• No results found

Rubber als mediaschandaal. De angst voor aantasting van de koloniale eer.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Rubber als mediaschandaal. De angst voor aantasting van de koloniale eer."

Copied!
59
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

 

Rubber  als  mediaschandaal

 

   De  angst  voor  aantasting  van  de  koloniale  eer  

 

 

 

 

                   

 

Anna  Thoolen  

 

 

 

(2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Masterscriptie  Nederlandse  Taal  en  Cultuur  

Moderne  Nederlandse  Letterkunde  

Student:  Anna  Thoolen  (10547355)  

Begeleider:  dr.  P.A.L.  Bijl  

Tweede  lezer:  dr.  N.T.J.  Laan  

Datum:  13  juni  2014  

 

 

 

 

 

(3)

Inhoudsopgave  

 

Voorwoord………..……….……….…3  

  Afkortingen  van  krantentitels………..………5  

  1.  Inleiding……….……….6  

  2.  Schandalen  in  de  media.……….………..…………..…………..10  

  3.  De  schending  van  ideaalbeelden  in  de  kolonie  ………..……….………..………15  

  3.1.  Seksuele  relaties         3.1.1.  Relatie  met  een  njai……….…17  

    3.1.2.  Rasvermenging……….…..18  

    3.1.3.  Onkuisheid  van  de  Europese  vrouw……….……….………19  

    3.1.4.  Het  zedenschandaal  ……….………..20  

  3.2.  Financieel  wanbeheer  en  decadentie……….23  

  3.3.  Koloniaal  geweld           3.3.1.  Geweld  ten  opzichte  van  de  inlandse  vrouw….………..…..…………26  

    3.3.2.  De  koeliekwestie……….………..….…………..27  

3.4.  Conclusie……….………..28  

  4.  De  analyse  van  de  schending  van  ideaalbeelden  in  Rubber……….…….…….………30  

  4.1.  Onzedelijk  gedrag         4.1.1.  De  njai………32  

    4.1.2.  Seksuele  losbandigheid……..……….……….33  

  4.2.  Financieel  wanbeheer  en  decadentie……….………37  

  4.3.  Europese  stabiliteit……….……40  

  4.4.  Versmelting  van  fictie  en  werkelijkheid……….…..45  

  4.5.  Rubber  als  aanklacht………..48  

  4.6.  Conclusie……….…51  

  5.  Conclusie……….………..……….53  

  Bibliografie……….……….57  

(4)

Voorwoord

 

 

Na  vijf  maanden  van  onderdompeling  in  de  geboorte,  ondergang  en  wedergeboorte  van  Rubber,  is   het  nu  dan  eindelijk  zover:  mijn  masterscriptie  is  voltooid.  Het  schrijven  van  deze  eindscriptie  was   voordat  ik  ermee  begon,  iets  dat  ik  niet  kon  overzien.  Het  feit  dat  het  niet  alleen  gelukt  is,  maar  dat   ik,  ondanks  de  hindernissen  die  ik  heb  moeten  nemen,  er  ook  met  veel  plezier  aan  heb  gewerkt,  laat   mij  met  een  fijn  gevoel  terugblikken  op  de  afgelopen  maanden.    

    Doordat   ik   mijn   voorliefde   voor   Indonesië   heb   kunnen   combineren   met   mijn   interesse   in   literatuur  en  de  geschiedenis  hiervan,  heb  ik  dit  onderzoek  met  veel  genoegen  uitgevoerd.  Natuurlijk   zijn   er   (veel)   momenten   geweest   waarop   ik   hier   anders   over   dacht,   waarop   ik   vastliep   of   het   schrijven   van   deze   scriptie   op   een   andere   wijze   even   niet   meer   zag   zitten.   Daarom   wil   ik   voor   dit   eindresultaat,   maar   voornamelijk   voor   alle   steun   op   de   weg   hier   naartoe,   een   aantal   mensen   bedanken.    

    Allereerst   dank   ik   mijn   scriptiebegeleider   dr.   Paul   Bijl   voor   de   ontzettend   prettige   begeleiding,   maar   vooral   ook   voor   de   scherpe   en   kritische   blik   en   het   aanstekelijke   enthousiasme   waardoor  ik  na  ieder  gesprek  weer  de  zin  en  het  vertrouwen  heb  gekregen  om  verder  te  gaan.           Verder   wil   ik   Karel   Weima   bedanken,   die   meerdere   malen   mijn   telkens   veranderende   hoofdstukken   heeft   nagelezen,   met   waardevolle   suggesties   kwam   en   bovenal   in   staat   was   mij   van   een  afstand  naar  mijn  scriptie  te  laten  kijken.    

    En   natuurlijk   waren   er   mijn   vriendinnen,   die   tijdens   mijn   lange   dagen   en   avonden,   in   en   buiten  de  bibliotheek,  voor  veel  koffie  en  nog  meer  gezelligheid  zorgden.    

  Terima  kasih,     Anna  Thoolen                              

(5)

Afkortingen  van  de  krantentitels  

 

Om  de  leesbaarheid  van  de  tekst  te  behouden,  zullen  de  volgende  afkortingen  van  de  krantentitels   gebruikt  worden.    Van  sommige  kranten  zijn  er  verschillende  recensies  gebruikt.  Om  naar  de  juiste   krant  te  kunnen  verwijzen,  zal  ik  daarom  gebruik  maken  van  een  cijfer  bij  de  afkortingen.  

 

DGW             à     Den  Gulden  Winckel    

DIC         à     De  Indische  Courant  

              1.  Juli  1932  

2.  Oktober  1932  

              3.  November  1932  

            4.  April  1934  

 

DSP         à     De  Sumatra  Post  

 

DT         à     De  Telegraaf  

 

DTR         à     De  tribune:  soc.  dem.  Weekblad    

HAH         à     Het  Algemeen  Handelsblad  

              1.  Februari  1932  

2.  December  1932      

HBN         à     Het  Bataviaasch  Nieuwsblad  

 

HND         à       Het  Nieuws  van  den  Dag  voor  Nederlandsch-­‐Indië  

            1.  November  1932  

            2.  September  1934

 

 

HVA         à     Het  Vaderland  :  staat-­‐  en  letterkundig  nieuwsblad  

            1.  November  1931  

              2.  Februari  1934  

 

HVO         à     Het  Volk  :  dagblad  voor  de  arbeiderspartij       LR         à     Links  Richten     SH         à     Soerabaijasch  Handelsblad  

 

 

 

 

 

 

 

(6)

1.  Inleiding  

 

Toen  destijds  het  boek  “Rubber”  verscheen  van  Mevr.  Székely-­‐Lulofs,  hebben  wij  ernstig    bezwaar   gemaakt  tegen  dit  soort  lectuur.  Niet  uit  een  artistiek  oogpunt  –  (de  kunst  van  het  schrijven  is  deze   romancière  wèl  toevertrouwd!)  –  maar  ter  wille  van  een  groot  koloniaal  belang.  De  koloniale  eer  staat   nl.  op  het  spel.  (HND1)

 

 

Dit  citaat  is  afkomstig  uit  een  van  de  vele  (kritische)  recensies  die  vrijwel  direct  na  het  verschijnen   van  Rubber  zijn  gepubliceerd.  Kritiek  op  deze  roman  betreft  vooral  de  zedeloze  gebeurtenissen  die   de  schrijfster,  Madelon  Hermina  Székely-­‐Lulofs,  op  een  gedetailleerde  wijze  beschrijft.  Maar  de  vraag   is   waarom   de   niets   verhullende   beschrijvingen   van   het   losbandige   leven   in   de   kolonie   voor   een   dusdanige  kritiek  en  tevens  populariteit  zorgden.  In  deze  scriptie  laat  ik  zien  dat  het  niet  enkel  de   sensatiezucht  was,  die  de  interesse  en  aandacht  van  de  lezer  naar  de  bacchanalen  trok,  maar  dat  de   grote   commotie   rondom   Rubber   voornamelijk   gedreven   lijkt   te   zijn   door   angst.   De   angst   dat   deze   roman  met  zijn  negatieve  weergave  van  het  koloniale  leven  als  een  aanklacht  tegen  het  kolonialisme   zou  worden  opgevat.  Juist  door  deze  angst  ontstaat  er  aandacht  voor  en  kritiek  op  de  roman  en  die   kritiek  richt  zich  voornamelijk  op  de  wijze  waarop  Székely-­‐Lulofs  het  leven  van  de  planters  beschrijft.   Deze   gebeurtenissen   uit   het   leven   van   de   planters   worden   namelijk   in   de   pers   als   schandalen   benoemd.  In  het  werk  Power  of  Scandal  stelt  Johannes  Ehrat  dat  een  gebeurtenis  in  een  schandaal   transformeert  wanneer  het  collectieve  ideaalbeeld  van  een  samenleving  wordt  geschonden  (10).  Dat   er   schande   van   Rubber   werd   gesproken,   komt   voornamelijk   door   het   feit   dat   het   beeld   van   Nederland   als   hulpverlener   of   zelfs   als   voogd   van   Indonesië   door   het   frivole   karakter   van   Rubber,   waarbij   geld,   drank   en   gebrek   aan   huwelijkse   moraal   de   rode   draad   lijken   te   vormen,   wordt   geschonden  (Gouda  164).  Het  feit  dat  er  ook  in  andere  landen  interesse  ontstond  in  deze  roman  en   Rubber   daarom   vervolgens   in   vijftien   talen   is   vertaald,   roept   nog   meer   weerstand   op.   Uit   de   recensies  lijkt  het  alsof  de  Nederlandse  samenleving  niet  wilde  dat  grote  en  invloedrijke  landen  als   Amerika,   Frankrijk,   Engeland   en   Duitsland   deze   roman   onder   ogen   zouden   krijgen.   Rubber   zou   namelijk   geen   realistisch   beeld   scheppen   van   het   leven   in   de   kolonie   en   afbreuk   doen   aan   de   koloniale  reputatie  van  Nederland.  Men  vreesde  dat  deze  negatieve  beeldvorming  nadelige  gevolgen   zou  kunnen  hebben  voor  de  kolonie.  Deze  angst  was  vooral  gericht  op  het  verliezen  van  de  kolonie   en  werd  mede  veroorzaakt  door  het  feit  dat  er  in  het  moederland  grote  politieke  zwakte  heerste.  De   kolonie  was  dé  inkomstenbron  voor  Nederland.  Daarnaast  zorgde  Nederlands-­‐Indië  voor  aanzien  in   de  imperiale  wereld.  Het  in  feite  kleine  Nederland  dankte  zijn  imperiale  status  aan  de  kolonie:  een   klein  land,  met  een  groot  koloniaal  imperium  (Gouda  42).  Frances  Gouda   refereert   hierbij   aan   het   gezegde   Indië   verloren,   rampspoed   geboren   waarmee   gezegd   wordt   dat   wanneer   Nederland   de  

(7)

kolonie   zou   verliezen,   de   positie   van   Nederland   en   daarmee   ook   de   economische   welvaart   zou   kelderen.    

    Over   Rubber   is   er   in   de   afgelopen   drieëntachtig   jaar   veel   gepubliceerd.   Cock   van   den   Wijngaard  heeft  een  algemene  inleiding  voor  de  roman  geschreven;  Maaike  Meijer  heeft  onderzoek   gedaan   naar   de   koloniale   verbeelding   in   Rubber;   Gerard   Termorshuizen   heeft   geschreven   over   de   drankgelagen  op  de  ondernemingen  in  Deli;  Olf  Praamstra  heeft  de  roem  en  ondergang  van  Székely-­‐ Lulofs  uiteengezet  waarbij  hij  de  schande  die  van  deze  roman  werd  gesproken,  benoemt.  Daarnaast   zijn  er  enkele  biografieën  over  de  schrijfster  verschenen,  waaronder  Madelon  van  Kester  Freriks  en   Tumult  van  Frank  Okker.  Jaap  Goedegebuure  bespreekt  de  wisselende  ontvangst  van  Rubber  en  gaat   in   zijn   stuk   al   kort   in   op   waar   het   in   deze   scriptie   om   zal   draaien:   Rubber   wordt,   met   name   door   kolonialisten,  gezien  als  een  roman  waarin  de  Europese  bevolking  in  de  kolonie  op  een  vrij  negatieve   manier  wordt  afgebeeld.  Het  heeft  mijn  interesse  welke  invloed  dit  op  de  receptie  heeft  en  hoe  dit   naar   voren   komt   in   de   recensies.   Dit   zal   ik   onderzoeken   door   de   recensies   die   over   Rubber   zijn   verschenen   te   analyseren   en   in   een   bredere   context   plaatsen,   namelijk   binnen   de   context   van   ideaalbeelden,   angsten   en   schandalen   binnen   de   kolonie.   Ik   richt   mij   op   waarom   bepaalde   ideaalbeelden  in  Rubber  lijken  te  zijn  geschonden,  hoe  het  komt  dat  deze  daardoor  als  schandalen   werden   ontvangen   en   hoe   dit   tot   angst   voor   aantasting   van   de   koloniale   eer   heeft   geleid.       In   besprekingen   over   Rubber,   zoals   in   bovengenoemde   werken   van   bijvoorbeeld   Termorshuizen  en  Goedegebuure,  wordt  er  voornamelijk  ingegaan  op  de  zedeloosheid  van  de  roman   en   dat   is   ook   absoluut   een   belangrijke   kwestie   die   behandeld   dient   te   worden.   Maar   ik   ben   van   mening  dat  er  meer  aan  de  hand  is.  Daarom  ga  ik  in  deze  scriptie  dieper  in  op  de  kritieken  die  over   Rubber  zijn  verschenen.  Ik  ga  laten  zien  dat  de  grote  commotie  rondom  Rubber  te  maken  heeft  met   angst   voor   schending   van   het   ideaalbeeld   van   de   kolonie.   Daarbij   sluit   ik   aan   bij   wat   onder   ander   Frances   Gouda,   Marieke   Bloembergen   (zowel   2009   als   2011),   Ann   Laura   Stoler   en   Reggie   Baay   hebben  geschreven  over  de  onrust  in  het  koloniale  leven.  

    In  deze  scriptie  onderzoek  ik  door  middel  van  een  receptieonderzoek  van  Rubber,  waarbij  ik   mij   richt   op   verschillende   kranten   uit   zowel   Nederland   als   Nederlands-­‐Indië,   hoe   deze   angst   zich   profileert  en  met  name  welke  rol  de  media  hierbij  spelen.  Voordat  ik  aan  deze  analyse  begin,  zal  ik  in   het   tweede   hoofdstuk,   aan   de   hand   van   het   werk   van   Ehrat,   uiteenzetten   hoe   de   media   in   het   algemeen   bijdragen   aan   het   construeren   van   een   schandaal.   De   term   schandaal   duikt   namelijk   regelmatig  op  in  de  recensies  en  daarbij  vind  ik  het  interessant  om  te  kijken  naar  de  vraag  waarom   de   gebeurtenissen   in   Rubber   door   het   grote   publiek   als   schandalen   worden   gezien.   De   gebeurtenissen  die  in  Rubber  worden  beschreven  zijn  namelijk  op  zichzelf  geen  schandalen.  Voor  dit   deel  van  het  onderzoek  is  het  werk  Power  of  Scandal  van  Johannes  Ehrat  van  groot  belang,  omdat  hij   onderzocht   heeft   hoe   en   waarom   gebeurtenissen   door   de   media   in   schandalen   worden  

(8)

getransformeerd.  De  media  lijken  dit  te  bewerkstelligen  doordat  zij  de  algemene  collectieve  normen   en   waarden   van   een   samenleving   bewaken   en   daarbij   tevens   ingrijpen   wanneer   deze   worden   geschonden.  Voor  mijn  onderzoek  is  het  van  belang  om  in  te  zien  waarom  een  groep  mensen  een   bepaalde  gebeurtenis  tot  een  schandaal  rekent,  omdat  wij  pas  dan  kunnen  proberen  te  begrijpen  en   voornamelijk  kunnen  analyseren  waarom  de  kritieken  op  Rubber  zo  fel  zijn.  Zijn  er  ideaalbeelden  die   worden  geschonden?  Welke  zijn  dit  en  waarom  is  er  sprake  van  schending  van  het  ideaalbeeld?  Bij   de   kritiek   op   deze   schending   van   het   ideaalbeeld   lijkt   voortdurend   angst   voor   aantasting   van   de   koloniale  reputatie  de  drijfveer  te  zijn.  De  antwoorden  op  deze  vragen  zullen  dan  ook  in  het  derde   hoofdstuk  centraal  staan.      

    Aan  de  hand  van  onder  andere  het  werk  van  Gouda,  Baay,  Bloembergen  en  Stoler  schets  ik   enkele   ideaalbeelden   die   binnen   de   koloniale   samenleving   heersten   en   de   onrust   die   ontstond   wanneer  deze  ideaalbeelden  werden  geschonden.  In  het  vierde  hoofdstuk  zal  ik  aan  de  hand  van  een   receptieonderzoek  analyseren  hoe  en  welke  ideaalbeelden  in  Rubber  zijn  geschonden,  hoe  deze  door   de  media  tot  een  schandaal  zijn  getransformeerd  en  hoe  dit  uiteindelijk  tot  angst  voor  aantasting  van   de   koloniale   reputatie   heeft   geleid.   In   het   vijfde   en   tevens   laatste   hoofdstuk   zal   ik   mijn   conclusie   schrijven.  In  deze  conclusie  zal  ik  aan  de  hand  van  het  werk  van  Jago  Morrison  en  Susan  Watkins  het   literaire  karakter  van  mediaschandalen  toelichten  en  verbinden  aan  Rubber.    

 

Alvorens  met  het  volgende  hoofdstuk  te  beginnen,  gebruik  ik  deze  inleiding  om  het  een  en  ander  toe   te  lichten  met  betrekking  tot  de  schrijfster,  Székely-­‐Lulofs  en  de  roman  Rubber,  die  de  essentie  van   deze  scriptie  zullen  vormen.    

Székely-­‐Lulofs   werd   in   de   jaren   dertig   in   een   klap   bekend   met   Rubber,   tevens   haar   debuutroman.   Voordat   ze   debuteerde   schreef   ze   acht   jaar   lang   kleine   verhaaltjes   uit   het   plantersleven  voor  een  weekblad  op  Sumatra.  Een  gesprek  met  de  schrijfster  Annie  Salomons  over   de  vraag  naar  Indische  literatuur  zette  Székely-­‐Lulofs  aan  het  denken  en  mede  hierdoor  is  Rubber  tot   stand   gekomen   (’s-­‐Gravesande   201).   Székely-­‐Lulofs   profileert   zich   als   een   schrijfster   die   alle   toestanden,   zoals   zij   ze   noemt,   zelf   heeft   meegemaakt.   Deze   toestanden,   die   ik   verder   in   dit   onderzoek   gebeurtenissen   en   schandalen   zal   noemen,   houden   de   door   de   verveling   gedreven   uitspattingen   op   de   club   in,   waarbij   de   planters   het   geld   dat   ze   met   het   harde   werken   verdiend   hebben,   in   een   avond   aan   drank   uitgeven.   De   grote   hoeveelheden   alcohol   resulteerden   tevens   in   onkuis  gedrag,  dat  voornamelijk  de  vrouwen  uit  de  kolonie  werd  verweten.  Deze  toestanden  vormen   de   basis   van   de   roman   en   zijn   doordrongen   van   een   kritische   blik   op   het   leven   op   de   rubberonderneming.   De   schrijfster   stelt   zelf   in   een   interview   in   Den   Gulden   Winckel   in   1932   het   volgende:  ‘Ik  had  het  gevoel  dat  ik  dit  alles  schrijven  moest’.  Ze  hoopte  dat  Rubber  onder  andere  de   ouders  die  kinderen  in  Indië  hadden,  zou  laten  inzien  hoe  en  waarom  er  vervreemding  ten  opzichte  

(9)

van   het   moederland   plaatsvond   (Goedegebuure   25).   De   roman   is  in   een   zekere   haast   geschreven   omdat   Székely-­‐Lulofs   in   geldnood   zat.   Later   heeft   ze   dit   ook   als   een   grote   fout   erkend   (Van   den   Wijngaard   16).   Maar   ondanks   het   snelle   tempo   waarin   Rubber   is   afgerond   wordt   het   een   groot   commercieel  succes.  Binnen  vier  jaar  verschijnen  er  zeven  drukken  en  het  boek  wordt  in  vijftien  talen   vertaald.    

Tijdens  het  bestuderen  van  de  recensies  werd  mijn  nieuwsgierigheid  naar  de  oorzaak  van  het   tumult  rondom  Rubber  gewekt  en  werd  tevens  mijn  vermoeden  dat  er  meer  aan  de  hand  moet  zijn   bevestigd.  Hoe  en  waarom  Rubber  een  mediaschandaal  is  geworden  en  wat  de  achterliggende  reden   hiervan  is,  zal  ik  aan  de  hand  van  artikelen,  recensies,  interviews  en  notulen  vanuit  de  Tweede  Kamer   analyseren.  In  het  volgende  hoofdstuk  volgt  nu  eerst  de  definitie  van  een  schandaal  en  de  rol  van  de   media  bij  de  totstandkoming  hiervan.    

                                       

 

(10)

2.  Schandalen  in  de  media  

 

In   dit   hoofdstuk   staat   de   vraag   centraal   hoe   de   media   bijdragen   aan   de   totstandkoming   en   de   verspreiding   van   een   schandaal.   De   essentie   van   deze   scriptie   is   namelijk   waarom   Rubber   zo   ontzettend  veel  kritiek  heeft  gekregen  en  hoe  Rubber  zelfs  een  mediaschandaal  is  geworden.  Om  dit   te  kunnen  onderzoeken  dient  eerst  de  essentie  van  het  woord  schandaal  achterhaald  te  worden.  In   een  woordenboek  als  de  Van  Dale  krijgt  het  woord  schandaal  de  volgende  betekenis  toegewezen:    

     Schan·∙daal  (het;  o;  meervoud:  schandalen)  

 Iets  dat  opschudding  veroorzaakt,  aanstoot  geeft:  een  grof  schandaal    

Wanneer  je  vervolgens  de  etymologie  van  dit  woord  erbij  haalt,  levert  dit  het  volgende  op:    

Via  het  Franse  woord  scandale  is  ons  schandaal  ontleend  aan  het  Latijnse  scandalum  en  het  Griekse   skandalon.  De  betekenis  is  oorspronkelijk:  aanstoot,  ergernis,  verleiding.  Natuurlijk  is  er  verwantschap   met   het   zelfstandige   naamwoord   schande,   dat   uit   Middelnederlands   scaemde   is   ontstaan   en   dus   kennelijk  familie  is  van  schaamte,  maar  ook  van  het  werkwoord  schenden.  Van  schandaal  zijn  twee   bijvoeglijke  naamwoorden  afgeleid,  n.l.  schandalig  en  schandaleus.  Het  laatste  is  alweer  een  ontlening,   n.l.   aan   het   Franse   scandaleux.   Vroeger   gebruikte   men   ook   schandaloos   uit   Latijn   scandalosis,   maar   deze   vorm   is   in   onbruik   geraakt,   waarschijnlijk   doordat   verwarring   dreigde   met   het   achtervoegsel   -­‐ loos:  zonder.  Het  Fries  kent  echter  skandeloas  nog.  Het  werkwoord  bij  deze  groep  is  schandaliseren:  te   schande  maken.  (Sijs)      

 

Een   schandaal   zorgt   dus   voor   opschudding,   omdat   het   veelal   een   gebeurtenis   betreft   die   in   de   publieke   opinie   niet   tot   de   morele   maatstaf   behoort.   Het   feit   dat   verleiding   een   van   de   oorspronkelijke  betekenissen  van  het  woord  schandaal  is,  illustreert  dat  een  schandaal  naast  dat  het   weerstand  oproept  ook  aantrekkelijk  is.  Er  lijkt  daarmee  sprake  te  zijn  van  een  wisselwerking.  Aan  de   ene   kant   neemt   men   aanstoot   aan   een   schandaal,   maar   aan   de   andere   kant   vindt   men   het   ook   interessant.  Het  gegeven  dat  een  schandaal  in  staat  is  de  nieuwsgierigheid  te  prikkelen  en  interesse   op  te  wekken,  is  van  belang  voor  mijn  onderzoek.  Over  Rubber  werd  namelijk  schande  gesproken,   maar  tegelijkertijd  genoot  de  roman  grote  populariteit.  

    De  schandalen  in  Rubber  betreffen  mediaschandalen  en  om  deze  te  kunnen  duiden  is  het  van   belang  specifiek  te  weten  hoe  een  mediaschandaal  tot  stand  komt,  hoe  het  voortleeft  en  wie  hierbij   betrokken   zijn.   Om   dit   uiteen   te   zetten   gebruik   ik   het   werk   Power   of   Scandal   van   Ehrat,   die   een   schandaal  als  volgt    definieert:    

(11)

A  media  scandal  occurs  when  through  media  publication  and  narrativization  an  act  is  constructed  in   such  a  way    that  it  can  be  subjected  to  a  sanctioning  judgment  of  an    instance  of  public  opinion,  which   is   also   constructed:   these   constructions   will   then   have   effects,   as   acts   of   negative   sanction,   on   the   social  institutions  and  social  actors  concerned.  (5)    

 

Een  mediaschandaal  ontstaat  dus  wanneer  een  bepaalde  gebeurtenis  door  middel  van  publicatie  in   de   media   komt   en   onderwerp   wordt   van   veroordelingen   vanuit   de   publieke   opinie.   Dit   heeft   vervolgens  invloed  op  de  sociale  instituties  en  de  actoren  die  hierbij  betrokken  zijn.  Maar  hoe  komt   het  dat  een  daad  of  een  object  binnen  een  bepaalde  context  als  een  schandaal  kan  worden  gezien?   Ehrat  geeft  hiervoor  onder  andere  als  verklaring  dat  op  het  moment  dat  iets  een  schandaal  wordt,  er   een   bepaalde,   negatieve   waarde   aan   een   gebeurtenis   wordt   toegevoegd.   Vervolgens   neemt   een   grote  groep  mensen  deze  toegevoegde  (negatieve)  waarde  over  en  wordt  het  een  schandaal.  Wat  in   eerste   instantie   gewoon   een   gebeurtenis   is,   transformeert   dus   in   feite   in   een   schandaal   (Ehrat   7).   Ehrat   noemt   de   op   zichzelf   staande   gebeurtenis   ook   wel   het   ideaalbeeld   en   legt   uit   dat   de   transformatie  plaatsvindt  doordat  het  ideaalbeeld  wordt  geschonden  (10).  Voor  mijn  onderzoek  zal   ook   ik   mij   daarom   richten   op   de   ideaalbeelden   die   worden   geschonden,   omdat   daaruit   de   schandalen  voortkomen.    

    Maar   hoe   wordt   er   bepaald   wanneer   een   ideaalbeeld   is   geschonden?   Het   is   een   stuk   eenvoudiger  om  te  beslissen  wanneer  iets  tot  een  misdaad  dient  te  worden  gerekend  dan  wanneer   er  een  ideaalbeeld  wordt  geschonden.  Bij  een  misdaad  wordt  er  namelijk  een  wet  geschonden  en  die   wet  is  in  feite  het  ideaalbeeld.  Bovendien  is  er  een  rechter  die  de  macht  heeft  hierover  te  beslissen.   Hierdoor  is  het  bij  een  misdaad  dus  mogelijk  om  vrijwel  precies  aan  te  wijzen  wanneer  er  sprake  is   van  een  delict  (Ehrat  12).  Bij  mediaschandalen  is  dit  een  stuk  ingewikkelder.  De  wetgeving  is  hierbij   niet  van  toepassing  en  hierdoor  is  het  niet  mogelijk  om  precies  en  objectief  aan  te  geven  wanneer  de   grens   wordt   overschreden.   De   journalistiek   richt   zich   doorgaans   namelijk   op   een   ideaalbeeld   dat   door   de   samenleving   wordt   geaccepteerd   en   erkend.   Dit   beeld   is   veranderlijk   en   staat   constant   onder  invloed  van  de  publieke  opinie.  Bij  een  misdaad  is  dus  de  rechter  de  aangewezen  persoon  om   een  oordeel  te  vellen,  maar  wie  mag  er  beslissen  of  er  werkelijk  een  ideaalbeeld  wordt  geschonden   en  of  dit  in  een  schandaal  kan  transformeren?  Normaliter  wordt  een  potentieel  schandaal  aan  het   licht   gebracht   door   iemand   die   nauw   bij   de   persoon   of   zaak   in   kwestie   betrokken   is.   Ehrat   noemt   deze  persoon  ook  wel  de  klokkenluider  of  de  tipgever  (35).  Deze  persoon  is  in  staat  de  gebeurtenis   naar  buiten  te  brengen  en  vervolgens  dient  een  grote  groep  mensen  de  negatieve  waarde  over  te   nemen   en   deze   aan   de   gebeurtenis   toe   te   kennen.   Pas   dan   transformeert   de   gebeurtenis   in   een   schandaal.    De  media  zijn  dus  in  principe  in  staat  bepaalde  zaken  zonder  juridische  of  administratieve   bewijzen  tot  een  schandaal  te  verheffen.  Ehrat  legt  uit  dat  dit  kan  omdat  schandalen  niet  gebaseerd  

(12)

zijn   op   feiten   maar   op   de   uitwerking   die   de   gebeurtenis   heeft.   Dit   wil   zeggen   dat   het   er   bij   een   schandaal  niet  om  gaat  of  het  waar  of  niet  waar  is:  het  draait  er  louter  om  of  een  schandaal  wel  of   niet  functioneert  (Ehrat  20).  Of  een  gebeurtenis  in  een  schandaal  transformeert  hangt  dus  af  van  de   manier  waarop  de  gebeurtenis  door  de  media  wordt  gepresenteerd  en  vervolgens  door  het  publiek   wordt   ontvangen.   De   media   staan   extra   sterk   doordat   ze   pretenderen   objectief   te   zijn.   Met   de   nadruk   op   pretenderen,   want   uiteindelijk   kiezen   ze   namelijk   wél   een   kant.   Bovendien   kunnen   ze   bepaalde  gebeurtenissen  op  een  dusdanige  manier  uitlichten  en  benadrukken,  dat  deze  groter  lijken   dan  ze  daadwerkelijk  zijn.  Tevens  is  het  andersom  ook  mogelijk:  de  media  kunnen  er  ook  voor  kiezen   om   bepaalde   gebeurtenissen   extra   klein   te   houden.   De   media   lijken   dus   in   eerste   instantie   niet   belanghebbend  te  zijn  in  de  situatie  en  daardoor  zijn  ze  minder  gevoelig  voor  kritiek  van  buitenaf.   Ook   Ehrat   benadrukt   dat   dit   enkel   schijn   is   en   dat   ze   niet   geheel   objectief   zijn.   De   media   worden   namelijk  regelmatig  gestuurd  vanuit  een  bepaalde  opinie,  een  opinie  die  vervolgens  door  het  publiek   als  algemeen  geaccepteerd  wordt  aanvaard  en  die  vervolgens  in  een  ideaalbeeld  transformeert  (33).   Bovendien   heeft   de   pers   een   dubbele   functie.   Aan   de   ene   kant   verklaart   de   pers   een   gebeurtenis   namelijk  tot  een  schandaal  omdat  zij  nu  eenmaal  als  taak  heeft  de  moraal  binnen  de  samenleving  te   bewaken.  Aan  de  andere  kant  verkoopt  een  schandaal  ook  goed  en  is  dit  daarom  tevens  een  manier   voor  de  pers  om  de  aandacht  op  zichzelf  te  vestigen  en  hiermee  geld  te  verdienen.    

    Ondanks  het  feit  dat  de  media  een  grote  rol  spelen,  houdt  dit  niet  in  dat  zij  de  enige  zijn  die   opereren   in   de   totstandkoming   van   een   schandaal.   Ehrat   legt   uit   dat   er   twee   centrale   figuren   bijdragen  aan  de  totstandkoming  van  een  mediaschandaal,  namelijk  de  al  eerder  genoemde  tipgever   en   de   journalist.   Tussen   hen   vindt   een   wisselwerking   plaats.   De   tipgever,   ook   wel   klokkenluider   genoemd,   is   in   het   bezit   van   een   gebeurtenis   die   afwijkt   van   het   publiekelijke   ideaalbeeld.   De   journalist  is  daarnaast  in  het  bezit  van  vele  contacten  met  de  media  en  is  op  die  manier  in  staat  de   algemene   publieke   opinie   te   beïnvloeden   (Ehrat   35).   Samen   kunnen   zij   ervoor   zorgen   dat   een   bepaalde  groep  mensen  weet  krijgt  van  een  bepaald  ideaalbeeld  dat  is  geschonden.  De  journalist  kan   dus  in  feite  worden  gezien  als  degene  die  toezicht  houdt  op  de  grenzen  van  de  normen  en  waarden   van   een   bepaalde   samenleving.   Dit   betreft   dus   niet   de   normen   en   waarden   van   die   ene   persoon,   maar   van   de   algemene   grotere   samenleving.   Door   de   gevoelige   informatie   die   een   tipgever   bezit   door  te  spelen  aan  een  journalist  kan  dus  een  mediaschandaal  tot  stand  komen.      

    Doorgaans  heeft  een  schandaal  grote,  negatieve,    invloed  op  een  persoon,  institutie  of  een   bedrijf.   Zo   bestaat   de   mogelijkheid   dat   het   grote   publiek   zich   van   de   bij   het   schandaal   betrokken   institutie  of  persoon  afkeert.  Dit  kan  weer  resulteren  in  het  verlies  van  het  vertrouwen  van  het  grote   publiek,   wat   naderhand   grote   schade   met   zich   mee   kan   brengen.   Toch   stelt   Ehrat   stelt   dat   een   schandaal  niet  uitsluitend  voor  negatieve  publiciteit  hoeft  te  zorgen  (35).  In  sommige  gevallen  wordt  

(13)

een   schandaal   juist   opzettelijk   naar   buiten   gebracht   in   de   hoop   publiciteit   te   genereren.   Één   ding   staat  namelijk  vast,  een  schandaal  zorgt  vrijwel  altijd  voor  aandacht,  of  dit  nu  positief  of  negatief  is.       Ehrat   haalt   in   zijn   werk   Power   of   Scandal   Fernando   Jiménez   aan   die   het   belang   van   de   culturele  grenzen  van  een  samenleving  benadrukt.  Deze  culturele  grenzen  bepalen  namelijk  ook  of   iets  een  schandaal  wordt  of  niet.  Dit  komt  doordat  normen  en  waarden  niet  in  elke  cultuur  hetzelfde   zijn  en  zelfs  binnen  een  cultuur  kunnen  ze  verschillen  (39).  Wanneer  er  een  schandaal  ontstaat,  is  er   dus  een  ideaalbeeld  van  een  bepaalde  cultuur  geschonden.  Zo  kan  in  de  ene  cultuur  een  gebeurtenis   in  een  schandaal  transformeren,  terwijl  dit  in  een  andere  cultuur  niet  het  geval  hoeft  te  zijn.      

Naast  het  culturele  kader,  is  de  totstandkoming  van  een  schandaal  ook  afhankelijk  van  hoe  specifiek   gedrag  op  een  bepaald  moment  wordt  geïnterpreteerd.  Deze  interpretatie  hangt  vervolgens  weer  af   van  institutionele  en  temporele  factoren.  Belangrijk  hierbij  is  dat  de  media  uiteindelijk  in  staat  zijn   om  de  indruk  te  wekken  dat  ‘iedereen’  er  hetzelfde  over  denkt,  ook  al  betreft  het  feitelijk  alleen  het   gevoel  van  een  bepaalde  elite  of  een  groep  met  gelijkgestemde  belangen.  Ehrat  komt  dus  steevast   op  een  punt  terug:  de  media  zijn  in  staat  de  publieke  mening  te  sturen  en  te  beïnvloeden.  waardoor   het   ideaalbeeld   van   een   kleine   groep   zich   tot   de   gehele   samenleving   kan   uitbreiden.   Wanneer   dit   ideaalbeeld  wordt  geschonden,  kunnen  de  media  hierop  inspelen  en  een  schandaal  construeren.  Het   grotere  publiek  heeft  vervolgens  het  idee  dat  het  zelf  een  oordeel  velt,  maar  in  feite  is  dit  oordeel  al   in  grote  mate  gestuurd  door  de  manier  waarop  het  schandaal  in  de  media  naar  voren  wordt  gebracht   (Ehrat  41).  Samengevat  overstijgt  de  publieke  opinie  dus  de  subjectieve,  individuele  mening  en  is  het   in  staat  bepaalde  ideeën  te  vertegenwoordigen  alsof  het  de  ideeën  van  iedereen  zijn  (Ehrat  51).       Wanneer  we  naar  schandalen  in  de  media  kijken  is  het  daarom  van  belang  om  te  achterhalen   wat   het   doel   is   van   de   media   en   in   hoeverre   de   publieke   mening   een   geconstrueerde   mening   is.   Publiciteit   dient   gezien   te   worden   als   een   mening,   niet   als   een   simpel   feit.   Ter   afsluiting   wil   ik   benadrukken   dat   een   schandaal   pas   een   schandaal   is   wanneer   het   naar   buiten   wordt   gebracht.   Wanneer  een  gebeurtenis  wel  de  morele  normen  en  waarden  overtreedt,  maar  dit  niet  naar  buiten   wordt   gebracht,   is   er   nog   geen   sprake   van   een   schandaal.   Daarom   houd   ik   in   dit   onderzoek   de   schending   van   een   ideaalbeeld   en   een   schandaal   van   elkaar   gescheiden.   Het   ideaalbeeld   dient   getransformeerd  te  worden  in  een  schandaal.    

Rubber   is   naast   een   mediaschandaal   ook   een   literair   schandaal   te   noemen.   Morrison   en   Watkins   laten   in   hun   werk   Scandalous   fictions   zien   dat   het   publieke   bewustzijn   door   middel   van   schandalen  in  de  literatuur  kan  worden  versterkt  (1).  De  roman  wordt  gedurende  de  twintigste  eeuw   steeds  meer  erkend  en  gebruikt  als  een  plaats  waar  er  over  morele  grenzen  wordt  onderhandeld.  Dit   komt   doordat   in   die   tijd   in   literaire   werken   seksualiteit   een   belangrijk   thema   was   en   deze   werken   bovendien  in  staat  waren  aan  te  sporen  tot  culturele  en  ideologische  revoluties  (3).  Daarnaast  wordt   een  roman  soms  ook  gebruikt  om  grotere  sociale,  politieke  en  historische  kwesties  aan  te  kaarten.  

(14)

Maar   juist   omdat   deze   kwesties   in   een   roman   versmolten   zijn   in   een   verhaal,   stellen   Morrison   en   Watkins   dat   de   roman   een   ambivalente   status   heeft.   In   een   roman   heeft   de   auteur   enerzijds   de   mogelijkheid  om  alles  te  zeggen  omdat  de  roman  fictief  is.  Anderzijds  lijken  er  toch  restricties  te  zijn   verbonden  aan  de  vrijheid  van  de  auteur  (11).  Wanneer  de  roman  te  veel  een  betoog  lijkt,  kan  deze   weerstand  oproepen  en  dit  lijkt  ook  te  gelden  voor  Rubber.  Men  was  bang  dat  Rubber  gelezen  zou   worden  als  non-­‐fictie  en  daardoor  het  lezerspubliek  aan  zou  kunnen  zetten  tot  actie.  Dit  is  terug  te   voeren   op   het   werk   van   Ehrat:   ook   een   fictief   verhaal   kan   een   ideaalbeeld   dat   bij   een   bepaalde   samenleving  of  groep  hoort,  schenden  en  op  die  manier  kan  een  literair  werk  transformeren  in  een   mediaschandaal.      

    Wat   betreft   het   object   van   mijn   onderzoek,   Rubber,   is   er   sprake   van   aantasting   van   de   morele   normen   en   waarden.   Dit   aspect   van   de   roman   is   hevig   bekritiseerd   en   deze   kritiek   is   vervolgens  door  vrijwel  alle  media  overgenomen.  De  media  hebben  besloten  dat  de  gebeurtenissen   die   in   Rubber   worden   verbeeld   eventueel   schadelijk   zouden   kunnen   zijn   voor   het   moederland.   De   verschillende   kranten   nemen   dit   standpunt   van   elkaar   over,   wat   als   consequentie   heeft   dat   de   samenleving  deze  opinie  overneemt  en  het  als  gemeenschappelijk  gedachtegoed  accepteert.  Zoals  ik   hierboven  al  schreef  is  het  van  belang  om  het  doel  van  de  media  bij  het  naar  buiten  brengen  van  een   schandaal   te   achterhalen   en   dien   je   ook   het   eigenbelang   van   de   pers   hierbij   in   ogenschouw   te   nemen.  Het  werk  van  Ehrat  zal  een  grote  rol  spelen  in  mijn  onderzoek,  aangezien  ik  benieuwd  ben   naar  waarom  Rubber  tot  een  mediaschandaal  is  geworden.    

    In   het   volgende   hoofdstuk   zal   ik   enkele   schandalen   die   zich   specifiek   in   Nederlands-­‐Indië   hebben  voltrokken,  uiteenzetten.  Aan  de  hand  van  deze  schandalen  laat  ik  zien  welke  ideaalbeelden   er  binnen  de  kolonie  heersten  en  hoe  de  angst  voor  de  schending  van  deze  ideaalbeelden  invloed   had  op  de  koloniale  samenleving.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(15)

3.  De  schending  van  ideaalbeelden  in  de  kolonie    

 

In   het   vorige   hoofdstuk   heb   ik   laten   zien   dat   een   schandaal   een   ideaalbeeld   aantast.   Om   deze   schending  van  ideaalbeelden  in  Rubber  te  kunnen  analyseren,  zet  ik  in  dit  derde  hoofdstuk  enkele   ideaalbeelden   ten   tijde   van   de   koloniale   overheersing   uiteen.   Hoe   zag   de   koloniale   samenleving   eruit?  In  Nederland  lagen  bepaalde  zaken  met  betrekking  tot  de  kolonie  namelijk  erg  gevoelig.  Dit   komt   volgens   Gouda   omdat   de   samenleving   in   de   kolonie   door   andere   eigenschappen   werd   gekenmerkt   dan   die   in   de   Europese   metropool.   De   Nederlandse   politieke   cultuur   en   sociale   praktijken  werden  gekenmerkt  door  religieuze  tolerantie,  ruimdenkendheid,  vrijheid  van  gedachten,   democratie,   zakelijkheid   en   vrije   handel   en   deze   aspecten   vormden   niet   de   grondslag   van   het   Nederlandse  gedrag  in  de  kolonie.  De  waarden  en  normen  die  in  de  Nederlandse  cultuur  heersten,   transformeerden  in  de  kolonie  in  iets  volstrekt  anders,  namelijk  het  geloof  in  de  superioriteit  van  het   blanke  ras  (17).  Maar  juist  deze  gedachte,  dat  status  verbonden  is  aan  ras,  maakte  de  Nederlandse   samenleving  kwetsbaar.  Nederland  voelde  zich  namelijk  sterk  als  kolonie,  maar  had  ook  constant  het   gevoel   zich   te   moeten   bewijzen.   Dit   had   te   maken   met   wat   Gouda   de   grote   paradox   omtrent   de   Nederlandse   kolonie   noemt.   Waar   het   moederland   geteisterd   werd   door   politieke   zwakte,   was   de   kracht   en   macht   van   het   koloniaal   bewind   juist   enorm.   Deze   paradox,   van   een   klein   land   maar   tegelijkertijd   een   groot   koloniaal   imperium,   maakte   Nederland   onzeker   (Gouda   41).   De   koloniale   bewindvoerders  leken  namelijk  te  vrezen  voor  het  moment  waarop  de  kolonie  van  hen  afgepakt  zou   worden.  Dit  had  te  maken  met  het  feit  dat  de  inkomsten  uit  de  kolonie  weliswaar  hoog  waren,  maar   dat  in  de  collectieve  Nederlandse  verbeelding  dit  aandeel  van  de  inkomsten  uit  Nederlands-­‐Indië  nog   groter  was  en  men  hierdoor  vreesde  dat  het  verlies  van  de  kolonie  tegelijkertijd  de  ondergang  van   Nederland   zou   betekenen.   Gouda   citeert   hierbij   de   volgende   uitspraak   van   een   burgemeester   van   Rotterdam:  ‘Imagine  our  colonial  empire  gone,  and  our  small  country  can  no  longer  feed  its  children.   Imagine  if  we  were  to  lose  it  all,  our  entire  position  in  the  world  will  fall  to  pieces’(48).  Bovendien   haalt  Gouda  hier  het  eerder  genoemde  volgende  Nederlandse  gezegde  bij:  Indië  verloren,  rampspoed   geboren  aan.  Gouda  stelt  dat  de  angst  om  Nederlands-­‐Indië  te  verliezen  diep  doorgedrongen  raakte   in  het  collectieve  bewustzijn  van  de  Nederlandse  samenleving  en  dat  deze  angst  almaar  toenam  door   de  opkomende  nationalistische  beweging.      

    Het  Indonesische  nationalisme  kwam  aan  het  begin  van  de  twintigste  eeuw  geleidelijk  op  en   deze  bewustwording  was  op  gang  gekomen  doordat  de  ethische  politiek  het  onderwijs  toegankelijk   had  gemaakt  voor  de  inheemse  bevolking.  Door  middel  van  het  onderwijs  kregen  de  inlanders  steeds   meer  het  gevoel  dat  Indonesië  hun  eigen  land  was.  Bovendien  kwamen  zij  te  weten  dat  Nederland   maar   een   klein   land   was,   zeker   in   vergelijking   met   Indonesië   zelf.   Daarnaast   leerde   de   inheemse  

(16)

bevolking   op   school   over   opstanden   en   revoluties   en   kwamen   ze   in   aanraking   met   de   Westerse   opvattingen.  Dit  voedde  het  nationalistisch  bewustzijn  van  de  Indonesiërs.  Bovendien  zorgde  ook  de   komst   van   kranten   in   het   Maleis   en   andere   inheemse   talen   ervoor   dat   steeds   meer   Indonesiërs   kennis  opdeden  over  hoe  het  er  in  de  rest  van  de  wereld  aan  toe  ging  (Burgers  154).  De  Nederlanders   vreesden   voor   dit   Indonesische   nationalisme   omdat   hiermee   gestreefd   naar   de   verheffing   van   het   volk  door  beter  onderwijs  te  verschaffen,  een  betere  economische  positie  voor  de  middenklasse  te   creëren  en  meer  politieke  invloed  voor  de  Indonesiërs  te  genereren.  Dit  alles  zou  uiteindelijk  moeten   resulteren  in  totale  onafhankelijkheid  en  dit  is  exact  hetgeen  de  Nederlanders  tegen  probeerden  te   gaan  (Pluvier  3).  Zoals  Gouda  al  stelde  was  men  in  Nederland  bang  voor  de  economische  gevolgen   wanneer   het   de   kolonie   zou   verliezen   (48).   Stoler   legt   met   betrekking   tot   dit   opkomende   nationalisme  de  sluiting  van  enkele  scholen  uit.  Men  was  bang  dat  het  onderwijs  het  een  gevoel  van   eigenwaarde   en   zelfstandigheid   zou   creëren.   Uit   angst   hiervoor   werden   daarom   sommige   scholen   juist  weer  gesloten  (Stoler  119).  Het  opkomende  nationalisme  resulteerde  dus  in  angst  dat  Indonesië   de  volledige  heerschappij  op  zich  zou  nemen  of  zelfs  volledige  onafhankelijkheid  zou  eisen  (Gouda   48).    

    In  dit  hoofdstuk  laat  ik  dus  zien  welke  kwesties  er  in  de  kolonie  speelden  die  als  slecht  voor   het  koloniale  imago  werden  gezien  en  hoe  er  per  kwestie  vervolgens  angst  uit  ontstaat.  Bijvoorbeeld   angst   dat   er   in   Nederland   een   sentiment   ontwikkeld   wordt   waarbij   men   niet   naar   de   kolonie   wil   vertrekken,  angst  dat  andere  invloedrijke  landen  zich  door  een  negatief  beeld  van  de  Nederlanders   terugtrekken  uit  de  handel  en  angst  dat  er  vanuit  de  inlandse  bevolking  weerstand  ten  opzichte  van   de   kolonialisten   komt.   Die   laatste   angst   werd   als   het   ware   aangejaagd   door   de   opkomst   van   het   Indonesische   nationalisme   dat   in   de   jaren   dertig   steeds   krachtiger   werd   (Burgers   151).   De   ideaalbeelden   zet   ik   uiteen   aan   de   hand   van   drie   hoofdthema’s:   seksuele   relaties,   financieel   wanbeheer   en   decadentie   en   koloniaal   geweld   binnen   de   kolonie.   Deze   drie   hoofdthema’s   zijn,   in   sterke   en   minder   sterke   mate,   terug   te   vinden   in   Rubber   en   hebben   alle   drie   bijgedragen   aan   de   angst   voor   een   negatieve   beeldvorming   omtrent   deze   roman   Aan   de   hand   van   deze   algemene   ideaalbeelden  analyseer  ik  in  het  vierde  hoofdstuk  de  kritieken  over  Rubber.    Daarbij  maak  ik  gebruik   van  recensies,  interviews,  artikelen  en  notulen  uit  de  Tweede  Kamer.    

 

3.1.  Seksuele  relaties  

 

Het  eerste  thema  betreft  de  seksuele  relaties  in  de  kolonie.  De  onzedelijkheid  neemt  in  Rubber  een   grote  plaats  in  en  is  een  van  de  kwesties  waar  de  meeste  kritiek  over  is  verschenen.  Aan  de  hand  van   enkele  voorbeelden  van  onzedelijke  of    aanstootgevende  seksuele  relaties,  laat  ik  in  deze  paragraaf   zien   dat   dit   niet   alleen   voor   Rubber   geldt,   maar   dat   deze   onzedelijkheid   op   verschillende   fronten  

(17)

gevoelig  lag  in  de  kolonie.  Ook  het  optreden  van  de  koloniale  overheid  zet  ik  hier  uiteen,  omdat  dit   de  angst  bij  de  kolonialisten  blootlegt.    

3.1.1.  Relatie  met  een  njai    

Een  lange  tijd  heerste  er  voor  planters  een  huwelijksverbod  met  Europese  vrouwen.  Men  was  van   mening   dat   een   Europese   vrouw   niet   goed   zou   gedijen   in   de   Indische   samenleving   en   dat   dit   de   planter  enkel  zou  afleiden  van  waarvoor  hij  werkelijk  naar  Indië  was  gekomen:  werken.  Baay  stelt  dat   dit  ten  grondslag  ligt  aan  de  (seksuele)  relatie  met  de  njai,  een  inlandse  vrouw  die  meestal  de  taak   van   dienstbode   en   geliefde   vervulde   (64).   Ook   het   gegeven   dat   een   inlandse   vrouw   minder   geld   kostte   dan   een   Europese   vrouw,   dat   ze   de   sinkeh   (nieuwkomer)   de   taal   kon   leren   en   dat   ze   voor   contact  met  de  inheemse  bevolking  konden  zorgen,  speelde  mee  (Baay  176).  Toch  was  de  behoefte   aan   vrouwelijk   gezelschap   en   seksuele   intimiteit   de   voornaamste   reden   voor   een   relatie   met   een   inlandse   vrouw.   Deze   veelal   op   ongelijkheid   gebaseerde   relatie   kon   wel   degelijk   iets   positiefs   betekenen  voor  de  njai.  Ze  kreeg  bijvoorbeeld  gehele  zeggenschap  over  het  huishouden,  inclusief  de   uitgaven   die   hierbij   kwamen   kijken   en   de   voornaamste   reden   voor   een   inheemse   vrouw   om   te   ‘besluiten’   njai   te   worden,   was   te   danken   aan   de   gunstige   financiële   verdiensten   waarmee   zij   vervolgens   weer   haar   familie   kon   onderhouden.   Doch   deze   relatie   had   ook   een   schaduwzijde,   namelijk   wanneer   haar   man   haar   niet   meer   zag   zitten,   kon   hij   haar   vrijwel   direct   verbannen   en   diende  zij  terug  te  gaan  naar  haar  kampong  (dorpsgemeenschap).  Termorshuizen  noemt  dit  als  een   van  de  redenen  voor  de  afnemende  tolerantie  ten  opzichte  van  een  relatie  met  een  njai  (28).  Het   verbannen   van   een   vrouw   zou   niet   tot   de   Westerse   normen   en   waarden   behoren   en   dit   lijkt   te   duiden   op   een   schending   van   het   ideaalbeeld   zoals   ik   in   het   vorige   hoofdstuk   heb   beschreven.   Bovendien  werd  er  ook  vanuit  de  kampong  vaak  schande  over  dit  soort  relaties  gesproken.  Een  njai   stond  min  of  meer  gelijk  aan  een  prostituee  en  omdat  ze  ook  nog  haar  religie  had  verraden  door  met   een  christen  te  gaan  samenleven,  bestond  er  de  mogelijkheid  dat  ze  werd  buitengesloten  uit  haar   familie  en  zelfs  uit  de  gehele  samenleving  (Baay  72).  Wanneer  zij  werd  afgedankt  door  haar  man  en   werd   teruggestuurd   naar   de   kampong,   hoefde   zij   dan   ook   niet   altijd   te   rekenen   op   een   warm   onthaal.    

      Baay  wijst  op  de  verschillende  benamingen  die  er  voor  de  njai  bestonden.  Deze  waren  niet   alle   even   positief   en   representeren   de   minderwaardige   positie   van   de   njai.   Zo   werd   naast   de   nog   redelijk   voorzichtige   term   ‘inlandse   huishoudster’,   ook   het   woord   ‘moentji’   gebruikt.   Dit   betekent   mondje  en  refereert  aan  de  verbale  weerbaarheid  van  de  vrouwen.  Verder  waren  benamingen  als   ‘snaar’   of   ‘snoer’,   wat   letterlijk   hoer   betekent,   niet   ongewoon   en   ook   ‘meubel’   of   ‘inventarisstuk’   werden  gebruikt.  Af  en  toe  kwam  het  ook  daadwerkelijk  voor  dat  een  Europese  man  zijn  njai  als  een   deel   van   de   inboedel   te   koop   aanbood   (Baay   82).   Baay   concludeert   dat   deze   benamingen   de  

(18)

negatieve  beeldvorming  omtrent  de  njai  bevestigen.  De  manier  waarop  er  door  Europese  mannen   met   de   inlandse   vrouw   werd   omgegaan,   werd   als   kwalijk   gevonden.   Zeker   vanuit   Europees   perspectief   is   de   wijze   waarop   deze   vrouwen   werden   behandeld   onacceptabel.   Deze   negatieve   beeldvorming  omtrent  de  relatie  met  de  njai  is  ook  terug  te  vinden  in    Rubber,  waarin  Székely-­‐Lulofs   laat   zien   hoe   er   vanuit   de   Europeaan   op   een   neerbuigende   wijze   naar   de   njai   werd   gekeken.         Na   1900   nam   de   tolerantie   ten   opzichte   van   de   njai   langzaam   af   en   werd   het   concubinaat   teruggedrongen  (Termorshuizen  28).  Vanuit  Nederland  werd  het  beeld  van  de  lompe  Europeaan  die   op  basis  van  een  ‘hogere’  positie  zichzelf  de  inlandse  vrouw  toe-­‐eigent,  als  immoreel  en  schadelijk   gezien   en   men   vreesde   voor   de   maatschappelijke   onrust   die   dit   eventueel   teweeg   zou   kunnen   brengen  Er  werd  namelijk  steeds  meer  gewezen  op  de  kwalijke  gevolgen  die  een  verhouding  met  een   njai  met  zich  mee  kon  brengen  en  dat  leverde  geen  gunstig  beeld  van  de  Europese  man  in  de  kolonie   op  (Termorshuizen  37).  

3.1.2.  Rasvermenging    

Een   gevolg   van   deze   relaties   met   de   inlandse   vrouwen   is   de   toename   in   het   aantal   kinderen   van   gemengde  afkomst  (Stoler  2).  Stoler  stelt  dat  er  in  de  kolonie  vanuit  de  Nederlanders  werd  getracht   de  vermenging  van  de  Indische  en  de  Nederlandse  cultuur  tegen  te  gaan.  Nederlandse  kinderen  werd   bijvoorbeeld   verboden   met   inlandse   kinderen   te   spelen   uit   angst   dat   ze   de   taal   te   snel   zouden   overnemen.   Men   achtte   het   van   belang   dat   de   Europese   kinderen   de   juiste   sociale   vaardigheden   zouden  leren  en  dat  ze  vooral  niet  zouden  transformeren  in  een  Javaan  (Stoler  6).  Stoler  signaleert   hiermee  wederom  angst  vanuit  de  koloniale  samenleving,  namelijk  de  angst  voor  versmelting  van  de   Nederlandse  en  de  Indische  cultuur.  Deze  angst  wordt  veroorzaakt  door  het  verminderende  blinde   vertrouwen   in   de   superioriteit   van   het   blanke   ras   en   daarbij   wijst   Gouda   op   het   feit   dat   er   in   de   Encyclopaedie  van  Nederlandsch-­‐Indië  ook  al  wordt  verwezen  naar  de  verpaupering  van  de  Europese   samenleving  (171).  Men  vreesde  dat  de  vermenging  van  Europees  en  Indisch  bloed  hier  enkel  aan   zou  bijdragen.  Onder  andere  vanwege  deze  angst  probeerden  de  Europese  mannen  de  relatie  met   een  njai  als  iets  tijdelijks  te  zien.  Ze  zagen  het  als  een  tussenoplossing  totdat  ze  een  Europese  vrouw   konden  trouwen.      

  Kinderen   die   toch   werden   geboren   uit   een   relatie   met   een   inlandse   vrouw   werden   bastaarden,   mestiezen,   Euraziaten   of   Indo-­‐Europeanen   genoemd   (Baay   15).   Veelal   heerste   er   schaamte  vanuit  het  gezin  tegenover  deze  kinderen  en  Baay  illustreert  deze  schaamte  aan  de  hand   van   de   achternaam   die   deze   kinderen   kregen   toegewezen.   Wanneer   kinderen   door   hun   vader   werden  ingeschreven  in  het  geboorteregister,  kregen  de  kinderen  namelijk  wel  de  familienaam  van   hun  vader,  maar  dan  achterstevoren.  Baay  noemt  als  voorbeeld  de  naam  Pieterse  die  dan  Esretiep   werd  (93).  Tevens  kwam  het  veelvuldig  voor  dat  de  kinderen  in  het  geheel  niet  erkend  werden.  De  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

„De wetgevende arbeid", schreef de Minister, „die thans door den Gouverneur-Generaal in vereeniging met den Raad van Nederlandsch-Indië wordt verricht, is van zulk een om-

De Zweedsche Rijksbank heeft een tijdlang, nadat bij de wet de vrije aanmunting van goud geschorst was, geweigerd van het buitenland, dat zijne reëele han- delsschulden in goud

Door het behoud voor de huidige bestuursinrichting nu wordt het machtsgezag gehandhaafd. Het huidige bestuur werkt daarom remmend op den geleidelijken overgang van het oude tot het

Ondoenlik schijnt het haast, de eigenschappen van den idealen medikus, van den minister, van den priester, van den professor, te ontleden en te groeperen. Het begrip der

Ik heb al zoo dikwijls meegemaakt, dat op een actie een reactie volgde (is de tegenwoordige toestand eigenlijk Wel iets anders?) dat ik vast overtuigd ben dat die gewijzigde

MAS DANOESASTRO. Bezwaren tegen het opkoopstelsel aangevoerd. Eerst zullen de voornaamste bezwaren, tegen het opkoopstel- sel geopperd, besproken worden aan de hand van het schrijven

\. Weliswaar is voor 1850 het indexcijfer 100, doch de correctie der conjunctuurinvloeden bracht dit op niet minder dan 107. Zooals reeds uit de grafiek KITCHIN is te zien,

leving.. LAND- EN VOLKENKUNDE IN HET ALGEMEEN. Sience in the Netherlands East Indies. Handbook of the Netherlands East-Indies. StrooDlberg.] Division of Commerce of