• No results found

Anthony van Dyck. Afbeeldingsnummer Afmetingen: 650x429 pixels Copyright

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Anthony van Dyck. Afbeeldingsnummer Afmetingen: 650x429 pixels Copyright"

Copied!
17
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

105905

Anthony van Dyck

Simson, slapend in Delila's schoot, worden de haren afgeknipt (Richteren 16:19), ca.1617-1621 Dulwich (London), Dulwich Picture Gallery, [..]

Afbeeldingsnummer 1001459308 Afmetingen: 650x429 pixels

Copyright

(2)

Afbeeldingsnummer 0000280924 Afmetingen: 650x426 pixels

License undetermined

Afbeeldingsnummer 0000144779 Afmetingen: 2700x1816 pixels

License undetermined

Verder zoeken in RKDimages

Naam kunstenaar Dyck, Anthony van Naam kunstenaar Rubens, Peter Paul Afgekorte literatuur Hoet 1752

Afgekorte literatuur Von Uffenbach 1753-1754 Afgekorte literatuur Smith 1829-1842 Afgekorte literatuur Jameson 1842 Afgekorte literatuur Sparkes 1876 Afgekorte literatuur Richter/Sparkes 1880 Afgekorte literatuur Richter/Sparkes 1892 Afgekorte literatuur Cust 1900

Afgekorte literatuur Richter/Sparkes 1905 Afgekorte literatuur Bode 1906

Afgekorte literatuur Schaeffer 1909 Afgekorte literatuur Cook 1914

(3)

Afgekorte literatuur Cook 1926 Afgekorte literatuur Glück 1931 Afgekorte literatuur Glück 1933 Afgekorte literatuur Evers 1943

Afgekorte literatuur Blunt/Burchard/Waterhouse 1953 Afgekorte literatuur Gerson/Ter Kuile 1960

Afgekorte literatuur Vey 1962 Afgekorte literatuur Pigler 1974 Afgekorte literatuur Kirschenbaum 1977 Afgekorte literatuur Martin/Feigenbaum 1979 Afgekorte literatuur Larsen 1980

Afgekorte literatuur Held 1980 Afgekorte literatuur Murray 1980 Afgekorte literatuur Murray 1980A Afgekorte literatuur MacNairn 1980 Afgekorte literatuur Brown 1982 Afgekorte literatuur Brown 1983B Afgekorte literatuur Lenz 1985 Afgekorte literatuur Larsen 1988

Afgekorte literatuur d'Hulst/Vandenven 1989 Afgekorte literatuur Huvenne 1990

Afgekorte literatuur Brown 1991A Afgekorte literatuur Beresford 1998 Afgekorte literatuur White 1999B Afgekorte literatuur Depauw/Luijten 1999 Afgekorte literatuur Jaffé 2002

Afgekorte literatuur Duverger 2004 Afgekorte literatuur Barnes et al. 2004 Afgekorte literatuur Barrett 2012

Afgekorte literatuur Vergara/Lammertse 2012 Afgekorte literatuur Fritzsche/Leonhard/Weber 2013 Afgekorte literatuur Sluijter 2015

Afgekorte literatuur Bergvelt/Jonker 2016 Collectieplaats Amsterdam

Collectieplaats Greenwich (Londen) Collectieplaats Londen (Engeland) Collectieplaats Dulwich (Londen) Collectie Amourij, David

Collectie Page, Gregory (Sir) Collectie Desenfans, Noel Joseph Collectie Bourgeois, Sir Francis Collectie Dulwich Picture Gallery genre historie (als genre)

Onderwerpstrefwoorden oude testament & apocriefen Onderwerpstrefwoorden haar knippen

Onderwerpstrefwoorden slapen Onderwerpstrefwoorden schaar Onderwerpstrefwoorden vrouwenlist

Onderwerpstrefwoorden ontblote vrouwenborst Onderwerpstrefwoorden man

Onderwerpstrefwoorden toekijken Onderwerpstrefwoorden soldaat Onderwerpstrefwoorden zuil

Onderwerpstrefwoorden architecturale omlijsting Onderwerpstrefwoorden oude vrouw

Onderwerpstrefwoorden fluweel Onderwerpstrefwoorden omslagdoek Iconclass code 71F375

Iconclass code 33C1 Object gegevens

Objectcategorie schilderij Fysiek verband

Verwijzing bij 'samengestelde kunstwerken': werken die een geheel vormen of vormden, zoals altaarstukken, decoratieve stukken uit een betimmering of werken die bedoeld waren om samen te worden getoond, zoals pendanten en reeksen.

(4)

,

Peter Paul Rubens Ixion, koning van de Lapiden, bedrogen door Hera (Juno) was paired with this picture by Rubens between 1722 and 1783

Drager/materiaal ,

Fine plain-weave linen canvas. The support is made up of five pieces of canvas: one large piece of canvas is attached at the top to an addition made up of two pieces of middle-weight canvas joined in the centre; these appear to be original. Above this there is a later addition of approximately 14 cm. The ground layers on this addition and the original are so similar it seems that they are of the same period, although added after the painting was first completed. Whether it was added by Van Dyck cannot be ascertained. Old tack holes are visible along the bottom edge, suggesting that the composition was also extended a little at the bottom; the lower tacking edge became part of the picture surface only after previous lining. The grey ground is visible along the bottom and has been employed for the mid-tones of Samson’s flesh and elsewhere. There are several pentimenti, including the soldier’s lance and Delilah’s proper right shoulder. Glue-paste double-lined. The original tacking edges are still present. There is a mended tear in the proper right leg of the barber. There are several areas of wrinkling caused by drying defects. Previous recorded treatment: 1990–91, relined, S. Bobak; surface cleaned, old retouchings removed, retouched, revarnished, H. Lank (Sophia Plender).

doek olieverf

Vorm/maten

149 x 229,5 cm

the painting seems to have been cropped, as the composition is cramped. A copy in a German private collection also shows more of the composition to the left, bottom and top (Barnes et al. 2004)

liggende rechthoek

Huidige toeschrijving Anthony van Dyck

since Cust 1900 Verworpen toeschrijving

Peter Paul Rubens

between 1786 and 1876 this picture was said to be made by Rubens; in Richter/Sparkes 1880 the first doubt is expressed school van Peter Paul Rubens

in Richter/Sparkes 1892 and 1905 Datering

Exacte of globale datering van het kunstwerk; de zoekmarges van het werk in deze database staan tussen haakjes.

ca.1617-1621 (1617 - 1621)

Bergvelt/Jonker 2016: 1618-1621; cat. Madrid 2012: 1618-1620 (but 1617 is also mentioned on p. 174) Vervaardigd in

Antwerpen NB: Sluijter 2015 suggests made in Venice for Lucas van Uffelen, but see Jonker/Bergvelt 2021 Onderwerp

Titel

Titel of de benaming van het kunstwerk. Deze kan verschillen van de titel die in (recente) publicaties wordt gegeven.

Simson, slapend in Delila's schoot, worden de haren afgeknipt (Richteren 16:19) Engelse titel

Samson sleeping in Delilah's lap is being shorn of his hair (Judges 16:19) Genre

historie (als genre) Onderwerpstrefwoorden

, , , , , , , , , ,

, , ,

oude testament & apocriefen haar knippen slapen schaar vrouwenlist ontblote vrouwenborst man toekijken soldaat zuil architecturale omlijsting oude vrouw fluweel omslagdoek

Iconclass-code

Iconclass-codes en tekstcorrelaten bevatten specifieke scènes en namen. Een Iconclass-code of -notatie is een code uit het veeltalige Iconclass systeem voor onderwerpsontsluiting. Voor meer informatie, zie www.iconclass.nl.

71F375

Samson asleep in Delilah's lap; she is usually shown beckoning to a Philistine or putting a finger to her lips 33C1

pernicious influence of women, 'femmes fatales' Artistiek verband

Artistiek verband met ander werk

Zoals een voorbereidende tekening, vergelijkbare compositie, andere versie, herhaling of kopie van het hier beschreven kunstwerk.

(5)

, gebaseerd op

Anthony van Dyck Samson en Delilah (Richteren 16:19) preparatory study, Bergvelt/Jonker 2016, p. 81

, gebaseerd op

Anthony van Dyck Samson en Delilah (Richteren 16:19) preparatory study, Bergvelt/Jonker 2016, p.81

, gebaseerd op

Anthony van Dyck Liggende mannelijk torso, op de rug gezien possibly

(6)

, geïnspireerd op

Peter Paul Rubens Simson slapend in Delila's schoot terwijl een Philistijn zijn haarlok afknipt (Richteren 16:19) iconographical and stylistical resemblance, Bergvelt/Jonker 2016, p. 82

, geïnspireerd op

Peter Paul Rubens Terwijl Simson slaapt in Delila’s schoot, knipt een Filistijn zijn haar af (Richteren 16:19) iconographical and stylistical resemblance, Bergvelt/Jonker 2016, p. 80

, geïnspireerd op

Jacob Matham Terwijl Simson slaapt in Delila’s schoot, knipt een Filistijn zijn haar af (Richteren 16:19)

iconographical and stylistical resemblance; it was wrongly stated in some Dulwich catalogues that Matham's print had been made after DPG127 (for instance in Sparkes 1876, Cook 1914 and 1926), Bergvelt/Jonker 2016, p. 80 and 2020.

(7)

after , geïnspireerd op

Michelangelo Buonarroti Madonna in stilte

possibly; iconographical resemblance: angel with pointing finger, see Bergvelt/Jonker 2020

,

motief/motieven overeenkomstig met

Gerard van Honthorst Terwijl Simson slaapt in haar schoot, knipt Delila zijn haar af (Richteren 16:19) old woman with pointing finger and Delilah cutting Samson's hair, see Bergvelt/Jonker 2020

,

motief/motieven ontleend aan Hans Brosamer Samson en Delilah

ewer and position of the Philistine, see Bergvelt/Jonker 2016, p. 82

(8)

,

motief/motieven overeenkomstig met

Peter Paul Rubens H. Ambrosius verhindert keizer Theodosius de kathedraal van Milaan te betreden the gold-brocaded silk velvet, see Bergvelt/Jonker 2020 and Monnas 2008

,

motief/motieven overeenkomstig met

Anthony van Dyck St. Ambrosius en Theodosius

the gold-brocaded silk velvet, see Bergvelt/Jonker 2020 and Monnas 2008

,

motief/motieven overeenkomstig met

Anthony van Dyck Het mystieke huwelijk van de H. Catharina van Alexandrië the gold-brocaded silk velvet, see Bergvelt /Jonker 2020 and Monnas 2008

(9)

after , als voorbeeld gebruikt voor

Anthony van Dyck Delila laat het haar van Simson afknippen (Richteren 16:19-22) see Bergvelt/Jonker 2020

after ,

als voorbeeld gebruikt voor

Anthony van Dyck Terwijl Simson slaapt in Delila’s schoot, knipt een Filistijn zijn haar af (Richteren 16:19) see Bergvelt/Jonker 2020

, als voorbeeld gebruikt voor

William Hilton (II) Samson en Delila (naar Van Dyck) see Bergvelt/Jonker 2020

,

gedeeltelijk als voorbeeld gebruikt voor William Hilton (II) Samson en Delilah

only three figures are copied: Samson, Delilah and one of the Philistines, see Bergvelt/Jonker 2020

(10)

, als voorbeeld gebruikt voor

Alexandre Evariste Fragonard Simson, slapend in Delila's schoot, worden de haren afgeknipt (Richteren 16:19)

,

motief/motieven overeenkomstig met

Jan Lievens Terwijl Simson slaapt in Delila’s schoot, wenkt zij de Filistijnen naderbij om zijn haar af te knippen (Richteren 16:19) same subject and composition, see Bergvelt/Jonker 2020

, motief/motieven gebruikt in

Christiaen van Couwenbergh Terwijl Simson slaapt in Delila’s schoot, knipt een Filistijn zijn haar af (Richteren 16:19) the composition in general and the silencing finger of Delilah, see Bergvelt/Jonker 2016 p.82

(11)

,

motief/motieven overeenkomstig met Willem de Poorter Samson en Delila pointing finger, see Bergvelt/Jonker 2020

,

gedeeltelijk als voorbeeld gebruikt voor Pieter Soutman Samson en Delilah

standing barber and Delilah with silencing finger (lying man en standing woman in reverse), see Bergvelt/Jonker 2016 p. 82

,

motief/motieven overeenkomstig met

Jan Victors De gevangenneming van Simson nadat Delila zijn lokken heeft geknipt (Richteren 16:20-21) similar composition, see Bergvelt/Jonker 2020

(12)

,

gedeeltelijk als voorbeeld gebruikt voor

Anoniem Terwijl Simson slaapt in Delila’s schoot, knipt een Filistijn zijn haar af (Richteren 16:19) Delilah with pointing finger, see Bergvelt/Jonker 2020

,

motief/motieven overeenkomstig met

Jan Steen Terwijl Simson slaapt in Delila’s schoot, knipt een Filistijn zijn haar af (Richteren 16:19) cf. instrument of the barber, see Bergvelt/Jonker 2020

,

motief/motieven overeenkomstig met

Gerrit de Wet Simson, slapend in Delila's schoot, worden de haren geknipt (Richteren 16:19) Delilah with pointing finger, see Bergvelt/Jonker 2020

(13)

,

motief/motieven overeenkomstig met

Gerrit de Wet Simson, slapend in Delila's schoot worden de haren geknipt (Richteren 16:19) Delilah with pointing finger, see Bergvelt/Jonker 2020

school of ,

motief/motieven overeenkomstig met

Peter Paul Rubens Simson slapend in Delila's schoot worden de haren afgeknipt (Richteren 16:19) Delilah with pointing finger

"Toon overige 23"

Herkomst Collectie(s)

private collection David Amourij, Amsterdam

cf. Barnes et al. 2004. see also Duverger 2004, p. 85, Letter from Quirijn van Biesum (Rotterdam) to Francisco-Jacomo van den Berghe (Ghent), 4 April 1710: ‘ik crige schrifens van Amsterdam dat Blok [art dealer Jan van der Block] heeft sijnen Samson vernegotieert aen d’heer Amorij’ (I am written from Amsterdam that Blok has sold his Samson to Mr. Amorij). On 17 March 1711 Uffenbach visits De Amory

1711 - 1722-06-23

private collection Gregory Page (Sir), Greenwich (London) before 1767

1767 - 1783-05-26 before 1767 (Barnes at al. 2004) Noel Joseph Desenfans, London

bequeathed to the next, as (erroneously) by Rubens

Not sold in his auction on 8 April 1786. List of Pictures to be sold, early 1790s; p. 5, Dressing Room: no. 170: ‘Rubens; Samson &

Dalila; 800 [gs]’], see Warner 1881, p. 223-7, Mss: XVI. fol. 50v. £800 (Sampson and Deliah; Rubens) Evening Mail inventory 1790- 91 (Rubens); Probably not in sale Reynolds 1795; Not in Desenfans 1802; Insurance List 1804, fol. 50v, no. 99 (Rubens; £800) 1783-05-26 - 1807

private collection Sir Francis Bourgeois, London Desenfans Bequest

1807 - 1811

Dulwich Picture Gallery, Dulwich (London) , inv./cat.nr DPG127 Bourgeois Bequest

Britton 1813, p. 24, no. 236 (‘Drawing Room, no. 24; Sampson and Delila with Warriors &c . C. [= canvas] Rubens’; 6.6; 9.10).

1811 - Lent to the RA to be copied in 1817, 1818 and 1835.

Veiling(en)

, Amsterdam, De Amory, 1722-06-23, lotnr. 1 David de Amory

Inbrenger:

as by A. van Dyck. offered with lot 2 Rubens Ixion (now in the Louvre, see RKD no. 198003) as a pair http://bibliotheque- numerique.inha.fr/collection/item/16865-catalogus-van-schilderyen-van-de-amory-vente-du-23-juin-1722?offset=2

, lotnr. 76 Inbrenger anonymous sale Estate Sir G. Page

Desenfans

Bertels (London (England)) 1783-05-26 - 1783-05-28 Naam koper :

, (Lugt 3586), (Anthony van Dyck); annotation by Sir Abraham Hume in his catalogue of the sale (now at Courtauld): ‘Now at Dulwich College 1819’; probably bought by Desenfans;

, lotnr.

Inbrenger Desenfans

Christie (London (England)) 1785-05-11 - 1785-05-14 , not in this sale

, lotnr. 174 Inbrenger Desenfans sale

sold or bought in , 1000.0.0 Lsd

Committee appointed by Mons. Desenfans (London (England)) 1786-04-08 - 1786-05 Naam koper :

(14)

, (Lugt 4022), (erroneously as by Rubens; Sampson and Dalilah; out of Sir Gregory Page's collection; on canvas, 6' 2" h x 8' 9"

[includes the frame]. Sold or bought in.

, lotnr. 137 Inbrenger Desenfans private sale

Private Contract (London (England)) 1786-06-08 - 1786-07 , (Lugt 4059a), (Rubens; same description);

, lotnr. 41 Inbrenger Desenfans sale

Christie (London (England)) 1786-07-13 - 1786-07-17 , (Lugt 4071), Rubens; same description; withdrawn

, lotnr. 109 Inbrenger Desenfans sale

300 Gs sold or bought in , 300 guineas Skinner & Dyke (London (England)) 1795-02-24 - 1795-02-28 Naam koper :

, (Lugt 5281), Rubens; ex Page. Probably not lot 64 (Van Dyck; Samson and Delilah); transaction unknown Tentoonstellingen en literatuur

Tentoonstellingen

National Gallery [London] , London (England) , 1947 - 1948 , n.p, no. 1, London/Leeds 1947-1953

Some pictures from the Dulwich Gallery

Royal Academy of Arts , London (England) , 1953-12-05 - 1954-03-06 , p. 76, no. 228 Flemish art, 1300-1700

National Gallery of Art [Washington] , Washington (D.C.) , 1990-11-11 - 1991-02-24 , p. 22–23, 103–5, no. 11 (S.

J. Barnes) Anthony van Dyck

Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen , Antwerp , 1999-05-15 - 1999-08-15 , p. 136–139, no. 21 (C. Brown) [nb also in Illustrated Guide with 30 other selected paintings], Antwerp/London 1999

Van Dyck 1599-1641

Museo Nacional del Prado , Madrid (Spain) , 2012-11-20 - 2013-03-03 , p. 172–175, no. 29 (J. J. Pérez Preciado), c. 1618-1620

The young Van Dyck

Literatuur

, vol. 1, p. 259, no. 1 (Van Dyck); 4300 guilders (see under PROV.);

Hoet 1752

, vol. 3, p. 645 Von Uffenbach 1753-1754

, not in Smith, vol. 2, 1830, p. 291, no. 1009 (the print by Matham is; RKD, no. 27850; Related works, no. 3d; Fig.) Smith 1829-1842

, vol. 2, p. 469, no. 168 Jameson 1842

, p. 150–51, no. 168 , Rubens; Engraved by Matham Sparkes 1876

, p. 144, no. 168 , painted in the style of Rubens by his scholars or imitators Richter/Sparkes 1880

, p. 32, no. 127 , School of Rubens NB: in 1892 the pictures got the inventory numbers they still have Richter/Sparkes 1892

, p. 69, 246, no. 3 (Van Dyck; after 1627) Cust 1900

, p. 32, no 127 , School of Rubens Richter/Sparkes 1905

, p. 264 , Van Dyck, very early Bode 1906

, p. 21 (ill.), 496 Schaeffer 1909

, p. 75, no. 127 , Van Dyck; Matham print Cook 1914

, p. 71, no. 127 , Matham print Cook 1926

, p. xxvii, 13 (ill.), 518 Glück 1931

, vol. 1, p. 282, 283 (fig. 160), 285 Glück 1933

, p. 165 Evers 1943

, p. 40, no. 127 Blunt/Burchard/Waterhouse 1953

, p. 113–114 Gerson/Ter Kuile 1960

, vol. 1, p. 73–6, under nos. 2 and 3, vol. 2, figs. 2-4 Vey 1962

, vol. 1, p. 131 Pigler 1974

, p. 79, 113, under no. 10 (Jan Steen) Kirschenbaum 1977

, p. 57–58 (fig. 13), under no. 9 Martin/Feigenbaum 1979

, vol. 1, p. 89–90, no. 72 Larsen 1980

, vol. 1, p. 432, under no. 312 (Rubens) Held 1980

, p. 53–54, no. 127 Murray 1980

, p. 13, no. 127 Murray 1980A

, p. 56–58, under no. 15 (Related works, no. 2b), p. 285 (fig. 36) MacNairn 1980

, p. 32–34 (pl. 22) Brown 1982

, p. 17 (fig. 12) Brown 1983B

, p. 147 (c. 1616) Lenz 1985

, vol. 1, p. 156 (fig. 72); vol. 2, p. 424, no. A 38 , 18th century copy Larsen 1988

, p. 112, under no. 31 (Related works, no. 3c);

d'Hulst/Vandenven 1989

, H. Vlieghe, ‘Evolutie van de Antwerpse monumentale historie- en portretschilderkunst ten tijde van Jan Boeckhorst’, p. 54 (fig. 24), also in the German edition of the catalogue.

Huvenne 1990

, p. 73 (fig. 1), under no. 9 (Related works, no. 2b), 96, under no. 17; Howarth 1991, p. 39 Brown 1991A

, p. 98, no. 127 Beresford 1998

, p. 634 White 1999B

, p. 306, under no. 41 (Related works, no. 18b) Depauw/Luijten 1999

, vol. 1, p. 131 (fig. 5) Jaffé 2002

, p. 85 , Letter from Quirijn van Biesum (Rotterdam) to Francisco-Jacomo van den Berghe (Ghent), 4 April 1710: ‘ik crige schrifens van Amsterdam dat Blok [art dealer Jan van der Block] heeft sijnen Samson vernegotieert aen d’heer Amorij’ (I get a letter from Amsterdam that Blok has sold his Samson to Mr. Amorij).

Duverger 2004

(15)

, I.5 Barnes et al. 2004

, p. 99, 339 (fig. 40) Barrett 2012

, p. 43-44, 100 , (n. 9, F. Lammertse, under no. 3); Logan 2012, pp. 168–71, under nos. 27–8 (Related works, nos. 2a–b; Figs.); 180, under no. 31verso (Related works, no. 7a)

Vergara/Lammertse 2012

, p. 242–243 (fig. 1) , article of Fritzsche Fritzsche/Leonhard/Weber 2013

, p. 43, 45–46 (fig. IIA–44), 409 (n. 126), 410 (notes 127-8) (painted in Venice for Lucas van Uffelen? See portrait RKD 54761 in MMA)

Sluijter 2015

, p. 80–83, 91 Bergvelt/Jonker 2016

Uffenbach 1753-1754, Z.C. von Uffenbach, Merkwürdige Reisen durch Niedersachsen Holland und Engelland, 3 vols.,

Ulm/Memmingen 1753 (vols. 1 and 2) and Ulm 1754 (vol. 3), vol. 3, p. 644–645 (visits De[s] Amory on March 17, 1711: Van Dyck) Martyn 1766, [T. Martyn,] The English connoisseur: containing an account of whatever is curious in painting, sculpture, &c. In the palaces and seats of the nobility and principal gentry of England, both in town and country (...), 2 vols., London 1766, vol. 1, p. 59, vol. 2, p. 91; (see also Martyn 1767, vol. 2, p. 59)

Henry Fuseli in his Fifth Lecture, c. 1802, in Fuseli & Knowles (ed) 1831, The life and writings of Henry Fuseli, Esq. M.A. R.A., keeper, and professor of painting to the Royal Academy in London; member of the first class of the Academy of St. Luke at Rome.

The former written, and the latter edited by John Knowles, F.R.S., corresponding member of the Philosophical Society at Rotterdam, his executor, 3 vols., London 1831

Cat. 1817 [copy in RM: 453 D 62], R. Cockburn, Catalogue of the collection of pictures bequeathed to Dulwich College by the late Sir Francis Bourgeois, 356 nos. [Prospectus of the Cockburn prints, bound with the catalogue, dated ‘Oct. 1817’], p. 8, no. 113 (Second Room - West Side; Sampson and Dalilah; Rubens)

Haydon 1817, [B. R. Haydon], ‘Art. X. Descriptive and critical catalogues of the most splendid collections of works of art in Great Britain. Catalogue of the pictures bequeathed to God’s Gift College, Dulwich, in the County of Surrey, by the late Sir Francis Bourgeois, R.A. &c. &c. as they are now arranged in the new Gallery erected for their reception; with brief remarks on some of the most interesting’, Annals of the Fine Arts for MDCCCXVI [1816], 1 (1817), p. 379-380, no 113 (Rubens)

Cat. 1820, R. Cockburn, Catalogue of the Collection of Pictures Bequeathed to Dulwich College by the late Sir Francis Bourgeois, 356 nos. [c. 1820 – in NAL, London, 79A], p. 8, no. 113 (Rubens)

Patmore 1824b, [P. G. Patmore], Beauties of the Dulwich Picture Gallery, London 1824, p. 27–28, no. 112 (Rubens)

Hazlitt 1824, [W. Hazlitt,] Sketches of the principal picture-galleries in England. With a criticism on “Marriage a-la-mode”, London 1824 , p. 34

Cat. 1830, Catalogue of the Collection of Pictures Bequeathed to Dulwich College by the late Sir Francis Bourgeois, London n.d., 355 nos. [c. 1830 + annotations NAL, London, 79A], p. 9, no. 168

Cat. 1831–3, Catalogue of the Collection of Pictures Bequeathed to Dulwich College by Sir Francis Bourgeois, London n.d. [355 nos. + the Linley pictures; c. 1831–3; annotated and dated 27 June 1833; ex. DPG]; the author has signed as E. (or C?) Carson, p. 9, no. 168 (‘huge & haggish’)

Hazlitt 1843, W. Hazlitt, Criticisms on Art, and Sketches of the Picture Galleries of England. With catalogues of the principal galleries, now first collected. Ed. by his son, London 1843, p. 27

Bentley’s 1851, ‘The Dulwich Gallery’, Bentley’s Miscellany 30 (July 1851), p. 347

Denning 1858, S. P. Denning [assisted by the Rev Stephen Denning], ‘A Catalogue of the Dulwich Gallery’ (MS, DPG archive;

unfoliated; picture numbers up to no. 366; list of works of reference; list of artists’ names), no. 168 (Rubens)

Denning 1859, S.P. Denning [assisted by the Rev Stephen Denning], ‘MS. of a new catalogue of the pictures in the Dulwich Gallery’

(MS, DPG archive; unfoliated; picture numbers up to no. 202); essentially a neater version of Denning 1858, no. 168

Lavice 1867, A. Lavice, Revue des musées d'Angleterre. Catalogue raisonné des peintures et sculptures exposées dans les galeries publiques et particulières et dans les églises. Précédé d'un examen sommaire des monuments les plus remarquables, Paris 1867, p. 181 (Rubens, no. 4)

Hymans 1899, H. Hymans, ‘Antoine van Dyck et l’exposition de ses œuvres à Anvers (…)’, I and II, Gazette des Beaux-Arts 41/22 (1899), (I), p. 228 (Van Dyck)

Bode 1909, W. von Bode, transl. by M. L. Clarke, Great masters of Dutch and Flemish painting, London 1909 [transl. of the rev. edn.

of Bode 1906a], p. 308 (n. 1)

Rosenbaum 1928, H. Rosenbaum, ‘Der junge van Dyck (1615–21)’. Ph.D. Ludwig-Maximilian University, Munich 1928, pp. 56–7 (Tintoretto influence?)

Waterhouse 1938 (paintings catalogued by) E.K. Waterhouse, F. Dodd & H. Isherwood; (drawings & engravings by) A.E. Popham, A.E. Richardson, L. Ashton & M.N.F. Stewart, (preface by) W. Llewellyn, Catalogue of the exhibition of 17th century art in Europe 1938, London 1938 [exh. RA, London], p. 42, no. 68; see also Illustrated Souvenir 1938, p. 21, no. 68

Grossmann 1948, F. Grossmann, ‘Rubens et Van Dyck à la Dulwich Gallery’, Arts plastiques 2 (1948), p. 57-58 (fig. 41) Paintings 1954, Paintings from the Dulwich College Picture Gallery, London 1954, pp. 24, [60]

Vey 1955 H. Vey, ‘Van-Dyck-Studien’, Ph.D. Cologne University 1955, p. 43–51, 59 (notes 12–13)

D’Hulst & Vey 1960, R.-A. d’Hulst and H. Vey, Antoon van Dyck. Tekeningen en olieverfschetsen, Antwerp 1960 [exh. Rubens House, Antwerp/BvB, Rotterdam], p. 40, under no. 4 (Related works, no. 2b; Fig.)

Van Puyvelde, Lebeer & Jansen 1965, L. Van Puyvelde, L. Lebeer, A. Jansen et al., De eeuw van Rubens, Brussels 1965; also in French: Le Siècle de Rubens [exh. Brussels, Musées Royaux Beaux-Arts] Van Puyvelde, Lebeer & Jansen 1965, p. 298, under no. 315 (L. Van Puyvelde; Related works, no. 2b; Fig.)

Jaffé 1969a, M. Jaffé, ‘Rediscovered oil sketches by Rubens: [sic] I’, Burl. Mag. 111 (1969), p. 436 (n. 7) Kahr 1972, M. Kahr, ‘Delilah’, Art Bulletin 54 (1972), p. 296 (n. 53)

Hughes 1977, J. Hughes, ‘“For a woman’s charms are the greatest there are, and defeated even him whom the great world could not defeat.”’, Preview. City of York Art Gallery Bulletin, 30 (May 1977), p. 1029 (fig.), 1030–1 (about Soutman 1642; Related works, no. 15k)

Ostrowski 1977/1981, J.K. Ostrowski, Van Dyck et la peinture génoise du XVIIe siècle aux sources du Baroque dans un milieu artistique italien, Krakow 1977 (Ph.D. thesis Un. Jagiellonski; published in 1981), p. 39 (n. 94)

Hubala 1979b, E. Hubala, ‘Figurenerfindung und Bildform bei Rubens. Beiträge zum Thema: Rubens als Erzähler’, in E. Hubala (ed.), Rubens. Kunstgeschichtliche Beiträge, Konstanz 1979 (Persönlichkeit und Werk, iv), p. 165, n. 85

(16)

E. Larsen, Alle tot nu toe bekende schilderijen van Van Dyck, Rotterdam 1980, p. 110, no. 269 (‘not authentic’, after an original of c.

1616)

Stewart 1981, J.D. Stewart, review of McNairn 1980, Burl. Mag. 123 (1981), p. 120

Millar 1982, O. Millar, Van Dyck in England, London 1982 [exh. National Portrait Gallery, London 1982–3], p. 13 (fig. 6), 43, under no. 3

Martin 1983a, G. Martin, review of Adler 1982, Burl. Mag. 125 (1983), p. 38 fig. 3

Martin 1983b, J. R. Martin, ‘The Young van Dyck and Rubens’, Revue d’Art canadienne/Canadian Art Review (RACAR) 10/1 (1983), pp. 37–43; also in Essays Van Dyck 1983, p. 38, fig. 3

Liedtke 1985, W. A. Liedtke, Anthony van Dyck, New York 1985 (Reprinted from The Metropolitan Museum of Art Bulletin, Winter 1984/85), p.10 (fig. 6)

Waterfield 1985/1994 , ‘Introduction’, in G. Waterfield and Chr. Brown, Collection for a King: Old Master Paintings from the Dulwich Picture Gallery, London 1985 [exh. DPG/NGA, Washington/Los Angeles, County Museum of Art 1985–1986], p. 20-21 (ill.)

Stewart 1986, J.D. Stewart, review of Brown 1982, Revue d’Art Canadienne/Canadian Art Review 13 (1986), p. 138–141 (fig. 1-2) Stewart 1988,J. D. Stewart, review of D. Freedberg, The Life of Christ after the Passion (Oxford 1984), RACAR Revue d’art canadienne/Canadian Art Review 15/1 (1988), 74-75

Jaffé 1991, M. Jaffé, ‘Washington. Van Dyck at the National Gallery of Art’, review of Washingon 1990, Burl. Mag. 133 (1991), pp.

142–4, no. 11 (drawing in BvB could be added to the preparatory material, see Related works, no. 7b)

E. Larsen, ‘Das erste Porträt des Grafen von Arundel und andere Vandyckiana I’, Jaarboek Koninklijk Museum Schone Kunsten Antwerpen 1992, p. 173 (18th-century copy)

Billeter 1993, F. Billeter, Zur künstlerischen Auseinandersetzung innerhalb des Rubenskreises. Eine Untersuchung am Beispiel früher Historienbilder Jakob Jordaens’ und Anthonis van Dyck, Frankfurt etc. 1993, p. 85, 119–28, 174 (no. 16, fig. 12) Held 1994, J. S. Held, ‘Van Dyck’s relationship to Rubens’, in S. J. Barnes and A. K. Wheelock Jr. (eds.), Van Dyck 350, Washington/Hanover, N.H./London 1994 (Studies in the history of art, 46; Symposium papers, 26), p. 72-73 (fig. 8)

Brown 1994, C. Brown, ‘Anthony van Dyck at work: “The Taking of Christ” and “Samson and Delilah,”’ Wallraf-Richartz-Jahrbuch.

Jahrbuch für Kunstgeschichte 55 (1994), p. 43–53 (fig. 7; fig. 8 X-ray)

White 1995, C. White, Anthony van Dyck. Thomas Howard, the Earl of Arundel, Malibu (Cal.) 1995 (Getty Museum Studies on Art), p. 39, fig. 30

Jaffé 1996, M. Jaffé, ‘Dyck [Dijck], Sir Anthony [Anthonie; Antoon] van’, in Turner 1996, ix, p. 485 (Incorporated knowledge of Belvedere Torso ... and the Borghese Hermaphrodite ...)

Graham-Dixon 1996 , A. Graham-Dixon, ‘Rubens and Van Dyck’, in idem, Paper museum. Writings about painting, mostly, London [1996], p. 302–307

Boggero & Manzitti 1997, F. Boggero and C. Manzitti, ‘L’eredità di Van Dyck a Genova’, in S. J. Barnes, P. Boccardo, C. di Fabio and L. Tagliaferro, Van Dyck a Genova. Grande pittura e collezionismo, Milan 1997 [exh. Palazzo Ducale, Genoa], p. 122 (fig. 135), 123, 131 (n. 59)

Van der Stighelen 1998, K. Van der Stighelen, Van Dyck, Tielt 1998, p. 40-45, no. 1.1 (with color details)

R. Harris et al., Paintings from Dulwich Picture Gallery, [London] 1999 [leaflet; exh. Lothbury Gallery, NatWest Group, London], n.p., 1618–9

G. Waterfield, F.C. Serraller and I. Dejardin, Obras Maestras de la Dulwich Picture Gallery, Madrid 1999 [exh. Banco Bilbao Vizcaya, Madrid/Museo de Bellas Artes, Bilbao], p. 110–112, no. 22 (I. Dejardin)

Lawson 1999, J. Lawson, Van Dyck. Paintings and drawings, Munich/London/New York 1999, p. 42, 47, 50-51 (fig) Peeters 1999, M. Peeters, ‘Antoon van Dyck’, Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen 37/2 (1999), p. 19

Keith 1999, L. Keith, ‘The Rubens Studio and the Drunken Silenus supported by Satyrs’, National Gallery Technical Bulletin 20 (1999), p. 101 (fig. 6), 102

Döring 1999, T. Döring, Van Dyck und sein Kreis. Zeichnungen und Druckgraphik aus den Kupferstichkabinett des Herzog Anton Ulrich-Museums, Brunswick 1999, p. 33, under no. 14 (Related works, no. 13a; RKD. no. 101456)

Stewart 2000, J. D. Stewart, ‘Reflections on eroticism, love and the antique in Van Dyck’s art’, Apollo 152 (Aug. 2000), p. 26, 31 (n.

5)

Bleyerveld 2000, Y. Bleyerveld, Hoe bedriechlijk dat die vrouwen zijn. Vrouwenlisten in de beeldende kunst in de Nederlanden circa 1350–1650, Leiden 2000, p. 291 (n. 85)

Healy 2001a F. Healy, ‘Images of The Madonna and Child and The Holy Family in Van Dyck’s œuvre’, in H. Vlieghe (ed.), Van Dyck 1599–1999. Conjectures and Refutations, Turnhout 2001, p. 109 (n. 5)

Jaffé 2001 D. Jaffé, ‘New thoughts on Van Dyck’s Italian Sketchbook’, Burlington Magazine 143 (2001), p. 614

Healy 2004, F. Healy, ‘Das Unerwartete wahrnehmen, da zu Erwartende interpretieren: Die Liebe sehen, wie Rubens sie malte’, in N.

Büttner and U. Heinen et al., Peter Paul Rubens. Barocke Leidenschaften, Munich 2004 [exh. Herzog-Anton-Ulrich-Museum, Brunswick], p. 40 (fig. 2)

Martin 2004, G. Martin, review of Klessmann 2003, Burlington Magazine 146 (2004), p. 180

De Poorter 2004, N. De Poorter, ‘Van Dyck in Antwerp and London. The first Antwerp Period’, in Barnes, De Poorter, Millar & Vey 2004, pp. 23-4, no. I.5

Vlieghe, Stroo & Van Gelder 2004, H. Vlieghe, C. Stroo and H. van Gelder, Vlaamse meesters. Zes eeuwen schilderkunst, Leuven/Zwolle 2004, p. 144 (fig.)

Bungarten 2005, G. Bungarten, J. H. Füsslis (1741–1825) “Lectures on painting” [sic]. Das Modell der Antike und die moderne Nachahmung, Berlin 2005, vol. 1, p. 178, 182, 183 (note*), color pl. XIII; vol 2, p. 341–342

Miedema 2006, H. Miedema, Denkbeeldig schoon. Lambert ten Kates opvattingen over beeldende kunst. Tekstuitgaven met commentaar, 2 vols., Leiden 2006, vol. 2, p. 155, n. 4

Monnas 2008, L. Monnas, Merchants, princes and painters. Silk fabrics in Italian and Northern paintings, 1300–1550, New Haven/London 2008, p. 260-63

Salomon 2010, X. F. Salomon, Masterpieces of European Painting from Dulwich Picture Gallery, NewYork 2010 [exh. The Frick Collection, New York], p. 26–29, no. 1 (1618–20)

Logan 2012, A.-M. Logan, ‘Anthony van Dyck: His Early Drawings during the First Antwerp Period’, in Vergara & Lammertse 2012, pp. 74–91 pp. 168–71, under nos. 27–8 (Related works, nos. 2a–b; Figs.); 180, under no. 31verso (Related works, no. 7a) M. Jonker and E. Bergvelt, Catalogue of Dulwich Picture Gallery. Dutch, Flemish and German Schools, with addenda to the British

(17)

School, will be published online as a RKD Studies in 2020 [an enlarged version of Jonker & Bergvelt 2016], DPG127 Beelddocumentatie

Beelddocumentatie

Standplaats afbeelding

Locatie van de afbeelding in de beelddocumentatie.

BD/Digital Collection (afb.nr. 1001459308) BD/Digital Collection (afb.nr. 0000280924)

, standplaats origineel BD/RKD/0344 - ONS/Religion, Mythology, Allegory, History and Literature I (afb.nr. 0000144779) Project

Gerson Digital : Verenigd Koninkrijk Externe links

this artwork in Dulwich Picture Gallery entry in Bergvelt/Jonker 2021

permanent link to Bergvelt/Jonker 2021 Permalink

https://rkd.nl/explore/images/105905

Ingevoerd op: 2006-07-21; Laatste wijziging: 2021-12-07 RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis Prins Willem-Alexanderhof 5

(KB-complex) 2595 BE Den Haag Nederland

Openingstijden

Maandag t/m vrijdag 10.00 - 17.00 uur Contact

T: 070 3339777 E: info@rkd.nl

Meer

Algemene voorwaarden Leveringsvoorwaarden Privacybeleid

Privacyverklaring RKDartists Disclaimer

Facebook Twitter Linkedin Instagram

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

• Huidige gebruikers sportzaal zijn niet inpasbaar in een sporthal met deze afmetingen. • Dat betekent keuze maken tussen huidige gebruikers (nee- verkoop) en geen

Voor u ligt de brochure ‘de behandeling van spasticiteit na een CVA in de praktijk’. Deze brochure is geschreven voor en door zorgverleners die betrokken zijn bij het complexe

Afgekorte literatuur Veerman/Peters/De Kievith 2017 Collectieplaats Amsterdam.. Collectie Rijksmuseum genre historie

A: In mijn gedroomde opleiding komt de techniek op de eerste plaats, maar het gaat om een techniek die veel dichter staat bij wie je bent, bij wat jonge kunstenaars nodig

Afgekorte literatuur Brussels 1946 Afgekorte literatuur Landsberger 1946 Afgekorte literatuur Knuttel 1956 Afgekorte literatuur Van Schendel 1956 Afgekorte literatuur Wischnitzer

Willem-Alexander Claus George Ferdinand van Oranje- Nassau Johan Friso Bernhard Christiaan David van Oranje- Nassau Constantijn Christof Frederik Aschwin van Oranje- Nassau

Verwijzing bij 'samengestelde kunstwerken': werken die een geheel vormen of vormden, zoals altaarstukken, decoratieve stukken uit een betimmering of werken die bedoeld waren om samen

giftige stoffen – Vruchtbaarheid : Geen van de bestanddelen zijn aanwezig NIET-limitatieve lijst van voor de voortplanting. giftige stoffen – Ontwikkeling : Geen van de