• No results found

Mensenrechten universeel?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Mensenrechten universeel?"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

W E R E L D 16

K E R K + L E V E N - 1 9 A P R I L 2 0 0 6

D

E AFGHAANSE grond-

wet van 2003 erkent de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens, maar binnen de li- mieten van de Afghaanse wet en voor zover ze niet tegengesteld zijn „aan de heilige waarden van de islam”. Wat is de waarde van zo’n verankering? Zijn die rech- ten dan wel zo universeel? Wat doe je met een recht, als het niet afdwingbaar is?

Rechtsfilosoof René Focqué, professor aan de Rechtsfaculteit van de K.U.Leuven: „De tendens om te komen tot recht met een universele draagwijdte boven de culturele verscheidenheid van on- ze wereld is veeleer recent. Pas in de moderne tijd zette het ideaal van het streven naar een recht- vaardige samenleving zich door in de vorm van de mensenrechten.

Ik benadruk daarbij dat het gaat om de rechten van de persoon, niet om het individu. Want de mensenrechten zijn gegroeid vanuit de opvatting dat de mens een persoon is in een gemeen- schap.”

Wat kun je zoal onder mensen- rechten verstaan? „De eerste ge- neratie zijn de burger- en politie- ke rechten. Rechten dus die te maken hebben met de kritiek op willekeurige macht en met fysie- ke integriteit, met het aan ieder- een garanderen van een mens- waardig materieel bestaan. Want wat betekent een ethisch, filoso- fisch en politiek begrip zoals vrij- heid voor iemand die zijn hele le- ven lang moet vechten om te over- leven? Volstrekt niets!”

Volgt stilaan een uitbreiding naar sociale rechten, het recht op minimale bestaansvoorwaarden en de laatste tientallen jaren ook de culturele rechten. Het recht om te behoren tot een cultuur zonder dat dit leidt tot macht van die cul- tuur over de persoon. René Foc- qué: „Het geval Rahman? De vrij- heid van godsdienst is een univer- seel mensenrecht. Vanuit de ba- sisfilosofie van de mensenrechten (een vredelievende samenleving in stand houden en verscheiden- heid ernstig nemen) is het zelfs een zeer fundamenteel mensen- recht. Het spreekt voor zich dat dit niet spoort met mogelijke aan- spraken van één bepaalde religie op de volstrekte hegemonie over iedere mens. En zeker niet met de idee dat de rechtgelovigheid met geweld aan iedereen kan worden opgelegd. Dat is ook een moeilijk te overschatten verworvenheid van het Tweede Vaticaans Conci- lie. Toen werd een belangrijke stap gezet naar een vorm van godsdienstvrijheid met respect voor ieders levensbeschouwing.

De Kerk heeft daarover dus ook heel wat tijd gedaan.”

Grote vergissing

„De vrijheid van godsdienst is een hoeksteen voor een gematig- de wereldgemeenschap en stelt ook binnen nationale grenzen be- perkingen aan de staatsmacht.

Het is geen enkele regering toege- staan de menselijke persoon te degraderen tot een object of tot een radertje in een geheel. De laatste tijd vraag ik me wel af of onze westerse variant van het re-

ligieuze pluralisme niet een beet- je is doorgeschoten. Het heeft bij ons geleid tot de idee van de le- vensbeschouwelijke neutraliteit van de staat. Die neutraliteit is meteen verbonden met de idee dat de religie moet besloten blij- ven in het privéleven en dus geen enkele publieke relevantie meer kan hebben. Dit laatste is voor mij een grote vergissing en ook bron van heel wat onheil, zoals het op- flakkerende religieuze funda- mentalisme. Gelukkig kwam daarover onder filosofen en intel- lectuelen de laatste tijd een dis- cussie op gang.”

Vaak hoor je in niet-westerse landen de kritiek als zouden wij ons concept van mensenrechten opdringen. „De Universele Ver- klaring voor de Rechten van de Mens is veeleer een pragmatisch, praktisch concept van universali-

teit om te kunnen komen tot een wereldgemeenschap die in vrede leeft. Pragmatisch is hier niet rela- tiverend bedoeld. Het heeft te ma- ken met het concrete handelen van mensen, gemeenschappen, landen in een internationaal ver- band.”

„Anderzijds is de bijdrage van het Westen en met name Europa in het tot stand komen van dat mensenrechtendiscours nu een- maal van doorslaggevend belang.

In de Europees-Westerse traditie werd echter niet enkel gezocht naar het expliciteren van de eigen waarden, verbonden met de eigen cultuur. Ze ondernam net een po- ging om die te verbreden met aan- dacht voor de andere culturen en beschavingen om die rechten hun algemene geldigheid te laten be- houden voor die veelvormigheid van culturen. Zodat die verschei-

denheid aan culturen met een veelheid van opvattingen over het goede leven vredelievend zou kunnen samenleven.”

„We moeten dan ook levensbe- schouwelijk, cultureel en ethisch pluralisme maximaal baan kun- nen geven. Mensenrechten mo- gen dus niet gemonopoliseerd raken door een levensbeschou- wing. De vraag is echter hoeveel pluralisme een wereldsamenle- ving zich kan veroorloven alvo- rens ze uit elkaar valt.”

Komen we dan tot het probleem van de afdwingbaarheid van men- senrechten? „Vrijheid betekent niets, als die niet juridisch be- schermd en verankerd wordt en juridisch afdwingbaar is”, beaamt Focqué. „Het handhaven van de mensenrechten is een apart pro- bleem, want er is geen staat die voor de rechtshandhaving verant-

woordelijk is. Toch is op dat vlak al een grote weg afgelegd. Onder de positieve ontwikkelingen van de laatste jaren zie ik het internatio- naal strafhof, de bijzondere tribu- nalen zoals voor ex-Joegoslavië, het bovennationale niveau met het Europees Hof in Straatsburg, het Hoogcommissariaat voor de Mensenrechten van de Verenigde Naties, dat vooral onder de vorige commissaris Mary Robinson een groot gezag heeft opgebouwd. Ten slotte is er toenemende aandacht in diplomatieke contacten en voor vele internationale hulpverlening is respect voor de mensenrechten een dwingende voorwaarde.

Maar we hebben nog een hele weg af te leggen.”

De volledige versie van dit gesprek kunt u nalezen op de website www.kerknet.be/

kerkenleven/focque.

Zelfs de modernste Afghaanse grondwet blijkt het moeilijk te hebben met mensenrechten die ons allen vrede moeten brengen. © Belga

Mensenrechten universeel?

To o n O s a e r

Verdraagzame samenleving kan niet zonder universele rechten

Al bij al bleef het internationale protest bescheiden toen einde vorige maand Abdul

Rahman de doodstraf riskeerde omdat deze Afghaanse moslim zich tot het christen-

dom bekeerde. Het verstomde al helemaal toen de jonge veertiger in ballingschap ging

naar Italië waar hij politiek asiel had gekregen. Het eigenlijke probleem is daarmee

nochtans niet van de baan. Zijn vrijheid van godsdienst en eredienst dan geen mensen-

rechten? En hoe ze garanderen?

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het OS-beleid richtte zich echter meer en meer op economische ontwikkeling en eigenbelang, terwijl binnen het algemene buitenlandbeleid de nadruk bleef liggen op

De kern van de onverenigbaarheid tussen isla- mitische regels en mensenrechten is niet óf en welke regels overeenkomen; waar het om draait is een aantal basisbeginselen, zoals

22 aan dat een ieder als lid van de gemeenschap recht heeft op maatschap- pelijke zekerheid en er aanspraak op kan maken, dat door middel van nationale in- spanning

In het beleid ten aanzien van ontwikkelingssamenwer- king kwam deze ervaring tot uitdrukking door vee l minder specifieke projecten en vee l meer (regio) programma's

De mensenrechten als constitutionele rechten waren reeds tot stand gekomen in 1803, toen Marshall de consequentie trok dat het geen zin heeft hoger recht in een constitutie vast

Het EHRM vindt met 15 tegen 2 stemmen, en in afwij- king van de Kamer, geen schending van het recht op leven in zijn materiële aspect, maar doet dat unaniem wel voor wat betreft

Eenieder heeft aanspraak op alle rechten en vrijheden, in deze Verklaring opgesomd, zonder enig onderscheid van welke aard ook, zoals ras, kleur, geslacht, taal, godsdienst,

De argumenten die de idee van universaliteit van mensenrechten schragen, hebben vaak ook niet zozeer te maken met de vraag hoe de wereld werkelijk nu in elkaar steekt, maar hoe