Share "Ros Beyaert (Trintella IIIa) met slingerzeiltje voor anker voor Calpe. Foto: Willem de Graaf"

Nieuwsbrief

No. 28 - november 2020

Van de redactie

We komen er niet onderuit: ook nu is corona het haakje waar veel artikelen in deze nieuwsbrief aan zijn opgehangen. Dit keer wilden we de focus richten op de mogelijkheden en positieve ervaringen. Met dat in het achterhoofd vroegen we enkele leden hun avonturen te delen. Dat hebben we geweten. We kregen teksten over onderwerpen die we anders nooit zouden ontvangen. Van

douchen in coronatijd, via solozeilen in Spanje en “onder de radar” een zeilwedstrijd varen, tot gewoon een lekkere vakantie met mooie plaatjes. Je leest er alles over in deze nieuwsbrief.

Ook positief nieuws is dat de continuïteit van de vereniging de komende jaren weer gewaarborgd is. Naast het nieuwe bestuurslid behoud en techniek, waar we eerder over berichtten, heeft zich na de oproep in de vorige nieuwsbrieven een nieuwe penningmeester gemeld.

Al met al weer genoeg nieuws en tot slot een oproep: de redactie ontvangt graag meer verhalen en mooie foto’s om in de komende nieuwsbrieven te publiceren. De volgende nieuwsbrief staat gepland voor rond de kerst. En we zijn op zoek naar foto’s van Trintella’s in de winter (als het kan onder een dik pak sneeuw) om die te publiceren in de kerstuitgave van de nieuwsbrief. Stuur je inzending voor 10 december 2020 naar de redactie.

Voor nu: veel leesplezier.

Inhoud

Van de redactie Inhoud

Algemene Ledenvergadering 2020 Bedankt Peter Rotte en Willem de Graaf!

Nieuw bestuurslid Behoud en Techniek Nieuwe penningmeester

Zeilen in coronatijden - de douche van Peter Rotte Ophef over het gebruik van het ICP

Zeilen in coronatijden - de Double Handed van Annelies Wichers Welkom aan boord

Zeilen in coronatijden – dit jaar is alles anders TVK-jaarkalender 2021

TVK-archief “naar de cloud”

Zeilen in coronatijden – verlaten havens De TVK blijft groeien

Marktplaats

Algemene Ledenvergadering 2020

Naar aanleiding van de vorige nieuwsbrief, waarin opgenomen het jaarverslag van de vereniging 2019-2020, zijn geen opmerkingen of vragen

binnengekomen bij de secretaris. Het bestuur trekt hieruit de conclusie dat de inhoud van het verslag voldoet aan de wensen van de leden en dat het

gevoerde beleid inclusief het financiële deel door de Algemene

Ledenvergadering is goedgekeurd. Het bestuur bedankt de leden voor het vertrouwen. Wij hopen dat ons volgend jaar weer een mooi verenigingsjaar wacht, met één of meerdere workshops, een voorjaarsbijeenkomst in

Willemstad en Stellendam en een najaarsreünie in Deventer.

Bedankt Peter Rotte en Willem de Graaf!

Het is gebruikelijk dat bij een bestuurswisseling tijdens de ALV, de voorzitter een korte toespraak houdt. Met warme woorden en humoristische anekdotes wordt dan afscheid genomen van het aftredende bestuurslid. Vervolgens gaan de leden

akkoord met de benoeming tot Lid van Verdienste van het betreffende bestuurslid, waarna onze Beschermvrouwe de hierbij behorende versierselen uitreikt,

geassisteerd door onze eigen kiss-miss. Dat alles gaat niet door dit jaar.

Daarvoor in de plaats heeft het bestuur tijdens de laatste

bestuursvergadering afscheid genomen van Peter Rotte die na twee termijnen van 3 jaar stopt als penningmeester. Uit naam van de ALV zijn woorden van waardering uitgesproken over de wijze waarop hij zich kweet van zijn penningmeesterschap.

Wat jullie waarschijnlijk niet weten, is dat naast zijn penningmeesterschap, Peter ook ons geweten was op taalkundig gebied. Hij heeft op deze wijze bestuur en redactie behoed voor hoon en spot. Ook nam Peter de eindredactie op zich van de

reisverslagen in ons onvolprezen magazine en op onze website. Als dank voor al deze inbreng overhandigden we Peter het boekje "Taal Is Zeg Maar Echt Mijn Ding"

van Pauline Cornelissen. Uit de kringloop natuurlijk, teneinde de vereniging daarvoor niet te veel te belasten.

Wij hadden tijdens die bestuursvergadering ook graag Willem de Graaf bedankt voor tijd dat hij deel uit maakte van het TVK-bestuur. Willem neemt ook afscheid na

twee bestuurstermijnen van 3 jaar. Daar Willem in Spanje verbleef, zie elders in deze nieuwsbrief, voor hem dus geen warme woorden en anekdotes. Die moeten wachten tot de volgende ALV.

Tot slot: Peter en Willem, namens alle leden bedanken we jullie voor jullie inzet. Er is veel bereikt, jullie laten een vereniging achter die financieel gezond is en een bron van informatie op behoud- en technisch gebied. We zijn er van overtuigd dat we namens alle leden als we jullie uit naam van de ALV benoemen tot Lid van Verdienste per 21 november 2020, de dag dat we onze ALV zouden

houden. De bijbehorende versierselen zullen tijdens de volgende ALV worden opgespeld door onze Beschermvrouwe Riekie Wever.

Namens leden en bestuur, Helms van der Vegte

Foto: onbekend

Nieuw bestuurslid Behoud en Techniek

In de vorige nieuwsbrief is het al aangekondigd: Gerard Hoogewerff (Trintella Ia, Orka) treedt per 21 november 2020 aan als bestuurslid Behoud en Techniek. Gerard is de opvolger van Willem de Graaf (Trintella IIIa, Ros Beyaert) die na twee

termijnen van drie jaar zijn functie neerlegt. Wij wensen Gerard veel succes in zijn nieuwe rol.

Gerard Hoogewerff stelt zich voor Wat eraan voorafging

Ik kon niet wachten tot ik 12 was om bij de zeeverkenners te komen. Bij de

Wilhelminagroep in Utrecht, voeren we eerst met lelievletten, later trokken we met de in 1906 gebouwde, kits getuigde, teakhouten, diagonaal gebouwde, uiteraard koper genagelde, zeilsloep van 30 voet het hele land door, zeilend en sleepjes

pikkend, want we hadden geen motor, hier is waarschijnlijk mijn liefde voor klassieke schepen begonnen.

Na mijn opleiding weg en waterbouw heb ik ruim 2 jaar in Peru gewerkt, wegenbouw in de Andes en de bouw van een scholengemeenschap, daar heb ik mijn vrouw Marcela leren kennen.

Een baan bij een baggerbedrijf waar je al varend mag spelen met zand en water was voor mij een logische keus.

Van recreatief varen kwam een aantal jaren niet veel meer dan af en toe een boot huren, omdat we vaak met het gezin in het buitenland verbleven.

Toen onze basis weer Nederland werd, omdat onze kinderen de middelbare schoolleeftijd bereikt hadden, hebben we een houten Spanker gekocht om onze kinderen ook kennis te laten maken met het zeilen. Het kwartje viel, we hebben de Spanker weer mooi gemaakt en met veel plezier wedstrijdjes en tochten gevaren.

Tot ons oog viel op klassiekers met mooie overhangen, waarbij de Trintella Ia favoriet was.

Onze Trintella gevonden

In april 2008 was het dan zover, we besloten zo’n schip met die prachtige klassieke lijnen te kopen

Na een aantal jaren deze mooie boten kijken liepen we onze huidige Ia tegen het lijf.

Hij stond in een loods op het industrieterrein in Lemmer. Het andere, min of meer afgescheiden, gedeelte van de loods was in gebruik bij een straalbedrijf. De kajuit was open, ik heb nog nooit van mijn leven ergens zoveel stof in zien liggen. De lak was slecht, het hout nog goed, de polyester romp hebben we laten testen op osmose en was ok. We besloten hem te kopen en zijn uiteraard direct TVK-lid geworden.

We mochten de loods gebruiken en konden een caravan lenen van de vorige

eigenaar, waarin we bivakkeerden voor de loods. In 4 maanden tijd hebben we met het hele gezin gedurende de weekenden en een paar weken vakantie de boot schoongemaakt en opgeknapt, het hout kaal gehaald en weer in de lak gezet, de wantputtings onder dek geborgd, elektra vernieuwd, deknaden gekit en een maststrijkinrichting gemaakt.

Daarna meerdere verbeteringen en onderhoud uitgevoerd om de boot in optimale staat te brengen en te houden.

Onze thuishaven is Wijk bij Duurstede bij WSV Rijn en Lek, 5 minuten fietsen van huis, we varen op de Nederrijn-Lek en op de zandplassen in de regio. We liggen zomers vaak een paar maanden in Durgerdam waar we lid zijn van ZV het IJ. Zoals jullie zien nemen de kleinzonen het roer ook al eens over.

Foto: Familie Hoogewerff

Met veel plezier zijn we lid van TVK, waar we bijna geen najaarsreünie hebben gemist, de plezierige ongedwongen sfeer en de bereidheid elkaar te helpen met goeie raad, zijn zeer de moeite waard.

De afgelopen jaren heb ik Loet Geldhof (Seriecoördinator Classics) geassisteerd met adviezen over de Trintella's Ia. Onlangs ben ik gevraagd om de rol van bestuurslid Behoud en Techniek van Willem over te nemen, en heb ja gezegd.

Tot slot

De afgelopen jaren is er een organisatie opgebouwd, informatie verzameld en gedocumenteerd, ik hoop dat we dit de komende jaren met de kennis van de TVK-

leden verder uit kunnen bouwen, zodat ervaring en kennis optimaal ter beschikking komen voor Trintella eigenaren.

Foto: Jeroen Noot

Nieuwe penningmeester

In de vorige nieuwsbrief zochten we een opvolger voor onze penningmeester, Peter Rotte (Trintella IIa, Northwind), die zich na twee bestuurstermijnen van drie jaar niet beschikbaar stelde voor een volgende termijn.

Na deze oproep was het nog spannend of we voor de datum van de geplande ALV deze positie zouden kunnen invullen. Dat is gelukt; Henny op de Weegh (Trintella 42, Onyx) is bereid deze belangrijke taak op zich te nemen. Henny was al eens penningmeester van onze TVK en kent het klappen van de zweep.

We gaan er van uit dat de Algemene Ledenvergadering akkoord is met deze benoeming, zodat Henny per 21 november 2020 deel uit maakt van het bestuur van de TVK. Ook Henny wensen we namens de leden veel succes toe als penningmeester.

Foto: Peter Rotte (met instemming van Astrid)

Zeilen in coronatijden - de douche van Peter Rotte

Engeland zat er echt niet in, dit zeiljaar. Engeland was gesloten en Boris had de sleutel. Dan maar aan onze kant het Kanaal afzakken. In Nederland was het sanitair in de jachthavens vrijgegeven, dus in België zal dat ook wel zo zijn.

Dachten we. Op een mooie dag arriveerden we in Blankenberge. Het sanitair bleek weliswaar geopend, maar niet de douches. "Wij lopen altijd twee weken achter bij jullie", verklaarde de havenmeester, niet al te trots op zijn vaderland.

De eerste dag wandelden we over het strand en konden we daar de voeten wassen. De dag erop zagen we uit naar een meer uitgebreide spoeling. Aan de overkant van de jachthaven zagen we jongelui aan het poedelen onder de waterkraan, keurig in badpak. Twee boten achter ons stond een stel bovenop hun dek zich te douchen uit de warmwaterzak. Eveneens in badpak. Wast dat echt schoon vroegen wij ons af? Tegen zonsondergang, in het dimmende licht, besloten we het degelijker aan te pakken. Rondom de kuip spanden we enkele

handdoeken en, nu buiten het zicht van eventuele omstanders, lieten we de zwarte zak op ons leegdruppen. Erg nat word je niet, maar best wel schoon. In ons geval - zonder badpak - van top tot teen.

Ophef over het gebruik van het ICP

Recent is in het nieuws dat tientallen schepen van Nederlandse eigenaren in enkele landen rond de Middellandse Zee (met name in Italië) aan de ketting liggen. Deze landen erkennen het het Internationaal Certificaat

Pleziervaartuigen (ICP) niet als bewijs dat het schip onder Nederlandse vlag vaart. In de video van de NOS op YouTube wordt uitgelegd hoe het ICP wordt gebruikt, maar ook misbruikt. Erg de moeite waard als achtergrond.

Met de actualiteit voor ogen hebben we nog eens gekeken naar het Technisch Informatiebulletin nr.16. Er staat nu een versie 2 op de site met een extra waarschuwing over de geldigheid van het ICP. Daarnaast is de tekst hier en daar aangepast en internetlinks zijn geactualiseerd.

Hieronder een afbeelding van de Zeebrief, het enige officiële document waarin is vastgelegd dat een schip de Nederlandse vlag mag voeren. Daarnaast het deel van de Zeebrief waaruit dat blijkt.

Trintella IIIa - Sangha, foto: Marion Virnich

Zeilen in coronatijden - de Double Handed van Annelies Wichers

Wat schuilt er achter dit plaatje?

Zomaar een mooie foto van een Trintella IIIa op een late namiddag in oktober, in de buurt van Enkhuizen. Wat een relaxed beeld, zouden ze lekker eten koken

ondertussen, misschien is dit het laatste tripje voor de winterstalling?

Welkom aan boord bij de Sangha, dit is de eerste dag van de Single en Duo-

Handed. Een jaarlijkse zeil uitdaging van 4 etmalen, waarbij niet de snelste, maar de meest volhardende, gedegen en creatieve schipper met het mooiste logboek, de winnaar wordt. Het is een uitputtingsslag van formaat met ludieke opdrachten, nautische vraagstukken en schier oneindige rakken. Deze brengt je echter over ongekende grenzen, prachtige stukken water en daar waar je normaliter in oktober niet meer voor te porren bent.

Dit jaar heb ik mij met het allerbeste bemanningslid van het noordelijk halfrond ingeschreven: zoon Hille. Al weken leven we toe naar dit evenement, zeker gezien alle afgelaste wedstrijden dit seizoen. We hopen wel dat het door kan gaan; Hille moet opgeknapt zijn van Corona en nieuwe verordeningen geven aan dat alle evenementen worden verboden. Een paar dagen voor vertrek wordt de wedstrijd afgelast. Maar gelukkig kunnen de deelnemers wel op eigen initiatief de opdracht gaan zeilen en is zoonlief weer beter. Hoera It gjit oan!

Met een boot vol lekker eten, goede moed en warme kleding vertrekken we

vrijdagavond 23 oktober vanuit onze ligplaats Marken naar Lelystad. Gelukkig zijn er nog een flink aantal deelnemers wel op komen dagen en is er een corona proof haven indeling gemaakt. De zeilopdrachten kunnen we individueel ophalen en zitten traditioneel verpakt in een koker verzegeld met een hangslot. Spannend hoor, wat hebben de organisatoren dit jaar voor maffe opdrachten in petto?

Zaterdagochtend krijgen we de cijfercode per app en ieder kan op eigen gelegenheid starten. Op het menu staat: Volendam; selfie maken bij paleis

Noordeinde. Makkum; puzzel en extra opdracht. Rond de SG in het Schulpengat.

Vlieland; selfie bij het welkombord.

Selfie Vlieland, Foto: Hille Wichers

Den Helder; los de puzzel op. Minimaal 2 uur ankeren. Pioniersstraat 1 in Lelystad;

los de puzzel op en extra opdracht. Per etmaal moet 7 uur rust worden gehouden en alles moet worden gezeild. Pas na de havenhoofden gaat de motor aan. Alle

zeiltijden moeten worden bijgehouden en er wordt een handgeschreven logboek verwacht.

11.00 uur. Dat wordt een uitdaging met de eerste 2 dagen een zeer matig windje uit het noorden en de laatste 2 dagen een snoeiharde wind uit het zuiden. Zeker voor een zwaar toerschip wat niet al te hoog vaart. Met als doel 4 fijne dagen op het water en als bonus de race uitvaren, zetten we alle zeilen bij en trimmen ons een ongeluk. Gennaker, genua, grootzeil, bezaanstagzeil en bezaan. Alles gaat continu op en af en van stuurboord naar bakboord. Met 2 knopen wind uit verschillende richtingen sluipen we over het schip, durven we amper adem te halen en kruipen met een slakkengang richting Den Oever. De joker van 2 uur ankeren zetten we maar meteen in als we stil komen te liggen. Tijd voor Hille om even lekker te

klussen. De kachel slaat vaak af sinds we zijn overgestapt op GTL. Hij improviseert een dagtankje van een colafles met allerlei slangen en klemmen, maakt een grof filter van een mondkapje, (is corona dit keer ergens goed voor) en voilà het werkt.

Erg blij met warme boot.

Na twee uurtjes staat er weer een klein beetje wind. Om het moreel hoog te houden bak ik een broodje en maak een mosselpannetje. O wat luxe! We zien foto’s

voorbijkomen van maaltijden uit blik. Maar om vooral geen aandacht op ons te richten i.v.m. ons trage bootje posten we maar niks….

Om 20.30 lijkt het uit met de windpret. Als we geluk hebben, lopen we 0,5 Kts, maar we liggen soms ook stil. Op deze plek anker uit en tukkie doen? Wel een beetje gek, niet onder de wal. We zitten vlak voor het puntje van de staart van het

Enkhuizerzand. We besluiten naar Enkhuizen te gaan op de motor met als achterliggende gedachte of excuus: Hille moet na zijn corona goed slapen om hoofdpijn te voorkomen. Ik heb gister een vette cortisone spuit in mijn schouder gekregen en de arts zei nog: “2 dagen rustig aan mevrouw!” (tuurlijk, ik doe toch de Duo in plaats van de Single ha ha). Al met al hebben we vandaag 11 mijl afgelegd in 9 uur tijd. Nooit gedacht dat we zoveel geduld hadden in deze familie. We hopen op meer wind morgen.

Dit is deel één van drie afleveringen. Lees in de volgende nieuwsbrief meer over deze buitengewone zeilbelevenis.

Welkom aan boord

Ook in deze periode hebben weer enkele nieuwe leden zich aangemeld:

Vincent Boschma (Nederland) met een Trintella IIIa genaamd Noorderzon Dirk Coene (Nederland) met een Trintella IIa genaamd Adieu

Horst Poell (Duitsland) met een Trintella IIIa genaamd Ancora d’Oro Robert Andriessen (Nederland) met een Trintella IV genaamd Willemijn

George Postma (Nederland) met een Trintella III genaamd Lola

Ros Beyaert voor anker. Foto: Willem de Graaf

Zeilen in coronatijden – dit jaar is alles anders

Wat doe je als je boot in een buitenlandse haven ligt en corona overvalt je. Hoe ziet de haven er dan uit en wat zijn de mogelijkheden. Willem de Graaf’s Trintella IIIa Ros Beyaert ligt in Alicante. Willem beschrijft, hoe hij ondanks corona, toch enkele malen gevaren heeft en waar hij rekening mee moest houden. Interessant en leerzaam:

Wat vooraf ging.

In 2014 zeilden wij onze “Ros Beyaert” van Middelburg naar Lagos, Zuid Portugal. In het voorjaar van 2016 ging de reis verder naar Almerimar aan de Spaanse Costa del Sol. Na de zomer zoals gebruikelijk in Nederland te hebben doorgebracht voeren wij dat najaar verder noordoostwaarts naar Alicante. Dit is sinds 2016 onze thuishaven.

Gemiddeld zijn wij zo’n 5 maanden per jaar aan boord. In de maanden mei / juni en september / oktober maken wij dan graag wat langere reizen. In het voorjaar van 2019 werden Ibiza, Mallorca en Menorca nog bezocht, dat najaar ging de reis linea recta naar Barcelona en al “coasthopping” weer terug.

2020

De plannen voor 2020 lagen vast, begin mei weer aan boord en opnieuw naar de Balearen en in het najaar weer de Spaanse kust, maar nu naar het zuiden, naar Cartagena. Als zeiler weet je dat je flexibel moet zijn en dat de

weersomstandigheden ervoor kunnen zorgen dat je je plannen moet bijstellen. De

effecten van corona echter had niemand kunnen voorzien.

Martinique

Het jaar begon nog wel zo goed. Een lang gekoesterde wens kwam uit. Eind februari vlogen wij met 8 man, familie en allemaal zeilers, naar Martinique. Negen dagen hebben wij met een gehuurde catamaran de Cariben verkend, gevolgd door een week in een mooi huis met zwembad in Martinique.

Een goede vriend belde met het advies om langer te blijven, in Nederland liep het met Corona volledig uit de hand. Dat leek ons toen een goed idee.

Op 16 maart, de eerste dag van ons verlengde verblijf, riep Macron de totale lockdown uit voor Frankrijk. Martinique ligt dan wel aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, maar is wel Frans. Dat betekende alleen de deur uit naar de dichtstbijzijnde supermarkt en verder thuis blijven.

Op 25 maart konden wij met een van de laatste vluchten in een stampvol vliegtuig naar Parijs vliegen. De vluchten van Parijs naar Amsterdam waren allemaal

geschrapt. Een aparte ervaring was het om met een taxi door een geheel gesloten en verlaten Parijs naar het Gard du Nord te rijden. De TGV naar Amsterdam reed gelukkig wel en was vrijwel leeg.

Spanje, of toch niet?

Het vliegverkeer in Europa stokte, de landsgrenzen gingen overal dicht. Onze al geboekte vlucht voor begin mei naar Alicante verviel en boekten wij om naar 1 september. Intussen lag “Ros Beyaert” onder haar winterkleed in de haven. Het nieuwe grootzeil moest aangeslagen en getest worden, naast vele andere klusjes van de “to do list”.

Toen Spanje vanaf 1 juli dan ook “vrij” werd gegeven heb ik een vlucht geboekt. Wel alleen want Trees zag (en ziet) het vliegen nog niet zo zitten.

Het toestel was vrijwel volgeboekt maar de discipline was prima. Iedereen hield afstand waar mogelijk en droeg een mondkapje.

In Alicante was het rustig.

Alicante bij avond. Foto: Willem de Graaf

Weinig, voornamelijk Spaanse toeristen. Iedereen, met uitzondering van de

“joggers” draagt op straat en in de winkels een mondkapje. Alleen aan tafel met een drankje of bij de maaltijd mag het kapje af. De temperatuur is prima, je bent de hele dag buiten. Eigenlijk voelde ik mij in Alicante veiliger dan wanneer ik in Apeldoorn in de supermarkt liep. De 10 dagen in Alicante waren een mooie mix van wat klussen, een stukje zeilen en wat ankeren en zwemmen. In het kraakheldere water nog een paar uur bezig geweest om met masker op en een plamuurmes de aangroei na een half jaar stilliggen van de Finsulate* antifouling folie te verwijderen.

Half juli terug naar Nederland gevlogen met het idee dat wij op 1 september alsnog samen aan boord zouden gaan.

In de week voor onze vlucht naar Alicante kleurde Spanje van code Oranje naar Rood, alleen noodzakelijk reizen. De vluchten boekte ik, wat optimistisch, om naar 28 december.

Nu lag de boot echter geheel zeilklaar in Alicante.

Zeilklaar. Foto: Willem de Graaf

Ook was de “to do list” nog niet afgewerkt (een utopie natuurlijk). Voldoende reden om mijn reis als noodzakelijk te beschouwen en op 19 september voor drie weken naar Spanje te gaan.

Hoe waren de ervaringen, drie weken in code rood in Spanje?

Dit is deel één van twee afleveringen. In de volgende nieuwsbrief het vervolg van Willem's belevenissen.

TVK-jaarkalender 2021

Nieuw is de TVK-kalender 2021. Met voorblad en 12 maanden, dus 13 mooie foto’s van Trintels en Trintella’s op A4 formaat. De foto's zijn speciaal voor deze gelegenheid uitgezocht door onze archivaris Peter van der Waa. Optimistisch als we zijn, hebben we de data van de bijeenkomsten alvast voorgedrukt. De kalender is hier te downloaden en te printen op eigen kleurenprinter. Doe dat wel op wat steviger papier, dan komt het geheel het beste uit. Je kunt het natuurlijk ook door een copyshop laten printen.

Vind je de resolutie te laag? Geen nood, een mailtje aan de redactie en we sturen per ‘WeTransfer’ een grote file.

Mochten jullie een gedrukt exemplaar willen ontvangen, dan kun je die

bestellen via de shop onder opgave van naam en adres en aantal te ontvangen kalenders (want ze zijn natuurlijk ook erg geschikt om te ontvangen als

kerstpresentje).

Om geen voorraad op te bouwen en de kosten binnen de perken te houden bestellen we ze in één keer bij de drukker. Kosten per kalender: €10 inclusief verpakking en porto, over te maken op rekening NL10 RABO 0148 1505 94 tnv Trintella Vriendenkring. Bestel en betaal vóór 15 december 2020. Van

bestellingen na die datum kunnen we de levering niet garanderen.

TVK-archief “naar de cloud”

De TVK gaat met de tijd mee! De afgelopen jaren is veel informatie verzameld over de werf en schepen. Deze informatie is slechts beperkt toegankelijk.

Immers, ieder bestuurs- en commissielid onderhoud zijn eigen archief op de eigen computer.

De eerste stap in de ontsluiting van al die documenten, is dat alle informatie op één punt is samengebracht en beschikbaar is gemaakt aan alle bestuurs- en commissieleden. Binnenkort krijgen ook onze technische adviseurs en serie coördinatoren de mogelijkheid het archief te raadplegen.

Sindbad (Trintel Ia) aan de steiger op Kreupel. Foto: Marion Virnich

Zeilen in coronatijden – verlaten havens

Marion Virnich en Gerhard Schlatzke hebben een geweldige vakantie gehad.

Ze berichten ons als volgt:

“We zijn van 12 tot 27 september met Sindbad gezeild, precies op het moment dat het weer mooi was. We waren op Texel en van daaruit zeilden we met 5-6 windkrachten over de Noordzee naar IJmuiden. Voor het eerst met Sindbad met zoveel wind. En we hebben voor het eerst een nacht op De Kreupel geslapen. Dat was ook sensationeel. Er waren slechts drie andere boten en wat een hoop vogels. Er was geen wind en geen wolk aan de hemel en omdat het daar erg donker is konden we een gigantische hemel en veel vallende sterren zien. En de volgende ochtend was het hele IJsselmeer bedekt met mist.

Wat een geweldige ervaring. Hieronder een paar foto's.”

De TVK blijft groeien

Zoals we al meldden in de vorige nieuwsbrief, weten nieuwe leden ons goed te vinden. Af en toe steken we de thermometer in het ledenbestand en analyseren in welk type schip onze leden varen en waar ze wonen. Dat hebben we recent weer gedaan. Begin 2019 hadden we 250 leden, eind 2020 hebben we 255 leden, waarvan er 225 met een Trintel of Trintella. De andere leden hebben geen schip meer of varen niet op een Trintel of Trintella.

Toch wel aardig om te weten...

Marktplaats

Op onze website worden regelmatig nieuwe artikelen aangeboden en gevraagd. Dit keer uitgelicht:

TE KOOP AANGEBODEN: een giek met huik voor een Trintella Ia.

TE KOOP GEVRAAGD: wadpoten voor een Trintella III. Verder is alle informatie over wadpoten voor een Trintella III welkom: fotomateriaal , tekeningen, bevestiging, ervaring.

Meer informatie vind je op de website.

Copyright © 2016-2018 Trintella Vriendenkring, All rights reserved.

Add us to your address book

Hier vindt u de bestuurs- en commissieleden van de Trintella Vriendenkring

This email was sent to <<Email Address>>

why did I get this? unsubscribe from this list update subscription preferences Trintella Vriendenkring · Zandoogjelaan 3 · Son en Breugel, 5691 RJ · Netherlands