Ahrdal. 24 t/m 27 maart 2011

Share "Ahrdal. 24 t/m 27 maart 2011"

Ahrdal

24 t/m 27 maart 2011

Donderdag 24 maart Heel - Ahrweiler 140 km

Het weerbericht voor de komende dagen geeft prachtig weer op dus pakken wij de camper in en gaan richting Duitsland. Het is alweer 5 maanden geleden dat we met de camper weggeweest zijn en we hebben er zin in.

Na een aantal eendaagse fietstochten, die wij overigens niet op de site zetten, gaan we nu voor drie dagen en we gaan voor de eerste keer dit jaar de heuvels opzoeken.

We vertrekken deze middag rond 2 uur en na een rustige rit arriveren we even na half 4 op de camperplek van Ahrweiler Deze ligt op loopafstand van het oude centrum.

Er is nu nog plaats genoeg.

De komende dagen zal de plek echter vollopen.

Als eerste besluiten we het oude centrum van Ahrweiler te bekijken.

De kortste route naar het oude centrum loopt een stukje langs het riviertje de Ahr.

Na 5 wandelminuten zijn we bij de oude stadsmuur die het oude centrum helemaal ommuurd.

Het centrum is erg leuk om er doorheen te lopen en de kerk ziet er van buiten als van binnen erg mooi uit.

We gaan gelijk op zoek naar een restaurantje en dit eethuisje ziet er erg leuk uit.

Dus dat houden we tegoed voor één dezer dagen.

Vrijdag 25 maart Rondrit 1 Ahrweiler 62 km

Laagste punt: 103 m Hoogste punt: 445 m Totale stijging/daling: 930 m Weer: zonnig

Het is nog wel koud als we opstaan, maar het zonnetje is er ook al dus de temperatuur zal zeker gaan stijgen. Wim gaat lopend broodjes halen en ik zorg ondertussen voor de ontbijttafel. Zo hebben wij onze vaste rituelen.

Omstreeks half tien stappen we op de fiets, onze warme kleding nog aan. Het eerste deel van de tocht van vandaag gaat door de wijngaarden. En daar wij er voor kiezen bovenlangs te fietsen betekent dat heel veel stijgen.

Ik moet zelfs een enkele keer een stukje lopen, maar eenmaal boven hebben we een prachtig uitzicht.

Diep beneden ons zien we te midden van de wijngaarden het plaatsje Dernau liggen.

Onderweg zien we zo nu en dan een salamander genieten van de zon. Meestal schieten ze snel weg maar deze wil zich wel laten fotograferen.

Na ongeveer 32 km verandert het landschap en zijn de beklimmingen voorbij. Wel fietsen we nu vaak over onverhard terrein. Wel zwaarder dan asfalt maar ook zeker zo leuk.

En ineens belanden we dan op een heel smal bospad dat ook nog eens heel erg steil naar beneden gaat. We zijn nu echte mountainbikers.

Nog een zwaar laatste stuk door het bos en we komen weer op normaal terrein.

Op ons gemak fietsen we langs de Ahr naar de camper.

Zaterdag 26 maart Rondrit 2 - Ahrweiler 36 km

Laagste punt: 52 m Hoogste punt: 225 m Totale stijging/daling: 320 m Weer: zonnig

Vandaag staat er een korte etappe op het programma. Na ons gebruikelijke ochtendritueel vertrekken we nu ook weer zo rond half tien. En, ondanks de mindere berichten schijnt ook vandaag weer de zon de hele dag.

Vandaag gaat het eerste stuk nog door de wijngaarden maar daarna meer door open landschap. Maar ook nu gaat het eerste stuk weer omhoog. Niet erg want we worden dan altijd beloond met mooie uitzichten.

Na zo’n 12 km zit het klimmen erop en dalen we af naar de Rijn.

Op deze foto zie je de pijler van de in de oorlog kapot geschoten brug van Remagen.

Deze bruggetjes, hier over het riviertje de Ahr, zijn altijd een mooi plaatje in het landschap. Op deze plek mondt de Ahr in de Rijn.

Mijmeren over allerlei zaken; waar kun je dat beter doen dan aan de waterkant.

We zijn weer vroeg op de camperplek en de rest van de middag brengen we door met luieren en lezen.

’s Avonds gaan we uit eten. Helaas is in ons uitgezochte restaurantje geen plaatsje meer vrij. Maar we vinden nog een ander gezellig restaurant waar we natuurlijk een heerlijke schnitzel eten. Als we na het eten buiten komen is alles mooi verlicht.

Zondag 24 maart Rondrit Sinzig - terug naar Heel 48 km

Laagste punt: 54 m Hoogste punt: 410 m Totale stijging/daling: 760 m Weer: zonnig

Deze dag vertrekken we niet vanuit Ahrweiler maar rijden we eerst naar het plaatsje Sinzig. We zetten de camper neer op een parkeerplaats waar ook campers mogen staan en vertrekken voor onze laatste fietstocht.

Vandaag fietsen we door open gebied met weilanden afgewisseld door bosgebied.

Ook hier, zoals op veel plekken in Duitsland, komen we kapelletjes tegen.

Op dit weggetje denken we geen auto’s tegen te komen. Maar waarschijnlijk gebruiken de inwoners van deze streek dit weggetjes als sluipweggetje.

Ondanks dat genieten we van de omgeving.

Aangekomen bij de Laacher See fietsen we een stuk langs dit meer, maar om weer op onze route te komen moeten we flink omhoog fietsen en klauteren.

Ons laatste stuk naar Sinzig gaat weer langs de Rijn en dan zit ons weekend er weer op. Een prachtig en zonnig begin van hopelijk nog veel meer mooie fietsdagen.

Hoewel de directe impact van het gevoerde beleid nog verder moet onderzocht worden, is duidelijk dat (1) de taxshift verantwoordelijk is voor een substantieel deel van

→ Vertragen aan een kruispunt en kijken of er een bestuurder van rechts komt (oogcontact maken). → Indien nodig stoppen om voorrang te verlenen. → Aan een stopbord en stopstreep

De huidige molen is de opvolger van een veel oudere molen, die op een kaart uit 1568 te zien is.. Het is een zogenaamde grondzeiler: de punten van de wieken gaan bijna over

Nadat de 36ste jaarlijkse algemene vergadering zich 16 april1983 had uitgesproken over de adviezen van de commissie met betrekking tot toekomstige wijzigingen in het reglement op

Deze hogere gaven kunnen echter niet gebruikt worden door iemand die geen vrijheid meer bezit en die nooit zelf over zijn daden kan beslissen.. De gevangenis van doctoren,

Vele vluchtelingen vonden nog geen onderdak, ten- ten blijken niet bestand tegen de stortbuien, kinderen kampen met bronchitis en longontste- king en er dreigt

We proberen natuurinclusief te zijn door meer groen in de projecten te brengen én ze klimaatadaptief te maken.’ Naast de waarde van groen voor onze toekomst, is groen in de