• No results found

Ommekeer om mekaar

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Ommekeer om mekaar"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

O N T W I K K E L I N G 9

K E R K + L E V E N - 2 2 M A A R T 2 0 0 6

J

OSE Argüello is de drijvende kracht achter een tienkoppi- ge ploeg die vanuit de Bijbel- se bevrijdende boodschap tot in de verste uithoeken van Nicaragua delegados de la pa- labra (lekenverantwoordelijken in basisgemeenschappen) vormt en begeleidt. Als religieuze en te- gelijk sociale leiders ondersteu- nen zij hun gemeenschap en wer- ken ze samen oplossingen uit voor lokale en regionale problemen. Zo wil Teyocoyani vanuit theologisch en kerkelijk perspectief bijdragen tot de duurzame ontwikkeling van het platteland en hoop brengen na een periode van politieke en ker- kelijke corruptie.

Als eerste ‘lekentheoloog’ (niet- priester) in Nicaragua liep Argü- ello’s pad niet over rozen. Tot op vandaag is zijn ploeg niet in alle parochies welkom, al groeit de openheid. „Mijn keuze om als leek filosofie en theologie te studeren was destijds hoogst ongebruike- lijk en stootte dus op heel wat weerstand in familie en vrienden- kring. Theologie interesseerde je?

Dan werd je priester. Ik niet dus.

Als kind was ik al gefascineerd door het geloof.”

Kippenvel

Na studies in Duitsland, keert José in de jaren 1980 terug naar Nicaragua. „De revolutie was ach- ter de rug en er waren theologen nodig om een nieuwe reflectie op gang te brengen. Ik was maar al te bereid die taak op me te nemen.”

Een tijdlang werkt hij op acade- misch niveau, tot een onverwach- te ontmoeting zijn leven een ande- re wending geeft. „Een protestant- se dominee had me uit eten ge- vraagd. Onderweg werd hij aan- geklampt door collega’s van het platteland. Of hij meer uitleg kon geven over een bepaalde Bijbel- passus. Daar en dan improviseer- de hij een reflectie die me kippen- vel bezorgde. Tot mijn eigen ver- bazing stond ik daar met de mond vol tanden. Ondanks mijn rijke academische achtergrond, was ik niet in staat deze mensen te hel- pen. Dat schokte me danig.”

Volgde een diepe crisis, waarbij Argüello zich terugtrok bij de broeders van Charles de Fou- cauld. „Ik realiseerde me dat, wat tot dan zuurstof voor me was ge- weest – de studie van de theologie, me nu dreigde te verstikken. Ik besloot het roer om te gooien en koos ervoor te communiceren en samen te leven met de meest een- voudige mensen.”

Toen al waren in Nicaragua de- legados de la palabra actief, maar ze hadden bitter weinig mogelijk- heden tot vorming. „Ik besefte dat hier een weg voor mij lag. Het was ook de bevestiging dat ik op de tal- rijke kruispunten in mijn leven de juiste beslissing had genomen.”

Teyocoyani was geboren.

Kern van de werking zijn Bijbel, vorming en gemeenschap. „Uit- gangspunt is altijd de Schrift. Ge- loof en leven hangen samen, van- daar het belang van het geloof voor het leven. De gelovige ge- meenschap is een belangrijke hef- boom in de strijd tegen de armoe- de. Daarom is de historische lec- tuur van de Bijbel zo belangrijk in een land dat, onder invloed van de

sekten, de Schrift op een funda- mentalistische wijze las.” Met een theologisch discours verrijkt met Bijbelse voorbeelden reikt Teyo- coyani eenvoudig maar diep- gaand catechetisch materiaal aan dat beantwoordt aan wat leeft bij het Nicaraguaanse volk.

„De Bijbelse verhalen houden een ander mensbeeld voor dat het lage zelfbeeld van de kleine Nica- raguaan opkrikt en hem een hart onder de riem steekt. Wij leggen deze verhalen op de harde reali- teit van elke dag, om zo een kri- tisch christelijk bewustzijn op te bouwen en mensen weerbaar te maken.”

José Argüello verduidelijkt:

„Wij vellen geen oordeel over zon- den uit het verleden, maar sporen aan om voortaan Gods weg te gaan. Samen lezen we de verha- len over Jezus’ verwanten, de overspelige vrouw, de misdadi- gers. Stuk voor stuk verhalen die ze niet kennen. Hun mond valt dan open. ‘Maar,’ reageren ze ver-

baasd, ‘dat zijn mensen zoals wij.’

Op dat moment is het aan ons om het verband te leggen. Om te to- nen dat Jezus ook voor hen is ge- komen. Dat blijkt een uitermate bevrijdende en toch zeer traditio- nele boodschap.”

Zaad wordt boom

Teyocoyani breekt resoluut met de traditie van het moraliserende vingertje, zonder het proces van

‘het instituut’ Kerk in Nicaragua te willen maken. José Argüello: „Wij werken vanuit een oecumenische openheid en willen tegen elke prijs een confrontatie over de ge- loofsleer vermijden. Het pro- bleem ligt immers niet buiten ons, maar in ons. Wat telt is dat we moeten vernieuwen, zo niet zijn we als katholieken verloren.”

De ploeg van Teyocoyani wil geenszins kritiek leveren op de Kerk. „Wel willen we vanuit de ka- tholieke leer alternatieven bieden

en het volk begeleiden naar socia- le ommekeer. We zoeken geen leerstellig maar een pastoraal antwoord op de problemen waar- mee mensen worden geconfron- teerd, een antwoord gebouwd op hun concrete situatie. Dat is echt nieuw. Het is een bevrijdend enga- gement, kerkelijk geworteld en met een christelijke mystiek, waarbij alle woorden van de zin belangrijk zijn en het erop aan- komt een goed evenwicht te zoe- ken.”

En het werkt. Mensen reageren positief, almaar meer priesters doen een beroep op Teyocoyani’s vorming en ook in de bisschop- penconferentie groeit de open- heid. Een hoopvolle ontwikkeling, aldus Argüello. „Ook voor de toe- komst van de Kerk in Nicaragua is dit betekenisvol. De delegados de la palabra hebben haar nieuw le- ven ingeblazen.”

Geregeld werpen vrienden Ar- güello voor de voeten dat het land nieuwe politieke leiders nodig

heeft om uit de armoede te gera- ken. „Steevast antwoord ik dat de meest fundamentele nood de ver- nieuwing van de Kerk is. Een land heeft iets nodig dat het noorden toont. De politici in Nicaragua zijn slechts begaan met hun eigen wel- stand. Ze slagen er niet in het Nicaraguaanse volk te bezielen.

Vernieuwing kan er enkel komen van het christelijke geloof. En spi- ritualiteit is de wortel van alle ver- nieuwing.”

José Argüello vergelijkt het graag met het planten van een boom. „Als hij groot is, vindt ieder- een het een prachtige boom. Ve- len vergeten evenwel dat het groeiproces jaren in beslag nam.

Vind je het echter niet de moeite een zaadje te planten, dan krijg je nooit een boom.”

Het is die overtuiging die deze bescheiden theoloog uit het Zui- den en zijn kleine maar dynami- sche ploeg draaiende houdt om vandaag te bouwen aan een bete- re toekomst voor hun land.

Of hoe in Nicaragua spiritualiteit motor van vernieuwing wordt

I l s e Va n H a l s t

Ommekeer om mekaar

Onder de talrijke gasten uit het Zuiden op Broederlijk Delens spetterende wereldfeest Vice Versa in Mechelen ook de Nicaraguaan José Argüello. Met zijn vormingsploeg Teyocoyani verricht deze beminnelijke theoloog sinds 1989 baanbrekend werk in zijn land. Een korte ontmoeting op zijn werkveld in Managua mondde uit in een begeesterd gesprek bij een overheerlijk kopje van ’s lands nationale trots.

Na een moeilijke start kent de ploeg Teyocoyani rond de Nicaraguaanse theoloog José Argüello inmiddels veel respons. © Ilse Van Halst

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

“37D (6) Despite sections (b) of the definition of “pension interest” in section 1 (1) of the Divorce Act, 1979, the portion of the pension interest of a member of a pension

Zuidasdok is een gezamenlijk project van het Rijk, provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en gemeente Amsterdam. Op 9 juli 2012 hebben deze partijen een

kwantiteiten en het prijsbeleid of door het verlenen van directe investeringssubsidies. Het overheidsbeleid is vooral gericht op het faciliteren van de markt door het ondersteunen

Steeds meer dringt de vraag zich op: zullen er in de toekomst voldoende plaatsen zijn waar Gods Woord wordt gehoord en het evangelie daadwerkelijk wordt beleefd en

Ten spyte van hewige teenkanting en grondige bewyse dat dit nie in die beste belang van skole en leerders is nie, het president Ramaphosa op 23 Julie aangekondig dat openbare

HEFBOOM VOOR LIMBURG In 2011 investeerde lrm 60,7 miljoen euro in 47 verschillende limburgse bedrijven en projecten.. Zuurstof voor

Een nieuw lied van een meisje, die naar het slagveld ging, om haar minnaar te zoeken... Een nieuw lied van een meisje, die naar het slagveld ging, om haar minnaar

huidige BZK zal deels gaan naar het Superministerie maar zal ook voor een belangrijk deel opgaan in de Pubo’s, OF 2) BZK zou de rol van oliemannetje kunnen gaan vervullen, een