Waar ga ik eten vandaag?
Waar ga ik e
ten ? vandaag
Introductie
Hallo mijn naam is Cecile Enzler en ik zit op het media college in Amsterdam. Ik ga een app ontwikkelen om de stad Berlijn te leren kennen.
Voordat ik begonnen ben met mijn onderzoek heb ik eerst nagedacht over een richting voor mijn app. Ik heb mijn keuze aangepast naar mijn beleving in Berlijn. Ik vond het namelijk heel moeilijk om een goede plek te vinden om te kun- nen avondeten want je bent met een grote groep en iedereen wilt wel wat anders.
Ik heb daarom gekozen om een app te ontwikke- len voor touristen die niet weten waar ze willen eten. Het is erg moeilijk in te schatten voor een tourist waar je lekker eet en waar niet. Veel heer- lijke restaurantjes wor- den vaak over het hoofd gezien omdat ze niet bekend genoeg zijn of ze liggen te afgelegen. Dit probleem wil ik gaan aan- pakken zodat de touris- ten meer restaurantjes in Berlijn leren kennen.
Ik wil een app maken waarin je eigen keuzes kan aangeven over wat je
bevoorbeeld wilt eten. Je krijgt een aantal vragen over wat je wilt eten, in welke omgeving met hoeveel personen enz. en daaraan worden een paar res- taurantjes gekoppeld.
Als je een restaurant uitgekozen hebt dan moet je in de stad via een
looproute naar je locatie letters verza- melen waarmee je uiteindelijk een woord kan maken in eigen taal. Je krijgt er 3 minuten voor en als je wint krijg je een drankje gratis.
Tijdens het wachten op het eten kan je je gerecht nummer invoeren en dan komen er vragen over je gerecht die je moet beantwoorden om punten te ver- dienen. Zoals bv hoe typ je de naam van je pizza. Of spreek dit woord uit. Als je een aantal woorden binnen de wacht- tijd haalt dan krijg je voor elk goed woord 10 xp om level up te gaan. Hoe hoger je in een level komt hoe moeilij- ker de vragen worden. Je komt op een ranglijst te staan en wilt natuurlijk 1e worden.
Ook kun je met je tafelgenoot een com- petitie aan gaan. Je doet dan dezelfde game maar als je wint krijg je 2x het xp.
Uiteindelijk wil je het restaurant beoor- delen en dan krijg je geld om kleding te kopen voor je avatar.
Inhoudsopgave
Inhoudsopgave 4
Introductie 5
Onderzoek 6
Onderzoek game 8
Game-elementen in het spel HayDay 10 game-elementen in mijn game 12 Persona 13 Tijdschrijfformulier 14
Moodboard 20
Styleboard 22
Wireframe 24
Visueel ontwerp 26
Logboek 28
Onderzoek
Ik heb onderzoek gedaan naar een app voor het vinden van lek- kere restaurantjes in Berlijn.
Wat is mijn doelgroep?
Mijn doelgroep is/zijn reizigers van ongeveer 20 tm 30 jaar. Dit zijn mensen die met vakantie niet zelf gaan koken en liever dus uiteten gaan. Niks is dan handiger dan een hulpje en dat met een spel ineen.
In wat voor manier word de app gebruikt?
Het word gebruikt als informatie bron om restaurantjes te kunnen ontdekken en daarbij makkelijk een favoriet gerecht te kunnen eten. Het werkt als kaart, je moet namelijk via je telefoon de letters vinden en verzamelen maar je loopt daar niet blindelings heen. Je volgd een kaart die je naar het restaurant leid. Het is een amuse- rend spel omdat je bezig bent met letters te verzamelen voor dat gratis wijntje! Doordat je bezig bent met het winnen van het wijntje ben je onbewust heerlijk aan het wandelen en wat gezelligs aan het doen met evt de familie. Je wilt blijven winnen en punten verdienen waardoor je dus een kennis verbreding krijgt door de wachtspellen en het makkelijke puntenscoren zorgt ervoor dat het een uitdaging blijft voor ieder.
Hoe kan ik de app aantrekkelijk maken?
Ik maak het een aantrekkelijke app doordat er veel mogelijkheden zijn om verder te kunnen met het spel. Met kleine dingen scoor je al punten. Als jij het als appontwikkelaar bijna onmogelijk maakt om het spel te spelen dan merk je al gauw dat mensen zoiets hebben van nou dan niet. Als jij regelmatig handelingen beloond met extra’s blijven spelers meer gemotiveerd om te levelen. Het behalen van xp en geld is niet heel zwaar dus zullen mensen gemotiveerder zijn om te spelen. Er moeten ook niet te veel handelingen zijn in het spel want dan word het ingewikkelder voor de speler. Het moet makke-
er allemaal kan in een land qua uitjes en eten en zo word dat door een spelletje te spelen heel makkelijk getoond. Het is de bedoeling om een wachttijd te op te vullen met wat speelse elementen waar je veel van leert en zo de kennis te vergroten.
Hoe werkt de app?
Ik wil een app maken waarin je eigen keuzes kan aangeven over wat je bevoorbeeld wilt eten. Je krijgt een aantal vragen over wat je wilt eten, in welke omgeving met hoeveel personen enz. en daaraan worden een paar restaurantjes gekoppeld. Als je een restaurant uit- gekozen hebt dan moet je in de stad via een looproute naar je loca- tie letters verzamelen waarmee je uiteindelijk een woord kan maken in eigen taal. Je krijgt er 3 minuten voor en als je wint krijg je een drankje gratis. Tijdens het wachten op het eten kan je je
gerecht nummer invoeren en dan komen er vragen over je gerecht die je moet beantwoorden om punten te verdienen. Zoals bv hoe typ je de naam van je pizza. Of spreek dit woord uit. Als je een aan- tal woorden binnen de wachttijd haalt dan krijg je voor elk goed woord 10 xp om level up te gaan. Hoe hoger je in een level komt hoe moeilijker de vragen worden. Je komt op een ranglijst te staan en wilt natuurlijk 1e worden. Ook kun je met je tafelgenoot een com- petitie aan gaan. Je doet dan dezelfde game maar als je wint krijg je 2x het xp. Uiteindelijk wil je het restaurant beoordelen en dan krijg je geld om kleding te kopen voor je avatar.
Waarom willen mensen de app gebruiken?
Omdat je nieuwe dingen ontdekt die je misschien anders nooit uit- gevonden had in 1 hand omdraai. Je gaat de hele stad door zonder er echt bij na te denken dat je zoveel km loopt/ reist met een lach
Onderzoek game
Ik heb onderzoek gedaan naar wat voor spel-elementen ik me kan bedenken en wat je ermee zou kunnen doen. Ik heb bij 2 spel- letjes ondersvragen onderzocht. De elementen die ik zo kon bedenken waren: Levends, Levels, Een balk waarin je bv een aantal producten moet zoeken die telkens gevuld word als je iets vind, Geld verdienen door te verbouwen, Streaks, Highscore, Collecten van atributen
Wat is HayDay?
Bij HayDay heb je een eigen boederij en hoe hoger jij in je levels komt hoe meer je kan produceren en spelen.
Wat is de bedoeling van HayDay?
De bedoeling is dat je een eigen boederij gaat onderhouden. Je moet zorgen dat je genog voedsel geproduceerd hebt voor je dieren en dan moet je dus rekening houden met het feit dat om voedsel te produceren je ook gewassen nodig hebt. Je moet dus consuqent oogsten zodat je voldoende voorraad houd. Nu denk je dat is mak- kelijk maar ieder gewas heeft een eigen bloei tijd. Het is ook de bedoeling dat jij dingen produceerd voor een truck levering en of boot levering. Je kan ook boeren helpen door bomen te laten leven waardoor jij een bedank kaart krijg je die kan verzamelen waar je weer iets van kan kopen.
Wat voor functies heeft HayDay en wat kan je met die functies?
Je kan vis vangen met de vissersboot, bootpunten krijgen door boten te vullen en weg te sturen. Je kan truck leveringen doen om geld en xp te verdienen. Je kan je land oogsten en gewassen verko- pen in de markt kraam. Je kan deelnemen aan de buurtderbie en opdrachten doen zodat je 1e wordt. Zodra je in een buurt zit kun je dingen aan elkaar geven. Je kan een stad kopen en de mensen bedie- nen in bv het cafe.
Hoe kan je levelen?
Door xp te verdienen met dus bijvoorbeeld de boot te versturen, de truckleveringen te voltooien, je gewassen te oogsten.
Hoe leg je contact met je buiten wereld?
Je kan dingen verkopen in je marktkraam die mensen dan kunnen kopen van je zodat jij xp krijgt. Je kan je facebook koppelen en daar- door de boederij van vrienden bekijken. Ook kan je vrienden op boederijnaam toevoegen. Je kan in de krant zoeken naar gewassen van anderen boeren. Als je in een buurt zit kan je met je buren chatten.
Game-elementen in het spel HayDay
Social pressure
Doordat je je medemens in de gaten kan houden hierop en je ziet hoe iemands landje opgeknapt word word je gepusht om dat zelf ook te willen doen.
Social recognition
Bij HayDay kan je je aansluiten bij een buurt en dan heb je in die groep een connectie met elkaar. Je moet samen dingen oplossen.
Competition
Je hebt een boot waar je punten kunt behalen en in een ranglijst terecht kunt komen. Maar ook in de derbie kunnen punten behaald worden waardoor je hoger in de ranglijst kunt komen.
Choises
Je kan dingen verkopen aan mensen die langs komen lopen op je boederij en kiezen of je het verkoopt aan de boer.
Timelimit
Bij de boot heb je 15 uur om je boot te voltooien lukt dit niet dan vaart hij half leeg weg.
Level progression
Je gaat level up door te oogsten en dan kan je bij elk level iets extras erbij doen.
Mijn conclusie
game-elementen in mijn game
Social pressure
Omdat je merkt dat je tafelgenoot verder is wil jij verder spelen om hem in te halen.
Social recognition
Je kan gezamenlijk aan tafel het wachtspel spelen en daarmee pun- ten verdienen om hoger in de lijsten te komen.
Competition
Je kan een competitie aan gaan met je tafel genoot.
Timelimit
De hoeveelheid punten die je haald met de wachttijd ligt aan het restaurant als zij met 25 min je eten hebben klaar staan dan is dat je timer. Je weet maar nooit hoeveel tijd je hebt.
Reward points
Je kan na een maaltijd in een restaurant een beoordeling geven over het restaurant en daarover coins krijgen voor kleding.
Luck
Als je geluk hebt dan blijft de ober voor een langere tijd weg zodat je langer de tijd hebt om vragen te beantwoorden.
Winning losing
Als je de competitie aangaat en wint dan krijg je dubbel zoveel xp.
Level progression
Je gaat level up door punten te verzamelen bij het eten en onderweg.
Mijn conclusie
Het word een spel waarbij je erg uitgenodigd word om het spel te spelen en gebruiken. Dit komt door de punten die je verzameld waar je veel mee kan en die je makkelijk haald.