Cliteur, Paul,
"De
nieuwe censLlLtr: zelfcensriltr"' in: Tor¡r Herrenberg' red''î,
,nr,*,
uan het pøblieke debøÍ'BoomJuridisc}r' Den Haag 2019'
pp'14L-1'11
DE
NIEUWE CENSUUR:
ZELTCENSUUR
r
Inleiding
Een van de centrale aannames
in
de meeste stukken die verschijnen overwijheid
vanmeningsuiting,
is dat de nationale staat (de overheid' het w.tiig gezag) de enije bron is van beperkingen van dievrijheid'
Zo bezienisãewijieid
vanmeningsuiting
dewijheid
om zonderbeper hingen tt an de zy de u an de ou etheid" optt øtttngen te v entileren' Voor diewij
-heidb"st""r, vlrschiliende
rechwaardigingen. Sommigen wijzen op de mense$ke natuur die wel veartbij
diewijheid'
Mensen komen beter to,orrr*ikk"li
ngmet ðíewiljheid dan zonder, kan men zeggeî' Anderen' John StuartMilLþaoe+a6)iijvoorbeeld,
wijzen op hetnuttige
karak-ier
.rran diewijheìd'
alleen wenneer dievrijheid
gerealiseerd is' kan decultuur
zichontwikkelen.'In
de regel zijn die argumentatiesgericht
op beperkingen afkomstig van de overheid' We proberen de staat ervent"
ouåtuigen
dat het goed is om die beperkingen op dewijheid
van.*ressie
mini maaltehotden-
Zezijnnodig,
die beperkingen' maar-iT*"rt.
Tot die minimale beperkingen behoren dan bijvoorbeeld de beperkingen die nodig zijn om smaad (art' zer Sr) en laster (art' z6z St)'..it".rr.rr
rot haat,discriminatie
en geweld onder controle te hou-den (art. r37d Sr)' In die gevallenwijkt
het belang van dewijheid
van erpressie voor andere belangen'Paul Cliteur
Walter Scott r9or.
De
stelling
diein
deze bijdrage zal worden toegelicht, is dat de beschouwingen over de grenzen van devrijheid
vanmeningsuiting
die
doorjuristen
worden gepresenteerd, een relatieve betekenisheb-ben (gekregen). als je het nog ietsp_essimistischer
wil
formuleren,
kun je zeggen: ze hebben geen wearde meer. De reden is dat de staat tegenwoordig niet meer de
belangrijkste
beperkingvormt
voordie
vrijheid
van expressie. De centrale ddnndmeverLalle beschouwingenover
vrijheid
van expressie wasnamelijk
dat de staat het mono-polie van de dwang heeft op het grondgebied van de staat. Dat idee is achterhaald doorontwikkelingen in
deinternetionele politiek
die hierna zullen worden toegelicht.Dit
isin
ieder geval aan de orde voor een specifieke categorie vanmeningsuiting:
religieuzekritiek
ofreli-gieuze satire.
Vrijheid
vanmeningsuiting
is tegenwoordigTrijheid
van
meningsuiting in
eentijdperk
van theoterrorisme.àDit
betekentdat dejuridische
vrijheid
vanmeningsuiting
wordt vergezeld door allerleifeitelyke beperkingen die een echte begrenzing van devrij-heid van
meningsuiting
vormen voor de personenin
kwestie, datwil
zeggen zij die het doelwit worden vanterroristische
aanvallen.Aan de
handvan
eenbesprekingvanvijf
casussenwordtin
dezebij-drage nader ingegaen op de benarde situatie
waarin
devrijheid
vanmeningsuiting
zichbevindt.
å
De term'theoterrorisme'wordt gehanteerdvoor terrorisme dat zijn bron en rechtvaardigingvindt in een conceptualisering van God. We hebben in deze bijdrage niet de ruimte om uit te leggen en te rechtvaar-digenwaarom we denken dat dit een nuttige term is. Hiervoor moeten
we verwijzen naar: P. Cliteur, 'The Challenge of Theoterrorism', The Neu
Englísh Rettíew, 3o mei zor3, volledige tekst: www.newenglishreview.org/ Paul-Cliteur/The-Challenge-of-Theoterrorism/.
z
DeCrrrell-affairep
2.r
1987: DeCanell-ffiire
rnDuitslondOp oudejaarsavond in r98Z zond de Duitse televisie een aantal hoogte-punten van de tomedyshor,r/n van Rudi Carrell (1934-zoo6)
uit.
Het waseen betre}&elijk poputair programma: op ten minste één rrioment,
in
r98¿trok
zijn programma e4miljoen
kijkers.s Maardit
specifieke item dat door zo veel mensen werd bekeken, was ook de oorzaak van een diplomatieke controverse met grote gwolgen: een parodie,uit-gezonden op zondag 15 februari r98¿ waarin Carrell het met behulp ven
cinematografische trucs
liet lijken
alsof wouwen hun ondergoed aan de voeten ven de lraanse Ayatollah Rodollah Khomeini gooiden.6Enkele seconden nadat Carrells show werd uitgezonden,
ontving
Reinhard Schlaginweit (geb. r9z8), de Duitse ambtenaar die
verant-woordeiijk
was voor de relaties met het Midden-Oosten, eentelefoon-tje/
Aan de andere kant van delijn
bevond zich Mohammad DjavadSalari (geb. r95r), de Iraanse ambassadeur
inBonn
sinds 1984.Hij
was kwaad. Was Schlaginweit zich ervan bewust dat de 'hoogsteleiding-gevende van alle
moslims'
('dass geistlicheoberhaupt aller Muslime') zojuist was beledigd? Níet alleen de religieuze gevoelens van de Iraanse bevolking waren volgens de ambassadeur gekwetst, maar dievan
moslims
over de hele wereld.8Deze uitspraak van Salari moeten we nauwgezet bestuderen, omdat
de redenering kenmerkend is voor een manier van denken die
wijd-verbreid is. Wat beweert Salari?
Hij
claimt
datkritiek
opKhomeini
(een gerespecteerde geestelijke
in
zt'n ogen, een wrededictator vanuit
3
Delenvan de navolgende discussieverschenen in: P. Cliteur,'The Rudi Carrell Affair and its Significance for the Tension between Theoterror-ism and Religious Satire', Ancillaluris zog,nr.5, p. r5-4r, volledige tekst: wwwanci.ch/paul-cliteur.4
'Risque spoof on Khomeini sparks Iranian uproar', As sociatedPressrzfebruariry97.
5'Rudi
Car rcll', in: Britannícø Online Encg clop edia.6
Zie voor een analyse van Carrells humor; H. Lixfeld, 'Witz und soziale Wirklichkeit: Bemerkungen zur interdisziplinären Witzforschung',F abula zo og, p. r83-2r3.
een anderperspecrie4 nier slechts
kritiek
is op een specifiekedicrator,
maar belediging van een heel land. En
niet
alleen belediging van een heel land, maar ookvan
deburgers vandat land. Enniet
alleen van de burgers van dat land, maar ook.yan de religiedie deze burgers zouden delen: de islam. Enniet
alleen varide,p."ifi.k
fondamentalistische
interpretatie
van de islambinnen
de Iraanse theocratie, maar van deislam tout courf. Is het overdreven om te zeggen dat met een simpele goocheltruc
kritiek
op een specifiekedictator
dus verwordenis
tot
kritiek
op een vijfde van de wereldbevorking?In
de Iraansecurtuur
was het bndenkbaar' om de spot te
drijven
met AyatollahKhomeini,
gaf Salari aan.s En,
belangrijker
nog,hij
kondigde aan dat er gevolgen zoudenzijn, diehij
echterniet
specifi"ceerde.2.2
De gevolgenvanCarrellsparodieEen van deze consequenties bleek de
sluiting
van de lraansecons'laten
in \itr'est-Berlijn en Hambur gte
zijn.Dit
leverde geen grote problemen op. Een tweede consequentie was de vertraging van een vlucht vanIran
Air
van Frankfr¡rt naar Teheran met zesenhalf uur venwege een staking van het personeel van lranAir
als protest tegen de show.- Ook dit was geen groot probleem. Teheran hadtot
de staking opgedragen,zo liet saeed Kamyak, de directeur van de west-Duitse tek van de
lucht-vaartmaatschapprj, weten. Een volgende consequentie van Carrells
zogenaamde belediging werd ondervonden door twee w'est-Duitse diplomaten, die op 18 februari werden opgeroepen Iran te verlaten,
als vergelding voor de parodie,L Een ongemak misschien, maar niets
wat de manier wearop de wereld is georganiseerd doet wankelen.
Voorts werd de Duitse ambassadeur,
Armin
Freitag, gesommeerd door het lraanse ministerie van Buitenlandse Zaken, waar hemeen.in
sterke bewoordingen opgestelde protestbrief tegen het beledigende9
lbid., p. 26.10
'west German spoof of Khorieeini sparks lranianprotests', Associated Press r7 februari 1987.1r
'Tehran expels two W. Germa ns',TheWashington post rg februari r9g7;'Iran erpels two German diplomats in retaliãtion for TV spo of
,
dísoi¡atedPress 17 februari 1987.
programma' werd overhandigd.'
ook
organiseerden Iraanse studenten op r8 februarieenprotestbij
deWest-Duitse ambassade, alwaar ze anti-Amerikaanse en anti-West-Duitse leuzen scandeerden. De stu-denten eisten een ofûciële verontschuldiging van Bonn voor carrells parodie.': Daarnaast werd het Goethecultural
Institute
in Iran gesloten als reactie op de uitzending van de'Tøg esschdu."q canellzèf,
ten slotte, werd bedreigd': en ontying hierop politiebescherming van de Duiæe regering. Dat fenomeen, zo is de afgelopen decennia steedsduidetijker
geworden, was iets nieuws en uiterst verontrustends: een Duitse
bur-ger werd bedreigd op Duitse bodem, door een buitenlandse dictator.
2.3
Defollow-upinNederlandZoals te verwachten viel, had Nederland veel interesse
in
de (tot dan toe) Duiúsecarrell-affaire.
De omroep vARA wilde het veertien seconde durendefilmpje
dat voor alle commotie had gezorgd, uitzenden inzijn
progrernme Achter het nieuws.'
Dit
is het ABC vanjournalistiek,
toch? Mensen zelf laten beslissen wat ze vinden van de veertien seconden durende parodie diein
een buurland voor zoveel opschudding had gezorgd. Dat moetdejournalist
van de VARA hebben gedacht.Aangekondigd werd dat het beeldmateriaal op z3
februari
r98¿ acht dagen na de Duitseuitzending,
zouworden uitgezonden. Maartoen gebeurde er iets
ongebruikelijks:
de Nederlandseminister
vant2
'West German spoof of Khomeini sparks Iranian protests', Assocíated. Press 17 februari 1987. Nota bene: hier vinden we eén belangrijk gebruikd.at wordt gemaakt van het concept 'belediging.' De dictatór ãiJwordt bekritiseerd, beroept zich erop te zijn .beledigã.'Dit gebruik van het
concept belediging is ook relevant voor het Nederlanãse artikel r37c Sr,
dat belediging ven groepen-strafbaar stelt. Ëen bekritiseerde groep
krijgt
hiermee een instrument in handen om kritiek af te wimpelen-ondãr
hei
voorwendsel te zijn 'beledigd' door die kritiek. .Groepen;leren van dic-tetors hoe ze dat moeten doen. Zie ook: T. Herrenberg, .Belediging vaneen bewiend staatshoofd', N¿ derlønds Juristenblad, zã5, p.r8zã-rgãg.
13 'Iran miffed
over Khomeini spoof on German Ty,,TømpàBayTimes19 februari 1987.
14
Iran angered by ayatollah under undies', The Globe and Mail er februari1987.
rS
Religieuze fanatici dreigden met aanvallen (,Religiðse Fenatiker drohten mit anschlägen ). Zie: Grösstes Witz-Archiv Deutschlands - Aufgewärmte Slips', Der Spi egel z7 oktober ryg7.r44
Buitenlandse Zaken, Hans van den Broek (geb. 1936), telefoneerde hoogstpersoonlijk naar de omroep. Tijdens
dit
telefoongesprek opz3
februari,
vlak voordat deuitzending
zou beginnen, probeerde ãeminister
de gastheer van hetluogramma,
paulWitteman
(geb. 1946),ervan te overtuigen het item niet
uit
te zenden.Dit zou'te gevaarlijk'
zijn voor de Nederlandse onderdanen die
in lran
verbleven. De pre-sentator, diebegrijpelijkerwijs
verbaasd was deminister
van Buiten-landse Zaken aan de telefoon te hebben, koos voor eenopmerkelijke
benadering van
dit
dilemma:
hij
nodigde deminister
uit
om een aantalminuten
leter terug te bellen en live op televisieuit
te leggen waaromhij
het programme vroeg zichzelf tecensureren. \¡y'ellicht tot veffessing van velen stemde deminister
metdit
voorstelin.
Alle
overwegingen om toe te geven aan dedruk
dievanuit
Iranwerd
uitgeoefend (of niet), werden
openlijk
op de Nederlandse relevisie uitgezonden. Gevoelige discussies over dejuiste
handelswijzein
dergelijke dilemma's, die normaal gesproken achter gesloten deuren plaatsvinden, werden voor ieders ogen gepresenteerd. Met dekennis
van nu kunnen we ons afvragen: wasdit
een van de meestnoodlottige
openbaar uitgezonden dialogen van onze
tijd?
Waarom
noodlottig?
Omdat het, zoveel is zeker, voor iedereen zichtbaar was: de satire werduiteindelijk
raiet uitgezonden op de Nederlandse televisie (want dat was het resultaat van de open discus-sie)uit
vrees voor eenonduidelijke
bedreiging van eendictato¡
uit
het
buitenland.
In Iran werd een groteoverwinning
geboekt op diegedenkwaardige avond van z3
februari
r9g7: een lraansedictator
was geslaagdin
deintimidatie
van eenklein
landin
Europa, een landdat
naar
verluidt
streefde naar democratie enrechtsstatelijkheid.
Maar, kennelijk ook een land dat deze waarden snelprijsgaf
wanneerhet
werd geconfronteerd met een tegengesteld perspectief: de theocratie, geleid door de enige echte vertegenwoordiger van God op aarde.
2.4
Nederlandse parlementariërs worstelen met de hwestieOp z6 februari 1987 verderligde de
minister
van Buitenlandse Zaken,een
lid
van de coalitie-Lubbers II, bestaandeuit
deWD
enhet
CDA, de stappen die
hij
had genomen regenover het Nederlandseparlement.''Tijdens
deze sessie herhaaide deminister
van BuitenlandseZaken wat
hij in
de conversatie met Witteman had gezegd, en steldehij
dat
hij
de omroep slechts had gewezen op de mogelijke consequenties van de uitzending.Hij
legdeuit
dathij
door de Nederlandse ambassade in Teheran was gewaarschuwd dat het uitzenden van de clip op de Nederlandse televisiein
lran zouwordenervaren als een-diepe beledi-ging van Khomeini.rz De belediging zou eenuitbarsting
van\roede'
onder de 'haense bevolking'veroorzaken. De veiligheid van mensen die op de ambassade werkten, zou niet kunnen worden gegarandeerd. Diplomatieke banden zouden kunnen worden geschaad. Deze over-wegingen, zo legde Van den Broek
uit,
hadden hem ertoe bewogentontact
op te nemert' met de omroep. Voorts stelde deminister
dathij
de beslissing, en de verantwoordelijkheid voor de beslissing, aande omroep had gelaten (waarmee
hij
impliceerde dat de omroepin
zijn ogen
verentwoordelijk
zouzijnvoor
de consequenties; niet het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken; niet hetministerie
van Buitenlandse Zaken van de Iraanse regering). De Nederlandse
minister
verHaarde zelfs dathij
de gang van zaken niet had ewarenals druk van Iraanse zijde.' Alles overwegende, zo zei
hij,
'konhij
zichde houding van de Iraanse regering indenken."B
Het Nederlandse parlement keurde het telefoontje van de
minister
naar de Nederlandse omroep
niet
sterk af. De pvdA gafaan'begrip
te hebbenvoorwat
deminister
had gedaan.'g Een CDA-lid stelde dat'een kleine satireniet
debetrekkingen
tussen twee landenin
geveer moest brengen.Þo Ook Bolkestein (van deWD,
onderdeel van decoalitie
met het CDA) steunde de
minister
van Buitenlandse Zaken, omdat deveiligheid
van Nederlandersin
hetbuitenland
moest wordengewaar-borgd." Toch gaf
hij
aan dat de hele affaire'een naresmaak'bij
hem16
Voor een grote commissie waarin alle Nederlandse politieke partijenaan-wezig waren; de 'vaste Commissie voor Buitenlandse Zaken.'Zie voor een verslag van de vergadering :'Verslag van een mondeling overl eg',
Kamer-stukkenIlry86l87, r97oo, w. 79, p. r-g.
L7
Kamerstuhþen II ry86 187, Lg¡oo, rlr. 79 p. t.r8
lbid., p. z.19
lbid.20
lbid.achtediet.
Hij
vreesde dat het voorval nog weleens een ,gevaarlijk precedent'kon zijn. Her enigeparlemenrslid
dat zichduidelijk
kri-tisch opstelde tegenover de
interventie
van deminister,
was van de socialistischpartii
(de psp). Zij wq¡mening
dat er wel degelijk sprake was geweest vandruk
van lraanseiijde
en waarschuwde dat eendrei-gende
uitbarsting
van de lraansebevolking
beschouwd moestworden
als een chantagemiddel...
De kwestie die Bolkestein
hier
enpassdnü aan de orde stelde, is van groot belang. De centrale vraag is ofdeniet-uitzending
van hetfrag-ment over
Khomeini
moet worden gezien als een incid¿nt dan wel als eenprecedent De visie van Van den Broek is: het is eenincident. Het
heeft geen wezenlijke gevolgen voor deze wereld anders dan dat een crisis ofeen ongeluk is afgewend. Door de zelfcensuur verandert er verder niets
in
deze wereld. De yisie van Bolkestein (hoewelnauwe-lijks uitgewerkt)
is een andere. Het voorval zou wele ens eenprecedentkunnen zijn. In een
krachtmeting
tussen dedictatuur lran
en de democratie Nederland had dedictatuur
zich als de sterkere bewezen. Dat sterkt het zelfvertrouwen van dedictatuur,
hetnodigt
uit tot
verdere stappen. Het
nodigt
uit
tot verdereintimidaties
aan demo-cratieën.vanuit
de visie-Bolkestein is wat van den Broek heeft gedaan het ondermijnen van de democratie op de langeretermijn
door capitulatie op eenbelangrijk punt
waarop menjuist
weerstand had moetenbieden.De Carrell-affaire werd snel vergeten. De kwestie werd
in
de geschiedenis van de Nederlandse media zelfs beschouwd als een grappig voorval. Het voorstel vandejournalist
aan deminister om
het morele dilemma voor een
televisiepubliek
te besprekenwerd gehouden voor een goede grap.Witteman
had eenlid
van deregering
ertoe gebracht een concreet geval van
persvrijheid
te besprekenin
een
setting
die iets weg had van een volksraadpleging. Wasdit
niet
het toonbeeld van democratie? Of was met het
niet
uitzendenvan
het
filmpje
ietskwalijkers
gebeurdin
de wereld?3
1989:DcRushdie-affeire'¡
\{as
de Carrell-affaire inderdaad het þevaarlijkprecedent' datBolkestein geweesdhad? In 1989, twee jaar na de Carrell-affaire die zo glorieuswas geëindigdvoor de Iraanse dictator, probeerde
Khomeini
een step
verdff
te geen. Deze keer ginghij
niet voor deintimidatie
van een Nederlands-Duitse showmaster, maar voor de mocird op een ex-moslim die een godslasterlijke roman had geschreven over de
pro-feetvan de islam,
Hij
verHaarde:Ik verklaar hierbij aan alle wome moslims ter wereld dat de auteur ven hetboekDe duiuelsvercen- dat samengesteld, gedrukt en uitgegeven
is in strijd met de islam, de profeet, en de Koran - en alle andere bij de
publicatie betrokkenen die zich bewust waren van de inhoud ervan, tot de dood zijn veroordeeld. Ik roep alle wome moslims op om hen, weet ze zich ookbevinden, snel te executeren, zodat niemand de isla-mitische heiligdommen meer zal durven beledigen. Als God het
wil,
iedereen die hierbij om het leven komt, is een martelaar. Eenieder die toegang heeft tot de auteur van dit boek maar niet bij machte is hem te executeren dient hem aan te geven, zodat hij kan worden gestraft voor zijn daden.'ø
Het schrijven en uitgeven ven een romen
'in strijd
met' de islam, de profeet en de Koran is een fundamenteel mensenrecht onder deUni-uersele Verhløring vøn de Rechten u an de Mens van de Verenigde Naties
uit
rg+8.Artikel
18 bepaalt:4
Deze bijdrage over de Rushdie-affaire is voor een deel gebaseerd op:P. Cliteur, 'Van Rushdie totJones: over geweld en uitingsvrijheid', in: A. Ellian, G. Molier & T. Zwart(red.),Magikditzeggenì Beschouwingenover
de urtlheid uan meningsuiting, Den Haag: Boom Juridische uitgeveri zou,
p- 67-89.
24 Ruhollah al-Musavi
al-Khomeini, r4 februari 1989, geciteerd in: D. pipes, 'TWo Decades of the Rushdie Rules', Commentary, oktober zoro, p. 30-35;D. Pipes, The &ushdie Afføir: The Novel, the Ayatollah, ønd. the West, rweede
druk met een nawoord van Koenraad Elst, New Brunswick/Londen: Transaction Publishers zoo3 ,p.27. Ayatollah Khomeini'sprak geen Engels en had de roman kennelijk nooit gelezen', schrijft B. Lewis in: 'Religion and Murder in the Middle East', p. ro5.
22 lbid., p.3.
Eenieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst ofovertuiging
te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen
zowel in het openbaa¡ als in
zþparticuliere
leven zijn godsdienst of overtuiging te belijden door het onderwijzen ervan, door de praktische toepassing, door eredienst en de inachtneming van de geboden envoorschriften.
Dit
is wat Rushdie had gedaan:hij
was veranderd van godsdienst.Hij
was een'afvallige'
geworden, iets waartoe iedereen die leeft onder een regime dat mensenrechten respecteert, het recht heeft.,s Dit was echter niet het gevalin lran.
De fatwa van Ayatollah
Khomeini
bevat een tweedeopmerkelijk
element. Een
vergelijking
met Galileo kan verhelderendzijn.
In het jaar 163z publiceerde Galileo een boek met dialogen over de Coper-nicaanse en Ptolemeische systemen,waarin
hij, in
de woord.en van Bertrand Russell, 'de stoutmoedigheid had een karakter datsimplicio
heette een aantal uitspraken van de paus
in
de mond te leggen.à;De paus was
furieus.
Galileo woonde op dat momentin
Florence en stond op goede voet met de groothertog. Maar deinquisitie
droeg hem op naar Rome te komen om te worden berecht. Degroothertog
ontving
dreigementen die zouden aanhouden zolanghij
Galileobescherming bood. Galileo maakte uiteraard bezwaren.
Hij
stelde dathij
te oud (zo jaar) was om te reizen. Bovendien washij
ziek en werdhij blind.
Deinquisitie
liet
zich, zoals te verwachten was,niet
zo snel afschudden (ze hadden wel eerder te maken gehad metonwillige
kan-didaten)os¡beval
Galileo naar Rome te komen zodrahij
was hersteld.De rest is geschiedenis: Galileo gehoorzaamde en zweerde zijn
dwa-ling
openlijk
af.Khomeini
was geen paus. En Rushdie bevond zichin
een anderesituatie
dan Galileo. Rusdhiesþroothertog',
MargaretThatcher, zouhaar ketter, haar godslasteraar
ofafvallige niet
aan de leider van de islam uitleveren. MaarKhomeini
was een tevindingrijlt
man omin
deze situatie te berusten.Hij
namin
r9g9 zijntoevlucht
tot eeninstrument
dat zich twee jaar eerder,in
r9g¿ zo succesvol hadbewe-zenbij
de Nederlanders:intimidatie.
Of misschien moetenwe het toch iets anders stellen.
Khomeini
nam zijn toevlucht
tot
eeninsrrument
dathij
had geprobeerd op de Duitsers toe te passen, meaï waervoor de Duitsersminder
ont-vankelijkwaren
geweest dan de Nederlanders. De Duitseregering
was
namelijk
niet van zins excuses te gaan maken voor de satiredie
carrell
op de Duitse televisie had uitgezonden. Het wascarrefl
zelf
die dat deed,
waarschijnlijk
met her oog op lijfsbehoud. Maar hoewel van een directedreigingjegens
Nederland ofjegens de VARA geen sprake was, nam eenlid
van de Nederlandse regering, deminister
van Buitenlandse Zaken, het
initiatiefom
toe te geven aan eisen dieniet
eensin
derichting
van Nederlandwaren gemaakt. In het gevalvan Nederland was alleen demogel$hheiddat geweld
zouplaatsvinden
voor de Nederlandse regering, en de Nederlandse omroep, al genoeg om afstand te doen van de
persvrijheid.
In het geval van de arroganteBritten
(per slot van rekening een voormalige wereldmacht) was eensterker
medicijn nodig,
moetKhomeini
hebben gedacht. Dit was de fatwa. Vanaf het moment dat deze werd uitgesproken, ,voegden zelfsniet-moslims
een nieuw woord toe aan hun vocabulaire, welke taal zezelf ook spraken
-
dat woord was fatwa', zoschrijft
mohamed ArshadAhmedi
in Rushdie:Hauntedbg His llnholg Ghosts.aKhomeini
.riep allevrome moslims op hen snel te doden.'Tkee jaar later,
in
r99r, werdde Japanse vertaler van D¿ duiuelsverzenvermoord aangetroffen op zijn
universiteit in
het noordoosten van Tokyo."r De vertaler,Hitoshi
z8 M. Arshad Ahmedi,
Rushdi¿: Hauntedby His unltolg Ghosts,Tilford: Islam International Publications zo oZ (rgg7), p. 39.29
S.R. Weisman, 'Japanese Translator of Rushdie Book Found Slain',TheN eu) Yo rh T ime s
4
juli ry gr.25
Zie hierover K. ]espersen & R. pittelkow, fslamistenennø,tvisten:eendønhlacht,meteen inleiding door Afshin Ellian, Amsterdam: Nieuw Amsterdem 2oo7. Een indrukwekkend boek over deze materie is ook¡
P. Marshall & N . Shea,jil9nced.:How Apostds1 andhlasphemy Codes øre Chohing Freed,om Wofldwide,Oxford: Oxford tfniversity
lr.is
rorr.26
B. Russell, The Scientíf,c Ouilook, Londen/New york: Rãutledge zoor (r93r), p.12.Igarashi (r947-r99r), was naast vertaler een geleerd.e
in
Arabische en Perzischeliteretuur.
De moordenaar, die nooit werd gepakt, voerdewaarschijnlijk
de ordersuit
van de religieuze geleerde wiensreputatie
vurig
door de lraanse regering werdverdedigd; Ayatollahfhomeini.
Moorden zoals deze getuigen
niãt
aüeen van een enorme vroom_ heid (íets waarKhomeini in
zijnverkraring
naarverwijst:
hij
spooït
'alle vrome
moslims'
aan om wat Hitchens
zqn'bribed asrarsinationschemeto noemt
uit
te voeren), maar ook van een oveïweldigend res-pect voor deinterpretatie
van eenreligie
door religieuze leiders.van-uit
een modern perspectief zou deinterpretatie
van eenHeilig
schrift
door een religieus geleerde
nooit
zomaar door gelovigen*orden
aan-genomen als de ware. In die zin zijn we tegenwoordig 'allemaal protes-tanten, zelfs de katholieken onderons.'Vanuit
een premodern p1r_ spectief daarentegen, een perspectief dat herleeftin
theoterrorir-.,
is het volgen van religieuze leiders een absoluut gebod,onmisbaar
voor persoonlijke verlossing.
Er is één aspect
in
Khomeini'sverklaring
dat velen gemist hebben, enin
zekere zin isdit
wat ook de Nederlandse Theo van Goghin
zoo4noodlottig
werd.Khomeini
riep toenhij
verwees naer het boekDeduivelsuerzenniet alleen op
tot
het vermoorden van deúúeur
venhet
boek, maar ook van 'alle
bij
depublicatie
betrokkenen die zichbewust
waren van de
inhoud
ervan.' De Italiaans evefialer*ttore
Capriolo werd op 3juli
r99rin Milan
aangevallen met een mes. De Noorseuit-geuerWilliam
Nygaard werd op rr oktober 1993in
Oslo geraakt doorpistoolschoten. Ramine Kamrane
merkt
over de uitgeverenvertaler
terecht op: 'zij waren geen
moslims.b'Alleen
Rushdie wasdit.
of,
ten-minste,hij
werd tot hen gerekendJ,30
C. Hitchens, God is not Greøt: How Relígionpoisons Everything, New york/Boston: TWelve zoo7, p. zB.
3r
B. Kamrane, Lø Fqtwacontrekushdie:uneinterpú.tationstrøtégìque,parijs:Éditions Kimé $g7, p. 3c..
32
Rushdie heeft zelfaangegeven dat zijn geloofsbeleving niet erg intenswes.
4
DeVanGogh-affafue
4.1
zoo4:VanGoghTheo van Gogh(tg57-zoo4)werd geboren
in
Den Haag. De laatstejaren
van zijn leven brachthij
door in Amsterdam, waarhij,
op Haarlichte dag, op straat werd vermoord. Van Gogh was gegrepen door het idee dat je de principes waarvoor je staat, moet verdedigen.Hij
deeddit
genadeloos, en maakte al doende talloze vijanden. Het valtmoeilijk
te ontkennen dat van Gogh aan het einde van zijn leven eenstrijd
streed die sindsdien nietuit
de wereld is verdwenen. Integendeel, hetpro-bleem dat de wereld heeft met het soort ideologie dat van Gogh
in zijn
laatstejaren obsedeerde (en dat,
in
zekere zin, een einde aan zijn leven maakte), tekent zich steedsduidelijker
af.:: Washij,
met de wijsheid van vandaag,ookniet
eensoortziener?
van Gogh was het eerste tragische slachtoffer van het
conflict
tus-sen islami(s)tisctr:a extremisme en de
vrijheid
vanmeningsuiting
op Europees grondgebied, en zal
in
menig geschiedenisboek voor de komende generaties worden genoemd. Zoals gezegd was Theo ven Goghs leven vol persoonlijke disputen en stevige intellectuele bot-singen met mensen diehij
alssimpelwegpolitiek
correct of anders-zins onoprecht bestempelde. In de laatste jaren van zijn leven raakte Theo onder deindruk
van de ideeën en het werk van twee andere notoire Nederlandse opiniemakers:pim Fortuyn
þg4g-zooz)en AyaanHirsi Ali
(geb.196e).Fortuyn was een Nederlandse
politicus
die werd vermoord doorde
linkse activist
Volkert van der Graaf (geb. 1969). Van der Graaf,inmiddels
alweer opvrije
voeten, beschouwdeFortuyn
als eenþevaar' dat gestopt moest worden. Een van Fortuyns
politieke
33
Een goede introductie is G. Sternberg, KøltfatãesSchrechens:ISund.dieBedrohung durch denislamischen ?enor (Knaur zor5), of B. Sansal, Álløhs Nørren:Wie derlslamismus díeWelt erobert. Einåssøy zur Søche (Merlin
Verlag zor4).
34
Over de's'tussen haakjes valt een diepgaande terminologische strijdte voeren. Dat gebeurt hier niet. Voor deze bijdrage is het voldoendã te
constateren det we te maken hebben met een theoterroristisch streven
dat ideologisch, religieus, religieus-politiek ofreligieus-ideologisch is
gemotiveerd.
speerpunten
betrofde bekritisering
vande islam vanwege de
anti-Vcrlichtingsopvattingen,
met name metbetrekking tot
ñomoseksua_
liteit
(Fortuyn was zelf een ostentatieve homoseksueel),binnen
dezereligie.
Fortuyns meest controversiëlestellingen
warenuitspraken
over
het'achterlijke
karakter' vanäe islamJsHirsi
Ali
is eenschrijfster, politica, sociaalactivist
enfeminist
van Somalischeafkomst,
die, nadat ze atheTstwas gewoïden,36 heervoor_ maligereligie,
de islam, bekritiseerde vanwege deantifeministische
especten ven de religie. Samen met Van Gogh maakte ze een fi.lm over deze kwestie, die op e9 eugustus 2oo4 op de Nederlandse televisie werd uitgezondeniz De
titel
van de 6lm,
Submission,verwijst naardeletterlijke vertaling
van het woord'islam.'Maar
detitel veïwijst
ooknaar de onderdanige
houding
die aanhangers tentoonspreidenmet
betrekking
tot de centrale ideeën van hun geloofssystelm, endie vooruitgang
moeilijk,
zoniet onmogelijk,
maakt. Voor Van Gogh,Hirsi
Ali
en Fortuyn wesvooruitgang in
de zin van deVerlichting
alleen
mogelijk
door afstand te doen vanreligie
of, ietsmilder,
dãor radicalereligie
onder controle van de rede te brengen.:gEr zijn commentetoren die stellen dat
Hirsi Ali
haar positie enigs-zins heeft gewijzigd en zichzelf tegenwoordig presenteert als 'ketter.rgZe is nog steeds een atheist,
maarpositioneertzichzelf binnen
eenkring
van mensendie
zichbezighouden met dehervorming
van deislam.+o
'Hervorming
van deislam'betekent
dat ervijf
ideeën moetenwordenhervormd.
r.
Mohammeds semi-goddelijke en onaantastbare status, tezamenmet de
letterlijke
lezing van de Koran, met neme ven de gedeeltendie in Medina
werdenonthuld:
z.
de gerichtheid op het leven na de dood in praats van het leven voorde dood;
3.
de sharia, een verzemeling wetten die afgeleid zijn van de Koran,de
hadith
en overþe islamitischejurisprudentie;
a.
deprakijk
van de machtiging vanindividuen
om de islamitischewetten te handhaven door het goede te bevelen en het kwade te verbieden;
5.
deverplichting
tot het voeren vanjfüad,
of heitige oorlog.r' Maar latenwe terugkeren naarVan Gogh. Vanaf hetmomentvan
deterroristische
aanslågen vanu
september eoor maakte Van Goghislamkritiek
tot
eenbelangrijk
onderdeel van zijn polemieken.Zijn
laatstefilm
(od/o5) was gewijd aan het leven van, en demoord
op, Pim Fortuyn. Inzoo3 schreef
hij
eenboek,getiteldAllahweet
35
F. Poorthuis & H. wansink, 'De islam is een achterlijke cultuur', inter-view met Pim Foytuyn, De Volkskrønt 9 îebruari zaoi.Fortuynslicht
zijrr ideeën over de islamtoe in p. Fortuyn, Teg en de islaniseíing
uü
o*,
cultuur. N ederlønd,s e identiteit øl s fundament (ñ:w.Bruna uitse;ers rqqzl.
Fortuyn werd beïnvloed door J. Goodwin, pii ce oJ Honor. Misr¡n
wíüeh
Ltft the veil of Silence on the.Islømic Wortd (penguií zoo3 (1995)). Zie over Fortuyns leven en ideeën in het algemeen n.
s"el,nm
ì.oeiolltiekebio-grafie wnPimFortuyn øls socioloogõn øls potitiru, ,9go-roor (ïJitg.rr.rii
v.o
Praag zorz); B' snel, pim z. pím
tirtugn
ei zijn p ariij en teefbàørñedrrtånd.,
-
Leefbaar.Rotterddm, Lüst pim rortuyi (uitgãveiij vãn lraãg zor3).36
Ze vertelt haar levensverhaal in twee autobiogiafische bõek eít nfider. mytife (The Free press zooT) enNomad:FromIsIø¡í.tu America. Apersoial¡ouri :rU_!!rt!g!.th:CldshoÍcbilízøtions(TheFreepresszoro).
37
A. Hirsi Ali, Submissíon.Detekst, deieacties ende øchtergronden,met eenbijdrageuanBetsg Udink
(Uitçverij
Augustus, zoo4). Oäfitr"
*.r¿
oit_^
q:"o{T
in het programma .Zomergãsten, op e9 augusrus 2oo4.38
Ditgold in ieder geval voor de islam.lortuynìympaìhiseerde met het katholicisme. HirsiAli
en van Gogh waren athãist en hingen geen enkele religie aan. Hirsi Ali werd beínvloãd door de Nederlandse"athËist uer-man Philipse. Zie H. philipse, Verlichtingsfundømentølisme? Openbriefouer verlichtíng en fund.antentalísme aan Ã[aan Hirsi Ali, mede bistemd íoo,
Piet Hein D owrcr, minist er u an Justitie en mínister in de strij d tegen terreur
(Uitgeverij Bert Bakker uoo5). Fortuyn, die zijn sympathie voor het katholicisme en vrijheid van meningsuitingcombineerde met
kritiek
op de islam, zou wellicht kunnen worden vergeleken met de schrijver Robert Spencer, die ook het katholicisme
mefishmkritiek
combiíeert.Zie D.
Ali
& R. Spencer, In sid.e Islam. A Guidefor Catholícs (Ascension press ?oos);t.
Spencer, Religi on of Peace? Whg chiistiønitg ts øidlslamrsn't (Regnery Publishing zooT); R. Spencer, The potiticøllg Incorrect Guidl toIsløm anã the Crusødes (Regnery publishing zoo5).
39
Zie bijvoorbeeld: A. Hirsi Ali, 'Why Islam Needi a Reform atiorf (TheWallStreet J ourndl 2o maart zor5).
40
of als 'infidel.' Zie A. Hjrsi Ali,InrtdeL My Life (The Free press zooT).hetbeter.ç
Inartiesten-
enschrijverskringen
was Van Gogh eenuitzondering,
omdathij
geen aanhanger was van de onder collega'sgangbare linkse opvattingen.
Hij
werdhierom,
en om zijn persoon_lijke
aanvallen, ook gehaat.Ironisch
is dat Van Goghmei
zijn dood, en zeker dewijze waarop deze zichvofrok,
voor veer mensen hetdaad-werkelijke bewijs leverde van hetgeen
hij
gedurende zijn levenin
zijn
columns en polemieken had proberen over te brengen: dat de radicale islam levensgevaarlijkwas voor de sociale cohesie van de Nederlandse samenleving (en,
eerlijk
gezegd, voor alle democratischeenliberale
samenlevingen).
4.2
DemoordopVanGoghOp e november zoo4werdVan Gogh vermoord door de in Nederland opgegroeide
jihadist
Mohammed Bouyeri (geb. r97A)." Van Gogh was, zoals elke morgen, op de fiets onderweg naar zijn werk. De moordenaar loste acht schoten af op de fi.lmmaker met eenpistool
en probeerde hem daarna te onthoofden met een mes. Ook stakhij
twee messenin
de borst van zijn slachtoffer, mer een brief waarin
hij
zijnjihadistische
boodschap aan de wereld, meer specifi.ek de westerse democratieën, de joden en Ayaan
Hirsi Ali,
verkondigde.Hirsi Ali
bleek onbereikbaar re zijn voor de moordenaar; Van Gogh was een gemakkelijkdoelwit.
Er zijn twee redenenwaaromVan Gogh
makkelijk
te vermoorden was. Op de eerste plaats hadhij
geenpolitiebescherming, in
tegen_stelling
totHirsi
Ali.
Van Gogh dreef graag de spot met deAmsreï-damse
politie,
die hem alleen bescherming aanboodtijdens
en na publieke optredens.rk
hoop datAl
erida
dekantooruren
respecteerr,, zeihij
dan. De tweede reden die de moordmakkelijk
maakte, washet
feit
datvan
Gogh zelfniet
geloofde dathij
eendoelwit
vormdevoor
terroristische
aanslagen op dezelfdemanier
alsHirsi
Ari,
omdatzi'
een
moslim
was (of eerder, een afvalligemoslim)
en h!' eenNeder-landse
schrijver
zonder banden met de islam.Van.afvalligheid'was
dus geen sprake.aa Volgens zijn begrip van de
islamistische
ideologie zou er geen redenzijn
om hem kwaad te doen, laat steån om hem te doden.Hij
wasimmers'de dorpsidioot.'
Dit uitgangspunt
bleek een fatalemisvatting,
zowel van Van Goghzelf als van de Amsterdamse
politie
en de Nederlandseautoriteiten.
Dat je geen
moslim
hoefde te zijn om door eenjihadist
te worden vermoord, was al bewezen met de moord op RushdiesJapanse ver-talerHitoshi
Igarashi (tg+l-tggù op rrjuli
r99r en de aanslagen opzijn
Italiaansevertaler
Ettore Capriolo þgz6-zog)injuli
r99r enzijnNoorse
uitgever
William
Nygaard (geb. rgar)in
oktober 1993. Deze slachtoffers waren geenmoslims.
Het is dusniet
deidentiteit
van hetslechtoffer
(moslim
ofniet moslim)
dietelt,
maar de ernst van de begeneover-treding
(godslastering,ketterij
enafvalligheid
worden door radicalegelovigen als zeer ernstige overtredingen beschouwd).
Tienjaar
later vondin Frankrijk
een gebeurtenis plaats die opbepaalde
punten
gelijkenis vertoont met de moord op Van Gogh.Op
Tjanuari
zor5 drongen tweetheoterroristen,
Said enChérifKoua-chi, een vergadering van de redacteuren van het Franse satirische
tijd-schrift
Charlíe Hebdobinnen
en vermoordden de aanwezigen: Charb,Cabu,
Wolinski,
Tignous, Honoré, Esla Cayat, Mustaphaeurrad,
Bernard Maris,Michel
Renaud, Frédéric Bousseau, Frack Brinsolaro en Ahmed Merabet.+sDit
waren doodgewone Franse burgers.Al erida
Yemen maaktekennelijk
geen onderscheid tussenmoslims
enniet-moslims
wanneer het gaat omhetwrekenvan
de naamvan deprofeet. Het geval van Theo van Gogh had dat
tienjaar
eerderduidelijk
gemaakt.
44
Zie over afvalligheid: I. Warraq (red.), teauinglsløn. Apostdtes SpedkOut,Amherst: Prometheus Books zoo3; P. Marshall & N. Shea, Silenced.How
Ap o stasy ønd Blasplremy C, o de s are Chohing Freed"om Worldwide, Oxford: Oxford University Press zorr; P. Marshall (re d.),Radicøllslamt Rules. The
Worldwide Spredd of Extreme Sharí'øLaw, New York: Rowman & Little-ñeld Publishers zoo5; P. Sookhdeo, Free domto&elieue. Challenginglsløm's
Ap ostdsA LM), IJong Kong: Isaac Publishing 2oo9.
45
J.Attalie.a.,NoussontmesChørlie.6oÉ*íuøinsunispourlalibertéd'expres-sion, Les Liwe de Poche zor5, p. 9.
42
T. vanGogh, Allahweetltetbeter (Xtra producties zoo3). Een titel die kennelijk Ellian inspireerde totiA. Ellien, Attah w eeiúet niet beter.Columns, Amsterdam: J.M, Meulenhoff zoog.
43
I. Buruma, Murder in Amsterd.øm. The Death of Theo uan Gogh ønd the Limitsof Tolerance(penguin zoo6); Ii. Eyerman, Thâ Assøsinøtíoiofrheorøn
Gogh. From Socíal Drømato Culturøl Trøumø (Duke U press zäo8); M. Vargas Llosa, 'SchieJ3en, schneiden, stoJ3en: Theo van Goghs schreckíicher toã', DieWelt 4november zoo6; J. Chorus
&,{.
Olgun, tn Cods naøm:HetjaøruønTheo van Gogh (Uitgeverij Contact zoo5) .
In zoo4 werden de meeste mensen overvellen door de moord op Van Gogh
-
vooral depolitiek
correcte elite was beschaamd,hoeriel
niet veel mensen hun
opvauingen openlijk
bijstelden. Voor de Neder-landse samenleving daarentegen.w-as de moord een keerpunt. Deanti-islampartij
van Geertwildeifüehaalde
een enormeelectorare
winst.
Het ismoeilijk
voor te stellen datdit
zonder de moord ook gebeurd zou zijn, De moordenaar, Bouyeri, werd op heterdaad aan-gehouden en opz6juli
zoo5 veroordeeld tot levenslange gevangenis_ straf.46 De zware straf was het resultaat van hetfeit
dai dãmooidenaar
geen enkel berouw toonde. Integendeel,
hij
gebruikte
het openbare proces om te vertellen overdejihadistische
ideologie, op eenmanier
die schokkend geweest moet zijn voor de velen die hadden
ontkend
dat er sprake was van enig gevaar.
Na de moord barstte er een verwarrend en
verhit
debat los over de 'oorzaken'van de tragedie. Een diepekloofin
de Nederlandse samenleving kwam aan de oppervlakte. Aan d.e ene kent was er d.emulticulturele enpolitiek
correcte Nederlandse elite, die wees naarvan Goghs brute en
buitensporige
kritiek
op kwetsbareminderheden
binnen
de Nederlandse samenleving.nz6an de andere kant stondende mensen die wezen naar het karakter van de
jihadistische
ideolo-gie. De twee groepen konden het
niet
eens worden over de oorzaken van het nieuwe religieuzeterrorisme
dat zich voor hun ogen ont_ vouwde. Deze fundamentelesplitsing
manifesteerde zich opmin
of meer dezelfde manier
in Frankrijk,
Groot-Brittannië,Duitsland,
de verenigde staten en andere landen waar het debat over
de
wijze
waerop met
dit
nieuwe religieuzeterrorisme
moest worden om-gegean, zich ontspon.5
Van Van Goghnaar
de Deensecartoon-affaire
Er is een verband tussen de moord op Theo van Gogh en de volgende grote botsing tussen democratische waarden en theoterrorisme, te weten de 'Deense cartoons', een aantal afbeeldingen van de profeet
Mohammed gepubliceerd
in
de Deense krantJy1/,andspo.çten. V\y'aaromwerden de Deense cartoons gemaakt?
Dit
had te maken met'de moord op Van Gogh. Flemming Rose (geb. 1958), cultureel redacteur van deJgllands Posten, was verbaasd toen het In ternational Film Festival
in
Rotterdam in
januari
zoo5uit
veilþheidsoverwegingenweigerde de filmsubmissionvan Theo van Gogh en AyaanHirsi Ali
te vertonen.+8 De organisatie weesde dat'de vertoning verdere religieuze geweld daden zou uitlokken.'+g Rose vonddit
weemd. Zoudit
niet betekenendat de
perswijheid
zou toegeven aan dreiging met geweld? \Merd dewijheid
vanmeningsuiting
op die manier niet afgeschaft, ofin
iedergeval ernstig beperh?so Datwas de waag die Rose stelde.
Dit waren dus weer precies de vragen die ook aan de orde waren
in
de Rudi Carrell-affaire. Het is
begrijpeiijk
dat Carrell zelf zijnexcu-ses ging maken op de Duitse televisie. Immers, als de staat waarin
je
woont, je onvoldoende kan beschermen tegen de kwade krachten
in
deze wereld, dan moet jezelfje
eigen vitale belangen beschermen. En als jeniet
sterk genoeg bent om je tegenstanderuit
te schakelen, dan rest niets anders dan submission. Dat betekendein
dit
geval een excuus aan de nieuwe machthebbersin
deze wereld. Maar een hele andere vraag isnatuurlijk
of
debezitter vdnhet geweld.smonopolie,dat
wil
zeggen de staet, excuses kan rnaken over daden van de eigenbur-gers die volgens de eigenwergeving (Duits of Nederlands) helemaal geen strafbare feiten zijn. Wanneer de steat zich gaat
verontschul,
digen tegenover een vreemde staatsmacht over de eigen wetten, dankomt
datin
feite neer op erkenning dat men hogere wetten erkent dande eigen wetten. Men maakt zich dan ondergeschikt aan een vreemde
+6
Rb. Amsterdam z6juli
zoo5, ECLI:NL:RBAMS:zoo5:AUooz5.47
Dit gezichtspunt is duidelijk te vinden in I. Buruma, Murd er ínAmster-døm. The Death af fheo uan Gogh ønd the Limits of Tolerønce, London: Penguin zoo6; I. Buruma, 'Der.Dogmatismus der Aufklärung,, in:
T. Chervel & A. Seeliger (Hr sg.), Isløn in øuropø: Eine internationale
Debøtte, Freûkfurt: Suhrkamp Verlag zoo¿ pl n6-nl.precies tien jâer leter, ne de aanslag op dè
hoofdiedactiãvanCharlie*ebdo,ver-dedigde Brrruma dezelfdãpositie in'charrie and Theo', pryi ect sgniricate:
The world\ Opinionpøge ry januari zor5. In zoo4 schilderd.iur.r,'ma
Van Gogh af als 'provocateur'; in zor5 deed hij hetzelfde met de Franse
cårtoonisten die werden afgeslacht.
+8
N. Troost,'Nooit zal ik zwijgen',DeVolkskrant 9 januari zoro,wwwvolkskrant.nl/vk/nl/z694iTech-Media/archief/article/detail/
97746 4l zorc | otlog/Nooit-zal-ik-zwij gen.html.
49
'Fears withdrawal of Van Gogh fi lm', The Guørdian z7Jenuarr 2oo5,50
F. Rose, Why I Published Those Carroons', l4lø shingtonpost.com r9 februariståatsmecht- Het
klinkt
rnisschien een beetje pathetisch, maar toch: men heft de eigen soevereiniteit op.Deze kwestie eindigde
in Duitsland
enin
Nederlandin
r9g7met
een sisser. In 1989 kwam het naar boven
in
Engeland enbetrofhet
de veiligheidspositie van éénp"rsõrr,
Rushdie, die vervolgens decennia van onzekerheidinging,
en veeldiplomatiek
gemodder. Nu,in
zoo5, kwam het opnieuw naar bovenin
Denemarken, maar deze keeïmet
meer betrokkenen. En zeer verstrekkende gevolgen, zoals we nu weten na de aanslag op charlie Hebdo
uit
zor5. De Britsejournalist
enauteur
Douglas
Murra¡
heeft weleens opgemerkt: Als jein
zooo had voor-speld dat Denemarkenwereldwijd aandacht zou trekken door een cartooncrisis, had iedereenje voor gek verklaard.'s'Een ander
incident
dat, naast de moord op Van Gogh,stoftot
nadenken opleverde voor Flemming Rose, was het
feit
dat deschrijver
Kåre Bluitgen (geb. 1959) er
niet in
slaagde eenillustrator
tevinden
voor zijn kinderboek, omdat niemand een afbeelding van de
pro-feet Mohammed durfde te
makenp
Dit was de achtergrond van d.eCartoon-affaire. De mensen die het
ceïtoonexperiment
organiseer-den, maakten zichzorgen.Zemaakten
zichzorgenover deuitholling
van
burgerlijke vrijheden.
En zij waren bezorgd over hetfeit
dat destaat
zijn
soevereiniteit zomakkelijk
leekprijs
te geven aan mensen die bereid zijn geweld te gebruiken. De staat en samenlevingcapitu-leerden yoor
dreiging
met geweld.Het werd Rose snel
duidelijk
dat het veelmoeilijker
was dan ver-wacht om mensen erven te overtuigen dat er ietsbelangrijks
op het spel stond. Er was helemaal geen probleem, zeiden velen. Daarop ontstond het ideebij
Rose om te 'testenl of er ¿cht een probleem was. Een echte empirische test, op dezelfde manier alsnatuurweten-schappers proberen iets te bewijzen of te weerleggen. Om te testen ofde cartoonisten zelfcensuurpleegden, vroeg
hij
4zcartoonisten
hun visie op de profeet Mohammed te geven. Zoals bekend maaktenslechts
twaalf
van hen een certoon. Het was van tevorenniet
duidelijk
wie zich
kritisch
over de profeet zouuitlaten
en wie een meer lovendepositie
zou innemen. Het experiment diende er simpelweg toe om nate gaan of, en hoeveel, mensen zo'n cartoon zoud en dutuenmaken. En zo ontstonden de
twaalfcartoons
die voor zoveelonrust
zouden zor-gen: de certoons 'die de wereld schokten', aldus detitel
vån het boek venJytte Klausen.s36
DeBritten,
de Denen en deNederlanders
Tot dusver hebben we gesproken over de Nederlandse, de Britse en de Deense confrontatie met theoterrorisme. De Nederlanders werden als eerste getest. En ze faalden. De Britten la,r¡amen als tweede.
Zij
deden het iets beter, misschien ookvanwege de onvermoeibaarheid van Rushdie zeH, die een groot talent had voor het mobiliseren van mensenuit
de artistieke wereld om zijn zaak te steunen.54 Rt$hdie had ook een groot talent voor het verduidelijken van hetfeit
dat hetniet
omhemzelf ging, niet om é,énboek, maar om boekenin
het algemeen, om wat hetþrincipe
vanwijheid
vanmeningsuiting'werd
genoemd.'sZljnzaak
gaf aanleiding
tot
een eantal van de mooiste voorbeelden ven een ver-dedigingvanwijheid
vanmeningsuiting
enwijheid
in het algemeen, zoals in het woege cornmentaer op de Rushdie-affaire door de rechts-filosoofJeremyWaldron,56 en een esseyven dealtijd
bedachtzame Karel53
J. Klausen, The Cørtoons that ShoohtheWorld, New Haven/Londen: yale University Press 2oo9.54
Zie bijvoorbeeld: S. MacDonogh (ed.,), The Rushdie Letters. Freeãom toSpeah, Freed"omtoWrite,Kerry: Brandon Book Publishers 1993; T. Chervel (tu sg.), Redefreiheit ist døs Leben. Briefe an Sølman Rushdie, München/ Zurich:Piperrggz;A.Abdallah, e.e.,PourRushdie.Centintellectuelsarabes
et musulmans pour \alìberté d'expression, P arijs: La Decouverte, Carréfour
des littératures, Cclibri 1993.
55
S. Rushdie, 'Coming After Us', in: L. Appignanesi (red.), Fre eåxpressionisNa Offence,Londen: Penguin Books eoo5, p. zr-29; S. Rushdie, Ðo we have
to fight the battle for the Enlightenment
allwer
again?',Thelndependentzz januari zooS; S. Rushdie, 'In Good Faith', in: S. Rushdie, Imøgìnørg
Homelønds. Essøys ønd. Criticism ry 8t-t99r, Londen: Vintage Books zoro
(r99r), p. 393-414; 5. Rushdie,Jo seph Anton, AMemoir,Londen: Jonarhan
Capezorz.
S6
J. Waldron, 'Rushdie and Religion', als eerste gepubliceerd els'Too important for Tact', TheTimesLiterarg Supplement ro meert 1989, 51 Dorrglas
Murra¡
aangehaald bij ; S. van Rooy & W. van Rooy, De Isldm.Kritische E ssays over een politieke Religie, Brussel: Academic ãnd Scientifi c
Publishers zoro,p.56.
S.C.H. Kim, 'Freedom or Respect. public Theology and the Debate over the Denish Cartoons', I¿te rnø;tionol Jourftal of public Theolo gg zoo7,
p.249-269.
52
van het Reve.sz
waldron
en van het Reve waren de'Miltons'van
onzetijd.x
Nu was het de
beurt
vanAmerika
om te worden getest door de religieuzefanatici.
Laten we eersf vaststellen wat wein
dezecontext
niet bedoelen met
þetest'worden.
ñe verenigde staten kregen toch al in zoor te maken metterrorisme,
zal men tegenwerpen? Hoe kan mendan zeggen dat zij pas na zoo5 (de Cartoon-affaire)daarmee te maken kregen? Maar dat is niet waar deze bijdrage over gaat.
Dit
isniet
een overzicht van een paetterroristische
aanslagen. Deze bijdrage gaat over de aanval op devrijheid
van expressie door hettheoterrorisme
dat als doel heeft de
vrijheid
van expressie tevernietigen.
En danligt
denadruk
op de vraag: hoe gaan de staten die worden getest,rea-geren? Zien ze de aanvallen ook als een moreel dilemma? In die
zin
was
9/n
geen test. Dit was een manifestatie vanreligieus
fanatisme van het meest gewelddadige soort. Maar hetwas geen,test,in
dezin
die
in
deze bijdrage centraal staat. Een 'test'in
die zin betekent dat er een dilemma bestaat metbetrekking tot
de vraag: wat moeten we doen?Jeprincipes
opgevenin
ruil
voortijdetijke
vrede? Offunda-mentele ideeën,
vrijheid
vanmeningsuiting,
gewetensvrijheid,gods-dienstvrijheid
et cetera, verdedigen op het moment dat dezeworden
aangevalien?
De Cartoon-affaire vormde een echt dilemma voor de Deense
politici.
Wat moesten ze doen? Buigen voor defanatici
enin kranten
excuses aanbiedenvoor de cartoons? proberen die certoons te ver-bieden en de makers ervan te veroordelen op grond van verzonnen beschuldigingen
van'godslastering','het
beledigen ven een groep mensen yanwege hunreligie'
of gelijksoortige wetgeving?De Nederlanders waren op dezelfde manier getest: wat moesten ze
doen? Veertien seconden van (on)nodige satire over een wrede dic-tator uitzenden of proberen
dit
dilemma
op anderen af te schuiven (wat de Nederlanders defactohadden gedaan, op deBritten namelijk,
die het volgende slachtoffer zouden worden van de vrome
fanatici
dieKhomeini
had opgestookt)? gf uwas geen gebeurtenis van ilezelfdesoort als de Rushdie-, Carrell-
ofCartoon-affaires.
Noch wasdit
het geval voor de Iraansegijzelingscrisis
van r979-r98r. Tijdens dezecri-sis
hield lran
66 Amerikaanse burgers gevangenin
de Amerikaanseambassade
in
Teheran, waaryan55 gedurende eenperiodevanruim
eenjaar. De crisis, die zich afspeelde
in
de chaotische nasleep van de IraanseIslamitische
Revolutie þ978-tg7g) en de omverwerpingvan
de Pahlavi-monarchie, had een
ingrijpend
effect op de binnenlandsepolitiek
van de Verenigde Staten, verstoorde decennialang deverhou-dingen tussen de Verenigde Staten en
lran
en bleek een dodelijkeklap
te zijn voor de regering van Carter. Maar tijdens de
gijzelingscrisis
vormde de
vrijheid
vanmeningsuiting
geendilemma.
Ook9þr
hadin
die zin
niet
met Amerikaanseprincipes
te maken. De Amerikaansevuurdoop vond pas later plaats. Det vond pas plaats toen het First Atnenfunenthet
doelwit
is.Dit
gebeurdein
de TerryJones-affaire.7
DeTewyJones-affaircls
De controverse rondom dominee TerryJones begon in
juli
zoro, toenhij
op Facebookeen'International
Burn a Quran Dqy' aankondigde,die op rr september zoro zou plaatsvinden, ter nagedachtenis van de slachtoffers van de terroristische aanslagen op het World Trade Center
in
New York, dan precies negen jaar geleden.uo Het idee vanJones w¿tsexcentriek, maar niet geheel nieuw. Op r+
januari
1989 werd in het Noord-Engelse Bradford een andere boekverbranding georganiseerd:59
Het materiaal over TerryJones in de volgende sectie is gedeeltelijkgebaseerd op een artikel dat verscheen in hetNed.erland.slurìstenblad:
B. Rijpkema, 'Vrijheid van meningsuiting in de val russen religieus extremisme en utilitarisme', NJB eorz, p. 3ro6-3rrr.
60 'Florida Church
Plans Koran Burning on 9f rr annivers ary', Agence Frønce Presse 3rjuli
zoro; zie ook:'Who is TerryJones? pastor behind'Burn aKoran-day"', ABCNeus Z september zoro, http:f/abcnews.go.com/US1
terryjOnes-pastor-burn-koran-day/story?id -tryT 566 5 #.VHCaKszOLg 4.
p. 248 en 260, en opnieuwuitgegeven in: J. Waldron,LiberølRíghts.
Collected P ap er s ry t;-r994 Cambridgef New york: Cambridge Uriiversity
Press 1993, p. t3+:.43.
s7
K. ven het Reve, Achterlijke artikelen', Elseu ier, 4maert$B9, ook in:K. van het Reve,VerzømeldWê,rk, Deel6, Amsterdam: Van Oorschot zorr,
p'350-353.
58
J. Milton, .Areop agitícd, 1644, in: J.Milton,
Completepoems and.major prose,die van Salman Rushdies Duiuelsverzen.Kenan
Malik
(geb. 196o) beschrijft in Fro m F atwa to Jíhad: The RushàieAffair
ønd, its Legacy(zoog)
hoe de roman op de brandstapel werd gelegd, om voor de deuren van -het
politiebweau
in brand te worde:r gestoken. 'Het was een daad die bedoeld was om te choqueren enb&digen',
schrijft
tvtalik.6, En her deed meer dandat
'Het verbrande boek werd een icoon van de woede van de islam.'6'Na de aankondiging van TerryJones uploadde assistent-dominee \,Vayne Sapp een video op youTube waarin de bedoelingen van de kerk werden toegelicht, en werd-
om de aankondigingkracht
bij
te zetten-
een aantal afbeeldingen van een brandende koranbij-gevoegd.6: Op zr
juli
herhaalde Religieus Neus Seruice de aankondiging,6nen
in
de volgende dagen verspreidde het nieuws zich over, ondermee!
Engeland,es ¡ederland,66 en Frankrijk.dz Een aantal dagen later, op
3rjuli,
werd het eerste terroristische dreigement geuit. Leden van hetAl Falluja Jihadist Forum'
dreigden'rivieren
vanjullie
[Amerikaans] bloed te laten vloeien.'6sDus, toen de leider van een kleine kerk met zoh 5o ledenGg
in
een-
voor Amerikaansebegrþen
-
tamelijk
kleine stad zoalsGaines-villeTo aankondigde van plan te
zijn
een koran te verbranden, bereiktedit
bericht Nederland (indit
geval via het relatief kleine Reþrm atorischDøgblad)
nogin
dezelfde maand.^ Modernecommunicatiemiddelen
maken van de wereld een neuw verweven netwerk. Marshall
Mcluhan
(r9rr-r98o) beschreef
dit
fenomeen alin
196z en introduceerd.e deinmiddels
bekendererm'GlobalVillage.r.
Helaaszijnwe in
tijdenvan
aanhoudende
terroristische dreiging
geneigd te zeggen dat onsverblijf
in
de'Global Village' steedsminder
aangenaam wordt dan hbt idee van een 'dorp' doet vermoeden. Derealiteit
van vandaag is dat wat gebeurtin
één land gevolgen heeftin
andere landen.zt Hedendaagsterrorisme
is transnationaal van aard en erkent geen landsgrenzen. Deze ,nieuwe
realiteit'
werd opnieuw bevestigdin
de Terry Jones-affaire.In september zoro begon de media-aandacht zijn hoogtepunt te bereiken en werden de reacties op het plan vanJones heftiger. Nadat
in
Indonesiëzn en Afghanistanz5 protestenuitbraken,
verklaardenoverheidsfunctionarissen in
onder meer Jordanië,26 pakistan,zzEg¡rpte z8 en lrakzg de voorgestelde verbranding te
veroordelen.so Iran
gaflsraël
de schuld.E'6r
K. Malik, From FatwatoJihad.TheRusltdie AfJøir andltsLegøcy, Londen:Atlantic Books zoo9, p. ix; D. Thomas, LeLondanistøn.tidliñdd auCoeur de I turope, Éditions Michalon zoo5, p.34.
6z Malik,
ibid- p. ix; p. Weller, A Mirror for our Times.,TheRushdie Affair, ønd the
-F uture,of Multicultur a.lism, LondenlNew york: Continuum roog, p. r.
63
'W-hy couldn t we look away?', St.petersburgTìmes rr septemb., ,oro.6a
lbid.65
'Churchwill
burn Koran on 9 -n',The Guødiøn z7juli
zoro.66
'Kerk ro-ept op tot Koranverbranding', Reþrm atorischDagbrad zBjuli
eoro.67
'Une église de Floride propose de bruler le Coran le rr septemb r";, Agrn eFrønce Presse 3rjuli zoro.
68
'Florida Church Plans Koran Burning on 9/n Anniversary', .Ag ence France Presse 3rjuli
zoro.69
Schattingen lopen uiteen. Volgens de lokale krantThe Gainesville Sunheeft de kerkvijftig leden, zie: 'petraeus: Dove World's
erran
burningmay have global impact', The Gainesuille SunZ september 2olo, www. gainesville.com/article/zoroogo7/RRftCf ESlroó9o9663.
70
Gainesville heeft ongeveer rz5.3z6 inwoners (zorr), zie: http:l/quickfacts.census. govf qfd/states/rz/rzz5r75.html.
7t
'Kerk roept op tot Koranverbranding', Reþrm øtoríschDagblad zBjuli
zoro,www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/kerk_vs_roept_op_tot_kóran verbranding_r _4%456.
I
z
Zie M. Mcluha n, The Gut enb er g G ølaxy. The m øhing of typ o gr aphí c man,Toronto: The University ofToronto press r96e, p. 2r en31. Globalisering begon veel eerder. Zie o.a. J.M. Roberts, Thepeiguínfiistory of Europe,
Londen: Penguin Books 1996, p ,340-341.
13
Zie P.B. Cliteur, Het Monotheistisch Dilemma,Amsterdem: DeArbeiders-pers 2o1o, p. Z8 en ook P. Singer, OneWorld:Theäthics of Globølization,
New Havenflonden: Yale University press eoo4, p. 7.
74
'Protest rallies against'Burn a Clrran day" continue', Asiø-pøclfc Nerus Agencies 5 september zoro.75
Afghans attack NATO outpost; Muslims worldwide outraged at threat to burn Quran', Montreøl Gøzette ro september 2oro,76
'Jordan condemns US pastor's planned Koran bwninf,TheJordanTimes77
ro september zoro.
'Worldwide outrage at planned Quran burni ng', Al Arøbigd8 september 2oto.
z8
lbid.7s
lbid.8o
Voor een overzicht van landen die de verbranding veroordeelde, zie:www. csmonitor.comf World/Global-Issues/zoro/o9o9/rr-countries-speaking-out-against-Koran-burning-in,Florida/tndia.