• No results found

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel · dbnl

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel · dbnl"

Copied!
26
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

D.A. Bueno de Mesquita

bron

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel. Vennootschap Letteren en Kunst, Amsterdam 1918

Zie voor verantwoording: http://www.dbnl.org/tekst/buen003bill01_01/colofon.php

© 2011 dbnl

(2)

2

[Billie Ritchie en zijn ezel]

Billie Ritchie houdt o zooveel van de groene boomen en de mooie bloemen.

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(3)

Het is mooi weer, dus stijgt hij op zijn ezel.

En rijdt blij van zin, het lommerrijke park in.

Daar gaat het heen, door dik en dun, in stap en draf of in galop.

Hij denkt niet aan de schrik en het gevaar van menig kalm wandelaar.

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(4)

4

Billie is hier en daar en overal.

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(5)

Met de rust in het park is het gedaan, nergens kan men veilig gaan

Waar moet dat nu weer heen? Hij rent maar door Hij raast maar voort, als één die nergens zich aan stoort.

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(6)

6

Héla, hu! Nu wordt het al te bar.

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(7)

Een bloemperk is in 't zicht en voor men weet wat er gebeurt Zit hij er midden in. Dat komt nu door

Zijn slechte sturen en van zijn malle kuren.

Vernield, verwoest, alles wordt vertrapt.

Billie Ritchie, die om zoo iets niets meer gaf, Krijgt nu daarvoor zijn welverdiende straf.

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(8)

8

Men sleurt hem van den ezel af,

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(9)

De agenten zijn met z'n tweê en zeggen jij moet met ons mee.

Maar langoor is er ook nog, hij laat Billie niet allen,

Samen naar het gerecht of van ons beiden geen! Het beste wat zij kunnen doen....

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(10)

10

Met zijn drieën op den ezel maar, al is de last ook wel wat zwaar.

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(11)

Na veel bekijk en veel gejuich, bereikt grauwtje zuchtend het streng gebouw.

Waar de straf hen wacht en het berouw.

Als Billie voor den rechter staat, blijkt zijn schuld volkomen en uit des wijzen rechters mond klinkt:

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(12)

12

‘Men sluite dezen rakker stevig op, terstond!’

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(13)

Toen Billie nog een kleine jongen was, Waren ze al onafscheidelijke vrienden.

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(14)

14

Ging hij naar school, er was verdriet;

Billie wuifde goedendag en grauwtje griende.

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(15)

Zoo worden ze samen naar het verblijf gebracht

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(16)

16

waar men zijn zonden overdenken kan.

Heel vriendelijk gaat dit niet, zooals ge op dit plaatje ziet.

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(17)

Daar zit hij nu, wat naar, wat kil, wat griezelig gediert.

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(18)

18

Hij voelt zich lang niet thuis, Bij spin en rat en muis.

Droevig staren ze 't venster uit, De tralies zijn wel dik,

Ze worden streng bewaakt.

De uren kruipen voort, Billie Ritchie is verstoord.

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(19)

‘Ik wil er uit! Ik wil er uit!’ gilt Billie uit alle macht

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(20)

20

I-a i-a, balkt langoor meê.

Verschrikkelijk wat lawaai en wat gebrul.

't Geluid dringt tot de rechtzaal door.

Men kan zijn woorden niet verstaan.

't Is of de wereld zal vergaan!

Zoo gaat het langer niet.

Er wordt besloten zonder dralen,

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(21)

Hen onmiddellijk te halen.

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(22)

22

De sleutels draaien knarsend in het slot.

Billie en langoor kijken door de opening der cel.

Misschien is dit hun redding wel.

Ze worden weder voorgebracht. Des rechters oor

Kan zoo'n lawaai niet velen... Hij spreekt hen vrij en zegt:

‘Kijk in 't vervolg beter uit of uw straf is lang niet malsch!’

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(23)

Zij vallen daarop diep geroerd den rechter om den hals.

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(24)

24

Eindelijk is hij dan weer vrij, hij springt fluks weer in 't zaâl, En gaat met grauwtje aan den haal.

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(25)

Onder menig dwazen sprong.

Wordt het veilig huis bereikt, Waar een lekker maal hen wacht.

Het is al bijna nacht.

Zij doen zich flink te goed Zij lusten nu wel wat.

Nu smaakt het eten dubbel zoet, Voor Billie, grauwtje en de kat.

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

(26)

26

En toen kwam Billie, die looze guit Die blaasde het lichtje

D.A. Bueno de Mesquita, Billie Ritchie en zijn ezel

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Bueno de Mesquita uses the expected utility model (EUM) to forecast the future of various international issues, ranging from the Chinese control over Hong Kong to prospects

Met de olifanten ging het al niet beter: ‘Sliep uit, lange snuit!’ gilde Tobias uit alle macht, toen hij zag, hoe ze de slurf naar hem toe rekten, ‘jullie bent toch veel te groot

En het scheen, dat zoowel de drie zwijnen als Davus zelve mijn gebalk begrepen, want terwijl Charis mij om mijn hals omklampt hield en de drie zwijnen mij ter zijde en achter mij

Gerrit Krol, De schrijver, zijn schaamte en zijn spiegels.. Een goede roman is autobiografisch. Niet door de gebeurtenissen die erin beschreven worden, maar als verslag van de

Het panel heeft aan de hand van de bestudeerde eindwerken vastgesteld dat studenten van de bacheloropleidingen Algemene Cultuurwetenschappen en Kunstgeschiedenis en

Tegenwoordig is Jessurun de Mesquita vooral bekend om zijn kernachtige houtsneden, maar zijn oeuvre kenmerkt zich zowel inhoudelijk (zie hierna) als qua techniek door een

Het oeuvre van Samuel Jessurun de Mesquita bewijst dat het algemeen gemaakte onderscheid tussen prent- en tekenkunst - waarbij het in de eerste categorie zou gaan om werken in

De financiële ondersteuning van het Prins Bernhard Cultuurfonds en Waanders Uitgevers (voor de monografie) en Museum Boijmans Van Beuningen (voor het essay) was onontbeerlijk voor