• No results found

Wij verzoeken u tijdens het concert geen beeld- en geluidsopnamen te maken. U wordt vriendelijk verzocht uw mobiele telefoon uit te schakelen.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Wij verzoeken u tijdens het concert geen beeld- en geluidsopnamen te maken. U wordt vriendelijk verzocht uw mobiele telefoon uit te schakelen."

Copied!
27
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)
(2)

Geachte luisteraar,

Van harte welkom bij het jaarlijkse adventsconcert van Ars Musica, dit jaar in Amersfoort!

Toen we aan het einde van 2019 de programmering van dit concert bespraken, was onze voorstelling totaal anders. We zagen een avond vol Engelse kerstmuziek voor ons,

aangekleed in een “Charles Dickens-stijl”. Het concert zou dan ook A Christmas Carol heten.

Het doorgaan van dit concert was tot drie weken geleden nog onzeker, passend bij deze tijd. Maar wat vinden we het geweldig dat u er bent vanavond! En we zijn dolblij dat we in deze tijd muziek kunnen en mogen maken voor u en voor elkaar. Een decembermaand zonder muziek is nauwelijks denkbaar. We kunnen ons laven aan muziek en dit trekt ons op, juist nu er een sluier over de maatschappij ligt. Als we erin slagen om vanavond iets bij te dragen aan ons algehele welzijn, is ons belangrijkste doel geslaagd. In navolging van het geboren Licht brengen wij ook graag licht met onze muziek.

We wensen u veel vreugde en genieten toe!

Wij verzoeken u tijdens het concert geen beeld- en geluidsopnamen te maken.

U wordt vriendelijk verzocht uw mobiele telefoon uit te schakelen.

Namens bestuur en directie Ars Musica,

Patrick van der Linden,

Dirigent Ars Musica Concertkoor & Orkest

(3)

Programma

1. Thomas Olivers (1725-1799) / Christopher Robinson (1936) – Lo! He comes with clouds descending

Toelichting op het programma

2. Herbert Howells (1892-1983) – Magnificat in g klein (uit: Collegium Regale) 3. Lennart Moree (1988) – Drie Kerstvolksliederen voor orkest

- Il est né

- Er is een kindeke geboren op aard’

- El desembre congolat

4. Edward Elgar (1857-1934) – Christmas Greeting 5. Edward Elgar (1857-1934) – Serenade voor strijkers

- Allegro piacevole - Larghetto - Allegretto

6. William Kirkpatrick (1838-1921) / Patrick van der Linden (1976) – Away in a manger

7. Edward Elgar (1857-1934) – The Snow, opus 26/1 8. James Whitbourn (1963) – The Magi’s Dream

9. John Rutter (1946) – What sweeter music can we bring

(4)

Gerben Budding – orgel

Gerben Budding (1987) is internationaal actief als concertorganist en kerkmusicus. Hij is hooforganist van de Goudse Sint-Janskerk en bespeelt daar het prachtige Moreau- orgel uit 1736. In Gouda is hij tevens door de gemeente aangesteld als stadsorganist. Als vesperorganist is hij daarnaast verbonden aan de Utrechtse Domkerk met het beroemde Bätz- orgel uit 1831.

Zijn brede repertoire omvat alle stijlperioden. Dit resulteert in een doordachte en verrassende programmering tijdens concerten. Gerben is een enthousiaste promotor van Nederlandse orgelmuziek. Niet alleen geeft hij veel aandacht aan moderne Nederlandse orgelmuziek, maar ook haalt hij hierbij vergeten Hollands Meesters onder het stof vandaan. In dit kader had hij een wereldprimeur met de eerste integrale cd-opname (9 cd’s) van de orgelwerken van Samuel de Lange jr., een opname die lovend werd ontvangen.

Zijn opleiding ontving hij aan het Utrechtse conservatorium. Daar behaalde hij een Bachelor- en Mastergraad Orgel met als hoofdvak Improvisatie (beide summa cum laude), een eerstegraads bevoegdheid als Kerkmusicus en een Bachelor- en Mastergraad Koordirectie (met onderscheiding).

Hij won de eerste prijs op het internationale orgelconcours ‘Agati-Tronci’ in Pistoia (Italië), de tweede prijs op het Internationaal Schnitgerconcours in Alkmaar, de Litaize-prijs op het Internationaal César Franck Concours in Haarlem en de publieksprijs op het improvisatieconcours in Dudelange (Luxemburg).

Patrick van der Linden – dirigent

Patrick van der Linden studeerde koordirectie, orkestdirectie en theorie der muziek en behaalde deze diploma’s met

onderscheiding. Patrick van der Linden is oprichter en artistiek leider van stichting Ars Musica. Hij is chef-dirigent van het Ars Musica Orkest, Concertkoor en Kamerkoor. Kamerkoor Ars Musica maakte als professioneel ensemble onder zijn leiding naam met spannende programmeringen en het

samenwerkingsconcept Master en Pupil waarin talentvolle amateurzangers gecoacht worden door professionals.

Sinds november 2013 presenteert Kamerkoor Ars Musica onder leiding van Van der Linden het prestigieuze meerjarenproject ‘BACH AAN HET WOORD’. Het Ars Musica Orkest is een van de jongste professionele ensembles in het land. Onder leiding van Patrick van der Linden verzorgde het orkest in 2015 de wereldpremière van de Intrada Ikazia van Arie J. Keijzer. In mei 2014 was Patrick van der Linden artistiek leider van de Bachdagen Oudewater. Tijdens het slotconcert van dit festival was het Concertkoor Ars Musica één van de gasten. In maart 2016 was de live-uitvoering door het Ars Musica Concertkoor en Orkest van Bachs Matthäus Passion te zien en horen in een spannende en dynamische tv-registratie van de Evangelische Omroep (EO) op NPO 2. In december 2016 werd op NPO 2 de integrale live-uitvoering van de Messiah door het Ars Musica Kamerkoor en Orkest uitgezonden.

Naast zijn werk binnen Stichting Ars Musica dirigeert hij een tweetal op hoog niveau presterende kamerkoren: Vocaal Ensemble Canticum Amicorum en het Zeeuws Vocaal Ensemble. Ook is hij dirigent van Merwe’s Oratorium Vereniging en Toonkunstkoor Wageningen. Onder zijn leiding hebben deze ensembles een enorme groei doorgemaakt, waardoor met een fraaie kwaliteit het grote klassieke koorrepertoire, maar ook veeleisend hedendaags(er) koorwerken van componisten als Britten, Poulenc, Martin, Pärt, Vasks, Jurriaan Andriessen worden uitgevoerd.

De concertprogramma’s van Patrick van der Linden kenmerken zich door een grote samenhang, verrassende verbanden en een breed spectrum aan muziekstijlen. Naast zijn voorliefde voor Bach,

(5)

Beethoven en Brahms geldt hij als kenner van de negentiende-eeuwse uitvoeringspraktijk en geeft daarnaast regelmatig aandacht aan hedendaags repertoire. Premières voerde hij uit van o.a. Daan Manneke, Geerten Liefting, de Poolse componist Grzegorz Miskiewicz en de Filipijnse componist Alejandro Consolacion. Hoogwaardige uitvoeringen van onder andere Bach’s Hohe Messe en Le Roi David van Arthur Honegger werden unaniem geprezen bij pers en publiek.

Patrick van der Linden is docent op het Rotterdams Conservatorium en is een graag geziene coach bij directiecursussen. Patrick geeft regelmatig concertinleidingen of verzorgt dynamische educatieve lezingen over composities of andere muzikale onderwerpen.

www.patrickvanderlinden.com

Ars Musica – Concertkoor

Het Ars Musica Concertkoor is opgericht in 2007 en bestaat uit ambitieuze amateurzangers die graag nieuwe muzikale uitdagingen aangaan. Om dat te realiseren zorgt het Ars Musica Concertkoor voor een omgeving waarin op hoog niveau muziek wordt gemaakt. Kwaliteit, intensiteit en enthousiasme staan daarbij centraal. De artistieke leiding ligt in handen van oprichter Patrick van der Linden.

Het Concertkoor brengt met gevarieerde programma’s hoogtepunten uit de koorliteratuur ten gehore.

Dit wordt afgewisseld met projecten waarin composities te horen zijn die maar zelden worden uitgevoerd of zelfs een première zijn. Het koor heeft een vaste kern van zangers en wordt per project samengesteld, afhankelijk van de programmering.

Het Concertkoor werkt regelmatig samen met professionele musici en orkesten, zoals het Ars Musica Orkest. Het koor wordt voortdurend gecoacht door zangpedagogen die hun vocale sporen

ruimschoots hebben verdiend.

In maart 2016 was het Concertkoor te zien en horen op televisie met de integrale uitvoering van Bachs Matthäus Passion in de Pieterskerk te Leiden. In 2017 vierde het Concertkoor op feestelijke wijze zijn tienjarig bestaan met imposante uitvoeringen van Mendelssohns Tweede Symfonie (Lobgesang) in de Grote Kerk Harderwijk en De Doelen Rotterdam.

Koorleden Ars Musica Concertkoor

Sopranen Willeke van Braak, Martina Casteleijn, Lydia van den Ende, Nanette Mans, Rosemary Nieuwenhuize, Wyanda Buth, Marieke Rottier

Alten Linda Korevaar, Lucie Louter, José Marchal, Marrit Slooijer, Thea Stekelenburg, Corinne Vuijk

Tenoren Johan van Buuren, Arjan Duijzer, Albert-Jan van Ginkel, Marco van de Hil, Bart-Jan Top Bassen Kees van Bochove, Matthijs Hoogendijk, Henk van Lingen, Henk Vogel,

Pieter van Breugel

Ars Musica – Orkest

Het Ars Musica Orkest (AMO) is een jong, enthousiast en flexibel orkest en treedt op in heel Nederland. Het orkest wordt geleid door chef-dirigent Patrick van der Linden. Tijdens uitvoeringen weet het orkest het publiek te betrekken bij de muzikale beleving.

Artistieke Visie

Onder de vlag van Ars Musica programmeert het orkest programma’s die verbindingen maken tussen oude genieën als Bach en Beethoven en nieuwe tijdperken. Deze samenhang kenmerkt de

programmering die Ars Musica voorstaat.

Een tweede belangrijk speerpunt op artistiek vlak is educatie aan kinderen en volwassenen. Voor het orkest worden dan ook voorstellingen geschreven ten behoeve van muziekonderwijs aan basisscholen en middelbare scholen.

(6)

Persoonlijk en intiem

Het Ars Musica Orkest onderscheidt zich door een actieve en energieke manier van musiceren en een open, toegewijde manier van werken. Het orkest creëert tijdens de concerten een intieme sfeer, waardoor het publiek zich persoonlijk betrokken voelt bij het orkest.

Koorbegeleidingen

Vanaf de oprichting in 2014 heeft het orkest zich tevens toegelegd op het begeleiden van koren en solisten. Het ensemble werkte mee aan prachtige concerten op hoog niveau. De bezetting varieert van enkele musici tot een groot symfonieorkest.

Bereik

Het AMO geeft concerten door geheel Nederland. In 2015 werkte het orkest mee aan de baanbrekende productie van het Requiem van Hans Lachmann in Limburg, opgenomen en uitgezonden door Radio 4.

In hetzelfde jaar speelde het AMO in de openlucht tijdens het gloednieuwe Festival Natuurlijk Klassiek op het Landgoed Schovenhorst in Putten. In 2016 werkte het orkest mee aan televisie-uitzendingen van Bachs Matthäus Passion en Händels Messiah die door de EO op NPO2 werden uitgezonden. In september 2017 is de debuut-cd van het orkest verschenen met daarop onder meer de

Hebridenouverture van Mendelssohn en de Zevende Symfonie (‘Die Unvollendete’) van Schubert.

www.stichtingarsmusica.nl Orkestleden Ars Musica Orkest

Viool I Judith Noordzij, Tiara Kobald, Jens Groenewold Viool II Jeanine Melis, Chloë Elsenaar, Irene Bossier Altviool Marnix Verberne, Nelleke van der Sluijs Cello Cor Coppoolse, Sander van Berkel Contrabas Jurjen de Roest

Piano Lennart Moree Orgel Gerben Budding

(7)

(8)

Teksten en toelichtingen

1. Lo! He comes with clouds descending – Thomas Olivers (1725-1799) / Christopher Robinson (1936)

Lo! He comes with clouds descending, Once for favoured sinners slain;

Thousand thousand saints attending, Swell the triumph of His train:

Hallelujah! Hallelujah! Hallelujah!

God appears on earth to reign.

Every eye shall now behold Him Robed in dreadful majesty;

Those who set at naught and sold Him, Pierced and nailed Him to the tree, Deeply wailing, deeply wailing, deeply wailing,

Shall the true Messiah see.

Yea, Amen! let all adore Thee, High on Thine eternal throne;

Saviour, take the power and glory, Claim the kingdom for Thine own;

O come quickly! O come quickly! O come quickly!

Everlasting God, come down!

Tekst: Charles Wesley (1707-1788)

Hij komt vanuit de hemel naar beneden Eens gedood voor geliefde zondaars Duizend maal duizend heiligen zijn aanwezig

Om de triomf van zijn komst te bezingen:

Halleluja! Halleluja! Halleluja!

God verschijnt op aarde om te regeren.

Elk oog zal Hem nu aanschouwen Gekleed in serene majesteit;

Hen die toekeken en Hem overleverden, Doorboord en genageld aan het kruis, Intens wenend, intens wenend, intens wenend,

Zullen de ware Messias zien.

Ja, amen! Laat iedereen U aanbidden, Hoog op Uw eeuwige troon;

Redder, neem de kracht en glorie, Neem het koninkrijk voor Uzelf;

O kom snel! O kom snel! O kom snel!

Eeuwige God, daal af!

Toelichting

In de Anglicaanse traditie staat dit lied als adventslied opgenomen in de hymnary’s. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het verlangen naar de komst van Jezus op aarde, maar dan als koning in plaats van baby. De majestueuze bovenstem heeft Christopher Robinson gecomponeerd toen hij artistiek leider was van het beroemde St. John’s College Choir, tussen 1992 en 2003.

2. Magnificat in g klein (Collegium Regale) – Herbert Howells (1892-1983) My soul doth magnify the Lord.

And my spirit hath rejoiced in God my Saviour.

For he hath regarded the lowliness of his handmaiden.

Groot maakt mijn ziel de Heer,

en mijn geest heeft zich verheugd om God mijn Redder.

Want Hij aanschouwde de nederigheid van zijn dienares:

(9)

For behold, from henceforth all generations shall call me blessed.

For he that is mighty hath magnified me:

and holy is his Name.

And his mercy is on them that fear him throughout all generations.

He hath shewed strength with his arm:

he hath scattered the proud in the imagination of their hearts.

He hath put down the mighty from their seat: and hath exalted the humble and meek.

He hath filled the hungry with good things:

and the rich he hath sent empty away.

He remembering his mercy hath holpen his servant Israel:

as he promised to our forefathers, Abraham and his seed for ever.

Glory be to the Father, and to the Son and to the Holy Ghost; As it was in the beginning, is now, and ever shall be: world without end. Amen.

ja zie, van nu af aan spreken alle geslachten mij zalig.

Want grote dingen heeft Hij mij gedaan die machtig is, en heilig is Zijn naam.

En Zijn barmhartigheid is van nageslacht tot nageslacht,

voor hen die Hem vrezen.

Hij heeft kracht getoond in Zijn arm, en hoogmoedigen in de gedachte van hun hart verstrooid.

Hij stootte machtigen van hun zetel, en nederigen heeft Hij verheven.

Hongerigen heeft Hij met gaven vervuld, en rijken heeft Hij leeg weggezonden.

Hij is Israel zijn dienaar te hulp geschoten, zijn barmhartigheid gedenkend,

Zoals Hij gesproken heeft tot onze vaderen,

Abraham en zijn zaad in eeuwigheid.

Glorie aan de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Zoals het was in de beginne, zo is het nu en zal het altijd zijn, een wereld zonder einde. Amen.

Lukas 1:46-55 Toelichting

Howells was een kerkmusicus in hart en nieren. Hij heeft een grote bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de Engelse kerkmuziek. Howells was werkzaam in de kathedralen van Gloucester, Westminster, Salisbury en was organist aan het St. John’s College te Cambridge. Hij componeerde in opdracht van verschillende kathedralen zo’n twintig zettingen van het Magnificat en Nunc Dimittis, die immers een vast onderdeel vormen van de Evensong. De Evensong is in feite een samenvoeging van een tweetal dagelijkse gebeden: de Vespers (met het Magnificat, de lofzang van Maria) en de Completen (met het Nunc Dimittis, de lofzang van Simeon). Naast deze liturgische gebruiken passen beide teksten uitstekend in de kersttijd als de tekst van het Magnifcat in Lukas 1 staat, terwijl de tekst van het Nunc Dimittis is opgenomen in Lukas 2.

Het Collegium Regale is gecomponeerd voor het Kings’s College Choir in 1946-1948. Het is een verzameling liturgische gezangen, waar ook dit Magnificat en Nunc Dimittis is opgenomen.

3. Drie Kerstvolksliederen voor orkest – Lennart Moree (1988) - Il est né

- Er is een kindeke geboren op aard’

- El desembre congolat

(10)

Toelichting

Vrijwel ieder Europees land heeft haar eigen volkskerstzang. En natuurlijk is er in de loop der eeuwen een schat aan kerstliederen opgebouwd. Van de Nederlandse pianist en componist Lennart Moree klinken Kerstvolksliederen voor orkest, met melodieën uit respectievelijk Frankrijk, Nederland en Spanje.

4. Christmas Greeting – Edward Elgar (1857-1934) Bowered on sloping hillsides rise

In sunny glow, the purpling vine;

Beneath the greyer English skies, In fair array, the red-gold apples shine.

To those in snow, To those in sun, Love is but one;

Hearts beat and glow, By oak and palm.

Friends, in storm or calm.

On and on old Tiber speeds,

Dark with the weight of ancient crime;

Far north, thr' green and quiet meads, Flows on the Wye in mist and silv'ring rime.

To those in snow, To those in sun, Love is but one;

Hearts beat and glow, By oak and palm.

Friends, in storm or calm.

The pifferari wander far,

They seek the shrines, and hymn the peace Which herald angels, 'neath the star, Foretold to shepherds, bidding strife to cease.

Our England sleeps in shroud of snow,

Bogend op glooiende hellingen groeit In zonnige gloed, de paarse wijnstok;

Onder de grijzere Engelse lucht,

In een rechte rij schitteren de roodgouden appels.

Voor hen in de sneeuw, Voor hen in de zon,

Liefde is er maar één;

Harten kloppen en gloeien Door eik en palm.

Vrienden, in storm of rust.

Op de oude Tiber snelt,

(de Tiber is een rivier bij Rome) De duisternis met het gewicht van een oude misdaad;

Verder in het noorden stroomt door de groene en rustige weiden,

De Wye in de mist en zilverachtig rijp.

(de Wye is een rivier in het Verenigd Koninkrijk) Voor hen in de sneeuw,

Voor hen in de zon, Liefde is er maar één;

Harten kloppen en gloeien Door eik en palm.

Vrienden, in storm of rust.

De herdersjongens dwalen ver,

Ze zoeken de heiligdommen en zingen de vrede

Die de engelen aankondigen, onder de ster,

Voorspeld aan herders, biddend om vrede.

Ons Engeland slaapt in een lijkwade van sneeuw,

(11)

Bells, sadly sweet, knell life's swift flight, And tears, unbid, are wont to flow, As "Noel! Noel!" sounds across the night.

To those in snow, To those in sun, Love is but one!

Hearts beat and glow, By oak and palm.

Friends, in storm or calm.

Tekst: Alice Elgar (1848-1920)

De klokken, verdrietig lief, luiden de snelle vlucht van het leven,

En tranen, onbedoeld, zullen gewoon stromen,

Zoals "Noel! Noel!" de hele nacht door klinkt.

Voor hen in de sneeuw, Voor hen in de zon,

Liefde is er maar één;

Harten kloppen en gloeien Door eik en palm.

Vrienden, in storm of rust.

Toelichting

Christmas Greeting kent een niet eenvoudig te doorgronden tekst. Alice Elgar, de vrouw van de componist, verbindt het platteland van Italië met dat van Engeland. Italië staat voor de zon, voor warmte voor wijnstokken, in Italië stroomt de Tiber en groeit de palm. Engeland staat voor sneeuw in de winter, voor mistige luchten, in Engeland stroomt de Wye en groeit de eik. Haar boodschap is helder: liefde is kostbaar en vrienden zijn er voor het leven.

5. Serenade voor strijkers, opus 20 – Edward Elgar (1857-1934) - Allegro piacevole

- Larghetto - Allegretto Toelichting

Een serenade is een muzikale groet. Elgar componeerde het werk in maart 1892 en in dat jaar werd het tijdens een privéconcert voor het eerst uitgevoerd. Elgar droeg het werk op aan orgelbouwer Edward Whinfield. Het middendeel is een van de meest prachtige voorbeelden van zijn romantische stijl. We horen zijn twijfelende en soms wat zwaarmoedige karakter terug, terwijl de buitenste delen lyrische landschapsschilderijen zijn, vol vreugde.

6. Away in a manger – William Kirkpatrick (1838-1921) / Patrick van der Linden (1976)

Away in a manger, no crib for a bed, The little Lord Jesus laid down His sweet head.

The stars in the bright sky looked down where He lay,

The little Lord Jesus, asleep on the hay.

The cattle are lowing, the Baby awakes,

In een kribbe gelegd, geen wieg als bed, Legt de kleine Heer Jezus zijn zachte hoofd neer.

De sterren aan de hemel keken naar beneden waar hij lag,

De kleine Heer Jezus, slapend op het hooi.

Het vee loeit, de Baby wordt wakker,

(12)

But little Lord Jesus, no crying He makes;

I love Thee, Lord Jesus, look down from the sky

And stay by my bed side till morning is nigh.

Be near me, Lord Jesus, I ask Thee to stay Close by me forever, and love me, I pray;

Bless all the dear children in Thy tender care,

And fit us for Heaven to live with Thee there.

Maar daardoor gaat de kleine Heer Jezus niet huilen;

Ik houd van U, Heer Jezus, kijk vanuit de hemel naar beneden

En blijf bij mijn bed totdat de morgen is aangebroken.

Blijf bij mij, Heer Jezus, Ik vraag U te blijven

Ik bid u me voor altijd dicht bij me te zijn en van me te houden;

Zegen al de lieve kinderen in uw tere zorg, En maak ons bereid voor de hemel om samen met U te leven.

Toelichting

De melodie van dit lied duikt voor eerst op in het Duitsland van de vroege zestiende eeuw. Lange tijd wordt aangenomen dat Luther de componist is en dat hij dit als lied voor zijn kinderen had gecomponeerd, maar dit is door musicologen nooit overtuigend bevestigd. Het is de carol die – samen met Once in royal David city – het meest klinkt in Engelstalige kerstvieringen. De tekst zou een negentiende-eeuwse tekst kunnen zijn, vanuit het geromantiseerd perspectief van Jezus als baby.

7. The snow, opus 26/1 – Edward Elgar (1857-1934) O snow, which sinks so light,

Brown earth is hid from sight O soul, be thou as white as snow, O snow, which falls so slow, Dear earth quite warm below;

O heart, so keep thy glow Beneath the snow.

O snow, in thy soft grave Sad flow'rs the winter brave;

O heart, so sooth and save, as does the snow.

The snow must melt, must go, Fast, fast as water flow.

Not thus, my soul, O sow Thy gifts to fade like snow.

O snow, thou'rt white no more, Thy sparkling too, is o'er;

O soul, be as before, Was bright the snow.

O sneeuw, die valt zo licht Bruine aarde is uit het zicht O ziel, wees zo wit als sneeuw O sneeuw, die valt zo traag Goede grond, warm onder de laag O hart, behoud je gloed

Onder de sneeuw

O sneeuw, in je zachte graf Trieste bloemen trotseren de winter O hart, zo waarlijk en verlost Zoals de sneeuw.

De sneeuw moet smelten, moet weg Snel, snel als stromend water.

Zo niet dus, mijn ziel, o geef

Uw gaven om te vervagen als sneeuw.

O sneeuw, je bent niet wit meer Ook je sprankeling is verdwenen;

O ziel, blijf zo helder Zoals eens de sneeuw.

(13)

Then as the snow all pure, O heart be, but endure;

Through all the years full sure, Not as the snow.

Blijf als de sneeuw zo puur O hart, dat al verduurt Stand houdt door de jaren heen Niet zoals de sneeuw

Toelichting

In 1894 componeert Edward Elgar zijn Two Partsongs, opus 26, voor vrouwenkoor. Het eerste lied, The Snow, droeg Elgar op aan Mrs. Harriet Fitton, een pianist die regelmatig muziek van Elgar programmeerde tijdens locale concerten en muzikale avonden. (Een van haar dochters - Isabel, die altvioolles van Elgar kreeg - werd onsterfelijk als “Ysabel”

in de Enigma Variaties.) Het werk is vooral bekend geworden in de oerversie die vanavond klinkt: voor vrouwenkoor, piano en twee violen. Later bewerkte Elgar het lied voor orkest en zangstemmen, voor mannenkoor en voor twee solisten met piano.

In de begeleiding horen we het vallen, het wervelen en het dooien van de sneeuw.

Alice Elgar vraagt ons zo rein te blijven als verse sneeuw en roept ertoe op dat die reinheid niet verdwijnt zoals de dooi de sneeuw laat verdwijnen.

8. The Magi’s Dream – James Whitbourn (1963) Night has come to Bethlehem,

The fam`ly is asleep, Exhausted by the wonders seen,

The news outrageous, deep.

`That I may come and worship him, that I may come and worship him.`

Ox and ass have closed their eyes, Their ears now hear no sound.

Shepherds have gone back to their flocks, The mouse still noses around.

`That I may come and worship him, that I may come and worship him.`

Kings have left for their distant lands, Fractious camels moan.

At a desert spring they make their farewells.

De nacht is gevallen in Bethlehem, Het gezin slaapt,

Uitgeput door de wonderen die ze gezien hebben,

Het bizarre en machtige nieuws.

Dat ik ook mag komen en Hem aanbidden,

Dat ik ook mag komen en Hem aanbidden.

De ossen en ezels hebben hun ogen dicht, hun oren horen nu geen geluid.

Herders zijn teruggegaan naar hun kudde,

het muisje neust nog wat rond.

Dat ik ook mag komen en Hem aanbidden,

Dat ik ook mag komen en Hem aanbidden.

Koningen zijn op reis gegaan naar hun ver gelegen land, de kribbige kamelen kreunen.

Bij een bron in de woestijn nemen ze afscheid

(14)

`It`s a mighty way to home!`

`That I may come and worship him, that I may come and worship him.`

Later that night their heads are filled with a dream drenched holy ray.

`Do not return to Herod the king, Go back another way.`

`That I may come and worship him, that I may come and worship him.`

And so our Christ is saved from death His mission to complete

To change the world by selfless love.

Satan`s legions, Satan`s legions, Satan`s legions to beat.

Words: Robert Tear (1939-2011)

‘Heerlijk om weer naar huis te gaan!’

Dat ik ook mag komen en Hem aanbidden,

Dat ik ook mag komen en Hem aanbidden.

Later die nacht zijn hun gedachten gevuld met een droom als een heilige lichtstraal.

‘Keer niet terug naar Herodes de koning, Ga via een andere weg terug.’

‘Dat ik ook mag komen en Hem aanbidden,

Dat ik ook mag komen en Hem aanbidden.’

Zo werd onze Christus van de dood gered Om zijn opdracht te voltooien

Om de wereld te veranderen door onbaatzuchtige liefde

Om Satans legioenen te verslaan.

vertaling: Lute-Geert Verdouw Toelichting

De evangelist Mattheüs is wellicht wat minder uitvoerig over de gebeurtenissen rondom de geboorte van Jezus, maar hij heeft aanvullende informatie. Hij beschrijft de reis van drie oosterse magiërs die een heldere en onbekende ster ontdekken. Ze volgen dit buitengewone natuurverschijnsel, dat hen leidt naar de omgeving van Jeruzalem. De magiërs (wellicht waren het natuurwetenschappers) brengen een bezoek aan koning Herodes in Jeruzalem en vinden uiteindelijk het kindje Jezus in Bethlehem. Zij aanbidden hem en overladen hem met geschenken. Dit verhaal heeft Robert Tear vertaald naar The Magi’s Dream, een gedicht dat door James Whitbourn van muziek is voorzien. Whitbourn neemt ons mee op reis; hoe meer het doel in zicht komt, hoe meer de spanning stijgt. We horen dit terug in een oplopend tempo en steeds groter

wordende dynamiek.

9. What sweeter music can we bring – John Rutter (1946) What sweeter music can we bring

Than a carol, for to sing

The birth of this our heavenly King?

Awake the voice! Awake the string!

Dark and dull night, fly hence away,

Welk zoetere muziek kunnen we brengen Dan een hymne, te zingen voor

De geboorte van onze hemelse Koning?

Wek de stem! Wek de snaren!

Donkere en saaie nacht, vlied heen,

(15)

And give the honor to this day, That sees December turned to May.

Why does the chilling winter's morn Smile, like a field beset with corn?

Or smell like a meadow newly-shorn, Thus, on the sudden? Come and see The cause, why things thus fragrant be:

'Tis He is born, whose quickening birth Gives life and luster, public mirth, To heaven, and the under-earth.

We see him come, and know him ours, Who, with his sunshine and his showers, Turns all the patient ground to flowers.

The darling of the world is come, And fit it is, we find a room To welcome him. To welcome him.

The nobler part of all the house here, is the heart.

Which we will give him; and bequeath This holly, and this ivy wreath, To do him honour, who's our King, And Lord of all this revelling.

What sweeter music can we bring, Than a carol for to sing

The birth of this our heavenly King?

Tekst: Robert Herrick (1591-1674)

en geef de eer aan de dag

die december zal veranderen in mei.

Waarom glimlacht de ijskoude winterochtend

als een akker vol koren?

Of geurt een pas gemaaid hooiland, zomaar, opeens? Kom en zie de bron van al deze geuren:

Hij is geboren, wiens bezielende geboorte leven en glans geeft, en vreugde voor allen,

in hemel en op aard’ beneden.

Wij weten dat Hij zich ons lot aantrekt, Hij, die met zonneschijn en regenbuien de afwachtende aarde laat bloeien.

De liefde van de wereld is gekomen en wij behoren een plek te vinden die waardig is om hem te ontvangen.

En de beste plek van alle huizen hier Is het hart.

Dat zullen wij Hem geven; en eveneens Kransen van hulst en klimop,

Hem ter ere, onze Koning,

de Heer voor wie wij ons feest vieren.

Welk zoetere muziek kunnen we brengen, Dan een hymne, te zingen voor

De geboorte van onze hemelse Koning?

Toelichting

De koorwerken van John Rutter kennen wereldwijde populariteit. Dit is niet in de laatste plaats te danken aan zijn eigen koor, The Cambridge Singers, dat vrijwel al zijn koorwerken heeft uitgebracht op cd. In zijn What sweeter music can we bring schrijft hij een lied voor de geboorte van our heavenly King. Hij verbindt Bethlehem uit het jaar nul met onze tijd waarin (kerst)feestgedruis op vele manier gestalte krijgt. De

compositie is door en door Engels met melodieën die soepel meebewegen op de intonatie van de tekst. De grote melodische intervallen ondersteunen de expressie van de tekst en geven ruimte en expressie aan de compositie. Dit maakt het tot een karakteristieke Engelse koorcompositie.

De Bijbelteksten zijn met toestemming geciteerd uit de Naardense Bijbelvertaling.

(16)

Ars Musica – missie en visie

Ars Musica draagt muzikale schatten over van generatie op generatie vanuit liefde, passie en overtuiging.

Muziek is als geen ander in staat om mensen te raken. Het speelt een belangrijke rol in het leven van alledag door de bijzondere kracht die het bezit om mensen bij zichzelf en elkaar te brengen. Op die manier is muziek direct van invloed op de kwaliteit van ons leven. Ars Musica ziet het als haar missie hoogwaardige muziek over te dragen over generaties heen. Zo maken we muziek en zo bepalen we ons beleid. We laten ons leiden door Bijbelse richtlijnen en streven naar de hoogste kwaliteit. Dat is onze plicht richting God, publiek en maatschappij.

Onze missie geven we vorm vanuit drie kernwaarden: liefde, passie en overtuiging.

Liefde uit zich in onze toewijding aan de muziek en in de onderlinge verbondenheid tussen musici.

Ons publiek merkt dat: “Jullie liefde klinkt door in de vertolking van de muziek.”

Uit die liefde komt ook de passie voort die onze musici kenmerkt. Zij zijn bevlogen en musiceren vanuit hun hart. Dat maakt onze uitvoeringen volgens luisteraars puur en intens: “Jullie zingen vanuit het hart, voor de muziek!”

Onze passie zorgt voor overtuiging. We geloven in de kracht van muziek; door onderzoek naar verschillende bronnen doen wij kennis op waarmee we onze muziek met overtuiging kunnen overbrengen. Dat geeft de muziek extra kracht en slaat de brug naar het publiek.

Deze missie geven we op de volgende manier vorm:

1. We leggen muzikale schatten open voor zoveel mogelijk mensen, omdat we met klassieke muziek alle leeftijden willen aanraken.

2. We zijn een kenniscentrum en vraagbaak op het gebied van (kerk)muziek en liturgie.

3. We spannen ons in om talent te ontplooien van beginner tot professional. Zo willen we een podium bieden voor onze musici.

Deze missie slaagt alleen in een voortdurende dialoog met ons publiek. Daarom waarderen we de diverse netwerken in en om Ars Musica, enorm.

Afwezigheid van winstoogmerk

Ars Musica beoogt niet het maken van winst. Eventuele exploitatieoverschotten worden besteed in het kader van de doelstelling. Eveneens is in de statuten bepaald dat bij opheffing van de stichting een batig saldo toekomt aan een algemeen nuttige instelling met een aanverwante doelstelling als Ars Musica. Ars Musica is bij de Belastingdienst geregistreerd als culturele ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling).

Ars Musica – vrienden

Blijf Vriend, word Vriend of geef een lidmaatschap cadeau!

U zorgt dan, samen met de andere Vrienden, voor het realiseren van bijzondere concerten en projecten. Als Vriend wordt u een onmisbaar deel van Ars Musica, want dankzij u kan de stichting verder groeien. Bovendien maakt u educatieve projecten op middelbare scholen en basisscholen mede mogelijk, projecten die veel betekenen voor de ontwikkeling van de jeugd. Ook stellen we u

regelmatig in de gelegenheid om achter de schermen bij de koren of het orkest te kijken en onze musici en dirigenten te ontmoeten. Wij houden u op de hoogte via onze Nieuwsbrief van alle

(17)

bijzondere concerten, educatieve projecten en speciale vriendenacties.

Wilt u Stichting Ars Musica steunen? Word vriend van ons! Hiermee maakt u onze activiteiten mogelijk. Uw steun is juist nu heel erg nodig, nu de overheidssubsidies voor cultuur

verdwijnen. Voor meer informatie: bezoek onze website www.stichtingarsmusica.nl

Ars Musica – ondernemersnetwerk

Ondernemersnetwerk Ars Musica steunt het concert van vanavond.

Ars Musica is een jonge stichting met tal van activiteiten. Professioneel in uitvoering, persoonlijk in beleving, vanuit de christelijke norm. Het is in financieel opzicht niet gemakkelijk om de Stichting draaiende te houden. Overheden stellen minder geld beschikbaar waardoor projecten moeten worden afgezegd of eenvoudiger uitgevoerd. Het Ondernemersnetwerk Ars Musica vindt dat de Stichting de kans moet krijgen om de kwaliteit van de muziek hoog te houden, en om de integere en authentieke muzikale benadering te kunnen blijven vasthouden. Het Ondernemersnetwerk heeft daarom een financiële bijdrage verzorgd aan dit concert.

Het Ondernemersnetwerk wil zich graag verder uitbreiden. Als u ondernemer bent, of bij een onderneming werkt die hiervoor belangstelling heeft, dan nodigen wij u uit om contact met ons op te nemen. Dan kunnen we bespreken hoe u betrokken kunt raken, wat u hiervoor moet doen en wat de specifieke mogelijkheden zijn voor uw bedrijf om waarde te ontwikkelen als lid van het netwerk.

Dirk Louter (Dirk Louter Advies en Management/Energy Fast Forward), dirklouter@planet.nl (tel. 06 – 15 05 6005).

BVD – partner Ars Musica

BVD advocaten is een bijzonder kantoor. We geloven in de combinatie van kwaliteit en betrokkenheid.

De hoogste standaard als het gaat om kennis en vaardigheden, maar nooit schreeuwerig. Onze betrokkenheid op idealen en overtuigingen wordt door onze cliënten gewaardeerd. Het levert vaak de drive op die je nodig hebt om de belangen van je opdrachtgever echt verder te brengen.

Toen we zochten naar fijnbesnaarde partners om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid mee vorm te geven, troffen we Ars Musica. We bleken in dezelfde waarden te geloven: het rijke van de traditie combineren met het vinden van nieuwe vormen. En we besloten dat de komende jaren met elkaar te gaan uitstralen.

(18)

Lansigt – partner Ars Musica

Lansigt accountants en belastingadviseurs B.V., met vestigingen in Alphen aan den Rijn, Gouda en Ridderkerk, is sinds 2015 partner van Stichting Ars Musica.

Bij Lansigt zien we de dingen anders. Wij zien de ondernemer. De uitdagingen. De risico's én de ruimte. Wij willen ondernemers aanzetten hun uitdaging te realiseren. Op een verantwoorde manier.

Met de kennis van nu, maar nieuwsgierig naar morgen. De blik gericht op die ene stip aan de horizon en niet bang om ongebaande paden te verkennen. Zo ontstijgen we de middelmaat, samen met onze klanten. Dat geeft energie. Dat doen we met 120 ondernemende professionals voor kleine en grote bedrijven in het MKB.

Wij vinden het van groot belang om een bijdrage te leveren aan een beter milieu, een menswaardige samenleving en een gezonde toekomst voor de volgende generaties.

Ars Musica werkt hard en vol energie aan het vervullen van haar droom en Lansigt helpt hen graag hun uitdaging te realiseren!

(19)
(20)
(21)
(22)
(23)
(24)
(25)

(26)

Ars Musica brengt haar nieuwe cd uit in een extra bijzondere uitgave: een cd én boek, waarin Ars Musica een aantal kerstgedichten en -verhalen verbindt met muziek voor de decemberdagen.

Bestel nu via www.arsmusica.nl

Naast het kinderverhaal De waarheid van Willemijn de Weerd en De kerstwens, het kortverhaal van Ria Borkent, zijn in deze uitgave gedichten opgenomen van Lucebert, Len Borgdorff en Gerrit Achterberg. Ze worden voorgedragen door Lex

Bohlmeijer.

In Decemberster brengen het Ars Musica Orkest, het Ars Musica Kamerkoor en Meisjeskoor onder leiding van chef- dirigent Patrick van der Linden hoop en licht in donkere

dagen! Met o.a. Max Reger, Bryan Kelly, Bach en Arvo Pärt.

(27)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De maximale tijd dat de mobiele telefoon aan kan staan zonder gebruikt te worden, heet de stand-by-tijd.. Als je wel belt, verbruikt de telefoon

In dit derde deel be- spreekt Klaas Lakeman, bestuurslid van de Stichting Ars et Mathesis, de beginperiode van deze stichting, waarvan Van der Blij de eerste voorzitter was..

Vermaledijt moet zijn die buyck die mij ter werelt heeft ghedraghen ¶ In die helle is een ewyghe nacht die nummermeer eynde en sal hebben Daer is duusternisse alsoe groet

Redenen hiervoor kunnen zijn dat de opvang niet naar verwachting is, de gemaakte afspraken niet na (kunnen) worden gekomen, het kindje niet kan wennen,  enz.  Op  het  einde 

 De beeld– en geluidsopnamen kunnen niet worden ingezien of opgevraagd door patiënt, familie en/of anderen..  Onder leiding van een verantwoordelijk functionaris kunnen

In deze adventsperiode maken Marja Flipse, Rienk Lanooy, Geerten van de Wetering en Daniël Rouwkema voor iedere adventsweek en voor kerstmis vijf podcasts bij meer of minder

Schüler was schamper over het plan, zag zijn parade-leerlinge niet graag vertrekken, maar kon overigens de autoriteit van Prof Schwengel niet aantasten, zei tegen Zijlmans, dat hij

Drum- en Showband Adest Musica bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor het doel waarvoor deze zijn verstrekt dan wel op grond van de wet is