• No results found

Nunspeet Wie zijn wij en wat doen wij voor Nunspeet? VERKIEZINGSPROGRAMMA In eenvoudige taal

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Nunspeet Wie zijn wij en wat doen wij voor Nunspeet? VERKIEZINGSPROGRAMMA In eenvoudige taal"

Copied!
20
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Nunspeet

Wie zijn wij en wat doen wij voor Nunspeet?

VERKIEZINGSPROGRAMMA In eenvoudige taal

Gemeenteraadsverkiezingen 14,15 en 16 maart 2022

(2)
(3)

Even voorstellen Even voorstellen Kiezen=stemmen

De gemeente Nunspeet

Samen leven en leren

Zorgen voor mensen

Wonen en werken

Vrije tijd en natuur

Contact

(4)
(5)

Ik ben Jennifer Elskamp

Ik zit in de gemeenteraad voor de politieke partij de ChristenUnie.

Dat doe ik omdat ik graag mensen wil helpen.

Op 14,15 en 16 maart 2022 zijn er verkiezingen voor de gemeenteraad.

In deze folder leg ik op een eenvoudige manier uit wat de gemeenteraad is.

En wat kiezen is.

En hoe stemmen gaat.

En wat de gemeenteraad allemaal doet.

Ik leg ook uit wat de ChristenUnie belangrijk vindt . Bijvoorbeeld voor kinderen.

Voor zieke of arme mensen.

En voor opa’s en oma’s.

Ik kies voor de ChristenUnie.

Want ik vind die partij het beste.

Jij ook? Stem dan ChristenUnie.

Jennifer Elskamp

Lijsttrekker van ChristenUnie in Nunspeet

(6)

Kiezen is stemmen

Je mag kiezen als je achttien jaar of ouder bent.

Kiezen voor een nieuwe gemeenteraad heet stemmen.

Met de post krijg je een oproepkaart.

En een lijst met de namen van partijen waar je op kunt stemmen.

En de mensen die bij die partijen horen.

Op de kaart staat waar je mag stemmen.

Op die kaart staat ook wanneer je mag stemmen.

Die kaart neem je mee als je gaat stemmen.

En vergeet je ID bewijs of paspoort niet.

Meer informatie: www.hoewerktstemmen.nl

Verkiezingsprogramma

Wil je weten op wie je moet stemmen?

Lees dan de verkiezingsprogramma’s.

Elke partij heeft een eigen verkiezingsprogramma.

In het verkiezingsprogramma staat wat de partij belangrijk vindt voor Nunspeet.

De ChristenUnie

De ChristenUnie is een politieke partij.

Het is een christelijke partij.

Op het grote stembiljet zijn wij lijst 3.

(7)

Wil je weten wat de ChristenUnie belangrijk vindt voor Nunspeet?

Lees dan ons verkiezingsprogramma op de volgende bladzijden.

Ik heb geprobeerd het eenvoudig op te schrijven.

Dan kan iedereen het begrijpen.

Nog niet zo lang geleden heb ik gesproken met bewoners van een aantal woonvormen in Nunspeet En met de bezoekers van de Kokon.

Toen was ons Tweede kamerlid Mirjam Bikker in Nunspeet op bezoek.

Zij hebben aan mij verteld wat zij belangrijk vinden voor Nunspeet en voor hen zelf. Daar heb ik goed naar geluisterd.

(8)

De gemeente Nunspeet

De gemeente Nunspeet bestaat uit vier delen.

Nunspeet, Elspeet, Hulshorst en Vierhouten.

De ChristenUnie wil dat het fijn is om daar te wonen.

Gemeenteraad

De gemeenteraad is eigenlijk de baas van Nunspeet.

De gemeenteraadsleden bedenken allemaal goede plannen voor de mensen die in de gemeente Nunspeet wonen.

Ze doen dat samen met de burgemeester en de wethouders.

Mensen mogen meedenken

De ChristenUnie vindt dat het contact tussen gemeente en inwoners goed moet zijn en dat er duidelijke afspraken zijn.

We vinden ook dat inwoners van Nunspeet mogen meedenken bij nieuwe plannen.

Daarvoor hebben we allerlei mooie ideeën opgeschreven in ons verkiezingsprogramma.

Een jeugdburgemeester en een jeugdwethouder vinden we bijvoorbeeld een goed idee.

Die kunnen opkomen voor kinderen en jongeren.

We vinden het ook belangrijk dat alle plannen die de gemeente Nunspeet maakt in eenvoudige taal zijn geschreven.

(9)

Samen leven

In Nunspeet wonen veel mensen. Wel 27 duizend!

Alle mensen zijn anders. Ze zien er anders uit.

Ze denken anders. Ze geloven anders.

De ChristenUnie wil dat al die mensen samen fijn met elkaar kunnen wonen en leven.

En dat ze elkaar niet uitlachen omdat ze anders zijn.

Of omdat ze er anders uitzien.

Of omdat ze een ander geloof hebben.

Maar dat mensen vriendelijk zijn voor elkaar.

Zorgen voor het gezin

De ChristenUnie vindt kinderen belangrijk.

En dat zij het thuis fijn hebben.

En dat vaders en moeders niet alleen maar moeten werken.

Maar dat ze ook thuis kunnen blijven als ze dat willen.

Zodat ze goed voor hun kinderen kunnen zorgen.

Soms komt het voor dat ouders gaan scheiden.

Dat is niet fijn voor de kinderen.

Wij willen dat er cursussen zijn voor ouders.

En op tijd hulp als er problemen zijn.

Scholen

Kinderen gaan naar school.

Je leert er rekenen en lezen en nog veel meer.

De ChristenUnie vindt dat er goede scholen moeten zijn in Nunspeet.

En dat ouders zelf mogen kiezen naar welke school hun kinderen gaan.

(10)

Zorgen voor opa’s en oma’s

Er zijn in Nunspeet heel veel opa’s en oma’s.

De ChristenUnie vindt dat we in Nunspeet heel goed voor hen moeten zorgen.

Zij moeten een fijn leven kunnen hebben. En een goed huis.

Ook als ze ouder worden.

Daar wil de ChristenUnie samen met hen goede plannen voor bedenken.

We vinden het een mooi idee wanneer ouderen bij elkaar kunnen wonen zoals bij de Veluwse Heuvels.

Ouderen wonen dan fijn boven.

En beneden is een grote zaal waar ze gezellige dingen kunnen doen en bijvoorbeeld kunnen koken.

Zorgen voor mensen met dementie

De ChristenUnie wil dat er goed gezorgd wordt voor mensen met dementie.

Vorig jaar is daar in Nunspeet een mooi plan voor gemaakt.

We vinden het ook heel belangrijk dat hun familieleden tijd krijgen om uit te rusten.

(11)

Zorgen voor mensen met een beperking.

In Nunspeet wonen ook mensen met een beperking.

De ChristenUnie vindt dat we in Nunspeet heel goed voor hen moeten zorgen. Zij horen erbij.

En mogen niet buitengesloten worden.

Zij mogen ook hun eigen keuzes maken.

En als ze ergens hulp bij nodig hebben dan moeten we hen daarbij helpen.

De ChristenUnie wil dat we daar goede afspraken over maken in Nunspeet.

En dat mensen met een beperking daar zelf over mee mogen praten.

Het afgelopen jaar hebben we daar in Nunspeet mooie plannen voor gemaakt.

Misschien heb je daar wel aan meegewerkt.

Vluchtelingen

Soms moeten mensen vluchten uit hun eigen land.

Dat doen ze omdat ze in hun eigen land niet veilig zijn.

De ChristenUnie vindt dat ze dan in Nederland mogen komen wonen.

Ook in Nunspeet.

Zorgen voor arme mensen.

Ook in Nunspeet zijn arme mensen.

De ChristenUnie wil dat arme mensen niet meer arm zijn.

Daarom moeten ze geholpen worden.

Zodat ze elke dag hun eigen eten kunnen kopen.

(12)

Regelingen om mensen te helpen die te weinig verdienen Als je in Nunspeet woont en te weinig verdient,

kun je financieel geholpen worden.

Bijvoorbeeld bij een ziektekostenverzekering.

Of een bijdrage voor sport en cultuur.

Misschien vind je het moeilijk om daarvoor formulieren in te vullen.

Daar kun je hulp bij krijgen. Je kunt dat navragen op het gemeentehuis.

Of iedere donderdag tussen 10.00 uur en 12.00 uur bij het financieel trefpunt in de bibliotheek in Veluvine.

Nog meer hulp

Misschien heb je andere vragen.

Bijvoorbeeld over wonen, leren, werken, relaties, sport of geld.

Dan kun je ook gratis hulp krijgen.

Je kunt het vragen op het gemeentehuis.

(13)

Wonen.

Goed wonen is voor iedereen belangrijk.

De ChristenUnie vindt dat er genoeg huizen moeten zijn voor iedereen.

Ook voor jonge mensen.

En huizen met aanpassingen.

Dat is belangrijk voor oude mensen en voor mensen die in een rolstoel zitten.

Op dit moment kunnen veel mensen maar heel moeilijk een huis krijgen.

Er is niet voor iedereen een woning. Dat is niet fijn.

Wij hebben daarover een paar ideeën opgeschreven in ons verkiezingsprogramma.

Werk

Werken is belangrijk voor alle mensen.

Je verdient dan geld om alles te betalen.

En je krijgt het gevoel dat je er bij hoort.

Er zijn mensen die geen werk hebben. Dat is jammer.

Die moeten zoeken naar nieuw werk.

De ChristenUnie wil dat de gemeente hen helpt om werk te vinden.

(14)

En als je niet kunt werken?

Dan moet er iets anders zijn zodat je toch een fijne dag hebt.

Daarom wil de ChristenUnie mensen helpen die een speciale werkplek nodig hebben. Atelier Kokon of Uniek zijn zulke werkplekken.

Want iedereen moet kunnen meedoen.

Werk en rust

Werken is fijn. Werken is goed.

Je verdient dan geld om alles te betalen.

Maar werk is niet het belangrijkste. Mensen moeten ook uitrusten.

Zodat ze tijd hebben om voor elkaar te zorgen.

Of om andere leuke dingen te doen.

Dat vindt de ChristenUnie belangrijk.

Je eigen buurt

Mensen moeten zich veilig voelen op straat.

Daar wil de ChristenUnie voor zorgen.

Het is fijn als je je veilig voelt in je buurt.

Daarom wil de ChristenUnie in elke buurt een politieagent.

Dan ken je de politie. En hij kent jou. En je buurt.

Zo kan hij beter helpen.

(15)

Vrije tijd.

De mensen moeten in hun vrije tijd leuke en ontspannen dingen kunnen doen.

Ze moeten de mogelijkheid hebben om te sporten.

Bewegen is heel gezond.

Voor jonge, minder jonge, en oude mensen.

Daarom wil de ChristenUnie dat er goede sportruimten zijn.

En goede sportvelden voor bijvoorbeeld voetbal en g- hockey.

We krijgen ook een heel mooi nieuw zwembad en een

nieuwe sporthal. Je kunt natuurlijk ook wandelen in de natuur.

De omgeving van Nunspeet is prachtig.

Veilig lopen en fietsen.

Als het buiten donker is zie je niet altijd goed waar je loopt of waar je fietst.

Dat kan gevaarlijk zijn.

Daarom moet er goede verlichting langs de weg staan.

(16)

Speeltuintjes

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat er voldoende speeltuintjes zijn voor kinderen.

Ook voor kinderen die moeilijk kunnen lopen of in een rolstoel zitten

(17)

De aarde

De ChristenUnie vindt dat we goed voor de aarde moeten zorgen.

En er zuinig op zijn.

Dat doen we door geen rommel op straat te gooien.

Maar het in de prullenbak te doen.

En door zuinig te zijn met energie.

Of door energie te halen uit de zon en de wind.

Dat noemen we schone energie.

Dat doen we ook door in schone auto’s te rijden.

Of met de bus of de trein te reizen. Dan blijft de lucht schoon.

Maar mensen kunnen zelf ook veel doen om energie te besparen. Jij ook.

Natuur

Nunspeet is een heel mooi dorp.

Met veel bos, de zandverstuiving en het Veluwemeer.

Als iedereen meehelpt met het opruimen van de rommel op straat of in de bossen, dan worden we misschien ook wel de schoonste gemeente van Nederland.

(18)

Ga je op 14,15 of 16 maart

ook op de ChristenUnie stemmen?

Als je vragen hebt, mag je altijd contact met me opnemen:

fractie@nunspeet.christenunie.nl Ons team staat voor je klaar!

Dit is het team van de ChristenUnie voor de verkiezingen.

Van Links naar rechts: Paul Heijkoop, Gerben Pluim, Arie Harteveld, Alice van de Steeg, Jennifer Elskamp, Kees Smit, Paulien van Triest, Jeroen Marcus, Gert van den Berg.

(19)
(20)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Indien de gekozen notaris ongebruikelijke kosten aan de verkoper doorberekent (administratiekosten, dossierkosten, enz.), of meer dan € 150,- (incl. btw en kadasterkosten) berekent

+ Heerde wordt een dementievriendelijke gemeente door relevante medewerkers een gerichte training Samen Dementievriendelijk aan te bieden, dementie in de samenleving

Door vrijblijvend en gratis vriend van de SHOW te worden zijn wij sterker in ons inbreng bij Omnia Wonen. Ben jij nog geen vriend van

Omnia Wonen voelt zich verantwoordelijk om in de gemeenten in haar kerngebied, samen met de andere corporaties die daar actief zijn, zorg te dragen voor voldoende sociale

Door de aanwezigheid van bebouwing in het centrale deel van het plangebied en ontbodding in het centrale en westelijke deel, is de kans aanwezig dat de bodem hier verstoord zal

In de volgende paragrafen wordt beschreven welke activiteiten specifiek voor de gemeente Elburg zijn en nog niet elders in deze jaargids vermeld. Voor meer informatie kunt u

We zullen als organisatie vooral onze ondersteunende rol op het gebied van promotie inzetten om activiteiten in het kader van 50 jaar Nunspeet onder de aandacht te brengen

De bewegwijzering naar het centrum van Nunspeet draagt ook bij de spreiding maar zorgt ook voor het behoud van voorzieningen in het centrum (winkels, horeca etc.) Tevens wordt