• No results found

Poetics of the screenplay as drama-text Stapele, Pieter van

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Poetics of the screenplay as drama-text Stapele, Pieter van"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Poetics of the screenplay as drama-text

Stapele, Pieter van

Citation

Stapele, P. van. (2005, September 8). Poetics of the screenplay as drama-text. W.V.O, Den Haag. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/3758

Version: Corrected Publisher’s Version

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in theInstitutional Repository of the University of Leiden Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/3758

(2)

Stellingen

1

Een toneelstuk is een dramatekst geschreven om vertoond te worden op een toneel. Naar dit voorbeeld zou het woord filmstuk ingang kunnen vinden in de betekenis van ‘dramatekst geschreven om vertoond te worden op een projectiedoek of op een beeldscherm’.

2

Er bestaan fundamentele verschillen tussen de dramatische dialoog en de dialoog in de dagelijkse werkelijkheid, omdat de laatstgenoemde dialoog niet de grondslag vormt voor geïntendeerde externe communicatie van acteurs met toeschouwers.

3

Het beoogde filmische effect van een in een scenario beschreven geluid is niet identiek met het effect van dat geluid op het niveau van de interne communicatie in het scenario.

4

Beeldgebruik in een communicatieve situatie heeft een handelingskarakter dat op een vergelijkbare wijze bestudeerd kan worden als taalhandelingen.

5

Voor het beschrijven en analyseren van een beeld is een gedegen kennis nodig van de tekensystemen die het beeld vormgeven.

6

Beeldgebruik is niet mogelijk zonder het gebruik van taal. 7

De bestudering van een film dient gebaseerd te zijn op een grondige analyse van het scenario dat aan de film ten grondslag ligt.

8

(3)

192 POETICS OF THE SCREENPLAY AS DRAM A-TEXT

9

M ensen leven in een universum van tekens en tekengebruik. De studie van semiotiek zou daarom een belangrijk onderdeel moeten zijn van het curriculum van lerarenopleidingen.

10

Scholen waarvan het kerndoel van hun onderwijs geformuleerd kan worden als het reproduceren van kennis en van praktische vaardigheden, zouden uitsluitend computers als leerlingen moeten inschrijven.

11 Ernst is de grondslag van alle humor.

12

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

„zomaar‟ gebeuren. Wetenschappelijke en technische innovatie, die zo wordt toegejuicht door onze cultuur, blijkt ook vaak hardnekkige gevoelens van wantrouwen, weerstand en

‘Het zijn niet degenen die gelukkig zijn, maar het zijn degenen die zalig zijn, die toegang hebben tot het Koninkrijk Gods.’.. En daarin zijn precies diezelfde waarden

Door de aandacht voor de strategie en tactiek per risico laten we onze opdrachtgevers zien dat zij de voor de realisatie van de strategie of de doelen afhankelijk zijn van de

In het behandelen van het gesloten drama voor theater als grondslag van het ontwikkelen van de poëtica van het scenario concentreer ik mij op de ontwikkeling van

Analyzing the main vehicles of creating dramatic action as a unity and the working of the underlying system of dramatic principles in that process in the closed-structure

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/3758.

Leden van de VGN willen medewerkers faciliteren om het werk goed te kunnen doen?. Dit vraagt om de

• Aanbieders hebben niet altijd de ruimte om al een strategische planning te maken omdat ze afhankelijk zijn van de plannen van de gemeente.. Hierdoor moeten ze vaak juist de