• No results found

Stilte in de klas

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Stilte in de klas"

Copied!
31
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

 

 

 

Stilte  in  de  klas  

 

Het  ervaren  van  verbondenheid  met  het  leven  en  het  vergroten  van  het  zelfbewustzijn  

via  stilte-­‐oefeningen  in  groep  1/2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   

Avans  Hogeschool,  opleiding  leraar  basisonderwijs   Onderzoeksrapportage  in  het  kader  van    

de  beroepstaak  Identiteit   Begeleider:  M.  

Stageschool:  Kbs  A   Breda,  24  april  2014    

(2)

Inhoudsopgave

    Voorwoord   3     Inleiding   4    

1.  Mijn  professionele  identiteit   5  

  1.1  Wie  ben  ik  als  leerkracht?   5  

  1.2  Waar  sta  ik  op  het  gebied  van  levensbeschouwing?   5    

  1.3  Leervragen   6  

 

2.  Zien  en  onderzoek   7  

  2.1  De  ervaring  en  het  thema   7  

  2.2  Deelvragen   9  

 

3.  Literatuuronderzoek   10  

  3.1  De  maatschappelijke  invalshoek   10  

  3.2  De  levensbeschouwelijke  invalshoek   11  

  3.3  De  onderwijskundige  invalshoek   13  

  3.4  Hoe  creëer  je  momenten  van  rust  in  groep  1  en  2?   13  

 

4.  Zelf  in  gesprek  met  een  verhaal   15  

  5.  Conclusie  literatuuronderzoek   18     6.  Leeractiviteiten  praktijk   20     6.1  Activiteit  1:  Luisteren/Stenen   20     6.2  Activiteit  2:  Denkpauze/Voorwerpen   22  

  6.3  Activiteit  3:  Kikker/De  betoverde  kleerkast   23  

  6.4  Activiteit  4:  Stenen/De  vliegmachine   24  

  6.5  Andere  korte  activiteiten   26  

 

7.  Conclusie  en  reflectie  op  de  ontwikkeling  van  mijn  professionele  identiteit   28    

Literatuurlijst   29  

(3)

Voorwoord  

 

Tijdens  dit  onderzoek  ben  ik  op  zoek  gegaan  naar  mijn  levensbeschouwelijke  identiteit  als  persoon  en  als  leerkracht   basisonderwijs.  In  onze  complexe  prestatiemaatschappij  waarin  mensen  dagelijks  worden  geconfronteerd  met  een   overdaad  aan  keuzes  en  informatie  is  stilte  en  rust  belangrijk.  In  dit  onderzoek  is  de  onderzoeksvraag:  Hoe  kan  ik  

als  leerkracht  de  verbondenheid  met  het  leven  vergroten  via  stilte-­‐oefeningen  in  groep  1/2?    

Het  literatuuronderzoek  en  de  uitvoering  van  de  activiteiten  hebben  mij  als  leerkracht  inspiratie  en  inzicht  gegeven.    

Graag  wil  ik  alle  mensen  bedanken  die  mij  hebben  geholpen  tijdens  het  uitwerken  van  dit  onderzoek.    

M.  wil  ik  bedanken  voor  haar  positieve  en  motiverende  begeleiding.  Mijn  mentor  wil  ik  bedanken  voor  de  tijd  en   ruimte  die  ik  heb  gekregen  om  dit  onderzoek  te  kunnen  uitvoeren.  Tenslotte  wil  ik  de  kinderen  uit  groep  1/2  van   Kbs  A  bedanken  voor  hun  actieve  bijdrage  tijdens  de  uitvoering  van  mijn  onderzoek.  Ik  wens  u  veel  plezier  bij  het   lezen  van  mijn  onderzoeksverslag.  

 

(4)

Inleiding  

 

 

Wat  gaat  u  in  dit  onderzoeksverslag  vinden?  In  hoofdstuk  1  staat  een  beschrijving  van  mijn  levensbeschouwelijke   identiteit  als  persoon  en  als  leerkracht  basisonderwijs.  Daarna  volgt  een  uitwerking  van  mijn  leervragen  op  het   gebied  van  levensbeschouwing.    

In  hoofdstuk  2  wordt  het  thema  bepaald  en  uitgewerkt  aan  de  hand  van  een  ervaring  die  me  heeft  geraakt.     De  relevantie  van  het  thema  ‘stilte’  wordt  beschreven  en  de  onderzoeksvraag  wordt  geformuleerd:    

Hoe  kan  ik  als  leerkracht  de  verbondenheid  met  het  leven  vergroten  via  stilte-­‐oefeningen  in  groep  1/2?    

In  paragraaf  2.2  zijn  deelvragen  beschreven  omtrent  het  thema  ‘stilte’  vanuit  drie  invalshoeken:     1)  de  maatschappelijke,  2)  de  levensbeschouwelijke  en  3)  de  onderwijskundige  invalshoek.     Deze  deelvragen  bieden  een  houvast  voor  het  literatuuronderzoek.    

 

In  hoofdstuk  3  is  het  literatuuronderzoek  beschreven  waarin  ik  op  zoek  ga  naar  antwoorden  op  de  deelvragen  en   mijn  onderzoeksvraag.  In  hoofdstuk  4  ga  ik  in  gesprek  met  een  verhaal  dat  aansluit  bij  het  thema  ‘stilte’.    

In  hoofdstuk  5  staat  de  conclusie  van  het  literatuuronderzoek  en  het  algemene  doel  van  de  activiteiten  die  ik  ga   uitvoeren  in  de  praktijk.  In  hoofdstuk  6  worden  vier  leeractiviteiten  uitgewerkt  met  vier  reflecties  op  de  uitvoering   in  de  praktijk.  In  paragraaf  6.5  worden  een  aantal  korte  activiteiten  beschreven.    

Tenslotte  staat  in  hoofdstuk  7  een  reflectie  op  het  gehele  onderzoek  en  op  mijn  professionele  identiteit.    

(5)

1.  Mijn  professionele  identiteit  

 

1.1  Wie  ben  ik  als  leerkracht?  

 

Als  leerkracht  streef  ik  naar  betrokkenheid,  enthousiasme  en  creativiteit.  Ik  laat  daarbij  kinderen  in  hun  waarde  en   ik  wil  graag  dat  ze  hun  authenticiteit  behouden  of  versterken.  Kinderen  moeten  zich  vrij  en  veilig  kunnen  voelen  om   te  zijn  wie  ze  zijn.  Daarom  vind  ik  het  belangrijk  dat  kinderen  tolerant  en  aardig  zijn  ten  opzichte  van  elkaar.     Zelf  heb  ik  deze  vrijheid  optimaal  ervaren  op  de  kunstacademie.  Tijdens  deze  opleiding  heb  ik  de  kans  gekregen  om   mezelf  te  ontwikkelen  in  een  omgeving  zonder  vooroordelen.  De  individuele  talenten  werden  gestimuleerd,   iedereen  mocht  zichzelf  zijn  en  ontdekken  wie  hij  is.  Destijds  heb  ik  een  jaar  lang  lessen  filosofie  gevolgd.  Aan  de   hand  van  afbeeldingen  werd  het  gedachtegoed  van  de  belangrijkste  filosofen  behandeld.  Ik  heb  ervaren  dat  andere   of  zelfs  afwijkende  gedachten/theorieën  juist  erg  inspirerend  zijn.  Ik  wil  kinderen  aanmoedigen  om  te  

onderzoeken,  te  ontdekken.  Ik  wil  dat  ze  nieuwsgierig  blijven,  dat  ze  leren  zichzelf  vragen  te  stellen,  een  mening  te   vormen  en  creatief  te  denken.  

 

Ik  heb  zelf  een  onderzoekende  houding  en  ben  leergierig.  Ik  heb  vaak  sterke  overtuigingen,  maar  ik  kan  daar  ook   weer  vragen  bij  stellen  als  ik  nieuwe  inzichten  krijg.  Ik  sta  open  voor  nieuwe  ideeën,  ervaringen,  theorieën,  mensen   en  levenswijzen.    

 

Ik  maak  bewuste  keuzes  uit  idealisme.  Bijvoorbeeld  op  het  gebied  van  milieu  en  dierenwelzijn.    Ook  mijn  keuze   voor  de  opleiding  tot  leerkracht  is  mede  vanuit  idealisme  gemaakt.  Ik  vond  mijn  oude  werk  als  grafisch  ontwerper   minimaal  bijdragen  aan  de  belangrijkste  maatschappelijke  vraagstukken.  Ik  vond  daarin  onvoldoende  zingeving.      

1.2  Waar  sta  ik  op  het  gebied  van  levensbeschouwing?  

 

Ik  ben  niet  religieus  opgevoed,  maar  verschillende  religies  kunnen  mij  wel  inspireren.  Vorig  jaar  heb  ik  me  tijdens   mijn  opleiding  verdiept  in  het  boeddhisme.  Boeddhisten  zien  de  leer  van  hun  religie  niet  als  een  doel,  maar  als  een  

middel  om  bij  de  verlichting  te  komen.  Het  beoefenen  van  het  boeddhisme  betekent  vooral  het  verbeteren  van  je  

geest.  Als  mens  ben  je  niet  volledig  autonoom  en  onafhankelijk.  We  behoren  tot  één  grote  menselijke  familie.  Dit   spreekt  mij  erg  aan.  Ik  geloof  in  de  kracht  van  de  verbondenheid  van  mensen  met  elkaar.  Ik  denk  ook  dat  wanneer   mensen  door  het  leven  gaan  alsof  het  ego  niet  bestaat,  ze  zich  gelukkiger  voelen.  De  Dalai  Lama  (2010)  geeft  aan   dat  het  bevrijdend  is  om  te  leven  zonder  hebzucht,  haat  en  angst  die  voortkomen  uit  een  acute  bezorgdheid  om   onze  status  en  ons  eigen  hachje.    

 

In  onze  huidige  westerse  maatschappij  is  het  de  mens  zelf  die  de  inrichting  van  zijn  leven  kan  en  mag  bepalen.  Ook   De  Schepper  (2004)  schrijft  dat  het  individualisme  een  keerzijde  heeft:  een  verzwakking  van  de  verbondenheid  met   andere  mensen  en  met  de  natuur.  Ik  ben  het  eens  met  De  Schepper;  met  al  hun  vrijheid  kunnen  mensen  zich   eenzaam  voelen.  Vroeger  werd  de  persoonlijke  levensbeschouwing  bepaald  door  gezin,  vereniging,  partij  of  kerk.   Levensbeschouwing  is  in  deze  tijd  een  persoonlijke  opgave.  

 

Hoe  beïnvloedt  mijn  levensvisie  mijn  handelen  als  leerkracht?    

Als  leerkracht  wil  ik  de  kinderen  op  allerlei  manieren  prikkelen  om  vragen  te  stellen,  na  te  denken,  te  reflecteren,   meningen  te  vormen.  Daardoor  leren  ze  zichzelf  kennen  en  worden  ze  zich  bewuster  van  hun  gevoelens:  goed  of   fout,  verdriet  of  blijdschap.  De  ontwikkeling  van  een  eigen  identiteit  vind  ik  erg  belangrijk.    

(6)

Volgens  het  boeddhisme  bestaat  er  geen  onafhankelijke  ‘ik’.  Maar  ik  denk  dat  je  een  authentieke  persoonlijkheid   kunt  hebben  zonder  egoïstisch  te  zijn.  Zonder  heel  veel  waarde  aan  dat  ‘zelf’  toe  te  kennen.  Daarnaast  geloof     ik  wel  (net  als  de  boeddhisten)  dat  je  persoonlijkheid  (je  voelen,  denken  en  handelen)  steeds  verandert  onder   invloed  van  buitenaf:  alles  is  voortdurend  in  beweging.  Daarom  vind  ik  filosoferen  een  wezenlijk  onderdeel  van   levensbeschouwing.  Kinderen  leren  vrij  en  kritisch  denken.  Opvattingen  en  meningen  van  anderen  worden  te   gemakkelijk  overgenomen.  Ik  vind  het  heel  belangrijk  dat  kinderen  zelf  nadenken  en  onderzoeken.  

 

Ik  denk  dat  mijn  levensvisie  mijn  handelen  als  leerkracht  versterkt.  Ik  kan  kinderen  onbevooroordeeld  tegemoet   treden.  Ik  maak  zelf  bewuste  keuzes  uit  idealisme,  maar  ik  wil  ervoor  waken  niet  te  moraliseren.  Soms  worden   verhalen  gebruikt  om  een  lesje  te  leren  hoe  je  wel  of  niet  moet  handelen.  Dat  staat  een  open  communicatie  in     de  weg.  Een  verhaal  moet  de  kinderen  zelf  aan  het  denken  zetten.  Daarnaast  geloof  ik  in  een  doorlopende   wisselwerking  tussen  mij  en  de  kinderen  en  tussen  de  kinderen  onderling.  We  leren  van  en  aan  elkaar.    

Wat  vind  ik  de  moeite  waard  als  leerkracht?  

Ik  geniet  van  kinderen  die  zich  kunnen  verbazen  over  dingen  en  gebeurtenissen  die  voor  ons  vanzelfsprekend  zijn.   Deze  verwondering  zorgt  ervoor  dat  kinderen  veel  vragen  stellen.  Dat  vind  ik  een  verrijking  omdat  ik  hierdoor  zelf   ook  nieuwe  inzichten  krijg.  Ik  ben  een  leerkracht  die  de  kinderen  wil  helpen  zichzelf  blijvend  vragen  te  stellen  bij   wat  er  gebeurt  in  hun  dagelijkse  leven.  Ik  vind  het  fascinerend  als  kinderen  ‘anders’  denken  en  waarnemen.     Ik  kan  zelf  op  een  aandachtige  manier  kijken  naar  de  werkelijkheid.  Ik  leer  elke  dag.  Ik  wil  graag  bijdragen  aan  de   ontwikkeling  van  het  waarnemen,  vragen,  voorstellen,  vertellen  en  waarderen.    

 

Door  creatief  gebruik  van  verhalen  kun  je  het  denken  en  voelen  over  thema's  stimuleren.  Door  een  verhaal  na  te   spelen  en  door  je  in  te  leven  in  het  verhaal  dringt  de  betekenis  beter  tot  je  door.  Wanneer  kinderen  van  rol   wisselen  leren  ze  het  verhaal  vanuit  verschillende  kanten  te  bekijken.    

 

Daarnaast  geloof  ik  in  het  belang  van  symbolen  en  rituelen.  Levensbeschouwing  wordt  daarin  beleefd  via  de   zintuigen  en  het  hele  lichaam.  De  Schepper  (2004)  geeft  ook  aan  dat  het  krachtige  middelen  zijn  om  verbondenheid   te  laten  ervaren.  

   

1.3  Leervragen  

 

Welke  leervragen  heb  ik  op  het  gebied  van  levensbeschouwing?  

Hoe  zorg  ik  ervoor  dat  jonge  kinderen  verbondenheid  ervaren  met  elkaar  en  de  wereld?   Hoe  creëer  ik  bij  jonge  kinderen  een  aandachtige  manier  van  kijken  en  voelen?  

Hoe  stimuleer  ik  jonge  kinderen  in  het  stellen  van  levensbeschouwelijke  vragen?    

(7)

2.  Zien  en  onderzoek  

 

2.1  De  ervaring  en  het  thema  

 

Ik  associeerde  levensbeschouwing  sterk  met  denken.  Echter  De  Schepper  (2004)  geeft  aan  dat  opvattingen   belangrijk  zijn,  maar  dat  levensbeschouwing  niet  gereduceerd  mag  worden  tot  alleen  denken.  Voelen  en  doen   vormen  de  bron  en  de  hartslag  van  levensbeschouwing.  Dit  gaf  mij  een  inzicht  en  een  richting  voor  deze  

afstudeeropdracht.  De  ‘ervaring’  speelt  een  fundamentele  rol.  Verhalen,  beelden,  symbolen,  vieringen  en  rituelen   zijn  bij  uitstek  de  manieren  waarop  levensbeschouwing  beleefd  wordt,  zeker  bij  jonge  kinderen.    

 

Tijdens  de  zwangerschap  van  mijn  eerste  kind  heb  ik  zwangerschapsyoga  gevolgd.  Tijdens  deze  bijeenkomsten  heb   ik  me  voorbereid  op  de  bevalling  door  ademhalingsoefeningen,  yogahoudingen  en  meditatie-­‐oefeningen.  Ik  heb   ervaren  dat  denken,  onwetendheid  en  angst  mij  kunnen  belemmeren.  Tijdens  zwangerschapsyoga  heb  ik  geleerd   om  de  angst  los  te  laten  en  vooral  vertrouwen  te  hebben  in  het  feit  dat  je  kunt  wat  er  van  je  wordt  gevraagd.   Daarnaast  heb  ik  ervaren  dat  lichaam  en  geest  één  zijn.  De  gebruikelijke  manier  van  leven  is  om  niet  stil  te  staan  bij   je  lichaam.  Hoe  drukker  we  het  hebben,  hoe  minder  we  in  contact  blijven  met  hoe  ons  lichaam  zich  op  dat  moment   voelt.  Als  mijn  lichaam  gespannen  is,  ben  ik  gespannen.  Als  mijn  lichaam  rustig  en  ontspannen  is,  is  mijn  geest  ook   ontspannen.  Het  is  een  wisselwerking.  Ik  heb  geleerd  om  via  oefeningen  in  mijn  kracht  te  gaan  staan,  te  gronden,   te  centreren.  Daardoor  kan  ik  me  ontspannen  en  voel  ik  me  sterker.    

 

Van  Aalsum  (2011)  schrijft  dat  de  leerkracht  moet  geloven  in  zijn  eigen  kennis  en  kunnen,  in  de  onderwerpen  die   hij  inbrengt,  in  zijn  leerlingen,  in  het  onderwijssysteem  en  in  de  samenleving  waar  hij  deel  van  uitmaakt.  Deze   houding  is  onmiddellijk  zichtbaar  in  zijn  onderwijs.  Hij  heeft  geen  angst,  maar  vertrouwt  op  de  dragende  kracht  van   het  leven.  De  ontwikkeling  van  ons  basisvertrouwen  hangt  samen  met  de  ontwikkeling  van  ons  gevoel  voor   eigenwaarde  en  onze  identiteit.  Te  weinig  aandacht  en  opbouwende  bevestiging,  een  overvloed  aan  prikkels  of   negatieve  kritiek  maakt  onzeker.  Dit  geldt  ook  voor  kinderen.  

 

Als  je  jezelf,  je  relaties  en  je  leven  op  een  positieve  een  optimistische  manier  bekijkt  en  denkt  in  termen  van  succes   in  plaats  van  mislukking,  kun  je  ervaringen  werkelijk  veranderen.  Ik  ben  zelf  verantwoordelijk  voor  mijn  eigen  geluk.   Volgens  het  boeddhisme  moet  je  de  regels  van  het  achtvoudige  pad  aanhouden  om  de  verlichting  te  bereiken.     Eén  van  deze  regels  is  ‘de  juiste  aandacht’.  Je  moet  je  bewust  zijn  van  alles  wat  je  doet  en  wat  je  denkt.  Wie  je  bent   wordt  bepaald  door  wat  je  ziet,  voelt,  denkt  en  hoort  (Idema  2011).  

 

Juist  in  onze  complexe  maatschappij  waarin  mensen  dagelijks  worden  geconfronteerd  met  keuzes  en  informatie     via  televisie,  internet,  muziek,  magazines,  reclames  etc.,  is  stilte  en  rust  belangrijk.  Zondag  27  oktober  2013  is   uitgeroepen  tot  landelijke  Dag  van  de  Stilte.  Er  worden  diverse  activiteiten  rondom  het  thema  stilte  georganiseerd.   Ook  in  Vlaanderen,  daar  heet  het  ‘Cultuur  van  Stilte’.  Stilte  is  universeel,  zij  is  van  niemand  en  van  ons  allemaal.    

Zij  verbindt  mensen  met  elkaar,  ongeacht  cultuur,  religie  of  politieke  overtuiging  (de  Dag  van  de  stilte).  

Ik  heb  regelmatig  behoefte  aan  momenten  van  rust  en  bezinning.  Ik  vind  het  heerlijk  om  een  dag  lang  te  wandelen   in  het  bos,  langs  het  strand  of  in  de  bergen.  Of  een  uur  hard  te  lopen  (zonder  muziek).  Ik  besef  me  dat  dit  

momenten  zijn  die  me  helpen  om  afstand  te  nemen  van  de  externe  druk.  Ik  zet  mijn  gedachten  op  een  rij.     Het  helpt  mij  om  te  focussen  en  de  wezenlijke  zaken  te  zien.  

 

(8)

De  Schepper  (2007)  onderstreept  drie  basisvaardigheden  binnen  levensbeschouwing  die  van  belang  zijn  bij  jonge   kinderen:  

1)  Symbolen  en  rituelen  vormen  het  niet-­‐rationele  aspect  van  levensbeschouwing.  Het  zijn  zeer  krachtige  middelen   om  verbondenheid  te  voelen.  Een  dag  in  mijn  stageklas  (groep  1/2)  is  gevuld  met  rituelen.  De  dagopening-­‐  en   sluiting,  de  overgang  van  een  ‘werkles’  naar  de  kringactiviteit,  de  overgang  van  de  kringactiviteit  naar  het  fruit  eten,   etc.  Deze  eenvoudige  rituelen  geven  de  kinderen  voorspelbaarheid,  veiligheid  en  verscherpen  de  concentratie.  Het   gaat  erom  dat  het  kind  de  beleving  voelt.  We  doen  iets  samen.    

2)  Ook  ‘diepgaand  waarnemen’  is  belangrijk  bij  het  werken  met  jonge  kinderen.  Niet  alleen  met  ogen  en  oren,  maar   ook  met  het  hart:  verwonderen,  voelen,  genieten.    

3)  Daarnaast  is  ‘verbeelden’  belangrijk  voor  de  ontwikkeling  van  levensbeschouwing.  Voor  jonge  kinderen  is  dat   meestal  geen  probleem,  zij  hebben  een  rijke  fantasie.  

 

Ik  denk  dat  jonge  kinderen  (groep  1/2)  baat  kunnen  hebben  bij  stilte-­‐oefeningen.  Hoe  kan  ik  als  leerkracht  de   verbondenheid  via  rust,  aandacht  en  concentratie  vergroten?  Volgens  Algra  &  Dolfsma-­‐Troost  (2008)  hebben  rust,   aandacht  en  concentratie  met  elkaar  te  maken.  Concentratie  is  het  gericht  bundelen  van  je  aandacht.  Ergens   aandacht  aan  schenken  lukt  alleen  als  je  een  zekere  rust  hebt  om  een  prikkel  uit  de  omgeving  bewust  op  te  nemen.   Innerlijke  rust  is  een  basisvoorwaarde  om  te  leren.  Innerlijke  rust  bestaat  uit  een  gevoel  van  veiligheid,  weten  dat  je   geaccepteerd  wordt.  Dat  is  een  heel  andere  manier  van  je  ontwikkelen  dan  omdat  je  nog  niet  goed  genoeg  bent.   Deze  laatste  manier  maakt  onrustig,  je  bent  niet  wie  je  wilt  zijn,  je  wordt  opgejaagd  door  een  streven  dat  van   buitenaf  opgelegd  wordt.  Als  kinderen  zich  ontspannen,  worden  ze  zich  bewuster  van  hun  innerlijk,  zowel  fysiek  als   psychologisch.  Deze  innerlijke  rust  is  een  bron  voor  creativiteit  en  fantasie.    

 

Op  basis  van  bovenstaande  overwegingen  is  mijn  onderzoeksvraag:    

Hoe  kan  ik  als  leerkracht  de  verbondenheid  met  het  leven  vergroten  via  stilte-­‐oefeningen  in  groep  1/2?    

 

(9)

2.2  Deelvragen  

 

A.  De  maatschappelijke  invalshoek  

Ervaren  kinderen  minder  stilte  in  de  klas?  Hoe  was  dat  vroeger?  Is  het  onderwijs  veranderd  wat  betreft  stilte?   Door  gedifferentieerd  onderwijs  is  het  drukker  in  de  klas.  Sociaal  leren,  interactief  leren.  Veel  kinderen  met   gedragsproblemen,  ADHD  etc.  Meer  prikkels  vanuit  de  samenleving.    

Is  de  maatschappij  drukker?  Is  de  maatschappij  veranderd  wat  betreft  stilte?  Honderd  jaar  geleden  kreeg  een  mens   net  zoveel  beelden  in  zijn  hele  leven  op  zijn  netvlies  als  nu  een  kind  in  één  week.    

 

Niet  alleen  religies  maken  gebruik  van  stilte  en  meditatie,  ook  de  verslavingszorg,  de  hulpverlening,  de  

pijnbestrijding.  Wat  is  nu  echt  belangrijk  in  het  leven?  Hoe  kom  je  tot  zelfbewustzijn?  Alles  in  deze  maatschappij   houdt  je  daarvan  af.  

 

B.  De  levensbeschouwelijke  invalshoek  

Wat  laten  de  christelijke  en/of  andere  levensvisies  zien  over  mijn  onderwerp.  

Alle  religies  gaan  over  verbondenheid  met  een  hogere  macht.  Je  komt  in  contact  met  die  hogere  macht  door  stilte.   Ook  met  de  hogere  macht  in  jezelf,  je  geweten,  je  waarden,  je  liefde.  Je  komt  daar  door  stilte.    

Hoe  uit  zich  dat  in  de  verschillende  religies?     1)  Contemplatieve  orden  

2)  Gebed   3)  Meditatie    

C.  De  onderwijskundige  invalshoek  

Methodes  meer  gericht  op  prestaties,  de  verwachtingen  van  de  maatschappij  zijn  hoger,  prestatiemaatschappij.   Materiële  maatschappij.  Het  verschil  tussen  hebben  en  zijn.  De  basisbehoefte  is  verbondenheid,  ik  hoor  erbij.     Ik  mag  er  zijn.  Welk  effect  heeft  meditatie  of  hebben  stilte-­‐oefeningen  bij  kinderen?  

 

     

(10)

3.  Literatuuronderzoek  

 

3.1  De  maatschappelijke  invalshoek  

 

Onze  samenleving  is  in  hoge  mate  een  doe-­‐maatschappij  geworden,  waarin  een  grote  klemtoon  ligt  op  het   presteren.  Ook  op  scholen  heerst  een  grote  werkdruk.  De  leerplannen  worden  volgepropt.  Met  de  beste   bedoelingen  moet  het  niveau  steeds  hoger  getild  worden.  Op  19  september  2013  heeft  het  kabinet  een  

principeakkoord  gesloten  met  de  Stichting  van  het  Onderwijs  over  het  Nationaal  Onderwijsakkoord  (Rijksoverheid).   Nederland  wil  tot  de  best  presterende  onderwijsstelsels  van  de    wereld  gaan  behoren.  

 

Daarnaast  geeft  De  Winter  (2009)  aan  dat  in  onze  wereld  en  in  ons  leven,  steeds  minder  zekerheden  zijn.  Heel  veel   mensen  staan  onder  de  constante  stress  van  een  mogelijk  verlies  van  hun  baan.  De  drukke  agenda’s  van  ouders   kunnen  tegenwoordig  zorgen  voor  een  constant  hectisch  gevoel.  Ook  wonen  er  veel  kinderen  in  gebroken  gezinnen   of  nieuw  samengestelde  gezinnen.  Toch  probeert  iedereen  zo  goed  mogelijk  zijn  kinderen  te  begeleiden.  We  willen   het  allerbeste  voor  hen,  het  mag  hen  aan  niets  ontbreken.  De  woensdagmiddagen  en  weekenden  zijn  overvol.     Het  vraagt  heel  wat  organisatie  van  ouders  om  ervoor  te  zorgen  dat  kinderen  al  hun  activiteiten  kunnen  

uitoefenen.  Sommige  kinderen  zitten  op  de  voor-­‐    tussen  en  naschoolse  opvang,  waardoor  er  wel  vijf  verschillende   opvoedgezichten  met  bijbehorende  regels  in  hun  levens  zijn.  Kortom:  zoveel  wisselingen,  zoveel  prikkels  en  zoveel   aanpassingen  zorgen  voor  onrust.    

 

Een  andere  oorzaak  van  onrust  is  de  overvloed  aan  prikkels  die  de  kinderen  via  de  media  ontvangen.  Veel  kinderen   kijken  voor  school  al  televisie.  Het  internet  is  altijd  bereikbaar  en  sommigen  hebben  een  mobiele  telefoon.  

Televisieprogramma's  switchen  om  de  seconde  naar  een  ander  beeld  en  worden  aangevuld  met  geluiden  en   muziektunes.  Ook  bij  elke  beweging  van  een  computerspel  hoort  een  typerend  geluid  (leraar24).    

 

Christakis  e.  a.  (2004)  geven  aan  dat  televisie  kijken  op  jonge  leeftijd  een  negatief  effect  heeft  op  het  latere   concentratievermogen.  In  1970  was  de  gemiddelde  leeftijd  waarop  kinderen  begonnen  met  televisie  keken  4  jaar.   Tegenwoordig  is  de  gemiddelde  leeftijd  4  maanden.  Recent  onderzoek  naar  de  invloed  van  media  hebben  televisie   kijken  gekoppeld  aan  de  overmatige  stimulatie  van  het  kinderbrein.  Dit  leidt  mogelijk  tot  de  ontwikkeling  van   ADHD.  Het  onderzoek  van  Christakis  e.  a.  toont  aan  dat,  naarmate  kinderen  langer  televisie  kijken  vóór  de  leeftijd   van  drie  jaar,  zij  een  grotere  kans  lopen  om  concentratieproblemen  te  ontwikkelen.  Dit  wordt  met  name  

veroorzaakt  door  de  snelle  beeldwisselingen.    

Er  is  een  toename  van  kinderen  met  concentratiestoornissen.  Gedurende  het  laatste  decennium  is  in  Nederland   het  aantal  ADHD  en  ADD  gediagnosticeerde  kinderen  en  het  aantal  kinderen  dat  daarvoor  psychostimulantia  krijgt   voorgeschreven,  sterk  gestegen  (NCRM).  Termen  als  hooggevoelig,  indigo,  adhd  en  hoogbegaafd  duiken  steeds   meer  op  in  onderwijskringen  en  ouderbladen.  Kuijsters  (2009)  schrijft  dat  het  hoppen  en  zappen  van  activiteit  naar   activiteit  én  de  inbreuk  van  het  mediageweld  in  de  kinderwereld  weinig  ruimte  geven  voor  het  indalen  en  

verwerken  van  emoties  en  ervaringen,  terwijl  juist  gevoelige  en  drukke  kinderen  veel  rust,  begrip  en  balans     nodig  hebben.  

 

Ik  ervaar  zelf  ook  dat  we  leven  in  een  samenleving  met  veel  drukte  en  geluid.  Plekken  met  natuurlijke  geluiden   worden  steeds  schaarser,  terwijl  stilte,  samen  met  ruimte  en  duisternis,  de  basis  is  van  onze  natuur.  Het  is  een   oerwaarde  die  bijdraagt  aan  de  levenskwaliteit  van  de  mens.  Ik  denk  dat  we  juist  in  onze  dynamische  maatschappij   behoefte  hebben  aan  stilte,  tijd  om  te  ontspannen  en  onze  ervaringen  te  verwerken,  tijd  om  te  reflecteren  op  wat   we  écht  belangrijk  vinden  in  ons  leven.  Stilte  heeft  een  positieve  uitwerking  op  onze  psychische  en  fysieke  

(11)

gezondheid.  In  stilte  ontstaan  inspiratie  en  creativiteit;  antwoorden  komen  vanzelf  en  we  weten  hoe  te  handelen     in  een  situatie.  Kortom,  stiltebeleving  is  belangrijk  voor  onze  balans  (dagvandestilte).  

 

Stilte  wordt  vaak  opgevat  als  opgelegd  en  afgedwongen.  In  het  verleden  werden  kinderen  gedwongen  om  stil  te   zijn,  in  de  rij  niet  te  praten,  stil  te  zitten  op  de  bank  en  stil  te  staan.  Dat  wordt  nu  gezien  als  een  vorm  van   onderdrukking  (kuleuven.be/thomas).  Toch  is  stilte  een  voorwaarde  om  ruimte  te  creëren.  Ik  vind  dat  we  in  het   onderwijs  opnieuw  de  stilte  een  plaats  moeten  geven.  Bijvoorbeeld  tijdens  het  eten  van  fruit  kun  je  een   stiltemoment  inlassen,  zodat  kinderen  hun  aandacht  concentreren  op  het  eten  en  op  zichzelf.  

 

Kamsma  (2013)  liet  afgelopen  juni  in  het  NRC  Handelsblad  een  ‘stiltekaart’  van  Nederland  zien.  Lezers  van  de  krant   hadden  massaal  gehoor  gegeven  aan  de  oproep  hun  favoriete  stilteplek  op  te  sturen.  Bijna  honderd  plekken   werden  door  de  lezers  genoemd.  De  meeste  bevonden  zich,  verrassend  genoeg,  in  Amsterdam.  De  meest   genoemde  plek  was  niet  de  heide  in  Drenthe  of  een  Waddeneiland,  maar  de  Oude  Kerk,  midden  in  Amsterdam.     Het  lijkt  wel  of  stilte  niet  kan  worden  gewaardeerd  zonder  drukte.  Uit  eigen  ervaring  lijkt  dat  logisch,  in  een  drukke   omgeving  heb  je  meer  behoefte  aan  rust.  Door  de  geluiden  die  je  buiten  hebt  opgenomen,  valt  de  stilte  binnen   meer  op.  

 

Niet  alleen  religies  maken  gebruik  van  stilte  en  meditatie,  ook  de  psychiatrie  en  de  verslavingszorg.  In  de  

verslavingszorg  wordt  wereldwijd  gebruik  gemaakt  van  de  twaalf  stappen.  In  deze  stappen  wordt  gewezen  op  het   belang  van  zelfkennis,  de  verbinding  met  een  hogere  macht  en  de  voorwaarden  om  dit  te  bereiken.  Een  van  de   belangrijkste  voorwaarden  (stap  11)  is  de  stilte  toelaten  via  gebed  en  meditatie  (Anonieme  Alcoholisten).    

 

3.2  De  levensbeschouwelijke  invalshoek  

 

Alle  religies  gaan  over  verbondenheid  met  een  hogere  macht.  Je  komt  in  contact  met  die  hogere  macht  door  stilte.   Ook  met  de  hogere  macht  in  jezelf,  je  geweten,  je  waarden,  je  liefde.  Je  komt  daar  door  stilte.  Hoe  uit  zich  dat  in  de   verschillende  religies?    

 

Bienefelt  (2013)  beschrijft  een  citaat  van  Raimon  Panikkar,  een  Rooms-­‐Katholiek  theoloog  met  een  invloedrijke   stem  voor  de  bevordering  van  de  dialoog  tussen  de  wereldreligies.  Hij  stierf  in  2010  op  91-­‐jarige  leeftijd.  

‘De  stilte  van  het  leven  is  niet  noodzakelijk  identiek  aan  een  leven  in  stilte,  het  stille  leven  van  de  monniken,  de  stilte   van  de  woestijn.  Een  leven  in  stilte  is  belangrijk  en  noodzakelijk  om  onze  doelstellingen  te  realiseren,  onze  

activiteiten  te  plannen,  onze  relaties  te  cultiveren  etc...  Maar  dit  is  nog  niet  de  stilte  van  het  leven.  De  stilte  van  het   leven  is  de  kunst  om  de  levensactiviteiten,  die  het  leven  zelf  niet  zijn,  te  doen  zwijgen,  teneinde  door  te  stoten  tot  de   zuivere  ervaring  van  het  leven.’  

 

In  het  christendom  speelt  stiltemeditatie  een  grote  rol.  Contemplatie  is  verwant  aan  meditatie.  Meestal  gebruikt   men  de  term  contemplatie  specifiek  bij  de  kloosterorden  die  een  beschouwend  oftewel  contemplatief  leven  leiden,   met  name  onder  een  kloosterregel  als  de  Regel  van  Benedictus,  die  gebed,  studie  en  stilte  tot  het  hart  van  het   monastieke  leven  maakt.  De  leden  van  deze  orden  verlaten  hun  klooster  of  abdij  niet.  

 

De  Benedictijner  kloosterorde  is  genoemd  naar  Benedictus  van  Nursia,  die  leefde  in  de  zesde  eeuw.  Benedictus   wordt  gezien  als  de  vader  van  de  rooms-­‐katholieke  kloostertraditie.  Zijn  invloed  komt  vooral  door  zijn  

(12)

hoe  je  die  inzichten  in  praktijk  kunt  brengen.  Wereldwijd  zijn  er  meer  dan  8.000  benedictijnen  en  17.000   benedictinessen.  In  Nederland  zijn  nog  vijf  benedictijnse  kloosters,  twee  met  zusters  en  drie  met  broeders.     Volgens  Christopher  Jamison,  abt  van  een  Benedictijnenklooster  in  Engeland,  kun  je  via  stilte  met  jezelf  praten.   Door  je  te  richten  op  je  binnenste  ga  je  als  het  ware  het  gesprek  aan  met  jezelf.  Je  krijgt  toegang  tot  het  diepste   deel  van  jezelf.  Dat  is  de  ziel  (Trouw).    

 

Gaens  &  de  Grauwe  (2006)  beschrijven  in  hun  boek  de  levenswijze  van  de  monniken  van  de  Kartuizerorde.     Hun  samenlevingsverbond  is  een  compromis  tussen  afzondering  en  gemeenschap.  Zij  verblijven  alle  dagen  in  een   eigen  kloostercel  behalve  op  zondag.  De  oorsprong  van  deze  leefwijze  ligt  in  de  eerste  eeuwen  van  onze  jaartelling.   Christenen  trokken  de  woestijn  in  van  Egypte  en  Palestina  om  hun  leven  geheel  aan  de  geest  te  wijden.    

Ze  beoefenden  een  gebed  zonder  woorden,  verbonden  zich  met  God  in  stilte  en  eenzaamheid.  Latere  ‘monniken’   probeerden  regels  op  te  stellen  voor  het  leven  in  de  woestijn  en  introduceerden  enkele  aspecten  van  

gemeenschapsleven,  zoals  gezamenlijke  gebeden  en  maaltijden.  Hier  ligt  de  basis  van  het  latere  christelijke   monastieke  leven.  

 

Het  beoefenen  van  het  boeddhisme  betekent  vooral  het  verbeteren  van  de  geest.  Idema  (2011)  geeft  aan  dat   boeddhisten  zich  in  hun  leven  aan  acht  regels  moeten  houden  (het  achtvoudige  pad),  om  verlichting  te  bereiken.   De  regels  komen  niet  ná  elkaar,  maar  staan  naast  elkaar.  Het  achtvoudige  pad  bestaat  naast  de  groep  van   ‘moraliteit’  en  de  groep  van  de  ‘wijsheid’  ook  uit  de  groep  van  ‘concentratie’:  

• De  juiste  inspanning  (naar  het  verzamelen  van  goed  karma,  slechte  gedachten  vermijden  en  overwinnen,     het  tot  groei  brengen  van  goede  gedachten).  

• De  juiste  aandacht  (je  moet  je  bewust  zijn  van  alles  wat  je  doet  en  wat  je  denkt).   • De  juiste  meditatie  (je  hoofd  leegmaken  en  terugkeren  tot  wie  je  werkelijk  bent).    

De  boeddhistische  monnik  Thich  Nhat  Hanh  (1998)  beschrijft  het  belang  van  meditatie.  Hij  vergelijkt  het  met  een   glas  zelfgemaakt  appelsap.  Als  dit  een  uurtje  staat,  is  het  glashelder  geworden.  De  kleine  appeldeeltjes  zakken  naar   beneden.  Op  dezelfde  manier  kan  de  geest  door  meditatie  geleidelijk  rustig  en  doorschijnend  worden.  Deze   helderheid  verkwikt  ons  en  geeft  ons  kracht.  

Ook  Nairn  (2000)  legt  uit  wat  meditatie  betekent  in  het  boeddhisme.  Meditatie  is  geheel  anders  dan  de  normale   bezigheden  of  wereldse  activiteiten,  omdat  ze  niet  op  een  doel  is  gericht  en  geen  gericht  denken  vereist.  Nairn   geeft  aan  dat  een  houding  van  zelfaanvaarding  van  essentieel  belang  is  voor  meditatie.  Alles  leren  aanvaarden  wat   in  de  geest  plaatsvindt  –  alle  gedachten,  alle  gevoelens,  wat  dan  ook  –  en  ermee  op  goede  voet  komen.  Daarbij  is   het  belangrijk  dat  we  in  staat  zijn  onszelf  onvoorwaardelijk  te  aanvaarden  en  lief  te  hebben.  Dan  pas  kunnen  we   ook  anderen  aanvaarden  en  liefhebben.    

 

De  grote  filosofen  hebben  ook  allemaal  gewezen  op  het  belang  van  stilte  en  concentratie.  Onder  andere  Socrates   vindt  dat  kennis  van  het  leven  start  bij  gedegen  zelfonderzoek.  Daarvoor  heb  je  tijd  en  stilte  nodig  en  vormen  van   meditatie  (Filosofie  Magazine).  

 

Mindfulness  is  erg  in  opkomst  en  tegenwoordig  veel  in  de  publiciteit.  Het  is  een  combinatie  van  oosterse  meditatie   en  westerse  psychologie.  Mindfulnesstraining  is  jezelf  trainen  met  volle  aandacht  in  het  moment  te  zijn.  

Mindfulness  betekent  letterlijk  opmerkzaam  zijn.  Dat  betekent  dat  je  met  geduld  en  openheid  aandacht  schenkt   aan  de  altijd  aanwezige  stroom  van  gebeurtenissen  in  je  leven,  zonder  dat  je  erop  hoeft  te  reageren.  Ik  denk  hierbij   bijvoorbeeld  aan  de  theeceremonie  waarbij  alle  handelingen  met  grote  aandacht  en  langzame  bewegingen  worden   uitgevoerd.  De  boeddhistische  monniken  in  Japan  bereiden  en  drinken  hun  thee  met  volle  aandacht  als  deel  van   hun  dagelijkse  oefening.  Zo  is  het  schoffelen  in  de  tuin  of  het  schillen  van  aardappelen  net  zo  goed  een  meditatie  

(13)

als  met  gekruiste  benen  op  een  kussentje  zitten.  Wanneer  je  alles  met  volle  aandacht  doet  word  je  opeens  bewust   van  allemaal  kleuren,  geuren  en  geluiden  waar  je  je  nooit  eerder  bewust  van  was  en  zal  je  niet  alleen  rust  ervaren   maar  ook  intenser  gaan  leven.  

 

Het  woord  ‘yoga’  is  afgeleid  van  het  Sanskriet  woord  Yug  dat  ‘verbinding’  betekent.  Bij  yoga  gaat  het  om  de   verbinding  tussen  lichaam  en  geest.  Yoga  ontstond  ruim  4.000  jaar  geleden  in  India.  Het  was  een  manier  om  tot   een  diepere  staat  van  meditatie  te  komen.  Yoga  is  in  zijn  brede  context  een  hindoeïstische  filosofie  die  leert  de   geest,  het  gevoel  en  het  lichaam  te  beheersen,  om  daarmee  de  vereniging  met  God  te  bereiken.    

 

 

3.3  De  onderwijskundige  invalshoek  

 

Volgens  de  Britse  opvoedingsdeskundige  Sue  Palmer  hebben  kinderen  het  nodig  zich  te  ontwikkelen  in  ‘slow  time’,   wanneer  er  rust  heerst.  Volgens  Palmer  is  de  toename  van  ontwikkelingsstoornissen  bij  kinderen  mede  te  wijten   aan  het  feit  dat  kinderen  niet  genoeg  rust  hebben  (suepalmer.co.uk).  Ik  ervaar  dat  de  kinderen  van  nu  veel  moeten   doen  in  een  korte  tijd.  

 

Net  als  Palmer  schrijft  Both  (1999)  dat  niet  de  tijd  nemen  of  krijgen  om  echt  aandacht  aan  iets  te  geven,  dodelijk  is   voor  werkelijk,  persoonlijk  leren.  Dit  heeft  ook  gevolgen  voor  de  hoeveelheid  leerstof:  niet  het  vele  is  goed,  maar   het  goede  is  veel.  Naar  mijn  mening  moeten  scholen  kiezen,  niet  alles  kan.    

 

Juist  nu,  met  een  overdaad  van  indrukken,  is  het  van  groot  belang  te  werken  aan  een  innerlijk  leven  van  kinderen,   het  cultiveren  van  gevoelens,  het  omgaan  met  verlangens  en  andere  emoties,  het  voeden  van  de  verbeelding.   Dit  kan  enigszins  een  tegenwicht  vormen  voor  het  presteren  en  de  sociale  druk  om  mee  te  doen  met  de  nieuwste   trends.  Stilte  vormt  hier,  naast  verhalen,  kunstzinnige  activiteiten,  symbolen  en  rituelen,  een  belangrijk  middel  om   dit  te  bereiken.  Both  (1999)  geeft  aan  dat  stilte  gaat  om  het  bewaren  van  je  ‘zelf’.  Ik  ben  het  met  hem  eens.     Het  gaat  hier  om  het  vormen  van  de  persoonlijkheid,  van  het  ‘iemand  zijn’.  Iemand  die  gevoelig  is  voor  andere   mensen,  de  natuur,  het  mysterie  van  de  werkelijkheid.    

 

Duijkers  (2007)  geeft  in  haar  onderzoek  aan  dat  mindfulness  een  positieve  invloed  heeft  op  schoolsucces.   Langenberg  &  Brandsma  (2012)  ontwikkelden  de  methode  ‘MindfulKids’,  bedoeld  voor  groep  5  t/m  8  van  de   basisschool.  Ze  geven  aan  dat  kinderen  weinig  besef  hebben  van  wat  binnen  in  hen  gebeurt.  Ze  zijn  vooral  met   elkaar  bezig.  Ze  zitten  nooit  alleen  thuis,  in  stilte.  Weten  wat  er  in  je  geest  gebeurt,  is  gezond.  Het  helpt  kinderen     bij  het  ontwikkelen  van  een  identiteit  en  bij  het  maken  van  keuzes.    

   

3.4  Hoe  creëer  je  momenten  van  rust  in  groep  1  en  2?  

 

Hoe  creëer  je  nu  rust  in  de  klas?  Kuijsters  (2009)  geeft  aan  dat  de  houding  van  de  leerkracht  van  groot  belang  is.   Straal  je  als  leerkracht  rust  uit,  dan  nemen  de  kinderen  deze  rust  over.  Ik  denk  dat  het  belangrijk  is,  om  jezelf  als   leerkracht  steeds  af  te  vragen  hoe  het  met  je  eigen  rustmomenten  is  gesteld  als  je  aan  het  werk  bent.  Ook  in  de   voorbereiding  en  afsluiting  van  de  dag  is  het  belangrijk  om  na  te  gaan  of  je  in  balans  bent.  Neem  de  tijd  om  te   reflecteren.  

(14)

Hoe  creëer  je  nu  momenten  waarin  kinderen  weer  tot  zichzelf  kunnen  komen?  Viegas  (2006)  beschrijft  meditatie-­‐ oefeningen  voor  kinderen  vanaf  5  jaar.  In  deze  meditaties  worden  ogenblikken  van  stilte  gecombineerd  met   fantasie  en  verbeeldingskracht.  Dit  heet:  Geleide  meditatie.  Kinderen  leren  via  visualisering  hun  aandacht  te  richten   zonder  prikkels  van  buitenaf.  Ze  leren  beter  luisteren  en  zich  beter  concentreren.  Hierdoor  verbetert  de  werksfeer   in  de  klas.  Kinderen  leren  lichamelijk  en  geestelijk  te  ontspannen,  zodat  ze  creatieve  en  mentale  ‘spierkracht’   ontwikkelen.  Bovendien  ervaren  ze  dat  ze  in  hun  eigen  innerlijke  wereld  avonturen  kunnen  ontdekken.  Door  te   visualiseren  leer  je  scheppend  –  dus  creatief  –  bezig  te  zijn.  

 

Een  lesactiviteit  kan  bijvoorbeeld  beginnen  met  een  kort  meditatief  moment,  waardoor  er  een  rustige  sfeer  wordt   gecreëerd  in  de  klas.  Dit  meditatief  moment  kan  vormgegeven  worden  door  bijvoorbeeld  het  afspelen  van  rustige   muziek,  het  aansteken  van  een  kaars  of  het  voorlezen  van  een  gedicht.  Er  wordt  een  moment  van  stilte  gecreëerd   waardoor  er  ruimte  en  rust  in  de  groep  kan  komen.    

Volgens  De  Schepper  (2011)  hebben  kinderen  voor  deze  stilte-­‐momenten  wel  een  kapstok  nodig:   • Kijken  naar  een  kaars  die  brandt.  

• Bewust  ademen.  

• Luisteren  naar  geluiden  buiten  de  klas.   • Heel  langzaam  tekenen  op  een  groot  blad.    

Kuijsters  (2009)  noemt  het  stiltespelletjes.  De  spelletjes  zorgen  voor  rust  en  stilte  in  de  klas,  geven  de  kinderen   energie  en  verhogen  de  concentratie,  waardoor  het  makkelijker  wordt  om  aan  de  slag  te  gaan  met  de  volgende   activiteit.  Een  meditatie  kan  bijvoorbeeld  een  heel  simpel  stiltespelletje  zijn  tussen  de  lessen  door,  waarbij  de   leerlingen  hun  ogen  dicht  doen  en  ze  worden  meegenomen  naar  eerder  die  ochtend.  ‘Wat  deed  je,  wie  kwam  je   tegen,  hoe  liep  je  naar  school?’  Na  deze  weg  eindigt  de  leerkracht:  ‘Voel  dat  je  op  de  stoel  zit.  Met  je  voeten  op  de   grond  en  aandacht  in  de  klas.’  Kuijsters  geeft  aan  dat  de  kinderen  na  een  tijdje  zélf  gaan  vragen  naar  een  rustig  en   stil  spelletje.  

     

(15)

4.  Zelf  in  gesprek  met  een  verhaal  

 

De  Stilte    

Niets  is  sterker   Dan  de  stilte  

Niets  heeft  zoveel  kracht   Als  het  zwijgen  van  de  nacht   Niets  is  sterker  

Dan  de  stilte  

Niets  is  sterker  dan  het  woord   Dat  niemand  hoort  

 

Er  is  vandaag  weer  zoveel  gezegd   Zoveel  mensen  op  de  wereld   Hebben  zoveel  uitgelegd   Gekanker  op  een  ander   Door  die  beterweters  

Maar  die  beterweters  zouden  beter  moeten  weten   En  vergeten  wat  ze  weten,  want...  

 

Neem  een  voorschot  op  de  dood   Voel  de  stilte  om  je  heen  

Wie  de  zwijgzaamheid  verdragen  kan   Voelt  zich  nooit  alleen  

Kom  hier  bij  me,  hou  me  vast   En  vraag  niet  wat  ik  voel   Woorden  zeggen  veel  te  vaak   Wat  ik  niet  bedoel  

(Stef  Bos)    

Na  de  eerste  keer  luisteren  

Heb  je  er  al  iets  van  ervaren?  Hoe  voelt  dat?  Denk  je  dat  je  weet  wat  voor  lied  het  is?  Waar  het  vandaan  komt?     Wat  verwacht  je  te  weten  te  komen?  

Ik  weet  weinig  over  het  liedje.  Ik  heb  het  weleens  gehoord.  Ik  herken  de  melodie,  maar  ik  heb  nooit  bewust   geluisterd  naar  de  tekst.  Het  liedje  maakt  me  wel  rustig.  Het  roept  associaties  op  van  een  kerkdienst.  Het  gaat  over   stilte.  Ik  verwacht  meer  inzicht  te  krijgen  in  de  achterliggende  gedachten  van  de  schrijver.  Wat  wil  de  schrijver  ons   vertellen  over  stilte?  

 

Tijdens  de  tweede  keer  luisteren  

Wat  hoor  je?  Waarover  gaat  het  lied?  Wat  wordt  er  gezegd?  Wat  gebeurt  er  eerst  en  dan  daarna?  Begrijp  je  de   tekst?  Kun  je  het  met  eigen  woorden  navertellen?  

Het  lied  gaat  over  stilte.  Stilte  is  zelfs  krachtiger  dan  woorden.  Hij  geeft  aan  dat  er  veel  gepraat  wordt  in  de  wereld.   Hij  heeft  het  over  beterweters,  maar  het  is  eigenlijk  betweter.  Dat  woord  valt  me  op.  Waarom  gebruikt  hij  dat   woord?  Bet’  is  een  oud  woord  voor  ‘goed’,  beter  en  best  zijn  daarvan  als  ‘trappen’  overgebleven.  Het  woord  

(16)

die  meent  alles  beter  te  weten  dan  anderen.  Maar  die  mensen  zouden  beter  moeten  weten  (omdat  ze  beterweters   zijn)  en  in  moeten  zien  dat  al  die  meningen  er  niet  toe  doen.  

 

In  het  laatste  gedeelte  geeft  de  schrijver  aan  dat  als  je  goed  met  stilte  om  kunt  gaan,  je  niet  angstig  bent.  Wanneer   voel  je  je  alleen?  Als  je  eenzaam  bent.  Wat  is  eenzaamheid?  Een  gevoel  van  leegte.  Een  gevoel  van  niet-­‐verbonden   zijn  met  de  anderen,  met  de  wereld.  Maar  schrijft  hij  niet  over  zwijgzaamheid  tussen  mensen?  Waarbij  je  je  niet   alleen  hoeft  te  voelen.  In  de  stilte  kan  ook  de  verbinding  liggen  met  jezelf,  met  de  natuur,  met  de  kosmos  of  met   anderen.  Of  met  God.  Hier  gaat  hij  verder  op  in  door  te  stellen  dat  woorden  niet  kunnen  beschrijven  wat  je  voelt     en  bedoelt.    

 

Na  het  luisteren  

Wat  wil  het  lied  zeggen?  Kun  je  doordenken  over  de  bedoeling?  Roept  het  lied  op  om  iets  te  doen?  Wat  vind  je   ervan?  Hoe  voel  je  je  daarbij?  Wat  roept  dat  bij  je  op?  

In  onze  maatschappij  is  veel  aandacht  voor  het  gesproken  woord.  Verbaal  begaafde  mensen  hebben  status.  Ik  denk   dat  de  schrijver  in  reactie  daarop  een  manifest  heeft  gemaakt  voor  de  stilte.  ‘Niets  is  sterker  dan  het  woord,  dat   niemand  hoort.’  Ik  denk  dat  hij  hiermee  bedoeld  dat  je  door  stilte  bij  je  ‘kern’  komt.    Om  te  kunnen  horen  heb  je   aandacht  en  rust  nodig.  Stilte  is  pas  zinvol  als  je  luistert.  In  de  stilte  hoor  je  wat  je  normaal  niet  waarneemt.  Als  we   stil  zijn  kan  de  werkelijkheid  tot  ons  spreken.  Als  je  de  stilte  toelaat  en  niet  angstig  bent,  een  voorschot  neemt  op   de  dood  (stilte),  aanvaard  je  het  leven  zoals  het  is.    

 

Wat  doe  je  met  wat  je  gehoord  hebt?  

Kun  je  verder  denken?  Heb  je  zoiets  wel  eens  meegemaakt?  Waar  nodigt  het  lied  je  toe  uit?  Wat  gebeurt  er  als  je   dat  zou  gaan  doen?  Kom  je  dan  meer  te  weten?  Kun  je  nu  aan  de  slag?  

Na  de  analyse  van  deze  tekst  heb  ik  er  bewondering  voor  dat  iemand  zo  poëtisch  en  beknopt  uiteenzet  wat  de   kracht  van  de  stilte  is.  Dit  inspireert  me  om  in  mijn  ‘drukke’  leven  meer  stilte  toe  te  laten.  Ik  ben  het  met  hem  eens,   maar  ik  breng  het  nog  onvoldoende  in  praktijk.  Ik  ben  opgegroeid  in  een  rustig  gezin.  Mijn  ouders  hielden  beiden   van  de  natuur  en  de  stilte.  Dit  merk  ik  nog  steeds  in  mijn  huidige  leven,  ik  krijg  energie  van  een  rustige  omgeving.   Dit  biedt  een  tegenwicht  voor  de  hectiek  en  de  prestatiedruk  die  ik  ervaar  in  mijn  huidige  levensfase.  

Als  leerkracht  wil  ik  proberen  kinderen  de  onderlinge  verbondenheid  te  laten  ervaren  via  stilte-­‐oefeningen.   Daarnaast  denk  ik  dat  deze  oefeningen  het  zelfbewustzijn  van  de  kinderen  kan  vergroten.  

 

De  stilte  betekent  niet                                   ongevoeligheid  of  domheid.     De  monastieke  stilte  is  er     omdat  deze    

het  verstandelijke     is  gepasseerd     en  verder  is  gegaan     dan  de  woorden,     omdat  de  stilte     de  gedachte  overstijgt.      

Dat  is  waarom     de  monniken  zich     niet  comfortabel  voelen     tussen  intellectuelen.    

(17)

  Tevens,    

de  monastieke  discipline     beveelt  de  stilte  aan     als  remedie    

tegen  de  verstrooiing.  

 

(Raimon  Panikkar)   (Monniken  in  de  stad)    

(18)

5.  Conclusie  literatuuronderzoek  

 

Op  basis  van  mijn  onderzoek  kan  ik  concluderen  dat  in  onze  prestatiemaatschappij,  waarin  we  ons  vooral  focussen   op  de  buitenwereld,  stilte-­‐momenten  van  groot  belang  zijn.  Ik  wil  als  leerkracht  momenten  van  rust  creëren  in  de   klas,  waarin  kinderen  weer  tot  zichzelf  kunnen  komen.  Stilte  maakt  kinderen  bewust  en  laat  ze  het  ‘nu’  ervaren.     Ik  wil  kinderen  leren  naar  hun  eigen,  innerlijke  stem  te  luisteren.  Er  zijn  verschillende  oefeningen  en  spelletjes,     die  ervoor  zorgen  dat  kinderen  meer  naar  binnen  keren  en  rust  ervaren.  Kinderen  die  leren  om  zich  in  stilte  te  

concentreren,  kunnen  zich  daarna  ook  beter  concentreren  in  de  hectiek  van  een  drukke  schoolklas  

(Algra  &  Dolfsma-­‐Troost,  2008).    

Stilte-­‐oefeningen  kunnen  zorgen  voor  verbondenheid  met  jezelf,  met  elkaar  of  met  een  hogere  macht.    

Daarnaast  is  stilte  van  belang  bij  verwondering  en  verbeelding.  Ik  wil  kinderen  leren  open  te  staan  voor  de  dingen,   te  beginnen  bij  heel  goed  kijken,  luisteren  of  voelen.  Het  uiten  van  gevoelens  bij  wat  ze  zien,  horen  of  ervaren.     Na  elke  stilte-­‐oefening  wil  ik  de  kinderen  laten  nadenken  over  de  activiteit.  Hoe  vonden  ze  het?  Wat  hebben  ze   ervaren?  Wat  vonden  ze  moeilijk  of  gemakkelijk?  

Volgens  De  Schepper  (2007)  zijn  de  drie  basisvaardigheden  van  levensbeschouwing  die  van  belang  zijn  bij  jonge   kinderen:  1)  symbolen/rituelen,  2)  waarnemen  en  3)  verbeelden.  Ik  wil  deze  drie  basisvaardigheden  als   tussendoelen  verwerken  in  de  stilte-­‐oefeningen.  

 

1)  symbolen/rituelen    

Het  belang  van  symbolen  en  rituelen  hangt  samen  met  het  belang  van  niet-­‐rationele  dimensies  van  

levensbeschouwing  (De  Schepper,  2004).  Levensbeschouwing  wordt  daarin  beleefd  via  de  zintuigen  en  met  het   hele  lichaam.  Symbolen  en  rituelen  worden  sterker  naarmate  kinderen  ze  ervaren,  vooral  als  deze  ervaring  door   anderen  gedeeld  wordt.  Het  zijn  zeer  krachtige  middelen  om  verbondenheid  te  laten  ervaren.  

Kinderen  houden  van  rituelen.  Ik  wil  steeds  op  dezelfde  wijze  beginnen  met  de  stilte-­‐oefeningen:  rustige  muziek,   gordijnen  (half)  dicht,  lamp  zachter,  een  kaars  aansteken,  een  kleine  tafel  met  een  bloem,  mooie  stenen  of  een   bijzondere  schelp.  Ik  start  elke  oefening  met  het  geluid  van  een  triangel.  

 

2)  waarnemen  

Het  diepgaand  waarnemen,  niet  alleen  met  oren  en  ogen  maar  ook  met  het  hart.  Verwonderen,  voelen  en   genieten.  Ik  wil  hun  natuurlijke  nieuwsgierigheid  en  verwondering  proberen  te  intensiveren.  Het  waarnemen  richt   zich  op  hun  eigen  leefwereld,  de  natuur  en  de  mensen  om  hen  heen.  Bijvoorbeeld:  naar  buiten  te  gaan  en  hen   aandachtig  leren  kijken  in  de  natuur.  Maar  ook  in  de  klas  dieren,  bloemen  en  planten  of  voorwerpen  gericht  laten   bekijken  en  eraan  ruiken,  erover  praten.    

 

3)  verbeelden  

Bij  geleide  meditatie  vertelt  de  leerkracht  een  verhaal  waarbij  het  kind  zichzelf  voorstelt  in  een  bepaalde  omgeving   of  situatie.  De  kinderen  worden  in  de  ‘meditatie’  getrokken  en  worden  onderdeel  van  het  verhaal.  Op  deze  manier   wordt  de  fantasie  geprikkeld.  Hoe  levendiger  de  situatie  wordt  beschreven,  hoe  meer  je  de  verbeeldingskracht   stimuleert  en  kinderen  helpt  om  de  rest  van  het  verhaal  te  visualiseren  (Fontana,  2007).  

Geleide  meditatie  sluit  goed  aan  bij  de  ontwikkelingsfase  van  kinderen  in  groep  1/2.  De  kracht  van  deze  fase  is  de   ontwikkeling  van  de  verbeelding.  Van  den  Berg  e.a.  (2009)  beschrijven  de  theorie  van  Kieran  Egan.  Kinderen  in   groep  1/2  bevinden  zich  in  de  ‘mythische’  ontwikkelingsfase.  De  waarheid  en  realiteit  in  een  verhaal  doen  er   eigenlijk  niet  toe.  Fantasie  en  werkelijkheid  lopen  in  elkaar  over.  De  verbeelding  is  niet  beperkt  door  logisch   denken.  Daarnaast  zijn  kinderen  in  deze  periode  gericht  op  de  fundamentele  emoties:  veiligheid,  liefde  en  het   kwaad.  Hierbij  draait  het  om  tegenstellingen.  Iets  is  goed  of  slecht,  arm  of  rijk  en  mooi  of  lelijk.  Door  op  te  gaan  in  

(19)

een  verhaal  ontdekken  kinderen  hun  eigen  sterke  en  zwakke  kanten.  Ze  maken  kennis  met  de  eigen  houding  ten   opzichte  van  zichzelf  en  andere  mensen.    

Het  is  als  leerkracht  belangrijk  om  bij  het  voorlezen  dezelfde  reis  te  maken  als  de  kinderen.  De  leerkracht  laat  met   zijn  stem,  het  ritme  en  zijn  gezichtsuitdrukking  merken  dat  hij  de  verbazing  en  de  opwinding  met  de  kinderen  deelt.    

Het  algemene  doel  voor  de  praktijk:  

Het  ervaren  van  verbondenheid  en  vergroten  van  het  zelfbewustzijn  via  stilte-­‐oefeningen  in  groep  1/2,  waarbij  drie   basisvaardigheden  van  levensbeschouwing  aan  bod  komen:  symbolen/rituelen,  waarnemen  en  verbeelden.  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Hij heeft de woestijn opgezocht en haar stilte beluisterd met zijn hart. Toen wist hij wie

Een van de meest interessante kanten van hun terugtrekking in de stilte van de woestijn is toch wel dat de ervaring van desolaatheid, de poging (bewust of niet) dichter bij

Kijk maar toe hoe al die mooie dingen over deze persoon lopen … Kies nu een derde persoon en plaats ook hem onder een grote douche van liefde, vreugde en geluk … Nu mag je

„Antwoord niet meteen, maar vraag door tot je echt vat waar de ander het over heeft. Dat is iets anders dan het eens zijn met elkaar, maar het is wel de ba- sis

Zoals we in ons materiële leven voortdurend de hulp nodig hebben van ande- ren om in leven te blijven, zo heb- ben we ook voortdurend de hulp nodig van Gods Geest om

Tussendoor zouden ze ook in stilte door het bos moeten wandelen, maar dat blijkt voor sommigen moeilijk.. „Stilte is gewoon saai”, vindt

Als Rome de overtuiging ernstig neemt dat iedere gelovige het recht en de plicht heeft om in het belang van de Kerk zijn mening over ethi- sche en actuele kwesties te geven, dan

Als ik zijn leven op het mijne leg, dan begrijp ik dat hij bovenmenselijke dingen heeft gedaan door niet zichzelf te wil- len beschermen maar zijn leven te geven