• No results found

Gelovigen werken aan beter milieu

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Gelovigen werken aan beter milieu"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

2 september 2015

op de voorgrond 5

Gelovigen werken aan beter milieu

Scheppingszondag 2015 staat in teken van hoe het klimaat ook ons leven verandert

X

X

Ecokerk bundelt getuigenissen als politiek signaal

X

X

Oud-KLJ’ers gaan voor honderd procent zuivere windstroom

X

X

Ook de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren voert een ecobeleid

Christof Bouweraerts De eerste zondag van septem- ber vieren christenen Schep- pingszondag. Die dag vragen Kerken wereldwijd aandacht voor de manier waarop we met het milieu omgaan. 2015 was al- vast een opmerkelijk jaar als het over Kerk en ecologie gaat. Door de organisatie van de Vaticaanse conferentie Bescherm de Aarde, ver- hef de mensheid in april en de pu- blicatie van de ‘groene encycliek’

Laudato si in juni maakt ecologie voortaan onlosmakelijk deel uit van de sociale leer van de Kerk.

In Vlaanderen lanceerde Eco- kerk, een onderdeel van het Net- werk Rechtvaardigheid en Vrede, de campagne Het klimaat veran- dert OOK MIJ! Al sinds december 2014 verzamelt Ecokerk verha- len waarin mensen getuigen hoe het klimaat ook hun leven veran- dert. Later dit jaar overhandigt ze die bundel verhalen, samen met haar politieke dossier, aan Vlaams minister van leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V). Daar- mee wil de organisatie wegen op de politieke besluitvorming in het vooruitzicht van de klimaat- top, begin december, in Parijs.

Ecokerk geeft op haar web- site elke maand ook het woord aan een inspirerende en promi-

nente stem uit de samenleving.

Een van hen is ingenieur Chris Derde. Samen met drie andere oud-KLJ’ers, onder wie priester Raf Vermeulen, proost van KLJ Oost-Vlaanderen, richtte hij in 2001 het bedrijf Wase Wind op.

Dat levert zijn klanten honderd procent zuivere stroom, want opgewekt met windmolens.

„Windenergie heeft tal van voordelen”, zegt Chris Der- de. „Terwijl de elektriciteits- sector in Vlaanderen jaarlijks meer dan twee ton giftige meta- len uitstoot, levert de productie van windenergie geen afval op.

Wind is ook een onuitputtelij- ke bron. Niemand kan de ‘wind- kraan’ dichtdraaien. Bovendien levert deze productievorm jobs op.”

Wase Wind koppelt zijn inzet voor het milieu ook aan een so- ciale inzet. Zo bouwt het bedrijf zijn windparken steeds in over- leg met buurtbewoners om na- delige effecten als slagschaduw en geluidsoverlast te beperken.

„Iedere klant is bovendien me- de-eigenaar van de onderne- ming”, legt Derde uit. „Als coö- peranten delen ze in de winsten.

Zo zijn we een coöperatie van mensen die samen investeren in windenergie in eigen streek.”

Vijftien jaar na de voorzichtige start beschikt Wase Wind van- daag over twaalf turbines, ver- spreid over vijf windparken. Het bedrijf geniet de steun van twee- duizend klanten, zowel particu- lieren, bedrijven als gemeente- besturen in de regio Waasland.

Onlangs bracht Ecokerk een bezoek aan de trappisten van de Sint-Sixtusabdij in Westvlete- ren. Tussen 2008 en 2011 lieten de paters een nieuw klooster op- trekken. Daarbij hadden ze be- wust aandacht voor het mili- eu. „We gingen uit van het Trias Energetica-principe”, zegt archi- tect Guido Vancoppenolle. „Dat principe rust op drie pijlers: be- perk de energievraag van het ge- bouw, gebruik zo veel mogelijk hernieuwbare energiebronnen en maak zo efficiënt mogelijk gebruik van fossiele brandstof- fen. Daarom investeerden we in gedegen isolatie en gebruiken we houtsnippers als brandstof.

De verluchtingsinstallatie wordt frequentiegestuurd en overver- hitting vermijden we dankzij bij- zondere schermen op de bezonde gevels en binnenluiken.”

Ook de ‘lekkerste trappist’

wordt almaar ecovriendelijker gebrouwen. Zo investeerde de brouwerij van Westvleteren de jongste jaren in een nieuwe bot- telarij en reinigingsinstallatie.

„Ons verbruik van reinigings- producten daalde drastisch”, zegt brouwer Christophe Claeys.

„Bij het bottelen gebruiken we zeven keer minder water en is het elektriciteitsverbruik nog de helft van voorheen. Ook de oude stoomketel op stookolie vervin- gen we door een op aardgas. Op vraag van de paters werd die ex- tra geïsoleerd om warmteverlies te voorkomen.”

In september 2015 start de brou- werij ook met de bouw van een nieuw nagistingssysteem. Dat zal beschikken over aangepaste isolatie en energiezuinige venti- latie- en popsystemen.

Wase Wind koppelt inzet voor het milieu aan een sociale dimensie. © Krista Dieleman

Christelijke organisaties worstelen tegenwoordig wel eens met hun naam en profiel. In een ontkerkelijkend Vlaanderen twijfelen ze of een uitdrukkelijke link met Kerk en geloof wel een goed idee is. De verleiding is dan groot om het christelijke profiel af te zwakken of wolliger te formuleren. Soms volgt zelfs een naams- verandering waarbij de ‘C’ of ‘K’ sneuvelt. Zo veranderde KAV in Femma en gaat het ACW nu als beweging.net door het leven. Uiter- aard hebben die organisaties het recht hun strategie aan te passen aan veranderende tijden, maar of profielvervaging finaal tot meer succes leidt, zal toch nog moeten blijken.

Maar kijk, soms durft er al eens iemand tegen de stroom in te roeien.

Net voor de zomervakantie kondigde het VSKO, beter bekend als de Guimardstraat, aan dat het ook van naam zou veranderen. En die nieuwe naam is niet enkel verrassend eenvoudig, maar ook glas- helder: Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Een verhullende afkor- ting maakt plaats voor een naam die heel eenvoudig en zonder gêne zegt wat het is. „We steken onze katholieke identiteit niet weg”, zegt directeur-generaal Lieven Boeve daarover in ons dossier van deze week. Dat getuigt van veel

lef, zeker voor een scholen- net dat driekwart van de Vlaamse jeugd opvangt.

Strategisch is het een ge- durfde, maar zeer door- dachte keuze. De grootste bedreiging voor het chris- tendom in de westerse wereld is niet de seculari- sering, maar de identiteits-

schaamte. Als we enkel nog in stilte christelijk durven te zijn, angstig bijeengekropen achter de pilaren van schaars gevulde kerkgebou- wen, tekenen we als gelovigen ons eigen doodvonnis. Durven uit te komen voor wie we zijn, is een must in tijden van schaarste. Daarom verdient de moedige keuze van het katholieke onderwijs alle lof.

Er is echter nog een tweede bedreiging, die ook van onszelf komt:

ons opsluiten in ons eigen grote gelijk en ons afzetten tegen de rest van de samenleving. Alleen sekten waken angstvallig over de puur- heid van het geloof en de homogeniteit van de groep. Een wereld- kerk mag die fout niet maken. Jezus en zijn leerlingen stonden vanaf dag één open voor iedereen. Zij zagen de wereld niet als ‘wij’ tegen

‘de anderen’. Daarom is het belangrijk dat het katholiek onderwijs resoluut kiest voor dialoogscholen. Scholen die vertrekken vanuit een duidelijke identiteit, maar die goed beseffen hoe veelkleurig de wereld is. En die deze kleurigheid niet als een bedreiging zien, maar als een kans.

Laten we eerlijk zijn, heel wat leerlingen zowel als leerkrachten in het katholiek onderwijs hebben vandaag nog maar een zwakke band met Kerk en geloof, of zelfs helemaal geen band meer. Meer nog, steeds meer leerlingen – en stilaan ook leerkrachten – heb- ben een ander geloof, vaak islamitisch. Dat maakt het vandaag niet makkelijk om als school katholiek te zijn. De manier waarop Boeve daarmee wil omgaan, is de juiste: vertrekken vanuit de katholieke identiteit, maar met veel respect in dialoog gaan met al die andere identiteiten. Gemeenschapsscholen gaan ook om met de veelkleu- righeid van onze samenleving, en verdienen daarom ons oprechte respect, maar katholieke scholen doen dat vanuit een sterke eigen- heid. Dat is een gouden troef. „De dialoogschool is geen excuus voor een soort relativisme”, zegt theoloog Didier Pollefeyt daarover in ons dossier (bladzijde 10-11). Of zoals hij het verderop samenvat:

„Uitgedaagd worden om de andere te respecteren in zijn anders- zijn én het recht opeisen om ook in onze eigen identiteit gerespec- teerd te worden”.

Jongeren zijn bij uitstek zoekende mensen. Daarom verdienen zij scholen die geen vrijblijvende catalogus aanbieden, maar een mens- en wereldbeeld dat vanuit een duidelijke overtuiging vertrekt en tegelijk met grote openheid naar de wereld kijkt. Het is gerust- stellend dat het vernieuwde katholiek onderwijs daar met zo veel enthousiasme werk van maakt.

Katholieke scholen vertrekken vanuit een duidelijke identiteit, maar beseffen goed hoe veelkleurig de wereld is

Identiteit en dialoog

Luk Vanmaercke

standpunt

Reageren op dit artikel? Dat kan op lezersbrieven@kerknet.be

Reageren op dit artikel? Dat kan op lezersbrieven@kerknet.be

De ‘lekkerste trappist’

wordt almaar eco-

vriendelijker gebrouwen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Wanneer middels nieuwe buitenplaatsen en nieuwe landgoederen op passende wijze wordt ingespeeld op de kenmerkende landschappelijke elementen kan (in deze tijd en op basis van de

In a famous section of the myth included in this text, Sylla corrects the widespread bipartite conception of the human being and, in so doing, for the first time in ancient

‘She nursed her, and then [the baby] began to take [the breast]...’ As in many of the examples given so far in this chapter, the reference clause in (16a) is repeated verbatim in

De gemeten lichtspreiding wordt vergeleken met de lichtspreiding van een Lambertiaanse diffusor (een materiaal met een lage transmissie, dat evenveel licht in alle richtingen

J.P.. Biologische kwaliteit van rivierecotopen; een methodische verkenning. Wageningen, DLO-Staring Centrum. Een methode wordt ontwikkeld voor de beoordeling en toetsing van

15-3 (1990), pp.. Het zal overigen. duidelijk zijn dat Witleveens betoog voor de actlvletlache rechter niet alleen gebaseerd la op het feit dat dit de trend la. ook:

De drie journalistieke taken die verreweg het belangrijkst worden gevonden, zijn ‘Verschillende kanten van actuele onderwerpen laten zien’, ‘Begrijpelijk maken van

Hoewel ik denk dat een kunstwerk inderdaad niet mooier wordt door meer begrip ervan, denk ik wel dat hoe meer je begrijpt, dus hoe meer het kunstwerk kan communiceren met jou