• No results found

Spelling anders bekeken

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Spelling anders bekeken"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Ronde 8

Hélène Naert

Guldensporencollege Harelbeke Contact: helenenaert@hotmail.com

Spelling anders bekeken

Vooraf

Tijdens deze workshop worden nieuwe werkvormen om de spellingslessen mee af te wisselen aangeboden. Ze worden niet alleen theoretisch overlopen, maar er wordt ook tijd gemaakt om er enkele uit te testen. Ook de nieuwe media worden niet geschuwd.

Met behulp van onze smartphones en tablets heeft de wereld van de Augmented Reality na deze workshop geen geheimen meer. Wat aan bod komt, is steeds rond een bepaald thema uitgewerkt en is eigenlijk hapklaar materiaal om in de eigen lessen te gebrui- ken.

Voor het praktijkgedeelte is het nodig dat de deelnemers een tablet en een laptop mee- brengen.

1. Inleiding

Nieuwe media zoals een gsm, een computer of het internet zijn niet meer weg te den- ken uit de leefwereld van jongeren. Meer dan negen op de tien leerlingen heeft een computer thuis en een gsm op zak. Ook binnen de schoolmuren trekt deze evolutie zich door. Een meerderheid van de scholieren gebruikt zijn of haar gsm op de speel- plaats of in de klas. Ook leerkrachten gaan aan de slag met nieuwe media: ze door- spekken hun les met Youtube filmpjes, geven opdrachten op de computer of beant- woorden vragen via e-mail. Scholen beseffen stilaan dat nieuwe technologie ook in de klas een realiteit is geworden en gaan op zoek naar manieren om deze te integreren in de lessen.

Tijdens deze workshop worden nieuwe media zoals Augmented Reality ingezet om beter in te spelen op het principe van Flipping the classroom.

30steHSN-Conferentie

254

Conferentie 30_Opmaak 1 28/10/16 16:47 Pagina 254

(2)

2. Flipping the classroom

Flipping the classroom (ook wel ‘de omgedraaide klas’ genoemd), is een vorm van les- geven. Bij deze vorm van lesgeven wordt vooral gebruikgemaakt van instructie- en uit- legvideo’s. Het is de bedoeling dat de leerlingen thuis de leerstof zelfstandig verwerken aan de hand van deze video’s. Hierdoor kan er tijdens de les meer aandacht besteed worden aan het beantwoorden van vragen en het maken van oefeningen op maat.

Op deze manier probeert men de leerlingen actiever de leerstof te laten verwerken.

Hierdoor kan elke leerling meer op zijn eigen niveau werken. Zwakkere leerlingen kunnen de filmpjes opnieuw bekijken en extra oefeningen maken, terwijl sterkere leer- lingen extra veel oefeningen of meer uitdagende oefeningen kunnen maken. Zo kan men dus goed differentiëren binnen de les.

Wanneer we een traditionele klas vergelijken met een flipped klas zien we duidelijk waar ‘de flip’ gebeurt. In de fase waar de leerlingen de leerstof verkennen, zien we dui- delijk een aanpassing. In de traditionele klas gebeurt dit tijdens de contacturen; in de flipped klas gebeurt dit thuis.

Flipping the classroom gaat niet over het maken van filmpjes, maar vooral over het creë- ren van tijd in de klas. Door deze tijdwinst kan je dus meer differentiëren in je klas.

Flipping the classroom werkt volgens het T-PACK model. Bij dit model is de samen- hang tussen 3 grote domeinen belangrijk:

1. De leraar moet beschikken over voldoende inhoudelijke kennis van het vak. Hij probeert deze kennis aan de hand van kernbegrippen te integreren in een filmpje van maximaal 10 minuten.

2. De leraar moet ook genoeg technische kennis hebben: hij moet de leerlingen de leerstof kunnen aanbieden aan de hand van online materiaal.

3. De leraar moet daarnaast de beste methoden kennen om de leerstof over te bren- gen.

De leraar moet alle 3 de kennisgebieden beheersen om flipping the classroom goed te kunnen integreren in het onderwijs.

3. Augmented reality

3.1 Definitie

Misty, Maes & Chang (2009) hebben geprobeerd om Augmented Reality te definiëren.

Volgens hen is Augmented Reality de zone tussen onze tastbare, reële wereld en een vir-

8. Onderwijsinnovatie

255

8

Conferentie 30_Opmaak 1 28/10/16 16:47 Pagina 255

(3)

tuele wereld. De reële wereld staat los van digitale objecten, terwijl een virtuele wereld uitsluitend bestaat uit digitale elementen die zijn gecreëerd door computers.

Augmented Reality zweeft tussen deze 2 werelden in. De technologie probeert digitale objecten/elementen te implementeren in onze tastbare wereld.

Aan de hand van zogenaamde ‘triggers’ kunnen deze virtuele objecten opgeroepen wor- den en kunnen ze in interactie treden met onze wereld.

3.2 E-Frustraties en e-Voordelen

De zogenaamde ‘e-Frustraties’ zullen veel leerkrachten tegenhouden om aan de slag te gaan met deze technologie. Een actieve internetverbinding, meerdere toestellen en een actuele kennis over ICT zijn een must vooraleer je nog maar aan de slag kunt gaan met Augmented Reality. Uit recent onderzoek (Kyanka 2013) blijkt dat de ‘e-Frustraties’

niet opwegen tegen de ‘e-Voordelen’. Zeer gemotiveerde leerlingen, een zeer toeganke- lijke en visuele les en het gebruik van toestellen waar leerlingen mee vertrouwd zijn, zijn slechts een peulschil van de vele voordelen. Deze vernieuwende aanpak zal uitein- delijk de uitgeverijen van leerwerkboeken aanzetten om gebruik te maken van vernieu- wende en interactieve elementen zoals Augmented Reality.

Ten eerste zorgt digitaal leren ervoor dat we afstappen van ‘het blindenschoolleren’.

Door middel van ICT stappen de leerlingen buiten de muren van de klas, waarbij ze contacten maken met anderen (buitenland, overheid, enz.) om van elkaar te leren. Op deze manier krijgen ze nieuwe informatiebronnen aangeboden, waarbij ze afstappen van de traditionele leerboeken.

Ten tweede kunnen de denk- en leerprocessen van leerlingen gemakkelijk weergege- ven worden. Door middel van multimediaal materiaal kan de leerling zijn denkbeeld aan anderen voorstellen. Hierdoor wordt het denkproces van de leerling transparant en kan de leerkracht erop inspelen.

Tot slot kan de flexibiliteit van het onderwijs vergroten: studenten kunnen, onafhan- kelijk van tijd en plaats studeren, contacten leggen of ontbrekende kennis bijschaven en leraren kunnen op talloze manieren differentiëren. Leerlingen die ICT-vaardig zijn, krijgen een losse sturing, waarbij ze zelf hun leertraject bepalen, terwijl leerlingen die minder ICT-vaardig zijn via een elektronische leeromgeving een leerprogramma aan- geboden krijgen.

30steHSN-Conferentie

256

Conferentie 30_Opmaak 1 28/10/16 16:47 Pagina 256

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

developing country that has improved greatly in the last decades under many aspects, also in healthcare provision but the degree of resilience of the system is nonetheless

44 Zij sluiten zo duidelijk aan bij Keegan, die in zijn The Face of Battle uit 1976 al de dynamiek van het moderne slagveld naar voren schoof als verklaring voor de gedreven strijd

De meeste van onze leerlingen zijn vrijwel constant online. Online commu- niceren gaat snel en via steeds weer nieuwe digitale middelen. Leerlingen hebben daar zo te zien geen

That indeed in the DNA substrates used in this study the conforma- tion of the cholesterol lesion might not be altered upon DNA binding is supported by the fluorescence data of the

As the main focus in this work is cross-platform portability, two types of results are included: comparative analysis of CPU vs GPU performance in terms of kernel execution time,

Designing a framework to assess augmented reality potential in manual assembly activities to improve

I challenge these conventional wisdoms in Dutch Caribbean studies by listening more closely to the stories that people on Saba themselves tell about their