EEN INSPIRERENDE
BOODSCHAP
VAN
OUDERLING ELRAYL.CHRIST1ANSEN, Assistent van deRaadder TwaalvenMijnbroedersenZusters, ikwil graagietszeggen dat voor diegenen onderons die gebukt gaan onder beproevingen, moeilijkheden,teleurstellingenen tegenspoed, vannut kanzijn.Tot hen zegik:„Twijfeltniet,vreestniet."(L.enV. 6:36.)
Het EvangelievanJezus Christusomvatallewettenenalleverordeningendie wijnodig hebbenomalleswathet levenbrengt onder ogentekunnenzien,enhetgrootst mogelijke succestebehalen.
Deleringenvan Jezus Christuszijneenweldaad voor hethartvandemens.Zijn leerstel- lingen verlichtenhetdenken.Zijwijzenons degoede weg.
InZijnleringenstaatde erkenningvanGodalsonzeVadervoorop. Jezusbadtotonze Vaderen verzochtallemenseninsgelijks tehandelen,opdatwij„bijallewoord, dat door denmond Godsuitgaat"zoudenleven.Hijleerde onsdatiedervanonseen goddelijk doelkan bereiken doorzich tevoegennaarhet planvan onze Vader, datHijbijmonde van Jezus Christusbekendmaakte.
Ditishetenige plan waardoormenware gemoedsrustkanvinden.Ja,ditishetenige plandatdemenstotverlossing en verhogingleidt.Ditplanwerdonsinhet voorbestaan voorgelegd, en ieder van onsaanvaarddehet graag.
We
begrepenondermeerdatwein hetlevenalsstervelinghoogstwaarschijnlijk zowelverdriet alsvreugdezoudenbeleven, pijn zowel alstroost, teleurstellingen naastsucces,nietalleengezondheid,maar ook ziekte.Omdathetvoor onze ontwikkeling noodzakelijk is, staatdeHeer toedathet bitterevermengdwordt methetzoete.Hijweetdathet geloof vanelk individu niet alleen door tegenspoed,maarook door kalmte envoorspoed beproefdmoetworden.Anders zou dekans bestaandatditgeloofinonvoldoendemateontwikkeldblijkttezijn,alsmen vooreensituatiekomttestaan diemenalleendoor geloofhethoofd kan bieden.Broeders enzusters, uenikstaannimmeralleen.De Heerverlaatonsniet.Latenwijdan ookHemnietverlaten!
INHOUD
Verlossing Universeel, president JosephFieldingSmith 227 Tempels
—
DePoorten naarde hemel, ouderling Marion G.Romney 229 Het gezin ende eeuwigheid, ouderlingBoydK.Packer 235Inleidinginde genealogie, ouderlingHoward W.Hunter 239
Dezedingenhebikgeleerd,presidentN.EldonTanner 241
Een zondaginVietnam,Roger McLaughlin 242
Hetgesproken woord,ouderlingRichardL. Evans 245
Onzejongeren voorbereiden, president HaroldB.Lee 246
Een geschenkuitdehemel,GeorgeDurrant 249
DEkleineSTER:Vanvriendtotvriend,ouderlingMarkE.Petersen 57
Ouderakkerkomtte hulp,EvaGregoryde Pimienta 59
Opde omslag:Dezegelukkigetafereeltjesvansaamhorigheidinhetgezinwerdeninde verschillende delen van de wereld gefotografeerddoorDoyle Green,JerryHarvey, Eldon Linschotenen Roland Sparks. Zie hetartikel„Eengeschenkuitdehemel" doorGeorge Durrantop pagina249.
VAN DE
HEILIGENDER LAATSTE DAGEN
Officieelorgaan voor de Nederlandse Zending en deringHolland
Augustus1971 71e Jaargang •
Nummer
8Redacteur:
DoyleL.Green, ChurchEditorialDepartment
Coördinator:
J.W.Zurhaar KerkelijkVertaalbureau Radesingel26, Groningen.
Correspondent voor de ring Hol- land: R.L.Schuurman, Wagenbergstraat 77,Rotterdam.
„De Ster", uitgegeven door De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen derLaatste Dagen, ver- schijnteenmaal permaand.
Abonnementsprijs: f6,
—
perhalf jaar,f12,—
perjaar.Gironummer
Voor ledenvan de Nederlandse Zending: 240615
—
t.n. v.Neder- landse Zending, Amersfoortse- straatweg214, Huizen (N.H.) Voorledenvan de ring Holland:1673338 t.n.v. Administratie DE
Nadrukvan deinditnummervoor- komendeclichésisverboden.
Drukker:
PaulGieseKG,Offenbacha. d.M.
West-Duitsland
Boodschap van
de presidentvan
deKerk van
Jezus Christusvan de
Heiligender
LaatsteDagen.
Verlossing universeel
Beseffende heiligenderlaatste
dagen
ten vollehetbelangvan deenorme
verantwoor- delijkheid dieons op de schoudersisgelegdmet
betrekkingtotdeverlossingderwereld?We
doenbijzonder veelom
teprobereneen perverse engoddelozegeneratietebekeren ente redden;we
sturenhonderden
zende- lingennaaralledelenvan de wereld enbe- steden jaarlijks honderdduizenden guldens aan debouw van
kerkgebouwen, scholen en anderegebouwen,
enaan de opleiding en opvoedingvan
de jeugdvan
Israël, aan de ontwikkeling en verbetering van onze lan- den, stedenbouw, en vermeerdering van onzegemeenschappen,
het uitgeven van tijdschriften en aan ons nijverstrevenom
onzeeigenmensen
teverbeterenen de ken- nisteverbreiden,diede wereldtothetEvan- gelie zalbekeren.Maar wat doen
wijvoorde
verlossingvan
onzedoden?
Weliswaarzijner veel
mensen
dieditimpo- santewerk
begrijpenenmet
trouw engeloof hun plichten in de tempels des Herenver- vullen. Ditiseen
goed teken en hetgeeft blijkvan de bereidwilligheid enwerkzaam-
heidvan deheiligen.Maar
hetpleitdeinac- tieve, talmende leden, die niets voor hundoden
doen, nietvrij.Deze mensen
kunnen nietverwachtendatzijde eerzullen krijgenvan
hetgeenanderen doen; de verantwoor- delijkheidweegt
naarverhouding vanonze persoonlijke capaciteiten en kansen voor onsalleneven
zwaar.Hetmaaktnietuitvoorwelk ander
werk we
Deze boodschapvan presidentSmith verscheenvoor heteerstindeImprovementEravanfebruari1910 (pag. 352).Hetonderwerpiszo actueel endewoorden zotoepasselijk,datdezeboodschapverdientop dezeplaatsnogmaalsgepubliceerdteworden.
geroepen
mogen
zijn,welke functiewe
be- kleden, ofhoe trouwwe op
andere manierenindeKerk
hebben
gearbeid;niemandisvrij- gesteld van deze belangrijke verplichting.Hetwordt zowel van deapostel,als
van
de nederigste ouderling geëist.Plaats,aanzien of langdurige dienstvoor de zaak vanZion, in hetzendingsveld, de ringenvan Zionof elders, geeft niemand het recht de verlos- singvanzijndoden
teveronachtzamen.Sommigen menen
misschiendatzijvanver- dere plichten ontslagenzijn, indien zij hun tiende betalen,de vaste vergaderingen bij-wonen
enandereplichtenvervullen.dearme
steun verlenen of misschien één,twee
ofmeer
jaren besteden aan prediken in de wereld.Maar
hetwerken
voor dedoden
isdegrootsteen mooistetaak. Wij
mogen
enmoeten
aldieandere dingendoenwaarvoor
wij beloondzullenworden,
maar
alswij het zwaarderwegende
voorrecht engebod
ne- geren, zullen wij zeerzwaar
veroordeeldworden —
allegoede werken
tenspijt.En
waarom
een dergelijke veroordeling?Omdat
de„grootsteverantwoordelijkheid indezewereld, diedoor
God
op onze schou- ders isgeplaatst,isom
naaronzedoden
te zoeken".Omdat
wijzonder hennietverlost kunnen worden, „ishet noodzakelijk datzij dieonszijnvoorgegaan
enzijdieonszullen volgen dezelfdeverlossing ten deel valt als ons.Aldus heeftGod
het verplichtgesteld voorde mens,"zegtde
profeetJoseph Smith.(Zie
de
Leringen vande
Profeet Joseph 227Smith, pag. 378. Zie
De Weg
totVolmaking, JosephFielding Smith, p. 153.)Hieruit zien
we
dandat—
hoewelhetnood- zakelijkisom
denatiënderaardehetEvan- gelie teverkondigen en alle anderegoede werken van
de Kerkteverrichten—
toch het grootstegebod,datonsgegeven
isenver- plichtisgesteld,tempelwerk vooronszelfen vooronzedoden
is.Voorts zegtde profeet:
„Doop
voorde do- den is de enigewijzewaarop
demens
als heilandop
de Berg Zion kanverschijnen.De
verkondigingvan deeerste beginselenvan
hetEvangeliewas
voor demens
een per- soonlijkmiddeltotverlossing,maar
demen-
senworden
hetwerktuigom
zeervelenvan
hunbloedverwantenhet KoninkrijkvanGod
binnen te voeren doorals plaatsvervanger actiefdeeltenemen
aan deriten vanver- lossing...Deze
leerstellingblijktglorierijk, aangezienhetde grootsheid vangoddelijke barmhartigheid en welwillendheidinde uit-gebreidheid
van
hetplanvan
zaligheidvoor
demensen
tentoonspreidt.Deze
heerlijke waarheid is erop berekend het begripaan- zienlijktevergroten enom
de onder moei- lijkheden, problemen en bedroefdheid ge- buktgaande
ziel testeunen...Deze
leer- stellingbrengtheel duidelijkdewijsheidengenade Gods
naarvoren, die blijkt uithet voorbereiden van een verordening voorde
verlossing der doden, doordatzij bij vol- machtgedoopt
worden, hunnamen
in de hemelteboek worden
gesteld,enzijworden
beoordeeld naar de dadendiezijalssterve- linghebben
begaan.Deze
leerstellingwas
degrotelastvan deSchriften.Die heiligen, dieditnamens
hundoden
negeren,brengen hun eigen zaligheidin gevaar."(Timesand Seasons
2:577-578.)Onze
eigenzaligheidisingevaar,omdat
het nietalleennoodzakelijkisdatoudersenkin- derende verordening van dedoop
ontvan- gen,maar
zijmoeten ook van
generatieop
generatieaanelkaarverbonden
worden. Hetis voor
ons
noodzakelijk datwe
naar de tempels gaan, gedoopt en bevestigdworden
enalleverordeningen voor onzedoden
ont- vangen, net zoalswij ze voor onszelf ont- vangen.(ZieHistory of theChurch6:365.)„Inditgevalishetvoldoende
om
teweten,"lezen
we
in de openbaring, „dat de aarde met een vloek zalworden
geslagen, tenzij ergebaseerd op een ofanderleerstukeen verbindende schakelvan de eenofandere aardtussende vaderen en de kinderenbe- staat—
enziet,watisditleerstuk?Hetisdedoop
voor de doden.Want
wijkunnenzon- der henniet totvolmakingkomen; evenmin kunnenzijzonderonstotvolmaking komen.Noch kunnen
zijofwij totvolmakingkomen
zonderhen, diereeds inhetevangelie zijn gestorven;want
hetis noodzakelijkbij het inluiden der bedeling van de volheid der tijden, welke bedeling nu wordt ingeluid, dateen gehele envolkomen
vereniging, en samensmelting vanbedelingen, sleutelenen machten en heerlijkhedensedertdedagen
vanAdam
tot zelfsop
de tegenwoordigetijd zouden plaatsvinden, enworden
geopen- baard. En nietalleen dit,maar ook
hetgeen sedertde grondlegging der wereldnimmer
is geopenbaard, doch voor de wijzen en voorzichtigen verborgen is gehouden, zal aan kleine kinderenen zuigelingenindeze bedeling, dievan devolheiddertijden,wor- den geopenbaard." (L.enV. 128:18.)
Nogmaals
citeer ik de profeet:„De
Bijbel zegt: ,Ziet,IkzendeuliedendeprofeetElia, eer datde grote en dievreselijkedag des Herenkomen
zal. En hij zal het hart der vaderen totde kinderen wederbrengen, en het hartder kinderentothun vaderen; opdatIknietkome, en de aarde
met
den bansla.'(Maleachi4:5-6.)
„Het
woord wederbrengen
had vertaaldmoeten worden met
bindenof verzegelen.Maar
watishetoogmerk
van dezebelang- rijke zending en hoemoet
datworden
be- reikt?De
sleutelenmoeten
overgedragen worden,de geestvan
Eliamoet
komen,het Evangeliemoet
gevestigd worden, deHei- ligenvanGod
vergaderd, Zionopgebouwd,
en deHeiligenmoeten
als heilanden op de Berg Zion komen.„Maar
hoezullenzij heilandenop de Berg Zionworden? Door
tempelen te bouwen, doopvonten op te richten,en alle verorde- ningen, doopceremoniën, bevestigingen, wassingen,zalvingen, ordeningenenverze- gelende machtenop
hunhoofdenteontvan- gentenbehoeve
van hun gestorven voorou-(wordtvervolgd opblz233)
228
Tempels
De poorten naar de hemel
DOOR
OUDERLINGMARIONG.ROMNEY
vandeRaadderTwaalven
Vanallewonderschonedingendie tijdensdeher- stellingvanhetEvangeliewerdengeopenbaard, waseen van debelangrijkstepunten kennisom- trenttempels enhetdoeldaarvan.Toendepro- feetJoseph Smith het aloude verslag aan het vertalenwas,vernamhijdatdevolkerenvan het Boekvan
Mormon
tempels hadden.Toen Nephi verslagdeedvanwathijrond570v.Chr.deed, schreefhij:„Enik,Nephi,bouwdeeen tempel, enikbouwde dienaarde tempel van Salomo,metditverschil, dater nietzovele kostbare materialen voor wer- dengebruikt,wantdiewerdendaarnietaange- troffen;daaromkonhijniet gelijkwordenaande tempelvan Salomo. Dochde
bouw
was alsdie vanSalomo's tempel en de bewerkingwasbui- tengewoonfraai." (IINe.5:16.)Latervermeldde JakobdathijhetvolkvanNephi onderweesinde tempel.1
Omstreeks 121 v.Chr. „zond koning Limhieen bekendmakinguitonderzijngehelevolk, datzij bijde tempelmoestensamenkomen
om
de woor- den te horen, die hij tot hen zou spreken."(Mosiah7:17.)
Vermoedelijkwasditde tempel,diede losban- dige koning Noach zo fraai versierde.2Het is
mogelijkdat alle bovengenoemde verwijzingen sloegenop de tempel diedoor Nephiwerd ge- bouwd.
Rond124v.Chr.vergaderde het volkzichbijeen andere tempelinhet landZarahemla
om
de im- posanteafscheidstoespraakvan koning Benja- mintehoren.3HetBoekvan
Mormon
maakt melding van een derdetempel, dieinhet „landOvervloed" lagen waarhetvolkvan Nephi vergaderd was, toen het voor het eerstde verrezen Heiland hoorde en zag.4 Mogelijkhebben de Nephieten nogmeer tempels gehad.5Inhet
Oude
Testamentlezenwe, dathetvolkvan Israëleen volk vantempelbouwerswas.Dr.JamesE.Talmagewijsterop datzij „zichonder dena- tiënonderscheiddenalsbouwersvan heiligdom- menvoor denaamvan de levende God."6 Afgoden dienende volkerenbouwden eveneens
tempels, diewaren gewijd aanhun respectieve afgoden. Niet lang nadatIsraël was „ontvlucht uitde omgeving van de Egyptische afgoderij", geboodJehova hen „een heiligdom tebouwen, waarin (Hij) Zijn tegenwoordigheid kon mani- festeren enZijnwilbekendkonmaken alshun aanvaardeHeeren Koning."7Overeenkomstig de gedetailleerdeopgaven, diezijvanJehovaont- vingen, bouwdenzij methetmooiste materiaal dat zij ter beschikking hadden de tabernakel, waarin de Ark des Verbonds werd onderge- bracht.
ToenIsraëlnaveertig jaartrekkendoor dewoes-
tijn uiteindelijk een eigenland bezat, kreegde tabernakel, diezijsteedsmee haddengedragen,
„eenrustplaatsinSilo; endaarheen trokkende stammen
om
te vernemen wat dewil en het woordGodswas."8„David,detweedekoning vanIsraël,wildevoor de Heereen huis bouwenenmaakte daarvoor plannen.Hijverklaarde dathetnietpastedathij,
de koning, in eencederhouten paleis woonde,
terwijl hetheiligdomvan
God
nietmeerdan een tent was."9Maarde Heerspraktot hem: „Gij zult MijnNaam
geen huis bouwen,wantgijzijteenkrijgsman,engijhebtveelbloeds vergoten."
(IKron.28:3.)
DetempelteNauvoowas detweedetempel diein dezebedelingvoorde Heer werd gebouwd.
229
David bracht echter weldematerialen bijeen,en zijnzoon,Salomo,bouwdedetempel.
Dezemajestueuze tempelbleefinalhaar pracht vierendertig jaren behouden. Daarna „onttrok JehovaZijnbeschermendetegenwoordigheid...,"
vanwegedezondevanSalomoendeafvalligheid vanIsraël.10
De
Egyptenaren beroofden deze tempel;Achaz plunderde hem, en Nebucadnezar legde hem omstreeks 600v.Chr. indeas.Israël was goddeloos geworden.
De
stammen warenuiteengegaan.„HetkoninkrijkIsraël,dat ongeveeruittienvandetwaalfstammenbestond, wasrond721v.Chr.onderworpendoorAssyrië."De
resterende twee stammen, het koninkrijk Juda, bleefzeventig jaarlang onderdrukt door Babel.„Daarna kregenzij onderhetzachtmoedige be- wind vanCoresen Darius toestemming
om
naar Jeruzalem terugte kerenen nogmaals, inover- eenstemmingmethungeloof,eenTempelopte richten...De
hersteldeTempel is de geschie- denis ingegaanalsdeTempelvan Zerubbabel."Dezetempelwerdin515v.Chr. voltooid. „Hoe- wel dezeTempelvergeleken bijdeTempelvan Salomoaanzienlijkminderrijkwasafgewerkt en ingericht, was het niettemin het bestewathet volkkonbouwen,endeHeeraanvaarddehet,"
net zoalsHij „de Tabernakel" en de tempel van Salomohad aanvaard.11
Na
vijfeeuwenvan ruïneusvervalwerd detem- pelongeveerzestien jaarvoor de geboorte van Jezusdoor Herodes, koning vanJuda,weerop- gebouwd. Hoewel de tempel totvelerlei com- merciëlegebruikenwasgedegradeerd, stondhij inverband metvele gebeurtenisseninhetaardse levenvan deHeiland.Inhet jaar70na Chr.werdhijdoor vuur verwoest,zoalsdoordeHeerwas voorzegd.
Niettegenstaandehetfeitdattempelsaltijd het waarmerkvanwarevolgelingenvande levende
God
zijngeweest,hebbenvolgensdekronieken geen andere belijdende christenen buiten de Nephieten ooit een tempel gebouwd in de tijd tussen deTempelvanHerodesenhet jaar 1830, waarindeKerkvan Jezus Christus van deHeili- gen der Laatste Dagen werd gesticht—
een tijdsbestekvan 1760jaar.Aangezienin aldietijdonder de mensen op aarde geen kenniswerd aangetroffen omtrent tempels,hetdoel ervan,en hetwerkdaterinverrichtmoestworden,rijstde vraag:WaaruitputtedeprofeetJosephzijnken- nisomtrent tempels?Hetstaatvast dathijkennis vandienaardnietbijmensenverwierf,omdatzij diekennisnietbezaten. Uiteraardluidthetant-
woord,dathijdekennis door rechtstreekse open- baringuitde hemelontving.
Tempelbouwindezetijdisderhalve een voor
De
Kerk van Jezus Christuskenmerkendwerk.Tem- pelskunnendoorgeen anderemensenbegrepen worden dan door leden van de Kerkdie een begrip hebben van het Evangelie van Jezus Christus.De
grootse eeuwige beginselen van voorbestaan, eeuwig huwelijk, opstanding,ver- hoging,de aard vanGod
enonzeverhoudingtotHem —
aldezeen nog meerbelangrijkebegin- selen van hetEvangeliezijngerichtophettem- pelwerk.Vanuitde tempels vindenzijhun weer- schijn inde harten van begrijpendeheiligender laatstedagen.VanallebewijzenvanhetfeitdatJoseph Smith
jr.alsprofeetgeroepen was, iser vrijwel geen zo beslissendalshetfeitdathijbinneneenjaar nadatde Kerkwerdgestichtvan de Heerinstruc- tiesbegonteontvangentenaanzienvan de
bouw
vantempels.(L.enV. 36:8.)Reedsinjuli 1831zeideHeerhem,datIndepen- dence in destaat Missouri „deplaats voorde stadZion"
was
en eenplaatsvoorde tem- pelligttenwestenervanopeenstukgrond,niet vervanhetgerechtsgebouw." (L enV. 57:2,3.) Het belang datdeheiligenhaddenbijdebouw
van tempels envan destadZionwasindievroe- gejaren groot. Uit hetbelang datzijbijtempels hadden, vloeide voortdat eronderdeheiligen een geest ging heersen,diehen aanspoordetotsamenkomen.Hetverband tussen de geest van hetsamenkomenendebelangstellingvoor tem- pelswerd aldus doorde profeetverklaard.Ge- bruikmakendvan detekstwaarindezewoorden van de Heilandstaan:„Jeruzalem, Jeruzalem!gij, die profetendoodt, enstenigt,dietotugezonden
zijn! hoemenigmaal hebIk
uw
kinderenwillen bijeenvergaderen,gelijkerwijseen hen haarkie- kens bijeenvergadert onderdevleugelen;engij- liedenhebtnietgewild," (Mt. 23:37.),vroeghij:„Watwashetdoelvanhetbijeenvergaderenvan deJoden, ofwel hetvolkvan God, inenig tijd- perkvande wereld?"
Hijantwoordde: „Hetvoornaamstedoelwaseen huistebouwenvoor de Heer,waardoorHijZijn volkde verordeningen vanZijnhuisende heer- lijkheidvanZijn Koninkrijkkon openbaren en
om
het volkde
weg
der verlossingteonderwijzen;wanterzijn bepaalde verordeningen en begin- selendie,alszijworden onderwezeneninprak- tijkwordengebracht,moetenwordenverrichtin een plaatsofeen huisdatvoordat doel isge- bouwd.
„Hetwashet plan van de raadsvergaderingen
inde hemel voor de wereld bestond, datde be-
230
ginselen en wetten van het priesterschap ge- baseerdmoestenzijnop de vergadering van de mensenvanelktijdperkvan de wereld...Ver- ordeningen die in de hemelenvóór de grond- vestingvan de wereld,inhet priesterschap,voor deverlossingvande menszijningesteld,mogen
nietveranderdofgewijzigdworden.Allendienen op grond van dezelfde beginselen verlost te worden.
„Voorditzelfdedoelvergadert
God
indelaatste dagenZijnvolk bijeenom
voordeHeereenhuis tebouwen,waarzijzichkunnen voorbereiden op de verordeningen enendowments,wassingen en zalvingen...
„Alseen man devolheidvan het priesterschap van
God
ontvangt,moethijhetopdezelfdewijze verkrijgen waaropJezus Christushetverkreeg, en datgeschieddedoorallegeboden teonder- houdenenalleverordeningenvan hethuisdes Herentegehoorzamen...„Allemensendieerfgenamenvan
God
worden, en medeërfgenamenvan JezusChristus, zullendevolheidvandeverordeningenvanZijnKonink- rijkmoeten ontvangen; enzijdie niet allever- ordeningen ontvangen,zullendevolheidvandie heerlijkheid nietinhaargeheel ontvangen,zozij dienietgeheelenalverliezen."12
Tempels zijn noodzakelijk voor een volkomen organisatievandeKerk.„DeKerk," zeidepro- feet, „isnietvolledig,ennietin dejuisteorde, georganiseerd
—
en kandatooknietzijn—
voor deTempelvoltooidisdieplaatszal biedenvoor de bediening van de verordeningen vanhet pries- terschap."13Tijdensde Kerk-conferentie van 8april 1844te Nauvoo, zeide profeetde heiligendat hij „in- structiesvande Heerhadontvangendatvan nu afaan overal in deVerenigde Statenwaar de ouderlingen van Israël kerken en gemeenten zullen oprichten,eenringvan Zionmoetzijn. In
degrotesteden,zoalsBoston,
New
York, enz., zullen erringen zijn.Hetis eenglorierijke be- kendmakingenikheb dievoorhetlaatst bewaard, enhetisde bedoeling dat eenieder begrijptdatEengrotemaquettevande Tweede Tempel (deChristenennoemendit de Tempelvan Herodes) staattentoongesteldbijhet HeiligeLandHotelin Jeruzalem.
231
metditwerk aangevangenzalworden nadatwas- singen, zalvingen en endowmentsdaarverricht
!14
zijn.
Tempelszijnimposante vestingen vangerechtig- heidopdewereld.Deduivelverzetzichertegen.
Hij hitsteookde vijanden van onzemensen op nadatdeeerste tempelswaren gebouwd,zodat denheiligen zichgenoodzaakt zagenuitKirtland enNauvoo
weg
tetrekken.Zonderde groteuit- stortingvan geest en machtdieindeze tempels verleendwerd, zouhetvoortbestaan vande Kerktebetwijfelenzijngeweest.
Behalve dat het eenplaatsvoor deHeerwas,
om
„Zijnvolkdeverordeningen vanZijn huisen de heerlijkheidvanZijnKoninkrijkteopenbarenen hetvolkde
weg
der verlossingteonderwijzen",iseen tempel eengebouw waarde"levendehei- ligendehogereverordeningen vanhet priester- schap ontvangen, die nodig zijn voor hun ver- hoging.
Wijwetenallemaalwelkedenoodzakelijkever- ordeningenvan hetEvangeliezijn:teneerstede doop;ten tweede handoplegging voorde gave desHeiligenGeestes. Dezeverordeningen wor- denopandereplaatsendan in tempelsaande levenden bediend,zoalsookde derde verorde- ning: handopleggingvoor het verlenen van het priesterschap.
De
hogere verordeningen vanhet Evangelieechter, diewelke behoren totde en- dowmentende verzegeüngsverordening,kunnen alleenintempelswordenverricht.De
profeet Joseph maakteduidelijkdatde mensnietverlost (d.w.z.verhoogd) kan worden,tenzij hijvoorzichzelfdeze verordeningenheeft laten verrichten.
„Ikzoualleheiligenwillenaanraden hunuiterste besttedoen enalhunlevendefamilieleden op dezeplaats bijeentebrengen,opdatzijverzegeld enverlostmogenworden, opdatzijvoorbereid mogen zijn op de dag dat de engel derver- woestinguitgaat...
„Vaakstelt
men
de vraag: .Kunnenwijnietver- lostwordenzonderaldieverordeningen, enz?' Mijnantwoordzouluiden:,Neen,nietde volheid derverlossing.'Jezus heeftgezegd:,ln hethuis MijnsVaderszijnvelewoningen;Ikgaheenom
u plaatste bereiden...' ...en elke mens,die wordtverhoogdtotdehoogste woning,dient zich aaneencelestialewettehouden, en bovendien aande gehelewet."15
1'n tempelswordenwijvoorde eeuwigheid aan onze ouders, onze echtgenoten en onze voorou- ders verzegeld, enonze kinderen worden aan ons verzegeld.
Onzeleiderssprekenherhaaldelijkover het ge- zin alshetmiddelpunt van hetlevenvandehei-
ligenderlaatstedagen.Zonderverzegelingvan echtgenoten en echtgenotes, kinderen en ouders, zouerinde werelddiekomengaatgeenfamilie- bandbestaan;erzoudengeeneeuwigegezinnen zijn. En ditzouverschrikkelijkzijn! Zonderhet gezinzou de hemel verstokenzijnvanhetgeluk ervan.
Waar
mijngeliefdevrouwen kinderen ook mogen zijn isvoor mij de hemel. Daarom be- schouwikvoor mijzelfdeTempel in SaltLake City,waardelievelingvanmijnjongejarenenik voortijdenalleeeuwigheid aanelkaarverzegeld werden,alsde poort naar de hemel.Tempelszijnook depoorten naardehemel voor onze vooroudersdie niethetvoorrecht hadden
ineentijdenopeenplaatstelevenwaarzijde verzegelende verordeningen konden ontvangen.
InZijngesprekmet NicodemuszeiJezustegen hem: „Zoiemand nietgeborenwordtuitwater en Geest,hijkaninhetKoninkrijk
Gods
niet in- gaan."(Joh. 3:5.)Dezetekst brengt de afvallige christenheid in eenlastigdilemma.Zijdiedoenalsofzijdelerin- genvan Jezus verkondigen, ontzeggendeontel- baremensendiegestorvenzijnzondergedoopt tezijneenplaatsinhetKoninkrijk.Anderen,die inopstandkomentegendevoorde handliggende onrechtvaardigheidvan eendergelijketoestand,
232
zeggendatde Heilandbeslistnietgemeendkan hebbenwatHij zei.Daarom verwerpenzijheten zeontkennenzowel denoodzaakvanhetdopen, alsvan de overige verordeningen vanhetEvan- gelie.
Eigenlijkbestaateendergelijkdilemmaniet,want deHeerheeftervoor gezorgd, datintempelsalle onmisbare verordeningen voor de doden door plaatsvervangersmogen wordenverricht.O,wat moeterindegeestenwereldonderde gelovige kinderenvanonzeVadereenvreugdeheersen, nuzij ziendatonzehedendaagsetempels wor- den gebouwd en zij de grote stuwkracht aan- schouwendie hetgenealogischwerkonderde deskundigeleidingvanhetGenealogischComité vandePriesterschap, bijgestaandoorduizenden intelligente, harde werkers,krijgt.
Overpeinzingen overhetonderwerptempels en de daargetroffenvoorzieningen
om
onsinstaat testellen integaan inde hemel, brengenons delesvan Jakobsdroomingedachten.U
herin- nert zichweldat erinhet achtentwintigstehoofd- stukvanhetboekGenesis een verslagstaatover Jakobs terugkeer naarhet landvanzijnvaderom
uitzijneigenvolkeenvrouwte kiezen.Toenhij vanBershebanaarHarantrok,hadhijeendroom, waarin hij zichzelfop de aarde onderaan een ladderzagdietotaan de hemel reikte,enbo- venaan stond de Heer.Hijzagengelenlangs die laddernederdalen en opgaan, en Jakob besefte datdeverbondendiehijmet deHeerhadgeslo- tende sportenvan de ladderwaren diehijzelf zoumoetenbeklimmem
om
de beloofde zegenin- gen te ontvangen—
zegeningen die hem het rechtzoudengevende hemel binnentegaan en met de Heertespreken.Omdat
hijdaarde Heerhadontmoetenverbon- den metHem
had gesloten, achtte Jakob die plaatszoheilig,dathijhaar Bethelnoemde,een samentrekking van Beth-Elohim, hetgeenletterlijk betekent„hetHuisdes Heren." Hij zeihierover:Ditisnietdan eenhuisGods, enditisde poortdes hemels!" (Gen.28:17.)
Jakobging niet alleendoor de poort des hemels, maardooralleverbondennate komentrad hij ook helemaalbinnen.Overhemenzijnvoorzaten Abraham en Izak zei de Heer: „...omdatzij nietsandersdedendan hetgeen hunwerdgebo- den, zijn zij hun verhoging ingegaan overeen- komstig debeloften, enzijnophuntroongeze- ten,enzijngeen engelen,dochzijngoden." (L.
enV. 132:37.)
Tempels zijn voor ons allen wat Bethel voor Jakob was.Zelfsmeerdandat,wanthetzijnook de poorten des hemels vooral onzeoverleden bloedverwanten, die geen endowment hebben
ontvangen. Wijmoetenallenonzeplichtdoenen hen, die ons dierbaarzijn, door deze poorten
voeren.
Q
1 Jakob1:17; 2:2,11.
2 Mosiah11:10,11.
3 Mosiah1:18;2:1,5-7.
4 IIINephi11:1-11.
5 Alma16:13; 23:2; 26:29.
Helaman3:9,14.
6 JamesE.Talmage:TheHouseoftheLord (TheChurchof Jesus ChristofLatter-DaySaints,1912),blz.2.
7 Idemblz. 2-3.
8 Idemblz.5.
9 Idemblz.6.
10 Idemblz.8.
11 Idemblz. 9-11.
12 JosephSmith: HistoryoftheChurch ofJesus Christof Latter-daySaints,red.B.H.Roberts,2edruk, 5:423-424.
13 Idem4:603.
14 Idem6:319.
15 Idem6:184.
(vervolgvan blz228)
ders,
om
henteverlossen,zodatzijmogen voortkomen
indeeersteopstandingenmet
henverhoogd worden op
tronenvan heer- lijkheid;ditisdeschakel, diedeharten der vaderen verbindt aan de kinderen, ende
hartender kinderenaande vaderen, hetgeen devervullingisvan de zending vanElia.God
gave, datdeze tempel nu gereed was, zodat wijdiebetredenkonden,aanhet
werk
kon- dengaan en detijdnuttig besteden enge- bruikmaken
van deze verzegelendemach-
ten, terwijldie
op
de aardezijn.„De
heiligenhebben
nietveel tijdom
hundoden
teverlossenenzalig temaken
enom
hun levende verwanten bijeen te brengen, opdatook
zij zalig zullen kunnen worden, alvorensde aarde geslagenzalworden
en de vastbesloten verdelgingop
de wereldzal komen." (Leringen vande
Profeet Joseph Smith, pag. 350.)Deze
passagesbenadrukkenhetbelangvan hetwerk
voor de doden,want
zonder hen kunnenwijnietgeredworden, nochkunnen
zij zonder ons gered worden.
Onze
verlos- sing kan niet volbracht worden, tenzij de vaderen en kinderen verenigdworden
eninvolmaakte gezinsvolgordeverbonden enver- zegeldworden. Echtgenoten
moeten
door debevoegde
autoriteitenmet
hunvrouw
ver- enigdworden, en kinderenmet
hun ouders, tothunfamilie ééngrote familieis,die be- staatuitallegelovigendievanhetbegintot het einde der tijdenhebben
geleefd,met Adam,
onze stamvader, volgenszijnroeping alsvadervan onsallen.Q
233
234
Het gezin
en de eeuwigheid
DOOR
OUDERLINGBOYD
K.PACKER vande RaadderTwaalvenEnigetijdgeleden gafikraadaaneenvrouw,die na het mislukken van haar huwelijk en hetver- liesvan haar enigkind, een jongendienegen jaar
was
toenhijoverleed,totde Kerk wastoege- treden.Zeverteldeme
iets,datikme
heelgoed herinner,wanthettrofmijzeer.Nadatzijen haar
man
uiteenwarengegaan,pro- beerde ze enigetijdlang zelfinhet levensonder- houdtevoorzienvanhaar zoonenzichzelf,maar toenkreeg haarzooneen ongeneeslijkeziekte.Enige tijd voor hijoverleed begon hij zich te realiseren dat hij nietzou blijven leven. Zijn moederzei,dathijvanafdat
moment
nogmaar aan één dingdacht: telkensen telkensweerzei hijsmekend: „Mama,uzultme
tochnietverge- ten,hè?Ikwordtochnietvergeten?"Ditsmeken van een stervende knaap spreekt eigenlijkvooronsallenen het brengt onsver- langenniettewordenvergetentot uitdrukking.
Toenikpresidentwasvan dezendingin
New
England, ontving ikeen briefvan een moeder, waarinzijuitlegdedatzijen haar
man
nietlang nadatzijlidwaren geworden van de Kerkhun enig kindhaddenverloren; het meiskevanon- geveervijfjaarwas
door een auto overreden.Weken
na de begrafenis piekerde en rouwde dezedoor smart gebrokenmoederover hetver?liesvan haarkind.Gebuktonder defolteringvan haar diepe droefenis schreef ze mij een brief, waarin zetweevragenstelde.Teneerste:„Zeg
me
hoe hetis.Werd
allesdonker? Ikmoeter nietaandenkendat het helemaal donkerisvoor mijn kleinemeisje."En detweedevraagluidde:„Zalzealleen zijn?Zegtu
me
alstublieftdatmijn kleinemeisjenietalleenzal zijn.Ikmoeter niet aandenkendatze nu helemaalalleenis."Wat
benikdankbaardatwe
deze moederkon- dentroosten,enwatbenikdankbaardatwe
in235
deze bedeling openbaringen hebbenontvangen, waardoor
we
zeerveel weten overwater ge- beurtenwatwijmogenverwachtenalswijdoor desluiergaan.De
instandhoudingvan hetgeziniseenvan de grotetakenvan deKerk.De
Heerheeftons ge- openbaardhoewijeen gezinkunnenstichtendat nimmeruiteenvalt.Hetgenealogischwerkvan de priesterschapbereidtdeweg
voorhet verrichten van verordeningen in de tempel, hetgeen de fundamentele organisatie van de Kerk tot een eeuwigemaakt—
het gezin.Wij geloven in openbaringen. Wij heiligen der laatste dagen „geloven al hetgeen
God
heeft geopenbaard,alles,watHijnu openbaart,enwij geloven,datHijnogvelegrotedingenaangaande hetkoninkrijkvanGod
zalopenbaren."(Negende Artikel des Geloofs.) Ikdenk niet dat er veel„Ouderschap behoort niet tijdelijk te zijn
;
het behoort eeuwig te zijn.
"
heiligen der laatste dagen zijn diehet laatste gedeelte vanditcitaatgoed lezen. Zijgeloven alleswat
God
heeftgeopenbaard, maar ik wil graag„alleswatHijnuopenbaart"metubespre- ken.Openbaring is het belangrijkste onderwerp in een van de belangwekkendste werken uit de literatuur van de Kerk, de biografie Wilford Woodruffvande handvan MatthiasF.Cowley.1
De
gedetailleerde geschiedenis van deze presi- dent enzijn tijdkontotstandkomendankzijzijn nauwkeurig bijgehouden dagboek.Op
5april 1894 schreefhijinzijndagboek: „Ik hebmetdebroeders vergaderd overde zaken aangaandeadoptiesenendowments,enhet vol- gendewerdaanWilfordWoodruffgeopenbaard."De
volgende bladzijdewas
onbeschreven.De
openbaring gingechter niet verloren.Tijdenseen toespraakopeen algemeneconfe- rentievandeKerkinapril1894,zeihij:„Daarom, omdatdeHeeronsgeboden heeft alleendante
spreken wanneer wij door de Heilige Geest*
gedrevenzijn,verlangikdaarnaar, enikdoeeen beroep op de gebeden en het geloofvan de heiligenderlaatstedagen teneinde Dietever- krijgen.
„Ikheb enkele dingen ophet hart dieikdehei- ligenderlaatstedagenwilvoorleggen, en
om
dittedoenverzoekikpresidentGeorgeQ.Cannon
uithetBoekderLeer enVerbondenvoortelezen wat er geschreven staat over het onderwerp waaroverikwilspreken."
DaaroplasGeorgeQ.Cannon,eersteraadgever in hetEerste Presidentschap,voor overhet be- houdvan familiebanden. ]
Hiernazette presidentWoodruffzijn!toespraak voort: „Zo(terugwijzend naarafdeling 128)ligt
nuvooruhetonderwerpwaarmeewijonsbezig- houdenen datwijdeheiligenderlaatstedagen willenvoorleggen...Ikwildeheiligenderlaatste dagenzeggen, datwijineen bijzonderbelangrijke generatieleven.Wijzijngezegend metmacht en bevoegdheid, dragen doorhetgebod van
God
hetHeiligPriesterschapom
op de aardetestaan enzowelde levendenalsdedodenteverlossen.Alswij ditnietdeden, zoudenwijvervloekt en van de aarde afgesneden worden, en de
God
van Israëlzou een volkopwekken dat hetwelzou doen.De
Heerzoumij niettoestaandezeplaats ookmaaréén dag vanmijn leven intenemen, indienik nietontvankelijkwarevoor de heilige Geestende openbaringen van God.De
tijd is voor;deze Kerktevergevorderdom
hetzonder openbaringen tekunnen stellen. Niet alleen de presidentvan de Kerkmoetdeze gavebezitten enaanhetvolkgeven,dochookzijnraadgevers enalleapostelen enallemannendie het Heilig Priesterschap dragen,indienzijhun roepingver- heerlijken, hoewel zij misschien nietgeroepen wordenom
de Kerkleidingen aanwijzingente geven.De
geest der openbaring behoort het priesterschap toe...Ge
hebtgehandeld volgens alhet lichten alle kennis die ge hebt ontvangen [wederom terugwijzend naar de kwestievan adoptiesen endowments];maarnu hebt geietsmeertedoen dan utotnu toegedaan hebt. Wij hebben die beginselenom
te vervullenwatGod
onsheeft geopenbaardnietvolledig uitgevoerd:deharten dervaderen verzegelen aan dekinderen, ende kinderen aan de vaderen."Toenvolgde de kern van de openbaring in de vorm van één enkele verklarendezin, dieeen wonderschoon werkindeze bedelingheeft inge- luid:„Wijwillendatdeheiligenderlaatstedagen van deze tijd hun genealogie zo ver mogelijk navorsen endatzijaan hun vaders enmoeders
236
wordenverzegeld.Laat kinderenaan hun ouders verzegeld worden, en voer deze keten terug zoverge maarkunt." (Cursiveringvan deschrij- ver.)
PresidentWoodruff zei: In mijngebeden heeftde Heermij geopenbaard, datikdeplicht had geheel Israëlte zeggenditbeginsel uitte voeren,en
om
dieopenbaringte vervullen legik hetditvolkvoor. Ikzeg tot allen diein deze tempels werken:voerditbeginseluit,danzullen wij een stapverderzijn danwij totnutoe zijn geweest.Mijnraadgevers enikhebbenhierover gesproken enwe
warenhetmetelkaareens,en daarna hebbenwe
hetalle apostelen diehier waren voorgelegd....De
Heerheeftaanaldeze mannen geopenbaard—
enalszijmoestenspre- ken zoudenzijhiervan getuigen—
datditwas wat de Here hun tezeggenhad. Ikbeninmijn helelevenindeze Kerk nognietstegengekomen waar meer eensgezindheid over bestond dan overditbeginsel.Zijachtenhet allenjuist,enzij zijnvanmening dathetonzeplichtis."(Deseret EveningNews,19mei1894.)Op
13november1894werdinhetBureau vande Kerkhistoricus te SaltLakeCityeen vergadering gehouden.Bijdeze vergaderingwarenalleleden van hetEerste Presidentschapaanwezig: presi- dent Wilford Woodruff, zijn eerste raadgever George Q. Cannon, en zijn tweede raadgever JosephF.Smith. Franklin D. Richards,president van de Raadder Twaalf Apostelen, en andere ledenvandieRaad woondendievergaderingbij,waar de Genealogische Vereniging van Utah werd opgericht voor weldadige, educative en godsdienstige doeleinden en voor het behoud vande familiebanden.
Tegenwoordig hebben
we
andere organisaties binnende Kerkdie zichbezighoudenmetfamilie- banden.We
hebbenringenenzendingen,wijken, gemeentenendistricten. Elkdaarvan wordt ge- presideerd dooreen ambtenaarin de priester- schap.Dezeorganisatieszijnvoorditlevenvan essentieelbelang; hetzijngeeneeuwigeorgani- saties.Ze kunnen opgerichten ontbonden wor- den.Vaak wordenringen gesplitstende grenzen wordenqualengteenvormgewijzigd.Degebie- denkunnen nu eentotaalandere groep mensen omvatten dan toen zewerdenopgericht.Dezeorganisatieszijner
om
deuitoefeningvan de macht van het priesterschap tevereenvou- digen.De
bisschoppen en ringpresidentenzullen eensvervangen worden. Ditzijntakendievoor tijdelijkopde schouders van demensen worden gelegd.Maardaartegenoverstaatdat het gezineen eeu-
wigeorganisatiekanzijn.Hoewelhetgezinvan de enewijk of ringnaareen andere kanverhui- zen, blijft de gezinsorganisatie intact. Het kan zelfsvanhetsterfelijk bestaanworden overge- plaatst naar de eeuwigheid van de geesten- wereld.Hetgezin datonderhetpriesterschapin
de tempel is gesticht, is gegrondvest op wat waarschijnlijkdemeestdiepgaande vanallever- ordeningen is.Als een echtpaarhetnieuwe en eeuwigeverbondsluit,wordenbeidepartnersin de gelegenheid gesteld de mogelijkheden van hun leven, zowel geestelijk als lichamelijk, ten volletotuitdrukkingtebrengen.
Dit iseen verantwoordelijkheid waarover men niette licht
mag
denken. Deze heilige leven- schenkendelichamelijkekrachten, die hetgehele levenvan de persoonbewaardenbeschermdzijn geweest,wordentenslottevrijgegevenvooreen heiligenzuiver doel:Hetstichtenvaneengezin.De
functiesbinnen hetgezinen defunctievan het ouderschap mogen nietvan tijdelijke aard zijn;zemoetenblijvendzijn. Presiderendeamb- tenaren binnende Kerkwordenvantijdtottijddooranderen vervangen,maarditgeldt nietvoor de vader endemoeder.
Wat
gebeurter alseen vader zijn plichten niet geheel en al nakomt?Soms
zijnwe
zelfswelgeneigdtedenkendathijvervangen dientteworden,maarwieiserbe- voegd
om
datte doen? Een bisschop kan een zondagsschool-superintendent van zijn plichten ontslaan, maarhijkan een vader nietvan zijn gezin ontslaan. Nochhij, noch deringpresident zijndaartoe bevoegd.Hebben deAlgemeneAutoriteitenvan de Kerk diebevoegdheid?Ikweetdatikeen vaderniet kan ontslaanvanzijnplichten alshoofdvanzijn gezin. Zijn roeping is een bijzondere roeping;
dezeispermanentinhetnieuwe eneeuwigever- bond en daarvan wordt ontheffing niet over- wogen.
Uiteraardisontheffing mogelijkalsereen ern- stige overtreding begaan wordt. Door een be- voegdheid die alleen de president en profeet hebben,kunnen deze verplichtendebandenwor- den losgemaakt.Ditgebeurtechter nietopinitia- tief van de bisschop en de ringpresident. Dit geschiedt wanneer de persoon het verbond schendt, een ernstige overtreding begaat en onwaardig wordt.
Alswijookmaarenigenotiehebbenvanwathet gezin is, welke deze verplichtendebanden zijn enwathethuwelijksverbondinhoudt,dan moe- tenwijtochzekerwetendatdeHeerindezetijd aannietsmeeraanstootneemtdan aan dezotte enlichtvaardige manierwaaropveel mensenin
enuithethuwelijksverbond stappen.Jazeker,
we
237
zijnop een puntinde geschiedenis belandwaar het huwelijksverbond, datdooralle generaties van de geschiedenisheenalsheiligenvanvitaal belang werd geacht, door velen zinloos wordt genoemd.
Een uitwas van ditallesisdat mendie heilige levensprocessenverstoortwaardoorgeestenhet sterfelijkbestaan mogen binnengaan. Datdeel van de levensweg waarlangs nieuwe geesten moeten gaan
om
een sterfelijklichaam tever- krijgen, wordt vaak gebarricadeerd door ge- boortebeperkende methoden. En mocht er bij toeval aan de natuurlijkevoorwaarden worden voldaan,zodatereen lichaamverwekt wordt, dan komthetmaaraltevaakvoordatmen
totabor- tusovergaat,en de geestenwordenteruggedre-„Als wij de gezinnen willen behouden, moeten wij alles doen om
te zorgen dat er
iets is dat het behouden
is.
^
ven naar hun plaats van herkomst. En deze methoden beschouwt
men
dan alseen vooruit- gang voorhet mensdom. Beidezijn gebaseerd opegoïsme.Als ik afdeling 128van deLeer en Verbonden leesenherlees,benikonderde indruk vanhet feitdatdeHeernietalleenzovaakspreektover dedoden en dedoopvoor de doden, maarHij sprakookover de verlossing voor de levenden en de doden. Als u die afdeling leest, ziet u hoezeerzij bijelkaarhoren
—
de levenden en de doden,ofdedodenendelevenden.Dezelfde beginselenhebbenbetrekkingopbeide.Ditverbinden vanfamiliesaan elkaardoorge- nealogischonderzoek en de daaruit voortvloei- endeverrichtingvan de verzegelingsverordening inde tempel, wordtversterktdoorhetvanvitaal belangzijndewerkvoorhetzekerstellenvanhet gezin enhetaan elkaar-verbinden van dege- zinsleden,zolangzijleven.Nognooittevorenin
de geschiedenis der Kerkzijnertweeprogram- ma's geweest, voor de levenden en de doden, dieelkaarzodichtbenaderdhebbenalsinonze
tijd.Wijhebbende gezinsavond en het huison-
derwijs, die er beide op zijn gericht
om
de gezinnen evenwichtiger ensterker temaken. Enwe
hebbenhetgenealogischwerkenhettempel- werk,dietendoelhebbenhet gezin toteen eeu- wige eenheid te maken en het in de geesten- wereldbijelkaartehouden.Deze programma's hebbenwij,omdat„wijgelovenalhetgeenGod
heeftgeopenbaard,alles,watHij nuopenbaart, enwijgeloven, datHij nogvelegroteen voor- namedingenaangaandehet koninkrijkvan
God
zal openbaren." (NegendeArtikel desGeloofs.) Alswijdegezinnenwillenbehouden,moetenwij alles doen
om
tezorgendat er iets isdathet behoudenwaardig is.Erisveeltezeggenvoor het in stand houden van een gelukkig gezins- leveninditaardse bestaan, enopzeer concrete wijze staat het in nauw verband met wat wij verstaanonder genealogischwerkvan depries- terschap.Inafdeling128wordt meldinggemaakt van dekomstvanElia.Ditwerdvierhonderdjaar voor Christus door Maleachi geprofeteerd.De
laatstewoordenvanhet
Oude
Testamentzijn:„Ziet,IkzendeuliedendenprofeetElia,eerdat die grote en die vreselijke dag des Heeren komenzal.
„Enhijzalhethartdervaderentotde kinderen wederbrengen, enhet hartder kinderentothun vaderen; opdat Ik nietkome, en de aarde met den bansla."(Mal. 4:5-6.)
Laatikvooruaanhalenwat president HaroldB.
Leezei bijdeinwijding vande tempel teOak- land. „Ikvraagueenonderwijsprogrammavoor de gezinnen,datde gehele Kerkomvatenwaar- overwijnu spreken,inoverwegingtenemen..
.
PresidentJoseph F. Smith en zijn raadgevers hebben de leden van de Kerk beloofd dat hun kinderennietzullenafdwalen,indienzijheneens per
week om
zich heen vergaderenom
hente onderwijzeninhetEvangelie.„En daarom worden er in deze tijd instructies voorbereid
om
wattedoen?...om
hierop aarde dehartenvan de ouderstothun kinderenwedertebrengen, endehartenvan de kinderentotde ouders.Kuntu zichvoorstellen datoudersalleen hun hartentothun kinderen gekeerdmoetenheb- ben, en dekinderen tothun ouders, vanaf het momentdatzijdoordesluierzijngegaan?
„Ikverzoeku ernstig teoverdenkenof dieband met
uw
gezinaldannietzeker gesteldzalwor- den, indienuhebtgewachttotudoor desluier bentgegaan voordatuw
hartverlangtnaaruw
kinderen, die u nietvoldoende op hun levenspad hebtbijgestaan. Hetis hoog tijddatwij eraan beginnentedenkenhet hartvan ouderswederte brengentothun kinderen nu zeleven, opdater (wordtvervolgdopblz252)
238
Inleiding in de
GENEALOGIE
DOOR
OUDERLINGHOWARD
W.HUNTER vandeRaadderTwaalvenZouuwetenwatumoestdoen,alsu plotselinginvuur envlam stondvan de geest vanElia,en besefte dat ge- nealogisch onderzoek en tempelver- ordeningen deel uitmaken van het Evangelievan Jezus Christus?
Hetiszeer wel mogelijkdat het ant- woordop deze vraag voor duizenden heiligenderlaatstedagen „nee" zou luiden,ondankshetfeitdatditwerk de laatste jaren steeds meer bena- drukt wordt.Aan degenendie zichbe- zighouden met genealogischonderzoek en tempelwerk wordt geen enkele vraag zovaak gesteldals: „Hoemoet
ik beginnen?" of: „Waar moet ikbe- ginnen?" Hoewel het antwoord op zulkevragen voor sommige mensen misschien zeervoor de hand ligt,be- hoefthetmerendeel van de leden van de Kerk nog aanwijzingen enverdui- delijking.
Initiatief en zelfvertrouwen spruiten voort uitkennis. Mogelijk kuntu uit devolgendewoordenvoldoendebasis- kennisputten
om
enigvertrouwente krijgenenom
aangespoordtewordenom
vol ijverdit prachtige evangelie- werknatestreven.Het eerstewat elk lidvan de Kerk moet doen iszoveel mogelijk infor- matieoverzichzelfverzamelen, endie
kanhijthuisenbijnabijefamilieleden vinden. Hetdoelhiervan is uzelfals individu te identificeren en te weten vanwieuafstamt.
Deze data, namen en plaatsen, die gegevens van de burgerlijke stand worden genoemd, stellen vast dat u als lidvan een gezinin hetsterfelijk bestaan bentgekomen,enzeidentifi- ceren u alséén individuin de grote menigte kinderen van onze hemelse Vader. Als udeze informatie op
uw
gezinslijsthebtingevuld, kuntuaan- tonendat uineen bepaaldgezinouder ofkind bent. Ditmagzologischlijken dat hetonnodiglijktdittedoen,maar hetis de belangrijkeeerste stap
om
de schakel metuw
voorouders tot standtebrengen.Alsu deze lijsthebt ingevuld en de bronnenjuisthebt vermeld,zodat ze gemakkelijkkunnen worden terugge- vonden, gaat u verdermet degene- ratie die aan deuwe voorafging, en met datgezindoetu hetzelfde.Als
we
aannemen datu ouderbent, bestaat dit volgende gezin uituw
vader en moederen uals kind. Nog eenstap terug leidttotuw
beide grootouder- paren. En devierdestap isdan de- zelfde informatieoveruw
vierparen grootouders.Ditis hetfundamentelewerkdatde Kerkvanelklidvraagtalsbasisvoor serieusgenealogisch onderzoek.Deze gezinslijsten geeft u aan de groeps- leidervan de hogepriestersinuwwijk, die zich bezighoudt met het vier- generatieprogrammavan deKerk.
De
groepsleidervan de hogepriesterslaat delijstendan door een corrector van genealogischelijstenvandewijkcon- troleren.Alserfouten invoorkomen,krijgtudelijstenmetinlichtingenom- trentdewijzewaaropde verbeteringen moéten worden aangebracht van de groepsleiderterug.Gecorrigeerde en goedgekeurdeafschriftenvanelkege- zinslijsthorentenslotte viade groeps- leidervan de hogepriestersterecht te komeninde archieven van deGenea- logischeVereniging.
Zelfmoetuexemplaren van elkege- zinslijst houden voor
uw
eigen ge- denkboek. En dezelfdelijstenmoeten worden gebruikt voor het opstellen van een stamboomkaart.Hiermee begint ditbelangrijke werk, maarhetismisschien tevenshetpunt vanwaar u zonder hulp niet verder kunt komen.
U
heeft echter hulp uit een aantal bronnen totuw
beschik- king.De
groepsleidervan de hoge- priesters isvoorditwerkaangesteld239
Het vier- generatie programma
Het gezin van mijn overgrootvader (Mijn grootvader van vaders kantisin ditgezinkind)Het,gezin van mijn grootvadervan vaders kant
Stap1 Stap 2
Het gezinvan mijn overgrootvader (Mijngrootmoeder van vaders kantisin ditgezinkind)
Het gezinvanmijn vader
Stap 4 Stap6
Het gezin van mijn overgrootvader (Mijn grootvader vanmoederskantisin ditgezinkind)
fNB. Eenonaehuwdp kanhierbeginnen.
Ditisdan voorhem stap1.)
Het gezin van mijn grootvadervanmoeders kant
Het gezin van mijn overgrootvader (Mijn grootmoeder vanmoederskantis inditgezinkind)
Mijn gezin
Stap3
Het gezin van de overgrootvader van mijnvrouw
(Haar grootvadervan vaders kantisin ditgezinkind)
(Waarikechtgenoot ben)
Het gezin van de grootvadervan mijn
vrouwvan vaders kant Het gezinvande overgrootvader van mijnvrouw
(Haargrootmoeder van vaders kantis in ditgezinkind)
Stap5 Het gezin van de vader
van mijn vrouw Stap7
Het gezin van de overgrootvader van mijnvrouw
(Haar grootvader vanmoederskantisin - ditgezinkind)
(NB Eenonnehuwde kanhierbeginnen.
Ditisdan voor haar stap1.)
Het gezin vande grootvadervan mijn vrouw vanmoeders
kant Het gezinvande overgrootvader van
mijnvrouw
(Haargrootmoeder vanmoederskantis inditgezinkind)
als adviseurvoor de bisschop.Hij is teallentijdebereidledenvan dewijk bijditwerkmet raad endaadterzijde testaan.
Onderleidingvan de bisschop gege- ven genealogische cursussenworden
in de meestewijken regelmatig ge- organiseerd, zodat de leden van de Kerk de gelegenheid krijgen
om
de fundamentele zaken betreffende de verhogingvanhet gezinteleren.De
„workshops" bereiden de cursisten voorop de fundamentelewerkzaam- hedenvoor genealogisch onderzoek.
Voor deze lessen zijn boekjes en handboekenverkrijgbaar.
Voor de priesterschapsleidervan de wijk is er een boekje met de titel
Genealogisch Handboek voor de Priesterschap. Dan is er nog een boekje,waarinallegenealogischepro- gramma'svan de priesterschap wor- denuiteen gezet:PermanentPriester- schapsprogrammavoorde verhoging van hetgezin. Hierinworden de de-
tailsvan het uitvoerenvan dekerkelijke programma'sop wijkniveauuitgelegd.
De
Genealogische Vereniging geeft een brochureuit:Handboekvoor het inzenden van namen.Hierinwordtdui- delijkgemaakthoenamenaandeVer- enigingkunnenwordendoorgegeven, zodat het fiat gegeven kan worden voorhet uitvoerenvan tempelverorde- ningen. Voor dit boekje wordt een kleinevergoeding gevraagd.De
materiëleomvangvanditwerkis inspirerend.Inde archieveninSaltLake Cityzijn meerdan 750.000 microfilms enmeerdan 100.000boekenover ge- nealogie aanwezig.Genealogisch onderzoek en tempel- verordeningenwordenvanelke heilige derlaatstedagenvereist.Het huidige genealogischewerk vande priester- schap is thanszover uitgebreid, dat demeestenonderons geen enkelex- cuus meer hebben
om
niets tedoen.Onze
doden wachten verlangend tot dit volk hun namen navorst en dan0)
<u
o
O CD
O)
O)
naar de tempels van
God
gaatom
plaatsvervangend werk voor hen te doen, opdatzijuithun gevangenisinde geestenwereldbevrijdkunnenwor- den.
De
sleutelen van deze grote macht,dieaandeprofeetJosephSmith werdengegeven,zijnvandaagdedagbijons.Dezemacht,demacht
om
voor dedodenoptetreden,doorbreekt de bandenvanhetgraf.Wijallenmoeten de vreugde vinden vandit prachtigeliefdewerk.
Q
240
kleine
VOOR DE KINDEREN AUGUSTUS
1971MARK
E.PETERSENVan vriend
tot vriend
BesteTommy,
Zojuistheb ik gehoord datjedeze maand, opje verjaardag, bent ge- doopt. Ikwaser echtblij om,want jouw doopzal jeheleverdereleven zoveelvoorjebetekenen.
Alswijgedooptwordenals
we
acht jaarworden, tredenwe
toe totDe
Kerk van Jezus Christus enwe
ont- vangen de vele zegeningen van de Kerk.We
moeten gedooptwordenom
aan hetgebod van de Heerte voldoen.Dopenisnietzomaareen gebruikin onze Kerk.Hetisietsdat
we
doen omdatdeHeerhet gebiedt.De
doopisevenoudalshet Evangelie.
Adam
werdgedoopt, en dooronderdompe-ling,net zoals jij.En sindsdien zijn ermiljoenenmensengedoopt.
Jezusgafons de doop. Hij gaf de
doopaan
Adam
enaanonsallemaal, allemensendiesindsdietijdhebben geleefd.EnHijzelfwerdgedooptom
telatenziendatiedereendieouder dan achtjaar is deze verordening moetontvangen.
Weet
jijwaaromwe
wordenonder- gedompeld bij de doop?Sommige
kerken geloven in een verordening diezijdoop noemen, maar waarbij alleenmaar watwater ophethoofd van eenkindwordt gesprenkeld.Onderdompeling isde enigegoede manier
om
te dopen, enhetiswer- kelijkbetekenisvol. Je hele levenheb je geloofdinJezus. Jehebt geleerd hoe Hij hetvolkonderwees, kleine kinderenzegende, enzelfstweejon- gens en een meisjeopwekteuitde dood. Maar daarna werd Hij door wrede mannen gegrepen engekrui- sigd.57