Tom Verhoeven
Kruisweg
Tom Verhoeven
Kruisweg
I Jezus wordt ter dood veroordeeld
Religieuze machthebbers
“het Sanhedrin”
Pilatus Jezus in onschuldig wit
1estatie “bloedend”
Handen in onschuld wassend
Het volk dat roept
“aan het kruis met hem”
Vluchtende apostelen Gehoorzaamheid en belang van vertrouwen
Handen van God
Boom met wonderen, daden gedaan door een mens van vlees en bloed
Vluchtweg
Oordeel dat groeit van uit de mensen
Judas die zichzelf verhangt
II Jezus neemt het kruis op zijn schouders
Jezus neemt het kruis op zijn schouders
Zon die de zonden op het kruis verbrand
God de Vader als Blauwe boog Blauwe lijn
Horen, zien en zwijgen
Nieuw leven
wortels
De gedachte naar boven toe
Zonden van de mensen als silhouetten
Ontvangende handen
Lichttunnel
2e statie
Ophelia, 2017, oil on canvas, 100 x 270 cm
III
Jezus valt voor de eerste maal onder het kruisIV
Jezus ontmoet zijn bedroefde moeder4e statie
Jezus met gouden aureool De ogen van zijn moeder
Verankering Kruis
Touw
Opgehitste volk, als grotesken in een zak
IV Statie Kijklijn
God de Vader Maria
Vuur
Doorboorde hart
Rugsteun van Jezus
V Simon van Cyrene helpt Jezus het kruis dragen
VI Veronica droogt het gelaat van Jezus
VII Jezus valt voor de tweede maal onder het kruis
Vredesduif
Schilderij van Pecher 19
eeeuw St.-Michielskerk te Leuven 2
eval van Christus
Cikelvormig mes
Kleine vogel
zweep
Roze bogen
Roze boog (God De Vader)
Moeder Maria
7
estatie
2
eval
gebed
2 groene bogen Christus
Simon
speren Heilig hart
Haat en nijd
Zware last
Ruwe stenen
11 kleine kruisjes
Witte schijn (geest)
Symbolisch
bloed
VIII Jezus troost de wenende vrouwen van Jeruzalem
Jenny Watson
°1951, Melbourne, (AU)
W ATSON
Through her use of self-portraiture, Watson places herself in everyday situations.
While her canvases have over the years become minimal in style, they continue to be laden with meaning. She has always combined irony and poignancy to illus- trate her viewpoint, at times menacing and at other times wistful.
This work has far too many layers for that; an inner tension that takes psychologi- cal hold of the viewer and disarmingly questions him… Equally convincing is the episodic presentation of the figures, which, though independent, are part of a se- ries of events that together form an autonomous whole. The monumentality of the visuals is countered by the anecdotalism of the text. The image as a static element and the text as an action, as a ritual in a symmetrical interaction. Word and image as if in a mirror and both as a mirror in the viewer. (Jan Hoet)
Walking the Dog [Rome], 2019, diptych, acrylic on italian wool, attached found glove, 140 x 180 cm
VIIIe statie “Jezus troost de wenende vrouwen
Groen nijd
X doorgesneden door paarse spiegel en vormt zo de VIIIe statie
gifgroene slang
rode boog als God de Vader bloed
de wenende vrouwen als tranen Jezus
het kruis geplant aan de oever
IX Jezus valt voor de derde maal onder het kruis
Hete zon
9estatie met eindpunt “kruis”
Schreeuwen en antwoorden
Hulplijn
Golgotha
littekens
Vlinder
Opvangkussen “paarse kwal”
Schreeuwen en antwoorden
God de Vader met gele bogen
Pieken en dalen
Felgroen koraal
Mensen
Kruis in langsrichting
Jezus
In 3eval
X Jezus wordt van zijn kleren beroofd
XI Jezus wordt aan het kruis genageld
XII Jezus sterft aan het kruis
Jezus sterft aan het kruis
Heilige Geest Tempel die openscheurt
Jezus aan het kruis
zondaar ladder
Rood-gele vlam
vuur
water
Hart met bewaarde woorden Maria
paard en ruiters speren
zondaar
Hart met speer
2 lichtstralen met apostelen
XIII Het lichaam van Jezus rust in de armen van zijn moeder
XIV Jezus wordt in het graf gelegd
14 e statie
Jezus wordt in het graf gelegd
God de Vader Morgenrood van het
Paasfeest
Heilige Graal XIV (bloed van Christus)
Leerlingen
Levenloze lichaam Van Christus
Geurige oliën
Brug van jou naar mij
Verrijzenis
Hoop
Maria met traan En hart van liefde
Hemelpoort
Steen van het graf
Graankorrel
Vruchten (geboorte, Nieuw begin)
COLOFON Tom Verhoeven
Kruisweg, 2016 – 2021,
alle schilderijen: olieverf op doek, 110 x 80 cm Tekst: Tom Verhoeven
Schema’s: ... Verhoeven
Foto’s en layout: Bert de Leenheer