• No results found

GEVANGEN IN HET SYSTEEMBetekenisvolle verhalen voor onderbouwleerlingen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "GEVANGEN IN HET SYSTEEMBetekenisvolle verhalen voor onderbouwleerlingen"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

32

Levende Talen Magazine 2018|6

33

Levende Talen Magazine 2018|6 de mensen wil belonen en straffen.

Al met al kunnen we spreken van een geslaagde jeugdroman voor lezers van twaalf jaar en ouder, een spannend verhaal dat bovendien meer dan genoeg stof tot nadenken geeft. De gebeurtenis- sen zijn geloofwaardig en maken een echte indruk. Morshuis heeft haar vorm gevonden en laat zien het schrijven abso- luut in haar vingers te hebben.

Voor wie aandacht wil geven aan De schaduwen van Radovar in de les: op de site <www.leesbevorderingindeklas.nl>

staan enkele aardige lessuggesties.

Familiegeschiedenis

Inez van Loon, die we onder meer ken- nen van de verhalen in de met veel flair geschreven Skatewise-reeks, schreef met Mathilde, ik kom je halen een realistisch verhaal over de jeugdjaren van haar grootouders, die aan het begin van de twintigste eeuw opgroeiden in de Rupel- streek, een gebied in de provincie Ant- werpen, thans vooral bekend om haar

natuur en een uitgebreid netwerk van wandel- en fietspaden. Eeuwenlang werd er klei ontgonnen, getuige de overgeble- ven steenbakkerijen.

Nadat de moeder van de dertienjarige Mathilde is overleden, kiest haar vader voor een jonge minnares. Daarbij zit zijn dochter hem in de weg, en hij besluit haar onder te brengen bij familie in de Belgische Rupelstreek, werkzaam in de steenindustrie. Mathilde wordt aange- steld als afdrager. Samen met een groep veelal jonge kinderen draagt zij duizen- den stenen per dag over de droogplaats.

Als de jonge Fonske door uitputting ernstig ziek in het hospitaal wordt opge- nomen en het sluimerende verzet groeit, neemt Mathilde een moedig besluit.

Geholpen door haar vriend Adriaan vlucht ze naar Antwerpen, waar het haar lukt een baan te vinden als dienstbode bij de voorname familie Lestrieux.

Als in 1914 de Eerste Wereldoorlog begint, staat ze plotsklaps oog in oog met Adriaan, die soldaat is geworden

in het Belgische leger. Hij helpt haar opnieuw te ontkomen uit de stad, die inmiddels zwaar te lijden heeft onder het oprukkend oorlogsgeweld van de Duitsers.

Van Loon schreef met Mathilde, ik kom je halen een prachtig eerbetoon aan de honderdduizenden naamloze kinde- ren die overal op de wereld, in heden en verleden, slachtoffer zijn geworden van kinderarbeid. De directe en vlotte manier van vertellen, de vele spannende gebeurtenissen en natuurlijk het drama- tische onderwerp missen hun effect niet en zorgen ervoor dat je als lezer geboeid raakt en het boek in één ruk uitleest. Het verhaal is niet alleen spannend, maar geeft ook een goed beeld van het leven bij de start van de vorige eeuw op een steenbakkerij. Zeer geslaagd en de moei- te waard voor lezers vanaf elf jaar. ■ Rob van Veen

Voor meer informatie over geschikte jeugdboeken, zie <www.eenboekjeopen.nl>.

NEDERLANDS

Inez van Loon. (2018). Mathilde, ik kom je halen. Hasselt: Clavis. Isbn 978 90 448 3270 9, € 15,95, 183 blz.

Marloes Morshuis. (2018). De scha- duwen van Radovar. Rotterdam:

Lemniscaat. Isbn 978 90 477 1018 9, € 15,95, 300 blz.

Radovar, een fictieve stad waar het da- gelijks leven wordt beheerst door een puntensysteem. De inwoners leven in een sombere wereld waaraan geen ont- komen mogelijk lijkt. Jona kiest voor het verzet. Ze wil niet langer berusten in een inktzwart systeem, een bestaan zonder toekomst, ook al brengt ze daarmee zich- zelf en niet in de laatste plaats haar fami- lie in gevaar. De schaduwen van Radovar, het nieuwste boek van Marloes Morshuis, blijkt bij nader inzien meer raakvlakken te hebben met het echte leven dan je in eerste instantie zou denken.

Inez van Loon schreef een historisch verhaal over het lijden van jonge kinde- ren die rond 1900 te werk waren gesteld in de steenindustie. De slavernij in de overzeese gebiedsdelen mocht dan al in 1863 zijn afgeschaft, in eigen land leek men blind voor de mensonterende toestanden in de steenbakkerijen. Ook in dit realistisch verhaal geeft de hoofd- persoon zich niet zomaar gewonnen en vecht zich een weg naar haar vrijheid.

Voor Mathilde, ik kom je halen liet Van Loon

zich inspireren door haar eigen familie- geschiedenis.

Een bedenkelijk puntensysteem Stel je eens voor. Een samenleving waarin je voortdurend wordt beoordeeld mid- dels punten, scores die je positie bepa- len. Families die hard genoeg werken en zo voldoende punten verdienen, klim- men letterlijk op in de stad. Wie te veel minpunten scoort, eindigt als Onder- gronder, of erger nog, in een Onderwijk.

De regels in de stad zijn streng. Zo mag niemand zonder toestemming naar bui- ten, zijn planten en dieren verboden en leveren onvoldoendes op school ook minpunten op.

De hoofdpersoon in het nieuwste ver- haal van Marloes Morshuis, Jona, woont met haar ouders, broertje en oma in Sterrenlicht, een van de enorme flats van Radovar. De inwoners van deze grijze stad zijn volledig in de greep van de familiescore.

Het grootste deel van de mensen in Radovar heeft zich naar het systeem geschikt. Wie hard werkt, kan een luxe- leven leiden. Maar doe je niet mee, dan stort je je hele familie in het verderf.

Daarom zwijgt Jona. Ze protesteert niet, maar onttrekt zich zo veel moge- lijk aan het Sterrenlichtbestaan. Haar enige vriend is de vreemde klusjesman Zalman, die geïsoleerd diep onder de grond woont.

Maar dan maakt Jona hardhan- dig kennis met de schaduwkanten van

Radovar. Zo moet oma verplicht naar een 75-plus-gebouw en blijken de schoon- maakploegen van de Grijze Brigade niet alleen de straten schoon te vegen. Als Jona stiekem naar buiten sluipt en de zwerfjongen Kilian tegenkomt, ontdekt ze via hem steeds meer negatieve kanten van het dictatoriale systeem. Diep in haar broeit het verzet en langzaam maar zeker raakt ze betrokken bij een verzetsgroep die de ware aard van Radovar wil onthul- len. Jona ontdekt dat de schaduwen van de stad meer verbergen dan ze dacht en komt in groot gevaar.

Marloes Morshuis (1970) schrijft graag spannende verhalen die jonge- ren meenemen naar een andere wereld en die hen tegelijk ook met andere ogen naar hun eigen wereld laat kijken.

Morshuis lijkt met haar derde boek defi- nitief te hebben gekozen voor jeugd- boeken met een duidelijke boodschap, verhalen met maatschappijkritische the- ma’s, onderwerpen die de lezer aan het denken zetten. Was haar debuut Koken voor de keizer (2015) een spannend, fan- tasierijk en sprookjesachtig geschreven verhaal, Borealis (2016) is een ecothril- ler waarin een naderende wereldwijde milieuramp centraal staat. En De scha- duwen van Radovar is een verontrustende dystopie over een dictatuur die abso- luut overeenkomsten vertoont met het hedendaagse China, alwaar de overheid haar staatsburgers wil opnemen in een database en met behulp van sociale sco- res, bepaald door goed en slecht gedrag,

jeugd- en jongerenliteratuur

GEVANGEN IN HET SYSTEEM

Betekenisvolle verhalen voor onderbouwleerlingen

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Mia Leijssen (2007) spreekt ook over een confrontatie, maar zij beziet het vanuit 4 verschillende dimensies. Zij spreekt over de fysieke, de sociale, de psychische en de

De centrale vraag was: worden leerlingen taalvaardiger door verhalen te vertellen, te verzinnen en te schrijven?. De producten van tien leerlingen zijn onderzocht (32 vertellingen en

De stelling die in deze deelstudie wordt uitgewerkt is dat het van belang is voor (toekomstige) leerkrachten om zich bewust te zijn van het feit dat onderwijs een retorische

Verhalen die ontstonden toen ik eens zat te filosoferen over de Papierknip- kunst en me probeerde voor te stellen hoe het zou zijn geweest als onze Vereniging destijds niet

Joop en Sarah zouden zo de eerste hoofdstukken voor hun rekening kunnen nemen om te vertellen over de catering in eigen huis en hoe zij binnen hun werkveld de grote opgaves van

Bij het verhaal van de Heilige Familie horen we bijvoorbeeld: ‘Ik ben de oude os die met grote ogen naar het kindje in de kribbe kijkt.’ En ook volwassenen delen: ‘Ik ben die-

Claartje zegt: &#34;Het mag niet, maar ik ben wel nieuwsgierig.” Peter loopt naar de lage kast en neemt het doosje in zijn hand.. Ze bekijken het aan

Bohlmeijer heeft in zekere zin ook oog voor deze ruimte: Deze verhalen kunnen […] meer of minder ruimte laten voor het geestelijke.. 56 Ook stemt hij in met de idee dat er