• No results found

PERSDOSSIER CRUSH. Onverwachte ontmoetingen tussen design en kunst >

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "PERSDOSSIER CRUSH. Onverwachte ontmoetingen tussen design en kunst >"

Copied!
30
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

PERSDOSSIER CRUSH.

Onverwachte ontmoetingen tussen design en kunst

21.10.2021 > 06.03.2022

(2)
(3)

INHOUD

1. PERSBERICHT 2

2. VOORWOORD 3

3. WERKEN 4

4. ACTIVITEITEN ROND DE TENTOONSTELLING 23

5. DESIGN MUSEUM BRUSSELS & MUSEUM VAN ELSENE 24

6. COLOFON 25

7. PARTNERS 26

8. PRAKTISCHE INFORMATIE 27

(4)

1. PERSBERICHT

Het Design Museum Brussels heeft zijn zinnen gezet op de collecties van het Museum van Elsene, dat momenteel in aanbouw is. De tentoonstelling Crush onthult de vruchten van deze onverwachte uitnodiging en brengt stukken en werken uit hun respectieve collecties op een onuitgegeven manier samen. Van 21 oktober tot 6 maart 2022 zal een selectie van bijna 40 stukken uit the Plastic Design Collection van het Design Museum Brussels in dialoog gaan met de kunstwerken van het Museum van Elsene en de fijne band tussen beide onthullen.

Dit is een "crush": Bernard de Rijckere's Echtgenoten della Faille (1573) wordt verliefd op Danielle Quarante's Albatros fauteuil (1970), zijn gegoten glasvezel en elegante rondingen. De charme werkt, instinctief.

De tentoonstelling Crush toont op de 900 m2 van het Design Museum Brussels een veertigtal fijne, uiteraard onverwachte combinaties tussen de industriële creaties van de ontwerpers die schuilgaan achter the Plastic Design Collection en de schilderijen, beeldhouwwerken, foto's of andere tekeningen uit de enorme collectie van het Museum van Elsene, waaronder werken die zelden aan het publiek worden getoond.

Visuele spelletjes of ideeën, formele intuïties, het opspringen van het collectief geheugen...

De crushes stellen een reeks spontane associaties voor tussen twee scheppingsdomeinen die op het eerste gezicht ver uit elkaar liggen.

De tentoonstelling benadrukt de verscheidenheid en het unieke karakter van de twee collecties, die op een gewaagde manier in een nieuw daglicht worden geplaatst.

Met deze gedurfde tentoonstelling, een initiatief van het Design Museum Brussels, volgen het Museum van Elsene en het Design Museum Brussels de trend van een nieuwe generatie tentoonstellingen die een ontspannen kijk bieden op kunst en kennis en de barrières tussen disciplines en publiek helpen afbreken.

(5)

2. VOORWOORD

Met het hele team van het museum zijn we verheugd u weer hier te zien, deze keer met een nieuw en uitdagend voorstel, Crush. Onverwachte ontmoetingen tussen design en kunst.

Deze tentoonstelling, gebaseerd op een dialoog tussen the Plastic Design Collection en de collecties van het Museum van Elsene, weerspiegelt de behoefte om zich open te stellen voor een breed publiek en via deze "crushes" de twee domeinen van creatie te bevragen. Naast de formele en esthetische benadering van het onderwerp, is het ook de bedoeling om het publiek samen te brengen en ze mee te nemen op een reis door twee creatieve werelden via spontane en subjectieve associaties. We zijn blij met deze mooie en gezegende Brusselse dynamiek, een aanpak die wordt geapprecieerd door het Design Museum Brussels, dat in een unieke benadering twee uitzonderlijke collecties onder de aandacht brengt.

Naast Crush, waar ik erg naar uitkijk, zullen er de komende maanden in het Design Museum Brussels niet enkel nieuwe tijdelijke tentoonstellingen aan bod komen, maar ook een nieuwe kijk op het rijkdom van de geschiedenis van design in België, nieuwe presentaties in de permanente ruimtes, evenals meer culturele en feestelijke activiteiten. Sinds de heropening van de musea is het museum uitgegroeid tot een van de meest succesvolle plaatsen bij de Belgen en is het klaar om opnieuw een favoriete bestemmingen voor toeristen in de hoofdstad te worden.

Zoubida Jellab

Voorzitster van de vzw Atomium en het Design Museum Brussels Arnaud Bozzini

Directeur van het Design Museum Brussels

(6)

3. WERKEN

1.

Beach Cocoon

Pascale De Backer (1981-) 2007

Zerodesign, ITA PVC, corde

Coll. Design Museum Brussels

BURY Pol (1922-2005) 1917 points blancs 1978

Kleine nylonvezels, houten paneel, elektrische Coll. Museum van Elsene

Pol Bury is een belangrijke figuur van de kinetische kunst die een ruime ontwikkeling kende in de 20ste eeuw, en dan vooral in de jaren 1960-1970. Via zijn mobiele werken creëert hij een actieve relatie met de blik en de zintuigen van de toeschouwers die een wezenlijk deel worden van het werk. De 1917 points blancs – 1917 witte punten – van Bury, kleine nylonvezels die langzaam bewegen dankzij een motortje, gaan in dialoog met onze blik.

Hoewel hij onbeweeglijk is, is de opblaasfauteuil van Pascale De Backer net zozeer het voorwerp van een dynamische interactie met de toeschouwer: de lichtbundels, kleurenpunten en het transparante materiaal creëren esthetische en fysieke effecten van iets dat zweeft en onze blik vasthoudt.

(7)

2.

Nembus III, Samiko II Julia Dozsa (1960-) 2003

Driade, ITA

PVC Coll. Design Museum Brussels

LAFONTAINE Marie-Jo (1950-) Lost paradise

-

Cibachromeafdruk Coll. Museum van Elsene

NAVEZ Léon (1900-1967) Femme au bouquet 1931

Olieverf op doek Coll. Museum van Elsene

Als het palet van een schilder is de florale foto met de stralende kleuren van Marie-Jo Lafontaine zowel een ode aan de schoonheid van de natuur als aan haar broosheid en haar onherroepelijk verval. De titel – Lost Paradise – geeft het beeld een overweldigende melancholie. Het rijk geschakeerde werk van Marie-Jo Lafontaine, van een grote esthetische en dramaturgische intensiteit, gaat de complexiteit van de tegenstellingen in de wereld niet uit de weg. Het vleugje nostalgie heeft Lafontaine gemeen met het werk van Léon Navez, een schilder van het interbellum en actief lid van de groep Nervia. Zijn Femme au bouquet vat het oeuvre van de kunstenaar goed samen: discreet maar van een grote kracht in de terughoudendheid, de stilte, maar ook de eenvoud van de lijnen of de soberheid van de tinten. De bloemen van deze kunstenaars, bewaard door het fotografische of geschilderde beeld, zijn onvergankelijk geworden. De fluorescerende vazen van Julia Dozsa hoeven niet onder te doen qua melancholie: ze wachten op bloemen die wel degelijk vergankelijk zijn.

(8)

3.

Kartell in tavola

Anna Castelli Ferrieri (1918-2006), Franco Raggi (1945-)

1976 Kartell, ITA PMMA

Coll. Design Museum Brussels

SWENNEN Walter (1946-) Geen titel

1987

Blauwe balpeninkt op Bristol papier Coll. Museum van Elsene

Nut en functionaliteit, in combinatie met esthetiek in alles, overal en voor allen, dat lijkt de essentie van design. In ditzelfde streven vinden alle kunsten een flink deel van hun bestaansrecht: een verhouding tot het « mooie » vinden of teweegbrengen in alle aspecten van onze levens en in het bijzonder die van het alledaagse leven. Walter Swennen maakt werk van deze ambitie door in een schetstekening een op zich weinig opmerkelijk object plots te sublimeren. De kunsten streven gezamenlijk deze eerbare doelstelling na: een nieuwe blik op de wereld werpen, de waarde en de betekenis van ons leven van elke dag herdefiniëren. In de jaren 1970 stellen Anna Castelli Ferrieri en Franco Raggi de collectie Kartell in tavola voor, een reeks experimenteel vaatwerk dat het onderscheid tussen de eetkamer en de keuken opheft en dat plastics in de tafelkunsten een nobel kantje geeft.

(9)

4.

Frilly

Patricia Urquiola (1961-) 2008

Kartell, ITA PC

Coll. Design Museum Brussels

HAINE Désiré (1900-1989) Sept sièges

Voor 1959 Olieverf op doek Coll. Museum van Elsene

FREDERIC Léon (1856-1940) Jeune paysanne

1902

Olieverf op houtpaneel Coll. Museum van Elsene

Dit schilderij heeft een vreemd onderwerp: een groep lege en sobere stoelen. De carrière van de schilder Désiré Haine richtte zich op eenvoudige dingen: stillevens, bloemen, landschappen, portretten, alledaagse voorwerpen. Van zijn ervaringen met de esthetiek van zijn eeuw behield hij de essentie om een evenwicht te vinden in een bepaalde geometrisatie en een uitgesproken kleurenpalet. Zijn poëtische en serene universum biedt zich eenvoudig aan ons aan met de uitnodiging onze wereld op zijn mooist te zien. Van soberheid gaan we naar strengheid: die van de Jeune Paysanne van Léon Frédéric. Het werk van deze belangrijke schilder van het fin de siècle in België schommelt tussen realisme en symbolisme. Frontaal gezien, in een strak kader rond de buste, staart de vrouw ons aan, wat een zeker onbehagen teweegbrengt. De uitnodigende en stralende stoel Frilly toont hoe Patricia Urquiola zich laat inspireren door de textuur van het materiaal. In de plissés die doen denken aan jurken uit de 17de eeuw zou je helemaal willen verdwijnen.

(10)

5.

Geen titel Cécile Moreau 1996

Cécile Moreau, BEL PMMA

Coll. Design Museum Brussels

GOIRIS Geert (1971-) Whiteout 3

2008

Tirage lambda

Coll. Museum van Elsene

Het fotografisch oeuvre van Geert Goiris berust op een paradox: terwijl hij werkt volgens een methode waarbij de verhouding tot de werkelijkheid in "high fidelity" wordt weergegeven, streeft hij naar een extreem evenwichtspunt – of een spanning – tussen kristallisering van de tastbare wereld en kanteling naar het sublieme. In de opening tussen de twee verschijnt de poëzie, het artistieke gebaar. Whiteout 3 en de kelkjes van Cécile Moreau, op zich heel onopvallende objecten, overstijgen hun status van banaliteit en krijgen een bijzondere esthetische lading: kleine tekens van kleuren die het alledaagse verheerlijken.

6.

Pileo

Gae Aulenti (1927-2012) 1972

Artemide, ITA

PS, metaal, elektrisch circuit Coll. Design Museum Brussels

VAN HOEYDONCK Paul (1925-) Space scape

1963

Gemengde techniek Coll. Museum van Elsene

Space scape: dit werk van Paul Van Hoeydonck met zijn veelzeggende titel en bevreemdende reliëfcompositie is symptomatisch voor de jaren 1960-1970. De kunstenaar brengt hier uiteenlopende kleine elementen uit zijn dagelijks leven samen, die hij in hetzelfde wit schildert, om tot een denkbeeldig universum te komen dat doet denken aan een sterrenbeeld of een planetair systeem. Ongetwijfeld drukt de kunstenaar hier een zeker geloof uit in de moderne technologie, de wetenschap en de vooruitgang op het vlak van de ruimtevaart. Hij is trouwens de enige kunstenaar van wie een werk zich op de maanbodem bevindt, aangezien de missie Apollo 15 (1971) een kleine sculptuur van de Belgische kunstenaar aan boord had! Het enthousiasme voor de moderniteit en de technologie valt net zo goed af te lezen van tal van designobjecten van die tijd. Materialen en vormen krijgen de allures van futuristische technologische objecten.

(11)

7.

Mezzo Pileo

Gae Aulenti (1927-2012) 1972

Artemide, ITA

PS, metaal, elektrisch circuit Coll. Design Museum Brussels

MARA Pol (1920-1998) Electronic girl

1969

Olieverf op doek Coll. Museum van Elsene

Het poppy Electronic girl van Pol Mara is een ode aan de sprankelende Golden Sixties:

economische en technologische bloei, revolutie van de zeden met centraal de bevrijding van de vrouw en de seksualiteit. In een fotorealistische stijl associeert Pol Mara symptomatische elementen van zijn persoonlijke visie en van zijn tijd om verzonnen beelden te componeren die als flashes werken. De industrialisering, de communicatie en de massaconsumptie waaraan de bloei van het design absoluut niet vreemd is, maken eveneens wezenlijk deel uit van het iconografische veld van de kunstenaar. Verheerlijking of veroordeling? De iconische lamp van Gae Aulenti wil zich bevrijden van de vormelijke grammatica van de moderne beweging en met zijn verschillende versies (Pileo, Mezzopileo en Pileino) een totale leefomgeving creëren die deze periode van grote bloei weerspiegelt.

8.

Jellies Family

Patricia Urquiola (1961-) 2014

Kartell, ITA PMMA

Coll. Design Museum Brussels

FRANCOIS Michel (1956-) Domestic

2008

Gemengde techniek, draad, keramiek, 500 gebroken borden

Coll. Museum van Elsene

De niet te classificeren, multidisciplinaire kunstenaar Michel François confronteert ons met de complexiteit van de realiteit en nodigt ons uit de wereld vanuit een andere invalshoek te bekijken. Via diverse methodes (fotografie, installatie, video...) wil hij het alledaagse en de mens anders belichten. Met Domestic, opgehangen resten van vaatwerk, draait de kunstenaar de codes en de perceptie om. Het afval stijgt sierlijk op terwijl het gewone en het banale ook het prachtige in zich dragen. Zo nemen kunstenaars de missie op zich om de realiteit van zijn sufheid te ontdoen en op te tillen tot iets subliems. Maar er is natuurlijk

(12)

9.

Tobias

Design Studio Angeletti Ruzza 1996

Guzzini, ITA

PP, elektrisch circuit, metaal Coll. Design Museum Brussels

HOFFMAN Charles La casaque bleue 1957

Olieverf op doek Coll. Museum van Elsene

Melancholisch en bedachtzaam, zo zou je dit portret van een mijmerende vrouw kunnen omschrijven, of als een uitnodiging om van de opgeschorte tijd te genieten. Voor de duur van een koffie verzinkt de vrouw in gedachten en nodigt ons vanuit haar ooghoeken uit het eenvoudige plezier van het mijmeren met haar te delen. Op eenvoudige, sierlijke en discrete wijze brengt de karaf van de Design Studio Angeletti Ruzza de mogelijkheid van dit genoegen een stuk dichterbij.

10.

Adam & Eve

Hiroko Takeda (1945-), Andries Van Onck (1928-) 1985

Magis, ITA Melamine

Coll. Design Museum Brussels

SEROUX Jean (1962-) Nothing

1999

Acryl op doek

Coll. Museum van Elsene

Zou de titel Nothing staan voor de schijnbare nietigheden die ons dagelijks leven uitmaken, onze solitaire intimiteit: een slok koffie, een zonnestraal die op je gezicht valt, een briesje zacht als een streling, een zucht, een blik? Of een sigaret in een salon met kunstwerken?

Een moment van bezinning? Van melancholie? Of eenvoudigweg van rust? Handig speelt de kunstenaar met wat wellicht een moment van isolement is om zijn werk met een allesomvattende stilte te vullen. Gekoppeld aan dit bijzondere moment geeft het gamma van kleurrijke asbakken van Hiroko Takeda en Andries Van Onck deze crush een opstoot van vrolijkheid.

(13)

11.

Jonquil, Lily (Collection Invisible Group)

Erwine Laverne (1909-2003), Estelle Laverne (1915- 1997)

1958 (1e ed 1957)

Laverne International, USA PMMA, PUR, leder, katoen Coll. Design Museum Brussels

MESTDAGH Roberte (1944-) Moins un

-

5 plexiglasplaten Coll. Museum van Elsene

HELLEWEEGEN Willy (1914-1991) Lumière, ombre et reflet

voor 1974

assemblage van kleine glazen bollen gelijmd op een houten sokkel met een plexiglas doosje

Coll. Museum van Elsene

In de loop van de seventies vinden nieuwe vormelijke experimenten plaats in het design en de kunst, met name dankzij smeedbare materialen als plastics. De installatie van Roberte Mestdagh, waarvan het heel tijdseigen werk nog volledig in ere moet worden hersteld en de futuristische collectie Invisible Group van Estelle en Erwine Laverne zijn mooie illustraties hiervan: een spel met transparantie en licht, uitgerekte lijnen, en een zoeken naar evenwicht tussen volle en lege volumes. Terwijl hij voor een meer traditioneel materiaal als glas kiest, baseert Willy Helleweegen zich voor Lumière, ombre et reflet op research en innovaties die de creatieve ambities van een tijdperk vertalen.

(14)

12.

Modèle 4794

Gae Aulenti (1927-2012) 1974

Kartell, ITA

PUR Coll. Design Museum Brussels

WYTSMAN Rodolphe (1860-1927) Lisière des bois, matinée de juin - Olieverf op doek

Coll. Museum van Elsene

Even van het groen genieten, plaatsnemen aan de bosrand: dit vertaalt, in schitterende tinten, met fijne toetsen en trillend licht, het impressionisme van de productieve Rodolphe Wytsman. De kunstenaar nodigt ons uit even te ontsnappen naar de natuur. Hoewel het plastic materiaal en de forse zitting van de fauteuil van Gae Aulenti ogen als een vormelijke tegenhanger van het geschilderd werk, doet het comfort en de gazonkleur van het meubel meteen denken aan genieten in de openlucht!

13.

Heliotrope

Danielle Quarante (1938-) 1969

Prototype GRP, PVC, metaal

Coll. Design Museum Brussels

COMBAZ Gisbert (1869-1941) La Libre Esthétique -L'arbre - Lithografie op papier Coll. Museum van Elsene

Als belangrijke afficheontwerper en illustrator van de Art Nouveau munt Gisbert Combaz uit in lineaire stilering, vief kleurgebruik en effecten van verkorte perspectieven geïnspireerd door de Japanse gravurekunst. Deze affiche is een elegante illustratie hiervan met een fraai evenwicht waaruit een duidelijk gevoel van rust en bespiegeling spreekt.

Danielle Quarante is één van de eerste designers die grafische ontwerpen maakt met behulp van computers. Het prototype van de fauteuil Heliotrope, met een veelbetekenende naam en sprekende vormen, ligt in het verlengde hiervan en lijkt een heel natuurlijke synthese tussen technologie en ergonomische en vormelijke research.

(15)

14.

Max 1

Lella Vignelli (1934-2016), Massimo Vignelli (1931- 2014)

1964 Heller, USA Melamine

Coll. Design Museum Brussels

LENNEP Jacques (1941-) Dimanche

-

Olieverf op doek Coll. Museum van Elsene

Roept Jacques Lennep met zijn Dimanche niet net als Proust en zijn madeleine het moment van het zondagse vieruurtje bij oma op? Als verwacht of geducht moment maakt het deel uit van de min of meer georkestreerde familierituelen. En bij u? Was het met een kleedje met gebloemd servies ofwel een hipper servies in melamine? De multidisciplinaire en uiterst productieve Jacques Lennep is sinds de jaren 1960 actief op de Belgische scene.

Centraal in zijn werk staat de ontwikkeling van een relationele esthetiek. Vergelijkbaar met de Vignelli's die te midden van het spanningsveld tussen grafisch design, industrieel design en interieurinrichting heuse designiconen creëren zoals het servies Max 1.

15.

Orix

Vittorio Parigi (1937-), Nani Prina (1938-) 1970

Molteni & Co, ITA

polyester, glas, metaal, elektrisch circuit Coll. Design Museum Brussels

CRESPIN Adolphe (1859-1944) Paul Hankar, architecte -

Lithografie op papier Coll. Museum van Elsene

De schilder, decorateur, afficheontwerper, docent en theoreticus Adolphe Crespin is een waardige vertegenwoordiger van de multidisciplinaire ontwikkelingen van de Art Nouveau.

Als regelmatige medewerker van Paul Hankar stelt hij de architect hier voor op een publiciteitsaffiche. In scène gezet in zijn werkruimte zien we de architect geconcentreerd gebogen over een werk op zijn werktafel, terwijl de discrete associatie sigaar-pantoffels ook een ontspannen sfeer oproept. Met stijl en oog voor esthetiek (tele)werken, zou dat geen blijvend fenomeen zijn? Het evolueert met de tijd en weerspiegelt de evolutie van de

(16)

16.

Modèle 4550

Anna Castelli Ferrieri (1918-2006), Ignazio Gardella (1905-1999)

1972 Kartell, ITA GRP, metaal

Coll. Design Museum Brussels

DE SMET Gustave (1877-1943) Femme au saut du lit

1916

Houtskool op papier Coll. Museum van Elsene

DE SMET Gustave (1877-1943) Femme et marin

1925

Gouache op papier Coll. Museum van Elsene

WOUTERS Rik (1882–1916) Mélancolie du soir

1915

Aquarel op papier Coll. Museum van Elsene

Als intiem object bij uitstek heeft het bed tal van functies en symbolische ladingen. Het is zowel een ruimte voor rust, dromen, herstel, genot, de laatste adem, eenzame toevlucht of familieconferenties, maar ook een plek van kwellingen en slapeloosheid. Deze zo typische dimensie van cocon en vertrouwelijkheid wordt treffend weergegeven in de werken van Gustave De Smet en Rik Wouters, twee onbetwistbare meesters van de Belgische kunst van de eerste helft van de 20ste eeuw. Hun gedempte en stille kamers roepen een gemoedstoestand op die schommelt tussen eenzaamheid en sereniteit. Levensobjecten als verlengstuk van zichzelf en een teruggevonden innerlijkheid.

(17)

17.

Albatros

Danielle Quarante (1938-) 1968-1969

Airborne, FRA GRP

Coll. Design Museum Brussels

DE RIJCKERE Bernard (1535-1590) Charles della Faille

- Olieverf op houtpaneel Coll. Museum van Elsene

DE RIJCKERE Bernard (1535-1590)

Cécile Gramaye, épouse de Charles della Faille 1573

Olieverf op houtpaneel Coll. Museum van Elsene

Deze historische portretten zetten de in halskragen geprangde Charles della Faille en zijn echtgenote Cécile Gramaye in scène – een koppel met een schijnbare harmonie, zowel in het leven als in de krappe ruimte van hun houten paneel. De stijfheid en het classicisme van hun houding kunnen misschien een nieuw elan vinden in combinatie met deze fauteuil met zijn genereuze vormen en uitbundige kleur. Ondanks het contrast van het tijdperk en de stijl van deze werken, lijkt er een evenwicht te bestaan in de soberheid en de vormelijke zuiverheid die ze gemeen lijken te hebben.

18.

Ici Pari

Matali Crasset (1965-) 1995

Thomson SA pour Lexon, FRA PE, elektrisch circuit

Coll. Design Museum Brussels

PEIGNER Armyde Geen titel 1993

Foto- bariet print Coll. Museum van Elsene

Het oeuvre van Armyde Peignier als landschapsfotograaf schommelt tussen extremen:

realiteit en spookachtige voorstelling, grootsheid en verfijndheid, broosheid en monumentaliteit, zuiverheid en hobbeligheid. In zijn ruimten hullen zich zowel het geheel

(18)

19.

Le Peintre

Evelyn Axell (1935-1972) 1970

Email op PMMA

Coll. Design Museum Brussels

COPPIETERS Chantal (1950-) Le cap au vert

1990

Lithografie op papier Coll. Museum van Elsene

Evelyne Axell is een recent gerehabiliteerde belangrijke artieste van de popbeweging. Als geëngageerde figuur van het feminisme, de bevrijding van de zeden en de moderniteit levert ze een oeuvre af van een grote esthetische en ideologische kracht, ondanks het feit dat haar carrière bruusk werd afgebroken door haar vroegtijdig overlijden in een auto- ongeval. Het meer recente Le cap au vert van Chantal Coppieters, dat in de lijn van een constructivistische esthetiek ligt, zingt eveneens de lof van de moderniteit en de vrijheid.

20.

Femme

Nicola L. (1937-2018) 1968

Nicola L., BEL

PUR, PVC, synthetisch bont Coll. Design Museum Brussels

APOL Armand (1879–1950) Nu couché

1927

Gouache sur carton Coll. Museum van Elsene

Deze twee vrouwelijke figuren, beide loom en kronkelig, werpen de vraag op van de vrouw als object. De ene door de functie uit te oefenen van een bank waarvan de verschillende delen kunnen worden verplaatst volgens de wensen van de gebruiker, de andere door haar wellustige houding binnen een intimistisch tafereel. Zou het moment dat Apol afbeeldt een onwettige liefdesrelatie voorstellen? Ondanks de ronde vormen en lijnen, of de warmte van de tinten, getuigt dit schilderij van een duidelijke fauvistische invloed, wat deze twee creaties op het eerste gezicht iets verleidelijks geeft. Beide werken stralen een gevoel van ambiguïteit en onbehagen uit. Het vrouwelijke wordt verkend, waarbij de vragen van de naaktheid en de verhouding tot de man duidelijk voelbaar zijn.

(19)

21.

Vållö

Monika Mulder (1972-) 2002

Ikea, SUE

PP Coll. Design Museum Brussels

ROBINSON Alexander (1867-1952) La dame au bol de tulipes

1902

Pastel op papier

Coll. Museum van Elsene

(20)

22.

Blow

Jonathan De Pas (1932–1991), Donato d'Urbino (1935- ), Paolo Lomazzi (1936-), Carla Scolari

1967 Zanotta, ITA

PVC Coll. Design Museum Brussels

ARNOULD Marcel (1928-1974) Monstre de feu

1961 Zwart staal

Coll. Museum van Elsene

GOSE Francisco (1876-1915) Femme couchée

-

Gouache op oliepapier Coll. Museum van Elsene

Tegenover de vluchtige weelderigheid van de maximaal opgeblazen fauteuil Blow en zijn knallende kleur die doet denken aan de politieke en sociale protesten van de jaren 1960 en aan de consumptiemaatschappij, staan de uitspringende lijnen en de ondoorgrondelijkheid van het Monstre de feu van Arnould. Tussen contrast en complementariteit ontstaat een delicaat spel van spanningen van vormen en materialen. Niettemin gaat het in beide gevallen wel degelijk om een handige zoektocht naar lijnen en compositie die de makers inspireert.

Deze tumultueuze ontmoeting maakt echter plaats voor een zekere rust dankzij de Femme couchée van Francisco Gose waarvan de golvende lijnen – zo typisch voor de art- nouveauperiode – van het lichaam en de fauteuil in elkaar opgaan.

(21)

23.

UTEN.SILO II

Dorothée Becker (1938-) 1970 (1ed 1968) Design M, DEU ABS, metaal

Coll. Design Museum Brussels

FASTENAEKENS Glibert (1955-) Bruxelles 2000-2216a (série Sites) 2009

Foto met pigmentinkt op katoenpapier Coll. Museum van Elsene

Gilbert Fastenaekens is een Belgisch fotograaf die vooral op stadslandschappen focust, en dit vanuit een sobere, haast strenge invalshoek. Zijn geheel eigen visie leidt tot een minimalistische esthetiek en een karakteristieke poëzie, waarbij de stedelijke drukte plaatsmaakt voor een spookachtige, stille en hypnotiserende sfeer. Men kan zich amper de vele levens en werkelijkheden inbeelden die zich achter deze balkons schuilhouden. Zijn het levens onder een stolp? Opgesloten en opgeborgen? In hokjes verdeeld? Een beetje zoals bij dit opbergsysteem om op te hangen? Beide werken pakken in elk geval uit met een grafisch spel van lijnen en visuele ritmes.

24.

Componibili

Anna Castelli Ferrieri (1918-2006) 2017 (1 ed 1968)

Kartell, ITA ABS

Coll. Design Museum Brussels

JOOSEN Nic (1933-2007) Vertébrales

2007 Cortenstaal

Coll. Museum van Elsene

De minimalistische concentrische cirkels van de iconische Componibili van Anna Castelli Ferrieri en van Nic Joosen geven aanleiding tot een verleidelijk vormelijk spel. Tussen een choreografie en een haast muzikale ritmiek ontstaat een herhaling die onze blik bezighoudt.

Uit dit spel ontstaat een dialoog geritmeerd door lege en volle volumes, verschijnen en verdwijnen. De objecten gaan in dialoog met elkaar, de vormen vloeien in elkaar en botsen

(22)

25.

Dedalino

Emma Gismondi Schweinberger (1934- 2019) 1966

Artemide, ITA

ABS Coll. Design Museum Brussels

SWENNEN Walter (1946-) Geen titel

- Aquarel en balpen op papier Coll. Museum van Elsene

Het omvangrijke oeuvre van Walter Swennen is even rijk en gevarieerd qua vorm als qua concept. Welk expressiemiddel hij ook kiest (schilderkunst, gravure, tekening, installatie...), de kunstenaar verkent vanuit een totale onbevangenheid en op een geheel vrije manier de wegen van de creatie om te reflecteren over zijn verhouding tot de wereld. Zo nodigt hij ons uit de werkelijkheid te herbekijken, en afstand te doen van onze afspraken, betekenissen en zekerheden om in een vrij en grenzeloos poëtisch veld terecht te komen.

Afgezien van zijn conventionele functie is deze potloodhouder in ABS één van de eerste veelbelovende ervaringen met dit nieuwe materiaal waarvan de mogelijkheden nog moesten worden verkend in de jaren 1960. Is die op zijn beurt geen puur poëtisch object?

26.

Robo, King 1, King 2

Hiroko Takeda (1945-), Andries Van Onck (1928-) 1985

Magis, ITA Melamine

Coll. Design Museum Brussels

DE LEPELEIRE Damien (1965-) Imperial Treee

- Olieverf op doek Coll. Museum van Elsene

Damien De Lepeleire maakt deel uit van de kunstenaars met een bijzonder rijk en niet te classificeren oeuvre. Met diverse expressiemiddelen reflecteert hij over de status en de betekenis van het beeld, van het werk, van de kunstenaar en van hun verhouding tot de werkelijkheid. Imperial Treee komt over als een landschap dat een loopje neemt met de realiteit. Dankzij een radicaal kleurgebruik worden de bomen de Idee van een boom, en het landschap de Idee van een landschap. Uiteindelijk wordt ons spontane zoeken naar een lezing en naar betekenis doorkruist door de suprematie van de kleur. Zou de kleur trouwens niet het hoofdonderwerp van dit doek kunnen zijn? Of gaat het om onze verhouding tot het landschap? En zou de waarde van de objecten van Hiroko Takeda en Andries Van Onck, hoe paradoxaal ook voor designobjecten, die hier abstractie lijken te maken van hun functie, niet vooral schuilen in hun vormelijke en esthetische kwaliteiten?

(23)

27.

Dedalo

Emma Gismondi Schweinberger (1934- 2019) 1966

Artemide, ITA ABS

Coll. Design Museum Brussels

WEERT Anna (1867-1950) Journée de pluie

1900

Pastel op papier

Coll. Museum van Elsene

« Lumière, amour et vie! » Zo luidde het devies van Anna de Weert, fin-de-siècleschilderes, als verwijzing naar de groep Vie et Lumière van de beroemde luminist Emile Claus. De schoonheid van de eenvoudige dingen van het leven, zoals een moment van rust in het bos, een lumineuze en trillende weerspiegeling waargenomen tijdens een wandeling, een verfrissende regenbui, zijn stuk voor stuk onderwerpen die de kunstenares inspireerden.

Eenvoud en harmonie zijn misschien de gemeenschappelijke kenmerken van deze crush?

De tijdloze parapluhouder van Emma Gismondi Schweinberger lijkt wel te wachten op de terugkeer van de wandelaars.

28.

226 Gabriella Valli 1967

Bilumen, ITA Melamine

Coll. Design Museum Brussels

DUBAIL Berthe (1911-1984) Face au futur

-

Olieverf op doek Coll. Museum van Elsene

Wanneer kunst een visuele lekkernij wordt: deze asbak met zijn mollige vorm, onweerstaanbare kleur en fraaie glans doet ergens denken aan een gesuikerde lekkernij zoals een donut of een zuurtje. In contrast hiermee nodigt de sobere en strenge bol van Berthe Dubail genaamd Face au futur uit tot een bespiegeling over verheffing en volheid.

Beide minimalistische creaties spelen handig in op de universele en menselijke spanning

(24)

29.

Eames House Bird

Charles Eames (1907-1978), Ray Eames (1912-1988) 2021

Vitra, CHI Hout, metaal

Coll. Design Museum Brussels

WRIGHT Cindy (1972-) Cat's milk

2017

Olieverf op doek Coll. Museum van Elsene

Als klein decoratief voorwerp is de vogel van Charles & Ray Eames een signatuur van de ontwerpers geworden. De sobere vorm en strakke lijnen maken er een verfijnd object van.

Op een meer radicale manier, in de hyperrealistische stijl die het werk van de Antwerpse Cindy Wright kenmerkt, benadrukt ook Cat's milk de notie van broosheid. Los van de anekdotische waarde van het tafereel wordt de gehavende vogel het symbool van de broosheid en de vluchtigheid van het leven.

(25)

4. ACTIVITEITEN ROND DE TENTOONSTELLING

Datum nog te bevestigen - Lezing: Design en kunst: een (on)verwachte ontmoeting Lezing door Claire Leblanc, co-curator van de tentoonstelling Crush

01 > 05.11 - Workshop

Workshop voor kinderen tijdens de herfstvakantie in het kader van de tentoonstelling Crush 6-9 jaar

12 > 14.11 - Museomix

3-daagse creatieve marathon in musea gewijd aan nieuwe vormen van bemiddeling en digitale technologie

Voor iedereen 11.12 - Riso Kids

Familie workshop (risografie, pop-up, ...) Vanaf 7 jaar

20.01 - Documentaire: Lost Women Art

Vertoning van de documentaire Lost Women Art 09.02 - Lezing: Design, een verhaal voor vrouwen?

Lezing in samenwerking met Aware: Archives of Women Artists, Research and Exhibitions 28.02 > 04.03 - Workshop

Workshop voor kinderen tijdens de krokusvakantie in het kader van de tentoonstelling Crush en/of de permanente tentoonstellingen

6-9 jaar

(26)

5. DESIGN MUSEUM BRUSSELS & MUSEUM VAN ELSENE

Design Museum Brussels

Het Design Museum Brussels werd geopend na de aankoop van een privécollectie door het Atomium en is een plaats gewijd aan design en zijn geschiedenis. Sinds 2015 omvat de collectie van het museum, the Plastic Design Collection, het landschap van kunststoffen in design van de jaren 1950 tot nu. Naast deze collectie opende het museum in september 2020 Belgisch Design Belge, een nieuwe permanente tentoonstellingsruimte gewijd aan Belgisch design en zijn geschiedenis. Verrijkt door een programma van tijdelijke tentoonstellingen, verkent het Design Museum Brussel ook andere gebieden van designcreatie en de impact ervan op de maatschappij en ons dagelijks leven. Door middel van tentoonstellingen, rondleidingen, workshops, conferenties en evenementen wil het museum design begrijpelijk en toegankelijk maken voor iedereen.

Museum van Elsene

Al bijna 130 jaar heeft het Museum van Elsene een bijzondere en sterke plaats weten te veroveren op de Belgische en internationale museumscène. Dankzij zijn prestigieuze collecties, zijn dynamisch en gedurfd programma van tijdelijke tentoonstellingen en zijn sterk educatief engagement is het Museum van Elsene vandaag een niet te negeren cultureel mekka dat zowel de belangstelling als de oprechte betrokkenheid opwekt van een zeer groot en groeiend publiek. Zijn kunstschatten, charmant kader, warme sfeer en "menselijke"

dimensie zijn ongetwijfeld enkele van de belangrijkste troeven van dit prachtige museum, dat een van de meest trotse verwezenlijkingen is van de inwoners van Elsene, maar ook van de Brusselaars en van België in het algemeen. Vandaag werken wij aan de ontwikkeling ervan en steunen wij het lopende uitbreidings- en renovatieproject zodat het Museum van Elsene een juweel kan blijven voor kunst en het publiek.

(27)

6. COLOFON

ZOUBIDA JELLAB

Chairwoman Atomium + Design Museum Brussels JULIE ALMAU GONZALEZ

General Director Atomium + Design Museum Brussels JOHAN VANDENPERRE

Deputy Director ARNAUD BOZZINI

Design Museum Brussels Director CLAIRE LEBLANC, ARNAUD BOZZINI Curators

CRISTINA BARGNA

Associate Curator and Exhibitions TERRY SCOTT

Public and Activities

RACHEL VAN NEVEL, AYMERIC TONDEUR, BE CULTURE

Press and Communication

JOHAN VANDENPERRE, KRIS VAN DEN WINCKEL Technical Team

ZOUHAIR FTOUH, ADNAN GHARBAOUI, CHAIMAE MSAOURI, FATIMA STITOU

Welcome Team and Maintenance SIGN

Graphic design

This project is supported by CHRISTOS DOULKERIDIS Mayor

KEN NDIAYE

Alderman of Culture and of the Museum and members of the College of Mayor and Aldermen of Ixelles.

The team of the Musée d’Ixelles/Museum van Elsene, under the direction of

CLAIRE LEBLANC Director - Conservator ANIS BENKACEM Administration ANNE CARRE Collections

LAURENT DE BLUTS Assistant Registrar SAÏD D’KHISSI Technical Officer BÉRÉNICE DEMARET Press and Communication MARC DE MOOR

Registrar ABDEL EL BOTI Technical Officer ANNE MALMENDIER

Development and Partnership STÉPHANIE MASUY

Public and Activities AXEL PIERRE-LOUIS Technical Officer MOHAMED ZEBTI Technical Officer In collaboration with TULLIA TEUCCI

Condition surveys and restoration Acknowledgements

(28)

7. PARTNERS

De Nationale Loterij is meer dan spelen.

Vele spelers nemen voor een klein bedrag deel aan een spel van de Nationale Loterij. Je maakt kans om te winnen én helpt met je inzet ontelbare initiatieven in de samenleving.

Dankzij alle spelers kunnen wij en vele andere genieten van noodzakelijke financiële steun.

Jaarlijks kan er dankzij het unieke model van de Nationale Loterij 200 miljoen euro geïnvesteerd worden in maatschappelijke projecten en verenigingen die het verschil maken op humanitair, sociaal, sportief, cultureel en wetenschappelijk vlak. Spelen is ook helpen en daarom is de Nationale Loterij veel meer dan spelen. Jij speelt toch ook?

(29)

8. PRAKTISCHE INFORMATIE

Crush. Onverwachte ontmoetingen tussen kunst en design 21.10.2021 > 06.03.2022

#ExpoCrush Openingsuren

Alle dagen – 11u > 19u Tarieven

Volwassene : 10 € Senior +65 : 8 €

6 – 17 jaar | Student | Leerkracht : 8 €

< 6 jaar | ICOM | museumPASSmusées : 0 € Design Museum Brussels

Belgiëplein, 1020 Brussel designmuseum.brussels

Facebook: @designmuseumbrussels Instagram: @designmuseumbrussels

Lopende tentoonstellingen Standing Stones

Objects of Common Interest

> 02.01.2022

Belgisch Design Belge Nieuwe permanente ruimte The Plastic Design Collection Permanente ruimte

(30)

General Manager: Séverine Provost beculture.be

Project Coordinator: Florien Dooms facebook.com/beculture florien@beculture.be - +32 494 87 71 09 instagram.com/beculture info@beculture.be - +32 2 644 61 91 twitter.com/beculture

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Naast de tentoonstelling van Mendini waren er nog twee tentoonstellingen die afgebouwd moesten worden, ‘What will the neighbours say?’ een tentoonstelling met

Deze nieuwe opvatting over schoonheid zou in de loop van de twintigste eeuw door veel architecten worden overgenomen.. 1p 5 Geef aan wat deze nieuwe schoonheidsopvatting

Het thema/verhaal van Orpheus wordt graag gekozen omdat het gaat over de kracht van kunst: als zelfs wilde dieren betoverd raken door Orpheus' muziek (de natuur zich zelfs

Het Museum van Elsene voert zijn stukken

Dat vriendschappelijke betrekkingen in de dialoog tussen de godsdiensten soms ook tot overgang naar een andere religie of tot gemengde huwelijken kunnen leiden wordt doorgaans

Tijdens een internationaal symposium, eveneens op 28 februari in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB), schetsen diverse specialisten uit binnen- en buitenland

Het creëren van leersituaties om bestaande routines te doorbreken en ruimte te maken voor verschillende perspectieven door alle betrokkenen – buurtbewoners met en zonderverstandelijke

Zelts als een wet onge1ukkige formuleringen bevat, of in algemene zin ongewenste effecten sorteert, kan worden gesteld dat het eerst en vooral aan de wetgever is om deze fouten