• No results found

De levenskracht van marginale verhalen over misdaad. Moderne sagen, ostension en culturele criminologie.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De levenskracht van marginale verhalen over misdaad. Moderne sagen, ostension en culturele criminologie."

Copied!
14
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

De levenskracht van marginale verhalen over misdaad. Moderne sagen, ostension en culturele criminologie.

Burger, J.P.; Siegel, D.; Gemert, F.H.M. van; Bovenkerk, F.

Citation

Burger, J. P. (2009). De levenskracht van marginale verhalen over misdaad. Moderne sagen, ostension en culturele criminologie.

Culturele Criminologie, 83-95. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/20095

Version: Not Applicable (or Unknown)

License: Leiden University Non-exclusive license Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/20095

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

(2)

6

DE VAN

VERliAI,EN OVER ]',fiSDAAD.

Mon"ERNE SAGEN, OSTFl\JSION EN ULTURJiLf' ('RIMIN

Peter

6.1 lNLHDING

Hoewel onderzoek naar representaties van misdaad hoog culturele hebber, vr:minologen é

voor misdaad··:., rol vervulk'

daad. Dit artikel nodigt culturde criminologen uit om kennis

logisch onderzoek naar misdaadsagen en met rnme van he ostension.

verschiliende wijzen waJrop een sage to1 uitdrukking kan komen in gedrag.

oor tot oor, l:tid<en andere

mn'l'luJ.rn. (Burger, 2007).

Gevestigde nieuwsmedia deden het verr1aal unaniem af een broodje politie en ziekenhuizen waren niet bekend met slachtoffers, en e:.:'n volksve 1:a lendeskundige- de auteur van dit artikel verklaarde dat geruchten :t1 jaren de ronck dcckn in Belgii~, Fr:.J::1·riJk en Na drie m ,, :den '"~rlo-

de media ht.iangstelliq~ de discu:<j: '" n.

Toch is de n verdwenen uit verb' van

misdaad in Nederland. berichten als

volgende:

(3)

HooFDSTUK 6

'Het is wel waar ... ! Mijn vriendin komt al maanden niet op school en ze heeft me verteld dat ze een groep Marokkanen is tegengekomen en dat ze haar hebben gevraagd hoe het ging met haar en waarom ze zo alleen was, daarna vroegen ze gelijk of ze boos of blij naar huis wilde, ze zij blij en twee van die mannen begonnen haar te grijpen, de ander greep een mes en begon bij haar mond te 'dreigen' toen snee die in een keer alletwee de mondhoeken en mijn vriendin begon te schreeuwen. de ander had zout bij zich en gooide dat in haar mond waardoor het ook in haar mondhoeken kwam. daarna bleef het een litteken; niet alleen zichtbaar maar ook in haar geest, dit zal ze NOOIT vergeten Het was in Hoevelaken.' ('annemieke', 16 oktober 2007, http:J Jwww.

doorstuurmails.nljreactiesj165JSmiley·bende, bezocht 15 februari 2oo8)

Is dit echt gebeurd in Hoevelaken, of in enige andere Nederlandse gemeente?

Heeft de vertelster daadwerkelijk een verminkte vriendin of ging het eigenlijk om een vriendin van een vriendin, maar heeft ze het verhaal om retorische rede- nen dichter naar zich toe gehaald? Sommige deelnemers aan de internetdiscus- sie waarvan dit een fragment is, geloven het verhaal, andere zijn sceptisch.

Het is juist deze discussie over waarheidsclaims die de kern vormt van dit ver- haalgenre, dat onderzoekers van vertelfolklore aanduiden als sage. Sagen zijn dus niet per definitie onwaar. Wanneer ze algemeen als waar worden geaccepteerd, houden ze op sagen te zijn en veranderen ze in nieuws (Oring, 1990).

De communicatiewetenschapper James W. Carey zei ooit dat journalistiek 'de conversatie versterkt die de maatschappij voert met zichzelf'. Discussies over sagen zijn de unplugged versie van die conversatie.

6.2 SAGEN: VERHAAL EN GEDRAG

Sagen zijn lange tijd gezien als niet meer dan verhalen, als een genre uit de volks- literatuur, net als sprookjes en moppen. Sinds de jaren tachtig wint echter het inzicht veld dat sagen meer zijn: niet alleen bouwsels van taal, maar ook scripts voor gedrag. Sagen worden niet alleen verteld, maar ook beleefd (Ellis, 2001). Ook de Smiley-bende was meer dan een verhaal.

Tijdens de drie maanden in 2003 waarin de waarschuwingen voor de bende intensief werden doorgegeven, verdedigd en bestreden, deed het Thomas- theorema zich gelden: een dreiging die door velen als reëel werd gedefinieerd, werd waar in haar reële gevolgen. Op Leidse studentenverenigingen hingen brief- jes die mannelijke leden aanspoorden meisjes naar huis te begeleiden: 'Wees een heer en escorteer.' De politie in Roosendaal zette twee rechercheurs op de zaak.

Een medewerkster van Buitenlandse Zaken (directie Asiel- en Migratiezaken) stuurde een waarschuwend kettingmailtje door, voorzien van haar elektronische handtekening.

Maar de vrees uitte zich niet alleen in waarschuwingen en voorzorgsmaatre- gelen. In Naaldwijk gingen Nederlandse en Marokkaanse scholieren met elkaar op de vuist toen een discussie over de bende uit de hand liep. In Soest verscheen

(4)

SAGEN, EN CU

een op school met krJc haar

;(mgens met rnes, verteki ' canten gedrag'. Later bleek dat het

t•n de aanval had verzonnen. Tweakzonc fórum deed

V< .i;,, t)nggctuige van een aanval do·; ''ende. Anderen lozen met r l van si maardie van dader. In Rot' werden twee aangeh,·uden die voorbijga11;rr~ hadden met Je 'Noc:èe",· '"f1il je verkracht v:crû0r ~r

wil je een smi,·· ·

De sage ovu Smiley-bendt• was een w

actuele brandende } c;tÏ!'; OVer de multiet' S iClPnlevi ng, etnisd;e i

groC:psverkrachlingen waren sa·!•i·ngebald. Een verhaal meedoen doorvertellen, 'tscussiëren, griezelen,

Pn de rollen van slachtolle.: u1 dader

<traat als vanachter de compUicr

een vorm v:-ta

\Vorden bedrevetl,

verwevenheid van informele sociale, culttncle en ssues, r,:chrijdend gedrag past lJil;;tekend in het conceptuele kader van de

;inologie. Bovendien Smiley-bende niet op zichzel:: der- nLic;daadsagen niet :'zaam en ook episoden van wat wel wordt aangeduir' is een 'geruchtenpaniek' ie) doen v:Jccr Toch hebben ze tot toe !;een plaats gekregen in de ,,on van de culturele

Met dit artikel voorstellen aan een

:::daadsagen. Culturele

aan doen :den met sagenonder-

'onform de 'academie die Osgood in zijn ;,rtikel integration: building crininology by from our fr emis'

hru.ikbare en benaderingen te stelen.

·1-punten tussen culturele criminr·logie en vervolgens ostension, de vertaling van safen in

HET SPIEGE VAN DE I.A/tTMODERNE ·.TUUR

Culturele crinnn'.):ogie werd in de jaren

luidruchtige van

een stamboom waarvan ock tm:,:tructivisme en kritische en fep jnis- ti: he criminologie deel uitmaken (F ! & Sanders, In c nkele

teksten (bijvoorbee;ci rell & SandCis, 1995: 3-21, 29 -326;

ierrel11999) worden de pikei geslagen: CLd!.urde crirn verknooptbeid van cultuur et:; zichtbaar

;ooral op mediarepresentaties cnisdaad subcultl;

(5)

1\6 HooFDSTUK G

De aard vcu deze verbanden tLL~stn cultuur en misebad laat zich Lmder goed vangen in pijltjesdiagr:Lrnmen en stroomschema's dan in beeld van een klu wen. l n een postmoderne wereld, die veri'adigd is van zijn misdaden hun representaties immers niet van elkaar te scheiden in simpele oorzaak· en gevolgsch,crnJ':;.

MediabceJcJ;cn van misdaac: evenzeer als model: ]nemers aan subcultuien modelleren godrag naay voorbe<c;lden uit de media en inspireren door hun daden en uitingen tegelijkertijd nieuwe actu aliteitenprogramma's, videoclips en andere mediaproducten. Aan de culturele crinlinoloog doet de wereld zich voor als een spiegelpaleis: 'In every case, as cul- tural criminologists we study not only images but of an infinite hall of mtèdi:.~ tcd minors' Sanders,

De criminologen etno-

grafisch vddwerk en diverse varianten van media-analyse. Het onderzocksmate- riaal bestaat onder meer uit nieuwsitems over misdaad, misdaadfictie in film en op televisie, popmuziek, advertenties, stripverhalen, graffiti, opgepimpte motor- bermmonumenten voor omgekomen automobilisten, en interviews met skinhead;;, Angels en leden van groeper• cultuur- uiting, zo is te om te onde1

'Cultural criminology uses the "evidence" of everyday existence, wherever it is found and in wlHtever form it can be fóund; the debris of everyday life is its "data". It uses cultmal artifacts wberever and whenever present them·

selves. the cultunl "trJil" they leave 1xhind. Life mqv,r•.·"·o

music to tell in thc

ries tel! of crime th;;n rq.Jort full of staii:c;!ic:, as the

"traces of thc storyteller to the story the w;;.y hand prints olthe potter to the clay vessel".' (Benjamin, 1970: 91; Presdee, zooo: 15)

Desondanks is aandacht voor sagen, die met verhalen over persoonlijke ervarin-

gen rnoppen een de vitaals te genres van de ver-

telfolklore opvallend Sleutelteksten over culturele 1rninologie

aandacht aan noch wordt erin De

studie waarin volksverhalen centraal staan, is een methodologisch onder- maats artikel in Making trouble (Meyer&, Bogdan 1999). Om de sociale contro- lefunctie van traditionele verhalen te toetsen, vroegen de auteurs 342 studen- ten naar hun fwmiete 'traditionele verhaal', een die zowel sprookjes,

Bijbelse mythen en historische verbalen sagen on:v:,tic'. De meest was de moraal. tweede het amusante of span- nende karakter 'fan het verhaaL Deze vragenlijstmethode is ver van de verzameling en van authentieke teksten in hun natuurlijke context waaraan volksverhalenonderzoekers de voorkeur geven om dergelijke vragen beantwoorden.

(6)

MODERNE SAGEN, OSTENSION EN CULTURELE CRIMINOLOGIE 87

6.4 SAGEN EN DE CONSTRUCTIE VAN CRIMINALITEIT

Misdaadsagen zijn om verschillende redenen de aandacht van culturele crimino- logen waard. Ten eerste vanwege hun rol bij de constructie van criminaliteit. De socioloog Joel Best omschreef ze als 'ongeconstrueerde sociale problemen', dat wil zeggen kiemen van kwesties, die nog niet worden ondersteund door actoren met definitiemacht, zoals politieke partijen, het gerechtelijk apparaat of nieuws- media (Best & Horiuchi, 1985).

Later belichtte hij de rol van misdaadsagen als een van de bronnen waar- uit geput wordt bij de constructie van criminaliteit. Best en Hutchinson (1996) demonstreerden dit door uit verschillende typen discours - wetenschappelijke publicaties, kranten en sagen uit informele bronnen - teksten te analyseren over inwijdingsrituelen van Amerikaanse bendes.

In kranten en sagen is die inwijding een vorm van zinloos geweld: om toegela- ten te worden tot de bende, moeten aspirant-leden een willekeurige voorbijganger vermoorden of verkrachten. De bendeleden behoren vaak tot een etnische min- derheid, de slachtoffers zijn blank en vaak vrouwen en kinderen. Een voorbeeld hiervan is de waarschuwing aan automobilisten om tegemoetkomende auto's die zonder licht rijden niet met een lichtsignaal te waarschuwen. Het verhaal, dat in de Verenigde Staten nog steeds circuleert, wil namelijk dat hierin aankomende bendeleden kunnen zitten die de opdracht hebben de eerste de beste behulpzame burger te achtervolgen en te vermoorden.

De wetenschappelijke, etnografische literatuur geeft een sterk afwijkend beeld van initiaties: hieruit blijkt dat het meestal gaat om een ontgroening waar- bij het nieuwe lid wordt afgerost door de rest van de bende, een vorm van ritueel geweld waarbij geen buitenstaanders worden betrokken.

Hoewel kranten verhalen als die over het fatale lichtsignaal vrijwel altijd afdoen als urban legends zonder fundament, en ook melding maken van geweld- dadige ontgroeningen, koppelen ze het thema 'inwijdingsrituelen van bendes' het vaakst aan onverklaarde moorden en andere misdaden jegens derden. Hierin stemt het beeld dat de pers verschaft dus overeen met dat van sagen.

Het gegeven (Best en Hutchinson spreken van een 'verhaalmotief') van de inwijding in een subversieve organisatie is ouder dan het fenomeen straatbende.

Best en Hutchinson wijzen erop dat het ook voorkomt in verhalen over hekserij, satanisme, vrijmetselarij en andere samenzweringen. De casus is een voorbeeld van de manier waarop bij de constructie van sociale problemen elementen wor- den geleend uit het repertoire van de bredere cultuur.

6.5

MISDAADSAGEN ONLINE

Een andere reden voor culturele criminologen om misdaadsagen te bestuderen is dat het materiaal als nooit tevoren voor het opscheppen ligt. De informele conver- saties waarin sagen worden bediscussieerd, waren in het pre-internettijdperk las- tig vast te leggen zonder opzichtig gemanoeuvreer met opnameapparatuur. Nu

(7)

LSTUK 6

de oná' czoroker ec]; r dankzij ;;eb fora en Lcre intu;u 'eve site; lw' oor luisterel bij sn:iale g in :g variëre · ;an groepjes vnenden en familieleden die elkaar treffen op een weblog, tot de tien duizenden jonge Marokkanen die sites als maroc.ni en marokko.nl bezoeken.

f:, alles zundc de int' ie op en een onzichttare

<-·!dwerkeT 2001}

De Amenkaanse criminologe Pamela Donovan heeft deze mogelijkheden benut in een studie over misdaadsagen online Zij bestt1deerde de rn:mier wa:trop gebruikers van Uscnet eind negentir c!iscussieerclen over

kwesties. ci:e zijn , 's urba,, sm'

orgaanroof en ontvoeringen van vrouwen en kinderen uit winkelcentra en pret- parkerL Donovan laat zien dat fanatieke gelovigen sterk in de minderheid voorbeelden van mensPn die beilig overtuigd zijn van de waarheid van de naor

sage: uiterst ~":chaars. Ve,~I en georganisf:erd de debun/a;;rs: zij kun11en met Idtionele argumenten aaHlünen waarom al deze verhalen baarlijke nonsens Hun argumenten rnaken echter gf'Pn enkele indruk op de grootste groep discussianten: degenPn die de sagen

Lr:: :chouwcrJ verhal•.:n over het leven. ook waarcJ;"vol om door geven feitelijk zotden zijn. Voo1 hen telt d~, nwraal van het verhaal zwaarder dan de feitelijke juistheid.

In de misdaadsagen, waarin iedereen het slachtoffer kan worden van goed criminelen en waarin in de

ziel Donovan het pessimisnw weerspiegeld van een

lijke' wereld, waarin solidariteit verbrokkelt, informele sociale controle faalt en de overheid geen veiligheid kan garanderen (Donovan, 2004: 186-188).

Donov;JJ! leverde hienn,:e een suh:;tantiële ';tudie mis-

da:dsagen, zich tot de Aan de verschijnings-

vorm van het genre, de sage-als-gedrag, is de rest van dit artikel gewijd.

Het gedrag van het meisje dat zich presenteerde als slachtoffer van de Smiley- bende en de dk voordeden als ledcri die ber!ilr' voorl"'dden

ostenS"!lL De term st;nnt uit de c;cnüotiek Umberto die er van de vormen van 'tekenproductie' mee aanduidde. Bij ostension vallen het teken en dat waarnaar verwezen wordt samen: als een vriend de deur uitgaat om bood-

schriift en je sigareU.en nodig, met e::c sigaretten èen. Hel ook de toevinebi voor twee ntensen enkele taal gemeen hebben (Eco, 1976: 224-227).

De volksverhalenonderzoekers Linda en Andrew Vázsonyi pasten het to' sagen 1983). \vezen etop dat verte11cn niet synomct:' is met een volksvcrhaal kan worden V''C1Jm- municeerd in de vorm van handelingen, als presentatie in plaats van represen tatie, als het object zelf in van het teken (198r Ostension moet niet

(8)

lV10DERN-E SAGEN, OSTE NSION EN CUI.TURLLE

vervvard \Vorden rnet zichtbaar als acteur,

& onderscheiden vier verschillende vorrnen

die vooral verschillen in de Jntentie van de Ostension in u1e,u,u;1,~-

de

osi.ension,

2. Pseudo-ostension: een \Vaar;--nee ien1and anderen -:.;vit

dat de hebben

3· Proto-ostension: iemand als

4· worden

van een sage.

Hierna omschrijf ik deze vier vormen kort en voorbeelden uit de criminele sfeer.

In deze - de meest zeldzame - vorm van ostension wordt gebracht. In een verhaal dat al tientallen

de wereld, berouwvoile dieven dank voor het gebruik hebben ze er twee Gecharmeerd door deze beleeft het

thuiskomst blijkt het huis leeggehaald.

Dit verhaal werd waar toen een dief in 1994 de het huis uitlokte met een

Vergezeld door vrienden vertrokken echter geen opnamedag gepland bleek

en

Deze gebeurtenis, die in het nieuws kwam in veroordeeld werden (Meder, 2004: 99-100,

ding tot nieuwe versies van de sage, In 1995 belden dieven

van elk

eveneens in Nijmegen, een vrouw op met de u""""'"""

e:n_k~eJe

joen gulden had gewonnen in de met een

taxi naar Aalsmeer worden gereden. De vrouw vertrouwde het niet en de politie Gelderlander, editie 20 In

gezin uit per taxi vertrok naar de show van de Postcode met de bekende Tetteroo, brief aan de auteur, november

1999, ten het verhaal nog eens een duw

gebruikt in de tv-serie De zeven deugden. Zo de sage transformatics verschillende in fictie en en in lierhaal en

2. Pseudo-ostension

Pseudo-ostension: een hoax waannee iemand anderen

dat de gebeurtenissen uit een_ sage zich in hebben voorge-

(9)

HooFDSTUK 6

daan. Het verschil met de vorige vorm is dat de instigator erop uit is anderen te misleiden over de aard van het gebeurde. Makers van graancirkels of van gefoto- shopte ufo-foto's die hun publiek wijs willen maken dat de aarde wordt bezocht door aliens bedrijven dus pseudo-ostension.

Een gruwelijk voorbeeld van deze vorm van ostension deed zich voor in de Verenigde Staten. Daar doert al sinds de jaren veertig verhalen de ronde over maniakken die kinderen met Halloween vergiftigd snoep geven of een appel met een scheermesje erin. Pas in 1974 werd voor het eerst een kind, de achtjarige Timothy O'Bryan uit Houston, daadwerkelijk het slachtoffer van een vergiftigde Halloween-traktatie. Zijn vader werd gearresteerd, verdacht van moord met als motief het innen van verzekeringsgeld. Door de moord te plegen met vergiftigd snoep hoopte hij de verdenking af te wentelen op een anonieme maniak. Dat folklore de inspiratie vormde voor de moord werd niet onderkend, noch door de media, noch door politie en justitie. De media namen aan dat alle eerdere verha- len over deze moorden óók waar waren: deze moord heeft dus de sage bevestigd (Best & Horiuchi, 1984; Ellis, 1989, 2001: 229-230).

3· Proto-ostension

Proto-ostension: iemand eigent zich een sage toe door het verhaal in de eerste persoon te presenteren, als eigen belevenis. Zo diste een jongeman op 6 oktober 2003 op een internetforum het verzonnen verhaal op dat een twaalfjarig nichtje van zijn vriendin was verminkt door de Smiley-bende (Burger, 2007: 50-51).

De twee laatstgenoemde soorten ostension overlappen elkaar. Iemand kan zich bijvoorbeeld een verhaal toe-eigenen (proto-ostension) en daardoor ande- ren ervan overtuigen dat sage-achtige voorvallen daadwerkelijk plaatsvinden (pseudo-ostension). Zo'n geval deed zich in 1991 voor toen Ebony, een tijdschrift voor zwarte Amerikanen, een brief publiceerde van een vrouw die tekende met 'CJ, Dallas, Texas'. Ze had aids en probeerde uit wraak zo veel mogelijk mannen te besmetten. CJ meldde zich ook bij lokale radio- en televisiestations in Dallas.

Een maand later maakte de politie bekend dat de briefschrijfster een vijftienja- rig schoolmeisje was, en de vrouw die de meeste aandacht had gekregen van de media een 29-jarige medewerkster van een medische faculteit. Daarnaast waren er nog een stuk of drie valseCJ's actief geweest (Bird, 1996, 2005).

4· Quasi-ostension

Bij quasi-ostension worden gebeurtenissen die een andere oorsprong hebben abusievelijk geïnterpreteerd als bewijs voor de werkelijkheid van een sage. In 1995 en 1996 speculeerde de Rotterdamse officier van justitie Harmeijer in de media over orgaanroof, toen hij een bende had opgerold die Indiase kinderen via Nederland naar de Verenigde Staten smokkelde (zie bijv. De Volkskrant, 6 maart 1996). Wat was het lot van de kinderen? Er was niets over bekend, maar de magi- straat hield alle mogelijkheden open: kinderarbeid in illegale naaiateliers, pros- titutie, en zelfs gedwongen orgaandonatie. 'Ik heb geen concrete aanwijzingen dat deze kinderen daarvoor zijn gebruikt. Maar het zou kunnen' (De Volkskrant, 6 maart 1996).

(10)

MODERNE SAGEN, OSTENSION EN CULTURELE CRIMINOLOGIE 91

Later bleken de kinderen echter in de VS te werken en soms te studeren. Ze waren uit eigen wil en met goedkeuring van hun ouders vertrokken uit India (De Volkskrant, 22 november 1996). Maar toen hadden de kranten de speculaties van Harmeijer al afgedrukt en zo het gerucht over orgaanroof opnieuw kracht bijgezet.

6.7 CAUSALITEIT EN INTERTEKSTUALITEIT

Het concept ostension is niet onproblematisch. Als besluit van deze excursie door een van de spannender delen van het sagenonderzoek, sta ik stil bij twee voor- stellen om het concept zoals dat door Dégh en Vázsonyi wordt gehanteerd uit te breiden. Het eerste draait om de kwestie van causaliteit, het tweede om de vraag op welk genre verhalen ostension betrekking heeft.

Bij ostension worden verhalen gecommuniceerd via gedrag. Een accurate ana- lyse begint met de correcte beschrijving van dat gedrag. Op dit punt maken Dégh en Vázsonyi in hun klassieke artikel (1983) een fout: zij vatten ten onrechte ver- halen over Halloween-sadisten op als weergaven van de werkelijkheid en labelen dat gedrag vervolgens als ostension (om precies te zijn: ostension in eigenlijke zin) (Best, 1991). Uit ondèrzoek van Joel Best (Best & Horiuchi, 1984; Best, 2005) bleek echter dat vermeende gevallen van traktaties met gif of scherpe voorwer- pen erin geruchten waren zonder grond, grappen van kinderen (dus pseudo-enj of proto-ostension), of, in een enkel geval, onjuiste interpretaties van gebeurte- nissen die het verhaalleken te bevestigen (dus quasi-ostension).

Best waarschuwt daarom dat ostension een nuttig concept is, dat echter niet gebruikt dient te worden om gebeurtenissen te verklaren die zich niet hebben voorgedaan: 'Ostension should be an explanation of last resort, used only when the acts to be explained can be well-documented' (1991: n8).

Maar ook wanneer het gedrag goed gedocumenteerd is, blijft het lastig om een causaal verband aan te tonen tussen gedrag en verhaal. Het is echter niet nodig om de beweegredenen te kennen van iemand die ogenschijnlijk een osten- sieve daad begaat, betoogt Diane Goldstein in haar studie over verhalen rond aids op Newfoundland (2004). Zij illustreert dit met de rechtszaak tegen Ray Mercer, die ervan werd beschuldigd vrouwen met opzet te hebben besmet met het hiv- virus. Goldstein werd in 1991 door justitie als deskundige op het gebied van aids- folklore betrokken bij het onderzoek in deze zaak. Mereer (28 jaar) besmette twee vrouwen terwijl hij wist dat hij seropositief was. Louter op grond van geruch·

ten beschuldigde de politie hem er aanvankelijk van dat hij meer vrouwen had besmet.

Was zijn gedrag een daad van ostension? Dat is moeilijk te bepalen als we ostension definiëren als gedrag dat is geïnspireerd door een verhaal. Om te begin- nen moeten we dan vaststellen of Mereer de sagen kende waarin een mannelijke dader zijn vrouwelijke slachtoffer besmet en de boodschap achterlaat: 'Welkom bij de aidsclub'. Dat is waarschijnlijk: ze waren wijdverbreid in Newfoundland, blijkt uit enquêtes. Maar of hij zijn gedrag gemodelleerd heeft naar dat van de

(11)

dader in de sage, is als een dader van het

HooFDSTUK 6

veel slachtoffers te maken.

dat de hem zag iemand die erop uit is om zo

Hoewel het verhaal Mereer mogelijk niet heeft aangezet tot reso- neert het er wel in, aldus Goldstein, zoals de zaak-Mereer zelf inmiddels reso- neert in de sagentraditie van Newfoundland

zegt af van de notie van causaliteit die het van osten- sicm aankleeft, en pogen om de verhouding tussen vcrhaal en intertekstu- ed te begrijpen, als teksten die moeten worden gelezen in relatie tot elkaar:

intertextuality focuses on the ncmchronological and nongenetic recipro- cal ties between texts, their "relationships ofmeaning, allusion, and connota- tion". Read the is not whether one story causes or influences the otber but, more correctly, that one story and the other are caused and influenced the same cultural imperative:

In dit intertc>kstuele perspectiefbeschouwt Goldstein ook de tussen de zaak-Mereer en de cultuur van Newfoundland. Zij de zaak in de context van volksgeloof, attitudes en sagen over aids op Newfoundland. Maar:

'from Jll inlertextualist nPYor,Prtn;-p it is equally important to rec- inform texts, but rather that texts and con- that contexts do not

texts are relational: they structure each other and give meaning to each other:

(Bakhtin,

Ook dat me een stelling die culturele onderschrijven.

6.8

OSTENSION: MHR DAN SAGEN

Dégh en Vázsonyi (1983) betrokken ostension op het genre van de sage. Maar mensen die zich door verhalen tot handelingen laten inspireren of die verhalen weerspiegeld zien in handelingen van houden zich niet nn

ethische categorieën, zoals de volgende twee voorbeelden illustreren.

In hun studie over opperen Bovenkerk e.a. de mogelijkheid dat de speelfilm van Lodewijk Crijus net als andere weergaven in de media niet alleen potentiële slachtoffers waarschuwt, maar ook daders van aan schouwelijk voorziet: kunrwn uit de film leren hoe hun slachtoffers inpalmen. Agenten in het Utrechtse winkelcentrum Hoog-Catharijne vertelden de onderzoekers hoe winkelende meisjes opduiken met een groot pak bankbiljetten en aanbieden om hun kledingaankopen te betalen-- net als in de film (2oo6: De film van is fictie, maar wordt op scholen en door hulpverleners vertoond als voorlichtingsmateriaal. Omdat het ook hier

(12)

i~NE SAGEN, OSTENS!ON EN CU r

om de samenhang tusser ·1·. rhaal en ''loog-Cathar.ijne van ostension

Een ander.. complexervoorJw,•lr gevallen waarbij meisjes va!"P

a jeugdbendes. Aan deze zakr:r rr;,.arvan er drie speelden in 2oo:z, ging eeq groepsverkrachcr · './aak vooraf dt<' in november 2 01 in het meuws k~,v~J~1. De felten zich erT•

Jarige zwakb: Tessa in werd verkracht veertien ruL'"''-Hci

van 1\1arokkaanse z,fk:crnst ak stil te

angst voor etnische spanrnngen, maar de verontwaardiging des te Jn hel lnema claimden drie in Nijmegen, Assen

"Il l dat :..11 vvaren mishruikl door allochtone Lend<>~ 1,Aeder:

'We kunnen vaststellen d~ri

·r,ll"''"'nurk aanleiding heeft gegeven

Het v' is schokkend, rrtaar sluit voor v. el de negatiE berichtgeving over crimmele groepen allocLlcüe jongeren het algemeen. ile mPrli:>-onhef creëert weer nieuwf:'

verhalen. wuwelscenario klaar om in V"·

enkele maanden drie pubermeisjes te worden ' Tgebruikt en aange-

Deze drie meisjes gen daarvan .

.

BE SI. UIT

halen, of navertelîin-

sagen, fictie in litcrriu1:r en film: al Gt'Ze genres maken deel 1üt van de kluwen van verbanden tu', ;en cultuu' misdaa

was ooit gelokaliser·rd en onmiddellijk, maar is nu ono: keerbaar met rnedia-

Keith 'Virtuele referentk>

non-fictie, · '';ect van ons leven en betekenis lijkt daardoc: beweging .' (2007: 162)

Maar er i:: in dit artikel heb ik representaties van criminaliteit, maar ook

a'. van criminaliteit. Het rr:et slechts virtuele referentiepnnten, m r:iu·sgewordcn realiteiten.

(13)

94

U TE RATUUR

Best,

J.

(1991). Bad guys and random violence: fó1klore and media constructions of contemporary devianCf:. Legend, 1, 107-121.

Best,

J.

& G.T. Horiuchi The razor blade in the The social construc- tion of urban legends. Social Problems, p,

Best,

J.

& M.M. Hutchinson (1996). The gang initiation rite as a motifin contem·

porary crime discourse. 13, ,u.,-",V/.J.

Bird, S.E.

CJ's

revenge: media,

Studies in Mass Communication, 13, 1-15. Een herziene versie is

als: Bird, S. E. CJ's Revenge: A casestudy of news as cultural narrative.

In: E.W. Rothenbuhler & M. Coman (eds.), Media Thousand Oaks: Sage, 220-228.

Bovenkerk, F., e.a. (zoo6).

tus.

P. De onzichtbare veldwerker. Usenet als corpus voor onderzoek naar moderne sagen. Lezing op Studiedag 'Internet als

Meertens Instituut, Amsterdam, 16 november 2001. Beschikbaar op: www.

meerten s. knaw.nlj events j stdhz o mjb u rger. pdf

Burger, P. o piromani? I media come oppositori o di voci e leggende.' In: P. Toselli & S. Bagnasco (eds.), Le nuove

mn'''hnr... Rome: Avverbi, 101-119.

Burger, P. (2007). De sage van de Vertelfolklore, nieuws en morele rond groepsverkrachtingen. Cultuur. voor 2(4), 40-55·

Dégh, L. & A. Vázsonyi (1983).

means aflegend telling.

Donovan, P. (2004). No way of New YorkjLonden: Routledge.

Ostensive action: A

2o, S-34·

and the Internet.

Eco, ll. (1976). A of semiotics. Bloomington, Incl.: Indiana Press.

Ellis, B. (t989). Death folklore: ostension, contemporary legend, and rnurder.

Western Folklore, 48, 201-220.

B. (2om). and cults. Legends we live. Jackson: Press of Mississippi.

Ferrell, J. (1999). Cultural criminology. Annual Review ofSociology, 25, 395-418.

Ferrell,

J.

& C.R. Sanders Cultural Boston: Northeastern University Press.

Goldstein, D. E. (2004). Once u pon a virus. AIDS and vernacular risk percep tion. Logan (Utah): Utah State University Press.

JC &

J.

Young Zygmunt Bauman en culturele In:

T. Daems & L. Robert (red.), Baum.an. De >UI,uuouMJZIIUt:

bare moderniteit. Den Haag: Boom Juridische

(14)

MODERNE SAGEN, OSTENSION EN CULTURELE CRIMINOLOGIE 95

Meder, Th. (2004). Levensechte leugens? Moslimvrees en allochtonenangst in de media. In: P. Burger & W. Koetsenmijter (red.), Mediahypes en moderne sagen. Leiden: SNL, p. 95-116. Een ingekorte versie is beschikbaar op: www.

meertens.nljmedewerkersjtheo.mederjostension.html.

Meyer,

J.F.

& G. Bogdan (1999). The elders were our textbooks. The importance of traditional stories in social controL In:

J.

Ferrell & N. Websdale (eds.), Making trouble. Cultural constructionsof crime, deviance, and control. New York: Aldine de Gruyter, 25-46.

Oring, E. (1990). Legend, truth, and news. Southern Folklore, 47, 163-177.

Osgood, D.W. (1998). Interdisciplinary integration: building criminology by stealing from our friends. The Criminologist, 23(4), 1, 3, 4, 41. Beschikbaar op:

http:jjwww.csudh.edujdearhabermasjosgood.htm.

Presdee, M. (2ooo). Cultural criminology and the carnival of crime. Londen:

Routledge.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

•De kandidaat heeft inzicht in de beschikbare dienstverlening afgestemd op zijn behoefte. •Een vast contactpersoon binnen de gemeente die de kandidaat begeleid

- Het volgen van formele scholing (cursussen). Met betrekking tot de veranderbaarheid van de opvattingen van docenten geven onderzoeken verschillende uitkomsten. Sommigen achten

“Toen ik naar het secundair moest, dacht ik: ‘Dit kan niet meer, ik maak dat niet nog eens mee.’ Ik ben gaan letten op mijn eten, ik wou terug aan sport doen, maar in de

Zoals be- sproken in dit artikel laten de resultaten zien dat vrijwel alle proefpersonen in het Nederlandse deel van het taalgebied geslachtscongruentie tussen nomen en

Marcellus Emants, ‘Het is me niet mogelik een mening juist te vinden, omdat ze aangenaam is’.. Misschien is u 't met mij oneens, maar ik vind, dat een schrijver zo goed als

In de jaren tachtig hoefde deze afstand echter niet meer be- klemtoond te worden. Ze was er gewoon. Er traden steeds grote- re spanningen op, bijvoorbeeld tussen de CDA-top en de

strafbaar feit zich geheel zal kunnen herstellen tot op een blijvend en functioneel niveau van sociaal aanvaardbaar gedrag. Voor die misdadigers voor wie dit geen haalbare

Het feit dat de ledger op één plaats op- geslagen is betekent wel dat de partij die de ledger beheert het vertrouwen moet hebben van de deel- nemers (hij zou immers