• No results found

Het behalen van succes en het gender aspect : een analyse over zo’n 5000 Hollywood films en de verdeling van hoofdrollen tussen mannen en vrouwen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Het behalen van succes en het gender aspect : een analyse over zo’n 5000 Hollywood films en de verdeling van hoofdrollen tussen mannen en vrouwen"

Copied!
16
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Het behalen van succes en het gender aspect

Een analyse over zo’n 5000 Hollywood films en de verdeling van hoofdrollen tussen mannen en vrouwen

Naam: Linda Arons

Studentnummer: 10996044 Datum: 11 juni 2018

Entertainment communicatie – Scriptie Bachelor Communicatiewetenschap Docent: J. S. Lemmens

(2)

Abstract

Mannen domineren al jaren in de filmindustrie. Echter is het niet duidelijk of zij als hoofdrolspeler daadwerkelijk een groter succes behalen dan vrouwen. Deze studie doet onderzoek naar de invloed van het geslacht op het succes van een film. Het succes wordt gemeten aan de hand van de omzet van een film, de IMDb-score en de Tomatometer. Hiervoor zijn er maar liefst n = 5048 films van Hollywood geanalyseerd. Uit de resultaten blijkt dat vrouwen niet onderpresteren aan de mannen. Wanneer er een significant verschil optrad, bleek deze verwaarloosbaar te zijn. Vrouwen en mannen behalen gemiddeld net zo’n hoge omzet, IMDb-score en Tomatometer. Ook blijkt er geen interactie te zijn tussen het type genre en het geslacht van de hoofdrol. Filmproducenten zijn dus niet afhankelijk van het geslacht van een personage om het gewenste succes te behalen. Vervolg onderzoek is aan te raden om tot een vollediger beeld te komen.

(3)

Inleiding

Een Oscar binnenhalen is voor acteurs en actrices een triomf. Zo won Frances McDormand recent haar tweede Oscar voor beste actrice met de film Three Billboards Outside Ebbing,

Missouri (2017). Ze is de hoofdrolspeelster van deze film. Frances McDormand heeft veel

lovende reacties gekregen over haar rol en tevens over haar speech toen ze de Oscar in ontvangst nam. Haar twee laatste woorden van de speech luidde: “Inclusion Rider”. Je kan deze zogeheten Inclusion Rider als acteur of actrice opnemen in een filmcontract. Dit betekent dat de makers van de film ervoor moeten zorgen dat de cast van de film inclusief en divers is. Indien dat niet het geval is, heb je het recht om namens de Inclusion Rider uit de film te stappen (ELLE, 2018).

Buiten het feit dat het belangrijk wordt gevonden dat een film divers is, is de verdeling van het geslacht van de hoofdrol de laatste decennia ook een agendapunt geweest. Volgens Erigha (2015) zijn er relatief weinig vrouwelijke hoofdrolspeelsters aangezien een mannelijke regisseur vaker kiest voor een mannelijke hoofdrolspeler. Ruim 90% van de Hollywoodfilms blijkt een mannelijke regisseur te hebben. Indien de meeste van hen voor een mannelijke hoofdrolspeler kiezen, is het verklaarbaar waarom er veel minder vrouwelijke hoofdrolspelers bestaan. Daarnaast blijken vrouwelijke personages over het algemeen gezien óók in de

minderheid te zijn. Het totale aantal vrouwelijke personages van een film is meestal lager dan het totale aantal mannelijke personages (Erigha, 2005). Indien er te weinig vrouwen in een film zitten en een acteur of actrice het hier niet mee eens is, mag hij of zij zonder

consequenties uit de film stappen aan de hand van de Inclusion Rider.

Mannen krijgen niet alleen vaker de hoofdrol dan vrouwen, ze verdienen ook meer in de filmindustrie (De Pater et al., 2014). Verder blijkt ook dat mannen meer schermtijd krijgen dan vrouwen (Filmtotaal, 2017). Indien mannen een hogere omzet binnenhalen voor een film zou dit verklaarbaar zijn. Het is daarom interessant om te onderzoeken of dit werkelijkheid is. Ook voor de filmindustrie is dit betekenisvol om te weten. Aangezien filmproducenten uit zijn op een zo’n hoog mogelijke winst is het voor hen van belang om te weten welke factoren succes bepalen. Wanneer het blijkt dat mannen hogere omzetten binnenhalen dan vrouwen, zal er nóg sneller gekozen worden voor een mannelijke hoofdrolspeler in de toekomst.

Naast de omzet die een film behaald, zijn er ook andere factoren die het succes van een film kunnen bepalen. Recensies bijvoorbeeld zijn afgelopen jaren een steeds grotere rol gaan spelen bij het consumentgebruik. Goede recensies zijn namelijk aanstootgevend voor het publiek (Basuroy & Chatterjee & Ravid, 2003). Wanneer een film goede recensies krijgt, is de kans groter dat de film sneller bekeken zal worden. Indien blijkt dat mannelijke

(4)

hoofdrolspelers ervoor zorgen dat er betere recensies geschreven worden over de film dan over een film met een vrouwelijke hoofdrol is dit een extra reden voor producenten om een mannelijke hoofdrol te kiezen. De resultaten van dit onderzoek kunnen dus van betekenis zijn voor de filmindustrie. De behaalden successen van films kunnen aan de hand van het geslacht van de hoofdrol met elkaar vergeleken worden om zo tot een goed overzicht te komen.

Dat mannen meer verdienen en de meerderheid van de hoofdrollen bezitten, neemt niet weg dat er ook veel successen zijn geboekt met vrouwelijke hoofdrolspeelsters. Kijk maar naar Frances McDormand in de genoemde drama- en misdaadfilm. Dit type genre was op haar lijf geschreven (USA Today, 2018). Het is voor filmproducenten interessant om erachter te komen of er een voorkeur is voor een mannelijke of vrouwelijke hoofdrolspeler bij een bepaald type genre. Er is relatief weinig actueel onderzoek naar dit onderwerp gedaan waardoor de uitkomsten van deze studie erg relevant zouden kunnen zijn. Dat mannen in de meerderheid zijn in de filmindustrie is geen nieuws. Echter zijn er hiervoor weinig tot geen gegronde verklaringen gegeven door onderzoekers. Ook is het niet bekend of films met mannelijke hoofdrolspelers daadwerkelijk meer succes behalen dan films met een vrouwelijke hoofdrol. Met behulp van een analyse over een grote sample van films kunnen deze

verklaringen eventueel geboden worden. De onderzoeksvraag luidt “In hoeverre heeft het

geslacht van de hoofdrolspeler van een film invloed op het succes van een film?”

Theorie

Er zal dus worden onderzocht of het geslacht van de hoofdrol invloed heeft op het succes die een film behaald. Het geslacht van de hoofdrolspeler is de onafhankelijke variabele. Deze is onder te verdelen in vrouwen (0) en mannen (1). Het succes van een film zal worden bepaald aan de hand van een aantal factoren, namelijk: de omzet van een film, de IMDb-score en de Tomatometer. Dit zijn de afhankelijke variabelen en zullen later gedefinieerd worden. Er wordt verwacht dat mannen over het algemeen zorgen voor een hogere omzet, een hogere IMDb-score en een hogere Tomatometer. Er volgen nu theoretische onderbouwingen en de daarbij behorende hypotheses.

Uit onderzoek blijkt dat filmproducenten een mannelijke regisseur boven een vrouwelijke regisseur kiezen. Dit komt doordat vrouwen gediscrimineerd worden op de arbeidsmarkt, ook wel de discriminatie theorie genoemd (Lauzen, 2012). Films met mannelijke regisseurs krijgen ook vaker een hoger budget om te besteden dan vrouwen. Verder blijkt uit ditzelfde onderzoek dat mannen eerder veel geld durven te investeren in een film dan vrouwen. Met een hogere investering is het ook mogelijk om een hogere omzet te behalen. Mannelijke regisseurs kiezen sneller voor een mannelijke hoofdrol dan voor een

(5)

vrouwelijke hoofdrol (Erigha, 2005). Aangezien mannelijke regisseurs dus meer te besteden hebben, meer risico durven te nemen én eerder voor een mannelijke hoofdrol kiezen, wordt er verwacht dat mannelijke hoofdrolspelers een hogere omzet behalen dan vrouwelijke

hoofdrolspelers. Dit leidt tot de volgende hypothese:

H1: Een film met een mannelijke hoofdrol behaalt een hogere omzet dan een film met een vrouwelijke hoofdrol.

De websites IMDb en Rottentomatoes bevatten recencies van kijkers en critici. Hoe positiever de recensies, hoe hoger de IMDb-score en de Tomatometer zijn. Uit onderzoek is gebleken dat het mannelijk publiek meer affectie heeft met films waarin geweld en opwinding in voorkomt, zoals in actiefilms, dan dat vrouwen deze affectie hebben. In tegenstelling tot mannen geven vrouwen aan dat ze liever naar films kijken waar weinig geweld in voorkomt (Banerjee et al., 2008). Mannen zullen over het algemeen actiefilms dus hoger beoordelen en sneller aanbevelen dan dat vrouwen dit zullen doen.

Uit ander onderzoek blijkt dat recensies op IMDb gedomineerd worden door mannen (Otterbacher, 2012). De meningen van mannen blijken van hogere waarden te zijn dan die van vrouwen. Er wordt aangenomen dat voornamelijk mannen gebruik maken van IMDb. Uit ditzelfde onderzoek blijkt ook dat de reviews van mannen veel bruikbaarder zijn dan die van vrouwen. De onderzoeker stelt ook dat mannen positiever zullen zijn tegenover mannelijke personages, omdat zij zich sneller met mannelijke personages kunnen identificeren dan met vrouwelijke personages. Dit samen met het feit dat mannen dominerend zijn op IMDb zorgt voor de verwachting dat de IMDb-score hoger zal zijn wanneer het geslacht van de hoofdrol mannelijk is. Aangezien Rottentomatoes een vergelijkbare site is als IMDb wordt er vanuit gegaan dat de resultaten over deze twee websites in overeenstemming met elkaar zijn. De IMDb-score wordt afgeleid door de score die gebruikers van IMDb geven en de Tomatometer komt tot stand door geschreven teksten van critici. Aangezien mannen in beide opzichten domineren, wordt er voor beidescores hetzelfde effect verwacht. Dit leidt tot de volgende twee hypotheses:

H2: Een film met een mannelijke hoofdrol behaalt een hogere IMDb-score dan een film met een vrouwelijke hoofdrol.

H3: Een film met een mannelijke hoofdrol behaalt een hogere Tomatometer dan een film met een vrouwelijke hoofdrol.

Er zijn mannelijke en vrouwelijke stereotyperingen die blijven bestaan omdat deze

herhaaldelijk worden gebruikt. Ook in films blijven stereotyperingen bestaan. Voorbeelden van mannelijke stereotyperingen zijn: dominerend, competitief, agressief, onafhankelijk,

(6)

ambitieus en avontuurlijk. Vrouwelijke stereotyperingen zijn onder andere: onderdanig, emotioneel, sympathiek en hartelijk (Gilpatric, 2010). Eerder onderzoek gaf ook al aan dat vrouwen veel emotioneler en dramatischer worden gezien dan mannen (Oliver et al., 2000). Aan de hand van deze stereotyperingen kan er gesteld worden dat een bepaald genre beter zou passen bij een vrouwelijke of mannelijke hoofdrol. Er kan bij een dramafilm verwacht worden dat vrouwelijke personages het publiek sneller overtuigen aangezien het voor vrouwen dus stereotyperender is om emotioneel en dramatisch te zijn. Net zoals dat mannelijke personages stereotyperender zijn voor actiefilms, omdat zij als agressiever en avontuurlijker worden gezien dan vrouwen. Deze stereotyperingen zijn kenmerkend voor actiefilms.

Vanwege het feit dat bij actiefilms een mannelijke hoofdrol bijpassender is en bij dramafilms een vrouwelijke hoofdrolspeler meer tot recht komt, wordt er bij de analyses gebruik gemaakt van een moderator. De moderator is het genre van een film opgesplitst in twee genres: actie (0) en drama (1). Er wordt verwacht dat actiefilms de verwachte hypothese versterken. Dit betekent dat wanneer er voor een mannelijke hoofdrolspeler is gekozen bij een actiefilm, deze film meer succes boekt dan wanneer er was gekozen voor een vrouwelijke hoofdrolspeler. Bij dramafilms wordt er vernomen dat er het tegenovergestelde gebeurt. Het effect zal verzwakt worden aangezien er verwacht wordt dat er bij dit genre meer succes behaald zal worden indien een vrouw de hoofdrol heeft in plaats van een man. Hieruit kunnen de volgende hypotheses worden opgesteld:

H4: Een actiefilm met een mannelijke hoofdrol versterkt het verwachtte effect van hypothese 1, 2 en 3.

H5: Een dramafilm met een mannelijke hoofdrol verzwakt het verwachtte effect van hypothese 1, 2 en 3.

Figuur 1: Conceptueel model

1

(7)

Methode Steekproef

Voor de steekproef zijn alle films gekozen die tussen 1983 en 2017 meer dan in 600

bioscopen gedraaid zijn in de Verenigde Staten. Deze films worden ook wel een wide release genoemd. Dit leverde een aantal van 5048 films op. De gemiddelde draaitijd van alle films zit tussen anderhalf en twee uur in (M = 106.69 minuten, SD = 17.59 minuten). De

(Amerikaanse) leeftijdskeuringen zijn: G (alle leeftijden, n = 170; 3.4%), PG (ouders meekijken gewenst, n = 995; 19.7%), PG-13 (ouders meekijken gewenst onder de dertien jaar, n = 1791; 35.5%) en R (enkel voor mensen ouder dan zestien jaar, n = 2022; 40.1%). Het gemiddelde aantal dagen dat een film werd gedraaid is 89 dagen (M = 89.34, SD = 41.50).

Naast de hoofdrolspeler is er (bijna) altijd een tweede grote rol in een film. Mannen hebben met een aantal van 2967 (60.1%) een dominantere positie dan vrouwen, die een aantal hebben van 1969 (39.9%) grote bijrollen. Er is ook naar het gemiddelde van de totale cast gekeken. Wederom zijn de mannen leidend met een gemiddelde van 69.0% (M = 0.69; SD = 0.13) ten op zichte van het gemiddelde van 31.0% van de vrouwen (M = 0.31; SD = 0.14). Verder hebben maar liefst 17.7% van de films hebben het genre drama. Actiefilms

daarentegen hebben een percentage van 15.1%. Alle andere genres verdelen zich onder de overgebleven 67.1% en worden niet meegenomen in het onderzoek.

Procedure

De informatie over deze 5048 films is verzameld via de volgende drie bronnen: (1)

www.imdb.com, (2) www.boxofficemojo.com en (3) www.rottentomatoes.com. Er volgt een korte omschrijving van de websites met de daarbij behorende variabelen.

IMDb. Dit is de afkorting van “Internet Movie Database” en is een website die over informatie van ontelbaar veel films, series, videogames, regisseurs, acteurs en actrices

beschikt. Deze website is opgericht in 1990 en is sinds 1998 onderdeel van amazon.com. Van deze site is de IMDb-score gehaald.

Boxofficemojo. Boxofficemojo is een website die is opgericht in 1999. Het dient als een databank die bijhoudt en weergeeft wat de opbrengsten van films zijn. Opbrengsten worden frequent aangegeven door distributeurs en daarom is de site vaak geüpdatet. Het type genre van een film is overgenomen van deze website. Ook de omzet van een film is van deze website gehaald.

Rotten Tomatoes. Dit is een website die recensies en informatie over films verstrekt en is opgericht in 1998. Vroeger werden er tomaten naar het podium gegooid wanneer een optreden niet beviel bij het publiek. De naam van deze website ontleend zich hieraan. Ook

(8)

van deze website zijn variabelen gehaald, namelijk de Tomatometer en het geslacht van de hoofdrol.

Al deze informatie is ingevoerd in SPSS, een programma waarmee analyses

uitgevoerd kunnen worden. De 5048 films zijn over 20 codeurs verdeeld. Dit zijn studenten van de Universiteit van Amsterdam die de studie Communicatiewetenschap studeren. Iedere codeur heeft 250 films uitgedeeld gekregen. De eerste codeur analyseerde film 1 t/m 250, de tweede codeur 251 t/m 500, enzovoorts. Na verloop van tijd is er een codeur uitgevallen waardoor er 19 codeurs overbleven. De 250 films van de opgestapte codeur zijn toen verdeeld over de gehele groep. Voor het berekenen van de Krippendorffs Alpha zijn er 28 films al gecodeerd. Er is een restant van 20 films die ook verdeeld zijn over de 19 codeurs. Al met al bleef er een totaal van 266 of 267 films per codeur over. Om alle variabelen van de drie bronnen te verkrijgen, was er tien minuten per film uitgerekend. Dit is voltooid in een tijdsbestek van twee maanden, namelijk maart en april 2018.

Er is een codeboek opgesteld om ervoor te zorgen dat de negentien codeurs op

dezelfde manier de films coderen. Vervolgens is er eerst een pretest uitgevoerd met tien films om de intercodeurbetrouwbaarheid uit te rekenen. Het is wenselijk dat de Krippendorffs Alpha hoger is dan 0.80. Een waarde lager dan 0.67 wordt niet geaccepteerd. Het beoordelen van het geslacht van de hoofdrol bleek niet altijd makkelijk te zijn ( = 0.71). Deze variabele is besproken en beter gedefinieerd tijdens een groepsmeeting. Er is besloten dat het geslacht beoordeeld wordt op de foto die Rotten Tomatoes aangeeft. Verder is er over deze variabele afgesproken dat wanneer er twijfel is er op de foto van de acteur/actrice geklikt kan worden. Er wordt dan doorgelinkt naar een persoonlijke site van dit personage. Hier verschijnt

vervolgens een stuk tekst waar de kans groot is dat er woorden als “actor” of “actress” komen te staan. Dit geeft gelijk duidelijkheid over het geslacht van het personage. Indien er alsnog geen duidelijk antwoord kan worden gegeven, dient er “99” ingevuld te worden om fouten te voorkomen.

Na deze definities is er een tweede pretest uitgevoerd. Wederom zijn er tien films gekozen om te kijken of de intercodeurbetrouwbaarheid voldoende was. Het coderen van het geslacht van de hoofdrol bleek een stuk verbeterd te zijn ( = 0.92). Er waren andere variabelen – die niet relevant zijn voor dit onderzoek – die nog niet voldeden aan de Krippendorffs Alpha. Hierdoor werd er een derde en laatste pretest uitgevoerd. Voor deze pretest zijn er acht films uitgekozen. Uiteindelijk waren alle Krippendorffs Alpha’s > 0.74 en

(9)

kon er gestart worden met het coderen van de 5048 films. Het geslacht van de hoofdrol had nu zelfs de maximale intercodeurbetrouwbaarheid bereikt ( = 1.00).

Variabelen

Van alle films zijn er 1177 (23.8%) vrouwelijke hoofdrollen en 3771 (76.2%) mannelijke hoofdrolspelers. Er zijn dus duidelijk meer mannelijke hoofdrolspelers. Van de overgebleven films was het niet duidelijk of de hoofdrolspeler een man of een vrouw was en zijn niet meegenomen in het onderzoek. Twee type genres zullen mee worden genomen in dit onderzoek: actie en drama. Alle andere genres zijn missing gemaakt. Er blijft dan een

verhouding over van 764 (46.1%) actiefilms ten op zichte van 895 (53.9%) dramafilms. Het succes van een film zal worden bepaald aan de hand van drie variabelen: de omzet, de IMDb-score en de Tomatometer. De film met de meeste omzet binnen Amerika heeft $93666225.0 verdiend (Star Wars: The Force Awakens, 2015). De film met de laagste omzet binnen Amerika behaalde $131357.0 (Proud American, 2008). Gebruikers van IMDb kunnen een score van 0.00 tot 10.00 geven aan films die zij hebben gezien. De gemiddelde IMDb-score van alle films komt uit op een voldoende (M = 6.21; SD = 1.04). Op de site van Rottentomatoes kunnen critici verslag doen van verzamelde recensies. Dit zal resulteren in een zogeheten Tomatomater. De Tomatometer is gebaseerd op een score die tussen de 0.00 en 100.00 ligt. Het gemiddelde van alle films ligt aan de lage kant (M = 47.63; SD = 27.60).

Analyseplan

Om erachter te komen of films met mannelijke hoofdrolspelers meer succes behalen dan vrouwelijke hoofdrolspelers, is er een t-toets uitgevoerd met onafhankelijke waarnemingen. Een t-toets voer je uit wanneer je gemiddelden met elkaar wilt vergelijken. De afhankelijke variabelen – de omzet van de films, de IMDb-score en de Tomatomater – worden in de ‘Test Variable(s)’ gezet. De onafhankelijke variabele – het geslacht van de hoofdrol – wordt in de ‘Grouping Variable’ geplaatst. Hier zijn twee groepen van gemaakt: 0 = vrouw 1 = man. Tijdens het codeerproces is deze manier van coderen ook gebruikt. Daarna zijn er analyses uitgevoerd met moderators, namelijk twee type genres die IMDb aangeeft. Er is een

onderscheid gemaakt tussen actie- en dramafilms. Alle actiefilms zijn gecodeerd met een 0 en bij alle dramafilms is er een 1 neergezet. De films die zowel actie als drama aangaven, zijn bij beide genres geplaatst. De analyse ‘Process’ is gebruikt, die gedownload is van het internet om zo de moderators te kunnen berekenen.

(10)

Resultaten

Levene’s Test voor gelijke varianties laat zien dat er een significant verschil is in de variantie in de omzetten van de films bij vrouwen en mannen (F = 9.53; p = .002). Hierdoor is er gekeken naar de ongelijke varianties in de tabel van SPSS. Daar is een significant verschil gevonden tussen mannen en vrouwen en de omzet die zij behaalden in hun films, t (4946) = -2.43; p = 0.016; 95% CI [-9653678.7, -973673.66]. Mannelijke hoofdrolspelers (M =

50999795.7; SD = 65327978.1; N = 3771) spelen vaker in films die een grotere omzet behalen dan vrouwelijke hoofdrolspeelsters (M = 45686119.5; SD = 66572213.5; N = 1177). Echter is dit een verwaarloosbaar effect, d = 0.08. Hypothese 1 kan aangenomen worden.

De tweede analyse betreft de IMDb-score. Ook hier laat de Levene’s Test voor gelijke varianties zien dat er een significant verschil is in de variantie van de IMDb-scores bij de vrouwen en mannen (F = 4.42; p = .036). Wederom is er gekeken naar de ongelijke

varianties. Er is een significant verschil gevonden tussen mannen en vrouwen en de IMDb-score die zij krijgen t (4940) = -5.46; p < 0.001; 95% CI [-.2546, -.1223]. Mannelijke hoofdrolspelers spelen in films die een hogere IMDb-score halen (M = 6.25; SD = 1.05) dan vrouwelijke hoofdrolspeelsters (M = 6.07; SD = 1.00). Wederom is dit een verwaarloosbaar effect, d = 0.17. De tweede hypothese kan ook aangenomen worden.

De derde analyse kijkt naar of er bij mannelijke hoofdrollen een hogere Tomatometer wordt gegeven dan bij vrouwelijke hoofdrollen. De Levene’s test voor gelijke varianties laat zien dat er geen significant verschil is in de variantie van de Tomatometer bij vrouwen en mannen, F = 1.57; p = .211. Hierdoor is er gekeken naar de tabel met de gelijke varianties. Er is geen significant verschil gevonden tussen de films met mannelijke en de films met

vrouwelijke hoofdrollen en de daarbij behorende Tomatometer die aan de films wordt gegeven, t (4819) = -1.67; p = 0.10; 95% CI [3.39, 0.27]. Mannen krijgen gemiddeld

ongeveer net zo’n hoge Tomatometer (M = 48.02; SD = 27.68) als vrouwen (M = 46.47; SD = 27.28). Hypothese 3 wordt verworpen.

Voor alle drie de factoren die succes kunnen verklaren (omzet, IMDb en

Tomatometer) is er apart gekeken of er sprake is van een interactie effect. Het type genre (actie of drama) zal naar verwachting samen met het geslacht van de hoofdrol een versterkend of verzwakkend effect hebben op het succes van een film. Er is als eerst gekeken naar de omzet. De omzet wordt voor 7% verklaard door het type genre, het geslacht van de hoofdrol en het interactie effect hiertussen: F(3, 1650) = 40.10, p < .001, R2 = 0.07. Om hier verder op in te gaan is er naar de drie voorspellers gekeken. Wanneer het type genre met 1 omhoog gaat, dus een film met het genre drama, gaat de omzet met $35349941 omlaag: b = -35349941,

(11)

t(1650) = -9.65, p < .001. Bij de toename van het geslacht met 1 score, dus indien een film

een mannelijke hoofdrol heeft, neemt de omzet toe met $2831933.61. De interactie tussen het type genre en de geslacht van de hoofdrol blijkt niet significant te zijn: b = 8903023.44,

t(1650) = 0.78, p = .431.

De IMDb-score wordt voor 9% verklaard door het geslacht van de hoofdrol, het type genre en de interactie hiervan: F(3, 1647) = 51.79, p < .001, R2 = 0.09. Wanneer het type genre met 1 omhoog gaat, dus het genre drama, wordt er voorspelt dat de IMDb-score met 6.50 omhoog gaat: b = 6.50, t(1647) = 11.77, p < .001. Wanneer het geslacht van de hoofdrol met 1 omhoog gaat, dus indien een film een mannelijke hoofdrolspeler heeft, wordt er

voorspelt dat de IMDb-score met 4.15 omhoog gaat: b = 4.15, t(1647) = 4,87, p < .001. De interactie tussen het type genre en de geslacht van de hoofdrol blijkt echter niet significant te zijn: b = -.05, t(1647) = -.31, p = .759.

Net als de IMDb-score wordt de Tomatometer voor 9% verklaard door de drie

voorspellers: F(3, 1627) = 55.24, p < .001, R2 = 0.09. Elke keer wanneer het type genre met 1 score stijgt – dus wederom een dramafilm – wordt er voorspelt dat de Tomatometer omhoog gaat met een score van 16.92: b = 16.92, t(1627) = 12.53, p < .001. Indien een film een mannelijke hoofdrol heeft stijgt de Tomatometer met 6.47: b = 6.47, t(1627) = 3.49, p < .001. Er is nogmaals geen significante interactie tussen genre en geslacht: b = 1.56, t(1627) = 0.41,

p = .685.

Discussie

Uit cijfers blijkt dat er sneller voor een mannelijke hoofdrol wordt gekozen dan voor een vrouwelijke hoofdrol. De analyse naar de invloed van het geslacht van de hoofdrolspeler op de behaalde omzet van een film leverde echter een verwaarloosbaar effect op. Mannen behalen vaker een hogere omzet dan vrouwen, maar dit is slechts een klein effect. De discriminatie theorie is dus niet van toepassing op hoofdrolspelers van films. Mannen doen het namelijk niet heel veel beter dan vrouwen, waar deze theorie wel vanuit gaat. Vrouwen worden blijkbaar niet zozeer gediscrimineerd in de acteerwereld zoals deze theorie schetst over de arbeidsmarkt. Dat mannen vaker worden gekozen voor een hoofdrol heeft dus weinig te maken met de omzet die de producent wenst te halen.

Een kanttekening van deze analyse is dat het niet duidelijk is wat de opbrengsten van de films waren. Er is namelijk geen rekening gehouden met factoren zoals het aantal

bezoekers van een film en er is ook niet gekeken naar de investeringen die gedaan zijn. Voor vervolg onderzoek is het een goed idee om hier beter naar te kijken. Wanneer er een grotere investering is gedaan in een film, is het aannemelijk dat er een hogere omzet behaald wordt.

(12)

De totale opbrengst van de film wordt in dit onderzoek buiten beschouwing gelaten. Zoals genoemd nemen mannelijke regisseurs meer risico’s met investeringen in films. Dit hoeft nog niet te betekenen dat dit goede investeringen zijn. Om tot een duidelijker overzicht te komen is het voor nader onderzoek dus handig om variabelen zoals het aantal bezoekers, het

productiebudget en de opbrengst mee te nemen.

Er was ook een significant verschil tussen mannelijke en vrouwelijke hoofdrolspelers en de IMDb-score die zij behaalden. Mannelijke hoofdrolspelers behaalden gemiddeld een hogere IMDb-score dan vrouwelijke hoofdrolspeelsters. Maar wederom was dit effect was erg klein, ofwel verwaarloosbaar. Dat mannelijke gebruikers van IMDb de voorkeur geven aan mannelijke hoofdrolspelers is dus niet perse waar. Er is namelijk geen groot verschil tussen de IMDb-scores. Verder kan er worden getwijfeld of IMDb daadwerkelijk een platform is die gedomineerd worden door mannen. Het is mogelijk om op IMDb anoniem te blijven

waardoor er onzekerheid bestaat over het geslacht van het publiek die een score uitbrengt. Het is voor vervolgonderzoek mogelijk om gebruikers van IMDb een enquête te laten invullen. Er kan op deze manier specifiek onderzoek gedaan worden naar de smaken, voorkeuren en wensen van het publiek. Op deze manier kan er ook (indien nodig) een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen mannelijke en vrouwelijke kijkers. Hier kan dan vervolgens eventueel op ingespeeld worden door filmproducenten.

Bij de analyses naar de invloed van het geslacht op de omzet en de IMDb-score van een film waren er bovendien ongelijke varianties tussen de mannen en vrouwen. Hierdoor kan er niet met zekerheid gezegd worden of deze uitkomsten betrouwbaar zijn. Er zijn aanzienlijk veel meer mannelijke hoofdrolspelers waardoor dit een vertekend beeld kan geven aan de resultaten. De verschillen tussen de behaalden omzetten en IMDb-scores kunnen namelijk erg verschillen tussen de films, waardoor deze niet goed met elkaar vergeleken kunnen worden. Het is beter om een t-toets uit te voeren met gelijke varianties om dit probleem te voorkomen. Voor vervolgonderzoek is het handiger om dan gebruik te maken van een quota sample. Een quota sample houdt in dat er bijvoorbeeld bewust wordt gekozen voor dezelfde proportie mannen als vrouwen. Er zullen dan films geselecteerd moeten worden die dezelfde hoeveelheid mannelijke als vrouwelijke hoofdrollen oplevert. Op deze manier zou er met zekerheid gezegd kunnen worden dat het significant verschil niet gebaseerd is op de ongelijke varianties.

Er is geen significant verschil gevonden tussen de Tomatometers die films met vrouwelijke en mannelijke hoofdrollen gemiddeld krijgen. De derde hypothese is gelijk verworpen. Critici beoordelen films met mannelijke hoofdrollen gemiddeld dus net zo hoog

(13)

als films met vrouwelijke hoofdrollen. Dit kan te verklaren zijn doordat er van hun beroep wordt verwacht dat er kritisch wordt beoordeeld. Op het moment dat een criticus zich kan identificeren met een personage, is het nog steeds belangrijk om professioneel te blijven. Daarbij wordt de Tomatometer gebaseerd over de algehele film en niet enkel over de hoofdrolspeler, waardoor de gemiddeldes dichter bij elkaar kunnen liggen.

De emancipatie van de samenleving kan ook een antwoord bieden op alle gevonden resultaten. Vrouwen staan steeds sterker op de arbeidsmarkt. Ook is er sprake geweest – en nog steeds – van een feministische beweging. Vrouwen komen steeds meer op voor hun rechten en prestaties. In de Westerse wereld worden deze prestaties in sterke mate erkend. De mogelijkheid bestaat dat het verschil van behaalde successen van films tegenwoordig kleiner is dan vroeger tussen het mannelijk en vrouwelijk geslacht. Hiermee wordt bedoelt dat er een kans bestaat dat films met mannelijke hoofdrolspelers in de jaren 80 meer succes behaalden dan films met een vrouw als hoofdrol. Er is in dit onderzoek geen rekening gehouden met een eventuele verschuiving. Voor vervolgonderzoek wordt het aangeraden dat de variabele ‘tijd’ meegenomen wordt in de analyses. Zo krijgt men een vollediger beeld en is de huidige man/vrouw verdeling duidelijk zichtbaar.

Er is geen een interactie effect gevonden tussen het type genre en het geslacht van de hoofdrol waardoor hypotheses 4 en 5 verworpen zijn. Dat actiefilms een hogere omzet, IMDb-score en Tomatometer behalen met een mannelijke hoofdrolspeler blijkt niet waar te zijn. Net zoals dat dramafilms niet perse een vrouwelijke hoofdrol nodig hebben om meer succes te behalen. Een verklaring hiervoor is dat de kijker niet zozeer in stereotypes denkt bij het maken van de keuze welke film hij of zij gaat kijken. Bovendien wordt een vrouwelijke hoofdrol in een actiefilm waarschijnlijk vaak bijgestaan door een mannelijke bijrol. Net zoals het aannemelijk is dat een mannelijke hoofdrol in een dramafilm veel scenes samen speelt met een vrouwelijk personage. Op deze manier kan er alsnog gebruik worden gemaakt van het stereotype van een man (stoer, avontuurlijk) en vrouw (dramatisch, emotioneel). In nader onderzoek zou het relevant zijn om ook te kijken naar het geslacht van de grote bijrol en welke invloed deze uitoefent.

Verder bleek uit de analyses dat dramafilms minder omzet behalen dan actiefilms, maar deze wel hoger scoren om IMDb en op Rottentomatoes. Daarnaast behalen mannen gemiddeld een hogere IMDb-score en een hogere Tomatometer dan vrouwen. Een belangrijke kanttekening hierbij is dat de IMDb-score en Tomatometer voor 9% verklaard worden door de voorspellers en de omzet slechts voor 7%. Dit is wederom te verklaren door het aantal mannelijke en vrouwelijke hoofdrollen. De mannen zijn in een zo’n grote meerderheid

(14)

waardoor er een vertekend beeld kan ontstaan. Dit is te verhelpen met een quota sample, zoals eerder genoemd. Kortom, op basis van deze bevindingen is er voor filmproducenten geen reden om eerder voor een mannelijk dan voor een vrouwelijke hoofdrol te kiezen, ook niet wanneer er gecontroleerd wordt voor het type genre.

Conclusie

Al met al kan er op basis van de 5048 films van Hollywood gesteld worden dat mannen inderdaad domineren in de filmindustrie. De forse meerderheid van de hoofdrollen worden namelijk gespeeld door mannen. Echter is deze dominantie niet terug te zien in de omzet, IMDb-score en de Tomatometer die zij behalen. Indien er een significant verschil werd gevonden, bleek het effect verwaarloosbaar te zijn. De vrouwelijke hoofdrolspeelsters zijn in de minderheid, maar hun prestaties doen niet onder aan die van de mannen. Mogelijke verklaringen hiervan zijn de emancipatie en het feminisme.

De meerderheid van de mannelijke hoofdrollen in de dataset bleek een valkuil te zijn bij het uitvoeren van de analyses. Doordat de varianties ongelijk zijn tussen de vrouwen en mannen kan er vertekening van de resultaten ontstaan zijn. Voor vervolgonderzoek is dit een van de belangrijkste punten om extra aandacht aan te besteden. Verder kan er met meerdere factoren rekening worden gehouden zoals: verandering over tijd, het geslacht van de grote bijrol, bezoekersaantallen en het budget van een film.

Wel laten de resultaten laten zien dat er een mogelijkheid bestaat dat er een gelijke man/vrouw verdeling zal ontstaan binnen de filmindustrie in de toekomst.Voor

filmproducenten is het interessant om te weten dat er bij het kiezen van de hoofdrol geen rekening hoeft worden gehouden met het geslacht van de hoofdrol wanneer het gaat om het succes van een film. Ook bleek dat er bij actiefilms niet perse voor een mannelijke hoofdrol gekozen hoeft te worden. Net zo min als dat een vrouw beter presteert in een dramafilm dan een man. Dit is ten gunste van de kijker, want op deze manier is er meer variatie in het aanbod van films mogelijk. Zo is er voor ieder wat wils.

(15)

Referenties

Banerjee, S., Greene, K., Krcmar, M., Bagdasarov, Z. and Ruginyte, D. (2008). The Role of Gender and Sensation Seeking in Film Choice. Journal of Media Psychology, 20(3), pp.97-105.

Basuroy, S., Chatterjee, S., & Ravid, S. (2003). How Critical Are Critical Reviews? The Box Office Effects of Film Critics, Star Power, and Budgets. Journal of Marketing, 67(4), pp.103-117.

De Pater, I., Judge, T., & Scott, B. (2014). Age, Gender, and Compensation. Journal of

Management Inquiry, 23(4), pp.407-420.

ELLE. (2018). Oscars 2018: Frances McDormands speech zei precies waar het op staat. Vekregen op 2 juni 2018, via:

https://www.elle.com/nl/lifestyle/lifestyle-nieuws/a570957/oscars-2018-frances-mcdormand-speech/

Erigha, M. (2015). Race, Gender, Hollywood: Representation in Cultural Production and Digital Media's Potential for Change. Sociology Compass, 9(1), pp.78-89.

Filmtotaal. (2017). Acteurs veel meer schermtijd dan actrices. Vekregen op 15 april 2018, via: https://www.filmtotaal.nl/nieuws/53880

Gilpatric, K. (2010). Violent Female Action Characters in Contemporary American Cinema. Sex Roles, 62(11-12), pp.734-746.

Lauzen, M. (2012). Where Are the Film Directors (Who Happen to be Women)?. Quarterly

Review of Film and Video, 29(4), pp.310-319.

Oliver, M., Weaver, III, J. and Sargent, S. (2000). An Examination of Factors Related to Sex Differences In Enjoyment of Sad Films. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 44(2), pp.282-300.

Otterbacher, J. (2012). Gender, writing and ranking in review forums: a case study of the IMDb. Knowledge and Information Systems, 35(3), pp.645-664.

(16)

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. (2017). [film].

USA Today. 2018. Review: Frances McDormand gives a brutally great performance in

topical 'Three Billboards'. Verkregen op 3 juni 2018, via:

https://www.usatoday.com/story/life/movies/2017/11/06/review-frances-mcdormand-gives-brutally-great-performance-topical-three-billboards/831555001/

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

The different taxes to be considered for the transfer of the selected classes of assets, and will be applicable to all three classes are explained: A CGT rate is applied as per

Voor het programma Terugdringen Recidive wordt in dit onderzoek duidelijk bevestigd dat bij de keuze van de interventies die zich op gedetineerden zullen richten,

Dit leidt tot de conclusie dat er in dit onderzoek naar alle waarschijnlijk sprake is van onderrapportage van de criminogene factoren van de meest problematische groepen, te

Met  betrekking  tot  Nederland  zijn  er  vooral  gegevens  bekend  over  drugge‐ bruik  onder  gedetineerden  buiten  detentie.  In  een  landelijk  onderzoek 

Instead of dealing only with Steiner graphs, we can also switch Latin square graphs so as to obtain different strongly regular graphs.. Without going into

In het project wordt daarom onder meer gezocht naar rassen voor chips en friet.. Resultaten zijn niet snel te verwachten, legt

Therefore, to assess the fairness of OBA, rather than using the average consumer benchmark, the target group benchmark should be used, which according to article

First, by examining whether trust in the leader mediates the relation between transformational and transactional leadership on the one hand, and employee Organizational