• No results found

Maak kennis met Virtual Reality in je eigen klas!

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Maak kennis met Virtual Reality in je eigen klas!"

Copied!
5
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Voor wie: groep 7 & 8

Tijdsduur: basis 1,5 uur, verdieping 40 minuten

Doel: Leerlingen kennis laten maken met verschillende applicaties voor de VR bril

Benodigdheden: 6 Samsung Oculus gear brillen, 6 samsung S7 telefoons, 6 laptops, 6 groepjes met antwoordvel en pen. (voor hoeveel personen is dit?)

De les hoeft niet ingericht te worden met 6 verschillende groepjes. Je kunt ook één applicatie kiezen en deze uitdiepen met elk groepje.

Maak kennis met Virtual Reality

in je eigen klas!

(2)

1. Wie heeft er wel eens gehoord van virtual reality?

2. Wat is virtual reality precies?

3. Wat is nu gemeenschappelijk in deze ervaringen?

Introductie

(klassikaal vooraan bij beamer, 15min) Volgende vragen stellen we aan de groep:

Virtual Reality (VR) is een computer gesimuleerde omgeving waar gebruikers worden ondergedompeld in levensechte ervaring. De zintuigen zicht en gehoor worden geprikkeld op een wijze waardoor de gebruiker denkt dat hij werkelijk onderdeel is van de omgeving.

filmpjes> goed voorbeeld voor de andere wereld en dat het ook educatieve waarde kan hebben zoals overwinnen hoogtevrees of spreken in het openbaar. VR wordt al veel gebruikt in beroepen in het ziekenhuis en in de transportsector.

https://www.youtube.com/watch?v=ImKjTM6EPdc (algemene uitleg) https://www.youtube.com/watch?v=sgvZC337_2Q (plank op hoogte)

CONCLUSIE: Met een VR bril stap je in een hele andere wereld Opdrachten

Hieronder staan de 6 applicaties waar de kinderen mee aan de slag gaan. Per applicatie is er 10 minuten per groepje ingepland. De vragen staan hieronder per apllicatie. (60minuten totaal)

(3)

wat eten de kinderen in Eric’s tent?

Hebben de mensen stromend water

Wat vind je van de omgeving waar de kinderen leven?

Waarom duikt de familie Frank onder voor de Duitsers en mag zij niet naar buiten?

Wat zijn de weinige zaken waarmee Anne zich vermaakt (lezen, schrijven, radio luisteren)

Wat wil Anne worden als ze groot is? (journaliste)

Zoek in Noord-Holland de Nachtwacht. Wanneer is deze geschilderd?

Zoek in limburg de gouden munten. Welk rijk uit het verleden gebruikte deze munten?

Hoe heet het schip in de provincie Friesland?

VIRTUAL REALITY APPS (Oculus Gear VR)

My new home (refugees, engels)

Je kan na de intro (1 min) door het kamp manoeuvreren.

Vragen:

Anne Frank huis (taal ook nederlands)

Kijk naar de verhaalmodus (3 min), andere kinderen kunnen meeluisteren.

Kies hierna de vrije modus waarin je door het achterhuis kan lopen, er worden zaken uitgelegd

Vragen:

Nationaal museum

De app bevat 400 belangrijke items van nederlandse musea.

Na ong een laadtijd van 45 seconden kom je in het hoofdmenu, welke is onderverdeeld in de 12 provincies.

Vragen (mbv laptop die een andere leerling heeft, bv.):

Zoek in flevoland. In welk jaar en met wat voor soort vliegtuig was de eerste lijnvlucht tussen amsterdam en New York.

(4)

Wanneer is amsterdam gesticht/ Wanneer is de Dam ontstaan?

Op welke dag worden hier de doden van de (tweede wereld) oorlog herdacht?

Ben je hier wel eens geweest?

Hoe hoog is de Eiffeltoren?

hoe heet het stadion en uit hoeveel ringen heeft het stadion?

Loop hier rond. Wat zie je?

Stop bovenaan en zet een grote stap naar voren van het platvorm de diepte in.

360 stories

Ga naar de Dam in Amsterdam en verken de plek.

Vragen:

Ga terug naar het menu en naar Home. Ga onder de Eiffeltoren staan in Parijs?

Vragen:

Ga terug naar het menu en naar Home. Ga naar Barcelona en naar het stadion van FC barcelona.

Loop het museum in en loop verder door het museum naar het stadion. Vragen:

Ga terug naar Barcelona en ga naar de Sagrada familia.

Be fearless cityscapes

App voor mensen met hoogtevrees. Nadat je een paar keer op en neer gaat, krijg je zelf de mogelijkheid om naar boven te gaan.

Geo101

applicatie waarbij je in de spelmodus landen over de wereld moet zoeken.

Mondly: learn languages in VR (nl/en) Wordt bestelt door Bas.

Als de kinderen klaar zijn met alle applicaties kun je de antwoorden bespreken (15 minuten)

(5)

Verdieping (40 min)

DOEL

Leerlingen bekijken een aantal filmpjes over virtual reality en bespreken de

filosofische aspecten van virtual reality. Ze bedenken voor- en nadelen en denken na over wat er in de toekomst mogelijk wordt met virtual reality.

FILMPJES (ONDERTITELING AANZETTEN):

https://www.youtube.com/watch?v=LcD1VgOljLg (virtual surgery)

OPDRACHT (20min)

Leerlingen gaan per tafel (6 leerlingen) nadenken over (toekomstige) mogelijkheden van virtual reality en discussiëren over voor- en nadelen van virtual reality.

Vragen:

1. Wat zijn de voordelen volgens jou van virtual reality?

2. Wat zijn de nadelen volgens jou van virtual reality?

3. Welke toekomstige mogelijkheden zie jij met virtual reality?

Stellingen

1. Virtual reality maakt leren leuker en interessanter!

2. Virtual reality-spelletjes zijn niet goed, want je kunt er verslaafd aan raken! 3. Met virtual reality kom je sneller in contact met andere mensen!

4. Door virtual reality ga je nergens meer heen, je blijft thuis op de bank zitten, want je kunt alles thuis meemaken en beleven!

RESULTATEN (13min)

Worden klassikaal besproken

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Bijna ben ik vergeten dat ik niet écht voor een goed gevulde zaal met vriendelijk kijkende toehoorders sta, maar in de app Virtual Speech.. De virtual- realitybril drukt wel

indicating that TDB cannot serve as EP agent.. The results suggest that the additive with B and N elements in molecular structure possesses better load-carrying

Taken die door kinderen relatief vaak (>70%) of weinig (<30%) veilig worden uitgevoerd in de nameting door de experimentele groep, uitgesplitst naar instrument (VR-bril

According to Berg and Rumsey (n.d.), who did extensive research on systematic evaluation of spatial audio quality, the attributes listed in Figure 3 are the most important when

The research question for this study was: Do personality traits or experience with virtual reality significantly relate with or affect the experience of spatial presence,

This research found that the engagement of older adults with the COUCH system in VR can be influenced by the use of different environments, sounds, interaction

As mentioned earlier, novice rowers at a rowing club might be able to use the system in order to improve their rowing stroke, handle height, or to get more used to ergometer rowing

To what extent are the values of the patients, therapists and other stakeholders represented in the more tangible idea for a VR application for forensic mental healthcare..