• No results found

De klem van Malthus

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De klem van Malthus"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Tilburg University

De klem van Malthus

Polder, J.J.

Published in: Interruptie Publication date: 2011 Document Version

Publisher's PDF, also known as Version of record Link to publication in Tilburg University Research Portal

Citation for published version (APA):

Polder, J. J. (2011). De klem van Malthus. Interruptie, 1, 10-10.

General rights

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of accessing publications that users recognise and abide by the legal requirements associated with these rights. • Users may download and print one copy of any publication from the public portal for the purpose of private study or research. • You may not further distribute the material or use it for any profit-making activity or commercial gain

• You may freely distribute the URL identifying the publication in the public portal

Take down policy

If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove access to the work immediately and investigate your claim.

(2)

10 CDJA - INTERRUPTIE 2011 - NR. 1 CDJA - INTERRUPTIE 2011 - NR.1 11 Een meetkundige reeks en een rekenkundige reeks

bezorg-den Thomas Malthus een onsterfelijke naam en de eco-nomische wetenschap een al even onsterfelijk predicaat: ‘a dismal science’, een mistroostige wetenschap. De bevol-king nam toe met een meetkundige reeks (2 keer 2 keer ...) en de groei van de voedselproductie kon dat met haar re-kenkundige reeks (2 plus 2 plus …) nooit bijhouden. Met op korte termijn hongersnood en oorlog als gevolg, en op lan-ge termijn de Malthusiaanse klem: bevolking en welvaart houden elkaar op bestaansminimum in de houdgreep. Eeuwen later treffen we in de gezondheidszorg iets vergelijkbaars aan. Misschien niet helemaal in de verhouding van meetkundige en rekenkundige reeksen, maar de zorguitgaven groeien snel-ler dan de economie. Eigenlijk is dat altijd al zo geweest. Alsof de zorguitgaven geen enkele boodschap hebben aan het Haagse beleid. Planning, budgettering, medicijnenknaken, specialisten-geeltjes, centrale indicatiestelling, Pgb’s, eigen risico’s, marktwer-king, wat is er al niet uit de kast getrokken, en schijnbaar achte-loos hebben de zorguitgaven hun opwaartse weg naar een hoger aandeel in het bbp voortgezet. ‘Health and wealth’ houden elkaar

duidelijk niet in de houdgreep!

De klem van Malthus

‘Het CDA kan wel wat

Evangelie gebruiken’

Waarom niet? Allereerst omdat de toename van welvaart in euro’s

altijd veel groter is geweest dan die van de zorguitgaven. Wie al-leen groeicijfers vergelijkt heeft niet zo goed in de gaten dat ook bij een economische groei van bijvoorbeeld 2,5% en een stijging van de zorguitgaven met 5% de vrij besteedbare welvaart gigan-tisch toeneemt. Dat komt omdat die 5% groei betrekking heeft op niet meer dan een tiende deel van de welvaart die met 2,5% groeit. De zorgquote loopt wel op, maar toch houden we nog heel veel extra geld over!

De zorguitgaven stuiten dus niet tegen een harde, natuurlijke grens, maar tegen een culturele grens die veel zachter is en meeschuift: de tweede reden. Telkens is er weer begrip voor de stijgende uitgaven. Sterker nog: aan die stijging kunnen we de

‘revealed preference’ aflezen. Nederlanders vinden een goede

ge-zondheid een van de belangrijkste dingen in het leven. Een goede en solidaire gezondheidszorg geeft uitdrukking aan maatschap-pelijke waarden die we hoog in het vaandel hebben en waarvoor we best willen betalen. Ook in de toekomst zal die culturele grens van betalingsbereidheid meeschuiven. De klemmende vraag is niet of de zorguitgaven stijgen, maar of deze privaat of collectief gefinancierd moeten worden.

Toch is er ook een harde grens. Deze gaat niet over het geld, maar over de beschikbaarheid van voldoende zorgpersoneel. Per twee werknemers nu hebben we er straks één extra nodig. En dat ter-wijl de beroepsbevolking krimpt en veel zorgverleners met pensi-oen gaan. Deze Malthusiaanse klem zal de zorg steeds meer in zijn greep krijgen, en de klemmende vraag is of we ons uit die greep kunnen bevrijden. Bij Malthus was het de industriële revolutie die voor de bevrijding zorgde, er kwam wél meer voedsel. Ook nu zal technologie een grote rol moeten spelen: domotica, ‘ambient technologies’, sensoren en slimme ICT kunnen ervoor zorgen dat

de harde, natuurlijke grens opschuift. Minder personeel, meer zorg. Maar met het zachter worden van die natuurlijke grens, is er wel een culturele grens die steeds harder in beeld komt: hoe bewaken we de menselijke maat? Hoe houden we de ziel in de zorg? Dat zijn de meest klemmende vragen, want niemand wil in ‘a dismal society’ leven.

Johan Polder is hoogleraar gezondheidseconomie aan de Tilburg University

Bij de vroegchristelijke kerk ontdekte Janse typisch joods-christelijke waarden als eer-bied voor het leven en aandacht voor het zwakke leven. Het prikkelde hem uit te zoeken of het zorgen voor de ander een authentiek christelijke waarde is.

‘HACHELIJK AVONTUUR’

Janse: ‘Ik zie daarnaast een mensbeeld ontstaan dat anders is dan vijftig jaar geleden. Dat is niet alleen maar negatief. Zo zijn we zelfbewuster geworden. Maar er heerst nu een dominant mensbeeld waarin zelfverwezenlijking en autonomie centraal staan. Dat leidt tot afnemende verbondenheid met en zorg voor de ander.’

Janse noemt een samenleving die niet put uit de bron van een gemeenschappelijk grond-besef een ‘hachelijk avontuur’. ‘Mensen zijn dan op zichzelf aangewezen. Ik zie vandaag meer dan ooit ongelukkige en korzelige mensen. Je weet wel, zo’n rouwadvertentie met de kennisgeving ‘veel te vroeg is van ons heengegaan die en die, in de leeftijd van 88 jaar’. Of de 65-plusser die vanuit een recht op genieten krampachtig alles uit het leven probeert te halen. Ik geloof dat die korzeligheid verdwijnt als mensen de ontdekking doen dat God goed is. Dat typeerde de vroege christenen. Ze stonden meer onthecht in het leven en hadden de handen vrij om te zorgen. Juist omdat ze besef hadden van een hemelse Vader die voor hen zorgde’.

Volgens Janse betekent dit niet dat het zorgen voor een ander exclusief is voorbehouden aan het christelijk geloven. ‘Veel van het Evangelie is ook buiten het christendom terecht-gekomen. Gelukkig maar.’ Over moderne vormen van spiritualiteit heeft hij zijn twijfels. ‘Ik zie niet direct dat die de eigen zelfverwezenlijking overstijgen, gemeenschapsstich-tend werken en charitas uitwerken. Dit in tegenstelling tot het christelijk geloven. Maar zelfs al is er sprake van vergaande secularisatie, dan nog hebben we iets overgehouden van het zorgen voor een ander. In ons geven aan Haïti bijvoorbeeld, of in het verrichten van mantelzorg. In een land als China is het not done te geven voor nood ver weg.’

IDENTITEITSCRISIS

Janse bepleit het uitdragen van charitas als specifiek christelijke erfenis. ‘Het zorgen voor een ander heeft een historische component. Het is ooit ingebracht, het kan er ook weer uitvallen. We moeten de positieve impact van het Evangelie op de wereldgeschiedenis waarderen en benoemen. De kerk zit echter in een identiteitscrisis. Christenen beseffen dat ons verleden besmet is door kolonialisme en racisme, om er maar twee te noemen. Maar het kan niet goed zijn om onszelf in zelfkritiek het zwijgen op te leggen. De grote kunst zal zijn bescheidenheid en assertiviteit te verbinden in een nieuw spreken. Zo kun-nen we laten zien tot welke maatschappelijke waarden het Evangelie wil inspireren.’ Hij ziet hierin een duidelijke taak voor de christelijke politiek. ‘Een partij als het CDA moet het lef hebben te zeggen: dit is waar we vanuit onze traditie voor staan. Ik zou zeggen: het CDA kan wel wat Evangelie gebruiken.’

COLUMN Foto: Dirk Hol Foto: Dirk Hol INTERVIEW

‘In het toenmalige Romeinse Rijk woedden met enige regelmaat catastrofale pestepidemieën.

De gezonden haastten zich van de zieken vandaan. Steden en dorpen raakten ontvolkt. De beroemde arts Galenus vluchtte in het jaar 166 weg uit Rome om het vege lijf te redden. Het feit dat hij zich niet tegen de schijn van vluchtgedrag verdedigde, betekent dat hier in de Oudheid geen probleem lag. Een opvallend gegeven was dat christenen in dergelijke situaties op hun post bleven om de zieken te verzorgen. Daarbij maakte het niet uit of het geloofsgenoten betrof of niet.’ – Sam Janse in Trouw,

2 oktober 2010

Gezondheidszorg heeft alles te maken met charitas. Zorgen voor de ander. Volgens dr.

Sam Janse, nieuwtestamenticus en voormalig deeltijdpredikant in

Driebergen-Rijs-senburg, is het een typisch joods-christelijke waarde die verankerd is in de westerse

samenleving. Maar wel een waarde die onder druk staat.

Door Johan Polder

Door Martijn Simons

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Das Konzept von zwei Welten (Laboratorium und kirchli- che Gemeinde) ist hinterher klar, aber in einem Katalog oder einer Bibliographie macht er nicht deutlich, dass dieses Buch

Voor De Bijloke is de status van de musici en ensembles ook belangrijk, maar het podium kijkt daarnaast naar hun programma‟s en hoe deze binnen de totale programmering van De

Jongens kiezen meer om over de grens te werken, maar ook dit percentage blijft laag, slechts één op vijf kiest er- voor om internationaal naar werk te zoeken.. De groep die

Daarom zijn specifieke afspraken gemaakt over de afhandeling van agressie en geweld tegen functionarissen met een publieke taak door politie en Openbaar Ministerie2. Dit betekent

Seksueel gedrag dat beledigend of kwetsend is voor anderen, gedrag dat fysieke, emotionele of psychische schade veroorzaakt en seksueel gedrag dat niet bij de leeftijd en

Een bouwwerk dat op het tijdstip van inwerkingtreding van het bestemmingsplan aanwezig of in uitvoering is, dan wel kan worden gebouwd krachtens een omgevingsvergunning voor het

Door het niet doorgaan van de AKW-kasschuif (het nu alvast financieren van een deel van de uitgaven van volgend jaar) en de belastingtegenvaller verslechtert het budgettaire

Niet alleen voor de verwerving van lichaamsmateriaal, maar juist voor de hele reeks van verwerving tot en met vervoer, preservatie, eventuele bewerking en gebruik van