• No results found

Kerstoverweging: Jouw ontvankelijkheid is de sleutel

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Kerstoverweging: Jouw ontvankelijkheid is de sleutel"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

nr. 51 | weekkrant | 19 december 2012 | jaargang 73 | www.KerKenleven.be

12 dossier Licht voor de WereLd in Tanzania

Helpt blinden, slechtzienden en ook fistelpatiënten bij hun re-integratie in de samenleving

Kerstoverweging

Jouw ontvankelijkheid is de sleutel

M

et de veelzeggende titel Hoe meer chocola, hoe zoeter je baby? schreef biologe Jena Pincott vorig jaar een bestseller waarin ze tege- moetkomt aan de onuitputtelijke nieuwsgierigheid van toekom- stige ouders over het kind dat ze verwachten. Ze haalt bakerpraat- jes onderuit over de vorm van de buik die erop zou wijzen dat je een jongen dan wel een meisje verwacht. En ze vertelt wat de epi- genetica intussen weet over vraat- zuchtige mama’s van wie de kin- deren later altijd honger hebben.

En hoe ondervoede baarmoeders meer kans maken op een meisje, omdat ze een slechtere omgeving zijn voor de zwakkere mannelijke embryo’s. Kortom, een zwangere vrouw heeft vóór de geboorte veel meer invloed op haar toekom- stig opgroeiende kind dan ze wel denkt.

Zou Lucas, van wie wordt be- weerd dat hij arts was, inzicht hebben gehad in de epigenetica?

Wat Maria overkomt, vertelt hij vrij medisch. Want hij brengt het verhaal van naald tot draad van- af de conceptie, over de zwanger- schap, de benarde bevalling tot de besnijdenis. Maar het is de ma- nier waarop Maria haar kind ont- vangt die hem fascineert. Dat is immers de sleutel in het verhaal.

Ik vermoed dat de onverwach- te en misschien zelfs ongewenste zwangerschap van het veel te jon- ge meisje in de cultuur van haar land met zich bracht dat ze zich maar in één richting met haar ge- voelens echt veilig voelde. Die van God.

Even later kan Maria zich ook toevertrouwen aan Jozef en aan haar nicht Elisabet. Haar maat- schappelijke isolement als ge- volg van de zwangerschap maak- te echter aanvankelijk blijkbaar een sterke energie vrij om zin- gend voor zichzelf te spreken in een schitterend Magnificat.

God laat haar de groeten doen, Maria laat Gods Woord door zich heen gaan en daarna gebeurt het Woord. Daar is geen enke- le dwang vanwege God mee ge- moeid. Hij maakt zijn Rijk, zijn

droom afhankelijk van haar be- reidwilligheid en eens die er is, wordt zijn geschiedenis haar ge- schiedenis en de onze.

Wat voor een geschiedenis? De geschiedenis van alle mensen die in het spoor van Maria geborgen- heid geven aan het kleine en be- ginnende leven. Of dat nu een

kind is, een werkloze van Ford Genk die van een ander bedrijf een kans krijgt, iemand die opge- vangen wordt aan de poort van de gevangenis of een echtpaar dat na jaren scheiding elkaar opnieuw zoent.

Alle situaties waarin mensen op- nieuw geboren worden, zijn door ons te omarmen. In het kerstver- haal komen ze allemaal voor. Ze heten er ‘herder’ of ‘wijze’ en in het spoor van Maria nemen ze het kind allemaal in de armen met dezelfde bereidwilligheid om er- in de komst van Gods Rijk te zien.

De ontvankelijkheid voor Gods koninkrijk begint met het willen

zien dat het kleine altijd een te- ken van hoop is.

Jena Pincott zou hier misschien trots vertellen dat het helemaal klopt. Maria’s ontvankelijkheid voor dit kind wordt een diepe karaktertrek van Jezus zelf. Bij- na een rode draad doorheen het evangelie van Lucas trouwens:

„Wie dit kind ontvangt in mijn naam, ontvangt Mij” (9, 48) en „Ik verzeker jullie, wie het konink- rijk van God niet als een kind aan- vaardt, komt er beslist niet in.”

(18, 17) zal Jezus zeggen, zijn ma- ma achterna.

Het kerstverhaal is echter ook spannend. Het laat zien hoeveel

risico er toen was en nu nog is dat het kind niet gezien zal wor- den door die nachtelijke geboorte buiten de herberg. De hemel ziet zich verplicht om tegenover de infanterie van Herodes een lucht- macht van engelen in te schake- len. Net als bij Maria toen, maakt God het opnieuw helemaal af- hankelijk van jouw en mijn ont- vankelijkheid. Zoek Hem niet in de buurt van een elektronische kerstboom of eentje volgehangen met servies. Een eindje verderop, in het donker van een nachtmis, heb je veel meer kans.

Ronald SledSenS

alle situaties waarin mensen opnieuw geboren worden, zijn door ons te omarmen

In Maria’s spoor geborgenheid geven aan het kleine en beginnende leven. © Corbis

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Zoals vermoed bleek het om Alain te gaan… Alain is gestorven op zo’n 21 km afstand (in vogelvlucht) van zijn geboortegebied. Opmerkelijk is dat hij zich aan de andere zijde van

Opnieuw boommarters geboren in het Prinsenpark (Retie, Antwerpen) Na de eerste fotovalopname van een boommarter in 2010 (zie Marternieuws 1) kwam er al in 2011 bewijs

Als organisatie of hulpverlener kan je deze structurele drempels weliswaar niet alleen of letterlijk weg- werken, maar door maatschappelijk of politiserend te handelen kan je

Er zijn ook WW’ers die na afloop van hun WW-uitkering geen inkomsten uit werk hebben, maar ook niet in aanmerking komen voor bijstand.. Bijvoorbeeld omdat ze eigen vermogen hebben

HRISTENEN in de orthodoxie blijken zeer ge- voelig voor de vroomheid tot Maria, al vinden ze dat de katho- lieke dogma’s over Maria uit 1854 (onbevlekt ontvangen) en 1950 (ten

Wat hem tijdens het maakproces is opgevallen aan al deze foto’s, is dat echtpaar met name foto’s heeft uitgezocht waar mevrouw op staat, zo vertelt hij: “..wat mij vooral opviel

van de Vosse van de Technische Universiteit Eindhoven uit naar afschuifspannings (Wall Shear Stress)- berekeningen.. Voor dit onderzoek kreeg zij in 2000 samen

Jezus antwoordde: ‘Werkelijk, Ik verzeker u, niemand kan het koninkrijk van God binnengaan tenzij hij geboren wordt uit water en Geest?. Wat geboren is uit een mens is menselijk, en