• No results found

Engagement vanuit geloof

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Engagement vanuit geloof"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

6 maart 2013

kerk 11

Engagement vanuit geloof

Diaken Leon Boeye over zijn diaconale inzet in Welzijnsschakel Hoboken

X

X

Welzijnsschakel Hoboken al tien jaar actief met voedselhulp

X

X

Dertig vrijwilligers geven ook begeleiding en les Nederlands

X

X

Voor verantwoordelijke Leon Boeye is sociale inzet ingebed in geloof

Nicole Lehoucq

Zesenzeventig voedselpakketten deelden de dertig vrijwilligers van de Welzijnsschakel Hoboken, gevestigd in kasteel Broyden- berg, vorig jaar wekelijks uit. In elk pakket zaten, afhankelijk van de gezinssamenstelling, tot 24 producten. Die werden geschon- ken door de Europese Unie of de Voedselbank. Op jaarbasis ging het bijvoorbeeld over 20.000 li- ter melk of 11.484 kilogram dro- ge voeding. Ook de bakkers uit de gemeente bezorgen brood, sandwiches, croissants, gebak en snoep. Met zo’n noodpakket kan een klein gezin twee weken voort, gezinnen vanaf drie personen mogen elke vrijdag langskomen.

In 2003, ter gelegenheid van het Jaar van de Dienstbaarheid, schoot in Hoboken de Welzijns- schakel in actie. Vandaag komen de gezinnen die er een beroep op doen uit 26 landen, twee derde is niet-Belg. Ze zijn allen welkom,

zo symboliseert de regenboog in het logo van de vzw. Het kruis er- onder verwijst naar de christelij- ke inspiratie.

„Aanvankelijk was ik volstrekt niet van plan om een sociaal en- gagement aan te gaan”, lacht per- manent diaken Leon Boeye, die er nu de spilfiguur van is. Dertig jaar geleden – hij was pas 35 – werd hij gewijd. Zijn echtgenote werd in dezelfde viering aangesteld als

parochieassistente. Samen waren ze vooral actief in de verkondi- ging zoals bij de vormselcateche- se en de doop- en huwelijksvoor- bereiding. Nog steeds is Boeye, thans federatiecoördinator voor de vier parochies van Hoboken, als diaken verbonden aan de kerk van de heilige Familie.

Achterin die kerk staan een broodmand en een collectebus.

De bijdrage van de gelovigen, in

geld of in natura, is bestemd voor de Welzijnsschakel.

Voor Boeye gaan geloof en in- zet hand in hand. Toen hij nog beroepsactief was, organiseerde hij op het werk tijdens de mid- dagpauze maandelijks een ge- bedsmoment. Nu kleurt zijn ge- loof zijn sociale inzet. „Ik weet me door God gedragen. Ik weet dat Jezus me liefheeft en dat wil ik uitdragen”, getuigt hij. Daar-

mee sluit hij naadloos aan bij de vastenboodschap van de recente- lijk afgetreden paus Benedictus XVI, over de onlosmakelijke rela- tie tussen geloof en naastenliefde.

„Ik wil vanuit een warm hart naar iedere mens toegaan, hoe moeilijk dat soms is”, zegt Boeye.

Mensen merken dat, ze accepteren dan ook de grenzen die ik stel.”

Van wie hulp vraagt, wordt een fi- che opgemaakt. Wie een inkomen heeft dat hoger is dan de Euro- pese armoedegrens heeft immers geen recht op een gratis voed- selpakket. En ook het resteren- de leefgeld speelt een rol, naast de vraag of men al dan niet in schuldbemiddeling zit.

Aan vrijwilligers geen gebrek.

Ook mensen die aanvankelijk hulp kwamen vragen, boden zich reeds als vrijwilliger aan. Som- migen halen voedsel aan of hel- pen hij de bedeling, anderen ge- ven les Nederlands. Of ze maken mensen wegwijs in paperassen.

Boeye: „Het gaat om eerstelijns- hulp, we verwijzen door naar an- dere diensten. Bij de koffiebabbel merk je hoe mensen uit een zelfde regio spontaan contact leggen. Zo groeit ook de zorg voor elkaar.”

Vrijwilligers van Welzijnsschakel Hoboken tijdens de voedselbedeling.  © Kristof Ghyselinck

Homohuwelijk verdeelt de Kerk

Mgr. Vincenzo Paglia wil dat Kerk internationaal discriminatie van homo’s bekampt

erik De Smet

De voorbije weken woedden zo- wel in Frankrijk als in Groot-Brit- tannië verhitte discussies over de invoering van het homohuwe- lijk. In beide landen verzette de Kerk zich fel en in Frankrijk rie- pen de bisschoppen de gelovigen zelfs op te demonstreren tegen het wetsvoorstel. Toch konden de kerkleiders niet verhinderen dat de respectieve parlementen het homohuwelijk goedkeurden. Bo- vendien bracht het debat de ver- deeldheid onder katholieken aan het licht. Katholieke homosek- suelen en hun ouders wezen het kerkelijke standpunt af.

‘Ziekelijk gelijkheidsidee’

Aartsbisschop Vincenzo Paglia, het hoofd van de Pauselijke Raad voor het Gezin, herhaalde on- langs nog maar eens het kerke- lijke standpunt. „De Kerk moet de waarheid verdedigen,” zei hij in een interview, „en de waar- heid is dat het huwelijk een ver- bond blijft tussen een man en een vrouw. We kunnen ons niet zo- maar overgeven aan een ziekelijk gelijkheidsidee dat alle verschil- len tussen man en vrouw weg- werkt.”

Mgr. Paglia, een van de stichters van de Sint-Egidiusbeweging, veroordeelde in hetzelfde inter- view echter ook de discriminatie

van homoseksuelen, aangezien ook zij Gods kinderen zijn en recht hebben op menselijke waar- digheid. „Er zijn in de wereld ze- ker twintig landen waar homo- seksualiteit strafbaar is. Ik wens dat de Kerk het voortouw neemt om dat te bekampen”, verklaarde de curieprelaat nog.

Meerdere media meenden uit het interview op te maken dat mgr. Paglia een opening maak- te naar andere juridische vor- men van samenleven voor paren van hetzelfde geslacht, omdat iets dergelijks onrechtvaardighe-

den uit de wereld kan helpen. De aartsbisschop legde op Radio Va- ticaan echter uit dat dit geenszins zijn bedoeling was. Hij wees op het aloude verzet van de Kerk te- gen homorelaties.

De uitspraken van mgr. Paglia tegen de discriminatie van homo- seksuelen zijn geen koerswijzi- ging. Ze passen in de katholieke leer ter zake, die homoseksuali- teit als ongeordend beschouwt, maar terzelfder tijd onterechte discriminatie afwijst. Het leerge- zag maakt een onderscheid tus- sen de persoon en de praktijk. Ka-

tholieken worden, al sinds 1976, ook opgeroepen om mensen met een homoseksuele geaardheid in hun midden te onthalen en nabij te zijn. Mgr. Aloys Jousten, de bis- schop van Luik, veroordeelde op die grond publiekelijk de moord op een homoseksuele jongeman.

Vorig jaar deden de Franse bis- schoppen nog hun uiterste best opdat hun verzet tegen het ho- mohuwelijk en de mogelijkheid van adoptie door paren van het- zelfde geslacht niet geïnterpre- teerd zou kunnen worden als ho- mofobie. Hun verzet stoelt op bedenkingen over de antropolo- gische aard van het instituut van het huwelijk. Volgens de Kerk kan een huwelijk slechts tussen een man en een vrouw worden af- gesloten omdat het rechtstreeks verbonden is met de voortplan- ting.

De Franse bisschoppen schoven het samenlevingscontract (PACS in Frankrijk) naar voren als een alternatief voor het homohuwe- lijk. Dergelijke contracten zou- den voor homoseksuele paren een aantal juridische ongelijkhe- den wegwerken zonder het tradi- tionele huwelijk open te breken.

Zover wilde of kon mgr. Paglia echter niet gaan. De reden is zon- neklaar. In Italië hield de Kerk tot heden samenlevingscontracten tegen.

In Frankrijk waren ouders van homoseksuele kinderen niet   opgezet met het verzet van de bisschoppen.  © Imageglobe

Raad van Kerken in Egypte

Meerdere Kerken en christelij- ke geloofsgemeenschappen in Egypte ondertekenden de sta- tuten voor de nieuwe Nationa- le Raad van Kerken van Egypte.

De raad moet de christenen een stem geven en zichtbaar maken in de Egyptische samenleving.

Hij moet ook een impuls geven aan de oecumene en christelijke Kerken in staat stellen gemeen- schappelijke standpunten in te nemen. Zonder aan politiek te willen doen, wil de raad wel zijn stem verheffen in maatschappe- lijke debatten.

Exodus in Irak blijft duren

Tien jaar na de val van Saddam Hoessein heeft de Kerk in Irak nog steeds haar stabiliteit niet terug- gevonden. Oorzaak is de migra- tie van christenen, meent Amel Nona, de Chaldeeuwse aartsbis- schop van Mosul. „De exodus heeft vele redenen: de algemene toestand van het land, het gebrek aan veiligheid, de economische situatie, de groei van het islami- tische fundamentalisme.” De bis- schop schat dat zestig procent van de christenen het land heeft ver- laten. De exodus blijft duren om- dat er nog steeds gevaar heerst voor christenen in Mosul, ook al vonden de voorbije twee jaar geen rechtstreekse aanvallen tegen christenen plaats. (ivh)

„Mensen uit een zelfde

regio leggen spontaan

contact. Zo groeit ook

de zorg voor elkaar”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Following from Moltmann’s eschatological approach and the 20th century Protestant theological impulse to identify Christ or the Spirit as primal sacrament, led to the emphasis

For most marine fish species, amylase activity has been shown to be high during the initial stages of larval development and gradually decrease as the larvae develop (Zouiten et al.,

Eenen- twintig jaar geleden al tekende Roland Verbeeck voor het toen- malige ACW (nu beweging.net) voor De Andere Kerstmarkt.. „Ik wilde ngo’s en goede doelen een

Nu is Fabiola thuis, bij God en bij haar echtge- noot”, sprak kardinaal Danneels in zijn homilie tijdens de uit- vaartplechtigheid van koningin Fabiola in de

„Uit onderzoek bleek dat zelfs het taalregister van de Nieuwe Bijbelvertaling voor een gro- te groep mensen, en niet enkel voor jongeren, nog te vreemd, te

Veertig jaar later, in 2010, was er dan ook een piek te zien in het aantal paren dat het 40-jarig huwelijksjubileum vierde.. Dit

Voorbeelden van goede daden zijn: God loven door regelmatig te bidden, op bedevaart gaan, aalmoezen geven aan de armen, goed zijn voor je medemens en je ouders, niet roddelen,

Dit dier moet hij nu met geluiden en gebaren nabootsen, om zich daarmee diegene te kennen te geven, dat ook hij/zij dit dier getrokken heeft. Op deze manier vinden de