• No results found

De Kerk op de korrel

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "De Kerk op de korrel"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

nr. 49 | weekkrant | 7 december 2011 | jaargang 71 | www.KerKenleven.be

14 dossier KATHOLIEKE ideNTiTeiT VAN SCHOLEN

Hoe het katholiek opvoedingsproject vandaag (en morgen) gestalte krijgt in scholen met een divers publiek

X

X

Sommige reacties tegen de Kerk zijn ronduit vijandig

X

X

Morele superioriteit niet geaccepteerd

X

X

Gelovigen moeten in gesprekken meer voor hun geloof uitkomen

Bert Claerhout

Hoe evalueren gelovigen en niet- gelovigen de positie van de Kerk in Vlaanderen? De Leuvense pro- fessor en sociaalpsycholoog Nor- bert Vanbeselaere boog zich daar met zijn onderzoeksteam de af- gelopen maanden over. Als we- tenschapper stelde hij zich niet tevreden met gratuite commen- taren op de affaire-Vangheluwe en de pedofiliecrisis. Hij wilde dieper peilen en nagaan hoe gelo- vigen ermee omgaan.

In kerk & leven van 11 mei 2011 riepen we de lezers op aan zijn onderzoek mee te werken. De re- sultaten worden zaterdag 10 de- cember voorgesteld tijdens het colloquium Kerk in beweging, dat het Interdiocesaan Pastoraal Be- raad (IPB) in Leuven organiseert.

We vatten een aantal bevindingen samen.

Na een toelichting bij het be- grippenkader en een historische schets van de kentering die zich voordeed in de tweede helft van de vorige eeuw – waarbij de Kerk haar dominante maatschappe- lijke rol verloor en een minder- heidsgroep werd – reflecteert Vanbeselaere over de huidige maatschappelijke positie van de Kerk. Het debat daarover is al eni- ge tijd aan de gang, onder meer in het zog van de behandeling van prangende ethische dossiers, maar de pedofiliecrisis bracht het ongetwijfeld in een stroomver- snelling.

Vanbeselaeres onderzoek leert dat alle onderzochte groepen – van priesters en religieuzen, over sterk gelovigen, min of meer kerk- betrokkenen en enigszins gelovi- gen, tot antigelovigen en anders- gelovigen – vinden dat de Kerk en de gelovigen een uitgesproken

minderheidspositie innemen en dat op hen wordt neergekeken.

De reacties daarop lopen uiteen.

Sommige gelovigen willen ver-

mijden dat het negatieve imago van de Kerk op hen afstraalt. Ze benadrukken het verschil tus- sen de individuele gelovige en de Kerk als instituut. Anderen stel-

len zich assertief op, protesteren tegen de negatieve berichtgeving en vragen een voortzetting van de financiële regeling voor de Kerk door de Staat.

Niet-gelovigen vinden niet dat gelovigen dat alles zonder meer moeten nemen, maar hebben wei- nig begrip voor al te uitgesproken reacties. Net als de antigelovigen menen ze dat gelovigen de nieu- we situatie zonder bijkomende eisen moeten aanvaarden. Elke reactie waarbij de Kerk of de gelo- vige blijk geeft van enige morele superioriteit ervaren alle groepen als negatief – ook priesters, religi- euzen, gelovigen en kerkbetrok- kenen.

Dat gelovigen zich niet zomaar bij de nieuwe situatie neerleggen, getuigt van een onderliggend so- ciaalpsychologisch mechanis- me. Immers, hoe meer een indi- vidu een situatie gerechtvaardigd vindt, hoe meer hij bereid is de band met de groep af te zwakken en hoe minder hij zal protesteren.

En omgekeerd. Doordat vele gelo- vigen de situatie als onrechtvaar- dig en discriminerend aanvoelen, berusten ze er niet in.

Vanbeselaere merkt op dat de sterke samenhang tussen de iden- tificatie met de eigen groep en het al dan niet gerechtvaardigd vinden van de statuspositie die de Kerk bekleedt, misschien ver-

klaart waarom het debat tussen gelovigen en niet-gelovigen in Vlaanderen soms stroef verloopt.

In een soort tweede deel van zijn analyse buigt Vanbeselaere zich over de contacten van gelovigen met zowel medegelovigen als niet- gelovigen en andersgelovigen. Die contacten kunnen ertoe bijdragen dat de wederzijdse vooroordelen worden weggenomen en dat er meer wederzijds begrip groeit. Op voorwaarde echter dat gelovigen openlijk voor hun geloof uitko- men en zich niet aanstellen en/of louter redeneren vanuit een geslo- ten en letterlijk te nemen ortho- dox gedachtegoed (lees daarover ook de Column op bladzijde 6).

De Kerk op de korrel

Onderzoek van de K.U.Leuven leert dat, sinds de pedofiliecrisis, de gelovigen zich in de hoek bevinden waar de klappen vallen

Beeld van een collectief trauma. 24 juni 2010: de politie valt binnen in het aartsbisdom in Mechelen.  © Reporters

Vele gelovigen leggen

zich niet neer bij de

situatie die ze als

onrechtvaardig en

discriminerend aanvoelen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Toen hij al in de zeventig was en zijn autoriteit in heel Spanje haast als een goddelijke macht werd vereerd, hebben de heilige vaders na de beschuldiging door de

Nu, wanneer een mens met zijn zonde in zulk een staat is, dat er een heimelijk welgevallen van die zonde, die de meester in zijn hart speelt, bij hem gevonden wordt en dat

„Wanneer u kiest voor een echt- scheiding, dan kunt u zich laten bijstaan door mensen die mee zor- gen voor een overeenkomst waar- bij alle partijen zich goed

Katholieke scholen vertrekken vanuit een duidelijke identiteit, maar beseffen goed hoe veelkleurig de wereld is. Identiteit

Ik zeg enkel dat pinkstergelovigen, die zich niet van hun dwaling bekeren, door mij niet als chris- tenen kunnen aanzien worden, en dat wil zeggen: ik stel mij op een standpunt

Zoals we zullen zien is deze beweging een idee, een zienswijze, een attitude of een filosofie, een gedeeld concept dat joodse tradities en judaïsme ver superieur beschouwd worden

Hen, die God heeft aangenomen in Zijn Geliefde, doeltreffend geroepen en geheiligd door Zijn Geest, kunnen niet totaal noch finaal afvallen van de staat van genade, maar zullen

Een recente studie 3 over atheïsten en agnostici (zij die zeggen dat we niet kunnen weten of er al dan niet een God of goden bestaan) heeft aangetoond dat ze niet zo