• No results found

Zondagslezing

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Zondagslezing"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

lezingen & Commentaar

18

21 september 2016

Lezingen door de week | Maandag 26 september: Job 1, 6-22 en Lucas 9, 46-50 • Dinsdag 27 september: Job 3, 1-3.11-17.20-23 en Lucas 9, 51-56 • Woensdag 28 september: Job 9, 1-12.14-16 en Lucas 9, 57-62 • Donderdag 29 september: Daniël 7, 9-10.12-14 of Apokalyps 12, 7-12a en Johannes 1, 47-51 • Vrijdag 30 september:

Job 38, 1.12-21; 40, 3-5 en Lucas 10, 13-16 • Zaterdag 1 oktober: Job

42, 1-3.5-6.12-17 en Lucas 10, 17-24 • Zondag 2 oktober (Zevenen- twintigste zondag door het jaar) Habakuk 1, 2-3; 2, 2-4 – Tweede Brief aan Timoteüs 1, 6-8.12-14 – Lucas 17, 5-10.

eucharistie op radio | 25 september, 10 uur, VRT Radio 1:

vanuit de Sint-Andriesparochie in Balen.

eucharistie op tv | 25 september, 10 uur, VRT één: vanuit de Sint-Martinusparochie in Halle. Het koor Effeta zingt onder lei- ding van Laurens-Alexander Wijns. Op het orgel speelt Frederik van Rampelberg.

commentaar bij de zondagslezingen c-jaar

— Luc Devisscher —

Het verdiende loon

Evangelie • Te midden zijn luisterpubliek richt Jezus zich uitdrukkelijk tot de op geld beluste Farizeeën. Zij lachten Jezus uit met zijn spreuken over God en de geldduivel (zie vorige zondag). Nochtans staan ze een strikte beleving van de wet van Mozes voor. Jezus schotelt hen een gelijkenis voor waarin Hij laat zien hoe die wet zich verhoudt tot een le- ven hier op aarde en in het hiernamaals.

De parabel voert ene Lazarus op. Zijn naam betekent ‘geholpen door God’. Op aarde is hij er slecht aan toe. De restanten die van de tafel van de rijkaard vallen, worden hem ont- zegd. Zijn enige soelaas komt van honden die de etter uit zijn zweren weglikken. In de stadspoort sterft hij een schandelijke hongerdood. Hij wordt door de engelen weggedra- gen naar de schoot van Abraham. De tegenspeler is een rijke man zonder naam. Hij neemt het er goed van. Het leven is voor hem één groot feest, waarbij hij volstrekt geen oog heeft voor Lazarus. Bij zijn dood krijgt hij een eervolle begrafenis. Desondanks komt hij met purper en al terecht in de onderwereld. Terwijl hij daar vlammende folteringen onder- gaat, ziet hij van verre hoe Lazarus bij Abraham op de schoot zit. De aardse rijke schreeuwt het uit en bedelt om een druppel water.

Beide mannen leven voort na de dood, maar hun rollen zijn nu omgekeerd. Abraham legt de rijke uit dat dat verband houdt met beider leven op aarde, toen ze nog leefden in el- kaars nabijheid. Die tijd is voorgoed voorbij. Nu gaapt er voor altijd een kloof tussen hun werelden. De rijke lijkt de les begrepen te hebben en wil zijn broers behoeden. „Laat La- zarus hen waarschuwen!”, smeekt hij. „Een teruggekeerde dode zal hen de ogen openen.”

Abraham is echter formeel: „Als Mozes en de profeten al niet afdoende zijn, dan zullen ze zich ook niet laten overtuigen door iemand die uit de doden opstaat.”

De moraal van het verhaal is duidelijk: het koninkrijk van God is er allereerst voor de armsten. Jezus deelt in hun lot. Velen luisterden niet goed naar Hem, ook niet toen Hij als Messias was opgestaan uit de doden. Wie halsstarrig blijft voorbijgaan aan Lazarus wacht een zelfde lot als de rijkaard. Een loon volgens het barema van de barmhartige werken. En Lazarus zelf? Die zal hoe dan ook door God geholpen worden en binnengaan in het ko- ninkrijk.

Eerste lezing • Kent u de figuur van Oblomov uit de roman van de Russische schrijver Ivan Gontsjarov? Hij is de verzinnebeelding van de mens die lui uitgestrekt op de bank ligt en er niet toe komt te doen wat hij zou moeten doen. Zo zou er dringend een brief ge- schreven moeten worden naar de rentmeester van zijn verafgelegen landgoed. Er moeten maatregelen genomen worden om dreigende rampspoed te vermijden. Zoiets op papier zetten, blijkt niet eenvoudig. Vanuit zijn bed kijkt Oblomov naar de schrijftafel, die er kaal en ongebruikt bijstaat. De inkt in de inktpot is opgedroogd en nergens is pen en papier te bekennen. Er is geen beginnen aan. De brief wordt voorlopig niet geschreven. Oblomov is een tragische held. Door zijn levenswijze maakt hij zichzelf overbodig. Toch heeft die geboren luiaard iets aanlokkelijks voor wie voortdurend leeft in een haastige wereld van

‘dringend moeten’. Stel niet uit tot morgen. Is alles zo belangrijk dat het vandaag afgehan- deld moet worden?

Volgens Amos is er in elk geval één zaak die geen uitstel verdraagt en om aandacht schreeuwt: de ondergang van Jozef, zoon van Jakob. Die werd indertijds door zijn broers verkocht aan een karavaan op weg naar Egypte. Eeuwen later gedragen de leiders van de afstammelingen van Jozef zich nog steeds zo. Eenmaal gevestigd in het beloofde land ge- nieten ze er zorgeloos en zelfverzekerd van alles wat de wereld daar te bieden heeft. Op geen enkele manier bekommeren ze zich om hun zusters en broers die ten onder gaan.

Dat zal hen zwaar aangerekend worden door de almachtige Heer. Het feest is binnenkort over en dan zullen zij de ballingschap ingaan als kopgroep. Daar zullen zij de smaak van de honger leren kennen.

Lezing uit Timoteüs • Het credo van Christus Jezus belijden en beleven, is de strijd aan- gaan voor een goede zaak. Wij zijn geroepen om daarbij zonder uitstel en onophoudelijk gerechtigheid na te streven. Dat dat in godsnaam niets heeft uit te staan met geweld in Gods naam, of met welke vorm van terreur ook, is duidelijk. Wel met leven dat nooit meer verloren zal gaan, onsterfelijk en onvergankelijk.

• De commentaren op de Schriftlezingen zijn op Twitter te volgen via @DevisscherLuc

• Reacties welkom via luc.devisscher@ccv.be

EERSTE LEZING

amos 6, 1a.4-7

Dit zegt de almachtige Heer: „Wee, de zorgelozen in Sion, de zelfverzekerden op Samaria’s berg. Zij liggen op ivoren bed- den en strekken zich uit op hun rustbanken; zij eten de lam- meren van de kudde op en de kalveren uit de stal. Zij verzin- nen maar liederen bij het getokkel van de harp en denken dat hun speeltuig dat van David evenaart; zij drinken wijn uit brede schalen en zalven zich met de kostbaarste olie, maar om Jozefs ondergang bekreunen zij zich niet. Daarom gaan zij als eersten de ballingschap in, en is het gedaan met de feesten van hen die daar lui liggen uitgestrekt.”

TWEEDE LEZING

eerste brief aan timoteus 6, 11-16

Dierbare,

Streef naar gerechtigheid, godsvrucht, geloof, liefde, vol- harding, zachtmoedigheid. Strijd de goede strijd van het ge- loof, grijp het eeuwige leven. Daartoe zijt gij geroepen, daar- toe hebt gij de goede belijdenis afgelegd ten overstaan van vele getuigen.

Ik beveel u voor het aanschijn van God die alles ten leven wekt, en van Christus Jezus die voor Pontius Pilatus de goe- de belijdenis heeft afgelegd: bewaar dit gebod onbevlekt en ongerept tot de verschijning van onze Heer Jezus Christus die God ons te rechter tijd zal doen aanschouwen, Hij, de ge- lukzalige, de enige Heerser, de grote Koning en de opper- ste Heer die alleen onsterfelijkheid bezit en woont in onge- naakbaar licht. Geen mens heeft Hem gezien of is in staat Hem te zien. Hem zij eer en eeuwige macht!

Amen.

EVANGELIE

lucas 16, 19-31

In die tijd zei Jezus tot de Farizeeën:

„Er was eens een rijk man die in purper en fijn linnen ge- kleed ging en iedere dag uitbundig feest vierde, terwijl een arme, die Lazarus heette, met zweren overdekt voor de poort lag. Hij verlangde ernaar zijn honger te stillen met wat bij de rijkaard van de tafel viel. Maar er kwamen alleen honden die zijn zweren likten.”

„Nu gebeurde het dat de arme stierf en door de engelen in de schoot van Abraham werd gedragen. De rijke stierf ook en kreeg een eervolle begrafenis. In de onderwereld, ten prooi aan vele pijnen, sloeg hij zijn ogen op en zag van verre Abraham, en Lazarus in diens schoot.”

„Toen riep hij uit: ‘Vader Abraham, ontferm u over mij en geef Lazarus opdracht de top van zijn vinger in water te dopen en mijn tong daarmee te komen verfrissen, want ik word door de vlammen hier gefolterd.’ Maar Abraham ant- woordde: ‘Mijn zoon, herinner u hoe gij tijdens uw leven uw deel van het goede hebt gekregen en hoe op gelijke manier aan Lazarus het kwade ten deel viel; daarom ondervindt hij nu hier de vertroosting, maar wordt gij gefolterd. Daaren- boven gaapt er tussen ons en u voorgoed een wijde kloof, zo- dat er geen mogelijkheid bestaat – zelfs als men zou willen – van hier naar u te gaan noch van daar naar ons te komen.’”

„De rijke zei: ‘Dan vraag ik u, vader, dat gij hem naar het huis van mijn vader wilt sturen, want ik heb nog vijf broers;

laat hij hen waarschuwen opdat zij niet eveneens in deze plaats van pijniging terechtkomen.’”

„Maar Abraham sprak: ‘Zij hebben Mozes en de profeten;

laat ze naar hen luisteren.’”

„Maar hij zei: ‘Och neen, vader Abraham. Maar als er een uit de doden naar hen toegaat, zullen zich bekeren’.”

„Abraham echter sprak tot hem: ‘Als ze naar Mozes en de profeten niet luisteren, zullen ze zich ook niet later overre- den als er iemand uit de doden opstaat.’”

Schriftlezingen

© Katholieke Bijbelstichting Breda, www.bijbel.net

25 s e pt e m b e r 2016 – z es e n tw i n t i gst e zo n dag doo r h et jaa r

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

In functie daarvan werd in de bijlage informatie gegeven over het aantal moslims in België en de prognoses naar 20130 toe; Deze informatie blijft belangrijk voor het huidig thema

Omdat U Vader bent voor allen, uw Zoon in hen onze Broeder is, vragen wij uw Liefdekracht, het enige wat wij behoeven. Dat Hij ons opent voor het

En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in zijn schoot.24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, heb medelijden

• Soms kan de breuk worden behandeld door de gebroken vinger aan de naast liggende vinger te spalken door middel van een tape of een zoge- naamd dakpanpleister-verband.. • Soms

En moge de Heilige Gertrudis voor ons allen een aansporing en uitdaging blijven om haar levenswijze van gebed en inzet voor armen en zieken tot de onze te maken. Wij vragen het U

mucoidcyste is wel groot, daarom wordt alleen soms voor deze behandeling gekozen..

Soms worden de wortels ontbloot omdat dezelfde grond rondom de stamvoet wordt gebruikt voor de rand.. Wanneer de walle- tjes regelmatig gevuld worden met

stuur ik je hierbij het Verbeterplan voor de campus Business en het factsheet dat wij delen met alle medewerkers van de campus over het onderzoek.. lk hoop je hierrnee voldoende