• No results found

Bestaat Mozarts Requiem echt?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Bestaat Mozarts Requiem echt?"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

C U L T U U R

8

K E R K + L E V E N - 3 1 O K T O B E R 2 0 0 7

O

MSTREEKS 1460 compo- neert Johannes Ockeg- hem uit Dendermonde de eerste volledig overge- leverde, meerstemmige dodenmis. Stilaan wint het re- quiem aan populariteit, zeker met overleden beroemdheden als aanleiding. Bij de dood van Jos- quin Desprez schrijft collega- componist Jean Richafort een meesterlijk requiem met muzika- le citaten van de overleden com- ponist als eerbetoon. Vanaf 1600 krijgt het genre, uitgebreid met instrumentale begeleiding en so- listen, almaar grootsere propor- ties.

François Joseph Gossec, een Henegouwer in Parijs, compo- neert in 1756 een Messe des morts die een nieuwe standaard zet. Het vraagt voor die tijd een monster- koor en een versterkte sectie ko- perblazers om angstaanjagende effecten kracht bij te zetten. Wan- neer Gossec later als officiële componist van de Franse Revolu- tie wordt opgevoerd, dient zijn re- quiem patriottische doeleinden.

Niks Salieri

Gossec blijkt echter inspiratie- bron voor de beruchtste aller do- denmissen. Het requiem van Mo- zart had niets van doen met een afgunstige Salieri. Het was de op- dracht van een graaf die rouwde om zijn jong gestorven vrouw.

Maar bestaat dat Requiem van Mozart echt? Wanneer hij door de dood wordt ingehaald, laat Mo- zart schetsmateriaal achter. Voor enkele misdelen heeft hij de melo- dielijnen en een summiere har- monische structuur neergepend.

Voor de laatste vier misdelen blijkt zelfs dat kladwerk niet ge- beurd. De onfortuinlijke leerling Frans Xaver Süssmayer moet in ijltempo het requiem voor min- stens een derde uit zijn duim zui- gen. Mozarts weduwe wil de rijke- lijk betaalde opdracht niet mislo- pen. Ondanks het klungelige ont- staan, wordt het requiem ontzet- tend populair, in de lijn van ande- re meesterwerken uit Mozarts laatste maanden zoals De tover- fluit of zijn klarinetconcerto.

Mozart luidt het tijdperk van de concertrequiems in. De lengte van het werk en de grote bezetting maken het ongeschikt voor ge- bruik in een reguliere begrafenis- mis. Verdi drijft het genre ten top en zijn requiem vereist forse ope- rastemmen. Die extreem drama- tische composities nopen andere componisten tot soberheid. Zo laat Gabriel Fauré het Dies irae en Turba mirum weg, bij componis- ten geliefd, omdat ze aanleiding geven tot huiveringwekkende passages. In de plaats komen de

meest gevoelige episodes van zijn dodenmis, het ontroerende Pie Je- su en het engelachtige In paradi- sum.

In de twintigste eeuw breidt Benjamin Britten een interessant hoofdstuk aan de ontwikkeling van het requiem. Het bekendst is het War Requiem, geschreven voor de inwijding van de herbouw- de kathedraal van Coventry, ver- woest tijdens de Tweede Wereld- oorlog. Britten last gedichten in van loopgravensoldaat Wilfred Owen en verrijkt de requiemtekst met een machtige getuigenis over het oorlogsleed.

Dit pakkende meesterwerk deed een vroeger requiem verge- ten. Met de Sinfonia da requiem schreef Britten in 1941 het eerste puur instrumentale requiem, op- gedragen aan het oorlogsleed dat zijn ouders trof. De oorlogsdrei- ging is meeslepend verklankt. Dit zelden uitgevoerde requiem

prijkt op Allerheiligen op de affi- che van het orkest van de Munt.

Recentere requiems met een reflectie op maatschappelijk (oor- logs)leed treffen we aan bij de Poolse componist Krzysztof Pen- derecki, met een Dies irae ter na- gedachtenis van de slachtoffers van Auschwitz. Ook het kersverse requiem van Pierre Bartholomée dat dezer dagen in première gaat, staat midden in de actualiteit.

De uitvoering is het eindpunt van een tweejarig project waarin het Laudantes Consort de ge- schiedenis van het requiem volg- de, van Ockeghem tot nu. Pierre Bartholomée: „Zonder die op- dracht had ik niet spontaan een requiem geschreven. Wel heb ik de laatste jaren veel nagedacht over muziek tijdens de liturgie. Ik betreur dat het gregoriaans verlo- ren gaat. De muziek die nu gezon- gen wordt in een doorsneeviering is me te melig. Een manier om

daaraan iets te doen is zelf compo- neren.”

Bartholomée voelde de nood om de traditionele tekst een actu- ele dimensie te geven. Vrienden hadden hem een aangrijpende brief toevertrouwd, in de hoop dat hij er als componist mee aan de slag kon gaan. „Het was een brief van een Rwandese vluchtelinge die in België was opgevangen na- dat ze aan de genocide was ont- snapt. Ze schrijft hoe hoopvol ze voor de toekomst staat. De brief kreeg een extra geladenheid, toen bleek dat ze kort na het ver- zenden omkwam bij een familiale afrekening.”

Het toevoegen van de tekst, sa- men met een onstuimig gedicht van de Rwandees Charles Kare- mano, doet de traditionele sfeer van het requiem kantelen. Bart- holomée: „Gewoonlijk is het een smeekbede. Hier overheerst een opstandig gevoel.” In zijn requiem

staat het koor centraal en zijn er geen solisten. Voor de instrumen- tale begeleiding verkoos de com- ponist een ruwere klank dan het klassieke orkest. „Verwacht zeker geen pseudo-Afrikaanse muziek.

Het instrumentarium met saxo- foons, koperblazers, slagwerk, la- ge strijkinstrumenten zoals de cello, en een accordeon vermijdt plechtigheid. Het accordeon wordt het orgel van de armen ge- noemd. Laat mijn requiem dan ook een voor de armen zijn.”

Requiem van Pierre Bartholomée door het Laudantes Consort onder leiding van Guy Janssens, 8 november in het Conservatorium te Brussel, 9 november in de Collégiale van Nijvel en 10 november in de Begijnhofkerk van Sint-Truiden – telkens om 20.30 uur.

Meer weten? Surfen naar www.laudantes.com.

De Belgische componist Pierre Bartholomée (hier na zijn riddering bij koningin Paola) schreef een ‘opstandig’ requiem. © Belga

Bestaat Mozarts requiem echt?

V é r o n i q u e R u b e n s

Van requiems voor beroemdheden tot dodenmis voor de armen

Rond Allerheiligen hebben tal van concertzalen een requiem op de affiche. Een zeer gepaste tijd, het dient gezegd. Maar wat is een requiem eigenlijk? En wie componeert ze? Feit is dat de dood al sinds zeven eeuwen een vruchtbare inspiratiebron voor componisten blijkt. Opvallend zijn de componerende landgenoten die in deze evolutie een beslissende rol spelen.

GOEDKOOPST

assortimentin zijn

Pinda’s geroosterd en gezouten

Jempy 250 g

0,35

€ 1,40/kg

GOEDK OOPSTE

per kg Inditassortim

ent

Advertentie

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

50b Wge op zichzelf niet voldoende is om de effecten op de bank te doen overgaan, maar dat de uitlevering gecombineerd zal moeten worden met een trans- fer/novatie op het niveau

Toen hij die morgen gewekt werd door de Turkse tortels die in de oude eik langs de gevel nestelden, dankte hij de hemel omdat er de laatste weken in Beverdonk niemand overleden was

Het verglijden van de eeuwenoude requiem- mis, met zijn smeken om erbar- men, naar een laudatio voor de overledene, is een symptoom van de grote verschuiving in het

Printed in Great Britain OXFORD UNIVERSITY PRESS, MUSIC DEPARTMENT, WALTON STREET, OXFORD OX2 6DP. Photocopying this copyright material

Piller: „Een aantal labyrintische prenten waarvan altijd werd gedacht dat ze puur in zijn geest waren ontstaan, vindt dus zijn oorsprong in de werkelijkheid.”.. Het was voor

God die zelfmoord pleegt, verwijst niet alleen naar iedereen die creatief en destructief voor de ‘road less traveled by’ heeft gekozen, zeg maar naar Neil Perry uit Dead

Wanneer heeft u de raad hierover actief geïnformeerd.

Pas na zijn terugkomst naar Engeland kwam Young erachter dat hij zich niet bij het nationale College of Physicians kon laten registreren, en dus ook geen eigen praktijk in Engeland