• No results found

Lieven Boeve

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Lieven Boeve"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

klapstoel

8

5 februari 2014

– Mogen  we  zeggen  dat  u  in  Veurne,  uw  ge- boortestad, een katholieke jeugd had?

Mijn moeder was een verpleegster, die met vier kinderen was gestopt met wer- ken, mijn vader was leraar aan het VTI.

Hij stierf toen ik zeven was. Moeder ging daarna weer uit werken, bij wat nu de Cen- tra voor Leerlingenbegeleiding heten. De horizon toen was nog wel katholiek, maar de secularisering was al volop bezig. Toen ik aan het college in Veurne begon, telde dat zeven priesters. Toen ik er in 1984 af- studeerde twee. Bepaalde vanzelfspreken- de verplichtingen zoals de zondagsmis en de biecht waren zo goed als verdampt.

Dezelfde ervaring had ik bij de KSA. Voor- heen had elke ‘ban’ z’n eigen proost, maar toen ik 1989 bondsleider werd, moesten we de pas in Veurne aangestelde priester echt overhalen om proost te worden.

Samen met de Jongerengemeenschap in Veurne, ruim honderd jongeren die sa- men eucharistie vierden, heeft de KSA me sterk gevormd. Tegelijk was ik actief bij de mutualiteit als monitor en vervolgens als instructeur. En overal was ik bezig met geloofsvorming.

– Waarom studeerde u theologie?

De studieoriëntatie in het laatste jaar mid- delbaar raadde me handelsingenieur aan als het om mijn capaciteiten ging, maar godsdienstwetenschappen als ik mijn be- langstelling wilde volgen. Achteraf beke- ken, klopte dat advies wonderwel. Overal waar ik kwam, verwierf ik een leidende functie. In de eerste kandidatuur werd ik al na twee weken jaarverantwoordelij- ke. Wij waren met 130, een van de laatste grote jaren in de richting godsdienstwe- tenschappen, met nog veel studenten uit de jeugdbewegingen. Onder onze profes- soren waren enkel Dirk Hutsebaut en Jan

Grootaers geen priester. Ook daar beleef- den we dus een overgangsfase. In West- Vlaanderen werd toen gefluisterd dat je in Leuven je geloof zou verliezen, maar dat was voor mij beslist niet het geval. Mijn geloof werd er net aangescherpt, omdat ik er kritisch over leerde nadenken.

– Na uw studies aan de KU Leuven echter geen  baan in het middelbaar onderwijs, maar aan  de universiteit. Hoe liep dat?

Eigenlijk wilde ik altijd al aan de slag in het onderwijs: in de basisschool droomde ik ervan onderwijzer te worden, in het middelbaar leraar, aan de universiteit docent. Na godsdienstwetenschappen ging ik theologie studeren en ik docto- reerde bij Georges De Schrijver, een kri- tisch denkende jezuïet en kenner van de bevrijdingstheologie. Hij werd mijn

Doktorvater, zoals ze in Duitsland zeggen.

Mijn proefschrift wilde ik wijden aan de theoloog Joseph Ratzinger, toen nog lang geen paus. Ik moest eerst mijn promotor zien te overtuigen, want Ratzinger stond bekend als grote vijand van de bevrij- dingstheologie. Zelf was ik altijd meer ge- charmeerd door theologen zoals Edward Schillebeeckx en Johann Baptist Metz die liever de dialoog met de moderniteit aangingen dan ze er huiverachtig op re- ageerden zoals Ratzinger. Toch daagde diens werk me uit zelf een positie te ont- wikkelen.

– Hoe bekijkt u dan het geloof?

Voor mijn generatie is het christelijke ge- loof niet langer vanzelfsprekend. Gelo- ven doe je niet meer uit gewoonte, maar omdat je het wil. Dat is een moeilijke oe- fening voor de Kerk in Vlaanderen, zelfs nog vandaag. Het betekent immers dat iedere gelovige, ook leken, blijvend ge- roepen zijn om na te denken over hun geloof en om bewust te kiezen voor een gelovige levenshouding. Eigenlijk zou iedereen dus een beetje theoloog moe-

ten worden. Zowel persoonlijk als in de samenleving moeten christenen werken aan hun weerbaarheid. Een journalist vroeg me of ik nog wekelijks naar de mis ga en stond verbaasd toen ik bevestigend antwoordde.

– In  de  discussie  over  de  katholieke  identi- teit van de KU Leuven pleitte u voor de eigen  sterkte. Wat bedoelde u daarmee?

Ik kijk niet enkel naar de ontkerkelijking, maar ook naar de religieuze verscheiden- heid vandaag. In die context is er net nood aan meer en niet aan minder identiteit.

Vijfenzeventig procent van het secundair onderwijs en 65 procent van het basis- en het hoger onderwijs is katholiek. De ka- tholieke identiteit verbindt niet ieder- een, maar hoeft daarom niet uitgevlakt te worden. De dialoog tussen mensen is een ‘waardegeladen’ project dat hen leert na te denken over de eigen identiteit. Een goede katholieke onderwijsinstelling is daarom een dialoogschool. Identiteit leer je door verschil. Respect voor je eigen identiteit en voor andere levensbeschou- wingen kunnen best samengaan.

Lieven Boeve

Straks nieuwe topman katholiek onderwijs

Komende zomer volgt Lieven Boeve, decaan van de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen aan de KU Leuven, Mieke Van Hecke op aan het hoofd van het katholiek onderwijs. De bisschoppen stelden hem aan.

Zijn nieuwe functie bestempelt betrokkene zelf als een roeping. „Je kandideert niet, je wordt gevraagd. En het is een uitdaging, want het gaat om 700.000 scholieren.”

‘Eigenlijk wilde ik altijd al aan de slag in het onderwijs’

Erik DE SmEt

Familiaal is Lieven Boeve stevig geworteld in het onderwijs.

Wijlen zijn vader gaf les en zijn echtgenote is adjunct-directeur van een grote middelbare school in Leuven. Wat heeft een

theoloog, begaan met de band tussen geloof en hedendaagse cultuur, het katholieke onder- wijsnet te bieden? „Mijn taak als decaan bestond al voor tachtig procent uit beleid”, zegt hij.

„Reflecteren in alle veiligheid ruil ik nu in voor de praktijk.”

Lieven Boeve ruilt het reflecteren in alle veiligheid in voor het waarmaken in de praktijk. © Frank Bahnmüller

„eigenlijk zou iedereen

een beetje theoloog

moeten worden”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Vanuit die ervaring geloof ik in geestelijke verzorging, als zielzorg!. Ik geloof

Geloven heeft voor mij te maken met helpen van anderen die het minder goed hebben dan ik. Geloven heeft voor mij te maken

Maar de twee bovengenoemde, traditionele teksten dagen ons uit: „Het credo is een uitnodi- ging tot grensverlegging, ver bo- ven mijn eigen gevoelens en inte- resses

In zijn boodschap aan de nieu- we kardinalen, gebaseerd op het evangelie volgens Lucas, wees paus Franciscus op het feit dat Jezus zijn apostelen niet bij zich houdt op

„Dit is dé plek waar ik de opge- stane Heer en zijn barmhartige moeder ontmoet, elke week op- nieuw met de krop in de keel”, vertelt Luc Verreycken (49), die

Nu is Fabiola thuis, bij God en bij haar echtge- noot”, sprak kardinaal Danneels in zijn homilie tijdens de uit- vaartplechtigheid van koningin Fabiola in de

„Uit onderzoek bleek dat zelfs het taalregister van de Nieuwe Bijbelvertaling voor een gro- te groep mensen, en niet enkel voor jongeren, nog te vreemd, te

In een wereld vol verwarring, waar angst of twijfel ons verdooft, is er één vaste fundering:.. dit geloof,