• No results found

Ina Brouwer

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Ina Brouwer"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

58

Tijdschrift Geestelijke Verzorging | jaargang 22 | nr 96

FILMGESPREK

Al enkele jaren vertoont Humanistisch Ver- bond Utrecht zes keer per jaar films in ‘De Witte Lelie’, een prachtig ingerichte werf- kelder aan de Oudegracht. Meestal komen er zo’n tien tot vijftien mensen. Voor de film begint, is er altijd een korte introduc- tie en wordt de deelnemers gevraagd op te letten waar de film hen raakt. Na de film en de pauze gaan de deelnemers rond een gro- te ovale tafel zitten voor het filmgesprek.

De gekozen films gaan over het dagelijks leven. We vragen ons af hoe de hoofdper- sonen in de film omgaan met hun vragen, problemen, gevoeligheden en conflicten.

En nog belangrijker: wat doet dit ons? We gebruiken de film als spiegel om na te gaan wat ons raakt, ontroert, beklemt of boos maakt. We willen niet alleen over de film praten, een kritische mening te berde te brengen, maar vertellen wat ons innerlijk raakt en wat dit voor ons betekent.

Althans, zo zien we het graag. Op onze laat- ste filmavond vertoonden we La Villa, een Franse film die zich afspeelt vlakbij Mar- seille aan de zuidkust van Frankrijk. In de- ze film zitten verschillende aanknopings- punten voor een goed filmgesprek. Zoals bijvoorbeeld het thema schuld, in verband met de dood van een klein meisje, waar- door de familie uiteenviel. Een ander the- ma is de opkomst van het grootkapitaal en

de teloorgang van oude waarden en solida- riteit in de nog overblijvende kleine vissers- gemeenschap. Een derde thema vormen de vluchtelingen: wat doe je als je plotseling ouderloze vluchtelingkinderen in je achter- tuin vindt. Scènes die je in beroering bren- gen, die vragen oproepen over je eigen zelf- beeld en levenskijk. Thema’s waar je in je eigen leven mee te maken kunt hebben.

Maar dit keer lukte het nauwelijks om het filmgesprek op meer persoonlijke wijze op gang te brengen. Er waren nieuwe deelne- mers die vroegen om informatie en uitleg over de film. Sommigen begrepen het ver- haal niet en konden zich niet met één of meerdere hoofdpersonen identificeren.

De cognitieve discussie over de film laaide steeds weer op.

De bedoeling van het filmgesprek is dat deelnemers aan de hand van de film een zekere oplettendheid ontwikkelen voor de manier waarop ze in het leven staan. Dat vereist van de begeleider zowel filosofische als psychologische kennis en een specifieke aanpak (Brouwer, 2007; De Rooij, 2013). De werkwijze is sterk geïnspireerd door het Het filmgesprek van Tjeu van den Berk (2014). Hij gebruikt het begrip amplificeren: het uit- vergroten van een gekozen filmbeeld door hierop te associëren vanuit datgene wat je heeft geraakt. Een filmgesprek kent twee sporen: de film, en de persoonlijke hou- ding en levenskijk van de deelnemers. Die moeten steeds weer op elkaar worden be- trokken. Dit gebeurt door vragen zoals: ‘Be- schrijf zo precies mogelijk wat je gezien en gehoord hebt, en wat voor associaties dit oproept. Wat raakte je precies? Waar deed

Robert Guédiguian, La Villa. Frankrijk, 2018, 105 minuten, Nederlands ondertiteld. DVD € 17,99.

Ina Brouwer

FILMGESPREK

(2)

59

Tijdschrift Geestelijke Verzorging | jaargang 22 | nr 96 nistische levensbeschouwing en geïnteres-

seerd in films. Ze zijn gewend om over een film een mening te geven zonder de eigen ervaring daarbij te betrekken. Ze moeten wennen aan een veel persoonlijker benade- ring en een meer intieme sfeer waarin hun eigen levenshouding ter sprake komt. Het gesprek over de film La Villa leerde mij dat het nodig is om bedoeling en de werkwijze van het filmgesprek op iedere bijeenkomst opnieuw uit te leggen. Zeker als er nieuwe deelnemers zijn.

Ina Brouwer is zelfstandig gevestigd supervisor en begeleider van filmgesprekken; www.zinin- zelfonderzoek.nl

Literatuur

Berk, Tj. van den (2014). Het filmgesprek. Een manier om beelden ter sprake te brengen, pp. 31-34.

Kampen: Kok.

Brouwer, I. (2007). Zelftranscendentie en het werken met beelden in existentieel biografisch onderzoek. In: I. Brouwer e.a. (red.), De stille kracht van transcendentie. Wijsheid in beelden, verhalen en symbolen, pp. 17-41. Amsterdam: SWP.

Rooij, A. de (2013). Film als hulpmiddel bij levensoriëntatie. De speelfilm als bron van richtinggevende metaforen bij een levenscrisis.

Tijdschrift Geestelijke Verzorging (16) nr. 72, 29-36.

de scène je aan denken? Heb je een aanwij- zing waarom dit je zo raakt?’ Wil de film in het gesprek als spiegel werken voor de deelnemers, dan moet de begeleider voort- durend de wissel tussen deze twee sporen

— filmbeeld en eigen ervaring — verleggen.

Als het persoonlijke de overhand krijgt en de film vergeten wordt, is het geen filmge- sprek, en omgekeerd gaat het alleen over de film, dan mist het gesprek zijn doel.

Het filmgesprek start met de vraag welk fragment of thema het meest indruk heeft gemaakt. Waar is men door geraakt? Na de- ze eerste ronde worden één of meerdere van deze ervaringen uitgewerkt (het am- plificeren). Als begeleider geef je ruimte aan de vele associaties. Je kunt het gesprek structureren door aandacht te schenken aan symbolen en metaforen die in de ver- halen naar voren komen. Aan de hand hier- van kunnen persoonlijke ervaringen op generieke wijze worden benoemd en gerela- teerd aan een bepaalde levenshouding en/

of waarden.

Bovenstaande handvatten voor het film- gesprek zijn waardevol, maar zo blijkt, ze werken niet altijd. De deelnemers uit mijn filmgroep zijn personen met een huma-

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Breng in beeld welke professionals in uw organisatie werkzaamheden uitvoeren die volgens het Kwaliteits- kader Jeugd door een geregistreerde professional gedaan moeten worden..

Henri Polak hoogleraar arbeidsverhoudingen – AIAS-HSI. Divosa voorjaarscongres Den Bosch, 1

› De klantmanagers geven bij alle vier stappen en bijbehorende taken van methodisch werken aan dat zij dat in de toekomst meer willen doen.. Hier spreekt een grote wens

«Ik zorgde er mee voor dat Dilsen-Stokkem het SAVE- charter ondertekende, waarmee het be- looft de strijd tegen de grote verkeers- onveiligheid te voeren.. In Diepenbeek proberen we

Als vrijwilliger geef ik patiënten ook de eerste info over de Liga; waar ze recht op hebben en waar ze terecht- kunnen voor hulp”, zegt Emma- nuella, wanneer we haar telefo-

Als vrijwilliger geef ik pati- enten ook de eerste info over de Liga, waar ze recht op hebben en waar ze naar- toe kunnen voor hulp”, zegt Emmanuëlla, wanneer we haar

«Bij onze noorderburen moet je 100 euro per vierkante meter voor industrie- grond betalen, hier kopen we aan 40 euro», zegt

“Naast de creatieve markt werd het plein ’s avonds ingepalmd door de 160 deelne- mers aan de barbecue en het muzikaal optreden zorgde voor ambiance en een feestelijke