• No results found

The earliest history of the christian gathering : origin, development and content of the christiangathering in the first to third centuries

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "The earliest history of the christian gathering : origin, development and content of the christiangathering in the first to third centuries"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

The earliest history of the christian gathering : origin, development and content of the christian gathering in the first to third centuries Alikin, V.A.

Citation

Alikin, V. A. (2009, May 7). The earliest history of the christian gathering : origin, development and content of the christian gathering in the first to third centuries . Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/13780

Version: Not Applicable (or Unknown)

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/13780

Note:

To cite this publication please use the final published version (if applicable).

(2)

1.

De vroegchristelijke samenkomst ontstond en functioneerde naar het model van de bijeenkomsten van vrijwillige godsdienstige genootschappen en verenigingen in de Grieks-Romeinse wereld.

2.

Het verloop van de christelijke avondbijeenkomst in de eerste drie eeuwen weerspiegelde dat van het gebruikelijke Grieks-Romeinse feest- of gastmaal, dat bestond uit een gemeenschappelijke maaltijd (deipnon, cena) en een onderhoudend samenzijn (symposium, convivium).

3.

De reden waarom christelijke joden de zondag kozen voor het houden van hun gemeenschappelijke maaltijd was, dat dit groepsmaal voor hen het joodse familiemaal op zaterdag in belang overtrof en daarom, als

‘overtreffende trap’, het best zo spoedig mogelijk erna, dus op zondagavond, gehouden kon worden.

4.

Dat christenen ’s morgens vroeg samenkomsten begonnen te houden gebeurde in aansluiting bij de gewoonte van vele religieuze groeperingen in de Grieks-Romeinse wereld bij zonsopgang samen te komen voor gemeenschappelijk gezang en/of gebed.

5.

Vroegchristelijke vermaningen om ‘vaker’ (puknoterôs, etc.) samen te komen moeten worden begrepen als aansporingen tot het houden van meer samenkomsten per week, niet als oproep in groteren getale samen te komen, noch als waarschuwing tegen het verzuimen van al plaats hebbende bijeenkomsten.

6.

De voorlezing van gezaghebbende teksten in de christelijke samenkomst volgde de traditie van de voorlezing van geschriften tijdens het Grieks- Romeinse symposium.

7.

Christelijke preken in de eerste eeuw hadden niet tot inhoud de belichting en interpretatie van gedeelten der Schrift zoals dit het geval was bij de studie van de Wet in de toenmalige synagoge.

8.

In de synagoge werden voor de verwoesting van de Jeruzalemse tempel de Profeten niet gelezen. Lukas 4:16-17 weerspiegelt christelijke praktijk en christelijke hermeneutiek van het Oude Testament ten tijde van het ontstaan van het evangelie naar Lucas.

9.

In christelijke samenkomsten werd eerst vanaf de derde eeuw de Pentateuch tot stof voor de gezette schriftlezing gekozen.

10.

Muziekinstrumenten werden in samenkomsten van christenen op zijn laatst al gebruikt in de tweede eeuw, en wellicht al in de eerste eeuw.

11.

Dat in Jeremia profeten soms als bedriegers van het volk, dan weer als Gods trouwe dienaren worden voorgesteld, weerspiegelt niet het optreden van twee typen profeten in pre-exilisch Juda, maar twee verschillende voorstellingen van de profeten met behulp waarvan de ondergang van Juda achteraf werd verklaard.

(3)

12.

De bedoeling van Jubileeën 23:11-32 is niet de lezers het eind der tijden aan te zeggen, maar hen te bemoedigen met het vooruitzicht van betere tijden, alsook hun te verklaren waarom men in de dagen van de auteur door het verval der tijden hoogstens 70 tot 80 jaar oud werd, terwijl Abraham nog 175 jaar oud geworden was.

Contra G.L. Davenport, The Eschatology of the Book of Jubilees, Leiden:

Brill, 1971, pp. 32-46; J.C. VanderKam, The Book of Jubilees, Sheffield:

Sheffield Academic Press, 2001, pp. 132-134.

13.

De hoofdstroom van de kerk erkende in de tweede tot vierde eeuw geen geschriften als gezaghebbend die de natuurlijke mensheid van Jezus of de lichamelijke opstanding en het oordeel aan het eind van de tijd verwierpen.

14.

Uit het feit dat Erasmus, toen hij er in 1522 toe overging het Comma Johanneum in zijn tekst van het Nieuwe Testament op te nemen, hiertoe niet gedwongen was door een daartoe strekkende belofte, mag niet worden geconcludeerd dat hij dit tekstgedeelte voor authentiek hield.

Contra, inter alios, M. Maynard, A History of the Debate over 1 John 5,7-8, Tempe, AZ: Comma Publications, 1995, pp. 264-265.

STELLINGEN behorende bij het proefschrift

THE EARLIEST HISTORY OF THE CHRISTIAN GATHERING

ORIGIN, DEVELOPMENT AND CONTENT OF THE CHRISTIAN GATHERING IN THE FIRST TO THIRD

CENTURIES

te verdedigen aan de Universiteit Leiden op donderdag 7 mei 2009

klokke 16.15 uur

door

Valeriy Alexandrovich Alikin

Leiden 2009

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

17 William Howden states, “Christian liturgical preaching was heavily influenced by the pattern of synagogue worship, in which a reading from Scripture was followed

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden

The earliest history of the christian gathering : origin, development and content of the christian gathering in the first to third

In summary, in studying the origins and early history of the Christian gathering, it is necessary to take into account the banquet traditions of the Hellenistic world at large

Behalve de eucharistische maaltijd, de voorlezing van gezaghebbende teksten, preken, zingen en gebed, konden in de christelijke samenkomsten van de eerste tot de derde

Vanaf september 1993 tot juni 1997 volgde hij de studie Engelse Taal en Literatuur aan de Staatsuniversiteit Kemerovo die hij cum laude afsloot op 3 juni 1997. In 2000-2001

This, in combination with the fact that the three traditional groups in Dutch society - Roman Catholics, orthodox Protestants and Humanists - are still there, justifies the

I hope also to demonstrate through the concept of Funktionswandel how correlating brooches with particular type of identity can be misleading, as the same brooch types appeared to