1
CHRISTELIJKE ETHIEK
VAN PARTNERRELATIES EN SEKSUALITEIT
academiejaar 2020-2021
ILSE CORNU
Ilse Cornu - christelijke ethiek van partnerrelaties en seksualiteit
BASIS:
Ethisch zinmodel +
christelijke grond en horizon + sacrament van het huwelijk
TOEPASSINGEN:
• Tieners
• Holebi’s
• De vruchtbare mens
3
• Bijbel en traditie over
lichamelijkheid en seksualiteit:
- meerduidige interpretatie - vier grondmotieven
- vier uitnodigingen
• Sacrament van het huwelijk:
aanbod met kwaliteitslabel
CHRISTELIJKE GROND EN HORIZON
Ilse Cornu - christelijke ethiek van partnerrelaties en seksualiteit
Bijbels grondmotief
Schepping:
lichamelijkheid = zingevend
(Gn 2,7)
2 HEILIG
5
Jezus: lichaam is heilige vindplaats van het spirituele, openbaring van God en dus heilig
= menswording (Joh 1,14)
2 HEILIG
Ilse Cornu - christelijke ethiek van partnerrelaties en seksualiteit
= verrijzenis (Joh 20,27)
2 HEILIG
7
Uitnodiging: leven als mensen uit één stuk (als corps-sujet, zegt Gabriel Marcel)
Niet:
• dualistisch en hiërarchisch (Plato, Augustinus/Descartes, Aristoteles/Thomas van Aquino, …)
• monistisch materialisme of idealisme: ik ‘ben’ mijn lichaam/geest
• eenzijdig gericht op voortplanting (procreatief)
• eenzijdig gericht op genot (hedonistisch)
2 HEILIG
Ilse Cornu - christelijke ethiek van partnerrelaties en seksualiteit
Wel:
holistisch:
ik ‘ben’ mijn lichaam
symboolkrachtig:
taal van liefde,
verlangend naar zelfoverschrijding, relatie en harmonie
2 HEILIG
9
2 HEILIG
Ilse Cornu - christelijke ethiek van partnerrelaties en seksualiteit
3 GOD VAN HET VERBOND
11
Bijbels grondmotief
JHWH = ‘Ik ben die is’ / ‘Ik zal er zijn’ (Ex. 3,14)
= Stem en Woord, geen beeld
= al-tijd transcendente en nabije Aanwezigheid (ps 139)
= de Ander die Verbond-en is
= cfr. 7 ‘Ik ben’-woorden van Jezus in Johannes:
brood 6,35; licht 8,12 en 9,5; deur 10,9; herder
10,11; opstanding en leven 11,25; weg, waarheid en leven 14,6; ware wijnstok 15,1
3 GOD VAN HET VERBOND
Ilse Cornu - christelijke ethiek van partnerrelaties en seksualiteit
Bijbelse seksualiteit: verbond met
• volk: vruchtbaarheid in procreatie en land (Leviticus)
• partner: agapè, kennen - (cfr. Ps 63,9)
• God: scheppingsverhalen; profeten Hosea (8 ste
eeuw ACN), Jeremia; Ezechiël, Jes 54,5-8, …; Jezus als Bruidegom Mt 9,15 en Joh 3,29; Mt 22 en Mt 25;
Paulus: Ef. 5,28-32; Apocalyps 19-21-22
3 GOD VAN HET VERBOND
Huwelijk:
• OT: als metafoor voor Gods verbond met zijn volk
• NT: als symbool voor verhouding Christus – kerk (Ef 5,28-32)
• NT: veelvoudige referenties naar huwelijk (en gezin) – waardering v/h huwelijk
• monogamie als identity marker van de jonge kerk
Ilse Cornu - christelijke ethiek van partnerrelaties en seksualiteit
13
Uitnodiging: leven als verbonden mensen
dimensie van vriendschap
• hechting: je diepste ‘ik’ is veilig
• individuatie, geen fusie, wel alteriteit
(cfr N.I.V.E.A.)
• steun en groeikans
3 GOD VAN HET VERBOND
veilige hechting = primaire en continue levensbehoefte, ook voor volwassenen
positieve wederzijdse afhankelijkheid (intimiteit) + eigen zelf (individuatie)
emotioneel responsief zijn via verbindende
communicatievaardigheden (NVC)
(ipv drama van Stephen Karpman)Ilse Cornu - christelijke ethiek van partnerrelaties en seksualiteit
15
4 BEVRIJDENDE GOD
17
Bijbels grondmotief
• Realistische verhalen
• Rakhmana/ rakhamim / rekhem: barmhartigheid van Jhwh
• Jezus: vergeving en verzoening in Gods Naam
• Een punt wordt een dubbel punt
4 BEVRIJDENDE GOD
Ilse Cornu - christelijke ethiek van partnerrelaties en seksualiteit
Uitnodiging: leven als bevrijde(nde) mensen
• ‘donkere nacht’ en kruiservaringen
• dromen en voelen -> keuze, in lijn met
• levensverlangens en identiteit (anders ‘zonde’)
• herstel aanbieden, herkennen en aannemen:
• vergeving: nieuwe toekomst als mens
• verzoening: nieuwe toekomst voor de relatie
4 BEVRIJDENDE GOD
19
In viervoud:
verlangen naar, gave van en oproep tot
• genietende liefde
• symboolkrachtige liefde
• verbindende liefde
• bevrijdende liefde
voor iedereen
Ilse Cornu - christelijke ethiek van partnerrelaties en seksualiteit