• No results found

Curious Minds - Kunsteducatie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Curious Minds - Kunsteducatie"

Copied!
40
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

“Curious Minds - Kunsteducatie”

(2)

Opbouw

1. “Idiocultureel kunstonderwijs” (Evert Bisschop Boele)

2. Talentenkracht (Herman Veenker)

(3)

Hoe het begon…

Beleidsmatige inzet:

-

Cultuureducatie met Kwaliteit

-

Meer Muziek in de Klas

Maar ook:

-

Focus op taal en rekenen

-

Onzekerheid over eigen kunnen

-

“Uitbesteding” van kunsteducatie

(4)

Het probleem

Groot verschil tussen het belang van kunst (i.c. muziek) in het

dagelijks leven en de status van kunstonderwijs op school:

- Van tegen de 90% van groepsleerkrachten in het basisonderwijs wordt gezegd dat

ze niet voldoende bekaam zijn om zelf muziek in de klas een plek te geven.

(Hoogeveen e.a., 2014)

- Van alle Nederlandse examenleerlingen in het v.o. kiest iets meer dan 2% voor het

vak muziek als eindexamenvak.

(Alberts & Erens, 2015)

- Stemmers op de Top 2000 gaven aan dat het vak geschiedenis hun favoriete vak

op school was; het vak muziek stond op plaats negen.

(Draaisma, Wijfjes & Vingerhoets, 2011)

(5)
(6)

De duiding

Daniel Cavicchi – MayDayGroup

(www.maydaygroup.org)

“Idio-cultuur” – “uniek begrip van wat het betekent om

muzikaal in deze wereld te zijn”

vs.

geïnstitutionaliseerde schoolmuziek-cultuur: ‘het werk’; de

uitvoering; het notenschrift; de technische beheersing

(Cavicchi 2009)

(7)

“Idiocultureel Muziek-/kunstonderwijs”

Doel:

… helpt leerlingen (idealiter) hun eigen kunstenpad te

vinden en andermans kunstzinnigheid te respecteren

en waarderen;

… en dat gebeurt in samenwerking (kunstonderwijs

vindt plaats in een systeem; het gebeurt niet alleen

in en door de school) door zelfbewuste

(8)

“Idiocultureel muziekonderwijs”

Vorm en inhoud

… kunstonderwijs richt zich op de persoonlijke

kunstzinnige ontwikkeling van het kind – ‘het

talent in ieder kind’

… kunstonderwijs verbreedt en verdiept

… basisonderwijs: de groepsleerkracht is een

centrale actor (maar niet de enige)

(9)

Talent in de klas

Kijken naar (W&T) talent van jonge kinderen

TalentenKracht Groningen

Rijksuniversiteit Groningen

Prof. dr P. van Geert en Dr. H. Steenbeek

i.s.m. Ipabo Amsterdam, Universiteit Utrecht

Dr Herman Veenker, Hanzehogeschool Groningen

(10)

Opbouw

• Ontwikkeling en talent

• De interactiedriehoek

• Het begrip ‘talentmoment’

• De leerkracht

– Pedagogisch-didactische strategieen

– Vragen stellen

• Het gebruik van video

– Kijkwijzers

(11)

Een belangrijk kenmerk van talentontwikkeling

• Ontwikkeling van talent is een niet-lineair

proces

– zowel langzame en gestage als relatief plotse

ontwikkeling

– toename en afname

– tijdelijke teruggang

(12)

De interactiedriehoek

kind taak volwassene beïnvloedt beïnvloedt beïnvloedt

(13)

Talentmoment

• spontaan (of uitgelokt) leermoment binnen

de les

• waarin er ruimte is om een onderwerp te

bespreken

• er sprake is van communicatie

– kind-volwassene-materiaal

• waarin de leerling

(14)

Talentmoment

• waarin de leerkracht

– dit talent ziet en/of ontlokt ... (maakt er gebruik van, werkt het

uit...)

– zijn/ haar eigen talent voor lesgeven / instructie laat zien

• In de vorm van feedback / doorvragen die aansluit op het hogere niveau

van de leerling

• En verder uitlokt

(15)

15

De opwaartse talentspiraal

kind

volwassene

talentgebied

motivatie

motivatie

inspanning

(16)

De leerkracht

Drie pedagogisch-didactische strategieën

- vragen stellen

- gebruik maken van de empirische cyclus

- scaffolding

(17)

Logische vragen

Controlevraag: test (leerkrachtgericht)

Referentiële vragen: echte vragen

(leerlinggericht)

Reactievragen (echovragen)

Check begrip (leerkrachtgericht)

Bevestigende check (leerlinggericht)

Verklaringsverzoek (leerlinggericht)

Wat is een planeet?

Heb je wel eens een planeet gezien? Okay? Snap je dat?

Zeg je eigenlijk dat…?

Wat bedoel je?

Leerlinggerichte vragen

Dus je bedoelt dat …?

(18)

uitzoeken?

Gegevens verzamelen: vragen gericht op het

handelen Waarnemingsvragen Meetvragen Vergelijksvragen Doorvragen en aanmoedigen Aanmoedingsvragen Reactievragen: -Bevestigende check -verklaringsverzoek

Constateren: gericht op denken en redeneren

Hoe komt het dat, denk je?

Conclusies trekken: gericht op denken

en redeneren

Klopt het met wat je eerder dacht? Hypothese

opstellen: vragen gericht denken en

redeneren

Wat zie je?

Hoe warm is het water?

Welke is langer?

Kun jij dat ook?

Dus jij

zegt…?

Wat bedoel je

precies…?

(19)

Kijkwijzer

• Kijkwijzer als instrument bij het leren zien van

talentvol gedrag in korte filmpjes in de klas of

groep

– Kijken vanuit de leerkracht

– Kijken vanuit de leerling

– Kijken vanuit het materiaal en de taak

(20)

Voorbeeld Kijkwijzer

Videoclip ….

1. Wat gebeurt er?

2. Wat valt je op?

3. Welk talentvol gedrag laat het kind zien?

4. Welk talentvol gedrag laat de man zien?

(21)

Onderzoek: interacties in kaart

brengen en analyseren

(22)

Observeerbaar gedrag

v a n d e l e e r k r a c h t

Soort uiting

Aanmoediging

Open vraag

Gesloten vraag

Informatie geven

Instructie

Stop

(23)

Stadium niveau van inzicht

Voorbeeld van uiting van leerling

Niet codeerbaar Het kind geeft antwoord op een gesloten vraag. (ja/nee) Sensorimotor actions “Het is wit.” “Je kunt dit knopje induwen.”

Sensorimotor mappings

“Je kunt dit stokje in de buis duwen.”

Sensorimotor system “Als je draait, dan gaan de staafjes op en neer.” Single representations “Het object drijft, omdat het licht is.”

Representational mappings

“Het hendeltje draait de wieltjes en dan kunnen de wieltjes het ene staafje hoger duwen (representatie 1) dan het andere en zo gaat de bal elke keer en plekje naar voren op die staafjes (representatie 2).” Representational

systems

“In deze spuit zit lucht en als ik duw, dan gaat hij door het slangetje naar de andere buis. Daar duwt de lucht dat ding van die spuit

omhoog en dan kan ik hem weer induwen en dan gaat die andere weer omhoog.”

(24)

Belangrijke vragen:

Hoe kan een opwaartse schaal voor een

gebied uit de kunsten (specifiek voor

muziek, beeldend, drama) worden

gedefinieerd?

- mate van creativiteit?

- mate van originaliteit?

- mate van betekenisvol –zijn?

En dan:

(25)

Curious Minds

Het toepassen van de TalentenKracht benadering in

de kunsteducatie.

(26)

Hanzehogeschool Groningen, Center

of Expertise Healthy Ageing.

• dr. Jeannette Doornenbal (Participeren & Leren) - lector

• dr. Henderien Steenbeek (Leren & Gedrag) - lector

• dr. Evert Bisschop Boele (Kunst, Cultuur & Zingeving) - lector

• dr. Ineke Haakma – postdoc onderzoeker

(27)

Doel van het onderzoek

Het toegankelijk maken van de TalentenKracht benadering voor

het kunstonderwijs.

Focus op:

- beeldende vakken (tekenen, schilderen, handvaardigheid)

- primair onderwijs

(28)

Inhoud onderzoek

1. Verkenning

2. Vertaling

3. Coaching

(29)

1. Verkenning

Hoe wordt het beeldend kunstonderwijs momenteel

vormgegeven op de basisschool?

Wordt er al gebruik gemaakt van de uitgangspunten van

TalentenKracht?

(30)

2. Vertaling

Hoe kan de Talentenkracht benadering worden vormgegeven in

het beeldend onderwijs?

Vertaling van de pedagogisch-didactische strategieën

1. vragen stellen

2. de empirische cyclus

3. scaffolding

(31)

Methode:

- Literatuurstudie

- Observeren in de klas

- Interviews

(32)

3. Coaching

Is het mogelijk een coachingstraject op basis van Talentenkracht

te ontwikkelen voor leerkrachten op de basisschool?

(33)

3. Coaching

- Hoe moet dit coachingstraject eruit komen te zien?

- Welk effect moet het hebben op de leerkracht?

- Welk effect moet het hebben op de leerling?

- Interacties in kaart brengen en analyseren

(34)

Belangrijke vragen:

Hoe kan een opwaartse schaal voor een

gebied uit de kunsten (specifiek voor

muziek, beeldend, drama) worden

gedefinieerd?

- mate van creativiteit?

- mate van originaliteit?

- mate van betekenisvol –zijn?

En dan:

(35)

Observeerbaar gedrag

v a n d e l e e r k r a c h t

Soort uiting

Aanmoediging

Open vraag

Gesloten vraag

Informatie geven

Instructie

Stop

(36)

Stadium niveau van inzicht

Voorbeeld van uiting van leerling

Niet codeerbaar Het kind geeft antwoord op een gesloten vraag. (ja/nee) Sensorimotor actions “Het is wit.” “Je kunt dit knopje induwen.”

Sensorimotor mappings

“Je kunt dit stokje in de buis duwen.”

Sensorimotor system “Als je draait, dan gaan de staafjes op en neer.” Single representations “Het object drijft, omdat het licht is.”

Representational mappings

“Het hendeltje draait de wieltjes en dan kunnen de wieltjes het ene staafje hoger duwen (representatie 1) dan het andere en zo gaat de bal elke keer en plekje naar voren op die staafjes (representatie 2).” Representational

systems

“In deze spuit zit lucht en als ik duw, dan gaat hij door het slangetje naar de andere buis. Daar duwt de lucht dat ding van die spuit

omhoog en dan kan ik hem weer induwen en dan gaat die andere weer omhoog.”

(37)

Samengevat

Het doel van dit onderzoek is om in het basis onderwijs

leeromgevingen te creëren die talenten van kinderen op het

gebied van de beeldende kunsten ontlokken en stimuleren.

(38)
(39)
(40)

Three minutes went by and a middle aged man noticed there was musician playing. He slowed his pace and stopped for a few seconds and then hurried up to meet his schedule.

A minute later, the violinist received his first dollar tip: a woman threw the money in the till and without stopping continued to walk.

A few minutes later, someone leaned against the wall to listen to him, but the man looked at his watch and started to walk again. Clearly he was late for work.

The one who paid the most attention was a 3 year old boy. His mother tagged him along, hurried but the kid stopped to look at the violinist. Finally the mother pushed hard and the child continued to walk turning his head all the time. This action was repeated by several other children. All the parents, without exception, forced them to move on.

In the 45 minutes the musician played, only 6 people stopped and stayed for a while. About 20 gave him money but continued to walk their normal pace. He collected $32. When he finished playing and silence took over, no one noticed it. No one applauded, nor was there any recognition.

No one knew this but the violinist was Joshua Bell, one of the top musicians in the world. He played one of the most intricate pieces ever written,with a violin worth 3.5 million dollars.

Two days before his playing in the subway, Joshua Bell sold out at a theater in Boston and the seats average $100. This is a real story. Joshua Bell playing incognito in the metro station

was organized by the Washington Post as part of a social experiment about perception, taste and priorities of people. The outlines were: in a commonplace environment at an inappropriate hour: Do we perceive beauty?

Do we stop to appreciate it? Do we recognize the talent in an unexpected context?

One of the possible conclusions from this experience could be: If we do not have a moment to stop and listen to one of the best musicians in the world playing the best music ever written, how many other things are we missing?

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

3p 7 Bereken de kans dat Chris, nadat hij drie keer aan de beurt is geweest, drie kralen op zijn staafje heeft.. Het spel gaat door, met de

Zo heeft Rock for Specials brede houten paden en veel tafels en stoelen voor het podium, maar ook een lage voortoog voor elk kraam waar vrijwilligers de tijd

To appear in Colloquia Mathema- tica Societatis Janos Bolyai 12 (A. Prekopa ed.) North-Holland publ. Reetz, Solution of a Markovian decision problem by successive over-

This chapter concerns itself with the culture and tradition and the role names play in culture, naming in Dintshontsho tsa lorato in relation to traditional

From Table 7.6 and 7.7 it is evident that real GDP growth increases under both diversity scenarios on an annualised basis, though the increase is more significant under the scenario

3) Oorzakelijk verband tussen de schending van een resultaats- verbintenis met betrekking tot de medische behandeling en de lichamelijke schade. Bestaan van een oorzakelijk

Dit bespaart tijd en energie, want de takken hoe- ven niet eerst naar de versnipperaar gebracht te worden.’ Zelfrijdende machines zijn bij voorkeur compact en wendbaar, zodat ze

In hoofdstuk 8 is vervolgens de blik verlegd naar toekomstverwachtingen en -inschattingen. Gevraagd naar de toekomst blijken burgemeesters betrekkelijk behoudend te zijn. Ze