• No results found

De levenslooprekening

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De levenslooprekening"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

s&d 1 | 20 0 2

Hans Wijers liet als minister indertijd een over-leg met de Tweede Kamer afzeggen omdat zijn dochter jarig was. Ad Melkert maakt als het even kan geen afspraken voor 10.00 uur ’s ochtends om zijn dochters naar school te kunnen brengen. Deze ‘publieke geheimen’ over vaders in de po-litiek zijn nuttig. Ze bieden een interessant rol-model en kunnen ook bijdragen aan een andere politieke cultuur.

Maar soms wordt de inzet van het persoon-lijk leven in de politiek iets te veel. Jan Peter Balkenende heeft bij mij de grens nu wel bereikt. Sinds hij fractievoorzitter van het cda is, wordt hij niet moe te vertellen over de deeltijdbaan van zijn vrouw Bianca en de sinaasappelhapjes die hij zijn dochter Amelie ’s ochtends geeft. Bal-kenende heeft wat uit te leggen. Hoe kan hij als drukbezette fractievoorzitter de ideologie van een ontspannen gezinsleven aan de mensen ver-kopen? Hij doet verwoede pogingen ideologie en praktijk bij elkaar te brengen. Maar gemak-kelijk gaat dat niet. Balkenende verkeert in een spagaat; hij predikt de moderne gezinsideologie, maar moet het zelf hebben van quality-hours.

Het cda-verkiezingsprogramma zal de zo noodzakelijke verandering niet brengen. Dit kenmerkt zich toch vooral door grote lastenver-lichting voor gezinnen, en weinig concrete maatregelen om arbeid en zorg beter te kunnen combineren. Maar het is altijd nog beter dan de vvd die aan de combinatiestress geen woord vuil maakt.

De modernisering van de verzorgingsstaat zal dus echt van de PvdA moeten komen. Een eerste aanzet is gegeven met de Wet arbeid en zorg die vorige maand in werking is getreden, de eerste nieuwe sociale wet sinds vijftien jaar. Met deze wet bestaat nu recht op kortdurend zorgverlof, adoptieverlof en kraamverlof. Maar

er is meer nodig. Zo moet er een collectieve zorg-verlofverzekering komen voor situaties waarin mensen voor een langere periode te maken krij-gen met een ernstig ziek kind of geliefde. En er is veel meer tussen- en naschoolse opvang nodig, zodat ouders meer dan alleen gestolen uurtjes kunnen werken.

Dit alles noopt tot een andere ordening van rechten en voorzieningen. Modernisering kan immers niet een ongelimiteerde uitbreiding van nieuwe voorzieningen betekenen. Dat zijn wel leuke dingen voor de mensen, maar passen niet bij het idee van een activerende verzorgings-staat. Bovendien is het probleem breder, want behalve de combinatie van arbeid en zorg, gaat het er ook om nieuwe combinaties van werken en leren en van uitrusten en werken beter moge-lijk te maken en te spreiden over de levensloop. Er is geen standaardlevensloop meer; variëteit en solidariteit dienen de beginselen te zijn van een nieuw stelsel. Daarbij valt te denken aan een levenslooprekening, een tijdbank waar je tijd kunt lenen en beleggen, uitbreiding van verlof- en tijdspaarregelingen, bonuspunten bij het sparen voor goede doelen zoals sparen voor ouderschapsverlof, flexibilisering van pre-pensioen en post-leerplicht vouchers.

Vanuit dat perspectief is de Wet arbeid en zorg nog maar het begin van een hernieuwde modernisering van de verzorgingsstaat.

j e t b u s s e m a k e r

Lid van de Tweede Kamer voor de PvdA, lid redactieraad S&D

c o l u m n

3

De levenslooprekening



Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Als wij dus lezen: door dezen hebt gij vergeving van zonden, door dezen hebt gij kwijtschelding van alles, waarvan gij door de Wet van Nlozes niet kondt

Bij elk van de activiteiten die nodig zijn om een beeld te krijgen van de financiële situatie na pensionering geeft 34 tot 39 procent van alle ondervraagden aan dit nog niet te

Deze toestemming roept in het hart van de zondaar een begeerte naar Christus op; deze begeerte noemde Driessen nu de eigenlijke geloofsdaad. De begeerte naar en

Met een ter post aangetekende zending van 16 juni 2017 wordt verzoekende partij uitgenodigd voor een hoorzitting betreffende een verlenging van de preventieve schorsing..

In de Bijbel vinden we niet alleen de maatstaven voor een echte moraal, in plaats dat we het zouden moeten stellen met sociologische gemiddelden, maar we krijgen ook inzicht om

[r]

Eens toen was mijn leven eenzaam, U bracht hoop in mijn bestaan, U kwam wonen in mijn leven.. Ik geloof dat U er bent, ik geloof dat U

For Europe & South Africa: Small Stone Media BV,