~ > ~
0 ,... - n
=s
CJ')::r::
CL
r"""'I"" l 't'rl/
(D ~ t'rl
=s =s
c-: CL (D
(D =s
(D N
t:r:l
=s
<
Gerdie Rro"o..rc
9020201387 NUGI: 747 Trelwoord: tanden
© 1994
©2001
de la Maisnie Ankh-Hennes bv, Deventer mag uitsluitend iets verveelvou-
in gege-
vensbestand en/of VI."~lIl'aaJ
middel van druk, of op welke andere
elektronisch of mechanisch, na
tnt:/lC'ton'\J""("'jll'
pari of this book may be reproduced, sto- red in a retrieval system andlor transmitted in any
fonn, by microfilm, or
other means, chemical, electronic or mechanical, with the written oennission of the
7 1
Geneeskunde morgen 10
Het kruis in de acupunctuur of de )','-""'"_U''' 'tsubopunten' 21 2
De mond 26
De relatie tossen de vorm van het en de liel29
De functionele,
van landen en kiezen 33
De hoektanden 44 De voorste valse kiezen 50 De (lchterste valse kiezen 54 De eerste ware kiezen 58 De tweede ware kiezen, 66 De verstandskiezen 69
3
Historische feiten 73 Het
kies 74
rol
van een land of
van landen en kiezen met het Iichaam 83
:onreslportdentH~s met acupunctuU!
en behandelmethoden 87 Literatuur 92
85
5
lk hoop dar de Lezer die nog niel heeft onldekl dal zijn tanden en kiezen vaak builen zijn welen om voor zich spreken, inzichl krijgl in deze marerie. Hel decoderen van wal hezen en tanden ons Ie zeggen hebben, kan maken dal we dingen in onszelJ herkennen en erkennen. We worden aLs hel ware herboren en gaan op een ander bewuslzijnsniveau junclioneren dar ons onbewusle verlichl, waardoor we niel meer bLindeLings handeLen.
Moge de Lezer in dil boek de middelen vinden die hem heLpen zich Ie bevrijden van de kele- nen van hel onbewusle, opdal hel Leven bewusler en vreugdevoller geLeefd kan wor- den .
"\
INLEIDING
Bij mijn studie van verschillende religies en van de symboliek ben ik het principe van de tao tegengekomen, dat op het medische vlak zijn toepassing vindt in de acupunctuur.
Acupunctuur beschouw ik als een complete en praktische geneesmethode, waarbij de acu- puncturist eerst de oorzaak van de ziekte op- spoort, om vervolgens het symptoom te behandelen . De acupunctuur leert ons dat bepaalde lichaamsdelen, bijvoorbeeld de tong, de voeten, de handen, het gezicht, de ogen, de oren, een soort kaart van het mense- lijk lichaam zijn en dat men door bijvoor- beeld in de kleine teen te prikken spit kan ver- helpen, of door een naaldje in de enkel te prikken, een bepaald type angst of schrik- beeld kan onderdrukken.
Maar naast deze praktische aspecten baseert de acupunctuur zich bp de symboliek die zich in de mens weerspiegelt en op de plaats die de mens in het universum inneemt.
Door het bestuderen van deze voor mij nieu- we inzichten ben ik heel anders naar het gebit gaan kijken . Immers, iedere tand en iedere kies 'correspondeert met een acupunctuurme- ridiaan , dus waarom lOU die tand of kjezen dan ook niet een reflexlOne zijn, net als de ogen, de voeten , de handen ... ?
Ik ben op lOek gegaan naar studies over de relatie tussen het gebit en het menselijk lichaam , maar pas na twee jaar kreeg ik het proefschrift van de arts Orsatelli onder ogen, waarin hij een relatie tussen tanden en kiezen
en het Iichaam legt (tandheelkundige somato- topie). Zijn proefschrift is het resultaat van vijftien jaar onderzoek .
De ene deur opent een andere ... ik ontdekte en volgde de opleiding van de tandheelkundi- gen B. Heckler en M . Moreau, die onderzoek hebben gedaan naar de esoterische betekenis van het gebit, waarbij ze hebben vastgesteld met welke punten van het energetisch lichaam de verschillende tan den en kiezen corresponderen.
Toen ik eenmaal over al die gegevens beschikte, heb ik gekeken of het klopte, of het bijvoorbeeld waar was dat er een relatie bestaat tussen de ware kiezen in de onderkaak en de lendenen, tussen de voortanden en de nieren en de blaas, tussen de onderste valse kiezen en de schouders etcetera. In een groot aantal gevallen heb ik de juistheid van die relaties of somatotopieen kunnen vaststellen.
Op grond van al deze informatie ben ik tot de volgende conclusie gekomen: als je de tanden en kiezen in verband brengt met een fysiek orgaan, komen ze overeen met bepaalde tsubopunten, dus met de acupunctuurmeridia- nen (je moet bijvoorbeeld goed letten op de ware kiezen in de onderkaak, die verbonden zijn met de longtsubo, bij gevallen van huid- allergieen en astma). En als ieder energetisch tsubopunt correspondeert met een gevoel, dus met een psychische factor, zou men op grond van het gebit een psychisch-emotionele kaart van iemand kunnen maken.
Ik ben uitgegaan van het principe dat er, als een relatie op verschillende niveaus bestaat (fysiek, energetisch, psychisch-emotioneel), binnen die niveaus zelf nog subtielere lagen
zijn waarop een relatie moet kunnen worden gevonden . Om dat te kunnen, moest ik de sleutel ontdekken, het symbool, om die laat- ste deur te kunnen ontsluiten.
Voor deze vorm van cartografie had ik twee uitgangspunten : de twee voortanden, die cor- responderen met de vader en de moeder, en de eerste ware kiezen, die overeenstemmen met de juiste plaats .
Deze tanden verschijnen gelijktijdig op de leeftijd van zeven jaar, in de periode waarin het kind zijn plaats in relatie tot zijn ouders bepaalt. Analoog daaraan heb ik de planeet Jupiter, symbool van 'gezag op de juiste plaats' , in verband gebracht met de kiezen;
Zon en Maan, die respectievelijk de vader en de moeder symboliseren, met de snijtanden, evenals de planeet Uranus, 'globale energie- bron van het individu' .
Het vinden van een onderzoeksmethode vol- gens het synthetische en analoge denken moest me in staat stellen , de onderzoeksresul- taten zo eenvoudig mogelijk onder woorden te brengen . En de beste manier daarvoor was het benutten van een symbool dat men in de astrologie, de numerologie, schriftbeelden, tekeningen , mandala's enzovoorts terugvindt.
Om iets te verwoorden is niets efficienter en compacter dan het symbool - dat is de een- voudigste vorm en ook de meest suggestieve.
Op basis van het symbool heb ik een volledig overzicht kunnen maken van de psychisch- emotionele correspondenties van bepaalde elementen van het gebit.
8 9
1
GENEESKUNDE VANDAAG, GENEESKUNDE MORGEN
Zonder mijn beroep te willen verloochenen of er zeJfs maar een geheim van te willen maken , geeft ik er toch vaak de voorkeur aan, het antwoord up de vraag ' wat voor werk doet u?' een beetje uit de weg te gaan , al was het maar om niet geconfronteerd te worden met de plotselinge aanval van sc hrik die bijna altijd het gevolg is van een rechtstreeks ant- woord: mensen associeren mijn beroep tan- darts in de regel met pijn. Sommige mensen hebben, na het maken van een afspraak met de tandarts, aJ dagen, of zelfs wekenlang zoveeJ angsten uitgestaan, dat ze op de dag zelf aileen al om aan te bellen al hun moed bij elkaar moeten schrapen. Yoar anderen is de paniek die hen overvaJt eerder verbonden met de plaats waar het allemaal gebeurt, de mond dan met de pijn zelf.
Het is inderdaad een feit dat er, als de tandarts bezig is met zijn of haar werk, bijna sprake is van een lijfelijk contact. De patient ligt daar met de mond open , slangetje en watten erin, nauwelijks in staat om zelfs maar een kik te geven. Luttele centimeters scheiden tandarts en patient, meer afstand is niet mogeJijk . Maar bedenk ook eens wat dat voor ~ns, tand- artsen, betekent!
Wij baden als het ware in uw aura, uw emo- ties . Door de nabijheid van uw lichaam en uw
geopende mond registreren wij onbewust wat er in u leeft. Want in uw mond ligt aile infor- matie met betrekking tot uw leven, uw erva- ringen uit het veri eden en die uit het heden, informatie die gewoonlijk goed verborgen ligt achter uw gesloten lippen .
' Zijn tanden laten zien', 'zijn tanden slUkbij- ten op iets', 'zijn tanden ergens in zetten', 'zij n kiezen op elkaar houden', 'het v~~r de kiezen krijgen ' , 'tanden op elkaar', het zijn allemaal gangbare uitdrukkingen, die iets te maken hebben met de waarde die tan den en kiezen in het onbewuste hebben. Sommige ervan s uggereren dat het individu zijn erva- ringen en gevoelens al dan niet verbergt, geheimhoudt. Je mond openen is zoiets als je blootgeven aan de tandarts, laten zien wat er achter de fa~ade van het gezicht ligt, het in tie- mere tonen (dat is misschien de reden, waar- om sommige patienten de noodzaak voelen zich, alvorens op de behandelstoel plaats te nemen, te ontdoen van een paar k1edingstuk- ken : ze doen hun das 'af, doen hun jasje en/of schoenen uit en zetten hun bril af ...).
Ais tandarts proberen we dergelijke signalen te begrijpen, er rekening mee te houden, ze te verdisconteren in onze behandeling om tot betere resultaten en tot een betere relatie met de patient te komen. We stellen onze benade- ring steeds bij en proberen de ' geneeskunde van morgen' zoals acupunctuur, osteopa- thie, homeopathie, kinesiologie enzovoorts - te integreren in onze aanpak van vandaag.
Yergeleken bij de traditionele geneeskunde is de geneeskunde van morgen een holistische.
Zodra er zich een symptoom voordoet, richt de geneeskunde van morgen zich op de syn-
these tussen dat symptoom en het functione- ren van het individu op drieerlei niveau - lichaam, ziel en geest - en houdt daarbij reke- ning met het feit, dat ieder deel van het lichaam een uitdrukking is van het geheei.
Oat geheel vloeit samen met het universele bewustzijn en bestaat buiten tijd en ruimte, zoals een gedachte zich, zonder door ruimte of tijd te worden begren sd, bij iets of iemand kan voegen door bijvoorbeeld iets of iemand, haast letterlijk, naar zich toe te halen . Het fysieke Iichaam bestaat binnen een gege- ven tijd en ruimte. Hoe ouder men wordt, des te sneller verstrijkt de tijd . Oat houdt verband met een ontwaken van het bewustzijn , waar- door we een andere dimensie binnendringen waarvan de toegangssleutel de dood is . AIle technieken die in de holistische genees- kunde worden gebruikt, gaan stilzwijgend uit van een filosofis che ben adering van de mens.
Wat letterlijk, als men naar de etymologie van het woord kijkt, betekent 'die houdt van wijs- heid '.
Paracelsus, alchimist en medicus , vader van de hermetische geneeskunde, uit de zestiende eeuw, zei dat ieder van ons een innerlijke arts heeft die ons leidt, opdat we in goede gezond- heid bIijven . Maar wanneer er sprake is van echte ziekte, dus als het natuurlijk evenwicht niet meer kan worden hersteld onder leiding van de innerlijke arts, zoeken we een andere, een buiten onszelf, om ons verder te helpen . Om te genezen moeten die arts van buitenaf en de innerlijke arts zo nauw mogeIijk met elkaar samenwerken. Oat is de reden waarom een en dezelfde therapeut niet iedereen , wi lIe- keurig wie, kan helpen genezen .
Elk van de hieronder beschreven nieuwe technieken werkt op een of andere wijze com- plementair binnen het kader van de holisti- sche geneeskunde. Hun specifieke karakter maakt dat ze kunnen worden toegepast al naar gelang de behoefte van de patient en het moment.
Acupunctuur: dit is een geneeswijze met behulp van naalden die op bepaalde punten in het lichaam worden gedrukt, 'tsubopunten ' genaamd, die op de energiemeridianen van het Iichaam Iiggen en corresponderen met bepaalde functies binnen het lichaam . Het is moeilijk, het werk van een osteopaat te scheiden van dat van een acupuncturist, want beiden trachten genezing te bewerkstelligen door in te grijpen (druk of naalden) op dezelf- de energetische niveaus . De eerste werkt met zijn handen om de in het lichaam opgehoopte spanningen los te maken, de tweede werkt met naalden of moksa 's.
Osteopathie : dit is een geneeswijze, die aIle ziekten vanuit orthopedisch standpunt beziet en van daaruit tracht te genezen. Een tak van deze geneeswijze is de schedelosteopathie, ook wei cranio-sacraaltherapie genoemd. Die houdt zich onder andere bezig met de primai- re ademhalingsbeweging, die een beweging van krommen en uitzetten is van de beende- ren in de hersenpan. De schedel bestaat namelijk niet, zoals vaak wordt veronder- steId, uit een massief bot, maar uit vele (meer dan dertig) ten opzichte van elkaar beweeglij- ke beenderen . En in tegenstelling tot wat men denkt, krommen die zich ongeveer tien tot
12 13
veertien maal per minuut. Die beweging vloeit voort uit een samentrekking van de vier hersenkamers van de hersenen die het pulse- ren van het liquor cerebro-spinalis (het cere- bro-spinaalvocht) aandrijven . Deze 'polsslag' van de hersenen wordt versterkt door twee hersenmembranen: defalx cerebri, die de lin- ker en de rechter hersenhelften van elkaar scheiden, en het tentorium cerebelLi, de bedekIGng van de kleine hersenen. De mem- branen die de binnenkant van de schede1 en de hersenen bedekken, brengen deze bewe- ging over naar de buitenkant van de hersenen, naar de wervelkolom, naar aile vezelachtige weefsels rondom de gewrichten en de spie- reno Zo bezien kan de mens worden be- schouwd als een - letterlijk - voUedig kJop- pend geheel.
De tand heeft een ademhalingsbeweging aan de binnenkant van de tandholte, in de vorm van een lemniscaat 8 (zoais een fietswiel waar een slag in zit). Een kind heeft nog een zeer grote gewrichtssouplesse en als je een strookje stevig papier tussen de kiezen van een kind steekt, ziet je een verschil ter hoog- te van het kaakgewricht. Dat verschil wordt aanvankelijk gecompenseerd door een draai- ing, eerst van de schouders en vervolgens van het bekken. Dat gaat zich op den duur verta- len naar een hoger optrekken van het been, wat wei tot drie centimeter kan oplopen.
Daarom is het in de tandheelkunde bij herstel- ingrepen (vulling, kroon) van zo groot belang , terdege rekening te houden met de occlusie (de wijze waarop de boventanden zich als een 'tandwieltje' in de ondertanden vastgrijpen) .
De primaire adernhalingsbeweging kan even- eens aangeven in hoeverre iemand bepaalde stoffen kan verdragen . Dat wil zeggen dat, al naar gelang het product dat men gebruikt, de hierboven beschreven beweging van krom- men en uitzetten kan worden verwrongen. Ais dat het geval is, is dat een indicatie dat mid- del bij die patient voortaan te vermijden.
Kinesiologie: met behulp van een spiertest kunnen we testen in hoeverre iemand een bepaald middel of product kan verdragen.
Met de spiertest kunnen we ook de kwaliteit van het contact tussen de boven- en de bene- dentanden bepalen. De test geeft tevens toe- gang tot aile informatie die sinds de concep- tie in het lichaam ligt opgeslagen.
Om vast te stellen of een tand of kies gezond is of aangetast door caries kan men de vol- gende proef doen : de te testen persoon legt een yinger op de betreffende tand of kies en strekt de andere arm naar voren. Degene die de test uitvoert controh~ert de spierweerstand van de uitgestrekte arm door die Iichtjes naar beneden te drukken. De spierweerstand is vee I groter wanneer de Yinger op een gelOn- de tand of kies Iigt dan op een door caries aangetaste tand of kies.
Neuraaltherapie: wanneer een getrokken tand of kies een Iitteken achterlaat, moet dit worden behandeld met neuraaltherapie. Het Iitteken doorsnijdt bepaalde celweefsels en veroorzaakt een depolarisatie van die weef- sels, waardoor de informatie opgeslagen in de cortex ook verandert. De energiecirculatie rondom het Iitteken raakt lo geblokkeerd , Er
ontstaat een stoorveld dat via het zenuwstel- sel op andere plaatsen in het lichaam aller- hande ziektebeelden kan doen ontstaan.
Neuraaltherapie is een eenvoudige ingreep die bestaat uit het injecteren van een bepaalde hoeveelheid anestheticum (proca'ine) of een homeopathisch middel onder het slijmvlies.
Daardoor wordt de verspreiding van versto- rende informatie die in het litteken ligt opge- slagen gestopt. Vanaf dat moment neemt de van nature aanwezige informatie haar plaats weer in en kunnen de tot dan toe verstoorde processen op andere plaatsen in het lichaam weer ongestoord verJopen.
Homeopathie: volgens de definitie van de art- sen Nguyen Tan Hon l. en lean-Paul Nowak in hun boek Homeopratique is homeopathie een geneeswijze die een ziektebeeld behan- delt met een middel dat bij een gezond mens juist vergelijkbare ziekteverschijnselen zou veroorzaken. De homeopathie gebruikt on- eindig kleine doseringen, die dus geen enkel toxisch gevaar opleveren. Deze geneeswijze behandelt niet aileen de symptomen van een kwaal, maar houdt rekening met de individu- aliteit van de zieke. Persoonlijke reactie, tem- perament en aanleg van de zieke spelen mee bij de keuze van het geneesmiddel.
Bloesemtherapie: de bloesemtherapie waarbij met bloesemextracten wordt gewerkt, is het resultaat van het onderzoek van de arts Edward Bach. Vandaar dat de middelen die bij deze therapie worden gebruikt ook bekend staan als Bach-remedies. Elk van de 38 bloe- semextracten kan een transformatie teweeg-
brengen op emotioneel niveau. De vervaardi- ging van de bloesemextracten lijkt op de bereiding van een homeopathisch middel, in die zin, dat er gebruik wordt gemaakt van het 'geheugen' van water. Water slaat de specifie- ke informatie die van de bloem afkomstig is op.
Laten we bijvoorbeeld de bloesem van de walnootboom (Walnut) nemen. Een boer zal nooit een stal bouwen in de buurt van zo'n boom, want hij weet dat zijn dieren dan ziek zullen worden. Evenmin zal hij een middag- dutje onder die boom houden, want zou hij dat weI doen, dan is de kans groot dat hij met hoofdpijn wakker wordt. Als men de noot openmaakt, ziet men dat de inhoud op de her- senen lijkt. Die gelijkenis van de noot met de hersenen is als het ware de signatuur van deze plant, die men kan gebruiken bij grote keer- punten in het leven, opdat het betreffende individu zijn oorspronkelijkheid en zijn psy- chische integriteit behoudt.
In mijn praktijk maak ik gebruik van bloe- semtherapie. Omdat de ~bloem' niet op de boom, noch op de vrucht lijkt, is ze een 'essence' in twee betekenissen van het woord:
een extract en de essen tie - de kwintessens (van het Latijn quinta essentia, het vijfde wezenlijke. Gedoeld wordt op het vijfde ele- ment dat Aristoteles toevoegde aan aarde, water, vuur en lucht, namelijk de ether). Het innemen van zo'n extract kan, wanneer men psychisch ontregeld is, de eenheid tussen het emotionele en de ziel herstellen. Voordat ik met enige behandeling begin, test ik de per- soon in kwestie met de spiertesl.
16 17
Op een dag kwam er een jongeman bij me in de praktijk, die in zijn hele doen en Laten de indruk wekte een zeer in zichzelf gekeerd mens te zijn. Hij wilde dat ik de eerste valse kies linksboven zou behandelen, een kies die verbonden is met de wil uiting te geven aan innerlijke veriangens. lk doe de bloesemtest en vind Centaury, waarvan het sleutelwoord 'voetveeg' is. Deze mensen hebben een extre- me behoefte aan erkenning en maken, om die te krijgen, hun eigen wensen altijd onderge- schikt aan die van anderen, waardoor ze een chronisch gebrek aan energie hebben. lk schrijf hem de druppels voor. Een week later vertelt hij me dat alles heel goed gaat.
Tevreden zetten we de behandeling voort.
Twee weken later zegt hij me: 'lk geloof dat ik overdrijf ... mijn vriendin zegt dar tenminste.' Na een maand: 'lk overdrijf werkeli)k vrese- lijk, ik stop met deze behandeling, want mijn vriendin heeft gewoon gelijk.' De behande- ling wordt stopgezet. Een paar maanden later komt hij weer bi) me en vraagt: 'Kunt u me niet weer van die druppeltjes geven ... die hebben me een rijdje geleden zo goed gehol- pen.' De bloesemextracten werkten helaas niet meer, dus moest ik een ander middel voorschri)ven: mineraalextracten op basis van stenen vervaardigd. Toen ik hem opnieuw testle, wees de uitslag naar magneet en saf- fier. Dat laatste betekenr dat 'iemand zijn emoties niet Langer kan verwerken'. De emo- ties die op het etherische plan van mi)n patient waren opgeslagen, waren naar een lager niveau afgedaald en deden zich nu op het fysieke plan gelden.
Psychopathotactie : ik heb de opleiding gevolgd van de parapsycholoog Raymond Reant, bij wie ik kennis heb gemaakt met de techniek van de psychopathotactie. Deze techniek bestaat eruit een bepaald voorwerp aan te raken, vast te pakken, en de gebeurte- nissen die met dat voorwerp zijn verbonden te visualiseren. Door deze methode op tan den en kiezen toe te passen verkrijg ik via elke tand en kies afzonderlijk informatie met betrekking tot hetgeen een bepaalde persoon op emotioneel gebied heeft doorleefd . Of het nu om holistische geneeskunde of om psychopathotactie gaat, al deze technieken zijn instrumenten bij mijn werk, die me in staat stellen tot een bred ere en veel subtielere benadering van de patient, die uiteindelijk tot de meest adequate therapeutische behande- ling leidt.
Om zich te kunnen bezighouden met energe- tische geneeskunde, moet men zich eerst diepgaand met zichzelf bezighouden, opdat men zich bewust wordt '<an de verschillende soorten energieen die ons bezielen en waar- door we worden omgeven. Men moet tot een even wicht zien te komen, bewust omgaan met alles, zich bewust zijn van de energieen die verbonden zijn met de zon, met de dingen , met de kleren die men draagt, met het voedsel dat men tot zich neemt ... Deze geneeskunde vraagt evenzeer om zelfbeheersing op affec- tief gebied , want zonder evenwicht op dat ter- rein gaat ons schip in de storm van emoties ten onder.
De schipper wiens boot stilligt op een rimpel- loze zee en die bewust de ruimte en de ele- menten om hem heen in zich opneemt tot hij