaan dat deze theorie van toepassing is op de leeftijdsclassificaties van films, zorgt een hogere leeftijdsclassificatie dus voor minder bioscoopbezoekers. Een restrictieve leeftijdsclassificatie vermindert volgens Eliashberg et al.

(2006) het potentieel aantal bezoekers van een film, omdat de films voor een deel van de bevolking als niet geschikt worden geacht. Volgens Simonton (2005) hebben films met een leeftijdsclassificatie R daarom de meeste kans om een financiële flop te worden, terwijl de meest winstgevende films een meer toegankelijke leeftijdsclassificatie hebben (Simonoff &

Sparrow, 2000).

De forbidden fruit theory voorspelt het omgekeerde van de tainted fruit theory, deze theorie voorspelt juist dat waarschuwingslabels de aantrekkelijkheid van producten zullen verhogen. Deze theorie omvat andere theorieën zoals de theory of psychological reactance, in deze theorie wordt ervan uitgegaan dat wanneer de vrijheid van een individu om bepaald gedrag te kunnen uitvoeren wordt bedreigd of afgenomen, het individu psychological reactance zal ervaren. Dit is een onaangename motivatie die bestaat uit de drang om de bedreigde of verloren vrijheid te herstellen. Een van de manieren om die vrijheid te herstellen, is door het verboden gedrag toch uit te voeren (Brehm & Brehm, 2013). Het gedrag wat dan wordt uitgevoerd is het tegenovergestelde van het gewenste gedrag, dit wordt boomerang effect genoemd (Clee & Wicklund, 1980). Dus als de leeftijdsclassificatie van een film wordt waargenomen als een vorm van censuur, kan psychological reactance ertoe leiden dat de motivatie om films met een restrictieve leeftijdsclassificatie te bekijken groeit. Naast de forbidden fruit theory biedt sensation seeking een andere mogelijke verklaring voor de aantrekkingskracht van content met een te hoge leeftijdsclassificatie (Greene et al., 2000).

Adolescenten met een hoge mate van sensation seeking, trachten sensatie te ervaren wanneer zij hun grenzen testen. Dit moedigt aan om gewelddadige of verboden content te bekijken (Slater, Henry, Swaim, & Anderson, 2003). Een hoge mate van psychological reactance en/of sensation seeking kan tot een onbedoelde verhoging van de aantrekkingskracht van films met een restrictieve leeftijdsclassificatie leiden. De forbidden fruit theory en sensation seeking spreken de tainted fruit theory dus tegen. De tainted fruit theory voorspelt dat een meer restrictieve leeftijdsclassificatie van een film ervoor zorgt dat de film door minder mensen wordt bezocht (namelijk alleen personen waar de film geschikt voor wordt geacht), waardoor de omzet en winst ook minder is. Terwijl de forbidden fruit theory en sensation seeking

(7)

voorspellen dat de aantrekkingskracht van zo’n film juist wordt verhoogd door een

restrictieve leeftijdsclassificatie, zodat juist meer personen deze films bezoeken, en juist meer omzet en winst het gevolg is. Wel moet hierbij worden opgemerkt dat personen die volgens de leeftijdsclassificatie te jong zijn, mogelijk door het bioscooppersoneel worden geweigerd.

Echter, is het voor bioscopen niet verplicht om zich aan de leeftijdsclassificatie te houden (Bushman & Cantor, 2003). Studies naar het effect van leeftijdsclassificatie op

bezoekersaantallen tonen verschillende resultaten. De resultaten van de studies van Litman en Kohl (1989) en Stimpert en Laux (2008) toonden geen significante relatie tussen de

leeftijdsclassificatie en bezoekersaantallen van films, terwijl de studies van Terry, Butler en De’Armond (2004), Ravid (1999) en Jedidi, Krider en Weinberg (1996) vonden dat een minder restrictieve leeftijdsclassificatie een positief effect had op het bezoekersaantal. Omdat de theorieën en eerdere onderzoeken elkaar tegenspreken is, om duidelijkheid te krijgen over het effect van leeftijdsclassificatie op bezoekersaantallen, de volgende deelvraag

geformuleerd:

RQ1: In hoeverre heeft leeftijdsclassificatie invloed op het aantal bioscoopbezoekers van films?

Artistieke waardering. De Oscars zijn de meest gewilde en prestigieuze filmprijzen (Ellis & Conaway, 2015). Deze onderscheidingen worden jaarlijks uitgereikt voor

uitmuntendheid in filmische prestaties (AMPAS, 2018). Een nominatie voor een Oscars is een signaal van opmerkelijke artistieke filmkwaliteit (Ellis & Conaway, 2015). Daarom worden Oscarnominaties in dit onderzoek gebruikt om succes in de vorm van artistieke waardering te meten. De prijzen worden uitgereikt door de Academy of Motion Picture Arts and Sciences (AMPAS). De winnaar worden gekozen door alle geregistreerde leden van de AMPAS (ongeveer 6000 personen) die professionals in alle velden van de filmindustrie

vertegenwoordigen (e.g. producers, regisseurs en acteurs) (AMPAS, 2018).

Volgens Goff et al. (2014) bieden filmstudio’s die niet gericht zijn op het krijgen van een lagere leeftijdsclassificatie voor hun film, filmmakers meer artistieke speelruimte. Vooral filmmakers die niet bang zijn voor een R-classificatie hebben veel artistieke vrijheid, zo is er onder andere meer vrijheid in toon en stijl van humor, plotontwikkelingen,

karakteruitbreiding, politieke thema’s en artistieke uitstraling (Goff et al., 2014). Dergelijke artistieke elementen worden over het algemeen meer gewaardeerd door de AMPAS, wat kan resulteren in meer Oscarnominaties (Goff et al., 2014; Holbrook, 1999). Films met restrictieve

(8)

leeftijdsclassificatie lijken dus meer artistieke content te bevatten dan films met een minder restrictieve classificatie. R-geclassificeerde films zijn daarom vaker meer ‘prestigieuze’

producties, dan films met een lagere classificatie. Dit soort films komen hierdoor waarschijnlijk sneller in aanmerking voor Oscarnominaties (Simonton, 2005;

Holbrook,1999). Om erachter te komen of leeftijdsclassificatie daadwerkelijk effect heeft op het aantal Oscarnominaties van films is de volgende deelvraag opgesteld:

RQ2: In hoeverre heeft leeftijdsclassificatie invloed op de hoeveelheid Oscarnominaties van films?

Genre

Genre is een classificatie op basis van het doelpubliek (e.g. teen) of de narratieve elementen van een film, zoals setting (e.g. western), thema (e.g. sport) en stemming (e.g. comedy) (Wehrmann & Barros, 2017). Het wordt gebruikt om binnen een product (films) onderscheid te kunnen maken in sub-producten; films met hetzelfde genre (Desai & Basuroy, 2005). Een film kan binnen meerdere genres vallen en dus meerdere labels krijgen (Wehrmann & Barros, 2017). Volgens Desai en Basuroy (2005) is het genre van een film een belangrijke factor die wordt meegenomen in de beslissing om een specifieke film te bezoeken in de bioscoop. Genre kan dus invloed hebben op het aantal bioscoopbezoekers (Ellis & Conaway, 2015). Ook kan het genre van een film mogelijk invloed hebben op het aantal Oscarnominaties (Simonton, 2005; Simonoff & Sparrow, 2000; Sochay, 1994).

In verschillende studies komt naar voren dat films met het genre drama minder bioscoopbezoekers kunnen verwachten dan films met andere genres, zoals sciencefiction, comedy en actie (Ellis & Conaway, 2015; Litman & Kohl, 1989; Sochay, 1994). Een film krijgt het genre drama wanneer hij een groot aantal opeenvolgende scenes bevat waarin personages geportretteerd zijn om een serieus verhaal tot stand te brengen. Dit kan worden overdreven door middel van melodrama (IMDb, 2018a). Het kleine verschil in de ervaring van het kijken van dramafilms thuis en in de bioscoop, is een mogelijke reden dat films met het genre drama minder bioscoopbezoekers trekken dan films met andere genres. Het grote scherm, krachtige geluid en live publiek van de bioscoop verhogen de ervaring van een film voor bijna alle genres. Dramafilms bevatten echter vaak veel dialoog en melancholie, deze elementen worden niet sterk benadrukt door de onderscheidende kenmerken van de bioscoop.

Dit zorgt er mogelijk voor dat minder mensen een film met het genre drama in de bioscoop zullen bezoeken, en eerder kiezen voor een film met een ander genre (Ellis & Conaway,

(9)

2015). Omdat genre invloed kan hebben op de bezoekersaantallen van films, wordt de modererende rol van deze variabele onderzocht in het mogelijke verband tussen

leeftijdsclassificatie en bezoekersaantallen van films. Hierbij wordt er gekeken naar het verschil tussen films met het genre drama en films die dit genre niet hebben. De volgende deelvraag is opgesteld:

RQ3: In hoeverre heeft genre invloed op het mogelijke verband tussen leeftijdsclassificatie en het aantal bioscoopbezoekers van films?

Terwijl films met het genre drama het financieel minder goed lijken te doen dan films met andere genres, ontvangen films dit genre wel vaker nominaties voor filmprijzen

(Simonton, 2005; Litman & Kohl, 1989; Sochay, 1994). Dramafilms zijn door hun serieuze aard vaak minder toegankelijk als populair entertainment (Holbrook, 1999), maar lijken net als R-geclassificeerde films over het algemeen meer artistieke elementen te bevatten, waardoor films met het genre drama vaker in aanmerking komen voor Oscarnominaties (Simonton, 2005; Holbrook, 1999). Omdat het genre (drama/geen drama) net als de

leeftijdsclassificatie mogelijk invloed kan hebben op het aantal Oscarnominaties van een film, wordt de modererende rol van genre ook in het mogelijke verband tussen leeftijdsclassificatie en het aantal Oscarnominaties van films onderzocht. De vierde en laatste deelvraag luidt daarom als volgt:

RQ4: In hoeverre heeft genre invloed op het mogelijke verband tussen leeftijdsclassificatie en de hoeveelheid Oscarnominaties van films?

De vier opgestelde deelvragen kunnen schematisch worden weergegeven in een conceptueel model (zie figuur 1). In dit conceptuele model is ‘leeftijdsclassificatie’ de onafhankelijke variabele, ‘succes’ de afhankelijke variabele en ‘genre’ de modererende variabele. In het conceptuele model is te zien dat er wordt verwacht dat leeftijdsclassificatie invloed heeft op succes, en dat genre invloed heeft op dit verband.

(10)

Figuur 1

Conceptueel model

Methode Steekproef

De steekproef bestond uit alle 5084 films die tussen 1983 en 2017 een zogenaamde wide release hebben gekregen in de Verenigde Staten, dit betekent dat de films op meer dan 600 bioscoopschermen te zien waren. Er zijn gemiddeld 140 (SD = 23.36) films per jaar

uitgebracht, deze films duurden gemiddeld 106.70 (SD = 17.59) minuten. De speelduur varieerde tussen de 29 en 243 minuten. De langst durende film is Chaplin deze verscheen in 1993. De films draaiden meestal 89.34 (SD = 41.54) dagen in de bioscoop. De film die het langste in de Amerikaanse bioscopen draaide was Crash uit het jaar 2015, deze was 336 dagen in de bioscoop te zien. De meeste films werden uitgebracht in de maand augustus (10.3%). Verschillende films zijn opnieuw uitgebracht, ook zijn er films waarvan speciale edities of jubileum edities zijn uitgebracht, de gegevens van deze films zouden de resultaten kunnen verstoren, daarom zijn deze films uit de dataset verwijderd. Dit waren in totaal 35 films. Care Bears Movie 3 (1987) is ook verwijderd omdat van deze film geen data beschikbaar was. In totaal bleven er 5048 films in de dataset over.

Procedure

Om antwoord te krijgen op de vraag in hoeverre de leeftijdsclassificatie van films invloed heeft op het succes van films is er een kwantitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd. Alle 5084 films zijn door 19 onderzoekers gecodeerd, iedere codeur heeft in totaal ongeveer 267 films gecodeerd. Het coderen duurde ongeveer vijf minuten per film. Er is gecodeerd aan de hand van een codeerschema (zie bijlage I). Naast de variabelen die voor dit onderzoek zijn gebruikt (leeftijdsclassificatie, aantal bioscoopbezoekers, aantal Oscarnominaties en genre) bevat het codeerschema ook variabelen voor medeonderzoekers. De variabelen die in dit onderzoek

(11)

worden gebruikt, worden in het volgende deel besproken. Het coderen vond plaatst tussen 15 maart en 1 mei 2018. Naast het codeerschema is er ook een codeboek opgesteld. Hierin staat per variabele uitgelegd waar deze gevonden kan worden, wat er moet worden ingevuld als deze niet aanwezig is en wat er gedaan moet worden bij twijfel over de waarde van de variabele. Het codeboek is te vinden in bijlage II.

De informatie over de films werd verzameld via de volgende drie bronnen (1)

www.imdb.com, een internetdatabase die meer dan 250 miljoen gegevensitems bevat over films, televisie- en entertainmentprogramma’s (IMDb, 2018b), (2) www.boxofficemojo.com, een website die opbrengsten van films bijhoudt en publiceert (Box Office Mojo, 2018b) en (3) www.rottentomatoes.com, een website waarop recensies van professionele critici en fans van films en televisieprogramma’s worden verzameld (Rotten Tomatoes, 2018). De volgende informatie over iedere film is van IMDb gehaald: ranking van de film in het jaar waarin deze is uitgebracht, startdatum, einddatum, maand waarin de film is uitgebracht, looptijd,

gemiddelde ticketprijs, aantal bioscoopbezoekers, omzet in de Verenigde Staten, aantal bioscopen waar de film draaide, aantal bioscopen waar de film draaide op de startdatum, productiestudio, titel, jaar waarin de film is uitgebracht, IMDb score, genre, director, gender van de director, metascore, totale cast, totale mannelijke cast, totale vrouwelijke cast en of de film een boekverfilming is. Van Box Office Mojo zijn van iedere film de volgende gegevens gehaald: omzet buiten de Verenigde Staten, productiebudget, leeftijdsclassificatie, genre, aantal Oscarnominaties en het aantal gewonnen Oscars. De volgende informatie van iedere film komt van Rotten Tomatoes: Tomatometer, publieksscore, naam eerste hoofdrolspeler, naam tweede hoofdrolspeler en het gender en etnische afkomst van deze twee

hoofdrolspelers.

Om te kunnen onderzoeken of de variabelen betrouwbaar zijn gecodeerd door alle codeurs is er een pretest uitgevoerd met tien willekeurig gekozen films (Forrest Gump (1994), Star Wars: The Last Jedi (2017), Finding Nemo (2003), Titanic (1996), 12 Years a Slave (2013), Chicken Little (2005), The Breakfast Club (1985), American Psycho (2000), Fight Club (1999) en The Wolf of Wall Street (2013)). De intercodeurbetrouwbaarheid is gemeten via de Krippendorff’s Alpha (Kalpha). Voor een aantal variabelen (leeftijdsclassificatie, director, totale cast, totale mannelijke cast, totale vrouwelijke cast, naam eerste hoofdrol, naam tweede hoofdrol en gender en etnische afkomst van beide hoofdrolspelers) was de Kalpha te laag, namelijk lager dan .70 (Hayes & Krippendorf, 2007). Er is vervolgens overlegd hoe deze variabelen betrouwbaarder konden worden gecodeerd. Er werden aanpassingen gemaakt in het codeboek, waarna een tweede pretest plaatsvond. De tweede

(12)

pretest werd weer uitgevoerd met tien willekeurig gekozen films (Air Force One (1997), Avatar (2009), Bruce Almighty (2003), I Am Legend (2007), Inception (2010), Rocky IV (1985), Shrek 2 (2004), Skyfall (2012), The Hangover (2009) en There’s Something About Mary (1998)). De films werden enkel gecodeerd op de variabelen waarvoor een te lage Kalpha was gevonden tijdens de eerste pretest. Voor de variabelen totale cast, totale mannelijke cast, totale vrouwelijke cast en gender en etnische afkomst van beide

hoofdrolspelers was de Kalpha opnieuw te laag. Weer is er overlegd en zijn er aanpassingen gemaakt in het codeboek. De variabelen met een te lage Kalpha zijn opnieuw gecodeerd in een pretest met acht willekeurig gekozen films (Very Bad Things (1998), The Hitcher (1986), Gattaca (1997), Aces: Iron Eagle III (1992), Loverboy (2006), Foxcatcher (2014), Ravenous (1999) en Lawnmower Man 2: Beyond Cyberspace (1996)). Hieruit bleek dat de Kalpha van alle variabelen acceptabel was (>.69). Niet alle variabelen die zijn getest zijn relevant voor dit onderzoek. Daarom wordt de manier waarop het codeboek is aangepast tussen de pretests voor de relevante variabelen voor dit onderzoek verderop beschreven.

Variabelen

Leeftijdsclassificatie. Dit is de onafhankelijke variabele in deze studie, deze wordt op ordinaal niveau gemeten. Voor deze variabele is er op Box Office Mojo gekeken welk label de MPAA de films heeft gegeven. De verschillende categorieën van deze variabele zijn G, PG, PG-13, R en NC-17. De Kalpha van deze variabele was tijdens de eerste pretest te laag, namelijk .52. Tijdens de eerste pretest werd de leeftijdsclassificatie van IMDb gehaald.

Omdat de Amerikaanse website van IMDb een andere classificatie toonde dan de Nederlandse website, werd er na overleg besloten om de leeftijdsclassificatie van Box Office Mojo te gebruiken. Dit werd genoteerd in het codeboek. De Kalpha van de tweede pretest was .92, dit betekent dat de variabele betrouwbaar is gecodeerd. 70 films hadden geen

leeftijdsclassificatie, deze films zijn missing gemaakt en dus niet meegenomen in de analyses.

Er was maar één film met de leeftijdsclassificatie NC-17 (Showgirls (1995)), dit is te weinig om deze mee te nemen in de analyses, dus ook deze film is missing gemaakt. In totaal zijn er dus 71 films missing gemaakt. De overige categorieën (G, PG, PG-13 en R) zijn niet allemaal even groot, vooral het aantal films met een G-classificatie (170 films) wijkt af van het aantal films met andere classificaties (PG: 995 films, PG-13: 790 films, R: 2022 films). Toch zijn deze vier categorieën gebruikt voor de analyses.

Succes van films. Het succes van films wordt gemeten aan de hand van het aantal bioscoopbezoekers en Oscarnominaties van films. Het bezoekersaantal wordt op rationiveau

(13)

gemeten. Er is voor gekozen om de bezoekersaantallen uit de Verenigde Staten te gebruiken, omdat de leeftijdsclassificatie van de MPAA hier geldt. De bezoekersaantallen komen van IMDb. Het gemiddelde aantal bezoekers van een film is 8.44 miljoen (SD = 10.38 miljoen).

Het aantal Oscarnominaties van films wordt ook op rationiveau gemeten. Het aantal Oscarnominaties van films is van Box Office Mojo gehaald. Tijdens de eerste pretest werd deze variabele betrouwbaar gecodeerd (Kalpha is .89). De variabele is daarom ook niet in de tweede en derde pertest meegenomen. Wide release films tussen 1983 en 2017 ontvingen tussen de nul en veertien Oscarnominaties. Gemiddeld ontvingen films 0.50 Oscarnominaties (SD = 1.60). 4251 films (84.2%) zijn niet voor Oscars genomineerd en 797 (15.8%) wel.

Genre. Genre is onderverdeeld in twee categorieën; 0 = geen drama, 1 = drama. Genre is hierdoor een dichotome variabele. In de huidige studie is het genre dat Box Office Mojo aangeeft gebruikt. Het is mogelijk dat een film meerdere genres heeft. Wanneer drama tussen de genres van een film stond, viel de film in categorie 1: drama, als dit niet het geval was viel de film in categorie 0: geen drama. Genre werd tijdens de eerste pretest betrouwbaar

gecodeerd, Kalpha was namelijk .89. Deze variabele is daarom ook niet in de tweede en derde pertest meegenomen. 941 films hebben het genre drama, dit is 18.6 procent van het

totaalaantal films.

Resultaten Frequentie Leeftijdsclassificatie

De meeste films hebben de leeftijdsclassificatie R, 2022 films hebben deze classificatie, dit is 40.6 procent van het totaalaantal films. Hierna hebben de meeste films de classificatie PG-13, 36 procent van de films heeft deze classificatie, dit zijn 1790 films. De leeftijdsclassificatie die het minste voorkomt is G (170 films, 3.4%), gevolgd door PG (995 films, 20%).

Effect van Leeftijdsclassificatie op Aantal Bioscoopbezoekers

Er is een eenwegs-variantieanalyse uitgevoerd om het effect van leeftijdsclassificatie op het aantal bioscoopbezoekers van films vast te stellen. Hieruit blijkt dat er een significant, zeer zwak effect is van leeftijdsclassificatie op de bezoekersaantallen van films, F(3, 4973) = 43, p

<0.001, 𝜂2 = 0.03. De films met de leeftijdsclassificatie G hebben gemiddeld de meeste bezoekers (M = 10.50 miljoen, SD = 12.40 miljoen), gevolgd door de films met

leeftijdsclassificatie PG (M = 10.02 miljoen, SD = 11.79 miljoen). Terwijl films met

leeftijdsclassificatie R gemiddeld de minste bezoekers hebben (M = 6.50 miljoen, SD = 7.06 miljoen). Na films met een R-classificatie hebben films met classificatie PG-13 het minste

(14)

aantal bezoekers (M = 9.71 miljoen, SD = 12.11 miljoen). Uit de post-hoc meervoudige- vergelijkingentoets blijkt dat het verschil tussen de films met leeftijdsclassificatie R en films met de leeftijdsclassificatie G (Mverschil = -4.00 miljoen, p <0.001), PG (Mverschil = -3.51 miljoen, p <0.001) en PG-13 (Mverschil = -3.20 miljoen, p <0.001) significant is.

Effect van Leeftijdsclassificatie op Aantal Oscarnominaties

Er is nogmaals een eenwegs-variantieanalyse uitgevoerd om het effect van

leeftijdsclassificatie op het aantal Oscarnominaties van deze films vast te kunnen stellen. Er wordt geen significant effect gevonden van leeftijdsclassificatie op het aantal

Oscarnominaties van films, F(3, 4973) = 2.61, p = 0.050. Wel bleek uit de resultaten dat films met de leeftijdsclassificatie R de meeste Oscarnominaties ontvingen (M = 0.58, SD = 1.73).

Gevolgd door PG-13 (M= 0.45, SD = 1.57) en PG-geclassificeerde films (M = 0.45, SD = 1.44). De minste Oscarnominaties waren voor films met een G-classificatie (M = 0.44, SD = 1.22). Echter zijn er dus geen significante verschillen tussen de verschillende

leeftijdsclassificaties.

Moderatie van Genre in Verband Leeftijdsclassificatie en Aantal Bioscoopbezoekers Om erachter te komen of genre (drama/geen drama) het effect van leeftijdsclassificatie op bezoekersaantallen modereert, is er een process analyse uitgevoerd. Het model is significant F(3, 4973) = 42.7, p < 0.001, 𝑅2 = 0.03. Dit betekent dat 3% van de variantie in

bezoekersaantallen wordt verklaard door leeftijdsclassificatie, genre en de interactie van leeftijdsclassificatie en genre. Leeftijdsclassificatie is een significante negatieve voorspeller van bezoekersaantallen, b = -1.81 miljoen, t(3) = -9.81, p < 0.001 [-2.18 miljoen, -1.45 miljoen]. Als de leeftijdsclassificatie een classificatie omhooggaat (e.g. van G naar PG) daalt het bezoekersaantal met 1.81 miljoen. Genre is ook een significante negatieve voorspeller van bezoekersaantallen, b = -5.72 miljoen, t(3) = -3.37, p = 0.007 [-9.05 miljoen, -2.39 miljoen].

Wanneer een film het genre drama heeft is het bezoekersaantal 5.72 miljoen lager dan het bezoekersaantal van films met een andere genres. Ook de interactie tussen

leeftijdsclassificatie en genre is een significante voorspeller van de bezoekersaantallen van films, b = 1.22 miljoen, t(3) = -2.43, p = 0.015 [237421.88, 2.21 miljoen]. Een hogere leeftijdsclassificatie zorgt voor een lager bezoekersaantal, maar voor dramafilms is het bezoekersaantal minder laag bij een hogere leeftijdsclassificatie dan voor films met andere genres.

(15)

Moderatie van Genre in Verband Leeftijdsclassificatie en Aantal Oscarnominaties Om erachter te komen of genre (drama/geen drama) het effect van leeftijdsclassificatie op het aantal Oscarnominaties modereert, is er nogmaals een process analyse uitgevoerd. Het model is significant F(3, 4973) = 82.34, p < 0.001, 𝑅2 = 0.05. Dit betekent dat 5 procent van de variantie in het aantal Oscarnominaties wordt verklaard door leeftijdsclassificatie, genre en de interactie van leeftijdsclassificatie en genre. Leeftijdsclassificatie is volgens dit model geen significante voorspeller van het aantal Oscarnominaties, b = -0.02, t(3) = -0.83, p = 0.404 [- 0.08, 0.03]. Ook genre is geen significante voorspeller van het aantal Oscarnominaties, b = - 0.34, t(3) = -1.32, p = 0.187 [-0.85, 0.17]. De interactie tussen leeftijdsclassificatie en genre is echter wel een significante voorspeller van het aantal Oscarnominaties van films, b = 0.36, t(3) = -4.71, p < 0.001 [0.21, 0.51]. Voor dramafilms neemt de kans op Oscarnominaties toe wanneer een film een hogere leeftijdsclassificatie heeft, terwijl voor films met ander genres de kans op Oscarnominaties juist afneemt wanneer de leeftijdsclassificatie stijgt.

Discussie

In de huidige studie is met een kwantitatieve inhoudsanalyse onderzocht wat het effect van leeftijdsclassificatie is op het succes van films. Hierbij is er gekeken naar financieel succes en succes in de vorm van artistieke waardering. Financieel succes is gemeten met het aantal bioscoopbezoekers van films en succes in de vorm van artistieke waardering is gemeten met het aantal Oscarnominaties van films. Ook is er onderzocht wat de rol van genre (drama/geen drama) is in dit mogelijke verband. Met de bevindingen van dit onderzoek kan er antwoord worden gegeven op de hoofdvraag van dit onderzoek, namelijk in hoeverre

leeftijdsclassificatie van films invloed heeft op het succes van films. Uit de resultaten blijkt dat er over het algemeen gesteld kan worden dat een hogere leeftijdsclassificatie leidt tot minder financieel succes in de vorm van het aantal bioscoopbezoekers van films. Echter lijkt leeftijdsclassificatie niet van invloed te zijn op de artistieke waardering van films, in de vorm van Oscarsnominaties. Ook laten de resultaten zien dat voor dramafilms met een hogere leeftijdsclassificatie het aantal bezoekers minder snel daalt dan voor films met andere genres en een hogere leeftijdsclassificatie. Ook blijkt dat voor dramafilms de kans op

Oscarnominaties toeneemt wanneer de leeftijdsclassificatie hoger is, terwijl de kans op Oscarnominaties voor films met andere genres juist afneemt wanneer de leeftijdsclassificatie hoger is.

Dat een hogere leeftijdsclassificatie leidt tot minder bioscoopbezoekers kan verklaard worden aan de hand van de tainted fruit theory. Deze theorie stelt dat waarschuwingslabels de

(16)

aantrekkelijkheid van producten kunnen verminderen, omdat consumenten zich bewust zijn van het feit dat de producten hen zouden kunnen schaden, waardoor ze besluiten het product niet te consumeren (Bushman, 1998). Ook is het mogelijk dat volgens de leeftijdsclassificatie te ‘jong’ publiek de film wel wil bezoeken, maar wordt geweigerd door het bioscooppersoneel (Eliashberg et al., 2006). Films met een G-classificatie trekken over het algemeen de meeste bezoekers, gevolgd door PG-geclassificeerde films en films met een PG-13 classificatie.

Films geclassificeerd met R trekken gemiddeld de minste bezoekers.

Het succes in artistieke waardering wordt niet door leeftijdsclassificatie beïnvloed.

Wel wordt duidelijk dat R-geclassificeerde films gemiddeld de meeste Oscarnominaties ontvangen, gevolgd door films met een PG-13 of een PG-classificatie. Terwijl films met een G-classificatie over het algemeen de minste Oscarnominaties krijgen. Dit kan verklaard worden doordat films met een beoogde restrictievere leeftijdsclassificatie meer artistieke speelruimte bieden, waardoor deze films meer artistieke elementen bevatten. Dergelijke elementen worden over het algemeen meer gewaardeerd door de organisatie die

verantwoordelijk is voor de Oscarnominaties (Goff et al., 2014; Holbrook, 1999). Echter, is dit verband dus niet significant.

Genre (drama/geen drama) modereert het effect van leeftijdsclassificatie op bezoekersaantallen en aantal Oscarnominaties. Voor dramafilms met een hogere

leeftijdsclassificatie daalt het aantal bezoekers minder snel dan voor films met andere genres en een hogere leeftijdsclassificatie. En voor dramafilms neemt de kans op Oscarnominaties toe wanneer de leeftijdsclassificatie hoger is, terwijl kans op Oscarnominaties voor films met andere genres juist afneemt wanneer de leeftijdsclassificatie hoger is. Dat dramafilms met een hogere leeftijdsclassificatie succesvoller zijn wanneer er wordt gekeken naar

Oscarnominaties, kan komen doordat films met dit genre net als films met een restrictievere classificatie, over het algemeen meer artistieke elementen bevatten dan films met andere genres. Waardoor films met het genre drama en een restrictievere leeftijdsclassificatie vaker in aanmerking komen voor Oscarnominaties (Simonton, 2005; Holbrook, 1999).

De resultaten van dit onderzoek hebben implicaties voor onder andere filmstudio’s.

Afhankelijk van de vorm van succes die de studio’s nastreven kunnen zij besluiten hun films af te stemmen op een specifieke leeftijdsclassificatie. Zo blijkt uit de resultaten dat wanneer filmstudio’s financieel succes als doel hebben, zij het beste films kunnen produceren die bedoeld zijn om binnen een lage leeftijdsclassificatie te vallen. Het produceren van films die geclassificeerd zullen worden met R lijkt geen goed idee, wanneer financieel succes het doel is. Wanneer een filmstudio echter uit is op succes in de vorm van artistieke waardering, lijkt

(17)

de productie van een dramafilm die gericht is op het krijgen van een hogere

leeftijdsclassificatie een goede keuze. Echter zijn er natuurlijk veel meer factoren die

meespelen in of een film een succes wordt of niet, en is de leeftijdsclassificatie dus uiteraard geen garantie voor succes.

Het huidige onderzoek kent een aantal beperkingen. Allereerst wordt in dit onderzoek financieel succes gemeten aan de hand van bioscoopbezoekers. Alhoewel dit een indicatie geeft van de omzet van een film, is om exact te weten wat het effect is van

leeftijdsclassificatie op financieel succes, de winst van de films nodig. In vervolgonderzoek zou daarom het effect van leeftijdsclassificatie op winst van films kunnen worden onderzocht.

Tent tweede zijn enkel bioscoopbezoekers in dit onderzoek meegenomen, en niet personen die films streamen of huren. Mogelijk beïnvloeden zij ook het financiële succes van films en hebben zij andere voorkeuren of is content met een restrictieve leeftijdsclassificatie via deze kanalen makkelijker te bekijken. Door middel van vervolgonderzoek in de vorm van een survey kan het effect van leeftijdsclassificatie op deze groep filmkijkers in kaart worden gebracht. Deze survey zou vragen over kijkgedrag en leeftijd moeten bevatten. Als laatste zijn de Oscars niet de enige prijzen die artistieke waardering weerspiegelen, er zijn er meerdere, bijvoorbeeld de Golden Globes. Deze prijzen zijn niet meegenomen in dit onderzoek. In vervolgonderzoek zouden deze prijzen ook kunnen worden meegenomen, om het effect van leeftijdsclassificatie op artistieke waardering beter te kunnen meten.

Conclusie

Om erachter te komen wat de invloed van leeftijdsclassificatie is op het succes van films is een kwantitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd onder 5084 films die tussen 1983 en 2017 een zogenaamde wide release hebben gekregen in de Verenigde Staten. Er is gekeken naar verband tussen leeftijdsclassificatie en twee verschillende vormen van succes, namelijk financieel succes en succes in de vorm van artistieke kwaliteit. Financieel succes is gemeten aan de hand van het aantal bioscoopbezoekers van films en artistieke kwaliteit is gemeten aan de hand van het aantal Oscarnominaties voor films. Ook is de modererende rol van genre onderzocht, hierbij werd er onderscheid gemaakt tussen films met het genre drama en films zonder dit genre. Voor filmstudio’s is het belangrijk om te weten wat voor effect de

leeftijdsclassificatie van hun producties heeft op het succes hiervan, zodat zij hier in toekomst mogelijk op kunnen inspelen.

Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag in hoeverre leeftijdsclassificatie invloed heeft op het succes van films. Het blijkt dat leeftijdsclassificatie geen effect heeft op het

(18)

aantal Oscarnominaties voor films, maar wel op het aantal bioscoopbezoekers van films. Een hogere leeftijdsclassificatie leidt over het algemeen tot minder financieel succes in de vorm van het aantal bioscoopbezoekers van films. Voor dramafilms geldt dat het bezoekersaantal bij een hogere leeftijdsclassificatie minder snel daalt dan het bezoekersaantal van films met andere genres en een hogere leeftijdsclassificatie. De kans op Oscarnominaties neemt voor dramafilms toe wanneer de leeftijdsclassificatie hoger is, terwijl kans op Oscarnominaties voor films met andere genres juist afneemt wanneer de leeftijdsclassificatie hoger is.

Leeftijdsclassificatie is uiteraard geen garantie voor succes, omdat er hiernaast nog meer factoren zijn die meespelen in of een film een succes wordt of niet. Maar deze studie toont wel aan dat leeftijdsclassificatie een rol kan spelen bij het bereiken van succes. Als artistieke kwaliteit het doel is het een goede keuze om een dramafilm te produceren met de intentie om een meer restrictieve classificatie te krijgen. Maar als men zo veel mogelijk bioscoopbezoekers wil trekken voor meer financieel succes, zijn films met een minder

restrictievere leeftijdsclassificaties een beter idee. Over het algemeen lijkt het er dus op dat er een keuze gemaakt moet worden in de vorm van succes (financieel succes of succes in de vorm van artistieke kwaliteit) dat men wil bereiken.

(19)

Literatuurlijst

AMPAS. (2018). Academy membership. Geraadpleegd op 1 mei 2018, van www.oscars.org/about/join-academy.

Argo, J. J., & Main, K. J. (2004). Meta-analyses of the effectiveness of warning labels.

Journal of Public Policy and Marketing, 23(2), 193-208.

doi:10.1509/jppm.23.2.193.51400

Box Office Mojo. (2018a). All time box office. Geraadpleegd op 11 april 2018, van http://www.boxofficemojo.com/alltime/world/

Box Office Mojo. (2018b). About Box Office Mojo. Geraadpleegd op 11 april 2018, van www.boxofficemojo.com/about/?ref=ft

Brehm, S. S., & Brehm, J. W. (2013). Psychological reactance: A theory of freedom and control. Cambridge, MA: Academic Press.

Bushman, B. J. (1998). Effects of warning and information labels on consumption of full-fat, reduced-fat, and no-fat products. Journal of Applied Psychology, 83(1), 97-101.

doi:10.1037//0021-9010.83.1.97

Bushman, B. J., & Cantor, J. (2003). Media ratings for violence and sex: Implications for policymakers and parents. American Psychologist, 58, 130-141. doi:10.1037/0003- 066X.58.2.130

Christenson, P. (1992). The effects of parental advisory labels on adolescent music preferences. Journal of Communication, 42, 106-113. Van

search.proquest.com/docview/1302195344?accountid=14615

Clee, M. A., & Wicklund, R. A. (1980). Consumer behavior and psychological reactance.

Journal of Consumer Research, 6, 389-405. doi:10.1086/208782

Desai, K. K., & Basuroy, S. (2005). Interactive influence of genre familiarity, star power, and critics' reviews in the cultural goods industry: The case of motion pictures. Psychology

& Marketing, 22(3), 203-223. doi:10.1002/mar.20055

Dove. S. (2018). 2018 Oscars nominations. Geraadpleegd op 10 mei 2018, van

oscar.go.com/news/nominations/oscar-nominations-2018-full-list-and-highlights.

Eliashberg, J., Elberse, A., & Leenders, M. A. (2006). The motion picture industry: Critical issues in practice, current research, and new research directions. Marketing Science, 25, 638-661. doi:10.1287/mksc.1050.0177

Ellis, D., & Conaway, B. (2015). Do MPAA ratings affect box office revenues?. Academy of Business Research Journal, 1(1), 64-88. Van

(20)

www.researchgate.net/publication/305800376_Do_MPAA_Ratings_Affect_Box_Offi ce_Revenues

Goff, B., Wilson, D., & Zimmer, D. (2014). Why do movie studios produce R-rated films?.

Applied Economics and Finance, 2(1), 33-43. doi: 10.11114/aef.v2i1.610 Greene, K., Krcmar, M., Walters, L. H., Rubin, D. L., & Hale, L. (2000). Targeting

adolescent risk-taking behaviors: the contributions of egocentrism and sensation- seeking. Journal of Adolescence, 23, 439-461. doi: 10.1006/jado.2000.0330

Hayes, A. F., & Krippendorff, K. (2007). Answering the call for a standard reliability measure for coding data. Communication Methods and Measures 1(1), 77-89.

doi:10.1080/19312450709336664

Holbrook, M. (1999). Popular appeal versus expert judgements of motion pictures. Journal of Consumer Research, 26, 144-155. doi:10.1086/209556

IMDb. (2018a). Genre definitions. Geraadpleegd op 11 april 2018, van

help.imdb.com/article/contribution/titles/genres/GZDRMS6R742JRGAG?ref_=helpm s_helpart_inline#action

IMDb. (2018b). What is IMDb?. Geraadpleegd op 10 april 2018, van help.imdb.com/article/imdb/general-information/what-is- imdb/G836CY29Z4SGNMK5?ref_=helpsect_cons_1_1#

Jedidi, K., Krider, R. E., & Weinberg, C. B. (1998). Clustering at the Movies. Marketing Letters, 9, 393-405. doi:10.1023/A:1008097702571

Kijkwijzer. (2018). Hoe werkt Kijkwijzer?. Geraadpleegd op 12 mei 2018, van https://www.kijkwijzer.nl/kijkwijzer

Leenders, M. A., & Eliashberg, J. (2011). The antecedents and consequences of restrictive age-based ratings in the global motion picture industry. International Journal of Research in Marketing, 28, 367-377. doi:10.1016/j.ijresmar.2011.06.001

Litman, B. R., & Kohl, A. (1989). Predicting financial success of motion pictures: The 80’s Experience. The Journal of Media Economics, 2(2), 35–50.

doi:10.1080/08997768909358184

Medved, M. (1992). Hollywood vs. America: Popular culture & the war against traditional values. New York, NY: HarperCollins Publishers

MPAA. (2010). Classification and rating rules. Geraadpleegd op 6 juni 2018, van https://filmratings.com/Content/Downloads/rating_rules.pdf

MPAA. (2018). Film ratings. Geraadpleegd op 9 april 2018, van www.mpaa.org/film-ratings/

(21)

Ravid, S. A. (1999). Information, blockbusters, and stars: A study of the film industry.

Journal of Business, 72, 463-492. doi:10.1086/209624

Rotten Tomatoes. (2018). About Rotten Tomatoes. Geraadpleegd op 11 april 2018, van www.rottentomatoes.com/about/

Sandler, K. S. (2001). The naked truth: Showgirls and the fate of the X/NC-17 rating. Cinema Journal, 40(3), 69-93. doi:10.1353/cj.2001.0010

Simonoff, J. S., & Sparrow, I. R. (2000). Predicting movie grosses: Winners and losers, blockbusters and sleepers. Chance, 13(3), 15-24.

doi:10.1080/09332480.2000.10542216

Simonton, D. K. (2005). Film as art versus film as business: Differential correlates of screenplay characteristics. Empirical Studies of the Arts, 23(2), 93-117.

doi:10.2190/dm5y-fhem-cxqt-uexw

Slater, M. D., Henry, K. L., Swaim, R. C., & Anderson, L. L. (2003). Violent media content and aggressiveness in adolescents: A downward spiral model. Communication Research, 30, 713-736. doi:10.1177/0093650203258281

Sochay, S. (1994). Predicting the performance of motion pictures. Journal of Media Economics, 7(4), 1-20. doi:10.1207/s15327736me0704_1

Stimpert, J. L., & Laux, J.A. (2008). Factors influencing motion picture success: Empirical review and update 1. Journal of Business & Economics Research, 6(11), 39-51.

doi:10.19030/jber.v6i11.2488

Terry, N., Butler, M., & De'Armond, D. (2005). The determinants of domestic box office performance in the motion picture industry. Southwestern Economic Review, 32(2), 137-48. Van

pdfs.semanticscholar.org/0d55/44616785fdd71f11dd83abbe189219c7299c.pdf Van Peet, A. A. J., Namesnik, K., & Hox, J.J. (2012). Toegepaste statistiek. Inductieve

technieken. Groningen: Noordhoff Uitgeverij

Wehrmann, J., & Barros, R. C. (2017). Movie genre classification: A multi-label approach based on convolutions through time. Applied Soft Computing, 61, 973-982. doi:

10.1016/j.asoc.2017.08.029

(22)

Bijlage Bijlage I: Codeerschema

Variabele Antwoordcategorieën Invullen codering

IMDb Score Getal tussen 0 en 10

Genre IMDb Director

Director gender 0 = vrouw, 1 = man

Boekverfilming 0 = nee, 1 = ja

Metascore Getal tussen 0 en 100

Totale cast Mannelijke cast Vrouwelijke cast Looptijd (in minuten)

Omzet buiten VS (in US Dollars)

Leeftijdsclassificatie G, PG, PG-13, R, NC-17 Productiebudget (in US Dollars)

Genre Box Office Oscarnominaties Gewonnen Oscars

Tomatometer Getal tussen 0 en 100

Publieksscore Getal tussen 0 en 100

Hoofdrolspeler 1

Etnische afkomst hoofdrolspeler 1 1 = wit, 2 = anders Gender hoofdrolspeler 1 0 = vrouw, 1 = man Hoofdrolspeler 2

Etnische afkomst hoofdrolspeler 2 1 = wit, 2 = anders Gender hoofdrolspeler 2 0 = vrouw, 1 = man

(23)

Bijlage II: Codeboek

Variabele Informatie

IMDb score Webpagina www.imdb.com

Omschrijving Score die door IMDb aan de film is gegeven Invoeropties Getal tussen 0 en 10

Bijzonderheden Punt gebruiken in plaats van komma

Genre IMDb Webpagina www.imdb.com

Omschrijving Genres die door IMDb aan de film zijn gegeven

Invoeropties Woorden

Bijzonderheden Kopiëren en plakken in plaats van overtypen.

Meerdere genres mogelijk.

Director Webpagina www.imdb.com

Omschrijving Voor en achternaam regisseur Invoeropties Woorden

Bijzonderheden Wanneer er meerdere regisseurs zijn alleen de eerste nemen. Kopiëren en plakken in plaats van overtypen.

Director gender Webpagina www.imdb.com

Omschrijving Geslacht van de regisseur Invoeropties 0 = vrouw, 1 = man

Bijzonderheden Beoordelen op basis van de naam, wanneer het onduidelijk is of het gaat om een man of een vrouw moet er geklikt worden op de naam en kan aan de hand van de foto gekeken worden of het een man of een vrouw is. Als het dan nog steeds onduidelijk is moet er 99 worden ingevoerd.

Boekverfilming Webpagina www.imdb.com

Omschrijving Is het een verfilming van een boek?

Invoeropties 0 = nee, 1 = ja

Bijzonderheden Wanneer er ‘book’ of ‘novel’ staat coderen als 1 (ja), anders 0 (nee).

(24)

Metascore IMDb Webpagina www.imdb.com Omschrijving Filmscore door critici Invoeropties Getal tussen 0 en 100 Bijzonderheden Als onbekend: 99 invoeren

Totale cast Webpagina www.imdb.com

Omschrijving Totale credited cast van de film Invoeropties Getal

Bijzonderheden Cast moet worden geteld Mannelijke cast Webpagina www.imdb.com

Omschrijving Aantal mannen in credited cast van de film Invoeropties Getal

Bijzonderheden Aantal mannen moeten worden geteld.

Wanneer onduidelijk of naam van een man of vrouw is, klikken op de naam en beoordelen op de foto.

Vrouwelijke cast Webpagina www.imdb.com

Omschrijving Aantal vrouwen in credited cast van de film Invoeropties Getal

Bijzonderheden Aantal vrouwen moeten worden geteld.

Wanneer onduidelijk of naam van een man of vrouw is, klikken op de naam en beoordelen op de foto.

Looptijd Webpagina www.imdb.com

Omschrijving Looptijd van de film in minuten Invoeropties Getal

Bijzonderheden Kijken naar de looptijd in minuten op de pagina van de film, niet naar de looptijd in uren rechts bovenaan de pagina.

Omzet buiten VS Webpagina www.boxofficemojo.com

Omschrijving Omzet buiten de VS in US Dollars Invoeropties Getal

Bijzonderheden Kopiëren en plakken in plaats van overtypen.

(25)

Zonder dollarteken.

Leeftijdsclassificatie Webpagina www.boxofficemojo.com

Omschrijving Leeftijdsclassificatie op Box Office Mojo Invoeropties G, PG, PG-13, R, NC-17

Bijzonderheden Als onbekend: 99 invullen Productiebudget Webpagina www.boxofficemojo.com

Omschrijving Productiebudget van de film in US Dollars Invoeropties Getal

Bijzonderheden Kopiëren en plakken in plaats van overtypen.

Zonder dollarteken. Als onbekend: 99 invullen.

Genre Box Office Webpagina www.boxofficemojo.com

Omschrijving Genres die door Box Office Mojo aan de film zijn gegeven

Invoeropties Woorden

Bijzonderheden Kopiëren en plakken in plaats van overtypen.

Meerdere genres mogelijk.

Oscarnominaties Webpagina www.boxofficemojo.com

Omschrijving Aantal Oscarnominaties voor film Invoeropties Getal

Bijzonderheden

Gewonnen Oscars Webpagina www.boxofficemojo.com

Omschrijving Aantal Oscars gewonnen door film Invoeropties Getal

Bijzonderheden

Tomatometer Webpagina www.rottentomaties.com

Omschrijving Beoordeling van film door critici Invoeropties Getal tussen 0 en 100

Bijzonderheden Als onbekend: 99 invullen Audience score Webpagina www.rottentomaties.com

Omschrijving Beoordeling van film door publiek

(26)

Invoeropties Getal tussen 0 en 100 Bijzonderheden Als onbekend: 99 invullen Hoofdrolspeler 1 Webpagina www.rottentomaties.com

Omschrijving Voor en achternaam hoofdrolspeler 1 Invoeropties Woorden

Bijzonderheden Eerste naam onder cast Gender hoofdrolspeler 1 Webpagina www.rottentomaties.com

Omschrijving Geslacht van hoofdrolspeler 1 Invoeropties 0 = vrouw, 1 = man

Bijzonderheden Beoordelen a.d.h.v. naam en foto Etnische afkomst

hoofdrolspeler 1

Webpagina www.rottentomaties.com

Omschrijving Is hoofdrolspeler 1 wit of anders?

Invoeropties 1 = wit, 2 = anders

Bijzonderheden Enkel beoordelen op de foto. Twijfel: 99 invullen

Hoofdrolspeler 2 Webpagina www.rottentomaties.com

Omschrijving Voor en achternaam hoofdrolspeler 2 Invoeropties Woorden

Bijzonderheden Eerste naam onder cast Gender hoofdrolspeler 2 Webpagina www.rottentomaties.com

Omschrijving Geslacht van hoofdrolspeler 2 Invoeropties 0 = vrouw, 1 = man

Bijzonderheden Beoordelen a.d.h.v. naam en foto Etnische afkomst

hoofdrolspeler 2

Webpagina www.rottentomaties.com

Omschrijving Is hoofdrolspeler 2 wit of anders?

Invoeropties 1 = wit, 2 = anders

Bijzonderheden Enkel beoordelen op de foto. Twijfel: 99 invullen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Leden van onze organisatie kunnen onder meer nieuwsbrieven ophalen, medische gegevens bekijken en ophalen van andere patiënten (uiteraard alleen van leden die hiervoor

7 Als jullie mij kennen zullen jullie ook mijn Vader kennen, en vanaf nu kennen jullie hem, want jullie hebben hem zelf gezien.’ 8 Daarop zei Filippus: ‘Laat ons de Vader zien,

Meer aandacht nodig voor diversiteit  Het percentage voltijdstudenten met een niet-westerse migratieachtergrond dat kiest voor een tweedegraads lerarenopleiding ligt in 2015 met

‘Luisteren’ naar deze aspecten zal er niet alleen voor zorgen dat u uw maaltijd meer waardeert, u zal ook beter begeleid worden om uw voedselinname beter op uw behoeftes af te

Voorbeelden zijn: een tolk Nederlandse Gebarentaal voor dove kiezers, een gastheer/-vrouw die mensen kan begeleiden, een stemlokaal met weinig prikkels en een hulpmiddel voor

Ik vraag ook niet om gaven om wonderen te doen, want al uw grote mannen waren klein.. 't Gaat niet om prachtakkoorden, die zijn er

Gecontroleerd voor andere kenmerken blijkt dat Vlaamse jongeren die wonen bij meerdere personen met een langdurige ziekte of beperking of die wekelijks meer dan vier uur helpen

Bij Poverel- lo, waar mensen voor een prikje terechtkunnen voor een warm maal of een bed, huist sinds twee jaar de Poverello Community.. „Sinds vele jaren droomde men