• No results found

Beeldspraak

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Beeldspraak"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Beeld/spraak

Kristof Ghyselinck/ Jozefien Van Huffel

Gent | De pas gerestaureerde pandgangen van het Augustijnenklooster in Gent zijn klaar voor een receptie. Enkel een paar details herinneren aan de werk- zaamheden. Een achtergebleven ladder, een verdwaalde pater – ze zijn voor- lopig netjes in een hoek naast elkaar gelegd. Alsof het zich schikt in zijn lot, zo ligt het beeld erbij. Bezoekers wijzen en willen de weg wel uitleggen naar de juiste sokkel of nis. Maar de pater kijkt in het licht dat door de prachtige brandglazen naar binnen valt, als in verlichte gedachten verzonken.

kerk & leven

18 mei 2011

in de pen 7

De lente is weer in het land. Dat merk je aan de rookpluimen die bij de eerste warmte opstijgen uit de achtertuintjes van de huizen. Een heidebrand? Een indianenkamp? Toch niet, het is de barbecue die wordt aangestoken. Etnoloog Claude Lévi-Strauss schreef over de grote sprong voorwaarts die de beschaving maakte toen de mens zijn rauwe voedsel begon te koken. Hoe moeten we de stap inschatten als nu dezelfde mens het vlees niet langer in de keuken bereidt, maar bij het eerste zonnetje naar buiten holt om het te grillen op een vuur- tje? Is het een terugkeer naar het neolithicum, toen de holenmens zijn everzwijn in de natuur roosterde?

Het zullen toen alvast wel de mannen zijn geweest die rond het pas ontdekte vuur stoer gingen doen. Mannen waren in de geschiedenis altijd de eersten om de vingers te verbranden. Helden die een schort wordt omgebonden en met zichtbaar genoegen de vlammen laten likken aan de braadworsten en kippenbouten. Opmerkelijk dat, als het om de barbecue gaat of de haute cuisine, het de man- nen zijn die op de voorgrond verschijnen, terwijl de dage- lijkse kost doorgaans door de vrouwen wordt bereid, ook al is meneer ’s weekends te vinden in zijn kookclub.

Op het scherm van de openbare omroep is Dagelijkse kost wel het werk van een man, Jeroen Meus. Jarenlang

was Piet Huysentruyt de ongekroonde koning van het omroepfornuis. Hij muntte in Vlaanderen de uitdruk- king: „Wat hebben we geleerd vandaag?” Wie Piet over de vloer krijgt, moet diens clowneske grimassen erbij nemen en een hoop verwijten slikken alvorens de chef zijn meta- len koffertje ontsluit. Daar wil dan wel een product inzit- ten dat onder Piets naam in de winkel ligt.

De kok van de VRT en de kok van VTM wedijveren met elkaar in wat ze verstaan onder ‘ongedwongenheid’. Daar hoort vermoedelijk bij dat koken op zowat alle zenders in het dialect gebeurt. Wat ook wordt klaargemaakt, het worden daardoor een soort streekgerechten. Ik hoorde op de Vlaamse televisie wel eens iemand in het onversne- den Brussels koken. Meus doet het in het Leives. Huysen- truyt blaast de West-Vlaamse ‘g’ aan met een windkracht waarmee je in seconden kokend hete soep hapklaar kunt maken en strooit verkleinwoorden in het rond alsof het koriander op een kip betreft. Waarom moeten groenten altijd „groentjes” worden alsof je praat tegen kinderen die je praamt om te eten? Heeft dat te maken met wat wel eens het ‘middenstandsjargon’ wordt genoemd, waarbij de rekening steevast „het rekeningetje” wordt genoemd om de pijn te verzachten van wat in het Frans, ironisch, la douloureuse, de pijnlijke, heet?

De kookboeken van zowel Huysentruyt, Meus als Peter Goossens worden stuk voor stuk bestsellers en verdrin- gen op de lijst van de best verkochte boeken zowat alle zogeheten literaire werken die er vroeger hun plaats had- den omdat de samenstellers behoorden tot hetzelfde kringetje als de auteurs. Je moet vandaag al een bijzonder spannende, bloederige detective schrijven, of heel goeie maatjes zijn met de samenstellers, om Piet en nu ook Jeroen voorbij te steken. Zelfs dieetboeken doen het van- daag beter dan boeken van niet-kokende BV’s.

Neen, de kookhype is nog lang niet voorbij. Het zou best kunnen dat, als eerlang de Woestijnvissers het niet langer meer bruin bakken op de openbare omroep, er nog meer ruimte komt voor palatinale cultuur. Het geloof in de hemel van het gehemelte neemt almaar toe. Ook op de buitenlandse zenders stuit je op massa’s kookprogram- ma’s. Soms zie je op de Duitse openbare omroep om mid- dernacht nog Sauerkraut mit Eisbein klaarstomen. Alleen de Nederlandse zenders houden zich afzijdig, in hun geval overigens geheel terecht.

Grijpen al deze kookprogramma’s nu in op de eetge- woonten van de Vlamingen? Uit berichten in de media onthouden we dat iemand die van de ene straat naar de andere verhuist doorgaans enkel van frituur wisselt.

Marcel van Nieuwenborgh

Nieuws uit de keuken van

de omroep Thee & Televisie

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

© Malmberg, 's-Hertogenbosch | blz 1 van 4 Argus Clou Natuur en Techniek | groep 6/7/8 | Het gaat om de binnenkant?. ARGUS CLOU NATUUR EN TECHNIEK | LESSUGGESTIE |

Wat ter wereld ziet God dan toch in de mens, Dat Hij wordt de ‘Man aan het kruis’.. De Farizeeërs samen, ja ze kijken

Voor sommige instrumenten zijn voldoende alternatieven – zo hoeft een beperkt aantal mondelinge vragen in de meeste gevallen niet te betekenen dat raadsleden niet aan hun

Gat in Zeylen, komende van benoorden soo myd de Noord-Wal, en Seylt by het Zuyd Eylant in en daar digt by langs, soo laat gy de Blinde aan Bak-Boort en hout soo u Koerts tot dight

Nu een kerntaak van het bestuur is het in kaart brengen en systematisch beheren van de risico’s, dient de RvC zich ervan te vergewissen dat het bestuur deze taak zorgvuldig

beleggingsinstellingen die beleggen in crypto’s moet bepaald te worden op welke wijze deze crypto’s gecategoriseerd moeten worden.. Dit zal per type crypto bepaald moeten worden

Zo wordt de vraag gesteld op welke manier een beheerder van een beleggingsinstelling de liquiditeit van beleggingen inschat, waarbij subvragen zijn hoe de mate

Andere zorgtaken die de zorgaanbieder verleent vallen wel onder de Wet langdurige zorg (en daarmee op grond van de Wkkgz onder het toezicht van de IGZ), maar uit