• No results found

Wat zegt de Bijbel over Vegetarisme? Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (HSV)

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Wat zegt de Bijbel over Vegetarisme? Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (HSV)"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Wat zegt de Bijbel over Vegetarisme?

Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (HSV)

Uit: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/alternatievegeneeswijzen-gevaarlijk.pdf: Feit is dat er geen bijbels dieetplan is voor vandaag.

Van Adam tot Noach waren mensen vegetariërs, naar Gods gebod in Genesis 1:29-30.

Na de vloed werd de mensen gezegd zowel vlees als groenten te eten:

“Alles wat zich beweegt, waarin leven is, zal u tot voedsel dienen; Ik heb het u allemaal gege- ven, evenals het groene gewas. 4 Maar vlees met zijn leven, zijn bloed, er nog in mag u niet eten” (Genesis 9:3-4).

[Merk hier op: je mag vlees eten. Er wordt niet geleerd – zoals sommigen beweren – enkel de vruchten van dieren, zoals melk, eieren, honing].

Onder de Wet van Mozes bleef de natie Israël vlees eten, maar sommige dieren werden als rein en andere als onrein aangeduid.

De Heer Jezus Christus was een Jood en leefde onder de wet en daarom volgde Hij het Mozaïsche dieetpatroon. Hij was geen vegetariër. Hij at vis (Lukas 24:42-43) en Hij at lam, wat vereist was tijdens het Paschafeest (Exodus 12:6-8).

Toen de kerk werd gesticht, werden vorige restricties weggedaan. Er zijn slechts drie leringen over dieet in het Nieuwe Testament.

Ten eerste, Petrus werd gezegd dat de oudtestamentische restricties niet langer geldig waren voor de nieuwtestamentische gelovige (Handelingen 10:9-16). De waarheid hiervan werd benadrukt in het visioen dat Petrus kreeg.

Deze passage weerlegt de volgende beweringen: dat de Mozaïsche dieetrestricties van kracht zijn in de nieuwtestamentische kerken, dat de Mozaïsche dieetrestricties er waren voor gezondheidsdoel- einden (als dat waar zou zijn zou God ze van kracht laten zijn), dat het eten van vlees ongezond is, dat vegetarisme een superieur programma is en dat het wreed is dieren te slachten voor voedsel.

Ten tweede, ons wordt geleerd dat in de nieuwtestamentische bedeling dieet geheel een kwestie is van persoonlijke vrijheid (Romeinen 14:1-6) en wij horen niet anderen te oordelen in zulke materies (Romeinen 14:13).

Ten derde, we hebben een nieuwtestamentische waarschuwing voor hen die het eten van vlees ver- bieden en ons wordt gezegd dat het opleggen van een vegetarisch dieet een leer van demonen is:

“Maar de Geest zegt uitdrukkelijk dat in latere tijden sommigen afvallig zullen worden van het geloof en zich zullen wenden tot misleidende geesten en leringen van demonen, 2 door huichela- rij van leugenaars, die hun eigen geweten als met een brandijzer hebben toegeschroeid. 3 Zij verbieden te trouwen en gebieden zich te onthouden van voedsel, dat God geschapen heeft voor de gelovigen en voor hen die de waarheid hebben leren kennen, om onder dankzegging aan- vaard te worden. 4 Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets is verwerpelijk, wan- neer het onder dankzegging aanvaard wordt. 5 Want het wordt geheiligd door het Woord van God en door het gebed” (1 Timotheüs 4:1-5).

Uit: https://creation.com/meat-eating:

Er zijn een aantal plaatsen waar de Joden vlees moesten eten om goede Joden te zijn. Een lam is een niet-onderhandelbaar onderdeel van de paschamaaltijd (dit impliceert dat Jezus vlees at), vgl. Exo- dus 12).

(2)

2

In Exodus 29 wordt Aäron en zijn zonen geboden om het vlees van een ram te eten als onderdeel van hun wijding:

“Dan moet u de ram ter inwijding nemen en zijn vlees op een heilige plaats koken. 32 En Aäron en zijn zonen moeten het vlees van de ram eten, met het brood dat in de mand is, bij de ingang van de tent van ontmoeting. 33 Zij mogen namelijk alleen die dingen eten waarmee verzoening gedaan is om hen tot priester te wijden en hen te heiligen. Een onbevoegde echter mag er niet van eten, want het is heilig. 34 En als er van het vlees van de wijdingsoffers of van dit brood wat overblijft tot de volgende morgen, dan moet u het overschot met vuur verbranden. Het mag niet gegeten worden, want het is heilig” (Exodus 29:31-34).

Er zijn een aantal andere momenten waarop een priester de opdracht krijgt om het vlees van een offerande te eten (bijvoorbeeld Leviticus 6:26). In feite was Mozes boos op Aäron toen hij het vlees van een offerande niet at (Leviticus 10:19). De voedselwetten in Leviticus 11 en Deuteronomium 14 mogen niet gezien te worden in de [door sommigen voorgestelde betekenis] van de “vrucht” van dieren [bv. melk, eieren, honing], aangezien vissen niets produceren wat men zou kunnen eten zon- der de vis te doden. Het zijn de “levende wezens” zélf [zie bv. Genesis 9:3-4] die worden besproken als toegestaan of niet toegestaan als voedsel, niet alleen hun producten. Deuteronomium 12 in het bijzonder geeft een nogal vegende toestemming om vlees te eten, zolang men het bloed als water uitgiet.

Vegetarisme en Yoga gaan veelal samen en ze stimuleren elkaar. Pas hiervoor op!

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm Rubriek “Schepping vs. Evolutie”: http://www.verhoevenmarc.be/schepping.htm

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Over deze tekst zijn de meningen verdeeld, maar velen (en ik) zien het zoals volgt. Die “sleutels” betekenen de ontsluiting van het Evangelie voor alle volkeren door Petrus.

Als Satan onze gedachten zou kunnen lezen, dan zou hij als God zijn, maar alleen van God wordt gezegd dat Hij gedachten kan lezen, zoals we

Deuteronomium 17:3: “en als deze persoon andere goden gaat dienen en zich voor die neer- buigt, of voor de zon, de maan of heel het leger aan de hemel, wat ik niet geboden heb”..

Zie 1 Korinthiërs 8:5-6: “Want al zijn er ook die goden genoemd worden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde (zoals er vele goden en vele heren zijn), toch is er voor ons maar

b) 2 Thessalonicenzen 3:10-12: “Want ook toen wij bij u waren, hebben wij u dit bevolen: als ie- mand niet wil werken, zal hij ook niet eten. 4 Want wij horen dat sommigen onder

Maar toch gebeurt dit on- der Gods toelating, controle, zijn ultiem gezag in de dingen van het leven.. Daarom vind ik het toch juist dat er geschreven staat: “De Heer heeft tot

“Laat dus niemand u veroordelen 62 inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten” (Kolossenzen 2:16). Zie je nu, je mag de

34 Wees dan niet bezorgd over de dag van morgen, want de dag van morgen zal voor zichzelf zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.. Deze verzen leren ons dat wij een