• No results found

Van kinderwetgeving naar kinderrechten: over de verbinding tussen recht en opvoeding

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Van kinderwetgeving naar kinderrechten: over de verbinding tussen recht en opvoeding"

Copied!
14
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Correspondentieadres : maria.debie@ugent.be

Van kinderwetgeving naar kinderrech- ten: over de verbinding tussen recht en opvoeding

M a r i a B o u v e r n e - D e B i e , K a r e l D e V o s e n L i e v e B r a d t ( U n i v e r s i t e i t G e n t )

URN:NBN:NL:UI:10-1-100763

Samenvatting

In deze bijdrage stellen we de vraag hoe kinderrechten zich verhouden tot het sociaal opvoedingsproject zoals hieraan werd vorm gegeven door de kinderwetgeving. Sociale opvoeding houdt in dat opvoeding niet en- kel gezien wordt als de opvoeding van het kind tot volwassene; het gaat ook om de opvoeding van het kind tot burger en om de verandering van de samenleving via de opvoeding. Een kritiek op de sociale opvoeding als maatschappelijk project is de insluiting van kinderen en jongeren in een geïsoleerd en eigen jeugdland. We stellen de vraag of het streven naar kin- derrechten een antwoord biedt op deze kritiek. Gepleit wordt voor een be- nadering van kinderrechten als een toetssteen voor een radicalisering en herdefiniëring van de sociale opvoeding.

Sinds de goedkeuring, door de Verenigde Naties op 20 november 1989, van het

‘Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind’ vormen kinderrech- ten een specifiek veld van studie en onderzoek (Reynaert, 2012). Dominante thema’s in het onderzoek zijn: de handelingscompetentie en het actorschap van kinderen en jongeren; de relatie tussen kinderen en opvoeders (vooral de ouders) en de discussie over de implementatie en monitoring van het Kinder- rechtenverdrag zélf (Reynaert, Bouverne-De Bie, & Vandevelde, 2009). Opval- lend is de aansluiting van de eerste twee thema’s bij centrale thema’s in de pedagogische discussie sinds de invoering van de kinderwetgeving eind 19e, begin 20e eeuw. De invoering in België van een arbeidsverbod voor kinderen (1889), een wetgeving op de kinderbescherming (1912) en een algemene leer-

(2)

plicht (1914) betekende de institutionalisering van een omvattend ‘sociaal op- voedingsproject’. ‘Sociale’ opvoeding houdt in dat opvoeding niet enkel gezien wordt als de opvoeding van het kind tot ‘volwassene’; het gaat ook om de op- voeding van het kind tot ‘burger’ én om de verandering van de samenleving via de opvoeding (De Winter, 2011). De school, en in het verlengde hiervan, initiatieven van jeugdwerk en jeugdzorg, worden ingezet ter aanvulling en/of correctie van de ouderlijke opvoeding. Dit is belangrijk om ieder kind gelijke ontplooiingskansen te verzekeren, en om preventief in te grijpen op sociale problemen, zoals armoede en criminaliteit. Tegelijk worden kinderen en jon- geren door deze toenemende pedagogische bemoeienis ingesloten in een eigen

‘jeugdland’ (Dasberg, 1984). De kinderrechtenbeweging presenteert zich als een alternatief voor deze insluiting (Verhellen, 2000). Niettemin blijft ook binnen de kinderrechtenbeweging het ‘belang van het kind’ het centrale begrip, ver- dedigd door professionals, en vaak in spanning met de ouderlijke opvoeding (Reynaert et al., 2009).

In wat volgt, stellen we de vraag hoe de ‘kinderrechten’ zich verhouden tot het ‘sociaal opvoedingsproject’ zoals dit werd vormgegeven via de kinderwet- geving. Eerst omschrijven we het sociaal opvoedingsproject op de verbinding tussen recht en opvoeding. Vervolgens gaan we na hoe dit project ingrijpt op de leefsituatie en leefwereld van kinderen en jongeren, en stellen we de vraag hoe kinderrechten ingrijpen op het door de kinderwetgeving gedragen sociaal op- voedingsproject. Hierbij aansluitend gaan we in op de vraag naar de betekenis van kinderrechten als pedagogisch ‘alternatief’. In het besluit geven we de span- ning aan tussen kinderrechten als een mogelijke hefboom tot individualisering enerzijds of tot radicalisering van de sociale opvoeding anderzijds.

Institutionalisering van een ‘sociale’ opvoeding

De introductie van de kinderwetgeving hield een omslag in zowel voor het denken over het recht als voor het denken over de opvoeding. Hoewel ook in het Napoleontische burgerlijk wetboek de ouderlijke macht gedefinieerd werd als een functie ‘in het belang van het kind’, werd elke rechterlijke tussenkomst in de uitoefening van de ouderlijke macht afgewezen: opvoeding werd gezien als het prerogatief van de ouders. In de 19e-eeuwse, liberale rechtsstaat was de basisgedachte dat de Staat zo weinig mogelijk tussenkomt in de private sfeer.

De rol van het recht werd gezien als beperkt tot het handhaven van algemene regels, nodig voor een geordende samenleving. De kinderwetgeving brak met deze opvatting, en betekende de start van een proces van interventionisme, legitiem gemaakt via het recht (Dupont, 1979). De opvoeding veranderde van een prerogatief van de ouders naar een maatschappelijk project, waarbij van ouders, op straffe van overheidstussenkomst, verwacht werd dat ze hun kin- deren opvoeden tot ‘goede burgers’. Sociale orde werd gezien als gebaseerd op de aanname van een ‘sociaal contract’, en op de socialisatie van het individu in samenlevingspatronen die als maatstaf dienen voor het individuele gedrag

(3)

(Raes, 2003). Met de omschrijving van de opvoeding als een maatschappelijk project, werd de ouderlijke opvoeding onder voogdij geplaatst, en kwam, op het snijpunt tussen recht en opvoeding, een ‘sociaal opvoedingsproject’ tot ontwik- keling.

Het sociaal opvoedingsproject houdt in dat ‘het belang van het kind’ mede verzekerd en aangestuurd wordt via het recht. De invoering van een arbeidsver- bod en van een algemene leerplicht worden bij het ontstaan van de kinderwet- geving mede gelegitimeerd vanuit het ‘recht van het kind’. De ‘rechten van het kind’ worden vertaald als ‘opvoedingsplichten van de ouders’ (Van Nijnatten, 1993). Het recht kan, in ‘het belang van het kind’, via de jeugdbescherming dwingend tussenkomen in de opvoeding. Tegelijk biedt het, via de leerplicht, een grotere gelijkheid in de mogelijkheden van kinderen om onderwijs te vol- gen. Aan het recht wordt hiermee een beleidsfunctie toegekend: het recht wordt niet enkel ingezet tot handhaven van de bestaande orde, maar evenzeer tot het realiseren van specifieke doelstellingen (Hubeau, 1997). In het sociaal opvoe- dingsproject wordt de maatschappelijke betekenis van de opvoeding zeer hoog ingeschat, als een hefboom bij uitstek tot tegemoetkoming aan sociale proble- men (Tulkens, 1993), en als een hefboom tot zowel individuele als collectieve emancipatie (Devroede, 1970).

De constructie van de ‘sociale opvoeding’ hing nauw samen met de ‘sociale kwestie’ van eind 19e eeuw, begin 20e eeuw. Deze ‘sociale kwestie’ omvatte de problematisering van de sociale problemen als gevolg van het samengaan van processen van industrialisering, proletarisering en verstedelijking, waardoor een concentratie ontstond van problemen van armoede en hieraan gelinkte criminaliteit. Vooral de situatie van de jeugd werd geproblematiseerd. De ont- wikkeling van de kinderwetgeving is in de kern verbonden met de gedachte dat onderwijs en opvoeding niet alleen ingezet moeten worden om individuele ontplooiing te stimuleren, maar ook om de tekorten van het milieu van her- komst zoveel mogelijk op te heffen en te compenseren. Bovendien werd de ‘so- ciale opvoeding’ gezien als een sterk instrument om problemen in de toekomst te voorkomen. Preventie werd een sleutelbegrip. Het ging om de preventie van probleemsituaties, evenals om de preventie van sociale afhankelijkheid, en de preventie van strafrechtelijk optreden (Roose, 2006).

Het met de kinderwetgeving ingezette sociaal opvoedingsproject krijgt op die manier verschillende betekenissen. Een eerste betekenis is deze van een opvoedingsnorm: aan ouders wordt voorgehouden de kindertijd te erkennen als opvoedingstijd, en aan hun kinderen gepast onderwijs en gepaste ont- plooiingsmogelijkheden te verzekeren. Een tweede betekenis is deze van so- ciale opvoeding als een gedeelde verantwoordelijkheid van gezin en samenleving (Vandenbroeck, 2004). Deze ‘gedeelde’ verantwoordelijkheid werd bij het ont- staan van de kinderwetgeving in de eerste plaats gezien als een corrigerende inzet: ze berustte op een afkeuring en wantrouwen ten aanzien van de op- voedingspraktijken van arbeidersgezinnen en werd aangestuurd vanuit een streven om de maatschappelijke orde te bewaren (Devroede, 1970). Vandaag

(4)

wordt deze ‘gedeelde’ verantwoordelijkheid ook ingevuld als een aanvullende en ondersteunende tussenkomst. In een meer recente betekenis, nauw geli- eerd aan het concept van de verzorgingsstaat, wordt de sociale opvoeding ge- zien als een project van ‘democratische opvoeding’ (De Winter, 2000; Biesta, Bouverne-De Bie, & Wildemeersch, 2014). In deze benadering wordt ook een verbinding gemaakt met de kinderrechten. Sociale opvoeding omvat in deze betekenis het maatschappelijk engagement tot ‘recht, ruimte en respect’ (De Winter, 1995) voor kinderen en ouders.

Sociale bemoeienis met de leefsituatie en leefwereld van kinderen en jongeren

De uitwerking van de ‘sociale opvoeding’ is geen neutraal gebeuren. Ze vormt de motor van een omvattend pedagogiseringsproces (Depaepe, 1998;

Depaepe, Simon, & Van Gorp, 2005), gedragen door een toenemend gediffe- rentieerd voorzieningenaanbod, en is ook drager van een streven naar zowel individuele als collectieve emancipatie. Deze ontwikkeling loopt parallel met de verschuiving van een liberale rechtsstaat naar een democratische rechtsstaat, gebaseerd op algemeen enkelvoudig stemrecht. Deze democratische rechtsstaat wordt na de Tweede Wereldoorlog geradicaliseerd met de uitbouw van de ver- zorgingsstaat. Deze ontwikkeling gaat gepaard met een ‘vermaatschappelijking’

van het recht: het recht reageert op concrete ontwikkelingen en probeert de samenleving bij te sturen in de richting van grotere rechtvaardigheid. De ‘Uni- versele Verklaring van de Rechten van de Mens’ (1948) en het ‘Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind’ (1989) worden belangrijke toetsstenen in het streven naar rechtsgelijkheid (Raes, 2003).

Opvallend is niettemin dat de uitbouw van een gedifferentieerd voorzienin- genaanbod ten aanzien van kinderen en jongeren voornamelijk aangestuurd blijft vanuit het streven naar beheersing van sociale problemen en vanuit een hierbij aansluitende preventie-optiek, en weinig vanuit het streven naar een zo groot mogelijke gelijkheid en vrijheid voor eenieder, als een sociaal-politieke keuze die verankerd is in het recht. De uitbouw van sociale voorzieningen staat in een spanningsveld tussen de politieke bekommernis om sociale problemen te beheersen, met het oog op het beschermen van de sociale orde, en het streven naar de concretisering van een zo groot mogelijke gelijkheid en vrijheid voor eenieder. De vraag naar de betekenis van deze probleemsituaties, de mogelijke diversiteit in lezingen ervan en de historische gebondenheid van de sociale op- voeding aan de sociale kwestie verdwenen hiermee naar de achtergrond, even- als het inzicht in het recht als mogelijke hefboom naar meer gelijke sociale verhoudingen. Onderwijs, kinderzorg, jeugdwerk en jeugdzorg: het werden ver- trouwde praktijken, die deel uitmaken van de basistechnieken van de Westerse verzorgingsstaat. Ze hebben het karakter aangenomen van ‘gesedimenteerde’

praktijken, dit wil zeggen, praktijken die de verbinding verloren hebben met de sociaal-politieke discussie waarin ze hun grondslag vinden. ‘Sociale opvoeding’

wordt op die manier herleid tot een opdracht van ‘sociale’ voorzieningen, een

(5)

opdracht die bovendien wordt losgekoppeld van het recht of door sommigen zelfs gezien als ‘tegengesteld’ aan het recht (Walgrave, 1978).

De uitkomst is dat sociale opvoeding, ontstaan als een breed maatschappe- lijk project, heden vaak gedefinieerd wordt als een ‘sociale’ functie binnen een individueel opvoedingsproject, met het risico dat deze ‘sociale’ functie op haar beurt herleid wordt tot het bijbrengen van ‘sociale competenties’. Een teke- nend voorbeeld is de verschuiving in de discussies over de jeugdzorg in Vlaan- deren na de publicatie van het ‘Algemeen Verslag over de Armoede’ (Koning Boudewijnstichting, 1994). In dit verslag, opgesteld in samenwerking met ge- zinnen in armoede, werd gesteld dat gezinnen in armoede meer kwetsbaar zijn voor een interventie vanuit de jeugdzorg, en ook meer kwetsbaar voor gedwon- gen interventies zoals met name de uithuisplaatsing van kinderen. Niet alleen de selectiviteit van de jeugdzorg werd gesteld als probleem; problematisch is de miskenning van de opvoedingsbekwaamheid van de ouders door professionals.

Deze fundamentele kritieken werden in de herziening van de jeugdzorg her- taald naar een fout lopende afstemming tussen ‘vraag’ en ‘aanbod’, waarvoor

‘zorg op maat’ als oplossing ingezet wordt. Hierbij wordt de ‘maat’ van de zorg bepaald vanuit het aanbod, op grond van de gediagnosticeerde gradatie van het opvoedingsprobleem waarvoor ondersteuning nodig is. Op de sociaal-politieke vragen die het ‘Algemeen Verslag over de Armoede’ stelde bij de grondslag en de effecten van de jeugdzorg, wordt aldus een methodisch en organisatorisch antwoord geformuleerd (Roose, 2006).

De kinderrechtenbeweging biedt op dit punt een ‘alternatief’, doordat de nadruk gelegd wordt op de comprehensiviteit tussen beschermingsrechten, rechten op goede voorzieningen, en participatierechten van kinderen (Herbots

& Put, 2010). Deze nadruk op comprehensiviteit staat niettemin op gespan- nen voet met een aantal centrale thema’s in de kinderrechtenbeweging. Een eerste thema is het streven naar een versterking van de rechtspositie van kinde- ren als groep. Hierin verdwijnen de verschillen tussen kinderen, bijvoorbeeld naar sociaal-economische status, gender en etniciteit, naar de achtergrond, en wordt uitgegaan van een juridisch-technische lezing van kinderrechten. In deze lezing worden kinderrechten gezien als ‘welzijnsrechten’, dit zijn functionele rechten die moeten leiden tot een goede afstemming tussen vraag en aanbod van sociale voorzieningen, en tot een verzekerde kwaliteit van de geboden hulp- en dienstverlening. Erkende welzijnsrechten zijn bijvoorbeeld het recht op een menswaardige behandeling, het recht op vrije keuze van een welzijns- voorziening, het recht op informatie en het recht op een eigen levenssfeer (Put, Verdeyen, & Loosveldt, 2003). Een concreet voorbeeld is het Vlaamse decreet

‘rechtspositie van de minderjarige in de Integrale Jeugdhulp’ van 7 mei 2004 (Desmet & Put, 2011). Dit decreet regelt de rechten van minderjarigen in de jeugdhulpverlening, met als centrale waarden de ‘zelfbeschikking’ en de ‘keu- zevrijheid’ van de minderjarige. Het decreet bepaalt dat de minderjarige, vanaf 12 jaar, toestemming moet geven voor een interventie vanuit de jeugdhulpver- lening. Dit decreet regelt tevens het inzagerecht in het eigen dossier, waarborgt

(6)

de vrije keuze van het hulpverleningsaanbod, voorziet in participatierechten in de hulpverlening, en formuleert een verbod op lijfstraffen.

Een tweede thema betreft het competentiedebat. In aansluiting met het stre- ven naar een betere rechtspositie van de minderjarige, wordt de handelingsbe- kwaamheid van minderjarigen benadrukt. Dit heeft geleid tot een nadruk op de autonomie van kinderen en jongeren. Autonomie krijgt hierbij de schrale in- vulling van een ‘negatieve vrijheid’: de bescherming van de privésfeer tegen be- moeienissen vanwege de overheid en/of andere institutionele actoren. Het gaat om de vrijheid ‘gerust’ gelaten te worden. In een comprehensieve lezing van kinderrechten wordt evenwel precies de onderlinge samenhang benadrukt tus- sen vrijheid van handelen en de beschikbaarheid van maatschappelijke hulp- bronnen om deze vrijheid positief te kunnen invullen (Mortier, 2002). In deze lezing gaat het dan om het engagement om eenieder gelijke mogelijkheden op ontplooiing te verzekeren.

Het spanningsveld tussen een comprehensieve lezing van kinderrechten en deze centrale thema’s in de kinderrechtenbeweging is belangrijk, omdat de ‘im- plementatie’ van kinderrechten verschillend inwerkt naargelang de verschil- len in de leefsituatie en leefwereld van kinderen en jongeren. Het streven naar kinderrechten leidt naar een vergroting van de handelingsmogelijkheden van kinderen en jongeren, afhankelijk van het beleidsdomein waarover het gaat, en van het perspectief dat ingenomen wordt. Zo bijvoorbeeld zijn de handelings- mogelijkheden die kinderen en jongeren hebben binnen het gezin en in beslis- singen die het gezin aangaan groter dan op het domein van de gezondheids- zorg (Hemrica, 2004). Een ander voorbeeld is de nadruk op participatierechten, waarbij participatie steeds meer uitgroeit tot een nieuwe ‘pedagogische norm’

(Vandenbroeck & Bouverne-De Bie, 2006), of waarbij voorbijgegaan wordt aan de verschillende betekenis die een bepaald gedrag, zoals bijvoorbeeld een ‘pe- dagogische tik’, kan hebben naargelang de situatie (Bouverne-De Bie, Reynaert,

& Roose, 2009).

Kinderrechten en sociale opvoeding

Ook sociale voorzieningen worden op verschillende manieren ervaren. De school mag dan misschien een ‘vanzelfsprekend’ deel van de leefwereld van kinderen en jongeren zijn, dit betekent niet dat de schoolperiode voor elke jongere probleemloos verloopt. De school (be)vestigt maatschappelijke breuk- lijnen, die moeilijk overstegen worden (Unicef, 2010). De vanzelfsprekendheid van de school geldt niet voor het ruimere aanbod van sociale voorzieningen, zoals het jeugdwerk en de jeugdzorg. Zo bijvoorbeeld wordt in de organisatie van de ‘integrale jeugdhulp’ in Vlaanderen een onderscheid gemaakt tussen

‘rechtstreeks toegankelijke’ en ‘niet rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp’. Deze constructie moet verzekeren dat kinderen en jongeren enkel in ‘maatschappelijk noodzakelijke situaties’ beroep kunnen doen op het geheel van de jeugdzorg.

De jeugdzorg laat zich aldus paradoxaal karakteriseren als een ‘te vermijden

(7)

emancipatie’ (Roose, 2006). Ook binnen het jeugdwerk is een scheidingslijn vast te stellen tussen ‘regulier’ jeugdwerk en jeugdwerk ‘voor kansarme jonge- ren’, een scheidingslijn die in belangrijke mate gelijkloopt met een onderscheid tussen hoger en lager geschoolde jongeren (Coussée, 2006; Van de Walle, 2010).

De ‘sociale opvoeding’ blijkt niet evident bij te dragen tot een grotere gelijkheid in de ontplooiingsmogelijkheden. Het lijkt vooral te werken in de richting van een individualisering van kinderen en jongeren in relatie tot volwassenen. Deze individualisering leidt tot een toenemende sociaal-culturele zelfstandigheid, dit in tegenstelling tot de langer durende economische afhankelijkheid van kin- deren en jongeren. Ook deze tegenstelling werkt in het nadeel van de meest kwetsbare jongeren.

Een kritiek op de sociale opvoeding als maatschappelijk project is de in- sluiting van kinderen en jongeren in een eigen ‘jeugdland’. Biedt het streven naar kinderrechten een antwoord op deze kritiek? De categoriale benadering is opmerkelijk, gezien kinderrechten worden gesitueerd binnen het mensen- rechtenproject. De legitimering voor een categoriale benadering berust op de vaststelling dat de plaats van kinderen binnen het mensenrechtenproject niet erg duidelijk is (Verhellen, 2007). Hiermee wordt gekozen voor een ‘eman- cipatiestrategie’, die berust op een (tijdelijke) verbijzondering als groep, met als verbindend element de zwakke maatschappelijke positie van kinderen. De effectuering van kinderrechten wordt gelegd bij de mogelijkheid om beroep te doen op afdwingbare rechten, en de mogelijkheid voor kinderen om deze afdwingbaarheid autonoom te kunnen effectueren. De comprehensiviteit van kinderrechten ligt niettemin niet alleen op de afdwingbaarheid, maar vooral op de vraag naar het maatschappelijk engagement om een grotere gelijkheid te realiseren in de mogelijkheden om een menswaardig bestaan te leiden (Raes, 1995). Kinderrechten vergen daarom een sterke verbinding met het ruimere debat over de mensenrechten en met de wijze waarop deze in de samenlevings- organisatie tot uitdrukking worden gebracht. In de Westerse verzorgingsstaten zijn kinderrechten niet los te zien van het debat over de sociale grondrechten.

Immers, waar de vrijheidsrechten en de politieke rechten gericht zijn op de be- scherming tegen overmatig overheidsinterventionisme en de mogelijkheid mee vorm te geven aan de politieke discussie, vormen uitgerekend de sociale grond- rechten de hefboom naar een grotere solidariteit en naar een grotere gelijkheid in mogelijkheden tot handelen.

De verbinding van kinderrechten met de discussie over sociale grondrech- ten is des te belangrijker gegeven een paradigmashift in de actuele benadering van de sociale grondrechten (Hubeau, 2010). Deze paradigmashift berust op een aantal, ook voor het kinderrechtendebat relevante, trends. Een trend is bijvoorbeeld de verschuiving van de aandacht voor mensenrechten naar een vooral economische benadering. In de ontwikkeling van de Westerse verzor- gingsstaten uit deze verschuiving zich in een omschrijving van de jeugdperiode als een ‘toeleidingsperiode’ tot de arbeidsmarkt, waarbij kinderen en jongeren moeten leren de ‘juiste keuzes’ te maken (Van Ewijk, 1994). Deze ontwikkeling

(8)

valt vooral uit ten nadele van de meest kwetsbare jongeren. Een andere trend is de verschuiving in de benadering van armoedebestrijding: armoedebestrijding wordt steeds minder aangestuurd vanuit een streven naar grotere sociale gelijk- heid, en steeds meer vanuit een streven naar maatschappelijke inpassing op een diversiteit van beleidsdomeinen. Vooral activering naar de arbeidsmarkt staat hierbij vooraan. De breuklijn tussen kinderen uit sterkere sociaal-economische groepen en minder sterke groepen wordt hiermee scherper, omdat kinderen uit minder sterke groepen het vaak moeilijker hebben om een succesvol tra- ject uit te bouwen, zowel in het onderwijs als op de arbeidsmarkt. Een aan- sluitende trend is de toenemende nadruk op ‘burgerzin’ in termen van ‘voor wat hoort wat’-redeneringen. In deze benadering wordt de grondslag voor de inzet van maatschappelijke hulpbronnen niet in het recht gelegd, maar in de vereiste van ‘verantwoord burgerschap’. Het uitgangspunt is een maatschap- pelijke (opvoedings)norm. Een voorbeeld daarvan is de toenemende proble- matisering van het gedrag van kinderen en jongeren in de publieke ruimte (Kinderrechtencommissariaat, 2005).

Deze paradigmashift wijst op het belang om zowel de historische gebon- denheid van de sociale opvoeding aan de ‘sociale kwestie’ als de blijvende ac- tualiteit van de ‘sociale opvoeding’ zichtbaar te maken. Walter Lorenz (2014) stelt in dit licht dat het nodig is om de ‘sociale kwestie’ opnieuw te definiëren.

Zijn analyse is dat met het toenemend overwicht van een economische logica in de aansturing van de samenleving het ‘sociale’ in belangrijke mate wordt geïndividualiseerd, ten koste van de sociaal-politieke ondersteuning van de ge- meenschapsvormende processen tussen mensen enerzijds en tussen mensen en hun omgeving anderzijds. Hij pleit voor een kritische houding ten aanzien van dominante logica’s en routines. De ‘sociale opvoeding’ moet staan voor het besef dat concrete situaties en sociale problemen niet eenzijdig en rechtlijnig gedefinieerd kunnen worden, maar maatschappelijk, historisch, en met inbreng van eenieder begrepen moeten worden.

Kinderrechten als ‘pedagogisch alternatief’

We gaven aan dat het sociaal opvoedingsproject een intern spanningsveld om- vat tussen tegemoetkoming aan sociale problemen enerzijds, en het streven naar een grotere sociale gelijkheid anderzijds. Op dit spanningsveld worden zowel het recht als de opvoeding ingezet om een betere samenleving te reali- seren. Uitgangspunt is de aanname van een consensus over wat deze ‘betere’

samenleving is. Een kritiek op deze aanname is dat deze in feite twee verschil- lende benaderingen samenvoegt: de vraag ‘door wie worden de basisprincipes van de maatschappij ontworpen?’ en ‘voor wie worden de basisprincipes van de maatschappij ontworpen’? Het samenvoegen van deze twee vragen betekent dat ervan uitgegaan wordt dat de opstellers van het sociaal contract precies de- zelfde mensen zijn als diegenen wier levens worden gereguleerd door de geko- zen principes. Andere belangen en personen kunnen mee opgenomen worden,

(9)

hetzij als een afgeleide, hetzij in een later stadium, nadat de principes door de opstellers van het contract gekozen zijn (Nussbaum, 2006). De rechten van kin- deren zijn in deze benadering een afgeleide van de rechten van volwassenen; en voor de effectuering van hun rechten zijn kinderen en jongeren in hoge mate aangewezen op volwassenen.

In dit licht houdt een herdefiniëring van de ‘sociale kwestie’ in dat de vraag gesteld wordt of sociale orde noodzakelijkerwijze berust op consensus, dan wel of het mogelijk is om sociale orde meer open te definiëren, als een voortdu- rende discussie over, en ‘herordening’ van, cultuurpatronen, een zoeken gericht vanuit een grotere vrijheid, gelijkheid en solidariteit in de maatschappelijke verhoudingen (Schuyt, 2007). Het Kinderrechtenverdrag verbindt in dezelfde tekst de klassieke vrijheids- en politieke rechten met sociale grondrechten. Dat wil zeggen dat erkend wordt dat ‘zelfbeschikking’ niet absoluut is, maar dat reële handelings- en keuzevrijheden ingebed zijn en betekenis krijgen tegen de achtergrond van concrete sociale, culturele en economische omgevingen.

De sociale grondrechten verbinden overheden tot het maatschappelijk en- gagement om in te grijpen in de leefomstandigheden van alle burgers, zodat ze een leven kunnen leiden in het besef van gelijke menselijke waardigheid (Nussbaum, 2006).

Het instellen van een sociaal grondrecht op maatschappelijke dienstverle- ning opent de mogelijkheid om de logica’s van opvoeding en recht op een bij- zondere manier met mekaar te verbinden: in de rechtenlogica worden diverse betekenisverleningen aan ‘menselijke waardigheid’ geïntegreerd, die tot stand komen in concrete zorg- en opvoedingsverhoudingen, en in de zorg- en op- voedingsverhoudingen wordt het belang geïntegreerd dat aan het respect voor de menselijke waardigheid in de rechtsorde wordt ingeschreven, en waarvoor de staat zich ten aanzien van zijn burgers garant stelt. Door de invoering van sociale grondrechten in het positieve recht wordt het respect voor de “gelijke menselijke waardigheid” van elke burger als beginsel in het recht ingeschreven.

De normatieve betekenis van dit beginsel kan nochtans niet bij wijze van lo- gische deductie afgeleid worden uit een hoger principe of een hogere ethische of juridische norm die toegepast wordt op concrete situaties (Schuyt, 1972). In zorg- en opvoedingsverhoudingen komt het respect voor de gelijke menselijke waardigheid tot stand als een kwaliteit van die verhoudingen (Biesta, 2014), en niet zozeer als een kantiaanse afleiding uit een juridische of ethische impera- tief. Het juridisch beginsel krijgt hiermee betekenissen die op een niet-legalisti- sche wijze, in het handelen zelf worden ontwikkeld (Bauman, 1993), en die tot stand komen in de responsiviteit eigen aan zorg- en opvoedingsverhoudingen (Ramaekers & Suissa, 2012). Het gegeven dat dit beginsel in de rechtsorde werd ingeschreven, voegt anderzijds ook een betekenis toe aan zorg- en opvoedings- verhoudingen. Hierin zit niet enkel de uitnodiging maar ook de opgave ver- vat voor professionelen een besef van gelijke menselijke waardigheid levend te houden in hun handelen, als waarde waarvoor de staat zich garant heeft gesteld door de mensenrechtenverdragen te onderschrijven. In deze verstrengeling

(10)

komt ook het dubbel pedagogisch mandaat (Lorenz, 2014) van de professional tot uitdrukking: enerzijds het mandaat om met cliënteel betekenis te verlenen aan ondersteuning en anderzijds het mandaat vanuit de rechtsorde om het be- sef van menselijke waardigheid in de ondersteuning zelf levend te houden.

Vanuit de benadering van sociale grondrechten is sociale opvoeding niet los te koppelen van het streven naar een democratisch samenleven. Basis van de opvoeding is dialoog: de uitnodiging om betekenis te verlenen aan de erken- ning van gelijke menselijke waardigheid als culturele (Mollenhauer, 1986) en politieke (Biesta, 2011) waarde in een diversiteit van steeds nieuwe en vooraf onbekende situaties (Nussbaum, 2006). Dit maakt opvoeding boeiend, en te- gelijk risicovol en onvoorspelbaar (Biesta, 2014). Sociale opvoeding kan dan ook opgevat worden als een responsief en transformatief proces (Biesta, 2011;

Smeyers, 2010). Opvoeden is steeds opnieuw leren opvoeden (Mollenhauer, 1978). ‘Spreken over opvoeding’, aldus Mollenhauer, ‘is historisch. Er wordt altijd iets over de geschiedenis gezegd en dat wordt op historische wijze ge- zegd. Ook pedagogische uitspraken waarin het verleden totaal genegeerd wordt gaan over de geschiedenis, op zijn minst de geschiedenis van een generatie, toekomstige geschiedenis. Dat spreekt vanzelf, maar het heeft consequenties’

(Mollenhauer, 1986, pp. 12-13).

Het kinderrechtenproject en de sociale opvoeding raken elkaar in het per- spectief dat kinderen voorgehouden wordt. Dit perspectief ligt in een enga- gement in de opvoeding, als een reflectief proces, een concreet handelen, dat voortdurend vorm krijgt aan de hand van wat zich in dit handelen voordoet, en waarin kinderen erbij mogen, kunnen en willen horen (De Visscher, 2008; Schuyt, 2012). Kinderrechten houden, in hun appel op het gelijke recht op een mens- waardig bestaan, de vraag in om ruimte te creëren voor de betekenisverlening van kinderen en jongeren, en gangbare manieren van handelen te durven on- derbreken, vanuit de vraag of ook niet andere mogelijkheden kunnen worden aangereikt, die meer recht kunnen doen aan de ontwikkeling van kinderen, en aan de gelijkheid in ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen, jongeren en volwassenen (Biesta, 2011). Opvoeding is niet te verbinden met een te reali- seren ideaal, maar zou verbonden moeten zijn met het engagement om recht te willen doen aan de betekenisverlening van kinderen en jongeren (De Vos, 2014). Dit impliceert dat het ‘tekort’ als grondslag voor sociale opvoeding wordt verlaten, om de verbinding te maken tussen concrete situaties en de vraag waar- om een specifiek handelen in deze situaties aangewezen kan zijn. Dit ‘waarom’

moet getoetst worden aan een comprehensieve lezing van de mensenrechten en de kinderrechten. De centrale idee is dat de sociale opvoeding moet uitgaan van de vraag wat kinderen, jongeren en volwassenen ‘kunnen’ doen en zijn, en dat de vrijheid gevrijwaard moet worden om te kiezen voor een ander leven dan het leven dat men heeft. Hiervoor is de mogelijke inzet van maatschappe- lijke hulpbronnen, op basis van het recht op maatschappelijke dienstverlening en getoetst aan mensenrechten en kinderrechten, een fundamentele hefboom (Mortier, 2002; Nussbaum, 2006).

(11)

Conclusie

Deze bijdrage vertrok vanuit de vraag naar de verhouding tussen ‘kinderrech- ten’ en het ‘sociaal opvoedingsproject’ zoals dit sinds de invoering van de ‘kin- derwetgeving’ vorm gegeven wordt. De sociale opvoeding omschreven we als een maatschappelijk project, op het snijpunt tussen opvoeding en recht. Als maatschappelijk project leidde de constructie van de sociale opvoeding naar een omslag in zowel het denken over de opvoeding als in het denken over het recht. Zowel opvoeding als recht ‘vermaatschappelijkten’ en werden ingezet voor de realisatie van specifieke doelstellingen. Deze historische gebondenheid van zowel de sociale opvoeding als de kinderrechten aan een na te streven sa- menlevingsmodel komt concreet tot uiting in een aantal gemeenschappelijke kenmerken: beide gaan uit van een categoriale benadering, met als dominante discussiethema’s het actorschap van kinderen, en de relatie tot de ouderlijke opvoeding. In beide benaderingen ligt ook het risico besloten tot installatie van een opvoedingsnorm.

De historische gebondenheid van de sociale opvoeding aan zowel de vraag naar beheersing van sociale problemen als de vraag naar grotere gelijkheid in ontplooiingskansen van kinderen en jongeren zet haar in een intern spannings- veld. Kinderrechten kunnen op dit vlak een meerwaarde bieden, mits ze com- prehensief gelezen worden. Deze comprehensieve lezing vergt dat kinderrech- ten niet gezien worden als een te implementeren project, maar als een toetssteen voor een opnieuw definiëren van de sociale opvoeding. De doelstelling van de sociale opvoeding ligt dan niet op te realiseren maatschappelijke uitkomsten, maar in het recht doen aan de vermogens en handelingsmogelijkheden van kinderen en jongeren, evenals op de inzet van maatschappelijke hulpbronnen, niet op basis van de tegemoetkoming aan een tekort, maar op basis van een actueel maatschappelijk engagement. Gehanteerd als toetssteen houden kin- derrechten een appel in tot radicalisering van het met de kinderwetgeving in- gezette sociaal opvoedingsproject in de richting van grotere sociale gelijkheid.

Tegenover deze radicalisering staat niettemin het risico dat de sociale op- voeding herleid wordt tot een opdracht van sociale voorzieningen, en kinder- rechten als een individueel ‘welzijnsrecht’ in de relatie tot deze voorzieningen.

In dergelijke ontwikkeling zouden kinderrechten een hefboom kunnen worden tot individualisering van de sociale opvoeding, eerder dan tot een radicalise- ring ervan. Actuele tendensen naar ‘vermaatschappelijking’ geven aan dat dit risico niet denkbeeldig is. ‘Vermaatschappelijking’ verwijst in beginsel naar een

‘verbinding’ tussen de private en publieke sfeer, door de inzet van het recht tot bijsturing van de samenleving in de richting van grotere rechtvaardigheid. Ac- tuele ontwikkelingen duiden op een betekenisverschuiving van ‘vermaatschap- pelijking’ in de richting van de eis tot grotere zelfredzaamheid van het individu als voorwaarde voor maatschappelijk engagement, en binnen de grenzen van wat ‘maatschappelijk nodig’ is.

(12)

De spanning in de sociale opvoeding tussen beheersing van sociale proble- men en het streven naar grotere sociale gelijkheid wordt hierin opgeheven door een beroep op zelfredzaamheid als maatschappelijke deugd en blijk van bur- gerzin. In deze ontwikkeling worden mensenrechten en kinderrechten herleid tot procedurele vraagstukken, ten nadele van de meest kwetsbare, afhankelijke individuen. En zijn we dit – zoals Mortier (2002) stelt – niet allemaal?

Abstract

In this article we focus on the relationship between children’s rights and the social education project as constructed by the introduction of the child welfare legislation. Social education means that education is not only defined as the education of the child up to adulthood, but also refers to education of the child for citizenship and to changing society through education. Social education is often criticised because it includes children and young people into a social isolated ‘youth land’. We raise the question whether children’s rights are able to meet this criticism, and argue for an approach to children’s rights as a touch- stone for the radicalisation and redefinition of social education.

Résumé

Dans cette contribution, la question de la relation entre les droits de l’enfant et l’éducation sociale est posée. L’éducation sociale signifie que l’enfant doit être éduqué à devenir citoyen, et en même temps, que l’éducation est un instrument à transformer la société dans un sens plus démocratique. Cette definition d’édu- cation sociale est critiquée parce qu’elle exclue les enfants de la réalité sociale et les enferme dans un moratoire pédagogique. Dans cet article, nous faisons l’analyse de cette critique, et nous affirmons que les droits de l’enfant peuvent résister à l’épreuve d’une education sociale actualisée et radicalisée.

Referenties

Bauman, Z. (1993). Postmodern ethics. Oxford: Blackwell Publishing.

Biesta, G. (2011). Learning democracy in school and society. Rotterdam/Boston/Tapei: Sense Pu- blishers.

Biesta, G., De Bie, M., & Wildemeersch, D. (Eds) (2014). Civic Learning, Democratic Citizenship and the Public Sphere. Dordrecht: Springer.

Biesta, G. (2014). The beautiful risk of education. Boulder/London: Paradigm Publishers.

Bouverne-De Bie, M., Reynaert, D., & Roose, R. (2009). De pedagogische tik. Een pleidooi voor welke opvoeding. TJK, 10(1),35-40.

Coussée, F. (2006). De pedagogiek van het jeugdwerk. Gent: Academia Press.

Dasberg, L. (1984). Grootbrengen door kleinhouden als historisch verschijnsel. Amsterdam: Boom.

(13)

Depaepe, M. (1998). De pedagogisering achterna. Aanzet tot een genealogie van de pedagogische mentaliteit in de voorbije 250 jaar. Leuven: Acco.

Depaepe, M., Simon, F., & Van Gorp, A. (red.) (2005). Paradoxen van pedagogisering. Handboek pedagogische historiografie. Leuven: Acco.

Desmet, E., & Put, J. (2011). Het decreet rechtspositie van de minderjarigen in internationaal perspec- tief. Gent: Kenniscentrum Kinderrechten.

De Visscher, S. (2008). De sociaal-pedagogische betekenis van de woonomgeving voor kinderen. Gent:

Academia Press.

De Vos, K. (2014). Disturbing Pedagogies in Special Youth Care. In G. Biesta, M. De Bie, & D.

Wildemeersch (Eds) (2014). Civic Learning, Democratic Citizenship and the Public Sphere (pp.

167-180). Dordrecht: Springer.

Devroede, M. (1970). De weg naar de algemene leerplicht in België. In Bijdragen en Mededelingen betreffende de Geschiedenis der Nederlanden, dl. 85, 141-166.

De Winter, M. (1995). Kinderen als medeburgers. Utrecht: De Tijdstroom.

De Winter, M. (2000). Beter maatschappelijk opvoeden. Assen: Van Gorcum.

De Winter, M. (2011). Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding. Vanachter de voordeur naar demo- cratie en verbinding. Utrecht: SWP.

Dupont, L. (1979). Jeugdbescherming met mate. In Maatschappelijke functie van de jeugdrecht- bank (pp. 5-13). Brussel: Studiecentrum voor jeugdmisdadigheid.

Hemrica, J. (2004). Kind-zijn tussen opvoeding en recht. Een grondslagen onderzoek naar kindbeelden op het grensvlak tussen opvoeding en recht. Assen: Van Gorcum.

Herbots, K., & Put, J. (2010). De grondwettelijke verankering van kinderrechten. TJK, 11(1),9- 17.

Hubeau, B. (2010). Op welk welzijnswerk hebben burgers recht? Tien megatrends in (de juridi- sche invulling van) het welzijnswerk en hun gevolgen voor de welzijnsgebruikers. In K. De Boyser, C. Dewilde & D. Dierckx (Red.), Naar het middelpunt van de marge. Reflecties over veer- tig jaar armoedeonderzoek en –beleid. Liber amicorum Jan Vranken (pp. 93-104). Leuven: Acco.

Kinderrechtencommissariaat (2005). Advies: klachten over geluidshinder door kinderen en jongeren.

Brussel: Vlaams Parlement.

Koning Boudewijnstichting (1994). Algemeen Verslag over de Armoede. Brussel: Koning Boude- wijnstichting.

Lorenz, W. (2014). The need for a new social question. Gent: Universiteit Gent, F.P.P.W., 20 maart 2014

Mollenhauer, K. (1978). Het kind en zijn kansen. Over de plaats van het individu en maatschappij in het opvoedingsproces. Meppel: Boom.

Mollenhauer, K. (1986). Vergeten samenhang. Over cultuur en opvoeding. Amsterdam/Meppel:

Boom.

Mortier, F. (2002). Wij zijn allemaal kinderen: bruggen tussen rechten voor kinderen en rech- ten voor volwassenen. TJK extra-editie ter gelegenheid van de emeritaatsviering van Prof. Dr.

Eugeen Verhellen, 10-17.

Nussbaum, M. (2006). Grensgebieden van het recht. Over sociale rechtvaardigheid. Baarn : Ambo.

Put, J., Verdeyen, V, & Loosveldt, G. (Red.). (2003). Gebruikersrechten in de welzijnszorg. Brugge:

die Keure.

Raes, K. (1995). Sociale grondrechten als mogelijkheidsvoorwaarden voor een gelijke individu- ele vrijheid van eenieder. Over de morele grondslagen en grenzen van individuele rechts- aanspraken. Welzijnsgids-Noden, Armoede, 1-22.

Raes. K. (2003). Tegen betere wetten in. Een ethische kijk op het recht. Gent: Academia Press.

Ramaekers, S., & Suissa, J. (2012). The claims of parenting: reasons, responsibility and society.

Dordrecht: Springer.

(14)

Reynaert, D., Bouverne-De Bie, M., & Vandevelde, S. (2009). A review of children’s rights lite- rature since the adoption of the United Nations Convention on the rights of the Child.

Childhood, 16(4),518-534.

Reynaert, D. (2012) Children’s rights education as a social work practice. An analysis of the meaning of the children’s rights movement in implementing the U.N.-Convention on the Rights of the Child.

Gent: doctoraatsproefschrift UGent, F.P.P.W.

Roose, R. (2006). De bijzondere jeugdzorg als opvoeder. Gent: Academia Press.

Schuyt, C. (1972). Recht, orde en burgerlijke ongehoorzaamheid. Rotterdam: Universitaire Pers Rotterdam.

Schuyt, C. (2007). Sociale uitsluiting. Amsterdam: SWP.

Smeyers, P. (2010). Child rearing in the ‘risk’ society: On the discourse of Rights and the best interests of a child. Educational Theory, 60(3), 271-284.

Tulkens, F. (1993). Le droit pénal et la défense sociale en Belgique à l’aube du XXième siècle.

Panopticon, 14(6), 485-504.

Unicef (2010). Les enfants laissés pour compte: Tableau de classement des inégalités de bien-être entre les enfants des pays riches. Bilan Innocenti 9. Florence: Centre de recherce Innocenti de l’Unicef.

Vandenbroeck, M. (2004). In verzekerde bewaring. Honderdvijftig jaar kinderen, ouders en kin- deropvang. Utrecht: SWP.

Vandenbroeck, M., & Bouverne-De Bie, M. (2006). Children’s Agency and Educational Norms.

A tensed negotiation. Childhood, 13(1),127-143.

Van de Walle, T. (2010). Jeugdwerk en sociale uitsluiting. De toegankelijkheidsdiscussie voorbij?

Gent: Academia Press.

Van Ewijk, H. (1994). De verschuiving. De veranderde status van de jongeren in de jaren tachtig.

Utrecht: De Tijdstroom.

Van Nijnatten, C. (1993). Kinderrechten in discussie. Amsterdam: Boom.

Verhellen, E. (2000). Het verdrag inzake de rechten van het kind. Leuven: Garant.

Verhellen, E. (2007). Implementatie van kinderrechten. Ook een academische verantwoor- delijkheid. In W. Vandenhole (Red.). Kinderrechten en mensenrechten. Een multidisciplinaire verkenning (pp. 1-25). Antwerpen: Intersentia.

Walgrave, L. (1978). Uitgeleide aan de jeugdbescherming. Leuven: Acco.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De onderwerpen zijn: gescheiden ouders, gevluchte gezinnen die van elkaar gescheiden worden, kinderen die niet mee kunnen doen door armoede en kinderen die niet naar school

lichamelijke en geestelijke onrijpheid bijzondere bescherming en zorg nodig heeft, met inbegrip van geëigende wettelijke bescherming, zowel vóór als na zijn geboorte.’ Tot

Op dit moment wordt de methodiek toegepast door het Onderzoeks- en Expertisecentrum voor Kinderen en Vreemdelingenrecht van de Rijksuniversiteit Groningen, maar idealiter

Kinderen in langdurige verblijfsonzekerheid In asielprocedures wordt vaak nog niet goed gekeken naar de rechten van het kind, zo kunnen kinderen in detentie worden geplaatst, is de

Het recht op privacy van een kind betekent dat overheden, bedrijven en ouders (!) het privéleven van kinderen moeten respecteren en bijvoorbeeld niets te zoeken hebben in een

Alle andere indicatoren betreffen (negatieve) risico’s voor de leefsituatie van kinderen, aangezien wij het hebben van een handicap daar niet mee willen associëren, is ervoor

En als volwassenen niet weten welke rechten kinderen hebben, dan kunnen ze er ook geen rekening mee houden. Misschien is dat zelfs het belangrijkste recht van allemaal: je

Leen Paape RA RO CIA was beroepsofficier, manager Operational Audit bij KLM, als partner verantwoordelijk voor de risk management advisory tak van Coopers & Lybrand