• No results found

Minorstage filmprogrammering en productie bij het Noordelijk Film Festival. Stageverslag

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Minorstage filmprogrammering en productie bij het Noordelijk Film Festival. Stageverslag"

Copied!
14
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Stageverslag

Minorstage filmprogrammering en productie bij het Noordelijk Film Festival.

Kunsten, Cultuur en Media, jaar 3 David van Kampen, S3485749

Noordelijk Film Festival: Loes Brinkman RUG: L.D.M.E. van Heteren

(2)

Voorwoord

Van augustus tot november 2019 heb ik stage gelopen bij het Noordelijk Film Festival, een jaarlijks film festival dat gehouden wordt in Leeuwarden. Tijdens mijn stage had ik de positie assistent programmeur en productiemedewerker. Al op jonge leeftijd kwam ik in aanraking met het festival toen ik deze met mijn basisschool bezocht. Het duurde redelijk wat jaren voordat ik weer direct in aanraking kwam met het festival maar vanwege mijn vele bezoeken aan Leeuwarden bleef het festival wel op mijn radar. Toen mijn interesse in film begon toe te nemen kreeg ik ook meer interesse in het festival en sinds de editie in 2016 ga ik dan ook standaard naar het festival. Tijdens het vak “Inleiding Kunstwerelden” (LWX030P05), dat ik tijdens het eerste jaar van mijn studie volgende, kwam ik op een andere manier in aanraking met het festival toen de hoofdprogrammeur en artistiek leider Fredau Buwalda kwam vertellen over het festival. Door dit college werd mijn interesse gewekt om meer te doen voor het festival dan het alleen bezoeken. Een jaar later werd ik er op geattendeerd door een vriend dat er een vacature openstond voor een stagiair, maar vanwege tijdgebrek heb ik hier destijds niks mee gedaan. De taken en het festival zelf spraken mij erg aan en toen het tijd werd om een minor voor mijn derde studiejaar te kiezen gingen mijn gedachten meteen naar de vacature. Na het opnieuw grondig doornemen van de vacature besloot ik om contact op te nemen met het festival. Na een aantal gesprekken werd mijn sollicitatie geaccepteerd.

(3)

Contents

Voorwoord ... 2

Inleiding ... 4

Stagegever: Noordelijk Film Festival ... 5

Omschrijving van de stage ... 6

Uitgevoerde taken ... 6 Evaluatie... 11 Leerdoelen ... 11 Conclusie ... 13 Bijlage ... 14 Voorbeeld inloopslide ... 14 Bijlage links ... 14

(4)

Inleiding

De afgelopen drie maanden heb ik stage gelopen bij het Noordelijk Film Festival als assistent programmeur en productiemedewerker. Het Noordelijk Film Festival is een film festival dat ieder najaar wordt gehouden in Leeuwarden, Friesland, en zich onderscheidt van andere filmfestivals in Nederland door haar focus Noord-Europa. Tijdens mijn stage was mijn grootste taak de

programmering van de Noorderkroon1. Voor de Noorderkroon was ik verantwoordelijk voor alle aspecten, van films kijken tot Q&A’s doen met filmmakers. Ik koos voor deze stage omdat ik graag meer wilde leren of film-programmering maar ook leren over commercieel schrijven over films en over hoe je een film “verkoopt” aan een publiek.

In dit verslag ga ik terugblikken op mijn tijd bij het Noordelijk Film Festival en mijn ervaring vergelijken met mijn oorspronkelijke gedachten en plannen. Om een goed beeld te krijgen van de stage is het van groot belang dat eerste de stageplek wordt omschreven. Hierna zal ik kijken naar de afgesproken taken en leerdoelen en deze vergelijken met de taken die ik daadwerkelijk heb

uitgevoerd en wat ik van deze heb geleerd.

1

(5)

Stagegever: Noordelijk Film Festival

Het Noordelijk Film Festival is een festival dat jaarlijks plaatsvindt in Leeuwarden, Friesland. In een aantal dagen tijd vertoont het festival meer dan honderdvijftig films aan meer dan 20,000 bezoekers. Om zich te onderscheiden van andere festivals heeft het Noordelijk Film Festival ervoor gekozen om te focussen op een “breed noord-Europa”. Dit houdt in dat er voornamelijk films worden vertoond uit Scandinavië, de Baltische staten, Schotland, Ierland maar ook uit Nederland zelf. Deze films worden vertoond onder de noemer “Noordse Focus”. Naast de Noordse Focus is er ook nog een focus binnen Nederland zelf op het noorden, filmmakers uit Drenthe, Friesland en Groningen kunnen hun film insturen voor de Noorderkroon categorie en maken dan ook kans op de “Noorderkroon awards”. Voor de afwisseling worden er ook films uit andere gebieden vertoond en is er naast films kijken op het festival nog veel meer te doen en te ervaren. Daarnaast zijn er vaak nog speciale vertoningen zoals dit jaar het Pieter Verhoeff retrospectief en aantal films van gast-programmeurs in verband met de viering van de 40ste editie van het festival.

Het Noordelijk Film Festival valt samen met twee andere organisaties onder de overkoepelende organisatie “Film in Friesland”. Deze twee andere organisaties zijn “Slieker Film” en het “Fries Film Archief”. Slieker Film is een filmhuis dat het hele jaar door zeven dagen per week films vertoont. Het Fries Film Archief is een archief dat beeldmateriaal gerelateerd aan Friesland verzamelt, conserveert en restaureert. De drie organisaties werken vaak nauw met elkaar samen en sommige medewerkers werken ook voor twee of drie van de organisaties. Film in Friesland en Het Noordelijk Film Festival zijn maar kleine organisaties die veel gebruik maken van vrijwilligers, daarnaast huurt het festival ook tijdelijk mensen. Hoe dichterbij het festival komt hoe groter het team van betaalde werknemers wordt. Gedurende het grootste deel van het jaar telt Film in Friesland rond de 10 betaalde

werknemers en dit aantal verdubbeld een aantal weken voor het festival. Tijdens het festival zelf zijn er daarnaast ook nog eens meer dan 200 vrijwilligers actief. Door het jaar heen is er ook een groot aantal vrijwilligers aan het werk voor zowel het archief als het filmhuis. Naast de medewerkers en vrijwilligers werkt het festival ook met vele organisaties samen die allemaal verschillende dingen doen, zoals bijvoorbeeld Blauwe Zone die de marketing en communicatie van het festival regelt en New Noardic Wave die een aantal programmaonderdelen (mede)organiseert.

Een deel van haar inkomsten verdient Film in Friesland door middel van kaartverkoop van Slieker en het festival. Het archief krijgt inkomsten door aanvragen van het gebruik van haar

archiefmateriaal. Naast deze inkomsten wordt de organisatie draaiende gehouden door

subsidiënten, fondsen en sponsoren die de organisatie geld geven zodat zij haar diensten kan blijven uitvoeren.

(6)

Omschrijving van de stage

Voor aanvang van mijn stage heb ik samen met mijn stagebegeleidster, Loes Brinkman, en andere medewerkers van het festival een aantal taken besproken die ik tijdens mijn stage zou gaan uitvoeren. In totaal zijn wij op zeven taken uitgekomen waarvan de meeste meerdere taken omvatten. Mijn globale taakomschrijving was stagiair programma en productie en ik zou mij vooral bezig houden met het eerder genoemde Noorderkroon onderdeel van het festival. Van deze taken zijn de eerste vijf gerelateerd aan de Noorderkroon. Voor de Noorderkroon was mijn taak eigenlijk alles regelen wat maar met deze categorie te maken had, van het zorgen dat er überhaupt films werden ingezonden tot het verzorgen van Q&A’s met filmmakers bij de daadwerkelijke publieke vertoningen van de film. Simpel gezegd alle taken van begin tot einde. Naast deze taken zou ik Loes ook assisteren met andere onderdelen waar nodig en ook andere collega’s, dan wel van het festival dan wel van Slieker, helpen met verscheidene dingen. De van te voren afgesproken taken werden als volgt verwoord:

-Werving van films en administreren van inzendingen

-Contact zoeken en onderhouden met filmmakers, juryleden en sprekers -Films kijken, beoordelen, selecteren en presenteren in programmas -(Beeld)materiaal verzamelen en teksten schrijven

-Verzorgen van Q&A’s bij filmvertoningen -Workshops en masterclasses organiseren

-Eventuele andere kleine taken bij het festival of Slieker Film

Uitgevoerde taken

De taken die ik uiteindelijk heb uitgevoerd tijdens mijn stage waren voornamelijk gelijk aan de afgesproken taken. Het was echter niet helemaal hetzelfde, sommige taken waren anders dan aanvankelijk gedacht en daarnaast waren er ook een aantal taken die ik op me heb genomen die niet bij de oorspronkelijk afgesproken taken zaten. Het grootste verschil ligt waarschijnlijk bij de

hoeveelheid tijd waarin ik de afgesproken taken uitvoerde. Door mijn snelle werk tempo ronde ik taken snel af en waren de afgesproken taken dus niet altijd genoeg om mij bezig te houden. Hierdoor kreeg ik dus naast de afgesproken taken andere taken en werd het tijd aandeel dat ik met de

afgesproken taken bezig was kleiner. Alle afgesproken taken heb ik in een zeker mate gedaan en daarnaast zijn er dus nog andere taken bij gekomen.

Werving van films en administreren van inzendingen

Om andere taken uit te voeren en films te kunnen vertonen moesten er eerst films geworven worden. Voor aanvang van mijn stage was het al mogelijk om films in te zenden en dit was ook al gebeurd. Het aantal ingezonden films was echter nog niet naar wens dus moest ik proberen meer films te werven. Om ervoor te zorgen heb ik contact gezocht met meerdere festivals, scholen en andere film gerelateerde instanties en hen verzocht potentiële geïnteresseerden te informeren over de Noorderkroon. Films konden worden ingezonden via een formulier dat gelinkt was aan een festival database genaamd “Filmchief”. Het festival werkte dit jaar voor het eerst met Filmchief dus daarom was het voor alle medewerkers wennen aan dit systeem. Filmchief zorgde ervoor dat er aan het begin vrij weinig administratief werk door mij verricht hoefde te worden en ik meestal slechts moest controleren of de filmmakers alles wel correct hadden doorgegeven.

Later in het Noorderkroon proces was er echter op meerdere momenten meer informatie van de filmmakers nodig en deze moest ik wel zelf verwerken in Filmchief.

(7)

Naast het werven en administreren van de Noorderkroon films was ik ook verantwoordelijk voor het contact met mensen dat hierbij kwam kijken. Zoals al eerder vermeld moest er contact worden gemaakt met de filmmakers om meer informatie te verzamelen over de films en de filmmakers zelf. Daarnaast werd er ook contact gezocht vanuit de filmmakers die bijvoorbeeld vragen stelden of om andere redenen mailden, belden of naar kantoor kwamen.

Ieder jaar worden er ook prijzen weggegeven aan de Noorderkroon films door een

professionele driedelige jury. Ik moest geschikte juryleden zoeken en hen vragen voor een positie in de jury. Uiteindelijk werden alle drie de kandidaten via alternatieven manieren gevonden en hierom was het beter dat Loes het contact met hen zou regelen. Achter de schermen was ik nog wel actief met het contact door middel van het samenstellen van mails.

Tijdens de vertoningen van de Noorderkroon films is het ook gebruikelijk dat een aantal filmmakers in contact komt met het publiek middels een Q&A. Dit waren de enige “sprekers” met wie ik in contact ben geweest en de taak kon dus beter omschreven worden als “Contact zoeken en onderhouden met filmmakers en juryleden”.

Tijdens het festival kwam ik dus ook veel in contact met de filmmakers, voornamelijk rond de voorstellingen en de prijsuitreiking van de Noorderkroon maar ook los daarvan. Belangrijk voor de Noorderkroon prijsuitreiking was het jury overleg wat tijdens het festival plaatsvond, deze werd door mij georganiseerd, geleid en ik hield bij wat er over welke film werd gezegd zodat dit gebruikt kon worden bij de uitreiking en het nieuwsbericht.

Films kijken, beoordelen, selecteren en presenteren in programmas

Deze taak vormde een groot deel van mijn stage. Van alle ingezonden films moest bepaald worden welke en hoe ze worden vertoond. Om dit te bepalen moest ik alle films bekijken, in sommige gevallen meerdere malen of bepaalde stukken meerdere malen. De films moesten vervolgens

beoordeeld worden op meerdere criteria: kwaliteit, geschiktheid, of ze wel in de Noorderkroon paste en of ze wel in de categorie pasten voor welke deze ingezonden was. Op basis van deze criteria werd besloten welke films geselecteerd werden voor vertoningen. In sommige gevallen was de categorie voor welke de film was ingezonden niet geschikt, in deze gevallen werd overwogen of de film wel in een andere categorie paste. Als dit het geval was werd dit overlegd met de filmmakers en bij goedkeuring werd de film geselecteerd voor vertoning in de andere categorie. Aangezien een groot aantal van de films een korte speelduur had (<30) moesten deze samen in een blokje vertoond worden. Hierom moest er besloten worden welke films samen werden vertoond. Uiteidenlijk werden er vijf “mixen” gemaakt met in “mix 5” alle amateurfilms. Van alle vertoningen moest uiteindelijk nog bepaald worden waar en wanneer deze vertoond zouden worden, hier heb ik echter geen inspraak over gehad. Waar en wanneer de vertoningen plaats vonden werd geheel bepaald door de

hoofdprogrammeur van het festival die dus voor alle films de tijd en locatie bepaalde. (Beeld)materiaal verzamelen en teksten schrijven

Alle films en vertoningen hadden ook beeldmateriaal en tekst nodig voor in het programmaboekje en op de website. Alle Noorderkroon makers moesten bij het inzenden van hun films stills en een omschrijving leveren en eventueel een trailer. In de meeste gevallen waren de stills en trailers goed genoeg voor publicatie, wanneer dit niet zo was werd er door mij aan de filmmaker om een

alternatief gevraagd. Van deze stills moest voor elke film één “hoofd still” gekozen worden, deze diende dan als eerste beeld wat het publiek zag. Daarnaast moest er voor elke mix ook één hoofd still geselecteerd worden. De aangeleverde teksten waren in geen enkele geval helemaal geschikt. In deze teksten moest in ieder geval naar voren komen waar de film over ging en waarom hij paste in de Noorderkroon. Deze tekst diende om de film te “verkopen” aan het publiek dus werd er vaak nog extra tekst met interessante dingen over de film toegevoegd. Het verschilde dus per aangeleverde tekst hoe geschikt deze was, dit bepaalde hoeveel er herschreven moest worden. In sommige gevallen hoefde er enkele wat regels toegevoegd en/of verwijderd worden terwijl in andere instanties de gehele tekst herschreven moest worden. Net als bij de afbeeldingen moest er voor de

(8)

mixen ook een aparte tekst geschreven worden die de films in de mix in zijn geheel omschreef. Naast de langere omschrijving moest ervoor elke film ook een logline geschreven worden, een hele korte omschrijving in één of maximaal twee zinnen.

Naast het schrijven van teksten en selecteren/zoeken van afbeeldingen voor de Noorderkroon was ik ook verantwoordelijk voor de teksten en afbeeldingen van enkele andere vertoningen en evenementen tijdens het festival.

Op het festival kwamen ook een aantal (inter)nationale gasten en sprekers, deze vielen in twee categorieën: mensen die een masterclass/workshop gaven in de “Filmkick”2 en mensen op het festival waren in verband met de vertoningen van hun film. Over iedere Filmkick sprekers moest een korte biografie worden geschreven met daarin waarom zij een masterclass/workshop komen geven. Een aantal gasten kreeg ook een persoonlijke begeleider/chauffeur om deze begeleider/chauffeur een beetje kennis te laten maken met zijn gast moest ik een kleine biografie schrijven en schrijven waarom zij het festival bezochten.

Tijdens het festival vinden er ieder jaar ook een aantal schoolvoorstellingen plaats. Ter

ondersteuning van deze voorstellingen heb ik “lesbrieven” geschreven. In deze lesbrieven zat een korte omschrijving van de desbetreffende film en vragen en opdrachten die de scholieren voor en na de vertoningen konden beantwoorden/uitvoeren.

In het programmaboekje en op de website is er ieder jaar ook een pagina voor de sponsoren, subsidiënten en fondsen die het festival ondersteunen. Mijn taak was om hoge resolutie logo’s van deze organisaties te verzamelen zodat de vormgever hiermee de pagina’s kon gaan vormgeven. Verzorgen van Q&A’s bij filmvertoningen

Tijdens het festival was ik verantwoordelijk voor het leiden van een aantal Q&A’s tijdens de

Noorderkroon filmvertoningen. In totaal heb ik op het festival zeven Q&A’s met filmmakers gedaan. Voor deze Q&A’s moest ik van te voren een aantal vragen voorbereiden zodat er in ieder geval een aantal vragen waren voor de filmmakers. Tijdens de Q&A’s stelde ik dus een aantal van mijn

voorbereide vragen maar vaak volgde er ook meer vragen na het antwoord van de filmmaker en ook moest ik zorgen dat het publiek vragen kon stellen aan de filmmakers.

Naast Q&A’s moest ik ook een aantal keer een korte introductie doen bij een filmvertoning of namens het festival een andere spreker aankondigen.

Ter voorbereiding van deze Q&A’s heb ik eerder in mijn stage meerdere “praatjes” van Loes bijgewoond om te leren hoe ik tijdens het festival zelf dergelijke praatjes zou kunnen uitvoeren. Op 24 September heb ik zelf ookal ervaring opgedaan met het praten/gesprek leiden bij een

filmvertoning. In verband met Arttrip3 kwamen er 4 keer groepen middelbare scholieren. Deze keken naar 3 korte films waarna ik met hen in gesprek ging over hoe elke film een verhaal vertelt.

Workshops en masterclasses organiseren

Van de van tevoren afgesproken taken is dit degene die ik het minste uitgevoerd heb. Ik heb namelijk niet echt zelf workshops en/of masterclasses georganiseerd. Wel heb ik ondersteunend werk

verricht. Hieronder valt onder andere het bij “(Beeld)materiaal verzamelen en teksten schrijven” genoemde teksten schrijven over Filmkick sprekers. Daarnaast heb ik voor de Filmkick deelnemers een boekje samengesteld en vormgegeven. Ook andere kleine taken voor het organiseren van workshops en masterclasses werden door mij verricht.

2

Een vijfdaagse film cursus die georganiseerd wordt door het festival waaraan beginnende filmmakers aan deel kunnen nemen.

3 Arttrip is evenement wat ieder jaar plaatsvindt, tijdens dit evenement gaan groepen middelbare scholieren

(9)

Eventuele andere kleine taken bij het festival of Slieker Film

Dit is natuurlijk een hele brede taak waaronder eigenlijk wel elke taak zou kunnen passen. Hierom heb ik besloten om onder deze taak alle overige taken, groot of klein, te benoemen.

-Een van de grotere taken die ik uitvoerde tijdens mijn stage was het verzamelen van informatie over films en deze invoeren in Filmchief. Dit vond vooral plaats richting het begin van de stage maar gedurende de gehele stage moesten er wel dingen toegevoegd/aangepast worden in Filmchief. -Een andere grote taak tijdens mijn stage was het maken van “inloop slides” voor Slieker. Dit zijn beelden die te zien zijn voor aanvang van de filmvertoningen in het filmhuis. Een inloop slide wordt gemaakt in “Adobe Photoshop” en bevat een still van de film, de titel, vanaf wanneer de film draait en eventuele extra informatie. Deze slides dienen als reclame voor huidige en aankomende film en evenementen. Naast het maken van inloop slides moest ik ook voor andere beeldschermen werken met Adobe Photoshop, om zo op andere plaatsen reclame te maken voor de films.

-De bij “Verzorgen van Q&A’s bij filmvertoningen” genoemde Arttrip vond niet alleen plaats op 24 September maar ook op 25 September. Vanwege de hoeveelheid scholieren moest ik op de 24ste zelf voor de zaal staan maar op de 25ste waren er minder scholieren aanwezig. Omdat de operateur te druk was met andere activiteiten en er geen vrijwilliger operateur beschikbaar was moest ik voor die dag de filmoperateur zijn.

-Het festival werkte dit jaar niet alleen met een nieuw systeem er kwam ook een nieuwe website. Samen met Loes en de hoofdprogrammeur was het mijn taak om deze te vullen en te controleren op fouten.

-Naast het werk aan de nieuwe festival website moest ik ook in enkele gevallen nieuwsberichten en andere pagina’s toevoegen aan de oude festival website en de website van Slieker.

-Voor de publicatie van het programma boekje moest deze eerste gecontroleerd worden op fouten. Ik was een van de vijf medewerkers die hieraan meewerkte.

-Tijdens het festival was ik ook verantwoordelijk voor het rondleiden van de Moviezone4 bezoekers en hun begeleider. Ik moest hen een rondleiding geven rond de verschillende festivallocaties en hen tijdens deze rondleiding vertellen over het festival en de locaties en eventuele vragen

beantwoorden.

-Naast reguliere voorstellingen heeft Slieker ook speciale voorstellingen voor senioren. Om hen hierover te informeren wordt iedere paar maanden een pamflet gemaakt in “Adobe InDesign” met hierop informatie over de films en voorstellingen. Naast dit pamflet wordt er ook een mail verstuurd naar seniorenorganisaties met daarin meer informatie over die films die vertoond gaan worden. Deze mail en dit pamflet heb ik tweemaal gemaakt, een keer aan het begin van mijn stage en een keer aan het einde.

-Voor het festival kwamen er erg veel posters binnen van films die vertoond zouden worden tijdens het festival. Ik was verantwoordelijk voor de inventarisatie van de posters. Door deze taak was ik ook

4 Moviezone is een jongerencommunity van het Eye Filmmuseum. Een van de dingen die Moviezone doet is

langs gaan bij verschillende filmfestivals. Een groep van acht jongeren (14-18) volgt tijdens het festival een programma wat samen is opgesteld door het festival en de Moviezone begeleider. Aan het eind van het festival geeft deze groep een presentatie aan een aantal festivalmedewerkers waarin zij het festival beoordelen op jeugd-vriendelijkheid.

(10)

verantwoordelijk voor het contact over de posters met de locatie vormgever en heb ik uiteindelijk zelf ook geholpen met het ophangen van posters en het vormgeven van een van de festiallocaties. -Samen met de programmeur van Slieker stills selecteren voor de inloop tijdens het festival. -Naast deze wat grotere taken waren er ook nog een heleboel kleine taken die ik zo nu en dan uitvoerde. Zoals het kopen van bloemen, het uitzoeken van posters, het afleveren van een subsidieaanvraag, het regelen van een afspraak met de slotenmaker, etc.

(11)

Evaluatie

Leerdoelen

In mijn stageplan had ik zes leerdoelen opgesteld waarover ik wou leren. Na afronding van mijn stage is het gelukt om over al deze dingen te leren. De leerdoelen waren als volgt:

-Contact maken met mensen uit de film wereld en leren wat voor soort mensen in dit veld actief zijn en een beter beeld krijgen van hoe deze wereld eruit ziet en werkt.

-Leren schrijven over films op een wat “commerciëlere”, niet academische manier.

-Ervaring opdoen met het bekijken en analyseren van films met het doel om deze te selecteren voor een publiek.

-Leren om films aan het publiek te “verkopen” zowel schriftelijk, met afbeeldingen en met presentaties.

-Ervaring opdoen met werken in kantoor, samen met andere mensen en met een harde deadline. -Leren over filmprogrammering en filmvertoning in het algemeen

Contact maken met mensen uit de film wereld en leren wat voor soort mensen in dit veld actief zijn en een beter beeld krijgen van hoe deze wereld eruit ziet en werkt.

Alle aspecten van dit leerdoel zijn zeker uitgekomen. Ik ben in contact gekomen met allerlei verschillende soorten mensen en verschillende organisaties die actief zijn in de filmwereld. Door alleen al aanwezig te zijn en mee te luisteren met de gesprekken die er gevoerd worden krijg je al een goede indicatie van wie er allemaal actief zijn in de filmwereld. Mijn taken hebben hiervan nog een beter beeld geschept en hierdoor ben ik ook in contact gekomen met mensen buiten de organisatie en heb ik mijn contacten versterkt met mensen binnen de organisatie. Bij verschillende taken kwam ik in contact met verschillende mensen. Doordat ik alle aspecten van de Noorderkroon moest regelen ben ik hierdoor ook met veel verschillende soorten mensen in contact gekomen op verschillende niveaus van werkzaamheden. Maar ook mijn taken naast de Noorderkroon hebben mij ook in contact gebracht met verscheidene mensen, soms dezelfde mensen en ook andere mensen. Alle taken samen hebben er dus eigenlijk voor gezorgd dat dit leerdoel vervuld werd tijdens mijn stage. De dingen die ik al geleerd had bij “Inleiding Kunstwerelden” (LWX030P05) over de filmwereld hebben ervoor gezorgd dat ik snel nieuwe dingen begreep en heeft dus ervoor geholpen dat ik gemaak mijn beeld van de filmwereld kon verbreden.

Leren schrijven over films op een wat “commerciëlere”, niet academische manier.

Door het teksten schrijven voor de Noorderkroon films en een aantal andere films en deze daarna te bespreken en te verbeteren is het mij gelukt om ervaring op te doen met het leren schrijven op een commerciële manier. Hierdoor heb ik dus geleerd om op een andere manier over film te schrijven dan me tot nu toe geleerd is bij de universitaire colleges.

Ervaring opdoen met het bekijken en analyseren van films met het doel om deze te selecteren voor een publiek.

Door het bekijken van alle Noorderkroon films en deze samen met Loes en in sommige gevallen de hoofdprogrammeur te bespreken heb ik veel geleerd over het selecteren van films voor een publiek. Tijdens mijn studie heb ik al veel geleerd over het analyseren van films vooral bij Film 1: Filmanalyse (LWX019P05/ LWX020P05). Deze kennis vormde een goede basis voor het analyseren van de Noorderkroon films. Het soort films en het soort publiek waar ik nu tijdens mijn stage mee ervaring heb opgedaan was natuurlijk maar beperkt. Het heeft echter wel een goede basis gevormd waardoor ik al veel over het onderwerp heb geleerd. Door verder in gesprek te gaan heb ik wel ook geleerd over andere films en andere doelgroepen en ook door te praten met de programmeur van Slieker ben ik meer te weten gekomen over hoe hij films selecteert voor zijn publiek.

(12)

Leren om films aan het publiek te “verkopen” zowel schriftelijk, met afbeeldingen en met presentaties.

Bij het schrijven en bespreken van de omschrijvingen en loglines van de Noorderkroon films en andere films heb ik veel geleerd over schriftelijk “verkopen” van films. Ik denk echter dat ik het meeste geleerd heb van mijn taken bij Slieker bij het maken van de inloop slides en het kiezen van stills voor de inloop van het festival. Hierbij heb ik van de programmeur van Slieker en van Loes veel geleerd over de kracht en zwakte van afbeeldingen bij de marketing van films en hoe de toevoeging van tekst de afbeelding kan versterken of juist verzwakken. Ook heb ik hiervan en van de vrijwilliger die de marketing en communicatie voor Slieker regelt geleerd over verschillende publieken die je aan kan spreken met verschillende dingen op verschillende wijzen.

Ervaring opdoen met werken in kantoor, samen met andere mensen en met een harde deadline. Dit leerdoel is ook zeker geslaagd. Deze stage was mijn eerste keer werken op een kantoor en ook dat ik überhaupt dergelijk werk doe en werk met een harde deadline voor een niet studie/school gerelateerd iets. Door deze stage heb ik ervaring opgedaan met al deze dingen en dit ook

voornamelijk als erg prettig ervaren. Werken met een harde deadline kan moeilijk zijn maar gedurende mijn stage had ik hier nauwelijks last van vanwege mijn hoge werktempo. Leren over filmprogrammering en filmvertoning in het algemeen

Door mijn vele verschillende taken heb ik ook veel geleerd over filmprogrammering en filmvertoningen in het algemeen. Ook het luisteren en deelnemen aan gesprekken bleek erg

leerzaam en zo heb ik geleerd over filmprogrammering en filmvertoningen van zowel filmfestivals als filmhuizen.

Overig

Naast alle opgegeven leerdoelen heb ik nog veel meer kleine dingen geleerd over zaken gerelateerd aan allerlei verschillende aspecten van de filmwereld.

(13)

Conclusie

Over het algemeen heb ik mijn stage bij het Noordelijk Film Festival/Film in Friesland als erg leuk en leerzaam ervaren. Ik ben voor het grootste deel tevreden over de taken die ik heb uitgevoerd en de dingen die ik geleerd heb. De stage was niet geheel zoals ik van tevoren had verwacht maar in zijn geheel is het zeker niet tegengevallen. Ik had verwacht dat meer van mijn tijd besteed zou worden aan Noorderkroon en dat dit wel zo’n +70% zou omvatten van mijn stage. Maar de andere taken waar ik me mee bezig heb gehouden waren ook nuttig en leuk om te doen. Door deze taken, waarvan een aardige hoeveelheid ook voor Slieker waren, heb ik eigenlijk alleen maar meer geleerd en vanuit andere aspecten dan ik aanvankelijk had verwacht. Dankzij mijn hoge werktempo had Loes echter zo nu en dan niks voor mij om te doen, gelukkig was er vrijwel altijd iemand anders in het team van wie ik dan weer een nieuwe taak kreeg. Alle uitgevoerde taken waren dus geheel naar wens en door de grote variatie in taken bleven deze leuk om te doen. Doordat de hoeveelheid werk dagen langzaam werd opgevoerd kon ik goed wennen aan het werk en de werksfeer en ik denk dat dit een positief effect heeft gehad op hoe ik mijn taken heb uitgevoerd. De twee grootste verschillen tussen mijn verwachtingen en hoe de stage uiteindelijk is gegaan liggen waarschijnlijk bij de taken: “Films kijken, beoordelen, selecteren en presenteren in programma’s” en “Workshops en

masterclasses organiseren”. De eerste taak was bijna geheel naar verwachting ik heb alleen bij het bepalen van waar en wanneer een film werd gedraaid geen invloed gehad, een onderdeel wat naar mijn mening een belangrijk deel is van filmprogrammering. Door andere taken heb ik hier echter wel wat over geleerd alleen het daadwerkelijke uitvoeren heb ik dus niet gedaan wat natuurlijk de essentie is van een stage. De tweede taak heb ik eigenlijk helemaal niet gedaan. Ik heb wel wat ondersteunend werk verricht maar niet zelf iets georganiseerd. Aangezien dit voor mijzelf de minst interessante taak was vind ik het niet een groot probleem maar ik had natuurlijk wel verwacht dat ik dit zou gaan doen. De stage heeft mij laten zien dat ik zeker een baan wil hebben in de filmwereld en dat filmprogrammering een goede optie en leuke optie zou zijn. Wel heb ik gemerkt dat de hectiek en de opbouwende drukte van werken voor een festival niet helemaal mijn dingen zijn. Het zou goed kunnen dat dit bij verdere ervaring minder erg blijkt, maar voor nu lijkt een baan bij bijvoorbeeld een filmhuis als Slieker mij meer geschikt voor mij. Ik ben dus erg tevreden over hoe de stage is verlopen, wat ik allemaal gedaan heb, wat ik geleerd heb en hoe ik ben begeleid tijdens de stage en ben dus erg tevreden met mijn keuze om stage te hebben gelopen bij het Noordelijk Film Festival.

(14)

Bijlage

Voorbeeld inloopslide

Bijlage links

 Website Noordelijk Film Festival: https://noordelijkfilmfestival.nl/  Programmaboekje Noordelijk Film Festival 2019:

https://issuu.com/noordelijkfilmfestival/docs/programmabrochure_noordelijk_film_festival_ 2019

 Slieker nieuwsbericht voorbeeld: https://sliekerfilm.nl/zondag-22-september-vw-kevers-op-het-wilhelminaplein/

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De presentatie voor het plenaire overleg en Team International van mijn onderzoek getiteld: “Europese Green Deal: Gamechanger voor de agrarische sector.. De gevolgen en kansen voor

Zo zou ik aan de slag kunnen op de Stadsredactie, waar de focus ligt op de papieren krant en het verslaan van alles wat er in de stad Groningen gebeurt, of ik kon stage lopen aan

Een centrum waar kennis en expertise wordt samengebracht Een vraagbaak voor het reguliere onderwijs.. Een kans om te vernieuwen en

Hoewel wij geen formele rol hebben nemen wij toch contact op met bedrijven en gemeenten als het gaat om bedrijven die bepalend zijn voor de economische structuur en werkgelegenheid

Aangezien televisie, maar ook radio een vluchtig medium is, is het mogelijk dat de potentiële bezoeker die wel geïnteresseerd is, maar tot heden toe geen bezoek heeft gebracht aan

Zorg inst ituut Neder land is tot de e indconc lus ie gekomen dat de behande l ing van vo lwassenen met progress ief f ibroserende interst it ië le longz iekten (PF-ILD, inc

Het gemiddelde totale aantal sprinkhanen is in het eerste jaar nog niet significant verschillend tussen de behandelingen (grote standaardfout), maar in het tweede jaar na plaggen

De volgende kennis en vaardigheden zouden wat mij betreft een plek moeten krijgen in het hele nieuwe curriculum (niet alleen bij Nederlands, maar ook bij andere leerge- bieden):..